14 Ocak 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

14 Ocak 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

—— 2 —— Komik Naşit ——— Bu resim, Naşi- din birçok. se- neler (o beraber çalıştığı © üstat Fehimin oğlu kiymetli o arka- doşımız ressam Münif o Fehimin kolemin- den doğmuştur. Büyük San'atkâr p 33 yıl içinde TAN Karakış Anadoluda çok şiddetli geçiyor iKi NEHİR DONDU B ütün Aanadoluda şiddetli bir kış hüküm sürüyor, Gelen haberler, birçok yerlerde kar ve fırtınanın şimdiye kadar görülmemiş derecede tahribat" yaptığı merkezindedir, Şehrimizde de iki gündür şiddetli soğuk lar başlamıştır. ayran sapı Meli vi ij | Her evden On kuruş Alınacak çıkamamışlardır. Deniz Yolları Idare si vapurlarının Bartında kalması yi. zünden dün Bartın postası yapılama mıştır. Büyükdere önünde ona yakın vapur birikmiştir. Anadoludan gelen kış haberlerini aşağıda okuyacaksınız; Hava Kurumu Fatih kaza Idare he- | yeti, bütün binalardan ev başma her ay on kuruş Hava Kurumu için para toplatılmasına karar verm . Bu karar İstanbulun her tarafına teşmil edilecek ve ber ev bağından her ay onar kuruş toplanacaktır. Bu iş şehrin her tarafında mahalle mümessilleri tarafından idare edile cek, paralar makouz mukabilirle ©. a Kurumu şvbesine tim © l 110 santim kar Giresonun Dereli nahiyesine 10! santim kar yağmıştır. *Halk üç gün evlerinden dışarı çıkamamıştır. Ayın 9 unda Sıvasta beklenen Sam- iSun treni alusaköy civarmda kara saplanmış, Zileye dönmüştür. Sıvas - Kayseri yolu kapalıdır. Fırat nehrinde büyük buz parça. leri yüzdüğü için seyrüsefer durmuş. tur. Arapkirde hararet derecesi $- frrm altnda 17 ye kadar düşmüştür. Bir kadınla küçük bir çocuk yolda donarak ölmüşlerdir, Donan nehirler Muş oyasını suluyan Karasu ve Murat nehirleri donmuştur, Halit is. minde bir köylü donan nehrin lzerin. den arabasiyle geçerken buz kırılmış- ————— —— kalara yirmi dört saattenberi fasıla. sız kar yağmaktadır. Karamanin Gökçe köyüne kurt sürüleri hücum etmişlerdir. Kurtlar, bir kısım hı Vanları parçalamışlar, geri kalanları. ni da önlerine katarak dağa kovala. mışlardır. Burada bir kadınla bir erkek soğuktan donarak ölmüşlerdir. Ma bir ingiliz 6 kişi kaptanı hâdis Evvelki gün Çanakkalede boğulmasile neticelenen feci Sahilden hâdiseyi görerek vak'a ma halline yetişen gümrük muhafaza ve sıhhiye motörleriyle İngiliz gemisinin sandalı tarafından denizden on kişi | kurtarılmış ve altı kişinin de cesetleri bulunmuştur. Motördeki yolcu ade. di henüz kat'i surette tesbit edileme diğinden boğulanların miktarı malüm değildir. Kazadan sonra Ingiliz vapu ru süvarisi Hesi Fakuhor nezaret al- tına alınmış ve vapur serbest bırakıl mıştır. Bu gemi, 4870 tonluktur, ve petrol yüklemek üzere boş olarak Köstenre. ye gitmektedir. Vapur limanımızda Kazadan sonra serbest bırakılan Vanduara Vapuru, ikinci kaptan Mo risonun idâresinde olarak dün sübab Tsi 141-937 ydos açıklarındı vapurile bir motör çarpıştı boğuldu Limanımıza gelen vapurun ikinö eyi anlatıyor: Maydos önünde altı kişi! bir deniz kazası olmuş, giliz bandıralı Vanduara vapuru, Hüseyin Reise âit caretibahri motörüne çarparak batırmıştır. 