26 Temmuz 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

26 Temmuz 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

Montrö konfe- ransı” anlaşmasının imzalanma merasi- mine aid olan bu zesimler arkadaşı- miz. Neşet - Halil Atay — tarafından gönderilmiştir. Yu karıki resimler de- Tegasyon - reisleriz nin — mukaveleyi imzalamak için o- turduğu — masanın başından ve sonun- dan alınmıştır. Böylelikte Gelegeleri görmek mümkün oluyor. bütün Montrö mektupları Montrö konferansı ve türk diplomatları Montrö könferansının 15 temmuz zabıtları konferansa iştirük eden dev- letlerin Türkiyeye karşı besledikleri den vesikalardır devletin haysiyet ve şerefine hürmetsizliği/ aklımdan - geçirmem. Bazı defa devletler kendi ellerinde olmıyan - sebeblerle de beynelmilel menlaata aykırı işler yapmak mec- buriyetinde kalabilirler. Fakat Mon- trö konferansının Atatürk Türkiye- kararı böyle değildi. si hakkınd Devletler: Türkiyenin yalnız yapmak hüsnü niyetine değil, yapmak iktidarına da inanıyorlardı; — Türkiye taahhüd ederse, — Türk noktai nazarına uyarsa, — Türkler muvafakat edersel Zabıt bu ve buna benzer cümle- lerle doludur. Eğer Montrö konfe- ransına iştirâk eden devletlerin Tür- kiye hakkındaki kanaatleri böyle ol- masaydı; eğer Türkiye; kendi men- faatlerini beynelmilel menfaat ile bu kadar yakın bir telif liyakati göster- meseydi, - itimad ediniz - boğazlar meselesi Montröde halledilemezdi. Montröde Türkiyeye bir protokol ile boğazları tahkim hakkı verilir, fa- kat devletler kendilerine bu tahkime bağlı hususi menfaatler için mutla- ka uzun bir düşünmek ve anlaşmak zamant ayırırlardı. Montrö konferansında türk del gasyonu ve iki güzide diplomatımız Tevfik Rüştü Aaras ve Numan Ri- fat Menemencioğlu, yüksek şahsi li- yakatleriyle dünya diplomasi âlemin- de ve diplomasi tarihinde türk diplo- matlarına en yüksek şeref mevkile- rinden birini kazandırmışlardır. Konferansta Tevfik Rüştü Aras dâhiyane denebilecek ânı ve kat Tuşları, Numan Rifat Menemencioğ- lu, yüksek müzakere ve telif kud- çıktı- zeti ile normalin çok üstüne lar. Türkiyeyi doğrudan doj kadar etmiyen fakat Mont ransını çıkmazın en dibine sürükli- yen bir çok beynelmilel çapraşık me- lerde - bilhassa bir meselede - e- ğer bu iki güzide diplomatımızın #a0 zekâsını ve insan anlayışını gu- rurlandırar liyakatleri yardım etme- lirdi. Tevfik Rüştü —Aaras ve Numan Rifat Menemencioğlu ile yalnız türk diplomatları değil zekâsı, türk anlayışı da iftihar edebilir. Montrö türk diplomasi / tarihinde Lozant takib eden zaferlerin büyük- lerinden biridir. Muzafferleri yerin- de ve zamanında alkışlamak borcu- muzdur. Neşet Halil ATAY Trakyada kredi ve satış kooperatifleri kuruluyor Edirne, 25 (A.A.) — Trakyada mev- cud 26 eski kredi kooperatifinin yeni kanuna uyarak intikal / kararı verildiği 'umumi müfettişliğe bildirilmiş ve yeni kanuna göre açılacak olan 65 yeni kredi kooperatifinin tasdik ve tatbik emirleri de gelmeğe başlamıştır. Ziraat bankası. 