1 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

1 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

SON HABER Titüleskonun sukutundan sonra Romanyanın siyaseti değişmiş Londra, 31 (Radyo) — Bugtn bü-| tün Avrupa mehafilinin en büyük e- hemmiyetle mevzuu bahsettiği hâdi- e, Romanya Hariciye Nazırı Titü- keskonun siyaset âleminden ayrılma. #idır, Bilhassa Fransada, bâdiseye biyik bir ehemmiyet verilmektedir. Titilesko, bütün Avrupada “Küçük İtilâf” m Hariciye Nazırı olarak ta- hmmuştı. Kendisi Küçük İtilâfı sağ- lamlamıya çalışmış ve muvaffak ol- Muş, Balkan Antantının mülessisleri #rasmda mevki almış bir şahsiyetti. Titüleskonun siyaseti, Romanyayı, Yransaya bağlamak, fakat İtalya ve Almanya ile dost geçinmekti. Titüleskonun sukutuna sebebiyet | Veren âmiller uzun uzadıys mevzuu bahsolmaktadır. Bir rivayete göre Romanyanın Almanya İle teşriki me- #ai etmek istemesi buna âmil olmuş- tur, Bir rivayete görede Titülesko-| bun sukutu şahsi bir takım sebepler Yüzündendir. Titülesko tarafından kurulan siyasetin şimdilik takip olu- Bacağı anlaşılıyor. Fakat Titülesko- Yun sukutu ile Avrupanm siyaset â- lemi mühim bir simayı kaybetmiş © Kr. Titüleskomun siyaseti devam edecek Londra, 31 (Radyo) — Yeni Ro- Manya hükümeti memleketin tesli- hatmı takviyeye karar vermiştir. Yeni silâhlanma için on milyon İngi- Viz lirası tahsin olunacaktır. o Yeni ekil Tataresko, eski Hariciye azırı Titilleskonun hizmetlerini te- sip andıktan sonra onun kur- ğu siyasete devam edileceğini söy- emiştir. Titülesko fena hasta karlo, 81 (A.A) — Monteğ Kr oni irin “e ikamet eden Tittilesko, birkaç gün “lhberi Malaryadan muztarptir. Dün Akşam giddetli bir nöbet geçirmiş ve Mühi vaziyeti endişe uyandırmıştır. Hariciyede değişiklikler Bükreş, 31 (A.A) — Yeni Dış Bakanın bugün ilk işi Titülesko- Rün adamı olan Dış Bakanlık Genel terini değiştirmek olmuştur. Diğer taraftan yakında sefirler a- amda da miihim tebeddillât yapıla- “AĞI ve bilhassa Roma, Berlin, Var- Nakilleri yapıla- , cak muallimler Zaruri sebeplere göre Yeni listeler hazırlandı Ankara, 31 (Tan) — Kültür Ba. Kk, bu yıl bir viâyetten diğer viliyete naklolunacak İlkmektep Münilirslerinin tistesini tamamen ha- Mlamıştır. Birçok müracaatler ara- yla Yalnız karı koca ve hastalık gi- Zarurf sebepler nazarı dikkate a- nuş ve yalnız. bu gibi müallimler; vşimda nakiller yapılmıştır. Nakil. ait listeler yar kültür direk - w Tesmen öğreninciye kadar bu - vazifeleri başmdan ayrılmıya- » Bu sene naklolunan ilk - ler muallimlerinin inhaları, nak an vilâyetin maarif müdür- İh, Since gu esaslar dahilinde yapı- air gocuk veyâ kardeşini orta Yap mekteplerinde okutmak mec A, Yetinde olanlar, ortamektep ve 3 “lan yerlere inha edileceklerdir. dan Karlı kocalı olup ta biribirle- evi olan yerlere inha Ne Erkeç Teftiş Heyeti Reisliği 3i (Tan) — Vakıflar U- değildi #ova, ve Mösköva elçilerinin değişti- rileceği haber verilmektedir. Titüleskodan bir rica Bükreş, 