6 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

6 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5f7' ATATÜRK Dün gece saat üçte İstanbuldan Konyaya hareket buyurdular İstanbul, 5 (A.A.) — “Atatürk S ikinci kânund. *i İstanbul'u terketmeğe ve şimdi İ lik Konya'ya gitmeğe karar ver- miştir. Müşarileyh bu gece saat üçte Haydarpaşa İstasyonundan hususi trenleriyle Konya'ya ha- İ reket buyarmuslardı Başbetke BULGARİSTAN - YUGOSLAVYA Falih Rıfkı ATAY Yugoslavya ile Bulgaristan ara- ir dostluk muahedesinin ak- tedilmek üzere olduğu - hakkındaki haberler, bir zamandanberi, Balkan- lar ve Avrupa basın âlemini yakın- dan meşgul etmektedir. -Yugoslav- ya, bir taraftan küçük antantın, di- Üer taraftan Balkan antantının sı olduuğ için, onun hber meselesi, hiç şüphesiz, Orta Avrupa ve Bal- kanlar barışıın yüksek — menfaatle- Tine temas eder. Bahsettiğimiz - neşriyat arasımda bususi bir ehemiyeti olanlar, bulgar - yugoslav dostluğunun — iki politikası üzerindeki tesirleri luk edenlerdir. Romanya istanın, muahede teşebbüs ile Yuna- bayli tefsirlere yol açmıştır. Balkan antantınm, burada tek- başlıca Şayesi, Balkanlar emniyet ve barışını, büt İkan devletlerinin el ve ül ten ibaretti. Antant eğer yalnız dört devlet arasmda olmuşsa, bunun se- bebi, bu dört devletin Bulgaristana karşı bir kasıtları oluşundan değil- di. Bilâkis, dördü de, antantın; Bul” garistanla tamamlarımasındaki fay- 'da ve mnefaatlerini her fırsatta sa- şelmişlerdir. Türkiyenin Bulgaristanla — dost- Tuk muahedesi eski Bu muahede e Türkiye - Yunanistan anlaşması- 'na, ne de Balkan antantının vücud bulmasma, ve ne de bu ikisi, Tür- kiye - Bulgaristan dostluk —muahe- sinin yenilenmesine engel teşkil etti. Asıl ve esas , Balkanlarda / milli ve müşterek emniyetleri ve bölge barışmı müdafaa etmeği teahhüd e- , ve açıllı. ğidır: bütün hâdiseler hakkında hep beraber, yalnız bu bakımdan, antant azâlarının iş birli: kuvvetlendir. mek veya zâfa uğratmak - bakımın. dan hüküm vermeği âdet edinmişiz. İmdi Yugoslav - Bulgaristan dostluğunun manâsı bu ikomşu arasında ihtilâf kalmamış - olmasın- İan ibarettir. Hudud ve Makedonya hlerine tealluk eden bu ihtilâfların oldaşan, “ddeti buhranlara - sebeb nasil ortadan ÇA, Bunlar, ile düşünülecek kadar yağa endise Te üllmaştır. lar vahim şekil. Bütün Balkan antan rinin dost Yugoslavyanın Kitle Bd el aei törle bi memnuniyet — duyduklarına , yoktur. Çünkü Yugoslavyanın'bu an. İaşmayı yapmak Balkan antantı ve Balkanlar barış nizamı menfaat. lerinden ilham almış olduğunda te. TSonu 4. üncü sayfada) tüphe — ADIMIZ, ANDIMIZDIR. Parti toplantısı tebliği C.H.P.Kamutay grupunda Dış Bakanımız Cenevreve Pariste Sancak meselesi hakkında geçen müzakereleri hulasa etti C.H. Partisi Kamutay Grupu bu gün (5-1-937) Trabzon saylavı Hasan Sakanın başkanlığında topl andı. Dr. Aras Cenevre'de ve Paris'de sancak meselesi üzerinde geçen müzakereleri ve murahhas heyetim izin çalışmasını G. H. U. içtimaın- da hülâsa etti. Bu hülâsa geçen hafta Parti Grupu tebeliğinde zikredilmişt Dr. Aras buna ilâve olarak Paristen ayrılırken fransız başvekili ile gö- Tüştüğünü ve müşarünileyhin hakiki bir hüsnüniyet göstererek iki memleket arasında iyi müna: hal / sureti sancak için Fransa harii tatmin edebilecek mal ( Rejimi ), adı bilâhare görüşül mek üzere, esas itibariyle mütalea etmekliğimizi istemiş ve böyle bir sarih teklif alınca azami hi yetle tetkik ve mütalea edeceğimizin kendisine söylenmesi derhal Fransa hariciyesine bildirerek böyle bir teklifin verileceğini vadetmiş olduğunu nakletmiştir. Bugün Paristen avdet etmiş olan Fransa büyük elçisinin hamil olmadığını ve hükümetinden keyfiyeti derhal sorarak i ne kadar bu hususta bir miştir. Dr. Aras'ın beyanatından meselenin nasıl bir reviş alacağını ta- savvur etmek mümkün olmadığı anlaşılıyordu. Söz alan hatibler, Fransanın takibettiği müzakere usulünü şiddetle tenkid etmişler açık ve anlaşılır bir usulü Türkiye efkârı umumiyesinin daha ziyade tak- i söylemişlerdir. Hatibler hayret ve infiallerini gizlemi- teklifi içgi cevab verebileceğini