27 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

27 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 5

27 TEMMUZ 1936 PAZARTESİ desi önünde seçilmiş hatibler tarafından boğazlar ve muahedenin azameti hakla- Tında söylenilen nutuklar ve yapılan müsahebeleri müteakib coşkunluğu bir kat daha fazlalaştırılmış ve merkezi kar ibadaki teşekküllerin iştirakile 21.22.7. 936 gecesi yapılan fener alayından son- a davul ve zürn ve mahalli diğer çalgı jarla halk alanlarda milli oyun ve raks- Jar yaparak bu aziz günler sabaha ka- dar tesit edilmiştir. Halkın bu hususta. ki heyecanını tarif imkânsızdır. — Halk bize bu şerefli günleri gösterten ve ya: gatan Ulu Önder Atatürk'e İsmet İnö- nüne ve Doktor Rüştü Arasa ve heyeti Mmürahasamıza minnet ve - şükranlarını âzhar etmek için hükümet ve parti ön- derinde fevkalâde tezahüratta bulunmuş. dardır. ÇUMRA: Boğazların kapatılmasın- 'dan hükümetimizin gösterdiği büyük başarıdan dolayı halkımızın sonsuz se- vinç ve saygılarını sunarız. Ç.E. K. Bşk. Çetiner, C.H.P. Bşk. Çelebi, Akviran na. md. Aydın. BALYA: Lozanda kazanılan büyük ve siyasi hakların sahipleri olan ulus Cumuriyet halk partisinin büyük pros gramı içinde başarıcı hükümetimizden Ve onun dayandığı ordusuna minnetle- Fini ödemekten aciz iken Montrö'de kazanılan son zafer Balyalıları coşkun- Tuğa sevk etmiş bütün geceyi tezahü- ratla geçirdikten sonra şu dakikada yaptıklarr mitinge aşağıdaki sevincin yüksek katlara sunulmasını kararlaştır. Mıştır. Zaferlerden ve Lozandan duy dukları minnetlere ilave edilen — son Mazhariyetten bilhassa türk ricalinin arsrulusal kazandıkları sempati üzeri- 'ne mevcut minnet ve şükran ve bağlı. lık duygularına ilâve edecek bir şey bulamıyarak Atatürk'ün türk gençliği 'ne emanet ettiği cumuriyetin hakiki çocukları olan Balyalılar başlarında A- tatürk'ü ile türk hükümetine ordusuna 've sempati yaratan ricaline minnetle bağlı türk atasının öz çocukları olduk- Jarını göğüsleri kabararak size ulaştır. maya bizleri memur etmişlerdir. Bunu ulaştırmakla bahtiyarız. CH.P. Erol, Spor K. Bşk, Beran, Tasarruf K. Bek. Erdoğan, Kz. B. Ir. gün, H.K.B.M. Eğe, Ç. E.K. B. Göral KEÇİBORLU: Boğazlar muahede- sinin imzalanması haberini alan ve cu- Muriyet meydanında gece yarısından beri toplantı halinde bulunan yüzlerce halk büyük bir sevinç ve beyecan için de bağlılık ve minnetlerinin sunulma- #ın istemişlerdir. arzeyleriz. Uray B. Gülal, Parti Bek. Gençler birliği Bek. Özgül. PAZARCIK: Halk dün gece boğaz- dar müahedesi sonunu heyecanla bekle: di. Mutlu haberi alınca büyük önderin yarattığı inkılâbları şarkılar içinde bi zer birer sayanların etrafına toplanarak yaşa yaşa diyerek sevinçli haykırışla- riyle sabahladı. Tören bütün gün de- vam etti. Evler meydanlıklar — süslen: miş donanmış, fenerler yandır. şimdi fener alayı başladı. CHLP. Bşk. A, Aksu. KIZILTEPE; Yaratılan son zaferi duyan ilçemiz halkının emsalsiz min- 'net ve şükran düygülarını sunmakla kabulünü dilerim. Şarbay K. Tuğman