4 Ocak 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

4 Ocak 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

ii Ç Muhterem dinleyiciler. Allah sizi inandırsın, bugün bu-| raya gelirken size ne söyliyeceği- mi daha kestirmemiştim. Bunu $i- 26 yabancı olmadığınız için itiraf etmekte bir mahzur görmüyorum. Zaten meşhur konferansçı (palas pandras) otuz iki ciltlik hatıra - tında en iyi konferansların hazır- lanmadan verilenler olduğunu ve #lalhusus halkın en beğendiği kon feransların mevzusuz konferans- lar olduğunu söylemiştir. Ben de ondan cesaret alarak hiçbir şey hazırlamadan buraya gelirken şu- rada köşebaşındaki kahvede bir gramofon gördüm. Ve görür gör- mez konferansımızın mevzuunu seçtim, Bu mevzu nedir bilir mi- siniz? — Ne bilelim?! Sesleri... — Canım içinizde şöyle lep de- meden leblebiyi anlıyacak bir 20- kâvetli kimse yok mu? Genç kadın sesi: — Aman! Bu adam Hacivat gibi lâf ediyor. Felek: — Keşki hepimiz Hacivat ka « dar düzgün lâf edebilseydik. Ek- serimizin ağzında Amerikan kır - mast... Aslan avcısı: — Belçika kırması daha mak - buldür; amma on altı kalibra ol- — w he kalibrasi canım! LâAfımı şaşırdım. Ne diyordum ? Salonda ses çıkmaz. — Ayol! Ne dediğimi hatırlıyan yok mu? O genç kadın: — Ne dediğinizi siz bilmiyor mu! sunuz? | Felek: — Söyliyen hatırlamasa da ca) izdir. Lökin dinliyenlere ne diye- lim7. Hah! Yakaladım. Bir kısık eski kaptan sesi — Aman sıkı tut! İhtiyar hanım: — Pire mi, pire mi?. Felek: — Ooof, of! Yani artik gık! Wi- allah! Eğer şu konferans işini üs-| tüme almasaydım, vallahi çıkar giderdim. Bir ses: — Çıkmadan gidilmez kis Bir ülema sesi: — Sakite söz isnat edilemez. Rica ederim hatibi serbest bıra - kın da kelâmını ikmal etsin. — Evet! Evet! Sesleri: Felek: — Hepimizin ağzında Amerikan kırması bir Türkçe. Güya görüşü- yoruz. Halbuki Hacivat en fasih türkçe konuşanlardan biri — Akşamları kahvede mi gö | rüşürdünüz? « Felek: — Bir türlü ciddi görüşmiye & Tışamıyacaksınız. Maksadım de ki sürati intikali anlamak idi. In- san gramofon görünce aklına ne| gelir?. Kısık kaptan sesi: — Çakmak gelir, çakmak. — Damgasızsa kaçaktır, Felek: — Anlaşıldı. Bugünkü dinleyi - ellerde sürati intikal Akaretler kuşunu çıkan otobüs sürati gibi. Yaşlı kadın: İ — Hay Allah senden razı olsun oğlum! Söyle manda arabalarını Nedir onların hali, Ulema sesi: — Maksat malâyani sohbet et- mek ise dainiz çayhaneyi tercih ederim. Hiç değilse bir satranç seyreder, müstefit olurum. Eğer lisebebin minelesbap... O genç kadın: — Yeter, yeter! Arapça dua et- miye ne hâceti Felek: — Vaktimiz daralıyor, mevzus hAlA giremedik. Efendim! Bugün galmıya dair bir konferans vere- geğim.. — Çalmak diyince aklınıza kim bilir neler gelir! Halbuki çalma - dan çalmıya fark vardır. Nasreddin Hoca merhum. bir gün bir tarladan kavun kar - puz çalıyormuş. Köylük yerlerde başkasının tarlasından bostan top lamak