15 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

15 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Madrit mektubu Madride karşı büyük tayyare hücumları Ufuklarda tayyare görünür görünmez, Madrid “ sokaklarında düdükler ötmeye başlıyor ve her kes sığınaklara gizleniyor İspanya ihtilâline ait en som resimlerden: Asi askerler İrun adritten gazetemize yazılıyor: Dün gece, Madridin» 1ssız, | ve karanlık sokaklarında! dolaşırken birdenbire can - | hıraş sesler ortalığı velvele - ye verdi... Bu sesler, herkesi uyanık davranmağa, saklanmağa, kaçmağa davet eden düdük- lerin sesiydi... Dünyanın her tarafında, ya bir apartımanın üst katı- na, yahut da bir kulenin te- pesine konan bu haber veri- | ci düdükler Madritte otomo- billerin üstüne konmuştu ... Ufuklarda tehlike görünür görünmez, yahut bir tayya- | re hücumu haber verilir ve- | rilmez bu otomobiller dü- düklerini öttürerek her ma- halleye yıldırım Sür'atile dağılıyor, etrafa dehşet sa - gıyorlar... Gayri müsavi-sesler çıka - ran bu düdüklerin neye ben- zediğini biliyor musunuz? Karanlıkta bağıran, haykı- ran delilere.... Tayyare hücumlarına karşı oğuk sesleri işitir.işitmez derhal otelimden fırladım... Yeni hükü- met tarafından tatbika konulan tay- yare hücumlarma karşı muhafaza teş kilâtmı yakmdan görmek İsterdim... Birkaç gün evvel yeni tedbirler alır- miş, muhtemel gazli bomba hücum. ları esnasmda da bütün eczanele- rin açık bulunması ömredilmiş, bu &czanelere yardım postaları ilâve 0- Yunmuştu. Büyük dükkânların üstü- ne asılan kırmızı ve siyah (afişler, mahzenlere kaç kişinin sığınabilece- ğini bildiriyordu. Lâzımgelen bütün Tahsile gidecek (Cürmü meşhutlar Doçentler Yeni talimatname ile bazı kayıtlar konuyor Evit ve staj İçin ecnebi memleket- lere gidecek Universite doçent veya asistanları için yeni bir talimatname yapılmıştır. Tallmatnameye göre, tahsile gitmek isteyenler mensup ol- dukları akli da verecekler ve bu istidalarında han gi memlekete, ne tahsili için gidecek- lerini, orada ne kadar kalacaklarmı yazacaklardır. İstidalar Fakülte deka nı tarafından doçent veya asistanın alâkadar olduğu profesörün mütalea- st alındıktan sonra Fakülte meclisi- ne verilecek, Meclisin kararı çıktık - tan sonra tahsile gidecek olan doçent veya asistandan birer taahhütname alınacak, ondan sonra harice çıkma- larına müsaade edilecektir. Bu taahhütnamelerde . alâkadarlar tahsilden avdetlerinde tahsil müddet- İerinin iki buçuk misli müddet zarfın da Üniversiteden ayrılmıyacaklarını bildireceklerdir. Bir tedris yılı içinde Hki asistanla bir doçentten fazla kim- senin tahsile gitmesine müsaade edil miyecektir. lenin: dekanma bir isti-! köyüne giriyorlar Irun etvarımdaki çarpışmalarda bir hafif makineli mangası mevzide tedbirlerin üyordu. . So» kaklarda her taraf karanlıktı. Yalnız birkaç. havagazı Jâmbası ortalığa bir az aydınlık veriyordu... Bu esnada da balk apartmanların, evlerin katların dan mahzenlerine iniyor, yahut yer- altı