'Değişece sokak isimleri Bey, paşa, hacı gibi kullanıl yasak edilen adlarla tarihi ki haiz olmıyan sokak isimlerinin giç irilmesi için ayrılan ko çalışmalarını ilerletmiştir. Mi olmıyan bütün sokak ve halle isimlerine mukabil öztürkgüü simler konmaktadır. Bu hususts zırlanacak liste şubatta şehir m8 sine verilecek, meclis tasvip ettikiğ sonra Dahiliye Vekâletine gönd “yalnız İ seyirciyi Şi Ee tır, cektir. z Halit, kendisini kenar tarafa a. tarak güçlükle kurtulmuştur, Iki ö. güldürememiş! üyük san'atkârımız Naşidin otuz Üç senelik san'at haya. tının jübilesi yapılıyor, diye yazdı. ğım zaman eminim benim bu satır. Jarımı okuyan bütün okuyucular “memnun olmuşlardır. i “Çünkü Naşit gibi halkın en sev. diği ve Türk sahnesinin en değerli san'atkârlarından biri olan bir kıy. mete ve onun memleket san'at ha. yatında yaptığı değerli hizmetlere karşı nihayet medyun olduğumuz kadirşinaslık gösteriliyor, zannmda bulunmuşlardır. Fakat sevgili okuyucularım, ma. sttecasü? sizi bir sukutu hayale uğ ratmak mecburiyatindeyim, Çün. kü Naşit otuz üç sene süren me. gakkatli fakat hiç şüphesiz muvaf. fakıyetli san'st hayatınm nihaye. tinde henüz böyle bir iltifata nail olamamıştır. 'Türk sahnesinin san'atta onun gibi değerli fakat kıdemde N; ten genç olan san'atkârlarınn jü. bileleri yapılmıştır. Ve Naşit bu jü bilelere iştirak etmiştir. Ama, Na, gide karşı Türk halkı, Türk sahne. si onu hemşehrileri arasında sayan İstanbul şehri ve İstanbu! Halkev - leri böyle bir jübile yapmayı bir ke ve bile düşünmemişlerdir. aşit otuz üç senelik san'at ha yatmam otuz üçüncü yıl dö- nümünl kendi tes'it ediyor. Nasıl isimsiz, şöhretsiz ve mütevazi bir vatandaş doğduğu günün bilmem kaçmcı yıldönümünde eşini, dostu. © mu kendi davet eder ve bunu tes'it ederse Naşitete kendini seven halkla beraber san'at hayatma inti sabımın otuz üçüncü yıldönümünü © — kutlamak için bir gece tertip etmiş. ir” Bunu haber aldığım zaman he. © men san'atkârımıza koştum. Ve hu münasebetle kendisinden bu otuz Üç senelik sahne hayatımı bize an - latmasını rica ettim. İşte Naşit ba. na neler söyledi: o) — Ben Şehzadebaşılıyım. Orada © doğdum, orada büyüdüm, Oturdu. ğumuz ev merhum Abdi Efendinin tiyatrosunun yanmda idi, mayayı 'biz oradan aldık... Esasen Şehzade ö başı bir zamanlar tiyatro muhiti idi, © — Manakyan, Fehim, Hasan hep ora. da idiler, Ben onları göre göre ye © tiştim... İlk tahsilim Şehzadeba şmda bir mektepte idi, Sonra Beya nt Rüştiyesine devam ettim. Rüş. tiye tahsilimi bitirdikten sonra ba bama beni mabeyin muzikasma koyması için çok ısrar ettim. Ora. © 8:0 zaman bir konservatuvar gibi © âdi. Yalnız musiki değil, orada ti. © yatro mektebi de vardı. Bir İtalyan © Obereti vardı. Bir hokkabaz Ber. Naşidin sahnede yarattığı #iplerden biri tran vardı. Ufak komediler ve pan dominalar da oynardı. Abdirrez. zak ta orada idi. Biz orada hem oy nardık, hem de husus! tabsil görür dik. M eşrutiyetin ilânından iki sene sonra bir tensikat yapıldı, tiyatro kısmı lâğvedildi, biz de dı. sarıya çıktık. Hürriyetin ilk devre. lerinde tivatroya çok heves vardı. Ben heveskiran öemiyetile ilk tem sillere başladım. İk oyunum “Ha, remağası ut meşkediyor.,. idi. Ev. velâ “Meşrutiyeti Osmaniye, diy bir kumnanya vapıldı, Nurettin Şefkati, Eliza Binemeciyan, Hekim. yan filân hep beraberdik. Sonra Ridvan Paşanm oğlu Reşat Bey bir “Sahnel Heves, yaptı. Oradada bulmânm, Bir ara bir “hevenkâran cemiyeti,, de yapıldı. Orada büyük Behzatir çalıştık, sonra Kemal P. minle Ortaköy tiyatrosunda “Murat Orta,, isminde bir piyes oynadık. | Manakyan ve Fehimle beraber ca. lıştım. Balkan harbinden sonra da kendi firmamla ortaya atıldım. Dört film yaptım. Ve ben film. den daha çok hoşlandım. “Bir mil, let uyanıyor. da nefer rolünü yaptım. — İstanbul O sokaklarm. da bir dilenci rolünde idim. Sonra “Naşit dolandırıcı, ve bir "Düğün gecesi, dive iki komedi vaptım. Va kıa sahnede halkla karşı, karsıya durmaktan zevk alırım amma, film