4 Ocak 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

4 Ocak 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

ea 4-1-037 O BULGARİSTAN - YUGOSLAVYA Yeni Bir Balkan Bina- sından Bahsediliyo Çankofun Gazetesi Çok Sevinç Gösteriyor Sofya, 3(A.A.) — Bulgar ajansı bildiriyor: Gazeteler, yakında imzalanacak olan Bulgar * Yug0s- lav dostluk paktı hakkında uzun yazılar yazarak bu hâ- disenin büyük ehemmiyetini mİ İLE Anlaşması Yugoslavya » Bulgaristan B ulgaristan ile Yugoslavya ara» sında ademi tecavüz ve dost- kik paktı imzası için devam eden mü zakerelorin iyi bir neticeye bağlan - mak Üzere haberi, Balkan sulhü ve binnetice Avrupa sulhü nâmına yeni senenin en hayırlı başlangıçlarından biri sayılmaktadır. Iki memleket ara sındaki anlaşma, bugünkü hududu tanıyacak ve ikisi arasında siyasi ve Wtisadi bakımlardan iş beraberliğini temin edecektir. Bundan başka, Bul- garistanın Balkan Antantına iltihak etmesinin bu anlaşma ile mümkün olacağı anlaşılmaktadır. Bulgaristanın maziyi bir tarafa bırakarak Yugoslavya ile anlaşmı » ya karar vermesi, yalnız Bulgaristan hesabına değil, bütün Balkanlar he- sabına kat'i bir hareket sayılsa ge - rektir. imdi: ya ar kom: Aİ ir şek Bulgaristanı ş üşeran idi, İm Amil, M eee Bülgarietan sulh müahmdesini ve dili ile Makedonya | topraklarından mühim bir kısmının kendisine iade 0- Junmasını umduğu ve beklediği için; anlaşma imkânları suya düşüyordu. Yugoslavya hükümdarı kral Alek sandr üç sane evvel kral Borisi zi. yaret ederek iki memleket arasındaki gerginliği izaleye teşebbüs ettiği za. man, teşebbüs bu Yüzden boşa git - mişti. Bugünse vaziyetin tamamils de - Giştiği anlaşılıyor. Bulgaristan, Yu. goslavyanın iktisadi ve siyasi k, zanmak ve Makedonyadaki ekali yetlerin huzur içinde yaşamalarını temin etmek mukabilinde komşusile iyi geçinmiye karar vermişti Londra gazetelerinin verdiği ma - lümata göre, Bulgaristan bu hattı hareketi tutmıyâ, Italya teşvik et - miştir. Italyanın Yugoslavya ila dost luk münasebetlerini sağlamlamak is temesi Bulgaristanın siyasetinde gö tülen tahavvüllerin en belli başlı sa. iklerinden sayılıyor. Bundan başka! Italya Macaristan 18 Yuzoslavya arasındaki münasebetlerin ıslahi için 0 dır. “Yin Londra geztelerine göre, Al manya da Yugoslavya ile Bulgaı tan arasındaki anlaşmayı teşvik edi. yor ve Almanya, iki İsraf arasında. ki gerginliğin izale edilmesinden hoş * nut olaçağını, ve Bulgaristana mü» zaherette bulunacağı! bildirmiş bu. lunuyor. Londra gazeteleri Romanya ve Yününletanin bu anlaşma dolayısile Yugoslavyadan teminat istediklerini ve Çekoslovakyanın yabana şüp. | he ile karşıladığını #rlatmakta yal. nız Türkiyenin bu anlaşmay! müsait bir tarzda telâkki ettiğini söylemek- tedirler, ” Üttefik Yugoslavya dest xwe Müttefi devletleri tatmin etmiş olduğu için son günlerde Balkan merkezlerinden Eslen haberler daha müsait bir ma- hiyet Bağla GRUL Bir Alman “Başmuharriri” Azledildi Berlin, 3 (A,A.) — Berliner Ta - gebistt'n başmuharriri Pol Sehef - ferin Yazifesine bugün nihayet verii- miş ve yerine Lokalanzelger gazetesi tebarüz ettirmektedirler. Mir gazetesi diyor ki: Bulgar . Yugoslav O yaklaşması, beynelmilel büyük ehemmiyette © - lan bir hâdizedir. Bir sulh eseri ol - ması haysiyetiyle, bu yaklaşma, Bal- kan