6 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

6 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

TAN SON IABEFe Almanyaya karşı Fransa da askeri tedbirler almaya başladı Fransa bir taraftan da Lehistanı teslih ediyor * Hazari ordu kad rosu ve ordunun motör kudreti tezyit edildi Paris, 5 (Radyo - Tan) — Fransız Kabinesi bugün Blumun reisliği altmda çok mühim bir toplantı Başvekil n yaptı, muhtelif siyasi komplikasyonlar me mevzuu oldu. Öğrenildiğine göre Milli Müdafaa Na- Başvekil Blum Almanyanm aldığı vaziyet karşısında Fransanın da mu- kabil tedbirler almak mecburiyetini hissettiğini söylemiş, bu hususta şim diden alınan ve bir program altına alınması mükarrer olan tedbirler et- rafında da izahat vermiştir. Toplan- tıdan sonra bir tebliğ neşredilmiştir. Verilen malümata göre hükümet ha- zeri ordu kadrosunu mümkün oidu- verilecektir. Akdeniz komitesi Paris, 5 (Radyo - Tan) — Bugün (dün) toplanan kabinede Akfaniz melesi de konuşulmuştur. Bu hü- Susta neşredilen resmi tebliğde göy- le deniliyor: Dış işleri, müstemleke ve dahiliye bakanlarının teklifi veçhile, Akdeniz komitesi pek yakında toplanacaktır. Bu hususta alman mütemmim ma- dıvas kongresinin yıl dönümü Evvelki gün heyecanla kutlulandı Sivas, 5 (A.A) — Türk kurtu - #uşunun ilk adımı olan 4 eylül Sivas toplandığı günün yıldö- İnümü, dün Sivasta fevkalâde parlak "Merasımle kutlandu. Şehir baştan donanmış ve cumhuriyet ala - tmda birçok taklar kurulmuştu. Varlığımız tarihinin başlangıç ye- olan lise binası önünde asker kıt halk ve esnaf teşekküllerinin ile büyük bir geçit resmi ya- pe Gece büyük bir fener a- yapıldı. Bayraklar Mili müdafaa Vekâleti şekilleri tesbit etti 4 Ankara, 5 (Hususi Muhabirimiz. ) — Mint Müdafaa Vekâleti as fors flâma ve bayrakların yeni tesbiti kullanılacakla. Zimanlar hakkında bir tallmatna» hazırlamış ve bu talimatname Ve lümata göre, Akdeniz komitesi per - şembe günü müzakerelerine başlıya- caktır. Fransız kabinesi pazartesi gü nü yeniden toplanacaktır. Fransa, Lehistanı teslih ediyor Paris, 5 (A.A.) — Ordre gazetesi nin bildirdiğine göre, Lehistan Baş- kumandanı General Smiglinin bugün kü konuşmalarında muhakkak suret- te Polonya MiW Bankasma uzun va- deli krediler verilmesi mevzuubahs ol maktadır. General, Fransa tarafın. dan garanti edilmek suretile Polonya- ya verilecek mühim miktarda silâh - tan gayri, Polonya, Katoviç - Gdin- gen demiryolu inşaatına devam ede- bilmek üzere bir kredi salmaya da ça- ışmaktadır. General Rydz » Smiziy ile Polonya millf mankasmın iki di- rektörü tarafmdan idare edilen müza- kereler yakında nihayetlendirilmiz o- lacaktır. | Alman..ordusu i- büyük tezahürata hazırlanıyor Hitler mühim bir nutuk söyliyecek Berlin, 5 (Radyo - Tan) — Pa- xartesi günü Alman nasyonal $os - yalist kongresi toplantısına başla » yacak, yedi gün devam edecektir. Kongre münasebetiyle aym on ü- çünde bücum kıt'alariyle muhafız kıt'aları ve nasyonal sosyalist mo « törlü ordusu Hitlerin önünde muaz- zam bir geçit resmi yapacak, ertesi gün de hava ve deniz kuvvetleri bü- yük tezahlirat yapacaklardır. Bun - dan sonra da Hitler orduya hitaben mühim bir nutuk söyliyecektir. Kral Edvard Sofyada karşılanacak Paris 5 (Radyo) Sofyadan gelen ha berlere göre; Kral Sekizinci Edvard pazartesi gününü Sofyada geçirecek ve Kral Boris tarafından karşılana- rak izaz olunacaktır. Bulgar Kralı seyahatten , döndü Sofya, 5 (A.A) — Bulgar Kralı ve Haberler arasından seçtiklerimiz İçerde Ankara - Kayseri telefon hattı, yirmi eylülde muhaver: açılacaktır. . Son