7 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

7 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

EE RERRARA Çarpışmalar şiddetle devam ediyor 12 bin nüfuslu İrun şehrinde işgal günü bir tek kişi kalmıştı İspanyada dahili harbin başladığı günden bugüne kadar tamam 52 gün geçti. Bu müddet zarfında İs- panyol faşistleri ile sosyalistleri biribirini imha ederce- sine boğuştular ve yüz bine yakın kurban verdiler. Ge- çen hafta zarfında muharebe şiddetlenmiş, âsiler İrun şehri üzerine yüklenmiş, top, tayyare, tank ateşlerile şehri bir kül yığını haline getirmiş, şehrin erkek, kadın sekenesi Fransa hududuna sığınmış, hükümete mensup müdafiler evvelki gün sabaha kadar şehri müdafaa et- tikten sonra çekilmeye mecbur olmuşlardır. İrun muharebesi yabancı müşa - hitlerin gözü önünde vuku bulduğu İçin muharebeye dair bir hayli ma- İâmat alınabilmiş ve iki tarafın bir- birine nasıl acımıyarak saldırdığı anlaşılmıştır. İspanyanın diğer sahalarındaki Muharebeler de belki de ayni dere- i fecidir. Fakat iki tarafın da verdiği porlar sansürden olduğu ve her iki taraf da zaferler iddin ettiği İçin hakikat anlaşılamamaktadır . Tavazzuh eden noktalar şunlardır: 1 — Hükümetin Mayork adasını İş Kal için gönderdiği kuvvet muvaffak olamamış, geri dönmüştür. 2 — Hükümet tayyareleri âsilerin Selânik sergisi açıldı Türk paviyonu birin- ciliği kazanacak Selânik, 6 (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Arsrulusal Onbirinci inik Panayiri, Veliaht Prens Pol İârafından törenle açıldı. Başvekil “tneral Metaksas açılış mutkunda, kan milletlerinin emel ve hedef ikleri hakkında parlak sözler söy , Prens Pol, Başvekille beraber ön Mlosumuz Reşat, paviyon komiseri Baha ve Türk kolonisi tarafmdan karşılandı. Veliaht 'Türk mamulâtı Makkında komiserden izahat aldı, uniyetini ve tebriklerini bildir. “. Türk paviyonu çok güzel tertip Milmiştir. Birinciliği kazanacağı mu Mükikaketar, Suriye birliği yeni muahede ile tahakkuk edecek Paris, 6 (Havas) — Fransa - Suri- & Müzakereleri sonunda bir muahe- Hemen vakalar bekleniyor. 5 — Asiler Madridi 80 ile 80 mil kuvvetleri çok ağır basıyorlar. 12 bin nüfusa karşı bir tek kişi Londra 6 (Radyo) — Bir yığın külden ibaret kalan şehrin yangın - dan kurtulan evleri de yıkılmıştır. Şehirde kırılmayan, sökülmeyen bir şey kalmamıştır. İrun ve havalisin - ms TAN Pes. Ü-02 Bugün ispanya isyanının tamam elli ikinci günüdür İspanyadaki kanlı çarpışmanın müsellâh bir sembolü doğru ilerliyor. Düşmanlar her cep- hede mağlüp edilmektedir. Düşman » lar Siyera Leonda kaçmışlar, Faslı - larla lejyonlar- 200 den fazla zayiat vermişlerdir. Hükümet kuvvetleri Veska civarında birkaç kasaba iş - den Fransaya kaçanların sayısı 5300 'ü geçmiştir. Asiler şimdi de Sen Se- bastiyene şiddetle hücum ediyorlar. Burasının da İrun'un âkıbetine uğru- yacağı anlaşılıyor. İrun 12,000 nüfus Tu bir şehirdi. Şehirde işgal sırasında ancak bir tek doktor bulunmuştur. Hükümet kuvvetleri galebeye başladı Madrit (tayo TanY- Har - biye Nezareti tebliğ ediyor: Cümhu- riyetçilerin harekâtı yüksek kuman- İda tarafmdan tayin olunan hedefe | Haberler arasından | seçtiklerimiz İ İDışarda ! Pe İ İ İngiterenin o Filistine © göndermiye karar verdiği on bin kişiliki yeni kuvvet bu ay içinde yola çıkarıla. caktır, # Macaristan ordusu baş kümandanlı. ğma General