mübahtır, Lâkin bostan sa- hibi bir nâdan adammış. Hocayı görünce koşup yanına gelmiş: Bra hoca burada ne edersin? Diye sormuş. Hoca herifin tavrın- dan niyeti kötü olduğunu farket- miş, şöyle cevap vermiş: — Apdest bozuyordum. Dedim yal Bostancı ters bir herif. Israr etmiş: kabahatin? — işte! diye bir tezek parçası göstermiş: Bostancı yutmamış... — Bre hoca bu sığır tersi! — Ya sen beni insan gibi ters- lemiye bıraktın mı? Cevabını vermiş, Gayrin bağından bostan çal. mak istiyenler bu hikâyeyi unut - masınlar.. Yoksa adama çalarlar dayağı kuyruğunu tava sapına çe virirler. Tava diyince aklıma gel- di. Evinizde tavaları sakın kalay- sız bırakmayın! Sonra bakir ça- lar. Bir Ka İz uşağı: — Tava pahur çalmaz. — Delikanlı sen Karadenizlisin galiba! Dilin çalıyor. Içinizde çalgı çalan var mı?. — Var, var sesleri, — Ne çalarsınız? O genç kadın: — Ben piyano çalarım. Kal denizli genç: — Ben kemençe çalarum. — Dainiz müstehaptır diye bi - raz ney üflemişti — Efendim! Bendeniz posta mü vezrliyim! Her gün en az yüz ka- pı çalarım. — Ben fevkalâde gramofon ça tarım, — Desene artistsin! — Ben avukatım, Herkesin ağ- zına bir parmak bal çalarım. — Ben de ekmek parası için sabahtan akşama kadar pala ça - hıyorum. Felek: — Saat çaldı mı?. — Hayır amma şimdi Tünelin düdüğü çalacak. — Zaten o çalmasa bile ben ÖZ le zamanı olduğunu anladım. — Nereden anladınız? — Karnım zil çalmıya başladı. Felek: — (Yaşlı kadına hitaben) val- de hanım! Siz ne çalarsınız.. Kısık ses: — Çene çalar, çene... Kadın: — Sus! Densiz herif! Asıl çene sen çalarsın. Yalı kazığı kıyafetli herif! Felak: — Rica ederim, Yakdiğeri ren - cide edecek sözlerden vaz geçi - niz. Lâtife lâtif gerek. Gerçi dua amma siz de biribirinize pek fazla gatiyorsunuz. Ulema; — Efendim! Hitabeniz hitame reside oldiysa bizlere rühsat ve - rirseni Felek: — Hay hay! Buyurun efendim. Sözlerim bitti. Zaten işte saat te ön ikiyi çalıyor. Şimdilik Allahas- marladık. Inşallah haftaya görü * şürüz. B. FELEK —ş lere yayılan bir kısım balk gazino ve sinemaları doldurmuş, bir kısmıda köylere gitmişlerdir. Dün sabahtan geç vakte kadar Beyoğlu caddesi akin — Güzel! sesleri, halinde bir kalabalık ile dolmuştur. dinler gibi konferans dinlenmez) Bentlerde bir Korucu | Yaralandı Evvelki gün Bentlerde bir yaralan. ma vak'ası olmuştur. Haydarpaşa lisesi talebesinden Nu. İri, Salim, Besim, Sait ve Ismail, Bent. lere giderek orada avlanmak istemiş, lerdir, Bu gençler, bu mıntakada avlan . manın yasak olduğunu bilmedikle . rinden gelişi güzel ateşe başlamış . lardır. Bu sırada Bentler miidürü Kâmil, İ silâh seslerini işitmiş, yanma korucu Ihsanı alarak avcıların bulunduğu ye. re gitmiğtir. Bursda; Kâmil, gençlerin ellerin . mrya koyulmuştur. Bu sirada bir silâh nasılsa pat, lamış, çıkan kurşun, Kâmilin palto. sunu delmiş, çıkmış, arkasmda duran korucuya tesadüf ederek yaralamış. tır. Hâdiseye mahalli zabrtası