27 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

27 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR. 27 TEMMUZ 1936 PAZARTESİ Son haberler üçüncü sayfamızdadır ei HER YERDE 5 KURUŞ Başbetke “ENİ TÜRKİYE VE ROLÜ Falih Rıfkı ATAY Bugün, dünden, daha emniyette- yiz: Bunun ilk manası daha kuvvet- Ki olmaktır. Bizim hususi bir düşmanımız yok- tur: Müşterek, herkes için ve her yerde olan düşman harb tehlikesi- dir. Kollektif eıunı:;ed:r h-:ılul olma- dıkça bu tehlike vardır: Bugün ona karşı ondan daha fazla hazırız.. Bu hazırlık, barış halinin müdafaası için başlıca şartlardan biridir. Dostlarımızın dünden daha / kuv- vetli dostuyuz. Bunun ehemiyeti na- sıl küçümsenebilir? Tehlikede ve za- yıf dost bir yük, emniyette ve kuv- vetli dost bir dayançtır. Herkes, hak ve adalet bile zayıfın yanından kaçı- yor! Karalarımız zaten emniyette idi. Deniz kapılarımızı da emniyet altına aldık. En rahat uykumuzu, türk havalarına müdafaa — emniyeti veren kanadlarımızın - gölgesinde u- yuyacağız. İçerde — medeniyetçi, şarda insaniyetçi davası için uğraşan 17 milyona yakın türke, sây huzuru arıyoruz. Atatürk, kurmuş olduğu devletin sarsılmaz devam şartlarını tesis edecektir. İnkılâbımizin samimiyet ve esaslı- Tığı hakkında hiç kimsede - şüphe ve tereddüd — birakmadık. 18 ir danberi osmanlı İmparat ğazları üstünde didişen (l Rusya ve İngiltere, ancak yeni Tür- hürriyetine, durluğuna ve barışçılığma inandıldarı için, birkaç günde anlaşabildiler. Akdeniz ve Ka- radeniz üzerinde günlerce uzayan 5hu sahillerinin, her iki denizde irlü alâkası olan bütün devlet. ler için emniyet bhududları olduğu anlaşılmasaydı, Montrö görüşmeleri bu kadar çabuk ve kati bitmezdi. Sulhtan hoşnudlukla, Türkiye po- Titikasının tenkidi aynı mantığın içi- ne sığıştırlamaz. Boğazlar meselesi- nin halledilmiş olmasının - şüphesiz büyük bir ehemiyeti vardır. Türkiye hür kaldıkça, bu ehemiyet, ancak, müşterek emniyet ve cihan ba- rışı lehine olacaktır. Elimizde bulur birçok — imkânlardan hiç birini, insanların rahatı bo. zulmak için kullandırmamak az. mindeyiz. Bulunduğumuz çoğrafya noktasının, her bakımdan kıymeti ne kadar büyük olduğunu bizim kadar herkes biliyor. Fakat bu toprakların tarih ve ıstırabmı bizim kadar kim- se bilmez. Bizim barışçılığımız bu bilgimiz derecesinde samimi, müda- faa irademiz, tecrübemiz derecesin. de yüksektir. Bu topraklar üzerinde tarih beşeriyetlerin, biz. nesillerin mahvolup gittiğini gördük. -Bunun başlıca sebebi, Küçük Asya'da sağ- lam bir kuvvet istikrarı teessüs etme- miş olmasındandı: Yeni Türkiye, bu iötikrara vücud verecektir. Eski fa- ciaların tekrarında zevk ve menfaat bulmayan herkes, şüphesiz, bu ese- rin yapılmasında Kemalist inkılâbçı- lara yardım edecektir. | vakalar î Mar Kem | Gazetemiz yakında merich'in bu başlık altında mer 1 olduğu'kadar Saydalı” “yazılarını | Üleni Kazaedd'in Ve KA öeci dülmise kadaplarmladın 8 | Ali taratından