Sonyi tayin olunacik # Yunanistanda arsri üzerine yapılan ikrazlarda faizler bir miktar indiril miştir, » Rusyada tetkik gezintisinde balunan #uallimlerimiz. şerefine | Moskova büyük elçimiz tarafndan bir kabal resmi tertip edilmiştir, * Berlinden gelen bir haberder yaban- & memleketlerdeki Almanlar Cemi- yeti reisinin tevkif edildiği tekzip olunuyor. # yanları İngilteredeki maden smeleleri grevi Sekiz kişi yanarak öldü Pittsburg, 6 (A.A.) — Dokuz kişi- yi götürmekte olan üç motörlü bir tayyare hareketinden birkaç dakika sonra bir hendeğe düşerek parçalan- mıştır. Tayyare, ateş almış, sekiz ki- şi kömür haline gelerek ölmüştür. gal etti. Şimal ve şimeli şarkide â- silerin vaziyeti gittikçe fenalaşmak. tadır, Ovide hükümet kuvvetleri ta- rafından bombardıman ediliyor. Fas Sultanı Paris, 6 (Hususi) — Fas Sultanı bugün bir beyanname neşrederek te- baasından bir kısmının İspanya hü- kümetini devirmeye çalışanlarla be - reber olmalarmâ teessüf etmiş ve Fransa hükümetinin hukuku hüküm- ranisini masuniyet altına alacağına emin olduğunu ilâve etmiştir. Yurt haini Ras Güksa! Eski nişanlarının hep- sini Mussoliniye verdi Roma, 6 (A.A) — Güksa din Mus solini tarafmdan kabul edilmiştir. Güksa, vaktile Negüsün kendisine verdiği bütün nişanları ve bu arada aslan yeleli galamantosunu, Musso- liniye tevdi etmiştir. (Ras Güksa, Habeş - İtalya harbi- nin başlangıcında yurduna ihanet e derek İtalyaya geçen Habeş kuman- danı idi.) Habeşistanda İtalya istila faaliyetini tamamlıyor Roma, 6 (A.A.) — Adisababadan buraya gelen bir habere göre, he - nüz İşgal edilmiyen arazinin temiz- lenmesi için sistemli bir harekete başlanmıştır. Bu maksatla, başla- rında Ras - Hailu ve birçok İtalyan zabiti bulunan Eritreli ve Habeşis- tanlı askerlerden mürekkep motör- lü iki kol bu sabah Adisababadan hareket etmiştir. Türk Matbuat heyeti de hazır bulundu Belgrat, 6 (Başmuharririmiz - den) — Dost Yugoslavyanm Majes- te Kralı İkinci Piyerin doğuşunun yıl dönümü münasebetile bugün bu - rada yapılan büyük milli geçit res- minde hazır bulunduk. Kral Naibi Prens Pol, kıtaatı teftiş ettikten son ra at üstünde tribünlerin önüne ge- lerek askeri selâmladr. İlk defa ola- rak motörize küvvetler geçit resmi. ne iştirak ediyorlardı. Kıt'slar, her- kesi hayran bırakacak bir intizamla geçtiler, gök alkışlandılar. Çok ka - labalık olan halkın hanedan ve ordu- ya bağlılığı, bu suretle bir defa daha teyit edilmiş oluyordu. Geçit resmini, 91 tayyarenin harp filosu halinde uçuşu takip etti. Türk gazetecilerinin Belgrat tetkikleri Belgrat, (6 (Başmuharririmiz- den) — Bugün milli müzeyi ziyaret ettikten sonra saraya giderek defte- ri imzaladık. Türk gazetecileri şerefine Aero Klüpte hir çay ziyafeti verildi. Bu 3i- Belgrat rüesası ve bütün matbuat erkânı hazır bulundular, Bütün gazeteler, Türk heyetinin Yugoslavyayı ziyareti münasebetile, bunu Türk - Yugoslav dostluğunun bir tezahürü sayarak alkışlamakta- dırlar. Heyet Yugoslavyanm her ta- rafmdan gezdirilecektir. Her yerde samimi ve dostane bir istikbal töreni yapılmaktadır. o Seyahatimiz, aym yirmisine kadar sürecektir. Bu ka- dar candan resmi kabulden dolayı yafette Yugoslavya devlet ricali,| Belgratta dün muhteşem ve çok alkışlanan bir geçit resmi yapıldı Kral İkinci Piyer çok mütehassis bulunuyoruz. , Dün şehrimizde de merasim ve kutlama