memleketleri o münasebetlerine daha ziyade bir vuzuh verecektir - Bulgar - Yugoslav dost- luk paktını karşılıklı emni- yet ve mütekabil hürmet üzerine yükselecek olan yeni Balkan binasının te- melini teşkil eyliyecektir. Çankof ile sıkı alâkası bulunan Slovo gazetesi ezcümle diyor ki: “Bu yeni pakt, umumi sulhu tak viye edecektir. Tamamiyle eminiz ki diğer komşularımız, bu paktn haki-| ki mânasmı anlayacaklardır. Ve hiç ximse, din, âdet ve lisan itibarile bu derece biribirine yakm iki milletin dostluğundan endişe hisşetmiyecek- Bu iki millet arasmda şimdiye ke- dar devam eden rekabet, Balkan - larda sulh için daimi bir tehlike teş- kil eylemiştir . i — Kitinna elk © diğer Balkan memleketleri lehine de istik. rar kesbeyliyecektir. € Yeni bir adım mı? Sofya, 3 (A.A.) — Bulgar ajansı bildiriyor: Yugoslavya ile Bulgaris. tan arasında yakında imzalanacak dostluk paktı hakkında muhtelif mem leketler hükümeti merkezlerindeki intibaları kaydeden sabah gazeteleri, | bu dostluk paktınm Balkanlar sulhü İçin büyük ehemmiyetini bir kere daha tebarliz ettirmektedirler. Zora gazetesi diyor ki: Bu pakt, Bulgaristanm Yugoslsv- Yaya karşı üç senedenberi devam et. tirdiği siyasetin bir neticesidir. BU #iyaset bugünkü yeni adıma doğru mütemadi bir hazırlık teşkil etmiş tir. Sowyet Rusya .. , Endüstri : : Faaliyeti Geçen Senenin İstihsal Piânr ali eyle « Moskova, 3 (A.A.) — Tass ajansı sl Gazeteler, Sovyetler Birliği ağır en düstrisi, münakalât, gdai endüstri ve hafif endüstri halk komiserlikle- rinin 1936 istihsal plârlarını zama - mından evvel bitirmiş olduklarına da» ir Stalin ve Molotofa verdikleri ra - porları neşretmektedir. i Sovyetler Birliği ağır endüstri - si, müdafaa endüstrisi de dahil ol - mak üzere, yıllık plânını 14 Kânunu €vvelde bitirmiş, on bir ay ve 14 gün zarfmda 31 milyar 430 milyon ruble lik istihsal yapmıştır. 1936 yılının ilk on bir ayı zarfında istihsal, 1935 yılmın ayni aylarma nisbetle yüzde 34 artmıştır. Gıda endüstrisi komiserliği, 1938 yılı plânmı bütün sene için hesap dilmiş olan 8 milyar 145 milyon rublelik istihsale mukabil 9 milyar 160 milyon rublelik istihsal yaparak Bin eski başmuharriri olan Sahvar- r KÜÇÜK HARİCİ HABERLER merika hükümeti, ken - di tebaasına Ispanya için pasaport vermemekte - dir, ugoslavya © Başvekili Stoyadinoviç birkaç gün istirahat etmek üzere İs- viçreye yemiş 0 Irandaki Türk heyeti Il reisi Cemal Hüsnü, yılbaşı gecesi muhteşem bir ziyafet vermiştir. Bu ziyafet. ta hükümet erkânı ve 400 e yakın davetli bulunmuştur. .. röçki, hükümetinin ika maetgâhını tesbitine ka dar Pierto Fabesco'da kala- caktır. Ruth vapurunun haf- ta sonunda $6hre varacağı umuluyor » çarpışması Amerikada Sert bir grev Mişigan, 3 (Amerika) — Gebers Motors'e mensup grevci amele mal, keme tarafından fabrikaları tahliye- İ ye dâvet edilmiş ise de amele bu dâve ti kabulden imtina etmiştir. Bunun üzerine bütün polis kuvvetleri sefer ber edilerek gözyaşı döktüren gaz - lerle teçhiz edilmişlerdir. ingiltere - dur: Sulh ve emniyet umum! Jetleri aralarındaki O münasebetlerin iyileşmesine gittikçe daha fazla su - tehassis bulunan © ve bu devletlerir hukuk ve menafiine hürmete azmet- miş olan büyük Britanya ve İlalya hükümetleri, Akdenizde giriş,, çıkış ve transit serbestisinin büyük