vaz'iyet etmiş, gençleri sorgu altına almıştır. Afyon Müstahsillerine Avans Afyon mmtakalarında yetiştiril. yon mahsulü, Uyuştu- rucu Maddeler Inhisarı tarafından iç piyasalara sevkedilmektedir. Idare. nin alıp sattığı afyonlardan başka sf. yon tüccarları da afyon alış verişi yapmakta serbest (bırakmışlardır... Yalnız İnhisar idaresine verlimiş ©. lan ihraç hakkı tüccara verilmemiş. tir. Bu itibarla müstahsilin bütün malların İnhisar Idaresi tarafından ihraç edilmektedir . Her senenin mahsulü Idare tarafın. dan alındığı gibi baz senelerde müs, tahsile mallarına mukabil ve teşvik i. çin avans verilmektedir. Idare, ge. İçen senelerin bütün mahsulünü iyi fi, yatlarla satım almıştır. Bu sene de ellerindeki mahsule mukabil yüzde 0. tuz ylsbötinde bir âvana verilmesi ka. rarlaştırılmığtır. * İnhisar İdaresinin elinde geçen senenin mahsulünden bir miktar kalmıştır. Bu miktar tama. men satılmca mlstahsile daha bir miktar para verilecektir. den silâhlarını alıp namlularını kır . 3 zmir Kız Lisesinden Ye l tişenler Cemiyeti, se - nelik kongresini dün Lâlelidek merkez binasında yapmıstır. Bir maddenin miinakaşası esnasmda kat'i bir karar ve- rilemediği için toplantı başka bir güne bırakılmıştır. Avrupaya Göderilecek Talebeler Bu sene de Avrupaya devlet hesa. İbına tahsile gönderilecek gençlerin İ sayısı ile bunların hangi mekteplerde kaçar sene okutulacakları tesbit edil. miştir, Hazırlanan listeye göre Adliye Ve. kâleti namma İsviçreye 3, Posta Tel. graf umum müdürlüğü namma Parise 4, Maarif Vekâleti namına Almanya. ya 12 talebe gönderilecektir. vapur kurtuldu İ karmı; Bir hafta evvel Izmit körfezinde ka raya oturan krom yüklü Yunan ban. dıralı Georgios vapuru, Türk Gemi Kurtarma şirketinin Alemdar ve Sa. Müstakil bankalarla sair müessese. lerin yabancı memleketlere göndere. cekleri talebe, stajiyer ve işçi kafile. leri bundan hariçtir. Bu sene gidecek talebelerden hu. kukçular ayın 11 inde, fenciler de 20 sinde imtihan edileceklerdir. ros kurtarma gemileri tarafından dün kurtarılmıştır. Kurtarma İşi esnasın. da boğaltılan bir kısım hamule bugün tekrar yüklenecek ve vapur Hambur. | İga gitmek üzere yola çıkacaktır. Tramvayda la ebeye tenzi ât Yapılacak Evvelki gün, Parkotelinde Izmirli gençler tarafından hazırlanan çaya Nafia Vekili Ali Çetinkaya da gitmiş ölmeli düktan sonra bütün gençliği alâkadar! eden büyük bir müjde vermiştir. Ali Çetinkaya, bundan sonra bütün orta mektep talebeleriyle liseli, üniyersite | li geriçlerin ve yüksek mektep müda. vimleriyle bütün mekteplilerin tram. Ortamekteplerle Liselerde İmtihanlar Orta mekteplerle liselerde Yılbaşı tatili münasebetiyle kesilmiş olan im. tihanlara bugünden itibaren devam oiunmenirtır. Maamafik mlsanrk mah İ teplerde birinci devre yoklamaları bi. tirilmiştir. Birinci husus! imtihanlara ait kar. ne, bü hafta sonunda talebeye verile. İ cektir. hakkında Bundan iki Sene evvel mühim bir tün gayrimenkul emvali hükümet pılması lüzumu görülmüş, Üsküdar İ benzin depoları Üzerinde tetkikata bette noksan olduğunu göstermiştir. Fabrikayı işleten şirket mü - messilleri eksilen benzin ve gazin tebahhur suretiyle zayi olduğunu id- dia etmişlerdir. Bu iddia tetkik © kunmuş” fakat fira ismi altmda se- nelik bilânçolarda böyle bir hesap ve kayda da tesadüf edilmemiştir. Vaziyet, mevzubahis noksan ben - zin ve gazin resimsiz olarak sarfe - dildiği ihtimalini takviye ediyorsa da tahkikatm bu noktadan daderin. İleştirilmesine Iilzum görülmüştür. Resimsiz kaçak sarfiyat yapılm yapılmadığı bir iki gün içinde beli olacaktır . Ziraat ve Köy Kalkınma Plânları Muhtelif kollardan tatbik edilecek olan ziraat ve köy kalkınma plânla- rmm hazırlanmasına devam ediliyor. Yeni umumi plânm tatbikiyle mem. leketimizde irat istihsal sahasında iştirakli bir çalışma devri başlıyacak. tar. Balen muhtelif devlet işlerinde ça Uşmakta olan ziraat mektebi mezun. ları Ziraat Vekâleti kadrosuna alma. rak plânm tatbikatı için tavzif edi. leceklerdir. Plân, dört senede tatbik olunacak. tır. Bir gaz deposu tahkikatı yapılıyor hesabına ipotek edilen Umur yerin- deki gaz ve benzin fabrikası hakkmdiı Mahkemeye İntikal eden bu iddia etrafmda tasfiye muamelesinin ya. İlk alman netice depolardaki mevadı müştaile vaylarda tenzilâtlı tarifeye göre se. yahat edebileceklerini söylemiştir. Bu hususta Nafız Vekâletile Tram. vay şirketi arasında yapılmakta olar temaslar müsbet şekilde neticelenmiş | tir. Tatbikata pek yakında geçilecek. ör. kaçakçılık Yo'cu Sa'onunun Durumu işi Yolcu salonunun Gümrüklerden Li. man idaresine devri işine başlanmış. tr. Sirkeci salonunun devri daha ev. vel bitirilmiş olacaktır. Liman idaresi salonundaki hamal. larm vaziyeti de tetkik edilmektedir. Taşıdıkları eşyaya göre yük sahiple. rinden bir ücret almakta olan salon hamalları, yakında Liman idaresinin hazırlıyacağı bir talimatnameye gö. ro, çalışacaklar ve hamallık Ücretini Lima nidaresinden alacaklardır. Hiç bir hamal müşteriyle pazarlık etmi. yecek ve her yolcu resmi bir tarifeye kaçakçılık yapıldığı hidinsiyle bü- aki tahkikat derinleştirilmektedir. Maliye Dairesi fabrikanm gaz ve başlamıştır . miktarı mühim nis- iş bürosu Faaliyete Geçiyor Önümüzdeki salı gününden itibaren istanbul iş bürosu tam faaliyetle ça- uşmıya başlıyacaktır. Bugün vali göre taşıttığı oşyanm hammaliye üc. | Hidivin köşkünü Belediye alıyor E ski Hidjvinin Çubukludak! köş. künü satin almıya karar ve. ren belediye, Hidivden muvafakat cevabı geldiği için buradaki mlmes. silleriyle temasa geçmiş ve pazarlığa başlanmıştır. Belediye köşke ve bah- çesine evvelâ (50) bin lira vermiş ve bu miktarı (60) bin liraya kadar çı. Bu paranın da Hidive beş senede ödenmesi kararlaştırılmıştır. Fakat, bundan sonra mümessiller belediyeye bir daha uğramamışlar ve burasını bir gaz şirketine a rar verdikleri anlaşılmıştır. Halbuki Şehir Meclisi, geçenlerde Boğazda şimdikilerden başka gaz ve benzin depoları yaptırmayı menetmiş. tir, Bu kararı öğrenen mimessiller, şimdi tekrar belediyeye müracaat et. mişlerdir. Satış mukavelesinin hazır. lanmakta olduğu anlaşılmaktadır. Be. Jediye burasmı sanatoryom veyahut bir otel haline getirecektir. Bu hu. sustaki asıl kararını satın aldıktan sonra verecektir. TUZLANMIŞ BALIK İHRACATI Adaların ilik sularında barman pa. lamut balıklarından her gün motörler dolusu tuzlayıcılara getirilmektedir. Bu balıklar şehrimizde temizlenip tuz lanmakta ve limanda müşterisi hazır bulunan İtalyan ve Yunan gemilerine satılmaktadır. Türk sularınm balık. ları Italya ve Yunanistanda tekrar elden geçirildikten 1 sönra Amerikaya x Konservesi ETE. raşan iki mücstese vardır. Balık ihra. ct işini tamamiyle başarmıya kâfi ge. lecek kadar sermayeleri bulunmıyan bu müesseseler, hükümetten yardım gördükleri takdirde bundan © böyle Türk balıklarım bütün Avrupaya ih. racma imkân olacağını alâkâdarlara bildirmişlerdir. Ticaret Odasında Mesai Saati Ticaret Odasında akşam saat 17de tatil etmiyerek bir saat daha fazla a çık bulundurulması için bir teklif ya. pılmıştır. Ticaret Odesı idare heyeti, teklif Üzerinde görüşmüş ve muvafık bulmuştur. Mesele, önümüzdeki çar. samba günü tekrar Oda meclisinde mevzuu bahsolacaktır. ya ka. BİRKAÇ SATIRLA oda, Kalamış ve Fenerbahçe havalisindeki cadde ve so - kakların istikamet haritaları hazır - lanmıştır , Li Mn kongresi aym 18 üncü gününe kalmış- retini yolcu salomunda kurulacak o. lan bir vezneye makbuz mukabilinde yatıracaktır. muavini Hüdainin reisliği altında İs- tanbul vilâyeti kaymakamları vilâ- yette toplanacaklardır. Iş bürosu re. isi Halük, iş beyannameleri ile bü- romun faaliyeti hakkında izahat vere- cek, kazalardaki iş teşkilâtı ve çalığ- ma tarzları anlatılacaktır. Iş beyannameleri her miüessesede çalışan amele ile müstahdemin Ve patronlar tarafından doldurulacak- tar, 1ş bürosu, bütün faaliyeti esnasın. du amelenin de, patronun da kanuni haklarını koruyacaktır. Büro reisi Halük, Istanbal iş bürosunun faaliye.. tini tanzim ettikten sonra civar vilâ yetlerdeki teşkilâtı teftişe çıkacak. tır. En az dokuz işçi çalıştıran miles. seselere bugünden itibaren beyanna. maelerin dağıtılmasına başlanacaktır. 4 İkincikânun PAZARTESİ Meteoroloji istasyonlarından alınan malümata göre; bugün hava kismen kapalı geçecek, rüzgür şimal İstika. metinden mutedil bir sür'atle esecek vir Orta Anndolede ve Karndeniz an hillerinde yağış ihtimali mevcuttur. Dünkü hava Dün hararet derecesi azami 6, as. gar! 4 olarak kaydedilmiştir. Rüzgâr Bugünkü Hava: KAPALI Kasım: 58 1352 Kum iinciay Gün:4 1355 Hieri Şevval: 21 22 Birincikânun Güneş: 7,26 — Öğle: 12,1 Ukindi: 14,40 — Akşam ) Yatsı: 1830 — Imsâk: oBğv İ şimal istikametinden esmiştir. Baro. metre 758 milimetre civarında seyret. miştir.