5 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

5 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5546 — Başbetke AKDENİZ'DE Falih Rıfkı ATAY Akdeniz'in italyan faşizminden- beri süregelen bir macerası var. Faşizm, eski liberal İtalya'yı Ak- denizde tâbi kalmakla, yani hegemonyasına boyun eğ- mekle itham etmiştir. Genç faşist lerin, bizim Akdeniz, hayalini bir tarafa bırakınız; fakat bu gençli- ği eski Roma'nın destanları besliyen ve bir imparatorluk kur- mak istiyen Musolini, bütün ge- nişleme yollarını Akdenizden ara- makta idi: “— Kıyılarımızdan bir re uçumu uzakta nlıı_bd - he boş topraklar. var!”. diyordu. Muayyen bir istikamet tesbit et- mediği için, Akdeniz sahillerinde toprak sahibi bütün devletler bu jmaları üstlerine almakta haklı idi 'Tunus hakkında eskidenbe- Ti italyan iddiaları vardır. İtalya, Mısırdaki menfaatlerini mütema- diyen kuvvetlendirmek maksadı- 'mr gütmüştür. Kıralın Mısır'ı ziya- retine, o vakit, nasıl manalar ve- Önceleri faşist İtalya'nın bil- hassa Fransa ile arası açıktı. Ro- ma, alman revizyonculuğu - tehli- kesini sömüren bir politika - ile, Fransa'yı kendine yaklaştırmağa muvaffak olmuştur. Laval - Muso- ü nlaşmasının n sergüzeşti üzerindeki tesir derecesi, hâlâ, esrardır. Bu '“vaka cereyan ederken, - Fransa I- mışsa da, ona karşı best de olamamıştır. istediği gil letler Cex 'ransa'dan ğ hükmeden İtalyanın, politika şart- Tarını iyice teşhis ederek, Habe- şistan fethine nasıl çıktığı yoruz. Bu sergüzeşt sırasında, Mu- #olini, İngiltere'nin Akdeniz he- gemonyası hakkındal rini açıkça söylemiştir; hattâ ingi- liz donanmasına meydan okumuş- Tış ve emniyet menfaatlerini kuv- yetle müdafaa edecek halde de- Şildi. Musolini; “— Akdeniz İn- giltere için sadece bir yol, İtalya için bir hayat meselesidir!” di yordu. Ingiltere bu söze yalnız aksi düsturla cevab vermedi: im- Paratorluğun talii için büyük bir tehlike sezdi; karada, havada ve denizde kuvvetlerini arttırmağa ve yenileştirmeğe karar verdi. Bundan başka Akdenizde de yeni emniyet imkânları aramağa ko- yuldu. Habeşistanda askeri zaferi te- min eden İtalya, bu sefer, İngilte- Te'nin her teşebbüsü kendi aley- binde telâkki etmek yolunu tuttu * Akdenizdeki ingiliz menfaatle- /Finin hâkim olduğu bütü, * 'duğu bütün toprak- Jarda geniş bir tahrikçiliğe gi Fakat görülü ye başlamak, ne-de halyan l defa Habeşilar ada bir giltere ile anlaşmak, İngiltere ise, İalya'yı olduğu yerde durdurarak ADIMIZ, ANDIMIZDIR. Xg/’ 801 Son üçüncü sayfadadır İKÂNUN 1937 SALI haberlerimiz HER YERDE 5 KURUŞ Ankaraya dün sabah dönen| Cümhur Reisimiz Atatürkle Dış Bakanımızı durakta bir Dış Bakanımız istasyonda ken İstanbuldan Ankaraya hareket et - miş olduğunu dünkü sayımızda bi miş olduğumuz Dış Bakanımız Dr. Tevfik Rüştü Aras, dün sabah ekspres- le şehrimize gelmiştir. Dr. 