31 (A.A.) — Başbakan Tataresko eski Diş Bakanı Titüles - koya bir telgraf çekerek Romanya - yı Milletler Cemiyetinde temsile de- vam etmesini istemiştir. Bu telgra- fa Titülesko henüz cevap vermemiş” tir, İtalya elçisi ile görüştü Bükreş, 31 (A.A.) — Yeni Dış Ba- kanı Antanesko, bu akşam İtalyan elçisini kabul ederek kendisile bir buçuk saat görüşmüştür. Değişikliklerin sebebi nedir? Paris, 31 (A.A.) — Romanya kubi- nesinde yapılan değişiklikleri mevzu- ubahs eden Entransijan gazetesi Ti - tüleskonun her zâman sulh davasını müdafaa etmiş olduğunu yazmakta - dır. Titülesko Avrupa siyasal meha- filinde eşsiz bir prestije maliktir, '5- tülesko syni zamanda Romanyada partiler karşısmda müstakil bir vazi- yete sahip olduğundan siyasi hayat- tan çekilmesi muvakkat telâkki o « Tunmalıdır. Diğer taraftan Angeleskonun Fran sız dostluğundan da şüphe edilemez. Savervein, Paris-Soir gazetesinde di- yor ki: “Titülesko gaybubeti esnasmda ve kendisine sorulmadan dış işleri ba- kanlığının kendisinden alınacağını hiçbir zaman düşünmemişti. Titüles- ko şöyle bağırmıştır: “Bu bir kom - plodur.” Sauervein, Romen habercilerinin Romanya hâdisatı hakkmda Titüiles - Metin5 Gülay Bağ dile sami üs maktadır. “be Bu hâdiselerden, Romanyarım ye - ni dış işleri bakanının da bir garan- ti teşkil etmekte olduğu Fransa ile ittifaktan vazgeçildiğini düşünmek doğru olmamakla beraber, kuvvetli bir sempati hareketinin Almanyaya teveccüh etmekte olduğu muhakkak. tır. Esasen Almanya çok mahir bir ticaret ve entellektilel propaganda yapmakta ve Sovvetlerle herhançi bir anlaşmaya kuvvetli bir mâni teşkil etmektedir. Buğdayı koruma Nakliye tezkeresiz unlar müsadere edilecek Ankara, 31 (Tan) — Buğdayı Ko- ruma Vergisi Kanunu mucibince ver. giye tâbi değirmen ve fabrikalardan buğday ve çavdar unlarmm kurşun mühürsüz ve nakliye tezkeresiz ola- rak iliraç ve naklolunduğu anlaşı! - mıştar, Finans Bakanlığı bu hususlara ria- yet etmiyenlerin unlarınm müsadere edilmesini, buğdayı koruma vergisi - gibiler hakkmda ayrıca Ceza Kanu - i| muna göre takibat yapılmasını karar. laştırmıstır. Bu karar yakında ilân olunacaktır. Hastaha- neleri çoğaltmak lâzımdır İdürlüğü Teftiş Heyeti Reisli- Divanı Muhasebat Başmurakıp- Hayrı tayin olunmuştur. koya malümat vermek üzere Cap -| nin üç kat olarak alınmasını ve bu| - TA Zafer bayramı. Atatürkün tebriklere karşı teşekkürleri Istanbul, 31 (A.A) — Riyaseticüm hur Umumi Kâtipliğinden: Kahraman Türk ordusunun büyük zaferinin yıldönümü münasebetiyle | memleketin her tarafmdan gelen ve vatandaşların yüksek duygu ve he yecanlarmı bildiren yazılardan Ata- türk çok mütehassis olmuşlar ve te- şekkürlerinin İletilmesine (Anadolu Ajansını memur etmişlerdir. Fevzi Çakmağın teşekkürü N Ankara, 31 (A.A) — Genel Kur. may Başkanı Mareşal Fevzi Çakmak, | yüksek zaferin 14 üncü yıldönümü İ münasebetile ordu namına almış ol - İ duğu resmi ve hususi tebriklere eyri ayr» cevap vermek mümkün olmadı - ından bilmukabele samimi tebrik ve | teşekkürlerinin iletilmesine Anadolu Ajansmı tavist buyurmuşlardır. Ankaradaki bayrama iştirak eden Türkkuşu muallimleri İnönü, 3i (A.A) — 30 Ağustos Bayramı dolayısile törene iştirak et- mek üzere Ankaraya uçan Türkkuşu filosu bu sabah İnönüne dönmüştür. Türkkuşu plânörleri tarafından o bu uçuşta, memleketimizde ilk defa ol - mak üzere tatbik edilen çift romork tecrübeleri büyük bir başarı ile biti- rilmiş ve şehirlerarası yeni bir rekor elde edilmiştir. Gidiş ve dönüşte ka- tedilen mesafe 450 kilometredir ve 3 saat 10 dakikada aşılmıştır. Seyahat normal şartlar altında bitirilmiş ve yalnız Sakarya üzerinde sık bulut kü İ melerine rastlanmıştır. Bu uçuşu ya- İ pan tayyarecilerimizini adları şuniar dır: Vecihi, Godron — 50 tayyaresinde yedekte, Ferit, bir g — 9 yelken plânörü ie. Tevfik, bir g — 9 yelken plânörü e, Anohin — Saip, — 3 Lay yeresin- de, yedekte, Mehmet, bir g — 9 yelken plânörü ie. Bayram günü Ankarada çok nnu- yaffakıyetli atılışlar yapan Türkkuu paraşütçülerinden Yıldız, Hüseyin, Hikmet, Rüstem, Apturrahman bu akşam kampa döneceklerdir. Bir rekor kırıldı İnönü, 31 (A.A) — Türkkuşu mu- silim muavinlerinden Ali Ş. 5 tipinde iki kişilik bir yelken plânörü ile 20-8-936 sabahı saat 8 i 20 geye uça- rak gece saat 2 yi 55 geçe yere İn- miştir. Bu süretle 18 saat 35 dakika havada kalan Ali, 16-8-938 tarihinde Ferit Orbay tarafından yapılan 9 sa- at 49 dakikalık rekoru 8 saat 46 da- kika fazlasiyle kırmıştır. Bir Alman profesörü geliyor Ankara: 31 (Tan) — Zehirli gaz- den korunma İşleri hakkmda konfe- ranslar vermek üzere Almanyanan Dr, Hanslians adımda bir profesör yakında memleketimize gelecektir, Denizyolları nizamnamesi Ankara, 31 (Tan) — Denizyolları! İşletme İdaresi nizamnamesinin yedi | ve sekizinci maddelerini değiştiren | kararname, Bakanlar Heyetince ka - bul edilmiştir. Beynelmilel İzmir sergisini, bu - gün öğleden sonra Başvekil İsmet İnönü açacaktır. Bu maksatla Baş - vekil Ismet İnönü, refakatinde Iktı- sat Vekili Celâl Bayar, 3ı Veki li Refik Saydam, Maliye Ve! Fuat Ağralı olduğu halde dün saat on al tıda İzmir vapurile İzmire hareket riyaseticümhur kâtibi Hasan Rıza, Başyaver Celâl, Dahiliye Vekili Şük- rü Kaya, Hariciye Vekili Tevfik Rüş Milli Müdafan Vekili General Kâzım Özalp, Gümrük ve İnhisarlar Vekili Ali Rana, mebuslarımiz ve vali Mu- hiddin Üstündağ, Ordu müfettişi Or- general Ali Sait Akbay Togan, İstan- bul Komutanı General Halis Bıyık » tay, Harp Akademisi Komutanı Ge- peral Fuat, General Selih, Emniyet Umum Müdürü Şükrü, Ermaiyet Mü- dürü Salih ve r birçok zevat ta- rafından uğurlanmışlardar. Başvekil, gerek Galata rıhtımma gi gerek vapur hareket ede tarafından alktşlanmıştır. Avni va. purla bazı mebuslar, Trakya Umum! Müfettişi General Dirik, Ancıra va- lisi Nevzat 'Tandoğan, Iş Bankası U- mumi Müdürü Muammer Eriş, Sana- yi Umum Müdürü Reşat, Sümer Bank Umumi Müdürü Nurullah Eset Sümer, gazeteler mi