bir haftada 83 kaçakçı yakalan: meş, birçok kaçak © eşya musadere edilmiştir. Dışarda Avusturyada evvelce karar verileni umumi mi usilğ peyderpey tatbik edil Sovyet Rusyaya giden Türk muallim heyeti tetkiklerine devam etmektedir. ... Brükselde toplanan sulh konferansı sulh lehinde propaganda için beynel- milel bir komisyon ihdas etmiştir. ... Bulgar dermatoloji âlimlerinden Pro-| fesör Hogomil yetmiş yaşmda öl tür, . yolunun yolcuları ( Başı 1 incide | Türkiye, bir valdtler (dünyanm dört tarafına hâkim olan bir İmpa- ratorluğun varisidir. Fakat Önderinin isabetli görlişü ve dehası sayesinde kendi nefsine karşı misli görülmemiş derecede büyük bir sulh zaferi (Oka- zanmıştır. Büyük bir İmparatorluğa ve onun aci ve tatir hatıralarma varis olan bir milletin, büyüklük hulyaları arknemAa İöşmazmdan. firssitler a. ramasından, “yeni heslinin — kulağına gizlice Tülü; Selânik, Bağdat; Şam gibi kelimeler fısıldamasından daha | tabii birşey olamazdı. İnkılâp Türki- yesi böyle bir gidişi her vakit için sil- miş, tasfiye etmiş, mili menfaatini sulhte ve dahili inkişaf ve tekâmül. de görmüş ve aramıştır. Fakat biz, sulhe bukadar sıkı bir #urette bağlanmayı,dünya işlerin- den el çekmek ve: “Bize taarruz eden olursa yurdumuzu muhafaza ederiz.,, düşüncesile kendi köşemizde uğraş- mak ve hazırlanmak diye anlamıyo- ruz. Milletimiz, Avrupa ile Asya ara sındaki geçit yerlerine ve en kısa kar ra ve hava yollarma hâkimdir. Bu vaziyetimiz bizi dünya siyasetinde İ faal ve canlı bir rol oynamaya mec- bur etmektedir. Sulh bizim için tatlı bir rüya değildir. Hem kendi menfa- atimiz, hem de dünya menfaati bakı- mından, uğrunda uğraşılacak bir a- meli davadır, Bu dava için ayni temiz saiklerle uğraşanlaria daima iş beraberliği yapmıya hazırız. Büyük mümessili aramıza gelen Büyük Britanya İm- paratorluğunu da sulh yolunun bizim kadar samimi bir yolcusu ve bu da- vanın bizim kadar hararetli bir taraf. tarı mevktinde görüyoruz. Ahmet Emin YALMAN al e Sıhhiye Vekili Trakyaya gidiyor Ankara: 5 (Tan) — Sihhat Vekili Dr. Refik Saydam göçmen işlerini Heyetinde kabul olunmuştur. | Kraliçesi bugün saat 19 da Sofyaya | tetkik etmek üzere birkaç gün son- Yeni bayrak kanununun © tatbik e plana kiz Yunan Bankasının bülteni Atina, 5 (AA) — Peli * Yunan bankasmın dün neş Üyş, > bilteni, ecnebi altın ve döviz geçen haftaya nsza.| 31439748 drahmilik bir yülkeel.| ecnebi döviz obligasyonlarm- 4100000 drahmilik bir düşme | dönmüşlerdir. ra Trakyaya gidecektir. İspanyol âsileri iki tahtelbahir batırdılar İrun alevler içinde ya- nıyor, katliam da devam ediyor Irunun sukutu esnasında Fran - saya — iltica eden 800 kadar hü- kümet askeri derhal İspanyaya geçmek için trenle Barselona ha- reket etmişlerdir. Şimdi huduttan gelen bir habe- re göre İrunun sukutu, bu şehrin biraz ötesinde ve Atlas Okyanusu sahilinde bulunan San Sebastiyanı da tehlikeye düşürmüştür. San Se- bastiyan muannidane bir müdafaa yapmakla beraber şehre hâkim te- peler &silerin ellerine geçmiştir. buradan şehre doğru iniyorlar. silerin bütün emelleri bu İki şehri tamamen ele geçirmek suretiyle Ispanyanın Fransa İli kesmek, Fransadan ol. mi- lislere yardım temininin önüne geç- mektir. İSYAN: Asilerin elinde bulunan Sevilden gölen bir habere göre, asi generali Molanm kuvvetleri Madrid civarın- daki hâkim mevzilerden bir çoğunu işgal etmiktir. * Mübalâğalı sanılan bir hâbere göre de âsller Kadiks vilâyetinde Monya ve Sidonya kasabalarını ele geçirmişlerdir. Asi kaynakların iddialarına göre, Madrid civarındaki