çevrilecektir. — | İstanbulda yağmur birçok tahribat yaptı İetanbül, 26 — Bugün sebah beşlı- yani çöDÜtÜ yağinae süğüni *ti Tep aat devam tti geke birgeke' el Gırım düştü, bunlardan 10 tanest tesbit öilebildi. “Kartal'da bir ağıl, — Paşa- köyde iki tahta köprü yıkıldı. İstan Bulda 73 evi vu bastı. Dünkü fırtında Güşen yıldırım; Alibey köyü tarafmda iki Bişiyi öldürdü ve iki kişiyi yaralar - Billtüz sküder aft yadane hribatı çok mühimdir: 60 evi su bastı. 17 koyun ve at denize sürüklen- di. 16 yışında bir kızı seller götürür. ken bizzat Üsküdar kaymakami — suya atılarak kurtardı. Üsküdarda çöken ev- derin sayısı 20 dir. ACI BİR KAYIP Manisa Valisi B. Murad öldü B. Murad Görmen Manisa valisi ve C. H. P. başkanı B. Murad Görmen'in bir mide mundan sonra öldi operasyo- ünü teessürlerle ha- bef aldık. Henüz genç olan B. Murad Görmen değerli idarecilerimirdendi. Ö- lüm memleket adına bir kayıptır. Yakınlarının acılarını paylaşır; ba sağı dileriz, Montrö mektubları: 16 Montrö, 21 Temmüz 1936 20 tem. muz 1936 boğazlar mukavelesine Montrö'den memleketin verdiği yerinde kıymeti öğrenmiş ol- Muka günler duğumuz halde dönüyoruz. vele kolay olmadı. Ümidsiz geçirdi. Reye konulacağı Ve reyden sonra imzalanacağı dakikaya kadar münakaşa edildi. İmzadan sonra söy lenen nutuklarda bile, münakaşanın kapalı celselerde hızını alamadığı his- ler v Konferansın başladığı güç günler. azeteleri Türkiyenin Sov hazır de sövyet yetler aleyhine bir mukavele ladığından şikâyet ediyorlardı. Kon- feransın Sövyetler lehine bir mu- kavele imzaladığından bahsediyorlar. Boğazlar konferansının müzakerele ri hakkında evelce sovyetler tara dan yapılan neşriyat ne kadar yanlış idiyse, imza edilen mukavele hakkın- yaralandığını Madrid, 26 (ALA.) — Dün vaziyette bir değişiklik yok İdi. Eyaletlerden pek z hüküme- 'tin biraz muvaffakiyet kazanmış olduğu bildirilmiştir. Albay Mangada'nın - kumandası al- tında bulunan hüklmet kuvvetlerine O- vila üzerine yürümeleri emredilmiştir. Ancak bu. küvvetler, Villakastin'e doğru ileri hareketlerine devam etmiş- ler ve oradan Leon geçidini geçmeğe te- şebbüs etmişlerdir. Guadarrama'dan gelen — milisler hü- kümet tayyarelerinin âsilerin - topçu kuvvetlerinin bulunmakta olduğu Pier- t0 Leon geçidini bombardıman etmiş ol duğunu bildirmişlerdir. İyi haber almakta olan — mahfillere göre, Guipuzkoa eyaleti tamamiyle hü- kümetin elindedir. Âsiler ise Navarur'a hâkim bulunmaktadırlar. Hükümetin tedbirler Madrid, 26 (A.A.) — Hükümet, mi: dis kurumları vücuda gel Hu kadınlardan mürekkebdir. Harb - bakanı, Kartajen'deki de - 'niz üssünü ziyaret etmiştir. Oradaki hü- kümet kuvvetleri, bakana hararetli bir kabul resmi papmışlardır. Madrid, A- dikante, Murçi, kartajen ve Albaçete a- rasındaki telefon muhabereleri kesilmiş- tir. Albaçete'de hayat, normal şeklini al- mıştır. Âsilerin bir tayyaresi Alçeziras" kmek yetiştirmeleri için fırıncılara kati emir- da yere düşürülmüştür. Milisi ler