5 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

5 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 2

SAYFA 2 ULUS Cümhur Reisimiz Atatürkle Yabancı devlet reisleri arasında yılbaşı dolayısiyle teati edilen telgraflar. (Başı I. inci sayfada) Ekselans Türk Cümhuriyeti Reisi Ankara Yeni sene münasebetiyle en iyi teb riklerimi ve şahsi saadetleri ve dost ve mübttefik Türkiyenin refahı hakkında- Ki €n hararetli - temennilerimi - Ekse- Jansınıza razetmekle zevkiyabım. Paul 8. A.R. Naib Prens Pol Karajorjeviç Belgrad Altesinizin yeni sene münasebetiy- le gönderdiği Tütüfkâr telgrafdan çok mütehaesis oldum. Altesinize hararet- de teşekkür eder ve şahst saadetleriyle müttefik ve dost Yugoslavyanın refahı kakkında en samimi temennilerimin kabulünü rica ederim. K. Atatürk Ekselans K. Atatürk, Türk Cümhur Reisi Ankara “Yeni sene münasebetiyle “Ekselan- gınıza şahsi saadetleri ve Türkiyenir zefahı için en samimi — temennilerimi Tarederim. E. Benes Ekselans Edouard Benes, Çekoslovakya Cümhuriyeti Reisi Prag Ekselansınızın yeni yıl dolayısiyle gönderdiği lütüfkâr temennilerden mü- tehassis olarak şahst saadetleri ve Çe- koslovakyanın refahr. hakkındaki en hararetli tebriklerimin - kabulünü rica ederim. K. Atatürk Un fabrikası ve değirmenlerde Vergi kaçakçılığınmı önlemek için Muamele ve buğdayı koruma vergi- derine tâbi bulunan fabrika ve değir. menlerde muhtelif şekiller altımda ver- gi kaçakçılığı yapılmakta olduğu ve bunun bilhassa bu vergilerin tarh, ta- hakkuk ve kontroliyle alâkalı bulunan memurların vazifelerine lâyık olduğu ehemiyeti vermemelerinden ve bahis mevzuu mücsseselerin imalât ve satış- Jarının kontrolunda / başvürülması J. zamgelen kaynaklardan lâyıkiyle fay- dalanılmamasından ileri geldiği Mali- ye Bakanlığınca anlaşılmıştır. -Bakan- İık bu hususta vilâyetlere bir. tamim yaparak ticaret ve zahire borsasır olan mahallerde zahire ve un - satışlarının borsadan geçirilmesi ve borsalarca ana- lize tâbi tutulması mecburi - olacaktır. Kontrolü yapılacak olân buğday, çav- dar, un ve sairenin kimlere satıldığını we hangi tüccar ve değirmenler tara fandan kimlere yapıldığı ve satış fiat. Jarı borsalardan tahkik olunacaktır. Sı- nat mücsseseler tarafından tutulmakta olan tasdikli muamele vergisi defterle. Tine satış muamelesine aid fatura nu- mara ve tarihinin altına ayrıca harict we dahilt ordinolarm tarih ve numara- darı da kaydolunacaktır. Muamele ver- Bisi kanımuna göre defter mahtevi tına aid evrakı müsbite tahakkuk müd- Geti içinde behemehal saklanacaktır. Küçük sanatlar kanunu projesi ymomi bakanlığı, küçük sanatlar er- Yabr için hazırladığı kanun projesini di- Rer bakanlıklara göndererek düşüncele- Tinİ sormuştur. Bugüne kadar toplanan ve çoğu müsbet şekilde olan cevablar, tekrar görden geçirildikten sonra, pror , Büyük Millet Meclisine takdim edi- mek Üzere başbakanlığa sunulacaktır. Yurdda Hava Durumu Suhunet Sıvas'ta sıfırın altında 25 dir. Metcoroloji Enstitüsünden —aldığı- mız malümata göre Trakya ve Marma- a kıyılarına hafif yağmur yağmış ğer yerlerde hava - bulütlü. geçmiştir. Hava sühüneti dün de bütün mıntaka- larda 2-4 derece arasında 1sınmıştır. Dün memlekette en düşük suhunetler sıfırın altında Kırşehirde 19, — Konya- da 20, Erzurumda 21, Karsta 24 ve vasta 25 derecedir. En fazla “ suhunct- der sıfırin üstünde Antalyada 16, Muğ. Jada 18 derecedir. Ankarada bir hafta- danberi sıfırın altında kalan - suhünet dün sıfırın üstünde bir dereceye kadar çıkmıştır. B. Ponso geldi Fransız Büyük Elçisi B. Hanri Ponso dün akşamki Toros ekspresiyle İstanbuldan aldığımız telefon haberleri Üniversiteliler Uludağa gidiyorlar İstanbul, 4 — Üniveretteliler 17 1- kinci kânunda Profesör Reinebach ile birlikte Uludağa gidecekler, ayın 30 u 'a kadar kalacaklardır. Kayak takımı olmayan talebeye üniversite ödünç ve- ait verecektir. Milli