Toledoda ve Ma- york adasma çıkan hükümet kutvet- leri mağlüp olmuşlardır. Halbuki Madridden gelen haberler- de, asilerin Toledo ve Alkazarda feci bir vaziyette oldukları, şimalde O - viedo şehrinin imdadına koşan bir âsi müfrezenin isyan ederek zabit- lerini derhal kurşuna dizdikleri bil- diriliyor. Gene bir Madrid haberine göre, şimalde Atlas Okyanusu sahilinde Asilerin elinde bulunan La Garony şehrindeki kışlada asker isyan et - miş, kumandanlarmı ve 7" ölerini öldürmüşlerdir. Hükümete ait bir torpido teslim olmamak için Fransız sahillerine il - tica etmiştir. o İspanya cumhur rel- si hükümet cephelerinde teftişler yapmıştır . YENİ KABİNE: Londra, 5 (Râyo - Tan) — Yeni İspanya kabinesini teşkil eden Ka - ballero komünisttir, Yeni kabine a- zaları da komünist ve sosyalisitir. Bu süretle hükümet âsilere karşı daha cezri ve kat'i bir harekete gi- rişecek demektir, Yeni kabinenin harbiye nazmlığını bizzat başvekil, hariciye nazırlığını da Alvarez del Vayo almıştır. Bar - selonda hükümet halk elinde bulu- nan her çeşit altının derhal teslim edilmesini emretmiştir. DENİZDE HARP Londra, 5 (Radyo) — İspanyadan gelen en son haberlere göre iki taraf arasında, bir deniz muharebesi vuku bulmuş, âsilerin deniz kuvvetleri hü- kümetin iki tahtelbahirini batırmağa muvaffak olmuştur. HÜKÜMETİN ZAFERİ Madrid, 5 (Radyo) — Harbiye ne- zareti tebliğ ediyor: Hükümet kuv- vetlerinin topçular: Toledoya şiddetle bombardıman etmektedir. Alkazarda bulunan âsiler tamamiyle meyus ol- muş bir haldedirler. Cenupta, âsilerin elinde bulunan birkaç köy hükümet kuvvetleri tara - fından İşgal edilmiştir. Başka cephe- eri mühim bir hâdise vuku bulma- Fresimli rmakale Harpten önce ve sonra Krallıklar 911 de Avrupada 17 kral vardı. öddâdddöğ üdddâddse 1933 te yalnız 11 kral var, hödüdöğd e Harpten sonra birçok tahtlar sarsldi, birçok taçlar yıkıldı. Filistinde 17 bin ingiliz askeri İngiltere oraya yeni kuvvetler gönderiyor Londra, 5 (Radyo - Tan) — Ga- zeteler, hükümetin Filistine yeniden ön bin asker göndermeğe karar verdiğini yazıyorlar. Bu suretle oradaki İngiliz kuv - vetinin yekünu on yedi bini bula - caktır. Diğer bir habere göre yeni imzalanan Fransa - Suriye muahe - desinin tatbiki, Filistin kargaşalık- ları dolayısiyle tehir edilmiştir. Grev şiddetleniyor Londra, 5 (Radyo) — Kudüsten gelen en son haberlere göre aylardan- beri devam eden umumi grevin daha fazla giddetlendirilmesi grev komite- si reisi Fevzi Bey tarafından isten - miştir. Yeni Lokarno İtalya, Rusyanın iştira- kini istemiyor Roma, 3 (A.A.) — Stefani ajansı bildiriyor: İtalyanm, Rusyanm yeni Lokrno konferansına iştirakine ta - raftar olduğu hakkında ecnebi mem- leketlerde yapılan şayialar tamamile asılsızdır. Konferansın toplanması lâzım - dır. Fakat devletlerin çoğaltima- sı meselesi varid değildir. İtalya, Belçika, Fransa, Almanya ve Büyük Britanyanın iştirakile yapılacak beş taraflı bir konferansm mevzuu bahsolduğunu hatırlamak gerektir. Avrupadan Amerikaya doğru Bir kadın cür'etkâr bir teşebbüse girişti Lonâra, 5 (Radyo - Tan) — Ma- ruf kadın tayyareci Markham ha- va bozuk olduğu halde radyosuz bir tayyare ile buradan Amerikaya ha- valınmıştır. Tayyareci kadınım bu cireti hayretle karşılanmıştır. İki gün evvel Amerikadan buraya uçan tayyareci Merril ve arkadaşı da hava müsait olunca, tayyareyle buradan . Amerikaya uçacaklar. Londra, 5 (Radyo - Tan) — Kadm tayyareci Markam Okyanusun mu- veffakıyetle geçmiş, akşam Amerika arazisinde Yeni İskı yere in - miştir. Bu suretle Okyanusu Avru - padan