SİNAN: Halk partisi hükümetinin boğazlar meselesinin imzalanmasiyle Montröde kazanılan yüksek zaferden dolayı memleketin minnet ve şükranla- tını arzeylerim İhtiyar heyeti adına Na, Md. Önen BİSMİL: Halk partisi hükümetinin boğazlar mukavelesinin imzalanmasiyle Montrö'de kazanılan yüksek zaferden dolayı memleketin minnet ve şükran- darını arzeylerim. İlçebay ve Şarbay Aker Tünçel, Biblografya DERG 'YENİ ADAM 23 tmmuz tarihli sayısı çıkmıştır. Bu sayıda bilhassa şu yazılar göze çarpmaktadır: İsmail Hakkı Bal- 134 üncü facıoğlu: eşu çocuklardan — sıkılalıms, <Aleksandr. Ostrovaki», Lütfi - Erişçi «Olimpiyadlar meselesir, Sefer - Ayte- kin: eköy okulunun verimi Nuri İleri; Z. Akandere İzzeddin Şadan «1936 - olimpiyadlarıı Gaşk ile mücadeler, Leon Blum'dan: «Humanitelerin yeni den doğuşuna dair», Andre Gide'den «bir anket mevzuus, sanat haberleri. FİKİR HAREKETLERİ Henri de Man «Marksçılar bugün ne haldedir>, Francesko Nitti: <muhace- KARACAYIR Boğazların pekinmesi ve egemenliği ulusun varlığına / ve- Tildiği, Montrö'de yapılan ve imza edi- den 20-7-936 günkü andlaşmanın duyul- maşı üzerine kamunumuza bağlı köyler halkr toplanarak çok coskun ve canlı olarak karşıladık, bizleri bu mutlu gün- dere eriştirdiğiniz için kamunumuz yönkurulu ve halkımız adına Şen kutlular saygr ve sevgilerimizi su. Kamunbay Rıza Yeğiner, yönkurul Beşk. $. Eker. AKHİSAR: Başarıcı partimizin ka- zandığı Montrö zaferini kutlayan Ya 'ya köy halkının partimize olan bağlı Tıklarını ve büyük şeflerine karşı şük- ran ve minnnetlerini arzederi: Urbay Ahmet Kara, Yayaköy - Ka- munu parti bşk. H, Ersoy. İZMİR: Boğazlar mukavelenamesi nin imzası münasebetivle kazanılan bü- yük zaferden dolavı duyduğumuz son- Suz sevinç ve tebrikâtımızı yüksek ka- tınıza saypılarımla ulaştırırım. Kızılay başkanı Dr. Cevdet Özyar LİCE: Boğazlar meselesinin tam bir muvaffakıyetle - başarılmasını se- vinçle kutlularken yüksek şahsiyetini- ze ve partiye olan candan bağlılığımızı inan ve minnetle hep bir ağızdan bir daha tekrarladık. Derin şükranımızın kabulünü dileri Şarbay Hüsnü Kozanoğlu BARAK: Ulusal / egemenli yeni bir tecellisi olan boğazlar işile bi zi tarihsel hakkımıza kavuşturan bu yüksek eserinizi kutlular ve kamun halkının kalbinden kaynıyan şükranla: Halk mal Sacıgol. na Ahmet CEHP. Bik. Ke SASUN: Ulus ve yurdumuzun em- niyet ve selametini temin eden boğaz- lar mukavelenamesinin imzalanması do- Jayısiyle Sasun halkr sonsuz saygr ve minnetlerini sunar. Parti baskanr Memduh Akım, Ura başkanı Yusuf Acar. " BESNİ: Vatanın kapılarını pekiştir. diğinizden dolayı hükümet meydanında toplananhalk sevinç içindedir. Saygı ve Sevgilerini sunmayı bize - vekil ettiler. Sonsuz saygı ve sevgiler.. Parti B. Kılıçı C. H. P. B. Reişit. ÇEMİŞGECEK: Boğazlar konferan- Sının ulusal emellerimize uygun gel de neticelendiği haberi halkımızı pek çok sevindirmiştir. Bu siyasal muvaffa- kiyetten ötürü ilçemiz halkının minnet ve şükranlarını arzeyleriz. Belediye reisi Oruç, Hava - kurumu Örge, belediye reisi Özöğünen, Kz. Ö- mer Erol. ULUS İLER set ve müstemleke meseleleris, “Hüse: yin Cahid Yalçın emeşrutiyet hatırala. Tın, Antoine Zichka eJaponyada pamuk sanaylinin inkişafın, Henry de Zogheb edebiyata dair konuşmalara, Alain: Bugünün sahibleri «Upton - Sinelair,, J. J. Rousseau: esosyal / mükaveler, Ogier Ghiselin de Busbecg, türk mek- tubları, Kitablar arasında. Lehte aleyh- te. . EKONOMİK ENFORMASYON BÜLTENİ 16 temmuz tarihli 13 numaralı sayı- sında şu yazılar vardır; İhracat mad- delerimizden çekirdeksiz kuru üzümle- rimiz, italyan zeytin ve zeytinyağları, Yunanistan ve Bulgaristan tütün duru- mu, Almanyanın tütün ithalât ve istih. daki, Bulgaristanda ihracatın tanzim ve murakabesi hakkında yeni bir kararna. me, İtalyanın yeni ithalât reğimi, Mısır gümrük tarifesinde değişiklikler, Tür - kiye Çekoslovakya ticaret ve - kliring anlaşmaları hakkında, kararnameler ve Türkofis tebliğler VARLIK 15 temmuz tarihli 73 üncü sayısiyle VARLIK neşir hayatının dördüncü y dına girmiştir. Kültür. mecmualarının 'ne kadar güçlüklerle karşılaştıkları ve 'ne fedakârlıklarla hayatlarını idame e- debildiklerini düşününce, bu üç sene- lik arasız ve muntazam — çalışma, bu genç ve güzel mecmua için öğünecek bir muvaffakıyet teşkil eder. Bu muvaf- fakıyeti başyazısında izah eden Varlı- ği bu sayısında şu yazılar da vardır: Cemil Sena «Dostluk hakkında», Mu- 'ammer Necib <aktüalitelerin aktünlite- si memleket münevverir, Halid Fahri - Pierre Loti: «Afrikada bir sağanakı, Nahid Sırrr «Sadettin beyin damadır, Tbrahim Hayri <Yeşil böceks, Selçuk Milar eKıztaşı», Şaziye Berin «Saba- heddin Ali'nin kağnısı> dolayısiyle bir tahlila, Sabahaddin — Ali cesirler», ve Fazıl Hüsnü, Süreyya Baydargil, Baki Süha, Orhan Aksar ve Behçet Necati- Kısa Dış Haberler # Tokyo — Neşredilen resmi tebli. e göre, yakında, bütün tayyare işlerini kontrol etmek üzere bir askeri tayyare- cilik genel kurmayı teşkil olunacaktır. * Danzig — 14 temmuzda - hamule Leningraddan hareket eden Valgri- 'en adındaki alman vapuru mürettebatı ile birlikte Estonya sahilleri açıkların da batmıştır * Varşova — Finans, tarım ve tica- zet bakanlıkları mümessillerinden mü- rekkeb bir grup İtalya ile bir ticaret mukavelesi müzakere etmek üzere Ro- maya hareket etmiştir. Polonyanın İ- talyadan 20 milyon franklık bir alaca t olduğu tahmin edilmektedi * Meksiko — 17 temmuzdan beri de- 'vam eden ve 200000 işçinin çalıştığı 4000 müesseseyi muattal bir halde b rakan elektrikçiler grevi, yapılan an- daşma üzerine bitmiştir. * Varşova, — Muhalefet şeflerinden kişi tahrikâit ve yalancı şahitlik cür- miyle tevkif olunmuştur. Bunlar mebus Gamin ile eski polis müdürü Şalldır. Cumuriyetin realizasyonları ZAYFA S Birinci beş yıllık plân tatbikatı (Başı 2. inci sayfada) ralarda günde 1000 kilo su- ni ipek ipliği imal edecek ve bu im: misline çıkarılması mümkün olacaktır. B Ci ee de de tetkiklere başlarmı Bakır endüstrisi” için çalışmaların da Eti Bank tarafından