şimendifer istasyonları doldu- rTuyordu. Gece yarısı Madrit aat gece yarısından sonra, 1,30. Uzaktan tavyarelerin, bunlara | karşı ateş açan hava müdafaa topla- rinin sesleri geliyor. Her tarafta de- rin bir sükünet var. Bir saat sonra düdükler tekrar ötmeğe başladı. Bunlar tehlike ânmın geçtiğini halka ilân ediyordu... Birdenbire her taraf elektrik ışığına boğuldu... Tayyare hücumu püskürtülmüştü. Herkes gi- diyor, biribirine ikramlarda bulünu: yordu. Madrit... Bugünler biraz titremeğe başladı. Korkudan değil, soğuktan... Zira geceleri gittikçe serinleşmekte- dir,, b Yeni talimatname için dünde toplanıldı Yeni eürmlü meşhut kanununun| tatbikatmı kolaylaştırmak maksadile bir talimatname hazırlamağa memur heyet, dün öğleden evvel ve öğleden sonra, olmak Üzere iki toplantı yap- miştir, İkinel toplantıya Adliye'Veki- Wi Şükrü Saraçoğlu riyaset etmiştir. Heyet, bilhassa cürmü meşhut kanu nunun tâtbikatı ile ehemmiyetli su - rette meşgul olmakta, kanunun 17 maddesinden her biri üzerinde ayrı ayrı incelemeler yapmaktadır. Cür- mü meşhut vakalarında zabıtanm va ziyeti yeni talimatname İle kat'i şe- kilde halledilmiş olacaktır. Parti kongreleri başlıyor C. H. Partisi Ocak kongreleri bu- gün Yalova, Silivri, Çatalen, Fatih, Eminönü, Beyoğlu, Beşiktaş, Bakır- köy ilçelerinde başlıyacaktır. Bu ak- şam, Silivride: Feteköy, Gümlüşpr- nar, Yalovada Çiftlik, Samanlı, Ko- ru, Taşköprü, Çatalcada: Murat, Tepecik, Fatihte: Horhor, Sultanse - Bm, Eminönünde: Hocâkıyasettin, 5 Nuri Sait Paşa dün gitti Azimetlerinden önce Atatürke tazimlerini arzettiler Şehrimizde bulunan Irak Ha- riciye Nazırı Nuri Sait Paşa, dün refakatinde Irak Sefiri Naci Şevket olduğu halde Atatürk tarafından kabul edilmişler ve tazimatlarırı — arzeylemişlerdir. Nuri Sait Paşa din akşamki Semplon Ekspresile Cenevreye hareket etmiş, sefirle dostları tarafından uğurlanmışlardır. Mülga Boğazlar Komisyonunun ayrılık ziyafeti Mülga Boğazlar Komisyonu dün gece Parkotelde bir ayrılık ziyafeti tertip etmiştir. o Ziyafette Vali Üs- tüindağ ile komisyon azaları ve diğer davetli kimseler de hazır bulunmuş- lardır. Ziyafet esnasında mülga ko- misyonun reisi Amiral Mehmet Ali Dalay ile ikinci reis Fransız masla- hatgüzarı birer ayrılık nutku söyle mişlerdir. Bir motör lin kapıldısürüklendi Kazazedeler, başka bir motörle kurtarıldılar Kadıköylinde oturan Hamdi, Za- hit, Mustafa, ve Miço adlarmda dört arkadaş, Üsküdar pölis memurların- dan Osmanı da yanlarına alarak, İd- risin motörile Üsküdara geçmek is- Yakat Sarayburnu açıklârmdn Y- ken motörün dümevi bozulmuştur Kendini sulara “kaptıran dümensiz motör, akıntının tesirile tâ Kmalın - daya kadar sürüklenmiştir. Bu sira- da, polis Osman tabancasile imdat işareti vermiş, Hasan Kaptan ismin- de biri, motöriyle kazazedelerin yar- dımma koşmuş ve dilmensiz motörü, kendi motörüne bağlayarak Usküda- ra getirmiştir. ; Denize düştü, kurtarıldı Kurtuluşta oturan Fofo isminde bir kadın, Büyükada iskelesinde bir arkadaşmı teşyi ederken, ayağı ka- yarak denize düşmüş, ve feryadı Ü- zerine etraftan yetişilerek kurtarıl. mıştır. 'Tramvaydan inmek isterken Tünel - Şişli tramvay arabasında bir kaza olmuş, Sara adlı bir kadın, eramvay yürürken inmek istemiş ve yere düşerek ağır surette yaralan - mıştır. Yaralı, Sen Jorj hastanesine kaldırılmıştır. Ruhsatsız bir sünnetçi Sarıyerde, Hüsnü adi birinin i- zinsiz sünnetçilik ettiği haber alma- rak hakkında tahkikata başlanmış - tır. Hüsnü, son olarak Sarıyerde İs- mail isminde birinin oğlu Kâzımi sün- net etmiş ve bu sırada Belediye dok- toru tarafımdan hâdise haber alına - rak Hüsnü yakalanmıştır. TAN Kanalizasyon tesisatı- nın tam işlemesi için.. Belediye, Kanalizasyon tesisatı Ik. mal edilen mmtakalardaki binalarm ekserisinin henüz lâğımlarını kanali- zasyona raptetmediklerini görmüş - tür. Halbuki bu tesisatın bulunduğu mıntakalardaki bütün bina sahipleri- nin masrafları kendilerine alt olmak Üzere bu işi yapmaları meçburiyeti vardır. Belediye, bu mecbüriyete rağ- men alâkadarların lâkaydileri karşi- #ında işi kısa bir zamanda ikmal et- mek için Dahiliye Vekâletine müra - caat etmeğe ve bina sahiplerini bu emre derhal itaat edecek tedbirler ai- maya karar vermiştir. Kanalizasyon tesisatı yıkanacak “Diğer taraftan Almanyada kanali- zasyon İşleri ötrafında tetkikler ya - pan belediye kanalizasyon müdürü Celâl raporunu hazırlamıştır. Beledi- ye bu rapora göre kanalizasyon tesi- satından manda işletme İşlerinde de ıslahat yapacaktır. Ayni zamanda ka nalizasyonların yıkanmalar: için ter. kos tesisatı takviye edilmektedir. Ya pılan tetkiklere göre şehrin her tara- fındaki kanalizasyonların mükemmel sında ıslahat Memurlar hergün başka semtte vazife görecekler Belediye zabıtası memurlarının ça- lıştırılma şekilleri ıslah edilecektir. Bu ıslahattan gaye yakmda tatbik mevkiine konulacak olan yeni beledi- ye zabılası tallmatnamesinin tamami « İle tatbikmı temin etmek ve bu surel- İle bilhassa esnafım hileli salışlarma nihayet vermektir. Bugünkü teşkilâ- ta göre, Belediye zabıtası memurları kazalara ayrılmış bulunmakta ve bun lar aylarca hattâ senelerce bulunduk ları mevkide iş görmektedirler. Halbuki, bu şekilde bazı mahzurlar görülmüştür. Bir müddet sonra tatbikr düşünü len yeni idare şekli büsbütün başka olacak, bütün memurlar her akşam İ6-mcı şubede toplanacaklar, ve erte- si günü nerelerde, ne vazife alacakla rr kendilerine orada tebliğ edilecek- tir. Bu takdirde meselâ, bugün Ada- da çalışan bir memur yarın Bakırkö- yünde, öbür gün Maçkada iş görecek bu suretle esnafla aralarında tansık lık olmuyacaktır. Maamafih, bu şekil üzerinde etütler yapılmaktadır. Bu etütlerin neticesine göre kat'i bir ka- rar verilecektir. ———— dün ansızın ölmüştür. Ölüyü muaye- ne eden belediye doktoru ölümü şüp- heli gördüğünden küçük Yıldırınım cesedi Morga kaldırılmıştır. Yolda düşerek öldü Bekir oğlu Hasan isminde 65 ya » şında bir hamal, dün yolda giderken Gureba Hüseyin Ağa mahallesinde, 20 numaralı evin önlinde birdenbire Şüpheli bir ölüm Teşvikiyede, henüz üç gün evvel doğan Yıldırım isminde bir çocuk, | iki | Bugünkü Hava Evvelki gectden beri değişen hava, bir- denbire kışı andrır bir hal almıştır. Dün sabah hava, soğuk olmakla beraber yağmar la geçmiştir. Havanın bugün de balutlu ve kmwmen yağmurlu geçmesi muhtemeldir, Dünkü hava Dün umumi manzara, yağmurlu kış gü- nünden farksıdı, Evlerinden çıkanların üzerlerinde pardösü, bam ihtiyatkirlar lâstik bile giymişlerdi. Dün en çok hararet derecesi 15, en ax 12,5, Beyoğlunda: Şişli, Beşiktaşta: Mer kez, Bakırköyünde: Şamlar semt o- palto vardı. Hatı&i yere düşmüş ve kalbi durarak ölmüş tür, Adliye tabibi Enver, cesedi mua- yene eğerek gömülmesine izin vermiş tr. KAPALI Hazır: 133) 1352 RUMİ Gün; 259 düşmüştür. » Geçen sene bugün Geçen sene bugün hava açık geçmiştir Belediye zabıta- | Terkos tesisatı takviye edilecek iğ kk Ea ! şekilde işlemçleri ve bunlarm daima yıkanmaları için Terkos idaresinin şehre isale ettiği su mikdarmın 40 bin metre mikâbınt tecavüz etmesi lâ zmdır. Buda iki sehe sonra ikmal edilebilecektir. O zaman Unkapanm- daki tasfiye havuzu da işletilecektir. Maliye Vekili de seyahate çıkıyor Fuad Ağralı, bugün Karadenize gidecek Maliye Vekili Fuat Ağralı'nm bu- gün Ankaradan şehrimize gelmesi beklenmektedir. Vekil, bugün derhal RK takalarda ye 8 Teşkilâtı Ka- nununun tafbikatile maliye İşlerini tetkik edecektir. Malye Vekilinin şar- ka kadar gitmesi de mühtemeldir. İktısat Vekili Celâl Bayar da bu- günlerde şark tetkik seyahatine çi- kacaktır. Esasen Gümrük ve İnhisar- lar Vekili de cenuptan garka doğru seyahatine devam etmektedir Sıhhi- ye ve İçtimai Muavenet Vekili, göç- mi Müfettişliği mmtakasında bulun- maktadır. Seyahat bir ay sürecek reket etmiştir. Bisiklet kazası Kadıköyünde Saffet, kaldırılmış, Saffet yakalanmıştır. Leylei Regaip İstanbul Müftülüğünden: nur. 1/2/3/4 5 67/8 9101112 18 1ahı ve 1218 19 (20/21 2223 24 2526 27282930 | | güneşte 35,5 idi, Rürgir şimali şarkiden | Hararet gölgede en çok 23,4 en az 16,2, gü Jsimi 636 görülmüş, rüzgâr değişik İstika #smiştir.. Rutubet derecesi yüzde 56, hava tazyikı 765,$ tur. 35 milimetre vağmur meşte arami 438 Rutubeti e kaydedilmiştir | metlerden sariiyede 48 metrö Miratle ermiş dereci misbiye yüzde 74 tör. Tazyikı ne tir men işlerini tetkik için Trakya Umur! bir karara bağlandığı bildirilmiştir. Ankara, 14 (TAN) — Maliye Ve-| hiraf ederek Alman siyasetine bağ kili Fuat Ağralı, bu sabah şehrimize) tanmak £fikrindedirler. Hattâ Ro” gelmiş, Bakanlıkta mühim işleri ile meşgul olduktan sonra İstanbula ha- Fuat Ağralı, yarın İstanbuldan va- purla Trabzona hareket edecek, ve Karadenizdeki sahi vilâyetlerinde| bir aylık bir tetkik gezisi yapacaktır. bisikleti ile Emine adlı bir kağdma çarparak ken- disini yarslamıştır. Emine hastaneye 18 Eylül 936 Cuma günü Receb'in birine müsadif olmakla önümüzdeki| Perşembe günü akşamı (Cuma çe- cesi) Leylel Regaip olduğu ilân olu- EZE i Sulh orduları Sovyet manevraları: Son günlerde Avrupanın iki büyük ve kuvvetli milleti bütün askeri sat - vetini tezahür etttiren hareketler ve ümayişler yaptı. Bunların biri Sovyet Rusyadır. Sovyet Rusya ordularınm' yaptıkları manevralar derin bir hayretle karşı- lanmış bulunuyor. Manevrayı temaşa eden askeri mütehassıslar, bilhassa tayyare ve paraştit İle cephe arkasın da yapılan harekâtı takdir etmişler ve bu eşsiz hareketlerin İnanılmıya» cak bir muvaffakıyetle yapıldığını söylemişlerdir. Manevraların o hitamından sonra Sovyet Rusyanm yüksek askeri lider leri irat ettikleri nutuklarda Sovyet Birliği ordusunun bir sulh ordusu ol- duğunu ve bu ordunun ancak Sovyet Rusyayı müdafaa edeceğini söyledi- ler. Almanyada askeri tezahürler: Almanyada askeri manevralar ya pılmamış olmakla beraber son hafta zarlında bu devlet askeri kuvvetini göstermeye büyük bir ehemmiyet vermiş ve kara, deniz ve hava kuv- vetlerinin tekemmiilünü bütün dün- yanın gözü öntine koymuştur. Bundan Almanyanm Büyük Harp- ten önceki askeri satvetini fersah fersah geçen bir kudret sahibi oldü- ğu anlaşılmış bulunuyor. Fakat Almanya da bu kudreti Ihras etmekten maksadım dünya sulhu- nü bozmak, yahut herhangi bir kom- şusu İle boğuşmak olmadığını anla « tıyor. Bu orduların ve bu kuvvetle» rin hedefi de sulhu sağlamlamak, ve Alman milletinin maneviyatını dirilt- mektir. Sulhun ancak kuvvete dayanır, kuvvet İle beslenir ve sağlamlanır bir varlık olduğu şüphe götürmeyen bir hakikattir. Fakat zâfın ifratı her varlığı yıktığı gibi kuvvetin ifratı da | infilâka sebebiyet verir. Bu kuvvetlerin, besleyen ve sağlar lanan cinsinden olması, sulhsever- | iett vee e yaam merak | Küçük Itilâf Konferansı: Küçük İtilâf konferansmm Bratis- lavada yaptığı toplantı nihayet bul « muş, neşrolunan tebliğde Küçük Mi « lâf erkânı arasında fikir birliğinin devam ettiği, konuşulan bütün me selelerin tam bir ahenk dairesinde Son zamanlarda İntişar eden şayi" alara göre, Küçük İtilâf Devletleri, birer birer Fransa İle ittilaktan İn * manya eski Dış Bakanı Titüleskonut bu yüzden yeni kabineye almmadığ! söyleniyordu. Bugün gelen bir tel* grafa göre, Çekoslovakya ile Rusy$ arasında olan pakta müşabih bir pa tın Romanya ile Rusya arasında aköl için sarfolunan gayretler devam 6d? cektir, Bu haber doğru ise Küçük İelâf Fransa ve Sovyet Rusya ile anla$” ekonlovakyaya camı mamulaçı IK yüzbin kilo kontenjan verilmişti” * Üre a ir, için ba | oturanda bir müsabaka imtihanı yapi” cakır. p Bir müddettenberi Avrapada. tedavi de bulunan Bilecik mebusu ral Besim Ömer, dün yehrimize müştür, © dari işler hakkında i hisar Vekâletile temas için ir raya giden Tstanbal Gümrükler düzü Mnifa Nuri, dün gerimize * elediye muhasebe teşkilâtı ka edilecektir, Vergi işlerinin de diyeye geçmesi bu karara sebep tur Şimdilik yeniden on iki sacaktır. Lise meranu olmaları Kendilerine kırk ve elli Kira Geret lecektir. Si