5 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

5 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

Dünkü sayımızda bildirdiğimiz gibi Ankara bölgesi futbol lik maçları evelki gün bitmiş ve Gençler birliği takımı hiç mağlüb olmadan Ankara — şampiyonlu- Gunu kazanmıştır. ikçe ilerliyen ve futbolculuğumuzda hakiki bir varlık — olduğunu ispat eden Gençler Birliğini tebrik ederiz. Yukarıki resim — şampi: yonluğu kaaznan takımdır. denizin diğer kısımlarında / statükonun zmuhalarsı teahhüdü, diğer. bir takım “emleketlerin italyan / siyaseti hakkın. daki şüphelerini de ortadan kaldıracak- — tar. İngilterenin Akdenizde menafii, sey- Fisefain hareketinin serbestisi ile bülâsa olunur. DEYLİ - MEYLİ 'TAVSİYELERİ Londra, 4 ÇALA.) — Deyli Meyi ga- “zetesi ingiliz - italyan anlaşmasının iki memleket arasında güveni ortaya koydu. “Şunu yazmakta ve bu hâdisenin şümu: “kü Milletler Cemiyeti tarafından şiddet- “de arzu edilen diğer paktlarınkinden fazla olduğunu kaydettiktek sonra — şu satırları ilâve etmektedi / “Milletler cemiyeti davası “uğruna — İngiltere şimdi böyle :yi bir dostu bir “kere daha kaybetmemeğe gayret etme- Bu mesele de bu süretle halledil- olduğundan diplomatik — faaliyet sonra Almanya ile de bu şekil- bir anlaşma yapılması noktasında erküz etmelidir. Bu yolda bir anlaş- » dünyanen birfok endişe kaynakla, rından birini kurutacaktır. |- HABEŞİSTAN ÜZERİNDE K ANLAŞMA Bt 4 (A.A.) — Deyli Meyl gaze- esi, bu itilâfın yakında iki memleket a- “Tasında görüşmeler yapılmasına medar olacağı ve bu suretle yapılacak görüş- elerin Habeşistanın ekonomi gelişmesi- ni kolaylaştırmak maksadiyle aktedi / Cek bir istikraz hakkında cereyan etme- pek muhtemel bulunduğu mütalcasın. İN Deyli Ekspres'in siyasi muharriri ay- ni imkânı derpiş temekte ve İngiltere Bazinesinin yabancı memleketlere ikra- zat yapılmasının memnuiyetine dair 0- dlan kararının refedileceğini tahmin eyle- © Morning Post gazetesi, Akdenizde “ Geniz üsleri meselesi ile iki memleket / Hilosu arasındaki nisbet meselesine te- #nas edilmemiş olduğunu yazmaktadır Bu gazete, ilâve ediyor İngiliz-italyan gerginliğinin j gebebleri zail olmuş olduğundan iki devlet bu mesele hakkında görüşmeler italyan an- “daşmasının maziyi tasfiye Edecek ma- hiyette olduğunu yazmaktadır. Millet- 'ler cemiyetinin sarfetmiş olduğu faali akamete uğramıştır, — çünkü her Şaldıran devlet, cemiyet azasından o- “dan devletlerin son derecede şiddetli tedbirlere başvurmakta tabil olarak ge. Pek yakın bir gelecekte birleşik bir Yağiliz imparatorluğunun Milletler Ce- miyetine bu cemiyetin İngiltereye olan “Aüzumundan fazla lâzım olduğu - göz- “Gen kaçırılmamak lâzım gelecektir. — Taymis gazetesi, italyan dış bakan- “ ığının İspanyanın mülkt tamamiyeti- “ne mütcallik olan tekliflerini şimdiki “ademi müdahale siyasetinin esasını tev- Bi edecek mahiyette addeylemektedir — FRANSIZ GAZETELERİNİN 'YAZDIKLARI Paris, 4 (A.A.) — İngiliz - italyan anlaşması hakkında düşünceler yürüten Lö Jurnal, ezcümle diyor ki Bu işde Fransanın ne gibi. bir rol oynamakta olduğu sorulmaya değer, E- ğer Fransa, bu işde gafil avlanmamak istiyorsa hemen politikasına yeni bir istikamet vermeğe teşebbüs etmelidir. Framsa ile İtalya arasında husule geti rilmek İstenilen bir yakınlık, italyan - ingiliz itilâfından evel daha kolay ve daha faydalı olurdu. Le Populaire, diyor ki Ttilâf müstakbel müzakerelere yol açmaktadır. Filvaki henüz her - türlü taarruz imkânımı ve arazi statükosunun tadili ihtimallerini ortadan kaldıracak Mahiyette umumi bir misakdan çok u- zak bulunuyoruz. Fransız Hariciye na- zırı, Fransanın devamlı bir ingiliz - italyan itilâfından ancak istifade göre- ceğini söylemekle doğru bir söz söye lemiştir. Hom Libr, ingiliz - italyan itilâfı- nın fransızlarla italyanların uzlaşma- Jarını kolaylaştıracağı mütaleasındadır. Ancak bu gazete diyor ki: Yalnız acaba Londra ve Romada da aynı fikir besleniyor mu? ANLAŞMA VE ALMAN GAZETELERİ Berlin, 4 (A.A.) — Alman matbuatı italyan - ingiliz anlaşmasının umumi va- ziyette ehemiyetli iyilik yapacağı düşün- cesindedirler. Berliner Börsen Zaytung bunun bir başlangıç olduğunu yazarak kiz iyor Bir taraftan İtalya kendi imparator- Tuk emellerinin tahakkuku — İngiltereye mutlak zıd olması icab etmediğini mü- şahede edebileceği gibi diğer taraftan da İngiltere hâdiselerin tazyiki altında ehe- miyetli kararlar almaya mecbur olmadı. ğınr görebilecektir. Anlaşmanın diğer bir ehemiyeti de bahis mevzuu Akdeniz statükosunun tam veya bir kısmı bolşe- vik İspanya ile bozulabilecektir. Fransanın hareket/ tarzına / gelince, Fransa Akdenizin teskinini selâmlaya- caktır. Fakat bunu yaparken de Stresa cephesinin tekrar kurulabileceği husu- #unda gizli bir emel besleyecektir. Fa- kat İtalya bu gibi hatalara bir daha düş memek için görüşünü kati olarak tesbit etmiş bulunmaktadır. Germania gazetesi Avrupada gergin- diğin izalesine doğru bir adım atıldığını kaydettikten sonra diyor kir “Bu Akdeniz anlaşmasını Roma ve Londra iki ay müddetle müzakere etti- ler. Cumartesi günü imzalanan anlaşma- 'nın ehemiyetini göstermeye bu yeter. Bu anlaşma bir istihale devresinin sonu ve her halde yeni bir vechedir, Avrupa mu- kadderatının sağlamlaşması yolunda bir dönüm noktasıdır. Almanya iki memleket arasında bir anlaşma yapılmasından başka bir şey is- temiyordu. Londra İspanya işinden Al- manya ve İtalyanın hattı hareketini an damaya başlamıştır ve bugün Fransa i- de İtalyayı ayıran bir hükümet reğimi te- zadı değil, komünist enternasyonalinin bugün garbi. Avrupada oynadığı veya oynayabileceği roldür. Döyçe Allgemanye Zeytung da di- yer ki; Bu anlaşma, İtalyanın garbi Avru- ada emniyeti tesis eserine iştirakine mani olan hususları ortadan kaldırmış- tır. Bundan dolayı garb Avrupasında ÖĞLE NEŞRİYATI 1230 Plâk: Türk musikisi şarkıları 12.50 Dahili ve harici haberler 1300 Muhtelif plâk neşriyatı AKŞAM NEŞRİYATI 1730 İnkılâb dersleri ” (Halkevinden naklen) Türk musikisi ve halk şarkıları (Servet Adnar ve arkadaşları) Türk musikisi ve halk şarkıları (Hikmet Rıza Sesgör ve arka- daşları) Konferans: ve halk 19.00 19.30 2000 Server Kâmil Tok- göz (İnsan niçin beslenir ) Plâk: Dans musikisi Ajans haberleri ve gazete hulâ- saları Stüdyo salon orkestrası G. Verdi. Opera La Bal Masgue E. Garosio Serenade Ritorna J. Fucik Walzer Winterstürme Aligra / Fantaisie Maramma 22.00 Yarınki program ve istiklâl marşı 2020 2040 2100 L 2 & ğ İstanbul ÖĞLE NEŞRİYATI 1230 Plâkla türk musikisi 1250 Havadis 1305 Plükla hafif müzik 1328 Muhtelif plâk neşriyatr AKŞAM NEŞRİYATI 1700 fakılâb dersleri: Üniversiteden naklen. Mahmut Esad Bozkurt tarafından. 1830 Plâkla dans musiki 19.30 Konferans: Dr. Esat Raşit ta- rafından 2000 Vedia Rıza — ve arkadaşları ta- rafından türk musikisi - ve halk garkıları 20.30 Cemal Kâmil ve arkadaşları ta- rafından türk musikisi ve halk şarkıları 2100 Saat ayarı: Şehir tiyatrosu ope- et kısm tarafından bir temsil. 22.00 Ajans ve opera haberleri ve er- tesi günün programı 2230 Plâkla sololar. 2300 Son. bir anlaşma akdi Fransız matbuatı Roma - Berlin mih- verinin bozulmamış olmasından dolayı hoşnudsuzluk gösteriyor. Fransayı tec- rid etmek için hiç kimsenin aklından bir şey geçmez. Fakat Fransa Avrupa işbirliğine veya komünistliğe yardım etmek şıklarından birini tercih etme. didi gansları — artımıştır. Korrespondanse politik gazetesi de şu düşüncelerde bulunmaktadır Almanya, Roma - Londra görüşme- lerinin Avrupanın umumi vaziyetinde- ki gerginliği kaldıran böyle bir netice- 'ye varmış olmasını büyük bir memnu- niyetle karşılar. Bu anlaşma Akdeniz- de seyrisefer serbestliğini garanti et mek ve şimdiki statükonun katiyen bo. zulamaz olduğunu açıkça — kaydetmek suretiyle her iki tarafın kaygılı tadan kaldırmıştır. meere < Caraasanasa Prof. K. KÖMÜRCİANIN Modern ve herkese elzem kitapları Ameli ve tatbiki kambiyo 35 Yeni muhasebe usulü 12280 icart malümat ve bankacılık — 105 İlktısad ilmi 87,50 İhtisas muhasebeleri (Şirket, sanayi, ziraat, banka) 17 Ticari ve mali hesap 1. ci kısım — 70 hesap kaideleri 20 Logaritma cetvelieri (yeni rakam) 56 Yeni hesabı ticari (mufassal eser) 200 Mali cebir Çistikraz ve Nöbetçi eczaneler 1 — Parar; Ankara eczanesi 2 — Pazartesi: Yeni ve Cebeci eczaneleri 3 — Salı: Halk ve Sakarya eczaneleri 4 — Çarşamba: Ege eczancı $ — Perşembe: Sebat ve Yenişehir eczaneleri 6 — Cuma: İstanbul eczanesi 7 — Cumartesi: Merkez eczanesi (Başı 1. inci sayfada) mandan sonra hükümetçilerin Pasco Ro- sales mahallesi önünde ve Arguelles'in şimalinde işgal ettikleri mevzilere taar- ruz etmişlerdir. Hiç beklemedikleri bir zamanda vu- kubulan bu hücumlar karşısında hükü- met küvvetleri derhal ateş açmışlar ve bu ateş topçu ve mitralyöz ateşleriyle de kuvvetlenmiştir. Topçu ve tüfek ateşle Fi öğleden sonraya kadar devam etmiş- tir. Escurian cephesinde kayde değer bir gey yoktur. Madrid mıntakasında hava mütehav. vildir. Sirra Guadarrama ve Sierra Gre- dos müstesna olmak üzere diğe kalarda karlar yavaş yavaş erimektedir. Madrid, 4 (A.A.) — Madrid cephe- sinde Valdemorilis ve Pozuela mıntaka- Jarında âsilerin şiddetli bir hücumu hü- kümetçiler tarafından püskürtülmüştür. Âsilerin umumi tebliş Salamanka, 4 (A.A.) — Resmi teb- diğ: Madrid cephesi - Bodilla mıntakasın- da kıtalarımız, taarruza geçmiş ve Villa- Granca ve Kastillo kasabalarını zabtet- miştir. Hükümet kuvvetleri mukabil ta- arruzda bulunmuşlar ise de tard edilmiş- derdir. Bu kuvvetler, bir çok ölü ve ehe- miyetli mikdarda harb malzemesi bırak- mışlardır. Endülüs cephesi - son günlerde yapı- lan harblerden sonra düşman 207 ölü vermiş ve ehemiyetli mikdarda harb mal- zemesi kaybetmiştir. Hükümetin resmi tebliği Madrid, 4 (A.A.) — Resmi tebliğ: Asilerin Madrid cephesinde yapmış oldukları” şiddetli bir taarruza rağını milisler, mevzileri muhafaza etmişi Çumhuriyetçilerin tayyareler rin beğ tayyâresini düşürmüştür. Guadalajara — cephesinde - hükümet kuvvetleri echemiyetli bir sevkülceyş nok- tası olan Almadronez'i zabtetmişlerdir. Asiler, burada mükemmel surette ta- hassun etmişlerdir. Hükümetçiler, Aba- nares'i zabtetmişlerdir. Düşman, ehemi” yetli malreme birakmıştır. âsile. Taarruz devam ediyor. Avila, 4 ÇALA.) — Franko kuvvetle rinin Madrid cephesindeki taarruzu dün akşam halâ devam ediyordu. Beyazlar Majadahonda istikametinde üç kilomet- re kadar ilerlemişlerdir. Muharebeler devam etmektedir. Madridde vaziyet Toledo, 4 (ALA..) — Tamamiyle it mada değer bir kaynaktan verilen bir habere göre Madrid'de vaziyet gittikçe tahammül edilmez bir haf - almaktadı Hükümet halk kütleleriyle başa - çıka- miyacak bir hale gelmiştir. Madrid'de çıkan Sindicalista gazetesi yehrin 80 kaklarında dün anarşistlerle komünist- ler arasında kanlı çarpışmalar olduğu- 'nu yazmaktadır. Her iki taraftan da ö. Tüler ve yaralılar vardır. Açlık ve kar- gaşalık halkı ümidsizliğe düşürmüştür. Kalabalık bir halk kütlesi gece gündüz Metro istasyonlarında yatıp kalkmakta- dırlar. Hiç bir sıht tedbir almmadığın. dan sart bir hastalığın çıkmasından kor- kulüyor. Madridin teslimi için müzakereler mi? Toledo, 4 (A.A.) — Madrid kuman- danı general Mangada'nın şehri teslim için müzakereler açtığı öğrenilmiştir. General Franko şehrin bilâ kaydü şart teslim edilmesinde srar etmketedir. Gençler Sovyet Rusya'ya iane gönderiyorlar Salamanka, 4 (A.A.) — Madrid şeh- rinin radyo istasyonu, sosyalist gençler temiyetlerinin, aktedilen bir kongreden 5 SONKANUN 1937 SALİ Madrid cephesinde harb dündenberi yeniden şiddetlendi /|İki taraf ta, birbirlerinin karşılıklı taurruzlarını püskürttüklerini bildirmektedirler. r tarafından batırılan Komso- mol ismindeki rus gemisinin yerine baş- ka bir gemi yaptırmak için sovyet Rus- ya'ya gönderilmek üzere iane toplamış olduklarını bildirmektedir. Madridde iaşe vaziyeti Salamanka, 4 (A.A.) — Anarşist « sendikalist radyosu, iaşe güçlüğünün da- ha uzun müddet devam edemiyeceğini bildirmektedir. Halk, mağazaların önünde on, on iki saat sıra beklemek zorunda - kalmakta- Madrid cephesinde sokak harbından bir görünüş dır. Bir çok kimseler, ellerinde rovelver- ler iyi yerleri kapmak için birbiriyle çe- kişmekte ve kadınlarla çocuklar bu hal karşısında boyun eğmekte ve bütün güm beklemektedirler. Bu şartlar altında hal- kın para vermekten çekineceği anlaşıl- Va saevahtetlerbinkilb. dakçilik etmekle itham eylemekte ve büm tün devlet memurluklarının anarşistle- dyo istası re verilmesini istemektedir. Komünist- lerin siyasetlerinin de bir hainlik oldu. ğu beyan edilmektedir. Eski cümhur reisinin oğlu Parti- ye girmek istiyor Salamanka, 4 (A.A.- — Eski cümhur B. Alkala Zamora'nın oğlu, ispan- 'yol komünist partisi lideri B. Joso Di- az'a bir mektub göndererek kendisinin partiye alınmasını B. verdiği cevabta kendisinin bu arzusunun evvelâ La Pasionarla- tarafından bildi rilmiş olduğunu ve partiye memnuniyet. istemiştir. iaz le kabul edileceğini bildirmiştir. Franko kuvvetlerinin ilerlediği bildiriliyor Avila, 4 (A.A.) — Havas'dan: Dün akşama doğru Villa Franka, Kastil ve Manilla köylerini alan âsi kuvvetleri ve Majadohondanın üç kilemetre - garbin. de bulunan Villa Franka dem Kastillo şehrini işgal etmişlerdir. Taarruz ha- reketinin merkezinde kaydedilen ilere leme hareketi takriben 7 kilometre de- rinliğindedir. Bu mıntakayı müdafaa '€den kuvvetler, enternasyonal kıtalara mensubtur. Bu küvvetler, tankların dâ yardımiyle adım adım çarpışmaktadır. dar, Madrid - Eskorial yolu kapandı Avila, 4 (A.A.) — Havastan: Gene- ral Franko kuvvetlerinin üç köyü iş- gal etmesi üzerine Eskorial ve Ma arasındaki gidip gelme tamamiyle ke- silmiştir. Çok mühim bir mikdara ç- kan general Franko küvvetleri mühim techizata da maliktir. Bu hareketten maksad Eskorial sarayının şark minta. n alınma kasının alınmasıdır. Eskori sı, Madrid şimalindeki askeri vaziyeti derhal değiştirecektir. K