'nin organizasyonunu yapmak - üzere Trakyaya gönderdiği B. Zeki Raşid üç vilâyetin işlerini bitirmek üzeredir. Bun- Jardan başka şimdilik yalnız en kıymet. İ IZ madde için satış kooperatiflerinin teşkilâtlanması ekonomi bakanlığından rica edilmiştir. Bunlar arasında merkezi Edirnede olmak üzere bal ve balmumu kooperatifi 4000 faâl ve yeni kovanla işe Birişecektir. Bunun için de bugünlerde bakanlıktan emir beklenmektedir. ihteki vakalar Gazetemiz yakında - Max Kem- merich'in bu başlık altında merak- İt olduğu kadar faydalı - yazılarını 'neşre başlıyacaktır. Max Kemmerich'in bu güzel e geri dilimize arkadaşlarımızdan S Ali tarafından çevrilecektir. ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR. TEŞEKKÜRÜ İstanbul, 25 (A.A.) — Cu- | mur Başkanlığı Genel Sekre- terliğinden: Lozan muahedesinin yıldö- 'nümü münasebetiyle gelen ve vatandaşların yüksek heyeca- nını bildiren yazılardan Ata- türk mütehassis olmuşlar ve teşekkürlerinin iblâğına Ana- dolu ajansını memur etmişler- ü Gümrük ve inhisar- lar bakanımızın beyanatı İzmir, 25 ÇALA.) — Şehrimizde bu- Tunan gümrük ve tekitler bakanı B. Râ. 'nâ Anadolu ajansına şu beyanatta bu. hunmuştür. “İdare bu yıl İzmirde yapacağı şa- rab için misket ile çekirdeksiz üzüm va- tın alacağı gibi soma yapmak için de kuru üzüm ve hurda incir alacaktır. Bu yıl havaların yağmurlu ve kapalı geç mesi sık dikilmiş türtünlerde külleme ve mallik hastalıkları yapmışsa da başka hastalık olmadığından ve havalar da i- yileştiinden umumiyet itibariyle Ege tütün mahsulü matlub evsafta iyileş- mekte ve idrük edilmekte olduğundan her yıl olduğu gibi bu yal da İzmir mın- takasından tütün satın almacaktır. Sof- ra ve muütbak tuzlarının imali için yapı: Jan fabrikamız işlemeğe başlamışsa da müteahhidle yapılan anlaşma gereğince tecrübeleri yapılıp matlub evsafta oldu- Bu anlaşıldıktan sonra irtihsalâta baş- Hiyacak ve ondan sonrü tuzlarımız pi- yasaya çıkarilacaktır. Bundan sonra Ça: barlarının dolayı da gümrük kadrolarında esaslr bir değişiklik olacak değildir., Bn. Elli Baynhorn Tanınmış alman kadın tayyarecisi Ankaraya geliyor liman idaresine devrinden Yarın Ankaraya geletek olan alman kadın| tayyarecisi Bn. Elli Baynhorn Geçen sene bir günde doğrudan doğruya ve ara “vermeden - Berlinden İstanbula uçan ve aynı muvaffakiyet. le avdet eden tanınmış alman kadın tay yarecisi Bn. Elli aynborn yarın Ber linden tayyaresile Ankaraya gelecekti 26 TEMMUZ 1936 PAZAR Son haberler üçüncü | sayfamızdadır I İsyanın ilk çıktığı Sen - Sebastiyenden gelenler Bayonne, 25 (A.A.) — Bidassoa bah- riye istasyonuna merbut bir fransız ge- misi, Saint-Sabastien'den 200 kadını ve gocukla Saint-Jean-de-Luz'a gelmiştir. Hükümet Jacayı bombardıman etti. Barselon, 25 ÇALA.) — Geceleyin Barselon radyosunun bildirdiğine göre, kaymakam Sandino, Saragos bölgesin- deki âsilerin tahaşşüdlerini