Bri tanya imparatorluğunun muhtelif ak şamı için ve İtalya için hayati bir menfaati halz olduğunu ve menfaat. Jerin hiçbir suretle biribirlezile gey- rikabili telif bulunmadığını kabil e- derler, Mülki #amamiyetler İki memleket Akdeniz mmtaka - yeti mülkiyesindeki statüzoda her - hançi bir değişiklik vücude getirmek veyahut alâkadar bulundukları tak- dirde herhangi bir değişiklik vücüde getirilmesini görmek hususunda her türlü arsuyu reddederler. Bu mmtakada her iki tarafm hu. kul Ve menafline hürmet etmeyi ta- ahhüt eylerler ve bu beyannamenin takviyesini hedef tuttuğu iyi müna- sebetleri heleldür edebilecek her tür- lü faaliyeti boşa çıkarmak için en iyi Ürirler . Başka devletler Bı beyanname, sulh menafiine hiz met. etmeyi İstihdaf eylemektedir ve hiçbir başka devlete karşı mütevec- dih değildir . Ayni zamanda Romada 31 kânunu dişişleri bakanı arasında teati edilen nolalarm metni de nesredilmiştir. Bu notalarda, Ciyano ftalyanm alâka- darlığı takdirinde, halen İspanyaya ait arazilerin tamamiyeti mülkiyesi, nin masun kalacağmı ve hiçbir şerait altımda değişmiyeceğini teyit eyle - mektedir, ———— Hafif endüstri komiserliği, yıllık | Anlaşmaşının Metni neşredildi || Tamde CA A3 — Röyter tsbliğ ediyor: Romada imzalanan İngiliz * İtalyan” beyannamesinin metni şu- davası menafiins ,kendi aralarındaki müna sebetler ile bütün diğer Akdeniz dev. rette yardım etmek arzusu ile mü - i miye çalıştığını fiilen isbat etmekle sında milli veyahut arazi tamami -| gayretlerini sarfetmeyi tekarrur et. evvelde İngiliz büyük elçisi ile İtalya | italya Madrit cephesinde si perde istirahat Akdenizde Kızıllarla Faşistler arasında deniz Vezneye Müracaat! Bizim göbeğimizi kesen adam mut. laka kırtasiye mütehassıs bir kalem efendisi olmalı ki bütün yenileşmek, çabuklaşmak arsumuza rağmen her İ yenii yaprtan teşkilât esicisinden da- ha girift, daha çapraşık ve daha kırtasiye ie dolu olur Buna misal aramıya lüzum gör « meden size yakında hepimizin başı. na gelecek bir meseleyi anlatayım; Gazeteler israr İle haber veriyor. lar: Yolcu salonu Ulman İdaresine <eçerse hamalların vaziyeti ıslah e dilecek, hamalın halk ile teması kesi İlecek, yolcular hamal paralarını 0 » rada açılacak bir vezneye verecek - ler, Yolculuk etmemis, salondan eşya geçirmemiş ve bir vapur geldiği za. man oranm halini görmemiş olan « lar bu sözün mânasmı güç kavrar, tar . Evvelâ şurasını söylemeyi bir vie dan borcu bilirim ki şu son birkaç aydır Galnta volcu salonundaki ha « mallar, emsaline Avrupada güç tesa- düf edilir. bir intizam altında çalış şiddetlendi (Başı 1 ncide) Berlin, 3 (A.A.) — Diplomasi ma- hafili, Königsberg . Sotor hüdisesi| dolayısiyle son derece endişe (o izhar etmektedirler. Bu mahafil, Alman - yanın Ispanya dahili barbinin bey - rel bir ihtilâf haline gelmesine mâni olmak için diğer devletlerin İz. har etmekte oldukları arzuya iştirak le etmek istememesinden korkmaktadır. | Mez olmustur. En büyük seyahat lar, . Bir Almanın idamı Bayonne, 3 (A A.) — Alman me. | değildirler, makta ve değil yolculardan fazla ücret almak, hattâ yirmi beş kuruş bahsiş almıya bile korkmaktadırlar, Eskiden olduğu gibi yolcunun yaka. sma yapısı X, harami gibi fazla par ra İstemek, biribirleriyle kavga, gli. rültü yapmak gibi şeyler