yapıldı Dost ve müttefik Yugoslavyanm j inci Piyerin 3 üncü ti münasebetile dün | şehrimizde bir merasim yapılmıştır. Kral Piyer, oYugoslav milletinin kendisine büyük bir emel ve ümitle bağlandığı bir devlet relsidir. Çok ciddi bir tahsil görmektedir. Bu me- sut gün bütün Yugoslavyada büyük tezahüratia kutlulanmıştır. Şehrimizdeki Yugoslav kolonisi Yugoslav klübünde toplanmışlardır. Bu toplantıda Piyerin hayat ve ha - tıraları anılmıştır. Toplantıyı bir ba- lo takip etmiştir. Sulh kongresi garip bir perde ile kapandı Bir İngiliz kadını sulh için dünyanın en iyi çaresini bulmuş! Brüksel, 6 (A-A.) — Dünya sulh kongresi, dün bütün milletleri, sul- hün müdafaasma davet eden bir beyanname kabul ettikten sonra mesaisine hitam vermiştir. Mis Ve- ra Vimeent isminde bir İngiliz ka- dını kendisinin dünya anneleri bir- liği murahhası olduğunu söyleyerek | ve kendisinin icat etmiş olduğu bir| “Entermasyonal bayrağı” O sallıya- rak birdenbire salonun içine girmesi gibi tuhaf bir hâdise olmuştur. İngiliz kadını, dünyanın en iyi düşüncesini bulmuş olduğunu söy- lemiş ise de odacıla kendisini yaka- ladıkları gibi kapı dışarı atmışlar - dır. Fransa on milyar harcıyacak Bu para milli müdafaya tahsis ediliyor Paris, 6 (A A.) — Maten gazetesi De göre Milli Müdafaa Nazırı Dalad- ye dünkü kabine meclisinde milli mü dafaa için dört senede sarfedilmek üzere on milyar tahsis edilmesini tek lif etmiştir, Eresimli rmakale “ile bütün meseleler halledilmekte e. Suriyenin yeni statüsünde, Fran — Mandasmın kalkması için icap e- > muhtelif icraatın tedricen ifası - Matuf olarak tiç senelik bir devre hi edilmektedir. Bu müddet zar 4,» Lübnan ve Cebelidüruz arazi. xe de birleşmesi suretiyle Surtye - ye birliği tahakkuk ettirilecektir iç siz asker mevcudu azaltılacak hai üriyede yerleşmiş olan Fransız 2 Fransız mülkleri için yeni bir tü| &, © idare teşkilâtı derpiş edilmekte! Çocuk terbiyesine dikkat edelim Bahkesirin kurtuluşu Balıkesir, 6 (A.A) — Balikesir bugün kurtuluşunun on dördüncü yıl dönümünü içten tezahüratla kutlula- mıştır Merasimin yapılacağı Cümhuri yet alanmâa çok erkenden toplanmış olan bütün şehir ve bunlara katılan civar halkı, kurtuluş gününün temsi- Ni tezahtiratımı çoşkun minnet sevgisi ile karşılamıştır. Bu büyük manasmı | bir defa daha canlandıran ve bu gü- nü yaşamak imkânını veren en biyü- ğümüze karsı olan. bağlılıkları ifade eyleyen nutukları üskeri kıtaatm mekteplilerin, spor ve esnaf teşekkül lerinin yaptıkları büyük geçit resmi takip eylemiştir. Fransa Lehistana 500 milyon frank borç veriyor Paris, 6 (A.A.) — Delbos, İngiliz, Çekoslovakya ve Romanya. elçilerile görüşmüş ve elçileri General Rydz - | Smigiy'nin ziyareti münasebetile ya» pılan Fransız - Leh müzakerelerin - den haberdar etmiştir. Bu müzakere ler, mili müdafaasını Lehistana yapılacak mal! yardım hak kında bir prensip anlaşmasma mün- cer olmuştur. Fransa, Lehistana silâhlanması için 500 milyon frank borç verecektir. ” »evletin bizim için yüklend 4 vazifelerde onu yalniz bı “akmamalıyız. Bilâkis on ardımcı olmalıyız. Bu dn e -—..a diisen bir wave - takviye için | 7” ez Dost Yugoslavyanın “FELE milli bayramında... Ispanya Ben size bir şey söyliyeyim mi, kar deşini öldüren kurşuna fikir admı verdikleri zaman, bana bir tiksinti geliyor. Gerçi, işin içyüzünü bilmiyoruz #- İ ma, İspanyada