illasi, sergi» de yer alan fabrikatörler de serginin açılışmda bulunmak Üzere İzmire git mişlerdir. Vapur bugün öğleden son- ra İzmire varacaktar. Başvekil sergi» yi açacaktır. Bu münasebetle mühim bir nutuk söyliyecek, bilhassa Cüm- huriyet hükümetimizin iktısndi kal- kınma yolundaki azminden, kısa za» manda yaplan işlerden ve yıpılacak inkişaf hareketlerinden bahsedecek» tir. Başvekil Ismet İnönü ve vekille. rimiz İzmirde bir gün kalesı'lar ve yarm hareketle perşemte giri şehri. mize dönmüş bulunacaklardır. Dün « kü vapurla sergide teşhir edilecek son grup eşya da gönderilmiştir. İsmet İnönü büyük tezahüratla karşılanacak İzmir, 31 (Tan) — Başvekil Gene- İral Ismet İnönü için büyük bir istik | bal merasimi hazırlanmıştır. Bagve » kil, vali ve belediye reisile vilâyet ve parti ileri gelenleri tarafından ro - morkörle kale açıklarmda kavşılana- caktır. Başvekilin İzmire muvasalatın Pariste umumi O hastanelerde halka mahsus 35 bin yatak var. İstanbulda hastalara mahsus yatak mevcudu 8000 | geçmez. AAA A GARA AA af ARA AA da da büyük bir tören yapılacaktır. İzmir fuvarı bugün açılıyor Dün Başvekille Iktısat Vekili İzmire gittiler i Başvekil fuvarın açılması münasebetiyle bugün İzmirde mühim bir nutuk söyliyecektir | etmişlerdir. Başvekil ve vekillerimiz, | tü Aras, Maarif Vekili Saffet Arıkan | * ema “FELE Alafrangalık! Bilmem bana reaksiyoner | yani (mürteci) mi diyeceksiniz? Ben şu (alafrangalık) dediğimiz seylerin toptan aleyhindeyim. Alafranga is mi altma aldığımız birçok iyi şeyle- ri bu aleyhtarlık kampından dışar- da bıraktıktan sonra fikrimi anlata- yım. Şu son çeyrek asırda bütün millet- ler hep kendi karakterlerini sivrilt- meye uğraşıyor ve an'anelerini her şeyin üstünde tutuyorlar. Bunu son Orta Avrupa gezisinde bir kere daha gördüm. Hattâ bu an'anelere, âdet- lere sahipleri kadar yabancılarm da hürmet ettiğini müşahede ettim. Halbuki bizde alafrangalık adı sltın- da bir kötü cereyan her şeyi sanki yeniliğe doğru sürüklemekte ve an'a- ne amıma elimizde bir şey birakma- maktadır. Alafranga çalgı diye beynimizi tar- malıyan cazdan tutun da alafranga İsmet Tuğnü Tevfik Rüştü Arasa veda ediyor Vali Milhittin Ustündağ İsmet Inö- rünü karşılıyor Fuar yarm saat 17.30 da açılacak, Belediye Reisi Behçet Uz'un kıst bir söylevinden sonra Başvekil rıli- him nutkunu söyliyerek sergiyi aça- caktır. Izmir, civar vilâyet ve kaza- lardan, İstanbuldan gelenlerle dol - muştur. Otellerde yatacak yer kalma mıştır. Karadeniz vapuru misafirle - rin ibatesine tahsis olunacıktır. Baş- vekil muvafakat ederse fuar gazino sunda şereflerine bir ziyafet verile - çektir. İzmir şimdiye kadar böyle bir kalabalık görmemiştir. Sümer Bank, Devlet Demiryolları, tizüm ku- rumu ve bilhassa inhisarlar waresi- nin kurdukları paviyonlar, birer &bi- de halinde fuar sahasında yüksel - mektedirler. Beynelmilel maşhur bir sirk panayirin devamı müdietince numaralar yapmak üzere 75 bin lira ya angaje edilmiştir. Açık