artık görül İskelesinden olan Kale ve Duvr «ibi yerlerdeki hamallar bizimkilerin. bugünkü halinden daha muntazam Dabiinden verilen haberler, Bask hil | Zaten hamallar © esyaları almıya kümetini Gudde ismindeki bir Alma. | geldikleri zaman yolen onlar ma - nm sathi bir muhakemeden sonra İ. marasmı hufzediyor ve eşyası güm- dama mahküm edilmesi ile eylemektedir. İ ittiham ' rüklenip kavıdan erkarken hamali « yesi oradaki tahsildur tarafından a- Bilbaoda 9 kânünuevvelde cere. | Imıyor. Artık bunda hiçbir sulisti yan öden muhakeme esnasında ita €.| male İmkân yok. dilen ve bilâhara “Bask arazisi dahi. linde meşru hükümete karşı hasmı hareketler” başlıklı bir risalede neş. redilen resmi malümata göre, Renan. yada Birman şehrinde 9/10/1920 de doğmuş olan ve bekâr bulunan Güdde son 5 teşrinlevvelde Orçandiano cep. Müşahitler Bitaraf Kalırlarsa (Başı 1 nede) 4 — Milletler Cemiyeti büyük sa- demeler geçirmiştir Dünya Yüzünde nüfuz ve itibarmı iade etmiye mee- burdur. Buna da ancek şu veya bu büyük devletin aleti olmadığını, an- cak yüksek prensiplerin bitarafane bir surette tahakkukuns bizmet et. muvaffak olabilir. Bitaraf müşahit- ler, Fransız memurlarının hâzirladık. lar: ağlara düşecek olurlarsa Cemi. yetin en yüksek esaslarını çiğnemiş, olurlar, 5 — Müşahitler bitarafça hareket etmek süretile en büyük bakiki hiz meti bizzat Fransaya yapacaklardır. Bügün Fransa tamamile karanlıkta yürüyor, Hariciye müsteşarı M. Vie- not memleketinin Türkiyeye karsı taahhütlerinin mâna ve şümulünü düşünmeden Suriye muahedesini im- zalamıştır. Şimdi kendini yanlış bir işe bağlanmış addediyor. Diğer Fransız devlet adamları da işin mütehassıs ellerde olduğunu farzederek meseleyi incelemiye lü - zum görmemişlerdir. Bir taraftan mahallindeki emperyalist ruhlu Fran sız memurları, diğer taraftan Lüb - nan Fransız kilisesi işi karıştırmıya ve ortalığı sisle kaplamıya uğraşı - yor. Milletler Cemiyetinin müşahitle - ri meseleleri tenvir etmezlerse Fran- sa karanlık, maceralt sahalara dişe c6k ve yakım şarkta Fransiz itibarı az zamanda tamamile sönecektir. Ağır mes'uliyet yükü illetler Cemiyetinin kararı her şeyden evvel hâdise ye - plânmm, bütün sene için hesap edil miş olan 7 milyar 642 milvon ruble- daha 14 Kânunuevvel tarihinde bitir | tik istihsal yapmak suretile daha o| taporuna dayanacağı için bu mlşa- miştir. 1895 yılının ilk on bir ayma| çün bitirmiştir. 1985 yılının ilk on) âitlerin bitaraflığı bütün vaziyetle - nisbetle 1936 yılınm ayni ayları zar-| bir ayına nisbetle 1986 yılmın lik on|ri kurtaracak, bilâkis tarafgirliği fmdaki istihsal fazlalığı yüzde 29.6| bir ayı zarfındaki istihsal fazlalığı) Yakm Şark, Fransa ve Milletler Ce- rine bizzat gönderdiği müşahitlerin hesinde, elinde silâhla kumanda et tiği bir müfrezeyi hükümet kuvvet. lerine karşı sevkederken yakalanmış. tar. Harp haberleri Madrit, 3 (A.A) — Madrit mü. dafaa komitesi bugün öğle Üstü aşa. ğideki tebliği neşretmiştir? Madrit cephesinin muhtelif mta, kalarında kayda şayan hiçbir hare - ket olmamıştır. Güsdalayara eyaleti de cümhuri. yetçi kıtalar taarruzlarına devam et. | mişler ve Kartacenada kırk €sir al. mışlardır, Burgos eyaletinde yaptıkları bir tanrruzda cümhuriyetçiler Espinoza de Losmonteros sırtlarını işgal et - mişlerdir. .Cümhuriyetçi tayyare o kuvvetleri Endiilüs eyaletinde Kordoba, Prov. cura, Bayena ve Villa Delvio gehir. lerini bombardıman etmiştir. İdem mehkümler Salamank, 3 (A.A) — General Franko, divanı harpler tarafından |. dama mahküm edilmiş olan 70 komü. nİsti yılbaşı münasebetiyle affetmiş. tir. Genersl, daha evvelce yüzlerce mahkümun da idam cezalarını hapse tahvil etmişti. Bunlarm siyasi iğfa. lâta kapılarak hareket ettikleri anla. sılmıştır, Yugoslav Kra'içesi İngiltereye Gitti Bolgrad, 3 (A.A.) — Valide kra - liçe Mari, yanında kral ikinci Piye - rin küçük kardeşi olduğu halde, bu sabah Londraya hareket etmiştir. Küçük Prens, tahsilini Ingilterede yapacaktır. —— ———— keli bir vaziyet husule getirecektir. Hatayda çalışan üç bitaraf müşe - bidin üzerinde toplanan o mesuliyet yükü cidden ağırdır. Uk haberler, bu mesuliyeti kavradıkları ümidini hu sule getirecek (o yolundadır. Bu iyi gidişin devammı bütün alâkadar larin en hayati menfaatleri nâmına miyeti için içinden çıkılmaz ve tehli. temenni ederiz, Müşahitlerin tama - mile dürüst ve bitaraf olmaları, doğ. fu yolun bulunması için kâfidir. Ahmet Emin YALMAN İniz bu tasarlanan fikrin ne kadar Şimdi bu işi islâh edeceğiz diye has © maliyelerm vezneye yatırılması icap edineş en kısa muamele eşya kam « dan girerken adet ve cinsine göre yolcuya bir hamaliye puslası ver mekle başlıyacak, ve eşya gümrük « lendikten sonra dışarıya çıkarılabil » mek İcin yolcu, hamaliyeleri almıya Memur vezmeye gidecektir » : Birkaç yüz yoleu geldiği zaman ba vermenin e önü ne şekil alır, yolcular burada ne kadar zaman beklemiye meebür olur? Hamaliye verilineiye kadar esyaları kim bekler, nerede durur? Çoluk çocuklu olanlar, kala, balık içine bu teferrüntlariyle nasıl girerler?.. Bütün bunları düşünürse. © S b z aykırı olduğunu derhal kavrarsınız. Fakat dedim ya: Bizim göbeğimizi mutlaka bir kırtasiye mütehassıs kesmiş olmalı ki hamal parasını bile maliye tahsil şubelerinde hergün mükellefleri yoran girift şekillerle tahsili düşünüyor ve işin feci tarafı bunu yolcuya rahat olsun diye böyle düşünüyoruz, Ya maazallah yolcu » mun rahatini düsünmesek neler ta savvur edeceğiz?!, , Bence yolcu salonunda, bugünkü halivle islâha muhtaç olan hamallar değildir ve onlar - kim yaptıysa him meti var olsun . bürünkü haliyle çok iyidirler. Bir sıkı müirakabe bu İşin böylece güzel güzel devammı temin eder £ Lâkin buna mukahil asl düzelti - lecek şev şu karsılamıya gelen yol cularm trkıldısı tel kafeslerdir ki ba sekilde “mülâkat,, yalnız nümune hapisanelerinde mahpus ile ziyaretçi arasmda olur Binaenaleyh, — bilhassa ecanibe karsı pek fena bir tesir uyandıran bu tel kafesleri ilk hamlede kaldır mak ve bir de gelen yabancı volen « mun memleket o parası tedarikini kolaylaştırmak icin salona Merkez Bankasmen bir kirik nara bozdur. ma çişesi açmak salonda yapılacak başlıca iştir . B. FELEK Konserve fabrikaları Şehrimizde yeniden balık konser. ve Fabrikaları kurulması kararlaştı, rılmıştır. İktisat Vekâleti vaziyeti tetkik ettirmektedir, Icap ederse Ay, rupa mali miesseselerindeki gümrük resmi ile tarife esaslarını tesbit edep talimatnameler getirtilecektir. Ticaret Odası, konserve fabrikasını, da çıkacak diğe rkonserveji de konserva işlerinde kia ri ulamıyacağını tetkik etm kik etme