17 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

17 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

17 - 8 - 988 O, e e. Zinoviyef - Troçki Rus gazetelerinde tedhiş teşkilâtı aleyhinde şiddetli yazılar Moskova, 16 (A, A.) — Trotskist - Zinovievist birleşik bir tethiş teski- Mâtmın meydana çıkarılması hakkında hükümet tebliğini mevzuu bahse- den gazeteler, çok yakımin aleni surette muhakemeleri yapılacak olan bu çetenin harekâtnı şiddetle takbih etmekte ve Stalin'in Leninist idaresi altında Sovyetler Birliğinin her sahada kazandığı büyük muvaffakıyetle- ti tebarüz ettirmektedir. Meksikada da dahili harp olur da senelerden beri dahili harple zaten yüz göz olan Meksika boş mu durur? Ispanyada olduğu gibi bugün Meksika- da da meşru hükümet sol taraf fırkalarının elindedir. Hükümet General Nikola Rodrignerin riyaseti altındaki “Altın gömlekliler” denilen Faşist teşkilâtm 1 Eylül için umumi bir isyan hazırladığını keşfeylemiştir. Bunun Üzerine dahili bir harp için mücehhez buluhmak üzere hükümet memurla» rma ve amele teşkilâtına hükümet farafından silâh tevzi edilmiştir. Bu meyanda maarif, münakale nezaretlerinin ve hükümet matbaasınm me- murlarmdan mürekkep mitralyöz bölükleri teşkil edilmiştir. Arjantinde bilâkis komünist hareketlerinin önüne geçmek üzere giddet- N tedbirler alınarak Üçüncü Enternasyonalle alâkalı teşkilât lâğvolunmuş karışıklık var Sürtme suretile balık avlanacak İmama NA Saydiye nizamnamesi bu maksatla değiştiriliyor Ankara, 16 * (Hususi muhabirimiz İbildiriyor) — Ekonomi Bakanlığı za- İbıtai saydiye nizamnamesinin 29 un- cu maddesini tadil eden bir nizamna- me projesi hazırlamıştır, Bakanlık su larımızda; Boğazlarda ve süreti umu- miyede Marmara havzasında sürtme suretile balık avlamanın bu hizamna- me ile menedilmiş bulunduğunu ve 60 sene evvel yapılan bu nizamname- ye bu tarzda memnuiyet konulmuş olmasma, balıkların deniz dibinde yu va yaparak yumrtalarını oralara bt- raktıkları hakkımda © yerleşmiş olan bir kansatten ileri geldiğini görmüş ve balıkçılığın geçirdiği tekâmülün seyri içinde bu vaziyetin doğru olma- dığı anlaşılarak nizamnamenin bu maddesinin değiştirilmesi cihetine ve Komünizm kanua harici ilân edilmiştir, amaaa Turistlere “kolaylık “Yeni projede neler teklif ediliyor ? Arikara, 16 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Gümrük ve inhisarlar Bakanlığı 1499 sayılı Gümrük tarife kanununun beşinci maddesinin 14 ün €ü fkrasmı değiştirecek olan bir ka- Bun projesi hazırlamıştır. Gümrük ve İnhisarlar Bakanlığı, Ekonomi Bakan ğın ve Türkiye turing ve otomobil klübünde mütalealarmın almak su - Tetile hazırladığı bu proje ile memle. ize şahsi nakil vamtalarile ge - İoek yolcu ve turistlere azami kolay ik Bösterilmesi esasmı kabul etmiş Ve az Ünl Kemirme İran İlanın va uğmin edecek hükümler koyabi - Mek irkânm hazırlamıştır. Pro- İenin ihtiva ettiği esasları bildiriyo - Tüm 1 — Memleketimize şahef nakil va- fe gelecek seyyahlar her mem ette olduğu gibi karne dö pasaj dö (gümrilk geçiş karnesi) ib - Yaz edecekler ve bu karneyi hâmil o- turist hiçbir muameleye lüzum Memleketimize girebilecektir. 