5 Ocak 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

5 Ocak 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Güzel Adananın umumi. görünüşü Seyhan ÇCukurovava akıtıldığı gün bereket ovası olacak Yeni yılın su projesi Adanayı Çukur- ovanın en sağlam anbarı yapacaktır Adana, (TAN) — Seyhanm gemsiz, hırçın sularınm kıyılarında uzanmış bir şehir: Seyhan. Seyhan, Çukurovanın gelir kaynağıdır. Trenler, bu kaynağın zengin mahsullerini binbir yana taşır. Seyhan suları Çukurovanın sanki Nil'i, Adana da Sey- hanın sevimli bir çocuğudur. Adana Türk Heva Kurumu Reisi Adanada Türkkuşu £ Adana, (TAN) — Türk Hava Kus rumu Adana şubesi faaliyete geçmiş- tir. İlk iş olarak talebeleri bir araya toplıyabilmek ve nazari dersleri ta. kip ettirebilmek için bir bina aran - Miş, Hava Kurumunun mevcut bina -İrovaya fışkırtılırsa, o zaman Ada-| nanın Çukurovası, bir bereket ova-| sına bir kat daha ilâve edilmek sure - tiyle bu ihtiyaç temin olunmuştur. Şehre mümkün mertebe yakmda, paraşüt kulesi için bir yer seçilmiş, yol ve diğer şartları haiz bir saha da bulunmuştur. Buralardaki tesisat çok mükem . mel olacak ve yalnız Türk Kuşu ta - Jebelerine hasredilecektir. Bu tesisat yapılmeıya kadar şim - dilik nazari dersler için Halkevi bi . nasından ve uçuşlar için de tayyare sahasından İstifade edilecektir. Türk Kuşuna girecek azalar, uçu- cu, yardımcı ve fahri olarak üç kıs Ma ayrılmıştır. | Bugünlerde plânörlerin gelmesine İatizar edilmektedir. Adana gençlerinin Türk Kuşuna karşı gösterdikleri alâka büyüktür. Bu defa uçucu azalar yüzleri aşacak. tır. Birkaç güne kadar tesisatın İnsa- -——— Pirinç, pamuk, buğday, mısır, da- rı, arpa, yulaf ve tütün mahsulleri- nin Anadoluya hediye eden bu altın ova, yalnız bayındırlık cephesinden tam hakkını alamamıştır. Ziraat ve ticaret işlerine verilen ehemmiyet ve gösterilen a, ba- yındırlık işlerinde de ayni zengin- sularının iki yanında bugün güzel ser doğmuş olurdu. Son on senede. Hemen on senelik bir imar faali- yeti tarihi mevcut olan Adan: kısa zaman içinde, büyüklüğüne ba- kılırsa, yine çok büyük bir ihtima- ma, bakıma mazhar olmuştur. 937 de tatbik edilecek olan bü - yük su projesinde Adana başta ge- liyor. Başıboş akan Seyhana ne zaman gem vurulur, suları ne zaman Çuku- sı, bu bereket ovasının sağlam am- barı Adana olacaktır. Deli suların dar ya taranıp genişletilmedikçe, bu güzel mınta- caktır. 937 su projesi, Adanayı Adana yapacak ve Çukurovayı yağmur duasından kurtaracaktır. Adana liman olursa Bir ecnebi grup tarafından Ada İnanın bir nehir limanı haline geti-| ” rilmesi hakkındaki teklifi burada alâka ile karşılanmıştır. Seyhan neh- ri 10 metre derinliğinde temizlene- rek açıldığı takdirde ilk nehir lima- nı burada vücuda getirilmiş ola- caktır. sma başlanacaktır, Bu teklif kabul edilirse Adanada milyonlarca kilosunu her yıl| likle gösterilmiş olsaydı, Seyhan| “ İ Adana değil, muazzam ve bir şaho-! kada bir çöp dikmek kabil olmıya-| | Şehrimizde Bugünkü Merasm Adönanın Kurtuluş bay- ramı o münasebefile Toros Gençler Birliği Eminönü Halkevinde bir toplantı ter- #ip etmiştir. Bu toplantı seat 15,30 da başlıyacak mukfelif hatipler söz söyliyecek, sonra bay kurtuluş hatıraları anlatıla- caktır. Bunu bir konser #a- kip edecektir. .. Toros Gençler Birliğin- den: Taros kurtuluşunun 15 in- ci yıldönümü münasebetile 6.1.937 salı günü 15,30 da Eminönü Helkevinde tertip edilen merasime bütün To- rosluların gelmelerini dile- ir. Adanada maarif faalıyeli Adana, (Hususi) — Yalnız Adana merkezinde değil, fakat bütün Sey. han mıntakasında maarif faaliyeti bundan üç sene evveline, yani cüm- huriyetin onuncu yılına nisbetle mü- him miktarda artmıştır. Mektep sa yısı.da bütün Çukurovada bir misli mış bulunuyor, şekilde parlak ve coşkun olacaktır. Kurtuluş bayramı için çok zengin ve geçen senekilere'nisbetle çok miü. kemmal ve geniş bir kutlama progra- | mı hağırlanmıştır. Bu bayrama bü. tün Hataylılar da iştirak edecekler. dir. w Adananın kurtulaş yaldönümü mi- nasebetiyle Ankarada da büyük me. resim yapılacaktır. Ankarada bulu- nan Adanalılar, bayramı büyük. bir coşkunlukla