ileri götürül. düğü göz önünde tutulunca tatbi devletçe Sümer Bank'a havale edi İstanbuldaki milli fabrikalarımı vzdan birinin iç görünüşü beri çalışmaktadırlar. Bu sene bu il ikaya, her memlekette endüstri bel kemiğini teşkil eden demir ve fabrikasının il hazırlıkle rıma başlanmıştır. Karabük'de kuru- lacak olan bu mühim fabrikanın ih- zari inşaatıma önümüzdeki eylülde başlanacak, asıl inşaata da 1937 bi- dayetinde girişilecektir. Karabük'de kurulmasına karar ve- rilmiş olan Çimento fabrikasının bü- tün ihzari etüdleri bitmiş olduğundu teknik projeleri ” hazırlanmaktadır. Tesis edilecek Seramik - fabrikasının da ham madde tetkikleri yapılmak- tadır. Alınacak neticeye göre fabri kanın yeri ve kapasitesi tesbit oluna- caktır. ler bitmiş ve kendir endüstrisi üzeri miş olan birinci ihtiva ettiği bütün nın ele alınmış oldi Herhalde ilk beş yıllık - programın, şekilde ifade edecek mevki: Tunuyoruz. Linz'de Avusturya nazilerinin bir nümayişi Viyana, 26 ÇALA.) — Linz'de Avus- turya - Almanya anlaşmasının akdi ü- rakılması dolayısiyle naziler dan bir nümayiş yapılmıştır. Serbest bırakılmış olan - mahpusla. ine siyasi mahpusların - serbest bi ın ana babalariyle dostları, kendileri- ni, hapishaneden — çıkarken “yaşasın Hitler” nidaları ile alkışlamışlardı. Po Jis, bu nümayişe müdahale etmeğe tü- zum görmemişse de — nümayişçilerden biritini tevkif ile hapse atmıştır. Tefrika No: 7 BİLİNMİYEN Şimdi herkes, vaktiyle daha ipti: 'ta mahsus hareketlerin icab ettiği” yorgunluğu ederek, bu ve devamlı cehdi bertaraf adalelerini geliştisebilmektedir. İNSAN Yazan: Dr. ALEXİS CARREL Türkçeye çeviren: NASUHİ BAYDAR tizama sokmuştur. Son yıllara kadar umumi o- lan zenginlik sayesinde ve dindarlıkla orucun a- lar, şimdiki kadar hiç bir vakit böyle devamlı ve intizamlı bir şekilde te- gaddi etmer Tedrisi işlerdi bir haya- cihanda ilmin oynadı; “Knowledge is power” demi geniş ölçüde yayılmasma da aynı zenginlik imkân vermiştir. Her tarafta mekteb- ler ve üniversiteler kurulmuş ve hemen - talebe kalabalığınca doldurulmuştur. Gençlik, modern rolü anlamıştır. a prensiplerin Bacon Bütün bu — İetlerinde vas () kimliğin ve Pasteur'ce yapılan keşiflerden doğ- doktrinlerinin yayılması bütün insanlık - için büyük ehemiyeti haiz bir hâdise olmuştur. Me- deni memleketleri zaman zaman harab eden bu- laşıcı hastalıklar bu doktrinler sayesinde orta- dan kaldırılmıştır. Temizliğin zaruriliği isbat o- lunmuştur. Bunun neticesi olan çocuk - ölümü çok azalmıştır. Hayatın vasati devamı şaşılacak kadar uzamıştır. Bugün, Amerika Birleşik Dev- hayat elli dokuz ve Yeni Ze- Pastör lerini / taşımaktadır. muhite de fen yeni şeklini vermiştir. insanların zihniyetini içinde yaşatan âlem hiç de atalarımızınki değildir. Bize zenginlik ve kon for getiren zekâ zaferleri önünde manex metler, tabil, alçalmıştır. Muhakeme dini inanç. ları silip süpürmüştür. Yalnız tabit kanunlar Bugünkü kiy- bilgisinin ve bu bilginin bize, maddi - âleme ve canlı mahlüklara karşı verdiği kudretin ehemi- yeti vardır. Bankalar, üniversiteler, laboratuvar- lar, hekimlik mektebleri, eski mabedler, gotik katedrallar, papa sarayları kadar güzelleşmiştir. Atalarımızın, bilhassa kaba unlardan, etten 've alkollü içkilerden mürekkeb olan - gıdasının yerini çok daha lezzetli ve çeşidli bir gıda almış- 'tır. Koyun ve sığır eti artık yiyeceğin esası de ildir. Süt, kaymak, tereyağı, hububat kabuğu- 'nun ortadan kaldırılması suretiyle daha beyaz bir hale getirilmiş olan unlar, sıcak - ve mutedil memleketler yemişleri, taze veya konserve seb- zeler, salatalar, çörek ve şekerleme veya puding halinde bol bol şeker modern tegaddinin başlıca esaslarıdır. Eski yerini muhafaza eden yalnız alkoldür. Çocukların gıdası daha derin bir şekil- de tadile uğramıştır; daha bollaşmıştır. Büyük- lerinki de böyledir. Bürolarda v galışma saati intizamı ye fabrikalardaki mek zamanlarını da in- müesseseler çocuklarla gençlerin entelektüel in- kişafına kendilerini hasretmişlerdir da, fizik vaziyetleri ile de dikkatle uğraşmakta- dırlar. Denilebilir ki terbiye kurumları tahsisen zekâ ve adale ile alâkalanmaktadırlar. Fen, fay- dasını öyle sarih bir şekilde göstermiştir ki ted- Birçok tâbi tut- riste en yüksek mevki ona verilmiştir. gençler kendilerini onun nizamlarıma maktadırlar. Fakat fen enstitüleri, üniversiteler ve endüstriyel kurumlar o kadar çok İaboratu: var kurmuşlardır ki buralarda her genç kendi hususuf bilgisine uygun bir yer bulabilmekte- dir. Muasır insanların yaşayış tarzı ijiyen'i (1) Bilgi kudrettir 'aynı zaman- Yaşamamakta iseler de birçok insanlar land'da altmış beşi bulmuştur. İnsanlar daha çok htiyarlıya- bilmektedirler. Demek ki ijiyen insanların mik- darmı çoğaltmıştır. Aynı zamanda hekimlik, has- talıkların mahiyetini daha iyi anlamak ve cerra- etmek süre- tiyle şifa verici tesirini zayıflara, yarım ölanla- ra, mikrobu kolayca almak istidadında bulunan- lara, vaktiyle daha ağır bir yaşamanın şartlrıma tahammülleri olmıyanlara teşmil etmiştir. Mede- niyetin böylelikle tahakkuk ettirdiği insan kapi- tali büyük bir kazançtır. Ve her ferd, hastalığa ve ıstıraba karşı daha büyük bir emniyet içinde bulunmayı medeniyete borçludur. İçinde bulunduğumuz entelekttlel ve moral Son felaketlere kadar banka veya şimendifer idare meclisi reisliği gençliğin idsali idi. Bununla beraber büyük üniversite reisi de henüz cemi- yetin nazarında pek yüksek bir mevki sahibidir, çünkü fenni tevzi eden odur ve fen ise servet, saadet ve sıhat kaynağıdır. Fakat kütlenin zih- niyeti çabuk değişir. Bankacılarla profesörler halkın itibarını kaybetmişlerdir. Bugünkü adamı lar gazeteleri okuyacak, politikacıların, - tacirle- rin, şarlatanların ve havarilerin radyolarla - ya- yılmakta olan nutuklarmı dinliyecek kadar mü- nevverdirler; zihinleri, tekniği her gün biraz d ha ilerliyen ticari, politik ve sosyal propaganda« larla meşbudur. Aynı zamanda makaleleri, fen: nf ve felseft vülgarizasyon kitablarını okumak tadırlar e eli