daha rahat ve halk üzerinde tesiri de daha iyi. ahne hayatında bir çok yok. suzluklar vardır. Fakat bu. küz ve araba, içindeki eşyasiyle be raber batmıştır. Gelen haberlere göre, bazı mmta. Kapanan yollar Birçok vilâyetlerde de demiryolu güzergâhı haricinde kalan yollar ta- mamen denecek derecede kapanmış ve münakalât durmuştur. BAKIRKÖYÜN SUYU ÇİN TESİSAT BAŞLIYOR B akırköy v6 Adala su işl nihayet Kat'I olarak halledilmiştir. Bakırköy ve A dalar Arteziyen tesisatı yapı- lacak ve mahalli halk su İl tiyaçını bu kuyulardan te - min edebilecektir, İşe evvelâ Bakırköyünden başlanılması muvafık görül - müş ve Arteziyen tesisatı için lüzumlu görülen arazinin is- timlâk muamelesine başlanıl- mıştır, Bu muamele bir haf . taya kadar bitirilecek, ondan sonra derhal tesisata başla - nacaktır. Bakırköy tesisatı ilerler - ken ayni şekilde Büyüka: da da Arteziyen tesisatı yapı- | lacak ve bu suretle önümüz - deki yaz mevsiminde Bakır - köy ve Büyükada halkı susuz uktan kurtarılmış olacaktır. Meyteliş Burgas, mat dalardaki tesisat, o mütoakip senelerde tedrici olarak yapı» lacaktır. İlk tecrübeler, Ba - kırköy ve Büyükadada Arte- Ziyen tesisatı neticesinde çok iyi ve bol su temin edilebile- ceğini göstermiştir. Bakırköy ve havalisinde yapılacak tesisat Büyükada - dakinden çok daha geniş ve esaslı olacaktır. Çünkü, icabında Bakırköy Arteziyenlerinden şehrin diğer kısımlarındaki binaların da istifade edebilmesi düşünül - müş ve burasının terkos te - sisatının yanında bir ihtiyat su deposu vazii muvafık görülmüştür. da Bakırköy ve havalisine ay rıca terkoş tesisatı da yapi - lacaktır, nun en müthişi piyessizlik... Kimse bize güzel mevzulu bir piyes getir. miyor. Halbuki bizim piyese ihti. yacımız var, Fakat piyesler kısa ol. malı bize yapacağımız rolü gidece. ğimiz yolu çizmeli, Sonrabizo yolda suya sabuna dokunmadan yani müstehcen olmadan açılır, sa. çılır, kendimizi gösteririz. Yani bi. 76 mevzu ve tip lâzım. Biz o tipi kendimizde canlandırırız. o Meselâ “Hülleci,, piyesini gördünüz mü? Darülbedayide oynadım, Adile Du. du rolünü yaptım. Bana müellif bi. le “Sana güvenirim, sen bildiğin gibi oyna,, demişti. Öyle piyesler istiyoruz, işte biz... Şehir Tiyatrosunu maalesef ta. kip edemiyorum. Ancak bir iki pi - yeslerini gördüm. Meselâ geçen se. ne Üç Saatte bulundum, Ve hayran oldum. Bütün san'atkârları emsal. sizdir ve onlara numara vermek icap ederse hiç tereddüt etmeden hepsine onar numara veririm. tuz üç senelik sahne haya. tımda en fazla bir seyirciye yandım. Bundan bir kaç sene evvel, di, Sarışın, mavi gözlü bir zat mun tazaman tiyatroya geliyor, ilk sr. ralardan birine oturuyor, mavi göz lerini bize dikiyor ve en gülünçlü piveslerimizi dudağında en ufak bir gülümseme resmetmeden seyredi. yordu, Bir gece, iki gece değil.. Ks$ egce bu böyle devam ediyordu. Ve doğrusunu isterseniz beni fena hal de sinirlendiriyordu. Ve bu adamm hali nedir, diyordum, bizimle alay mu ediyor? Canını mı sıkıyoruz? Nihayet bir gün ona sokakta ras geldim, Hemen yanına gittim Ve! “Rica ederim arkadaş, dedim, bize her akşam geliyorsun. Niçin gül müyorsun?,, “Naşit Bey darılma. yınız, dedi, sizi çok takdir ediyo. rum, Fakat ben gülemem, “ne. den?,, dedim “ben hastayım, ceva. bını verdi, Adam gillemezmiş, has. tâ imiş. Bundan sonra yine bu zat tiyat. roya devam etti, yine karsımızda oturdu. Ve ben inatla onu güldür. mek için çok çabaladım.. Fakat maalesef güldüremedim. gildüre . medim, güldüremedim., Ve san'at hayatımda en fazla buna yanâm... Otuz üç sene İstanbulu san'at kudretile