Amerikaya tayyare ile aşan ilk kadın olmak şerefini kazanmıştır . Habeş meselesi tazeleniyor Milletler cemiyeti Ital- yaya müracaat ediyor Roma, 5 (A.A) — Milletler cemi- yeti genel sekreteri B. Avenol pazar- tesi günü Romaya vasıl olacak ve Dış işleri bakanlığı mahafili ile Mil letler cemiyeti assamblesinin önü. müzdeki toplantısı ruznamesi hak- kında konuşacaktır. Malüm olduğu Üzere bu ruznameye Habeş meselesi de dahildir. Cenubi Amerikada bir isyan çıktı Meksiko, 5 (A.A.) Hinduras hükü- ime dahilinde isyan başgöstermiş - tir. Yalnız liberal muhaliflerin değil, Yalnız bu fırtınada İngiliz Kral. Uğı, halkm sevgisine ve saygısı» na dayandığı için hlebir sarsıntı duymadı. ? em “FELE ay Sarı kâğıt Ben alim sansı da dahil olduğu halde sarı rengi pek sevmem. Şafak ta pembelik, fecirde morluk olmasa bana hiç güzel gelmez. Limonun sa- rılığını ferah veren kokusu unuttu - rar. Yumurtanmkini de vitamin zen- ginliği, Sapsarı gül bana bir güzel verem çehresi gibi gelir. Papatyanm kar gibi yaprakları olmasa sarı gö- beği çirkinleşir. Kanarya, ötmese yüzüne kim bakar?! Safran sarı değil kırmızıdır. Öd sarıdır, ölüm sarı ve ötlek çehresi rıdır. j Sarı bayrak hastalık işareti, sarı küğrt haciz alâmetidir. Sarıyı neden sevmediğimi bilmem anlatabildim mi?.. Sevmem şu sarı rengi vesselâm. Bugünlerde de sanki pek bayılm- mışım gibi vergi, ve evkaf daireleri birkaç sarı kâğıtla hatırımı soruyor- lar, Bu dilveye her sene uğrarız. Ade. | ta Cevdet Paşa tarafmdan kaleme a- İ lmmaş sanılacak kadar muğlâk bir | ibare ile bize: “— İcarenizi vermezseniz haklı - İnızda iyi olmaz!..” derler. Her sene paramızı veririz ve her sene bu sarı kâğıdı alırız. Mademki bu dünkü, bugünkü değil, yıllardanberi yapılagelen bir iştir; şimdi neden yadırgar gibi görünüyo- rum diye merak etmişsinizdir belki. Efendim! Mesele şu ki, İstanbulun bazı semtlerinde emlâkin yeni tahrir kıymetleri üzerinden vergi ve İcare tahakkuk ettiriliyor. Bu semtler hangileridir? Pek iyi Ne oldu? Camiler mi çoğaldı? İmamların aylığına zam mı yapıldı? Yoksa Hayrı Efendi za- manmda kapanıp yerlerine vakıf iraf- ları yapılan imaretler mi tekrar açı- yor? Diye telâşlanırsmız, Gider sorustu- rursunuz. Sizi asude ve emin bir çeh- re İle karşılayıp: “— Mülkünlizün yeni kıymeti es. kisinden fazladır da ondan...” Derler. Pasta İstanbul valisi ol- duğu halde İstanbullular ve İstanbul. tu olmıyanlar pek rana bilirler ki İs - tanbulda emlâk, Fransada kabine mut tasıl düşer. O halde bu yeni kıymet fazlalığı nedir? Tetkik eder, anlarsınız ki beş altı sene evvel mülkünlize ilk konmuş ve sonradan itiraz, istinaf, temyiz gibi yollarla bir hayli değişmiş olan ilk kıymet evkafın hoşuna gitmiş ve si- Ze onun üzerinden icare biçmiştir. Müracaat edince: — Vergi dairesinden kıymetin de- Ziştiğini bize yazdırınız! Derler, Uğraşır, uğraşır ve uğra- şırsınız. İstanbulun vergi işi bu sene belediyeye geçtiği için kayitler, me murlar, ve sistemler hep acemilik geçirmektedir. Kimse sizin derdiniz. Je uğraşamaz ve böylece bir o vergi güçlüğü içinde bocalar durursunuz. tanbul vergi ve icare vaziyeti bu sene şayanı dikkat bir itinaya müuh- taç olacak kadar karıştı. Bu karışıklığn önüne geçmek için ben mükellefler namma her yeni ver- £İ ve icare ihbarında mülkün yeni tahrir kıymetini ve bu kıymetin yüz- de yirmi beş tenzile tâbi olup olma- Tü. beklemedense onu, dediğim gibi yeni vergi ve İcare bildirilirken mahut sa- ir kâğıda yazmak çok ameli ve fay- midir? Orasıma rufailer karışır der. dim ama şimdi onlar da yok!.. 3. FELEK