verilmiştir. İsyan hareketinin başlangıcındanbe- ri Barselon'da ölenlerin mikdarı 310 u bulmaktadır. Albaçetede âsilerin reisi intihar etmiş id, 26 ÇA.A.) — Albaçete'deki Konferans ve konteransın son iki günü da alman yazdıkları yazılar da o kadar doğru değildir. gazetelerinin Boğazlar konferansı, iki boğaz ge- çidinde, Türkiye'nin emniyetini bey- nelmilel menfaatlerle telif etm Mukavelede Sovyet Rusyaya Kara- denizde sahili olan devletlerle bera- ber bazı istisnaf haklar verilmiş, fa- kat bu istisnaf haklar; h bu devletlerin emniyetin bir zaman (Karade nize geçecek harb gemilerinin mik- dar ve tonajlarının tahdidi, Türkiye- nin bitaraf kalacağı bir harbta bo- ğazların - muhariblere — kapanması, Milletler Cemiyeti karariyle Karade- ak bir devle- k gemilerin nizde tecavüze u serbestisi) —ve meşru serbestisini, (Karadenizde sahili olan devletlerin harb gemilerini muayyen şartlar da- hilinde boğazlardan tonaj tahdidi ol madan geçirebilmeleri) temin eden tedbirler cerçevesinin dışın (Sonu 2. inci sayfa İspanyada vaziyet değişmedi Kanlı çarpışmalar devam etmektedir ve 500 kişinin İhtilâlin dışarda tepkiler uyandırmasından korkuluyor Yabancı hükümetler, İspanyada bulunan tebaalarının âkibetleri hakkında kaygudalar Cebelüttarık'a gelen yolcular Malaga'da 300 geminin battığını, 2000 kişinin öldüğünü söyliyorlar b e Şiddetli bir muharebeye sahne olduğu bildirilen San Sebastien'deki son karğaşalıklardan bir görünüş ı Âsiler reislerinin muntazam kuvvetlerin gehre girmiş olduklarını öğrenir öğren. mez kendisini öldürmüş olduğunu bil- dirllmektedir. Fransız muharrirlerinden Andre Mal- roi bürüyar gelmişir. General Molla'nın karısı 'nın öğrendiğine göre âsi general Moll. 'nın karısı/ Biarrite'e hareket etmiştir. General Molla'nın kumanda etmekte ol- duğu kuvvetir Guadarrame bölgesinde 2000 ölü vermiş olduğu söylenmektedir. Faşistlerin geçmesine engel olmak için Navaru'daki ispanyol — sınırı tamamiyle kapatılacaktır. Madridde kutlık tehlikesi bertaraf edildi Madrid, 26 (A.A.) — Madrid bele- diye reisi, kıtlıktan ve ezrak yokluğun- dan kaygılanılmaması lâzım geldiğini ve Valansiya'dan Madrid'e doğru elli bü- vük kamvon erzakın yola çıkmış oldu. Bunu bildirmiştir. Bia 3'iden ayrılan muhalefet liderleri Paris, 26 (ALA.) — Gil” Robles ve banger Marş, fransız makamlarının da- Veti üzerine, Biarritz'i terketmişler ve Paris'e hareket eylemişlerdir. Fran; ıya aid bir ormanda çar- pışmalar olacak Paris, 26 (A.A.) — “Maten” gaze- tesinin muhabiri, Hendey'den bildiriyor 'İrun belediye reisi Hendey'e gele- Mültecilerin sınırt geçmemeleri için Cebelüttarıkta nöbet bekliyen 'spanyol ve ingiliz jandarmaları rek fransız memurlarına, âsilerin hükü- et kuvvetlerini, ispanyol toşrağır ren ve şimdi âsilerle hükümet kuvvet. lerinin arasını ayıran, Fransaya aid or- Ü inin battığı, S00 kişinin öldüğü ve 2000 kişinin yaralandığı (Sonu 3. üncü sayfada) bildirilen Malaga şehrinin umumi görünüzü