2 — Bu karne ile gelen seyyahlar | De Yasıtalarmı altı ay yerine bir se| 3 — Bir senelik müddet içerisinde Mastahic gibi herhangi bir sebeple iz nakil vasıtası çi- iyan seyyahlara nakil vasıta - İT: yeniden altı ay memleketimiz kalabilmesi için müsaade verile - 4 — Verilen Bu bir buçuk senelik içinde bir kaza neticesinde an nakil vasıtaları için tu - testler bu nakil vamtalarınm hangi! İMİŞ ire ve De miretis kamıya Atadığmı ön yakm mülkiye âmirine ii bir vesika alacaklardır. », | sika gümrüklere ibraz edilecek hakil vasıtasmm parçaları ya dış etlere Miraç veya gümrüğe! ik, ,*Ya imha olunacaktır. Bu suret | #ümrük idaresi turisttten hiçbir Te "İN istemi yecektin, vay Nakil vazıtasıım zayi olduğu d Salındığı iddia olunduğu ahval. turist sddiaamr tevsik ile mükellef , tevsik edemezse nakil va - Aç gümrük resmi ve si veri ti artik idaresinde turistten tah- olunacaktır, pi Turist 2 sene içinde nakil va- ta im zayi olduğunu veya çalmdı- Üy ya İki sene zarfında memleket tk A cikarılmış olduğunu isbat ede- alman gümrük resmi ve YE veriler kendisine iade olunacak ” Deme Turistlerin yemek pişirmek ve Yaş, İÇİN olan tabak, bizak, sahan, Brahağ Eibi mutfak levazimile is- May e VtıM havi ve nakil va - bağlı rulo içinde bulunan © “AR triptik veya karne dö pa - saj dö anduanda yazılı olmak şarti- le nakil vazıtasmın tâbi olduğu mua- meleye tâbi tutulacaktır. 8 — Nakil vasıtasmın yedek aksa- mı keza triptik veya karnesinde ya- mir olmak şartiyle hiçbir resme tâbi olmadan memlekete sokulacaktır. 9 — Türistler memleketimizden gi derken bu yedek parçaları veya ha - rap olmuş parçaları gümrüğe göster meye mecbur tutulacaktır. Memleke- timize girerken nakil vasıtasında bu- lunan parçalardan memleketimizden Rilke Hümeiğe güne MUycu pak çalar için türlet gümrük ve ââir ro - simler verecektir. 10 — Nakil vasrtasınm asli aksa - mile birleşmiş olmak şartile radyo ci hazı da gümrük resmi ve posta tel - graf idaresinin radyo resmi almmak- sızm memleketimize sokulabilecek - tir, 11 — Nakil vasıtalarının hazinesin de bulunan benzin, hazine ağzına ka. dar dolu dahi olsa gümrük resmine 'Tâbi olmadan memlekete sokulacak- tır. Yalnız yedek benzin olarak hu - sust kaplar içerisinde nakil vasıtasn da bulunan benzinler memleketimize sokulmıyacaktır. 12 — 1606, 2366, 2608 numaralı kanunlar hükümleri bu lâyiha hüküm lerine ayrıca ilâve edilmiş olduğun » dan bu kanunlar meriyet mevkiinden kaldırılacaktır, Gümüşhanede yağmurlar Gümüşhane, 16 (A.A.) — 10 gün- denberi her gün vilâyet merkezine ve| köylerine dolu ile karışık şiddetli yağ murlar yağmaktadır. İl merkez ve ik gelerindeki bazı köylere düşen iri ta- neli.dolu mezrunta zarar vermiş ve yağmurdan gözlerini açamıyan çiftçi mahsullerini sürüp içeri alamamış - tır. Bu vaziyet çiftçileri endişeye dü- şürmüştür. Koşkur köyüne düşen do lu ve yağmurlarm getirdiği selden bir kadın ve bir erkek boğulmuştur. gidilmiştir. Yurdümuzun balık servetini lâyi - kiyle İstismar edebilmek için bugün memleketimizde dip balikçılığa şid - detle ihtiyaç yardır. Şimdiye kadar yapılmakta olan balıkaveilık Boğaz- larda geçici balik avlanmasma mün - hasır kalmış ve sahillerimizdeki ba- lık servetinin istismarı mümkün ola- martıştır. Ekonomi Bakanlığı Balık. cılık, süngereilik gibi deniz mahsul lerinden daha iyi ve fennin 80n şartla rma göre İstİfade edilmek ve daha ge niş mikyasta randıman alınmak ve bir sistemi dahilinde deniz mahsulle- rine dit işlerin inkişafını temin et - mek Üzere 'esaslarmı hazirlamış bu - lunduğu deniz mahsülleri kanun pro- jesi 'kanuniyet kesbedinceye kadar biç olmazsa dip balıkçılığına müsaa- da etmek suretile memleketin tabif servetlerinden birinden daha lâyikı veçhile istifsde edilmesini temin et - Big olacaktır. Hazırlanan mizamaa me projesine göre, Marmara denizi ile Karadeniz : ve Akdeniz boğazları haricinde sahillerimizden 3 mil açığa kadar olan kara sularımız dahilinde Ekonomi Bâkanlığının tayin edeceği sahillerde buharir, matörlü, yelkenli gemi ve sair vasıtalarla sürtme sure- tile balık averlığı serbest olacaktır. Balık avlanacak sahalar her sene Ikin cikâmın başında Ekonomi Bakanlığı tarafından ilân olunacaktır. Sürtme süretile balık tutmak İsteyenler han- gi sahillerde ve ne şekildeki vesaitle çalışacaklarını, Ekonomi Bakanlığına bildirerek izin alacaklardır. Izin aln- madan hareket edenlerin avladıkları balıkların âlât ve edevatı müsadere © | dilecektir. “1 Numaralı düşman,, Cenevrede 32 memleketin Yahudi- lerini temsil etmek üzere toplanan Yahudi köngresi son içtimamda şu kararı vermiş “ve bir beyanname ile HAN etmiştir: v “Bütün cihan Yahudileri, Mili Sos yalist, Almanyânm dünya yahudiliği- nin İ numaralı düşmanı olduğunda ittifak etmişlerdir. Ordu valisi öldü her, Ordu, 16 (Tan) — Ordu valisi Hay ri kalp sektesinden ölmüştür. Valiyi | çok seven Ordü halkı matem içinde | dir, N Çocuklarla Mülâkat | , Müvezzi Sadık anlatıyor Gazeteyi okumuyorum, um! ,yalnız bağırıyor Elindeki gazeteleri kaldırımın üs- tüne bırakmış. Kendisi de gazetele- rinin yanma oturmuş. Ayak, ayak üstüne atmış, avücundaki paraları sayıyor. © Yanına yaklaşıyorum, avucunu dolduran çeyreklere bakarak: | — Maşallah arkadaş, diyorum, Bu gün gündeliği düzeltmişsin galiba. Elinin tersile burnunu siliyor. - Eh fena değil, diyor. Akşama kadar otuz beş kuruş kazang olacak bugün. Hal, öyle gösteriyor, — Evini sen mi geçindiriyorsun? — Hayır, üvey babam var. — Babah annenden ayrılmış mı? — Hayır. Ben çok küçükken öl| müş. | — Uvey babun ne İş yapar? — Bir dükkânda su satar, Günde seksen kuruş kadar kazanır. | — Sen kaç yaşındasın? — Ben on iki yaşındayım, — İsmin ne senin? — Sadık. — Sadık, mektebe gitmiyor o mu- sun? | Küçük çocuğun içleri gülen gözle- ri şimdi birdenbire koyulaşıyorlar. — Ne o? Nedeh cevap vermiyor - sun? — Gitmiyorum İşte... Onun acıyan bir yarasma dokun - dum galiba. — Her zaman müvezzilik etmek istiyorsun galiba?.. Önüne bakıyor. — Cevap versene... Neden konuş- muyorsun? Sevdiğin bir meslek yok mu? Büyüğünce ne olmak isterdin? — Subay olmak isterdim. Büyük bir sır tevdi eden bir insa, nım heyecanı içinde, dudakları titri - MER okumak lâztm değil mi? — Neden mektebe gitmiyorsun? Küçük çocuğun gözleri kızarıyor. Ve bu gözlere yaşlar doluyor. — Allah Allah, neye cevap vermi- | yorsun?.. Bu suslime cevap #erirken maddi bir ıstırap çekiyormuş gibi yüzü bu- ruşuyor: — Annemin hali vakti yokmuş, be- ni mektebe veremiyör. | Büyük bir hayretle onun gözlerin-| den akan ve kirli yüzünde izler bıra-| karak çenesine doğru kayan Yaşlara | bakıyörum. Neden böyle ağlıyorsun çocu - Zum? çi. — Söyle canım, neden ağlıyorsun? — Zabit olamıyacağım için ağlıyo- | rum. Mektebe gidemiyen zabit olur | mu? — Neden zabit olmak istiyorsun bu kadar? — Şerefli iş te ondan. — Çocuğum, namusle görülen her | işinde kendine göre Şerefi vardır. Namuslu adama ne iş yaparsa yap-| sn, herkes hürmet eder. — Zabitin şerefi başka, Gözlerini de burnunu olduğu gibi bir elinin tersile siliyor. Onu avutmak için başka bir sual goruyorum. — Spor sever misin? Yaşarım © şampiyonluğundan . beri | Feesirmli makale Sıtmaya karşı mücadelede vazifelerimiz Şimdiye'kâdar şu sıtma yü- zünden çok ocaklar söndü. Hanümanlâr yıkıldı. Cümhu riyet hükümeti, bu menhus hastalığın zararlarını önle - mek için gereken bütün ted- birleri aldı. Köyden şehre ka dar hemen her yerde. geniş bir mücadele teşkilât — kur. du. İVE günden güne bu has - talıkların azalmasının en bo riz misali bır deri bır kemik kalmış çocuklar! artık göre - meğişimizdir Küçük müveizi Sadık biltün çocuklarımız gibi küçük mü - vezzi Jadık ta spor hakkında böyle söylüyor: — Severim. Kendim de güreşi - rim, Mahallemdeki bütün çocukları yenerim, — Yaşârm şampiyonluğuna dersin? Sanki ben kendim şampiyon ol- ruuşum gibi çok sevindim. Çok ifti- bar duydum. — Güreşten başka bir spor yapa- biliyor musun ? — Hayır... Nasıl yapayım. Sabah dörtte, beşte işe başlıyorum. Sekize, | dokuza kadar çalışıyorum. Mektep -| lerde beden terbiyesi saatleri varmış. Biz mektebe gitmiyoruz ki... — Ispanya ihtilâl, Habeş - tal yan.banbi hakkında ne dilşünüyör - sun? Onlardan kaberin var mr”. — Böyle şeylerden haberim yok... — Müvezzi değil misin ? Gazeteler yazıyor. — Müvezziim ama, gazetenin İçin- deki havadisi bilmek için okumak lâ- | zım. Ben yalnız bağırıyorum: “Ha- beş - Italyan harbini yazıyor, Ispan- ya ihtilâlini yazıyor” diye o kadar. — En fazla gazeteyi kimler okur. Kadınlar mı, erkekler mi? Sen kim- lere satıyorsun ? — Bayanlar pek gazeteye düşkün değildir. Onların içinde wlan azdır, Asıl baylar alır. Bayların da ağırbaş liları... Ama züppe monşerlerin gaze- te hiç umurunda değildir. Ben hiçbir şik bayın gazete aldığını görmedim. Şık bayan ondan daha çok alır. — Esnaf gazete alır mr? — Bazı harp filân başlarsa esnaf ta gazeteleri okur. Genç kızlarla genç erkekler mecmua alırlar, Aşk romanı varsa içinde daha fazla, #i- nema mecmüaları da isterler. Hâlâ avücünda tuttuğu persları cebine koyuyor. Ve rahat bir kana- pede imiş gibi seve seve oturduğu kaldırımdan doğrulamak: “© — Fazla çene çaldık, diyor. Alla- haısmarladık bayan. Biraz da çalışa- hm. — Güle güle çocuğum. Ve elinde gazeteleri çıplak ayak- ları ile uzaklaşırken bağırıyor: — Havadisler... Son havadisler.. Asilerin Madrit önünden kovulduğu» nu yazıyor, cinayeti yazıyor... Kalabalık caddede artık onu göre- mez oluyorum. ne Suat DERVİŞ giriştiği bu savasta halkın da vazife- ien var. Mücadele teşkilâtı- nryalnız birakmıyarak he pimızın seferber olması lâ zımdır. 2 e Çok mühim . .. bir teşebbüs 450milyon dinar sar- i fedilerek Adriyatik | i > İ denizine kanal açılıyor Belgrad, 16 (Tan) — Yuğoslav- ya hükümeti, Orta Avrupanm bir kanalla. Adriyatik deniziyle birleşti- rilmesi hakkında mühim bir lâyiha hazırlamaktadır. Yeni kanal, Yugos- lavya arazisinden Vikovar Tuna is- kelesi yanından başlıyacak, Tuna heh rini takip ettikten sonra Sava nehri vasıtasiyle Adriyatik denizine dökü- len Narenta nehriyle birleştirilecek» tir. Böylelikle Orta Avrupa, Adriya- tik deniziyle bağlanmış olacaktır, Ka nal 160 kilometre uzunluğunda ola- cak ve Yugoslav hükümetine 450 milyon dinara mal olacaktır. Yeni kana! Adriyatik denizini, Karadeni- 1e de bağlıyacaktır. Küçük İtilâf kongresi Belgrat, 16 (Tan) — Eylülün 12 sinde Çekoslovakyanın Bratislava şehrinde toplanacak olan küçük iti- lâf kongresine Çekoslovakya Harici“ ye nazırı Krofta riyaset edecektir. Kongre, Çekoslovakya reisicüümhuru Benes tarafından açılacak, müzake- reler, Paholçani şatosunda yapıla - caktır. Üç gün devam edecek olan bu kongrede, orta Avrupa, Almanya, A- vusturya ittihadı meseleleri görüşü lecektir. Dil Kurultayına iştirak edecek âlimler Üçüncü Dil Kurultayma iştirak ©- decek ecnebi âlimlerden Avusturya- KU şark filoloji doktoru Kizerogiç dünkü ekspresle şehrimize gelmiştir. Sovyet delegeleri'Profesör Samoilo - viç, Meşçaninof ve Kadidolin bugün geleceklerdir. Evvelce şehrimize gelmiş olan Ak man ve Polonyalı âlimlerden maada, Londra şark dilleri enstitüsü direk- törü ile Macar, Fransız ve İtalyan â- Timleri de yakmda geleceklerini bil. dirmişlerdir. Yerinde birtedbir Müracaatların neticesi iş sahiplerine bildirilecek 15 Ağustos Ankara — Vekâletlerin teşkilâtı na sık sık gönderdikleri bazı tamim- ler vardır ki, bunlardan yurddaşları haberdar etmek bence gazelelerimi- zin başlıca vazifeleri arasında yer almalıdır. Çünkü her sınıf yurddaşı yakından alâkadar eden bu tamim- ler, alâkalmın okulağına kadar git mezse; filân dairenin falan dosya. İsinda tozlanmaya Ve sararmaya mahküm edilebilir. Netekim tecrü- İ beler bize göstermiştir ki, nice yerin- de verilmiş emirler ve talimatlar #a- manında tatbik edilemediğinden bir- İ cok yurddaşlar zarar görmüş, ve bir İ çokları da daire kapılarında sürün- mekteh usunmışlardır. Memur ve iş sahibi, Her iki taraf uyanık ve bilgi. li hareket ederse maksada ermek o derece kolaylaşır. Esasen yıllardan- beri başlıca şikâyet mevzuunu teşkil eden kırtasiyecilik, birazda işleri bilmemekten doğan bir mes'uliyetten kaçınmak için tutulan idarei masla- hat siyasetinin doğurduğu bir belâ değil midir? Teşkilâtı esasiye kanunumuzun 82 inci maddesinin son bir fıkrası ver. dır ki, orada aynen: “ew Şahsa ait olarak vukubülan İ milracaatin neticesi müstediye tahri- ren tebliğ olunmak meeburidir.,, hük mü mevcüttur. Böyle kununi bir mecburiyet oldu- ğu halde, bazı vilâyet ve kazalarda bunun yerine getirilmediğini gören Dahiliye Vekâleti, rejim ve yurt için ehemmiyetli olan bu usulün ta- kip edilmesini temin maksadiyle alâ- kâlılara yeniden emirler vermiştir. Bu suretle herhangi bir yurddaş, yapmış olduğu ihiracanim. Kabal 6- dilip edilmediğini vaktinde anlıyacak kabul edilmiyecek bir müracaat ve sikâyelse yerine getirilmemesinin kanuni sebeplerini bilmesi lüzumlu olduğundan bu husus tahriren ken- disine bildirilecek, idare heyetlerin- den verilecek kararların tasdikli su- retleri kanuneh açık olan itiraz, tem- yiz ve gikâyet yollarına başvurabil. mesi için müracaat sahibine tebliğ olunacaktır. — Mec S: