6 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

6 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 4

— SAYFA4M ÜLÜS q. e e * Bayın(iıflık Bakanımız T. C. D. D. Avrupa hattını teftişten sonra dün sabah Ankaraya döndü Hattın devlete intikali dolayısiyle büyüklerimiz arasında telgraflar teati edidi (Başı 1. inci sayfada) ATATÜRK: CÜMHUR REİSİ 11937 den itibaren devlete intikal etmiş olan Avrupa battının yeni türk makine ve vagonlariyle devlet demir- yolu işaretli ilk treninin bayrakları. zla — donanmış olduğu balde ve türk memur ve makinistleri tarafından İstanbul ve Edirneden karşılıklı yak hareketleri İstanbuldan - Edirneye kadar bütün yol boyunda Şahsı Devlet- deri bakkında emsalsiz tezahürata ve ö- mür ve afiyeti devletlerine, kurbanlar kesmek suretiyle candan dualara vesile olmuş ve bu keyfiyetin yüksek - huzur- Jarına arz kılınması da istirham kılın. muştır. Halkımızın bu yüksek helecan ve Şükranına tercüman olurken büyük ira- de ve prensiplerinize sarsılmaz bir iman ve sadakatle bağlı olan şahsımın da şük- Tan ve tazimlerini arzedı ola- Nahıa Vekili ALİ ÇETİNKAYA B. ALİ ÇETİNKAYA, NAFIA VEKİLİ Trakya hattının devlete inti- kalini ve bundan dolayı yurddaş- ların duydukları sevinç ve yüksek hisleri - bildiren — telgratınızdan çok mütehassis oldum. Teşekkür eder, muvallakiyetler dilerim. K. Atatürk BAŞVEKİL İSMET İNÖNÜ: 1-1-937 den itibaren devlete intikal etmiş olan Avrupa battı kısmının da B. ALİ ÇETİNKAYA, NAFIA VEKİLİ İSTANBUL Devlet demiryolları Avrupa hattının ilk treni Sirkeciden çok kalabalık ve Mmünevver bir halk kütlesi tarafından uğurlandı. Edirneye kadar bütün istas- yonlar donanmış. Halince takzaferi ol mayan tek bir istasyon yok - kurbanlar kesmek suretiyle sevincinin son haddi- ni göstermeyen tek bir köy yok her ma- hallin en büyük hükümet reisinden '€n büyük askeri komutanından en hüc- ra köyünün köylüsüne varıncaya kadar Bütün Trakya halkı coşkun bir şelâ gibi yollara dökülmüş İstanbuldan E- dirneye kadar Trakyanın havasında üç isim minnet ve şükranla dalgalandı. Atatürk, İnönü, Çetinkaya. Azim- kâr elinizle millete maledilen bu hattın coğrafi vaziyeti, siyasi, iktisadi ve as- keri kaymeti göz önüne alınınca bu gö- #üs kabartıcr, göz yaşartıcı, candan te- zahüratın değeri daha derin anlaşılıyor. Bütün İstanbul ili ve Trakya halkının bu tarihi sevinç ve minnet hislerini kendi minnet ve heyecanımıza katarak ile D.D. Yolları U. Müdürü 4.R. Erem B. ALİ RIZA “DEVLET - DEMİRYOLLARI UMUM MÜDÜRÜ Devlet demiryolları, Avrupa hattı Âlk treninin lstanbuldan kalkarak Edir. neye varıncaya kadar bütün istasyon ve güzergâhta hallamız tarafından çok yük- #ek sevinç ve milli heyecanla karşılan- aması ve bu cümleden olarak milli kurta- devlet demiryolları şebekesine iltihak etmesi ve devletleştirilmesi münssebe. tiyle İstanbuldan ve Trakyadan hare- kete geçerek devlet hesabına çalışmağa başlıyan yeni trenlerimizin, makinist, 'mur ve müstahdemlerimizin geçtik. deri yerlerde devlet ve ordu mensupla- ının ve bütün halkımızın kurbanlar kes Mmek süretiyle emsalsiz milli heyecanı ile karşılanmasına ve selimlanmasına ve büyük şeflerimizin ömürlerine duaya vesile olmuştur. İşbu yüksek millt heyecan ve terahü. zata tercüman olurken büyük başvekili. “izin irade ve prensiplerine sarsılmaz bir iman ve sadakatle bağlı olan şahsı- nn da şütran ve tazimlerini arz ve te- yid eylerim. Nafıa Vekili ALİ ÇETİNKAYA “ALİ ÇETİNKAYA, NAFTA VEKİLİ İSTANBUL Devlet demiryolları trenlerinin Edir. 'meye gitmesinden dolayı - bilhassa sizi kutlamak isterim. Bu bahtiyar hâdise ile memleketin bütün demiryolları devletin. elinde birleşmiş ve Bütün nakliyata yal- z devlet ve milletin menfaat ve müla- hazaları hakim olmuştur. Bu güzel ne- tice sizin gayretinizin ve ideal kuvveti. mizin eseridir. Sizi muhabbetle tebrik 'ederim. Memlekete daha çok hizmetler B Münakalât reisi B. Kadri Muslu i- le devlet demiryolları umum müdürü B. Ali Rıza Erem, İstanbuldan kalkan ilk trenle Edirneye kdar gitmişlerdi, B. Ali Rıza Erem'in ilk trenin geçtiği yerlerde halkın gösterdiği sevinç teza- hürlerini bildirmek üzere Nafia Vekili. rıcı Atatürk ile yüksek Başvekil Inönü- 'e ve onların irade ve eserlerine sars maz bir iman ve sadakatle bağlı olan gahsrma karşı izhar eyledikleri - güzel duyguları bildiren — telgrafınızı aldım. Avrupa hattınm devlet demiryollarımı- 'za katılmasından mütevellit sevinç ve kabartan ve âti için dahi bütün varlığı- mızla çalışmağı teşvik eden nurlu bir kudret kaynağı olmak itibariyle daha çok sevinç ve heyecanâ şayandır. Halkı- denize derin teşekkürler eder, selâm ve sevgilerimi sunarım. Nafın Vekili Ali Çetinkaya Yurdda hava vaziyeti Meteoroloji enstitüsünden verilen malümata göre dün Marmara sahilleri- Te Orta Anadolunun şimal ve garb kö- geleri yer yer yağışlı geçmiştir. Yağış Bursa, Bolu ve Kütahyada kar, diğer yerlerde yağmur / şeklinde olmuştur. En çok yağış İstanbulda olmuş ve met- j Fe murabbama 8 kilo su bırakmıştır. Yurdda umumt olarak hava dün de e- velki günden daha ılık geçmiştir. En düşük dereceler sıfırın altında Beyşe» hir ve - Konyada 15, Erzurumda 16, Kirşehirde 19, Niğdede 20 derecedir. En sıcak yer sıfirin üstünde 13 derece ile Adana idi. Dün Ankaraya hi yağmıştır. Suhunet sıfırın altında mize çektiği telgrafla, B. Ali Çentinka- “ yanın bu telgrafa verdiği cevabı da gağıya koyuyoruz.: dereceden yukarıya çıl velki gece saat 4,57 de şehrimizde ha- bir zelzele kaydedilmiştir. Spor pedagojisi RUHiİ İDMAN Yazan: SELİM SIRRI TARCAN Fizikt idmanlar bir yandan adale- lerin kudret ve kuvvetini - arttırmaya ve vücudu çevik, dayanıklı bir hale koy- maya yardım etmekle kalmaz cesaret, cüret, sabır, dikkat, muhakeme, irade gibi havas ve melekelerin de ni temin eder. havz kolaylıkla tecelisini temin eder. İrade kudretinin artması taabr geri atar. Sürat ve mukavemet yarışlarında atlet hakikf kuvvetini