söylediğini bildir- üye gelerek beyanatına ilâve edecek bir sey olmadığını, macerayı fırkaya sadıkane nakletmekle şimdilik iktifa ettiğini ve hâdisatın almış olduğu cereyanı nihayete kadar soğuk kanlılıkla takib etmek muvafık olduğunu söylemiştir, Bazı hatible- rin iki tarafa dostluk gösteren devletlerin bu meseledeki hareketleri hakkındaki suallerine, Dr. Aras, yakın bir zamanda izahat verece- ğini vadederek cevabını şimdilik tehir ettiğini arzetmişt Madrid önlerinde kanlı harb iddetle devam ediyor Şıddı Âsiler ilerlediklerini; hükümetçiler taarruzun durduğunu bildiriyor TP ga Şiddetli harbler olduğu bildirilen Naval - Karnero'daki siperlerden biri (Yazısı 6. ıncı sayfada) C. H. P. Kamutay Grupunun dünkü toplantısında Cenevre ve Paris görüşmeleri hakkında izahat veren Dış Bakanımız dün Kamutay binasına girerken Son haberlerimiz üçüncü sayfadadır HER YERDE 5 KURUŞ Kızılayın kordiplo- matiğe teşekkürü Adana iclüketinde zarara uğruyanlara yazım olmak üzere, kordiplematiğim Sayın azası tarafından Kızılay Cemiyetir ne vukt bulan ve gazetemizde mütredar t neşredilmiş olan teberrua, İtalya Bü- yük Elçisi ekselins Karlo Galli tarafın dan da bu kere yüz lira ilâve edilmiştir. Kızlay Cemiyeti, bize yazdığı mektube ta, Adananın uğramış olduğu acıyı har fifletmek maksadiyle — kordiplomatiğin göstermiş olduğu değerli alâkadan do- keye gükran hidlerini, bildirmekleğir. Başbakanımız ve Dış bakanımızla B. Metaksas arasında telgraflar teati edildi Atina, $ (AA.) — Gazeteler yık başt dolayısiyle Başbakan ve dış bakanı B. Metaksas ile İsmet İni Rüştü Aras arasında teat ça telgrafların metinleri tedirler. Noterler kanunu lâyihası Adliye Vekâletince hazırlanan no- terler kanun layihası bugünlerde - Baş- vekâlete verilecektir. Bayındırlık Bakanımız T.C.D. D. Avrupa hattını. teftişten sonra dün sabah Ankaraya döndü Hattın devlete intikali dolayısiyle büyüklerimiz telgraflar teati ettiler Şark demiryollarının hüküme- timizce satın almarak devlet de- miryolları Avrupa hattı adı altm- da işletmeye açılması dolayısiyle Nafia Vekilimiz B. H Rıza Eren bulunduğu halde, ye ni şebekenin bürolarını ve Yedi- kuledeki tamir atölye etmişler, hattın hi hinden sonra takib olunacak çalış- tarzı hakkında alâkadarlara rektifler vermişlerdir. Nafia Ve- limiz teftiş ve tetkiklerini bitir- dikten sonra dün sabah Ankaraya avdet etmiştir. Hattın hükümete intikali dola- yısiyle B. Ali Çetinkaya - tarafın- dan çekilen telgrafları ve bunlara, BUGÜN İÇ SAYFALARIMIZDA İKİNCİ SYFA'DA * Hatay haberleri — Yankılar — İç haberler. UÇÜNCÜ SAYFA'DA : Dış icmal — Basın özetleri — Dış haberler — Son dakika. DÖRDÜNCÜ SAYFA'DA : Spor pedagojisi: Ruhi idman BEŞİNCİ SAYFA'DA : a isyanı etrafında — Düşü- — Dış haberlerin devamı (Yazısı 4. üncü sayfada) Adana ve Mersinin kurtuluş günü yıldönümü büyük tezahürlerle kutlandı Adanadaki Hataylılar kendi bayrakları altında bir geçit resmi yaptılar Cümhur Reisimizle Başvekilimiz tarafından verilen cevabları derce« diyoruz : (Sonu 4. üncü sayfada) Fıkra: Iîb Tecrübeleri Habeşistan — harbı Başladığı ” vakit, ingiliz gazetelerinin askeri — mütehası sısları bilhassa bir noktaya merak et mekte idiler: yeni taarruz ve müdafas silahlarının tatbikatta vereceği neticet Habeşlilerin pek iptidal - vasıta ve teşkilât sahibi olmaları, Afrika seferis ni, tam hükümlerde bulunmağa — elves rişli olmaktan menetmiştir. Şimdi aynt mütehassıslar İspanyar daki iç harbda bu tetkiklerin eksiklerir ni tamamlamağa çalışmaktadırlar. Vane dıkları neticelerden biri şudur: müdae faa silahlarının mükemmeli ir tarafta tam askerler ve meslel. ten yetişme — Başlıca — kumandanlar, karşı tarafta, âdeta çetelere benziyen, ve saf disiplininden o kax yan sivil halk ve başlarında biraz başı bozuk kumandanlar! Bir tarafta, dimer olarak, Hitler gönüllü x. a iki faşizmin ehemiye tedikleri ruslar! Bir t düstrisinin harb malzemesi, karşı ta, bu malzeme ile yarışamıyacağı olunan vasıtalar ve âletler! Fakat Made rid tutunuyor. İngiliz gazetelerindeki askeri mü: tehassısların bu hükümlerini, iki tarak —Sayfayı çeviriniz «