dökülmekte olan in - İ san kanı, güya bir fikir ihtilâfme yaralarından akmaktadır. Harp sonu politika lâboratuvan, | hırsızlığı, eşkıyalığı, vahşeti ve yır- İ acılığı siyasi akide şekline sokalıdan beri Insanlar, gayri insani ber hare- İ keti hir fikir inkılâbı ile tefsir etme ğe alıştılar. Onun içindir ki, İspanya- da: “İki fikir çarpışıyor.” diyorlar. Bana sorarsanız, İspanyayı mitolo- jide furle infernale denilen bir zeba- ni sarmıştır. Öyle sarmıştır ki, kardeş kardesi- ni, baba çocuğunu, kadın anasını kes meğe doyamıyor, diri diri yakıyor ve bu yangınların çığlıklarında musiki tadı arayor. Bu ihtirasın, bu adı ba- lanamayan yırtıcılığın fikir neresin- de?.. İspanya, tarihin üstüste atarak yığdığı İperler, Seltler, Finikeliler, Yunanlılar, Kartacalılar, Romalılar, Vandallar, Visikotlar ve Araplardan yoğurulmuş bir hamurdu. Birisi, - kim olduğunu araştırmayalım - bu hamura bir tutam zehir attı ve İs- panyol hamuru çürüdü. Bütün bu saydığım kavimlerin kötü, hunhar, haris tarafları uyandı, biribirlerini yemeğe basladılar, Şimdi İspanyada gördüğümüz man zara, işte budur. İspanyol iç muharebelerinin en ga- rip safhalarından biri de bu işe tabur tabur, Faslı Arabım da iştirak etme- sidir. Acaba, Endülüs inkırasmda Araplara karşı yapılan hunharlığın şimdi İspanyollar hesabini mr veri « yorlar? Dün Ispanya, zevkin, neşenin, sak raklığın, renk ve aşkın çağladığı yer di. Şimdi orada su yerine kan akıyor, neşe yerine yâs, renk yerine zülmet ve aşk yerine hirs yaşıyor. Kastanyet çarpmaya alışmış kadm elleri çakmak çekiyorlar. Orada ö « Tüm, uyku kadar tebiileşmiştir. Ya- sayanlar, öldürmedikçe, ölmeğe mah kümdurlar. Memleket baştanbaşa ateş içinde- dir. Kapılarmda binlerce can yatan, hanümanlar sönen, fakat içerileri bi rer kül ve toprak yığmından başka birşey olmayan şehirlerin isimleri a- unp veriliyor. Sorarım size, bunun neresi fikir hareketidir ve bu ne biçim medeni ihtilüldir?. Ispanya krtalini gördükten sonra Zooloji kitabmı yazan âlimler, bil « mem ki, hâlâ, aslana, kaplana, ve sırilana vahşi hayvandır diye İftira da bulunabilecekler mi? B. FELEK Hayvan sergisi Eylülün on beşinde merasimle açılacak Vilâyet baytar müdürlüğünün her sene Edirnekapıdaki temizlik ahırla « rında açılan hayvan sergisi bu sene 15 Eylülde açılacaktır. Sergi, üç gün sürecektir. Boğa, tay, kısrak ve inekler teşhir edilecektir. Birinci, ikinci ve üçüncülere mükâfat verilecektir. Bu sene dağıtılacak mü- kâfat 1500 liradır. Resmi küşadı Va li Muhiddin Üstündağ yapacaktır, Ticaret odasındaki toplantı Evvelki gün Ticaret Odasında bir toplantı yapılmış, bu toplantıda 100 € yakın mütehassıs işçi bulunmuştur. İçtimaa iş dairesi reisi de gelmiş, par tinin tüzüğünde işçi için mevzu mad- delere temas ederek 17 Haziran 937 de meriyet mevkline girecek olan ye- ni iş kanunu hakkında izahat vermiş» vir. Bu arada birçok işçiler de fikirleri- i söylemişler, bilhassa gündeliğin me vi saatine göre değiştirilmesi lüzu « ından bahsetmişlerdir. Posta ücretleri ucuzladı Posta ücretlerini ucuzlatan yeni rife bugünden İtibaren tatbik tilmeğe başlanıldı. Bundan sonra shir dahili mektup için 3 kuruş, srtpostallar için 3 kuruş, beş gra- kadar matbualar ve halledilmiş ilmeceler için 30 para,. havaleler 3 liraya kadar 3 kuruş ve daha vkarısı İçin her bir lirada 20 para sosta ücreti alınacaktır.