sarfetmeden ev . vel, âni fakat muvakkat bir yorgunluk, hattâ kesiklik hisseder, bu taab maddi olmaktan ziyade manevidir. Azim - ve irade bu tezahüre karşı koyunca uzvi yetin daha uzun müddet şiddetli ve de- vamlı bir faaliyete dayanabileceği an « laşılır. Bu kabiliyetin tezahürü ancak irade terbiyesiyle mümkündür. Ruhi idmanlarda (entraineur) ün vazifesi çok mühim ve naziktir. Spor cunun adali kudretini ve bilhassa kalb ve ciğerlerinin mukavemet derecesini daima göz önünde tutmak Tâzımdır. Öyle olmazsa heyecanın tesi lan iradenin kalbi Yük bir ihi Gene o sebeble değil midir ki ço cukların bünyeleri henüz teşekkkül dev. resinde olduğu için büyük yorgunluğa dayanamıyorlar ve şiddetli heyecanı ve kuvvetli cehdi istilzam eden sürekli yarışlar zorlu idmanlar onların kalbini veya ciğerlerini zedeliyor. Futbolun at letik sporların bisikletin genç yaşmda çürüğe çıkardığı gençler hep bu vakit. siz hevesin kurbanıdırlar. Kalb, ler, adaleler irade kudretinin Dikkatin muhakemenin serin kanlılı - ğin da idmanları muhtelif sporlarda mühim rol oynar. Bu melkeler sayesin- de atlet adali kudret ve kuvvetini ma idare ile kullanır. Bilhassa eskrim, güleş, boks müsabalarında, mukave- met yarışlarında rakiblerini — yenmek ve geçmek hususunda dikkat, muha keme ve serin kanlılığın rolü çok mü- himdir. O itibarla Çentraincur) ün bu melekeleri daima uyanık tutacak ekzer- lere ehemiyet vermesi lâzımdır. Kimyevi idman da rul hamizı iridirler. iman b lan hasılatı gaziyeyi süratle ve müm- kün olduğu kadar tam bir surette dışa. ı atmaz ve kana lâzım olan müvelli bumuza'yı almazsa bir nevi ıztırab du- yar. Bir uzuv işlerken kanın mü- vellidilhamuza'sının bir kısmını yakar, muzaddi temsile aid olan gaz hasılatı süratle çoğalır, bu gazların çoğalması ezviyette zehirlenmeyi intaç eder, İşte bu toksinler ilmi idman yapmasını bi- denlerde çabuk zail olur ki vücudda oto » intoxication vukuuna mani olan bu id- mana kimyevi (entrafnement) diyorlar. Spor pedagojisinin gösterdiği tedriç yolu takib edilirse taabdan tevellüd e- den sümuma karşı sporcu bir nevi mu. afiyet kazanır. Fiziyolojik idmanlar sayesinde vü. cud yavaş yavaş müsabakaya hazır bir hale gelir, yalnız idmanların arası ke- silirse adeleler dayanma kudretini veya çeviklik meharetini kaybederler. Ruhi idmanlar haricf tesirlere az çok tâbidir. Onun için heyecan veren müsabaka mahiyetindeki ekzersisler ira. denin bir nevi emniyet supapı gibidir. Ara sıra tekrarı lâzımdır. Yalnız fazla- sından kaçınmalı çünkü taabı mucib o- dur. Kimyevt idmana gelince, bu da fi - ziyolojik idman gibidr. Hiç arkası br . rakılmaya gelmez. Uzviyette sem mik. zoblarını biriktirmemek için vücudun , devamlı, tedrici ve mutedil bir Çentrainement) a ihtiyacr vardır, Bir kere daha sporcu gençlerin dik. katini celbederim (entrainement) ada. deleri kuvetlendirmek, rekoru - kırmak zora dayanmaktan İbaret değildir. Ruhi ve kimyevi idmanı ihmal etmemek el- zemdir. Selim Sırrı TARCAN C. H. Partisine Milli İktısad ve Tasarruf cemiyetinin teşekkürü Yedinci yerli mallar haftası münase- betiyle C. H. Partisinin ve mücssesele- | Finin gösterdiği alâkadan - dolayı milli tasad ve tasarruf cemiyeti umumi kâ- tibliği Parti Genel Sekreterliğine teşek- kür etmiştir. Adana ve Mersinin kurtuluş günü yıldönümü büyük tezahürlerle kutlandı Adanadaki Hataylılar kendi bayrakları altında bir geçit resmi yaptılar Adana, 5 (A.A.) — Adananın kurtu- luş günü dolayısiyle bu sabah daha şa- fak sökerken bütün halk sokaklara dö- külmeğe başlamıştı. Bir kere kendi kur- tuluşunu, ikincisi de bütün yurdun kur- tuluşunu aynı zamanda olarak - düşün- mek ve duymak imkânı Adanaya husus- ikiz düşüce ve duyguya bir üçüncüsünü de katarak sınır ötesindeki Hatay türk- lerinin davasını da kendi bağrına bastı. Saat külesi ile Ulucami arasmda - Ada- 'nanın, belki de bütün memleketin en büyük bayrağı merasimle çekilirken bu üç düşünce ve bu üç duygu bu arada bulunanlara hâkimdi. Mektebliler, asker- ler, erkek, kadın, çocuk, ihtiyar, sokak- ları dolduran on binlerce halk akınlar halinde Atatürk pafkı önünde yapılacak merasime yetişirken her türlü tertib ve programın üzerinde çalkanan bir heye- can bu üç duygunun tesiri altında bulu- 'nuyordu. Saat kulesi önündeki merasim- de olduğu gibi Atatürk parkmdaki me- rasimde söylenen nutuklarda da bu üç kurtuluşun heyecanlı ifadeleri ve şiirle- ri yaşıyordu. Geçit resmi başladı, bütün mektebler, çoluk çocuk, asker, sivil es- 'af ve hataylılar sıra ile geçtiler. Gecit resmindeki hataylılara semboller tüyler ürpertecek kadar tesir yapıyor. du. Bütün hataylılar kendi bayrakları. 'vun altında geçiyorlardı. Hepsinin gö güslerinde kendi bayrakları vardı. Ha- taylir kadınlar kundaktaki çocuklariyle kucaklarında geçtiler. Geçit resminden sonra Atatürk anıtma gidilerek Parti a. dına bir çelenk kondu. -Bundan ” sonra kark bin kişilik bir kalabalık ve dört bin atlr kendi kendine bayram yapmak için sokaklara dağıldılar. Şehirde - şimdiye kadarki misillerinin üstünde bir bayram neşesi havası devam etmektedir. Gece şehrin muhtelif taraflarında fener alay- ları yapılıyor. Bir de balo verilecektir. Mersinde Mersin, $ (A.A.) — Bugün Mersin. in kurtuluş bayramı coşkun tezahürlerle kutlandı. Bu vesile ile büyük kurtarıcı- larımızın adı saygı ve minnetle anıldı. Geeleyin ayrıca şenlikler — yapılacak, Halkevi tarafından bir müsamere verix decektir. Istanbul'da İstanbul, S — Adana'nın kurtuluşu. 'nun yıldönümü bugün Halkevinde par- lak tezahürlerle kutlanmıştır. , Ankara halkevinde kutlama gecesi çok coşkun v Adana kurtuluşunun 18 inci yıldö. nümü, Adanada olduğu gibi Ankarada da, dün gece coşkun bir kalabalık tara- fından hararetle kutlanmıştır. Erken saatlerden dolmaya başlayan Halkevi satonunda ilk söz alan Seyhan 'Cak menkibeteri de Thtiva eden € yecanlı sözle ali z Bütün gelenlerin göğüsleri, kapıda dağıtılan ve kırmızı kürdelâ yanında Ha-| tay için bir de siyah kurdelâ taşıyan pamuk rozetleriyle süslü idi Veedi Yarman ve Yakup, iki adana- İr genç hukuük talebesi, bu Adana mü- cadelesinin kahramanlarını anan, bü- '*tün cenup şehirlerinin kurtuluş menki- belerini canlandıran coşkun hitabele riyle kalabalığa heyecan ver Adanayr ve bütün yurdu kurtaran bu İlk ve tek parolayı veren Atatürke say- gt ve bağlılık telgrafı çekilmesi teklifi #ürekli alkışlarla kabul edilmi Hatibler, nutuklarında türk mi nin devlet kurmak ve müstaki yaşamak '€n tabit ve ezeli hakkr olduğunu teba- Yüz etti Başbı BULGARİSTAN (Başı 1. inci sayfada) reddüd bile edilemez. “Yugoslavya- 'nın, merd ve açık kalbli, ahidlerinin bir dost olduğunu sonrası tarihi isbat eder. Bundan baş- ka Bulgaristanı komşularından biri ile meselesizleştiren her hâdise, onu Balkan antantı azâlığına doğru yaklaştıran tabii bır adım telâkki o- Tunabilir. Antant devletleri ile Bulgaristan arasmdaki münasebetler için iki u- sul tasavvur olunabi bi stanı ya herkesle, ya hiç kimse ile, tazyiki içine almak! Yahud, onu kendi yolunu arayıp — seçmekte ser- best birakmak! Birinci usulün müsbet bir fayda vermiyeceğine, bugüne kadar, Bul- garistanın Balkan antantına karşı vehimlerini yatıştıran aksi usulün muvaffak olmasından - başka delil göstermeğe lüzum yoktur. İkinci usul üzerinde mütabık ka- Jabilmenin tek bir şartı, antant dev- emanâlı oldu te kavuşamamış Hatayın da istiklâline kavuşacağı günlerin yakın - olduğunu haykırmışlardır. Halkın alkışlarr dakikalarca devam iştir. İli hataylı genç, Said ve Ömet de kurtulmuş Adanaya Hatayım gha. denmiş ve alâka ile dinlenmişete. B. Hamdi Akverdi, — Çukurovanın iktısadi hayatından ve halkmmın karake terinden bahesden özlü bir söylev ver miştir. Rakama ve realiteye dayanan bu nutuk da büyük bir alâka uyandırmış- tır. ' Adanaya ald filim coşkun alkışlar arasında seyredilmiş, Şehab Gürselin de zevkle dinlenmiştir. Çakırali piyesi, Adana kurtuluş sax yaşının bir safhasını muvaffakiyetle sahnede canlandırabilen bir piyes olar fak, muvaffakiyetle temsil edilerek büs Yük bir alâkayla karşılanmıştır. Bu süretle, Adananın 18 inci kurtu. Tuş yıdönümü, her sene - olduğundan daha coşkun, daha şuurlu ve daha mas nülr bir şekilde kutlanmıştır. etke * YUGOSLAVYA İar ve onların müsbet neticesi, kar- gilıklı itimad ve samimiyet duy gusunun ne kadar. küvvetli oldu- ğuna yeni bir misal olmuştur. Dost Yugoslavya, bu hususta, diğer az devletlerin gönül rızalarma bilhassa ehemiyet vermekte idi. Tevfik Rüş tü Arasın delâleti, bu meseleyi mü- nakaşa mevzuu olmaktan çıkarmış ve antantın sarsılmaz güven birliği- ni belirtmekle pek verimli ve haym süratle, Bulgaristanınm diğer komşu- Tarı ile dahi tahakkuk etmesi dile ğinde urar edelim. Çünkü bir Bal: kan devleti olan Bulgaristanm hayatf menfaatlerinin en başmda, Balkan. lar hürriyeti, emniyeti ve barışı ge letlerini birleştiren emniyet ve daya- dir. Ğ Falih Rıfla ATAY