'T. R. Arası istasyonda bir askeri müfreze selâm- Jamıştır. Dış Bakanımızı karşılayanlar arasında Adliye, Milli Müdafaa Ba- kanlarımızla İç Bakanımız ve C.HEP. Genel Sekreteri B. Şükrü Kaya, Baş- bakanlık müsteşarı, elçiler ve Dış Ba- kanlık ileri gelenleri, Başbakanlık Hu- Dünkü Kamutayda Kamutay, Cümhur Reisliği, Baş ve Dış Bakanlık binaları için >»n liralık tahsisat kabul edildi. Kamutay dün B. Refet Canıtezin reisliğinde toplanarak — İnhisarlar U- mum Müdürlüğü büdcesinde 117 bin, 1936 umumi müvazenesine dahil bazr büdcelerin tertibleri arasında 52 bin (Sonu 4. üncü sayfada) HATAY TÜRK MİLİSLERİ İŞLERİNDEN ÇIKARILARAK YERLERİNE BAŞKA UNSURLAR KONULUYOR. İstanbuldaki gazetelere gelen ve oe radaki arkadaşımız tarafından bize ve- rilen bir habere göre Sancaktaki türk milisleri işten — çıkarılarak başka unsurlardan ve muhite yabancı kimseler ikame edilmektedirler. Bitaraf görmenlerin Sancaktaki ha- kiki yaziyeti incelemek üzere oraya gittikleri sırada alınan bu tedbirin pa- sif bir tazyik Çaresi olduğunu uzun boylu anlatmağa lüzum bulunmadığı kanaatindeyi kedme oA anere BUGÜN İÇ SAYFALARIMIZDA İlkinci sayfada: İç haberler, Yankılar Üçüncü sayfada: Dış haberler, Son dakika 4.5 yerlerine Dördüncü —sayfada: — Vilâyetlerimizin çalışma plânı, Cengel tefrikamız Beşinci dair, Bü Tayüğar Hatay coğrafyasına dya, İngiliz - İtalyan an- (Sonu 9. üncü sayfada) adı : disini karşılıyanlar arasında susi Kalem Direktörü, Ankara Emni- yet Direktörü, birçok mebuslarımız ve Dr. Arasın dostları vardı. Madrid cephesinde harb dündenberi yeniden şiddetlendi İki taraf ta, birbirlerinin karşılıklı taarruzlarını püskürttüklerini bildirmektedirler. (A.A.) — Uumum! vaziyette hiç bir değişikliği mucib olmayan ve bir haftadanberi Madridin etrafında fasıla- sız devam eden müharebe, taarruz ve mukabil. taarruzlardan günlerde cephelerde nisbi bir sükün hü- ymra bu. son . Adana, kurtuluşunun yıldöonümü bugün kutlanacak Şehrimizdeki toroslu gençler de halkevinde bu akşam bir tören yapacaklardır güzel Adanamızın kurtuluş günüdür. Adanalılar bu me- Sud günü her yıl ol- düğü gibi bu yıl da büyük ve coşe kun tezahürlerle kutlayacaklardır. Bunun için çok zengin bir tören programı hazırlanı. mıştır. Yurdun tür- lü yerlerinde bulü- nan - çukürovalılar bu mesud günde bulunmak üzere A« danada - toplanmış Ayrıca — şehri- mizdeki — toroslu gençler tarafından Adananın kurtulü: şunun — on beşinci yildönümü bu akşam at 20-de Halkev de kutlanacaktır. Kutlama — progra: Altmci mant yazıyoruz. (Sonu 4, üncü sayfada) Adanamızda Atatürk anıtının figürlerinden biri Yabancı devlet reisleri arasında yılbaşı dolayısiyle teati edilen telgraflar. Ankara, 4 (A.A.) — Yılbaşı dolayıe siyle Cümhur Rei bancı devlet reisle ki telgraflar teati olunmuştur: Ekselans Kemal Atatürk, Ankara “Yeni sene için gerek kendileri, ge- tek Türkiye hakkında en iyi dilekleri- min kabulünü Ekselansınızdan rica e- derim. Carol 8. M. Carol 11, Romanay Kıralı Bükreş Yeni sene münasebetiyle izhar bu yurulan hissiyattan çok mütehassis o- Jarak iyi sene dileklerimle birlikte ahat saadelteri ve Romanyanın refahı hakkındaki samimi temennilerimin ka- bulünü Majestenizden rica ederim, K. Atatürk küm sürüyordu. Fakat bu sükün dün â- silerin Üniversite mahallesi mıntakasın- da yaptıkları kısa fakat pek şiddetli bir hareketle bozuldu. Asiler, saatlerce süren bir bombardı. (Sonu 6, rner sayfada) Ekselans Kemal Atatürk, Türk Cümhuriyeti Reisi Ankara Boris 111 8. M. Boris I1I, Bulgarların Kıralı Sofya Yeni yıl münasebetiyle gönderdiği. niz tebrik ve temennilerden dolayı Mas jestelerine hararetle teşekkür eder ve şahsi saadetleriyle Bulgaristanın refas ht hususundaki samimi dileklerimin kabulünl rica ederim. K. Atatürk Ekselans Cümhur Reisi, Ankara » Yeni yıl münasebetiyle Ekselansı. 'nuza ve asil türk miCetine çok samimt Saadet ve refah dileklerinde bulunu Tüm. gTz 8. M. Jorj 11, Elenler Kıralı Atina Yeni sene münasebetiyle — Majeste- 'nizin gönderdiği lütüfkâr temenniler. den çok mütehassis olarak hararetle teşekkür eder ve şahsi saadetleriyle a- sil Elen milletinin refahr hususunda. ki en samimt dileklerimin kabulünü ri- cit 3derim. K. Atatürk — Sayfayı çeviriniz — Fikre Pr. Wiegand Meşhur Bergama müzesini vücude getiren alman arkeoloğu Wiegand Ber« Tinde ölmüştür. İlim âleminin teessü Tüne iştirak ederiz. Fakat-bu fıtsatla, türk olarak, bür yük bir ıstırabımrzı söylemek - isteriz, Emperyalistler topraklarımızın üstünü istila ederken, bu âlimler toprakların amızın altını yağma etmişlerdir. Bir kıs. a sarayı ve onun bendelerini, rica ve ya rüşvetle kandırarak, bir kısmı — ka çakçılık ederek, dünyanın en zengim müzelerini bizim mallarımızla - vücude getirmişlerdir. Bu müzeleri gezen türk. der, kendi yurdlarının ne büyük nimete derden mahrüm / kaldığını, yabancılar ise, bu eserlerin, onlara muhafaza edex cek kadar ehemiyet vermiyen türklerin elinden kurtarılması isabet - olduğunu düşünürler. Topraklarımızın üstü gibi, altı da, tam hakları ile ancak - cümhuriyetten beri bizim olmuştur. Kapılmamış, taşıne mamış, çalınmamış ve kazılmamış olan darla daha birçok müzeler dolduracağın mza şüphe yoktur. Fakat osmanlı deve rindeki yağmaların acısını da - hiç bir zaman unutmiyacağız. Turhan paşa Antalyada iken, oras daki takın üzerinde kıymetine - paha biçilmez kabartma ve kitabeler vardı. Kendisine bir gece seyyab bir kontes misafir oldu, ve mutasarrıfa bu eser hakkındaki bayretlerini anlattı, neti cesi ne oldu, bilir misiniz? Ertesi gün mutasarrıf kontes'e emsak siz eseri hediye etti, takın üstü bugün boştur. Böyle mutasarrıflar, ve onların, sa. raya kadar, mel'un hiyerarşisi - hüküm süreken, Wiegandlar / yağmacılık et mez de ne yaparlar? - Fatay —eum D ç LA