ağız dolusu güldüren bu san'atkâr bir tek İstanbulluyu gül dürememiş olduğuna Yanıyordu. Ben ise Otuz üç sene İstanbula ne. se dağıtmış olan bu san'atkâra hâ. lâ İstanbulun bir jübile hazırlama, miş olmasına yanıyorum. Suat DERVİŞ İ dığı raporu dün #onsolosluğa vermiş Joomiiikild BORU mize seewiiyeti pane önlerine demirlemiştir. Gem: transit olarak geçeceği halde kaptaz., Ingiliz konsolosluğuna ve Atiney malümat vereteği için durmıya wec. bur olmuştur. Ikinci kaptan, hazırla, ve gemi dün gece yoluna devam et- miştir. Acentelik Çanakkalede bu, lunan gemi süvarisi İçin avukat tu. tacaktır. İkinci kaptanın anlattıkları Geminin ikinci. kantanınını veri | im mâmen motördedir. * İkinci kaptan Morison, dün kendisiyle görüşen mu. harririmize hâdiseyi şöyle anlatmış. tir: “.— Biz, pratikamızı aldıktan son- va Çanakkale boğazından geçiyorduk. Tam yolla Maydos önlerine geldiği . miz zaman karşıdan bir motörün gel. diğini gördük. Motör bizi görünce sür'atini keserek yol verdi. Tabii biz de yolumuzu kesmiyerek ilerlemi. ye başlâdık. Fakat motöre çok yak- laşmıştık ki, birdenbire sür'atini art. tırarak önümüzden geçmek istediği, ni hayretle gördük. Motör güverte. Klod Farer vesaire gibi ecnebi #imleri taşıyan #okak isimlerini? bu arada değiştirilmesi bu kort yon tarafından tetkik edilmekteği Temizlik İşi için Yeni | Tedbir Alınıyor. Wöp toplama ve imha istasi” rindân maadâ çöpleri'nmahallel# toplanması, sokakların temizle si hakkımda dâ belediye temizli$ leri müdürlüğü tarafından yeni proje hazırlanılmıştır. Bu prof bik edildiği takdirde halkın işlerinden artık hiç bir şikâyeti mıyacağı temin ediliyor. Tamamiyle Alman usullerine bazırlanan proje, yeni bütçe mü resi esnasında daimi encilmen t fından tetkik edilecek, istenilen © sisat 937 bütçesine konulursa, DX randan itibaren projenin tatbili sine kadar yüklerle dolu idi. Ayrica yüklerin üzerinde çoluk, çocuk ve bü. İ Yüklerden mürekkep yirmi kişiden, fazla bir kalabalık görünüyordu. Iş.| 18 tam motör önümüzden geçeceği sr rada baş omuzumuza bindirdi. ) Kazanın sebepleri | Musademe kat'iyyen burundan ol, mamıştır. Yani motör vapurumuzun bürun yan tarafından yüklenmiştir. | Eğer motör çok yüklü olmasaydı, kat'iyyen batmıyacaktı. Çarpışma sırasında direkleri gemi. Ye takılarak yana batan motör su al-| mıya başladı ve birdenbire alabora olarak battı. i Şunu da yeyim ki, burada su. ların da fazla akması motörün bat.| masında çok âmil olmuştur. Biz mo-| törün battığını görür görmez derhal durduk ve sandalımızı indirdik. Se. hilden yetisen gümrük ve sıhhiye metörlerinin yardımı ile denizden on| kişi kurtarıldı. Cesedi bulunanlar altı kişidir. Fakat yolcu miktarının kurtarılan ve cesedi bulunan kimse. | 14 Ikincikânun PERŞEMBE Rasat merkezlerinden verilen ma. lümata göre, bugün gökyüzü kapal ve yağışlı geçecektir. Rüzgâr umunı! olarak şark !stikametinden esecektiz. Dünkü Hava Dün hava kapalı geçmiştir. Hava tazyiki 767, sıcaklık azamı 5, angari 1 derecedir. geçilecektir. BİRKAÇ SATIRLA öprüde Kadıköy iskelesile tım arasında su cerey toplanmış olan çamur ve molo/ tarak duba makinesile izlen ne başlanmıştır. . kalliyet ve ecnebi mektep de de, resmi mekteplerde duğu gibi, bayrak merasimi caktır. lerden daha fazla olduğunu #49 yorum.” Batan Ticareti Bahriye motö Çanakkale © boğazında karştiya yük ve yolcu anlaşılmaktadır. Çünkü limanlf” rasmda motörlerin yolcu memnudur, Bugünkü hava: YAĞIŞLI | Jinci ay Gün:14 Kasımi 1355 Hiorf 1352 Zülkade: 1 1 Tkineikö/ 8 Güneş: 7.21 — Hğle: Ikindi: 14,49 — Akşam” Yatsı: 1838 — Imsâk: