28 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

28 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

TI ispanyol katliâmiı İhiilâlciler Malagaya taarruz ettiler, şehrin düşmesi bekleniyor Sevil, 27 (TAN) — İhtilâlei ler Malagaya şiddetle taarruz etmişler ve daha şimdiden şeh. rin varoşlarına girmişlerdir. Şeh rin teslim olmakta gecikmiyece- ği tahmin olurmaktad Cordoba'da 1000 kadar kümet askeri birleşmişlerdir. * Ihtilâlellerin Guadarrama cepke - sinde püskürtüldüklerine dair Mi Fitten verilen haber teksip edilmekt dir. General Slano hükümet tayyâre- lerinin bazı bitaraf şehirleri bombar- drman etmelerini ve Marksistlerin kafile kafile insanları dam etmele- rini prolesto etmiştir. Şiddetli muharebeler oluyor Birlatour, 27 (A.A.) — Dün öğle- den sonra Luzs'e durmadan hücum- Jar yapılmıştır. Saat 16 ya doğru âsi ler Enderlazadan imdat kuvveti e muşlar ve derhal yeniden harekete geçmişlerdir. Hükümetciler, ileri hat Iarda ellerinde bülundurdukları üç mevzii terketmislerse de arkada tut- hü- nasyonalistlerle bulunmuşlar ve orada kalmızlardır. Zayiat hakkmda hiç bir sarih malü- mat mevcut değilse de her iki tara- fin fazlaca ölü verdiği sanılmakta - dir. Asi tayyareler, Luz şehrine be- yannameler atarak geceden evvel teslim olmazlarsa şehrin yakrlacağını bildirmişlerdir. Gecet baslaması muhariplerin hareketlerine bir nıha- yet vermemiş, çarpışmalar ayni şid- detle devam eylemiştir, Sen Scbasti- en'de tam bir sükün hüküm sürmek- İrun'da âsiler 200 telefat verdi Madrit, 27 (Tan) — Harbiye Nazı- rı bugün #btilâleilerin İrun'a Karşı yaptıkları taarruzda püskürtüldükle- Tİ ve 209 telefat verdiklerini söyle- miştir. Asilerle üç kilometrelik cep- hede başlayan muharebe 10 saat sür müştür. Hükümet kuvvetlerinden yal nız bir kişi ölmüş ve üç kişi yaralan- mıştır. Tayyareler Oviedoyu bonbar dıman ederek telsiz istasyonunu tah- rip etmişlerdir. Diğer iki tayyare de Sötayı bombardıman etmiş ve âsile- re telefat verdirmiştir. Faşistler bir Mason locasını ateşe verdiler Tanca, 27 (A.A.) — Faş'stler, La- Tache'deki Mason locasını atese ver- mişlerdir. İki deniz tayyaresi şüphe- Ti bir geminin Ceuta'ye doğru gi sine mâni olmuştur. Bu geminin için- 'de Madride götürülmekte olan silâh. Jar ve mühimmat bulunmuştur. Bir İspanyol gemisinde isyan yi Paris, 27 (Tas) — Paris - Soir gı xetesinin verdiği habere göre Kristo! Kolomp adındaki İspanyol gemisi mürettebatı isyan etmiştir. Tayfa yol culardan bir kısmının karaya çikma» sma mâni olmuşlar ve bazı yolcuları! hapsetmişlerdir. . Kralcı bir meb'us idama mahküm oldu Barselon, 27 (Tan) — İhtilâlcileri Gece No, 27 İclâlin,.rengi sararmıştı: — Verilen avanslar, onları tatmin etmiyor mu? — Böyle düşünmiyeceksin! — Sahne işlerinin mantığı ayrıdır. Gnla için çalışıyorlar, fakat galadan ellerine, fazla bir gey geçmiyecek... 'Tefnsillere başlanırsa, fazla umuyor- lar... Asıl mesele, bir miktar dana a- vans... Genç kadın, cevap vermedi. Celil Mahir, kaşlarını çatmış, yum- ruğunu masaya vuruyordu: «— Dert iş, biliyor musun, dert iş. Para vermekle de İşler bitmiyor ki... Dekorların, şimdiye kadar bitmesi lâ zımdı... Daha liç panonun kadronla- rı çakılmış, bezleri gerilmiş... Maket. lerin biri geldi, ikisini bazı tadilat i- €in geri vermiştik, onlar, hâli gelme. di... Baletlerin kostümlerini terzi ta- mam vermiyor... Hepsine sor; parayı zi “ İmeleri işe başlamışlardır” Lerida halk mahkemesi silâh saklamakla itham edilmiş olan Krallık tarafları mebus lardan Kazimir Sangenis'i ve bir Ha- şist talebeyl idama mahküm etmiş tir. Devletler yeniden teşebbüste bulundular Londra, 21 (Tan) — İngi Fransa hükümetleri İspanya işlerine rışmamak hususundaki Fransız diye kadar cevap verme- miş ve İspanyaya silâh ve a © ve ler nezdinde ademi mlldahaie teklifi ne iştirik etmeleri için yeniden te şebbüste bulunmuşlardır. Fransa hü- kümeti, silâhlara #mbargo konulma- sına müteallik tedbirleri tayine me- ur bir komite ihdas edilmesini tek- etmiştir. Londra, bu komitenin iç- tima mahalli olmak üzere İleri sürül- müştür, Bu komitenin İspanyadaki harbin fecsatleri meselesi ile de meş larını tehvin etmek çarelerini âraştır mast muhtemeldir. Fransa bir konferans toplanma- sını teklif edecek Londra, 27 (Tan) — Daily Teleg- raph'm verdiği habere F hükümeti ademi müdahale itilâfım müessir bir hale getirecek o çareleri| araştırmak maksadile bir konferans toplanı it teklif edecektir. tere bi meti de Lizbon bü müracaat ederek Ispanyaya yapılmak ta olan silâh ihracatına nih rilmesini teklif ede: tin, esleha ve mühimmatâ o Komul cak ambargonun, ihracata milte tahdidat listesini kabartmamak mak andile, petrole teşmile mütemayil ol- madığı sannedilmektedir. Daily Mail gazetesinin diplomatik muhabirinin ise Hendaye'de, buluna rin bir kontrol komitesi te: cekleri ve bu komitenin ademi'müda hale anlaşması hilâfına yapılacak ha reketleri tetkik edeceği merkezinde- dir. Amerika Madride bir nota verdi Vaşington, 27 (A.A.) — Amerika Birleşik devletleri Madrit büyük elçi- si, dün İspanya dış işleri bakanma bir nota vermiştir. Bu notada, hükü- muhakeme edecek olan halk mahke- | muş oldukları mevzilerde mldafaada | Zu! olması ve harp esirlerinin iztirap | - İseden eskeri yardım “ (Fransa ht “İnan bitaraflık anlaşması; racatını ve transit muamele: hetmiştir. Sovyetler bitarafliğı nasıl tefsir| , ediyorlar? Moskova, 27 (A.A.) — Tes Ajansı bildiriyor: İzvestiya gazetesi, Ispan ya işlerine ademi müdahale mesel hakkmda Frünsa've Söyyetler F sİği hükümetleri arasında teati edilen notalar hakkımdaki makalesinde di * yor ki: “Ispanya işlerine benzer kakkında bir teminat ması, teynel ia mektedir. Memlek; göre seçilmiş ve bütün de rafından tanınmış b metin ona karş gerek hukuk İsilâh verilmı hale gi kadı - hiç bir defa Daha son zamani raftarlarının son isy isyanı ezmek için bü memleketlerden lüzum wühimmat almakta deva ti. Bu suretle $ panya mesele: i, haddizatinde, F: lerle onlerm muhtelif m. 'tarlarma karşı v . Faşist devl taraflığı,. Bunlarin mühim i ni olmamıştır meşru hükümetinin herhangi bi gördüğü ha kmda bir tek misal yoktur. Vi meti tarafından ha hakikatte, asilere yapılan bu yarrlımlers bir ni- hayet verm Ispanya işlerine hakikaten karışma» Jmalarınm teminini istihdaf etmekte- İdit. Esasen Sovyet # sız teşebbüsünü bu tarzda anladığı içindir ki bu anlaşmaya iştirak eyle- miştir. Bunu: ye kadar İspanyaya vazımı göndermiyen memleketler ilk defa olarak ve derhal bu anlaşmaya iltihak etmişlerdir, Bundan dolayı, Almanyanın, İtalyanm ve Porte tatbikatta ne gibi bir hattı h tutacaklarını" gayet dikk tetkik eylemek lâzımdır. Bu men metin hakiki bir abloka ilân ederek rikanm âsilerin kontrolü altında bu- hunan limanların o Amerikan ticaret gemilerine kapalı bulu edemiyeöeği bildirilmektedir. Nota, | her türü hâdiselerin önüne geçmek üzere Amerikan gemilerine evvelce; lâzım gelen ihtarlarda bulunulmasını da istemektedir. Portekiz silâh ehli ei | Lizbon, 27 (A.A) — Portekiz hü- İkümeti, İspanyaya her türlü silâh ih Yarısıl ” Mahmut YESARI Jtamam almadıklarını ileri sürerler... Eksik iş verecekler, ama, parayı te-| mam ülacaklar... Hiddetle kolunu savurdu: — Hepsi böyle... Hepsi bu çeşi Garsonu eliyle çağırdr, bir gazoz ısmarladı; gazozu yudum yudum iç- ti, ağzımı mendiliyle kuruladı: — Şeytan diyor ki, galayı tehir et... Paycıları da, gündelikçileri de, baletleri de, orkestrayı da, hepsini sav... Hepsi açıkta, yüzüstü kalsın - lar, sonra yenideri bir kadro yap, te- mizlikten sonra işe başla... lelâl, korkarak bakıyordu? — Aman Celil, bu kadar hazırlıklar ne olacak? Celil Mahir, başinı eğmiş homur- danıyordu: — Pafamı öyle kızdırdılar ki, hiç. bir şey düşünemiyorum... Bunlara | | bunu tatbik etmediği takdirde Ame-| taktı ketler, Fransız teklifine iltihakı bir şartlara bağlı tutarak tahdit etmeğe uğraşmışlardır. Bu gartların isç güçlükle gizlenen bir tek makaa- amı kabul jd vardır k İhangi bir anda hükümsüz birakmak için açık kapı bulundurmak. İşte bu İsebepten çok dikkatli bulunmak icap eylemektedi | İngiltere tavassut etmek istiyor Londra, 27 (Tan) — Hariciye Na- zırı Eden bugün Madritteki İngi elçisine bir telgraf çekerek, İspanya- da hüküm sürmekte olan dahili har- bin daha Insani ve daha medeni şart iz eden? — Baletleri şımartıyorsun, senç kadın, hatırlamıştı; — Siranuş için mi söylüyorsun? Çok acıdım zavnllıya! Celil Mahir, geriledi, bir kahkaha kopardı: — Acidın hz?.. Demek, o, numa- ralara inandım ?.. Iclâl, ağzı açık kalmıştı: — Numaralar mi? tu, aciyarak gülümsedi: — Sen, onlarm her hırsan, çok aldanırsın! Hep dır! | Genç kadının akit almıyordu; — Yalan mı? Annesi, hasta imiş, doktor getirecekmiş! — Yalan! — Ev kirasmı verememiş! — Yalan ! — Ağlıyordu! — O doğru! — Yevmiyesini kestiğin için mi ? Celil Mahir, omuzlarını kaldırdı: — Onlara, yevmiye de vız gelir. ine İna- yalan - para yetiştirmek kolay mı? Birden, İclâlin yüzün: baktır — Sana da darılacağım. — Neden ağlıyordu? — O gün, dişi ağrıyordu! — Ne söylüyorsun! Celil Mahir, genç kadının elin! tut | AN Sigorta dolandırıcısı Onnikmemlekete hizmet etmiş! Sigorta. dolandırıcılığı tahkikatma İ dilmektedir. | Ee Din, sabahtan vakte kadar, şebekenin elebaşı Onnik İplikçiyan alâkadar rın huzurunda sorguya çe- ir. Onsik İplikçiyen; yaptığı rıcılikların mesiliyetli bir iş olduğunu, anlamamış görünmekte - | dir, Onnikle dün görüştük. Bize, yana yakıla şunları söyledi: — Üzerime niçin bu kadar yüklen diklerini bir türlü anlamıyorum. Ben, | bir sigorta takip memuruyum, Yap- şahısların lehinedir. Eğer, bu batan sigorta para mamış olsam, hepsi Kimsenin cebine on para girmiyecek ti. Halbuki, ben paraların memleket- ların istifadesine arz (1) ettim.,, Onnik Iplikçiyanın sorguya çekil mesi ile daha pek çok karışık mese- lelerin meydana çıkacağı tadır. yon Sigorta Şirketinin Pariste- keğinden, buradan gönderiler raporlarmın suretleri miştir, İstanbuldaki birkaç mahalle ihti. tleri, dirilere Taporo ver. İ dikleri için zan altındadırlar. Bunlar, Idikçe birer birer sorguya isten » ta işile Beyoğl m şahsın de İfadeleri €hemmiyetle Polis merkez 'Tahkikata muyor, ————— lar altımda yapılmasma dair eenebi elçiler tarafından teklif edilecek ted birleri ve mütevassıt rolün memnu etle Ifa etmeğe hazır olduğunu bildirmiştir. Şüphe yok ki, bü hizmetten mak- sat herhangi bir taralı iltizam et - mek değildir, İdama mahküm edilen Generaller Hendaye 27 (A.A) — Ban Sehas tende çıkan Frente Popular gazete- nin bildirdiğine göre, ümet kuv vetleri divanrharbi, son zamanlarda yakalanan âsi zabitlerden General Muslera ile Miralay Bazelgayı idama mahküm etmiştir. İdam hükmü bu s2 İbahı infaz olunmuştur. Ayni gazete Madritte de 15 âsi zabitin muhake - İ bildirmektedir. Harp şiddetle devam ediyor Heondayu, 27 (A.A.) — Bugün sa- bahtanberi İrun - San Sebastien cep- hesinde müsademelere devem olun - muş ve âsilerin tayyareleri geniş mik yasta faaliyetlerde bulunmuştur. Hü kümet kuvvetlerinin bataryaları, âsi lerin mevzilerini şiddetli surette döv- müştür. Asi tayyareler, bataryaların bazılarmı susturmuşlardır. Ifun ei » yarında ve dağlık arazide bütün gün ğleye kadar şiddetli | surette tüfek ve mitralyöz kurşunları teati olun uştur. Öğleye doğru tayyare faali- yeti yeniden fazlalaşmış ve Üğ tayyr veden mürekkep asi bir filo, hükümet İ kuvvetlerinin hatlarını bombardıman işti — Sen beni dinle, sevgilim! Onlar | h la, yevmiye de vız gelir. Sahneye cik mak, onlar için, bir zâflır, bir ihti - yaştır. Genç kadm, şaşmaktan kekeliyor- du: — Peki... lüyor? Celil Mahir, kahkaha ile gülmek » ten kendini alâmadı: — Peki, seni nasıl mandepsiye bas tıracak!.. Para sızdırmatım usulleri vardır. Kiminin çenesi okşanır, yü - züne gülünür; kimine de acındırılır. felâl,, donup kalmıştı: — Çocuk sayılır bir yasta... Bu kadar kuvvetle, bü kadar ustalıkla, nasıl yalan sö; biliyor? Celil Mahir, merek göğsünü ka- bert; w — Nerede yetişiyorlar?.. Tiyatro- nun havası, suyu, böyle mahsul ye- tştirir! Ve ciddileşerek genç kadının bile- Zini tuttu: — Simdi vaziyeti kararlaştıralım. — Ne gibi? — Bunlara, ağızlarını kapamaları Icin, bir miktar avans verelim, gala- İyı gikaralım mı? yoksa, işi bozalım, Bana, ne diye yalan söy Beyoğlu polis merkezinde, devem e-| akşam | tuğım işler, hem hükümetin, hem de| diye kadar sigor | İme neticesinde kurşuna dizildiklerini | Yedinci Balkan oyunları Bu seneki müsabakala- ra 22 atlet gönderiliyor 27 eylülde Atinada başlıyacak O - lan yedinci Balkan oyunlarına İştira- kimiz resmen takarrür etmiş ve bu sine bildirilmiştir. Gidecek olan atlet miktarı rak tesbi tedilmiştir.. Atletlerimiz, Balkan oyunlarında bütün atletizm şubelerine iştirak edecek yalnız 3000 metro mânlalı yarışa girmiyecekler- dir, Esasen bu yarişm puvanı olmadığın dan netice üzerinde müessir olmiya- caktır. Gidecek olan kafileye Istanbul böl set etmesi muhtemeldir. Halkevi sporcularının Rusya seyahati Xapılan davet üzerine spor temas- ları, yapmak üzere Sovyet Rusyaya gitmek İçin tefrik edilen Halkevi fut bolcüleri, dün saat 17 de federasyon lar merkezinin bulunduğu dördüncü vakıf hanımda toplanarak vaziyet! »i tespit ettirmişler ve seyahat hak- kında izahat almışlardır. Futboleliler yarmdan itibaren Tak sim stadyomunda antrenmanlarına işiden mürekkeptir. Güreşçilerin Filmi alınacak Güreş federasyonundan: yl. biltiii iştirak etmiş olan güreşçiler sinemaya ( #lmacaklarından o güreş mayo ve papuçlarile beraber 25 A - Olimpiyat müsabakalarına | Zustos 938 Cuma günü saat tem 15 te Federasyonlar Merkezinde hazır bulunmaları Hüzumu ehemmiyetle tebliğ olunur . 2 — Dünkü tâmimde Halkevi rafından verilecek madalyaların ta- rihi yanlışlıkla 1 eylül diye yazılmış ise de bu merasim 31 Ağustos 938 | Pazartesi günü saat 15 te yapılaca- ğından tashih olunur. Karslılar Yaşara tere- yağ, bal hediye ediyorlar Kars, 27 (AA.) — 61 kiloda dünya şampiyonluğuna seçilen okahraman güreşçimiz Yaşar Erken'a bir çift kol düğmesile bölgemizin nefis tereyağla- rından 16 kiloluk bir teneke tereyağı ile 18 kiloluk bir teneke beyaz belin Karslılar sâma gönderilmesine İlbsy- lıkça karar verildi. Talebe kongresi murahhasları kongresine iştirak €len-tönebi murah hasları buğün şehrimize gelecekler- dir, Elişleri sergisi açılıyor Muallimler için açılmış olan Resim ve El işleri kursu dün akşam nihayet bulmuştur. Kursa devam eden mual- limler tarafından yapılan resim ve el işlerinden mürekkep olan 500 es yarım saat 10 da Findıklıda açılacak ve 15 gün devam edecektir. hepsini dağıtalım, yeniden bir kadro yapalım mi? Genç kadın, bir boşluğa düşmüş gi biydi: — Sen, elbette, benden iyi bilirsin amma,.. Yalnız. — Söyle... Yalnız, ne var? gidecek? Telâlin.beyni karışmıştı, ne tonlu, he de tek tek düşünemiyordu, şaşır. yşıtı, tutuk tutul — Peki, verdiğimiz avanslar... gün delikler. Celil Mahir, her şeyi evvelden he - ruldu: z — Peki hazırlayacağımız kadroya, eskilerin çoğunu alacağız. Ve alırkön de, esikki avansları, gündelikleri hesa- ba dahli edeceğiz... Sonra, biz, pay- cıları da, yevmiyecileri de, kontura- ta bağladığımız için, içlerinden İste» yen çıkar ve biz de avans, falan ara- yamayız. Tiyatro, dekorlar, ve orkst- rada bir şey ziyan etmiyoruz. Bu se- fer, işe çok ciddi başlarız. Benim, bi- rinci hatam, eski kumpanyayı tama» mile dağıtmadan İşe başlamaklığım oldu... Bütün sızıltılar, buradan çıkı- karar dün Balkan oyunları komite. | ”* gesi başkanı Fethi Basaranın riya - m Sofyada Beynelmilel Tatöbe Birliği | için bir sergi tertip edilmiştir. Sergi — Bu kadar masraf ettik, boşü mu | saplanmış bir tavırla gülümsedi doğ- 28-8-936 <e— RE Bugünkü program Kahire 18,3:: Türkçe plliklar; 19,05: Konferssi aberler; 20: Kemleranı; 21: Kw Eğlenceli konuşmalar; 22.25: V komediciler; 72,50: Yasin Hasaneyn taki Istanbul 185 Muhitelif plâklar. 19: Haberler. 19İ Öperet: Çardaş Fürstin (plâk). 20: Soprt 80 Bayan Karakaş ve Tenor De Marki. Pi yano Tefakstile, 20,50: Stüdyo orkestral ri. 21,30: Son haberler. Sant 27 den sonra Anadolu ajansının gö zetelere mahsus havadis servisi verile: tir, Prag 20,20: Yeni şarkılardan plâklar. 2048 İ Konuşmalar. 21; K. Veissin Rivlera isimi 22: Mozart, List ve R, Ste yonlarından toplanmış : Piük, 2345: Ref 12: Senfonik konser (Salzburgdan sd 13,40: Plâk konuşmalar - Plâk. 19.03: 21,05: Konuşmalar. 21,29: Jetto operası. Plik. | 2845: fransızca haberler, Budapesto 20,30: İvi 21: Sesli film ce cazbandları pi rmdan. 21,15: Konferans. 22,30: Opera ©” kestrası, Konuşmalar. 23,50: Leh konferans, 24,05; Çigan musikisi, Moskova 19,0: Keman - braç dücmü. Musikili, meşriyat, 23,0 manca neşriyat, ——— m Dün geceki yangın Dün gece, saat yirmide Şehremf ninde Saraymeydanmdı bir yanglf çıkmıştır, Henüz bilinmiyen bir 88 *| bepten dolayı Kireçhane sokağındi Sünnetçi İbiş Ağanın evinin tutuştüt ğu haber verilmiş, İstanbul itfaiyesi nin bütün gayretine rağmen ateş Yö ndaki Faikin evine sirayet etmis? tir. Bu muhitte evlerin çok olufü herkesi korkutmuş, Beyoğlu itfaiyö si de yangm ye: gelmiştir. Yan gın, daha ziyade büyümeden bastırii* mıştır. Polis, ateşin neden çıktığı) araştırmaktadır. edebi neşriyat. 22: Çeki İngilizce neşriyat, 24: Tercümanlar vapurlara girecekler İstanbuldaki tercümanlar, 7 yanaşan vapurlara girmelerine müs#') ade edilmemesi yüzünden işsiz kaldı rını ileri sürerek Muhafaza Bağ üd Muhafaza Başmüdürlüğü, Muha dan vosika almak şartile terci ların vapurlara girmelerine izin miştir, İ İşe yaramıyan vapurlar Denizyolları idaresi, işe yaram cakları tesbit edilen bazı vapuri satmağa karar vermiştir. Bunlar ki vapurculuk şirketinden devri nırken dört vapurla esici Gülnihal purudur. Satış 13 Eylülde yapı tır, Terziler Cemiyetinde seçin! Dün yapılması kararlaştırılan ziler Cemiyeti idare heyeti secimi zi sebeplerden dolayı başka bir Bü” bırakılmuştar. yor... Şimdi yeni kadroya alacakl* rımizin hepsini, köntürata bağl ve birbirlerine müteselsilen kefil ? Nurlar... Genç kadın, korkarak sordu? — Tabii, yine masraf olacak, imi ? Celil Mahir, ehemmiyetsiz bir İden bahseder gibi elini salladı: Tabii, biraz deha masraf , kaşlarının arası buru#” dalgın dalgın sokağa bakıyordu Celil Mahirin söylediklerini, muyor mu, dinlemiyor mu, belli gildi. Celil Mahir, genç kadının, nel” şündüğünü; kendi hesaplarına, mallerine göre tahmin ediyor her yandan haklı bulayordu. Jelâl, başını ağır ağır çevirdi. Ul Mahire baktı: — Bu iş, bana, liyor! Celil Mahir, içini çekerek dı: — Her gün berabersin. rüyorsun. Eksiklerin birini ladık, derken, bir başka pürüğ biraz uzadı gi ge? Sen 49 5)