kutlamak için hazırlan. mışlardır. Bu akşam, Ankara Hak kevinde bir toplantı yapılacak ve sa. baha kadar bu güzel yurt parçasının kurtuluş hatıraları anılacak, menki. beler canlandırılacaktır. Ayrıca, mil. ran) i Adanayı ziyaretinde daha birçok yenilikler vücude ge- tirilecektir. o Bunlardan en mühim- mi nehrin garp yatağında vücude getirilecek büyük barajlarla elek- İdrik ihtiyacının da temin edilmesi İ “olacaktır. Kurtuluş tarihimizin mes'ut hafıralarından: Büyük Kurfarıcı Atatürk — ——— .rının buraya da işlemesidir. Kolordudan çıkarken Dörtyolda Dörtyol, (Hususi) — Bu sene por. takal mahsulü bereketli olduğu gibi, müşteri de bulmuştur. Fakat Dört-| yolun bütün dileği bir liman vüenda| getirilmesi ve Denizyolları vapurla. İlardan çoğu memleketlerine gitmiş - j Türkün hiç bir zaman istiklâlsiz ya-| “| gelmişlerdir. Adana belediyesi civar W oyunlar da oynanacaktır. Bayram tezahüratmda bulunmak Üzere, şehrimizde bulunan Adanalı. lerdir. Verilen haberlere göre, büğün A - danada yapılacak muazzam merasim ve toplantılarda bilhassa memleke . tin istiklâl sacvaşiyle düşmandan na . sıl kurtarıldığı tebarüz ettirilecek, şıyamıyacak bir yaradılışta olduğu bir kere daha tekrarlanacaktır. Bu arada, Adananın ne gibi şartlar altm da ve ne kadar müşkül bir vaziyettey, ken kendini kurtardığı hakkındaki ha tıralâr birer birer yadedilecek, Hal. kevlerinde, mekteplerde halka ve ta- lebeye kurtuluş tarihi anlatılacak tr. Akşama kadar devam edecek olan bu coşkunluk tezahtiratımı müteakip, gece, resmi, hususi bütün binalar e. lektriklerle donatılacak, mekteplerde müsamereler verilecektir. Tesit prog- ramına göre, gece fener alayları da tertip olunmuştur. Umumi meydan. lera, cadde bâşlarma halk kürsüleri konulmuştur. Bu kürsülerde liseli bir çok gehçlerle aHtay Erkinlik Cemi- yetine mensup yurtdaşlar heyecanlı nutuklar verecekler, Adanaya ait kur tuluş mücadelelerini anlatacaklardır, Bayramı yaşamak ve yaşatmk için Adana merkez, kaza ve köylerinden birçok atlı ve yaya kafileler gehre vilâyetlerden gelecek olan heyetleri .Adananın onbeşinci kurtuluş yıldönümü sevincle kutlanıyor Adana kurtuluşunun mukaddes sembolü: Tarihi büyük bayrak ITAN'ın Kurtuluş seferine ait koleksiyonundan) Bugün Adananm on beşinci kurtuluş yıldönümüdür. Bu mes'ut günün yecanmı buğün Adanalılarla bera ber bütün yurt bir kere daha tada. cak ve ayni heyecanla kutlayacaktır. Şehrin bu yıldönümü münasebetiyle yapacağı bayram, görülmemiş Adanayı koruyacak tedbirler Adana, (Hususi) — Portakal diya ri, pamuk memleketi olan Adananm bazı dertleri vardır. Adanaya ikinci bir Misir ve Seyhana da ikinci Nil em niyetini verdiren bereket işareti, za. man zaman bazı tehlikeler karşısında bulunur. Dünya Üzerinde en güzel cins ge ker kamışını yetiştiren, toprak par. çası muhakkak ki Adanadır. Fakat bltün bu bereket kaynaklarına rağ. men Adananın zaman zaman korku- tucu, hattâ zarara sokucu tehlikelere maruz kalması, Çukurova müstahsi. lini üzmektedir. Bütün Çukurovalıların hükümetten dilekleri şu maddeler altında hülâsa edilebilir: 1 — Seyhan ve Ceyhan nehirleri. nin feyezanma karşı koruyucu ted. birler almak. 2 — Çiftçiye, istihsali çoğaltacak şekilde kredi temin etmek. 3 — Mıntaka icabı sıtma ve tra. hom gibi hastalıklara karşı çok şid detli bir mücadeleye girişmek. 4 — Çukurova şehir ve kasabala- rının İmarına himmet etmek, Bu sayılan maddelerin icapları ye. rine getirilecek olursa Adana mmta- kası en çömert bir, yurt parçası hw ipe gelecektir. Bütün bunlardan başka Çukurovs çiftçilerini düşünd'iren meselelerden biri de ziraat amelesidir. Hasat 7 mani ziraat amelesi bulmak bazan çok müşkül oluyor. Ziraat Vekâleti. nin bu işi ele alarak çok ciddi o bir memleket meselesi halinde o meşgul olması temenni edilmektedir. ağırlamak için bütün tertibatı almış. tir. Bayram, bu sabah askeri kıtaatm geçit resmiyle başlıyacaktır. Geçit resmi çok parlak olacak, merasime lise ve ortamektep talebelerinin hep. si iştirak edeceklerdir. Tarsusta Belediye Tarsus, (Hususi) — Belediyemif son zamanlarda kasabanm imarı v9 düzgünlüğü hususunda ciddi fasliyef sarfetmektedir.