ve tayyare- aragos - kışlalarını van etmiştir. Kaymakam San” ino, Barselondan kalkan anti faşist kı- nin Jacayi yeniden ele geçirmiş ol duğunu tesbit etmiştir. Bir geçidde çarpışma Henday, 25 ÇA.A.) — Dün, İrun;un 10 kilometre yakınında Navar ile Çui- puzcoa'yı ayıran Andarlaza — geçidinde bir çarpışma olmuştur. Öğleden sonra dahi, gerek hükümet tarafdarı askerler gerek âsiler, ye idiler. Geceleyin üç karabinye, Behobi lerini muhafaza etmekte köprüsünü geçmişler ve âsilerin Andar- Ankara, 25 (ALA.) — Boğazlar anlaşmasının imzası dola- yasile, İran — Şahinşahı Majeste — Riza Şah Pehlevi ile K. Atatürk arasında a şağıdaki telgraflar teati olunmuştur. Ekselans Atatürk, Türkiye Reisicumuru Montrö konferansı müzakeratının neticelendiği hakkındaki mesut haber ve Ekselansınızın münevver - önderliği altında asil Türkiyenin kazandığı bü- yük muvaffakiyet, bizi fevkalâde mem- 'nun etmiştir. Bu münasebetle Ekselan: sınıza en kalbi tebriklerimizi ve dest ve komşu Türkiyenin tealisi hakkındaki samimi temennilerimizi bildiririz. Rıza Pehlevi Alâhacreti Hümayun Rıza Şah Pehlevi Şahinşahi İran Tahran Montrö - konleransı müzakeratının vasıl olduğu muvaffakiyetli netice mü- nasebetiyle - Zati Röndermek lütfunda bülundükları na- Şahanelerinin - bana zikâne telgrafı memnuniyetle aldım. Bu vesile ile gösterilen meserretten ve ge- rek şahsıma gerek Türkiyeye - karşı iz- har buyurulan samimi hislerden dolayı teşekkürlerimi arzeder ve asil dost |- ran'ın refahi hakkındaki — kalbi temen. | »ilerimi teyit eylerim, — — K. Atatürk aamrı HER YERDE 5 KURUŞ ATATÜRKÜN |İspanyada vaziyet durulmadı Çarpışmalar devam ediyor. Hükümet ve âsilerin haberi birbirini tutmıyor e General Mola Jaza'ya girmeleri dolayısiyle kaçtıkları. u bildirmişlerdir. Montrö Zaferi dolayısiyle Büyüklerimize gelen tebrik telgrafları BB. Şükı Karahan arasınd Ankara, 25 (ALA) — Boğazlar anlaşmasının imzası dolar yısile Sovyetler birliği Ankara Büyük Elçisi B. Karahan ile dış işleri bakan vekili Şükrü Saraçoğlu arasında aşağı: daki telgraflar teati olunmuştur: Ekselant Şükrü Saraçoğlu, Dış işleri bakan vekili Türkiye için büyük bir muvffakiyet teşkil eden Montrö konferansının mu- vaffakiyetle — neticelenmesi- dolayısile Ekselansınızı tebrik etmekle- hassatan bahtiyarım. Bugün imzalanan yeni Boz gazlar mukayelenamesi - ve- protokol, Türkiyenin het sahada kuvvet ve terak- kisini / göstermektedir. ve bu sebepten dolayı bu iki vesika vücut - bulabilmiş- tir. Boğazlar konferansı aynı zamanda şsunu da isbat etmiştir ki, hakkında kuv vetli ve harekâtında dürüst olan bir hi kümet, haklarının ve menfaatlerinin bü- tün dünya tarafından ittifakla kabul € dilmesine muvaffak olabilir. Bugün kal dırılan ve bir daha gelmiyecek olan e- ki mukaveleyi bundan üç sene evel pro- testo etmiş olan Sovyetler Birliği, türk milletinin, Boğazlar üzerinde. hâkimi: yetini yeniden tesis ve bunların em (Sonu 3. üncü sayfada)