hava ti -! yatrosunun yeri de hazırla mıştır. Şehir Tiyatrosu artistleri dün İzmire gittiler Izmir sergisi devam ettiği müddet. çe temsiller vermek Üzere Şebir Ti- yatrosu artistleri dün İzmire gitmiş lerdir, Istanbul İtfaiyesi de, dün, İzmir sergisine bir arma ile mütsaâdit re- simler göndermiştir. Bunlar sergide teshir edilecektir. Feesimli rmakale kalıyorlar. birçoklarını zorla öldürüyor. Nüfusumuzu arttırmaya meebo ruz. Yurddaşlarımızın ölümün: milsaade edemeyiz. Biz faklı milletiz, umumi hastaneler muhtacız. Hastaneleri çoğnlt mak lizmdir. yemek, alafranga düğün, alafranga tavır ve alafrangalık denen bir seri züppelik bizim karakteristik üdetle- rimizi, duygularımızı, edep ve erki- Bımızı perişan etmiştir, Halbuki biz alafrangalaştıkça koz- mopolit kalabalığı içinde kaybolmak- tayız. Bilmem merik edip te ala frangalık dediğimiz şeyleri tetkik et- tiniz mi?.. Meselâ: Bir yaşlı adanm önlinde ayağını ayağınm üstüne atıp kundurasını onun burnuna uzatan ve / elindeki kalm sigarı fosur fosur içen züppenin haline alafrangalık deriz. Buna başka yerde terbiyesizlik de- meseler bile muhakkak saygısızlık derler, İnsanlık harp sarsıntısı yüzünden kaybetmeye basladığı kıvamını mil- Uyet hislerine ve söküp gelen an'ane- vi âdet ve terbiyesine yapışmakla koruyabileceğin! anladığı için pek az mistesnasile bütün dünya hep bu yola koyulmuştur. An'anesi olmıyan milletler bile an'aneler icat etmeye çalışıyorlar, Ğ Bu böyle olup dururken biz ne ba- hasma olursa olsun iyi kötü her ala. | franga denen şeyi iyi sanıp kıvamı. mızı kaybedersek neslin karakter ve terbiyesi yönlinden hiç te kârlt ol- maz, Onun içindir ki ben, alafrangalık denilen züppeliklerin toptan aleyhin- deyim. B. FELEK Macaristanda siyasi buhran vw Mussolini orta Avrupa ittifakına girişirken Macar başvekili ikti- dardan çekiliyor Viyana, 31 (Radyo) — Macaristan Başvekili Gömböşün sıhhi sebepler göstermek suretile istifasına şu daki- kalarda intizar ediliyor. Kendisi ga- zetecilere: “Yarın mühim hâdiselere İ şahit olacaksmız” demiştir. Bunun- la beraber başvekilin, bir middet mezuniyet alması da muhtemel görü- Miyor. (Tan — İtalyan Başvekili Musso- lini'nin geniş mikyasta hir faşizm ittifakı yapmak maksadile Berline se- yahat etmek Üzere bulunduğu şu günlerde Macaristanda bir siyasi buhran vukuu hayli dikkate değer. Malümdur ki Macaristan, geçende Avusturya, İtalya ve Macaristan 2- rasında imzalanan Roma paktına da- hildir. M. Gömböşün istifası habe- rinin Romanyadaki kabine değişme- sinin akabinde çıkması da ayrıca ti zerinde durulacak bir hâdisedir.) Filistinde Vaziyet vahametini hâlâ muhafaza ediyor Kudüs, 31 (A.A) — Arap yüksek komitesi heşrettiği bir tebliğde ez « İeümle diyor kiz | “Yüksek komite İrak hülkümetinin tavassutunu kabule karar vermiştir. Bu arada grev mintakavi komiteler | konferansının içtimama kalerde- ivam edecektir.,, Vaziyet hiç bir değişiklik gösterme iden ayni vahameti muhafaza etmek- itedir.,