kümeye girecek takımlar İstanbul, 4 — Lik maçlarının ver ği son neticeye göre millt kümeye gi- recek takımlar şunlardır: Fener, Galatasaray, Güneş ve Be- Şiktaş. İstanbula bir heykeltraş- lık profesörü geliyor İstanbul, 4 — Güzel Sanatlar Aka- demisi heykeltraş — profesörlüğü için je edilen alman sanatkârı Profesör Belling yarın İstanbula gelecektir. Talebelerin tramvay icretleri şehrimize gelmiştir. İstanbul, 4 — Vilâyet Parti kon- 5 SONKANUN 1937 - LI Zirai kalkınma projeleri - Üüzerinde çalışmalar devam ediyor Umum Müfettişler dün Ziraat Bakanımızın reisliğinde iki toplantı gresinde yaş ve mekteb farkı mevzuu- bahs olmadan talebelerin tramvaylarda tenzilâtir tarifeden “ istifade etmeleri hususunda izhar edilen arzu Ali Çe- tinkayanın nazarı dikkatini celbetmiş- tir. Bakanlık mümessilleri şirketle te- masa - başlamışlardır. " Şirket umumt merkezinden talimat istemiştirler. İstanbulda edebiyat gecesi İstanbul, 4 — Üniversite Edebiyat Fakültesi talebeleri, yarın akşam Fuad Köprülünün riyasetinde — Fransız Ti- yatrosunda bir edebiyat gecesi yapa- caklardır. Edebi konferanslar verilecek, gairlerimiz yeni şürlerini okuyacak- lardır. Gece her yıl tekrar edilecektir. Zenci ölüsü Bu hafta gelen Vu mecmuasında bir. ölüm sayfası Amerikanın ipim bu kadını nasıl boğmakta olduğunu #seyreden kadınlar, erkekler ve çocuklar! objektif yirmi çift kadar gözün mana- ni tesbit edebilmiştir. Mecmua, şehirde o akşam kahve ve barların gece sant bire kadar kapatılmış olduğunu da bildirmektedir. Sakm bunu motem alâmeti zannetmeyi alk i- çer, Sarhoş olur. Bir çek zenciyi daha #ehpaya sürükler diye! Malümdur ki 1863 de Birleşik Ameri- kanın şimali ve cenubu zenci hürriyeti yüzünden biribirlerinin kanını döktüler. Her iki taraf yetmiş senedenberi bu fa- ciznın öcünü alıyor. Franko'ya hizmet e- den faslılar ibret alsınlar: Bugün İspan- 'ya ihtilâlinin acısını, yarın, sağlı sollu bütün ispanyollar, fasiı linçi ile dindir. meğe çalışabilirler. Faslilar, şimdi, Ab- dullahülsagir'in 45 yıllık intikamı için kalıç salladıklarını zan ettikleri gibil Bir tasnif Fransa'da, bugünlerde kabul edi- len mecburi hakem kanununun artık nihayet vereceği umulan / grevlerin son yılda türlü türlüsü gi Bun - lardan bahseden Le Temps şöyle bir taznif yapıyor: ihtar - grev, adi grev, çalışılan yerin işgali suretiyle tarafsızlaştırma ile birleşik grev.. Yirmi yıl evvel sosyal ekonomi okumuş ve kitablarını kapamış olan- lar böyle bir grev tasnifini hatırdan geçirirler mi idi? grev, En az üç ve en çok beş dizi olmak ve bir de güzel için — tokası bulunmak şartiyle yalancı inci takabilirler, bilirler, Yeni Bir şemsiye ve Üzeri, — karalarını uzaklaştırmak anış kelebekleri olan su geç mez taftadan çanta taşıya- Bildiğimiz İsviçrede resmi üç dil vardır: Almanca, Fransızca, ve İtab yanca. Bu üç dilden birinciye 2.924.000 ikinciyi 831.000 ve — üçüncüyü de 242.000 kişi konuşur. Romanş İisasınm da resmi diller- den sayılması hakkında bir mebus, zeçenlerde, parlamentoya bir takrir Romanş dili ddâsik lâtinceden zi yade eski Galle - roman lisaniyle alâ- kalı bir dildir ki İsviçrenin üç kanto- 'nunda ve Avusturya Tirolünde, ve, yalnız İsviçrede 46.000 kişi tarafın - dan konuşulmaktadır. İsviçre hükümeti, teklifi tetkik e- deceğini bildirmiştir. Şovinizm! Musiki programı 'a da, köy kahvesine de girmektedir. üyetli bir zat bu üç fabrika et programı tek- lif ediyor: “bu fabrikalardan biri on 'yedinciden on dokuzuncuya kadar üç Tarmnın nadir tabılarını vermeli; üçüne cüsü de her çeşid musikinin yıldızla - ni tanıtmak için orijinal orkestrala- rın, müzikhol artistlerinin — seslerini kulaklarımıza eriştirmeli..” Modaya Örengi renklerle basıl- nal Terle süslenebilirler, golf değneği çantası ve ivisi şeklinde klips - — Bir mimari der: zel samatlar aka- demisine gelen alman mimarı, Japonya- ya ilk gittiğinde modern evler görmüş. Bunların kimi isveç, kimi İtalya, kimi alman, kimi fransız kopyesi imiş. Bu- gün birde olduğu gi #imleriniz size mahsus şeylerdir. Ne Zınız isveç yazına, me kışımız İtalyan una, ne de baharl, Tına benziyor. Siz mederm Takat sleve lerinize göre ayar olunan bir japon evine muhtaçamız.” ' Bir japon mecmuası mimarın, üç se- 'ne içinde bu tecrübesinde muvaffak ol- duğunu yazmaktadır. Ayni muvaffaki- yeti bizim memleketimiz için de dileye- Tim. Bize yalnız , İstanbul türk evi, Ankara türk evi, Erzurum ve Antalya milli evi lâzım! yani modern mimariyi, esasen buralardaki —e mimari tecrübeleri ile tamamlamak lâ- zım! Sıhat raporunu tekzib tık iyi olmuştur,, diye taburcu edilen bir zavallı, cebine bir avuç taş al rak Beyoglu caddesinde sağa, savurmağa başlamış. Nihayet bu “iyi- deşmiş,, hastayı, elli iralık koskoca- man bir camı kırdıktan sonra yaka- lamışlar. Bir hastanm, bir doktor. tarafın- dan verilmiş bir sıhat raporunu göze bu kadar çarpan bir şekilde tekzip ettiğini duymuşmuydunuz ? rOre - * | Nazardan korkanlar Kızıl bakırdan — yüzük, bilezik ve saireyi, — tabii para bakımından — daha Zararsız — oldukları — için plâtine tercih edebilirler. yaptılar. Başbakanımızın Parti Grupanda i- zah buyurdukları ziraf kalkmma işleri etrafında Ziraat Bakanlığı çalışmaların 'na devam etmektedir. Bazı İstanbul gazetelerinin hazırlanmakta olan pro- jeler hakkında yapmakta - oldukları neşriyat bakanlığın en salâhiyetli zatt tarafından - yalanlanmakta ve esaslar malüm olmakla beraber projeler hazırı lanmadıkça gazete sütunlarında şu ve- ya bu şekilde yapılacak neşriyatın bi rer tahminden ibaret olduğu bildiril mektedir. Dün Ziraat Bakanlığında birçek kos misyonlar toplanmış ve projelerin ha zırlanması için çalışmalarına devam et miştir. Ziraat Bakanı B. Muhlis Erls de toplanan umümi mü- ler dün sabah saat 10.30 dan 14 de ve öğleden sonra saat 17 den geç vakite dere kadar süren iki toplantı. yapmışe lardır. Bu toplantılarda — ziraf kalkın. ma, orman ve sulama - işleri etrafında görüşmeler yapılmıştır. Müsteşar B. Atıfın reisliğinde toplanan ikinci bir komisyon da gene bu mevzu etrafında galışmıştır. Diğer taraftan haber aldığımıza göz e köy kalkınma işleri etrafında Ziraat Umum Müdürü B. Abidinin de iştiras kiyle dün Maarif Bakanlığında da bir komisyon toplanmıştır. Zeytincilik kongresi Bir müddettenberi — çalışmalarına. devam eden zeytincilik kongresi düm çalışmalarını bitirmiştir. Kongre Zira- at Bakanlığında mütehassıs dunmak üzere Başvekâlete verileceksir Projenin ihtiva ettiği esaslara göre zeye tin verimini artırmak için yeniden zeye 'tin sahalarr açılacak, yabani zeytinlet aşılı bir hale getirilecek, mevcud zey lerden azami mahsul alınmasının temini için müstahsilin daha faal biz hale getirilmesi etrafında tedbirler alıe nacak ve bütün bunların yapılması için dâzım gelen teşkilât yapılacaktır. Bu suretle hem müstahsilin ve hem de deve — letin karşılıklr gelir kaynakları artırıl miş olacakt ” | Topraklarımızın vaziyeti Zirant Bakanlığınca tahmint olara€ yapılan bir istatistiğe — göre Türkiye topraklarınm Bektar. olarak - vaziyeti göyle tesbit — olunmuştur. — Mer'alar 48 031,624, otlak ve yaylalar 2076798, gayırlar 3421001 mahsul — getirmiyen topraklar TŞIĞZ367, yetiştirme - çayırı lar 1,978077, nadaslar 3,673992, yeyintir lik ekilişler - 379,650, “smaf nebatlar 4387086 ormanlar 969859, — meyva bahçeleri 285903, bahçeleri 142,552, zeytinlikler — 346,532, bağlar 345,438 hektardır. - sebze * Umummirtettişlerin raporu Dahiliye Bakanlığı umum müfettiş. der konferansının hazırlamış - olduğu Taporu temyize çektirtmektedir. — ” Çimento için bir form hazırlandı Ekonomi bakanlığı çimento için biz form hazırlamış ve bakanlar heyetine vermiştir. Kabul ve tasdikinden sonra, Tür de imal edilecek çimentöların satı forma göre olacaktır.