20 Ocak 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

20 Ocak 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

1 4 .. 1 ” Mardinin yan sokaklarından biri- sinde evvelce tayin olunan bir dük - kân kepenginin önünde bekliyorum. Kaçakçı kadma randevüm var, Sabahın saat on biri. Kadm tam en birde burada olacak. Beş dakika geçti. Kadın yok. On dakika geçti kadın yok!... Bir çeyrek, yarım saat oldu kadın yok!.. Artık sabırsızlanmıya başlı - yorum. Fena halde canım sıkılıyor. © Mütemadiyen sigara içiyorum. Yer, © sigara izmaritlerile doldu. Beş aşağı beş yukarı dolaşmıya başlıyorum. Biraz daha bekliyeceğim ve on - dan sonra kaçakçı kadına da, kaçak kumaşlara da veda edeceğim. Fakat yakaladığım ipucunu da bir türlü kaybetmek istemiyorum. Bu vaziyet içinde ne yapmalı?. Hava meak, Güneş beynimi ka - vuruyor. Beynim kafatasım içinde hazırlop yumurtaya döntüyor. Yol tenha. Fakat gelen geçen de eksik değil, Kâhke bezinden pantalon giymiş kasketli köyhüler geçiyor. Bi- risi yukarı gidiyor, birisi aşağı gidi- yor. Fakat içlerinde değil siyah çar - — şafh ve eli çıkmlı bir kadın, alelâde © başka bir kadın bile yok... » Ne kadınsız sokak burası Yarab - b b.. © — Nihayet hiç olmazsa bir saat bek- — lemiye karar veriyorum. Ve yine bir sigara yakıyorum... Uzaktan Üzerinde kâhke bezinden bir pantalon, başında şapkanın ilk yildiği günlerden kalma bir kas - cet taşıyan, beli kuşaklı iri yarı bir adam bilirdi: Etrafa acayip acayip bakiyor. Siyah bözleri, âdeta sürme Ji kirpikleri arasında fıldır fıldır dö- nüyor... Yol oldukça geniş olmasına rağ » o men âdeta bana sürünerek geçiyor. “Ve geçerken de yavaşça fısıldıyor. — Uzaktan arkamdan gel... © O zaman derhal vaziyeti anlıyo - © rum: © — Kaçakçılar düşündüler ki, belki ben » kendilerini bir faka bastırabilirim. Bu © şekilde bir tuzak kurar ve bana ka- oçak mal satarlarken kendilerini cür- mümeşhut halinde yakalatabilirim. « Eh insan oğlu bu! İnan olmaz ki... Onun için böyle bir manevra ter. tip ettiler. Etrafta pusuda kolcu o - Olup olmadığıma baktılar. Ve kontrolü © daha uzun müddet devam ettirmek “İçin şimdi beni arkalarından sürük- © Eyorlar ve mütemadiyen etrafı kollu yorlar.. Yürüdüm. Beyaz kâhke bezinden pentalonlu, siyah gözlü, siyah kir « — pikli esmer delikahlı yirmi adım ka- .dar önden ilerliyor. Ben de arkazın- dan sanki kendi halimde bir adam - maş gibi dalgın dalgın yürüyorum... 'Dar bir sokaktan saptı. Aşağı pazar yerine doğru ilerlemiye başladı. Et- 'ma, arkasına hiç bakmıyor, belli ki, vaziyeti çaktırmamak istiyor. “Derken yanımda bir başka adam pey- “dah oldu ve geçerken usulca dedi © — Öndeki adamı bırak. Beni uzak tan takip eti... Kaçakçılar bu suretle beni birin - den diğerine devrederek izlerini kay- betmek istiyorlardı. Birinci adam w- dar dar sokaklardan yürüdük. O okaktan saptık. Bu sokaktan saptık. Nihayet çok tenha bir yere geldik. şaflı bir kadınla karşılaştık: Fakat bu kadının elinde ne bir ci- km ne bir bohça vardı. Yanıma yak- aştı. Bir elile yüzündeki peçeyi da- ha ziyade kapıyarak tek gözle bana » baktı. Sonra göğsünden bir küçük “paket cıkardı: köşebaşmı döndük ve siyah çar-| gidet Yazan: MÜMTAZ FAİK Kaçakçı kadına randevum var Adamlardan Biri Beni Diğer Bır Arkadaşına Devrediyor Jve dudâklarınm Üzerine put gibi di- !kerek cevap verdi: — Sus!! Etrafta çıt yoktu, Yamız beni bu- raya kadar getiren adam sokak ba- şında bekliyor ve geleni gideni ta- İrassut ediyordu. Fakat gelen giden de yoktu. Kumaşlara baktım, kimisi yollu, kimisi çiçekli, kimisi dallı idi. Ve he- kine göre boyanmıştı. Kadın: — Hangisinden İstersen ondan te- darik ederiz dedi. Ve ilâve etti: “— Yalnız biraz çabuk ol... Bir tanesini gösterdim, Üzerine bir iğne soktu. İkincisini gösterdim. Önün da üzerine bir iğne soktu. — Bundan şu kadar top ötekinden bu kadar top, berikinden şu kadar top! Dedim, Hepsine ayrı ayrı işaret koydu. Ve sonra kumaş parçalarmı tek - rar göğsüne yerleştirerek dedi ki: — Bugün veya yarın size teslim ederiz. — Nerede?... — Siz ona karışmayın. Biz sizl hu- luruz. — Nerede bulursunuz ?... Kadın gayet ciddi bir Besle: — Siz ona karışmaym dedim ya... Biz sizi buluruz. Diye tekrarladı. — Ya iskambiller?... — Onlar da o zaman hazırdır... Ve kadm bunu söyledikten sonra hizli hizli ilerlemiye başladı, Karş. dan bir adam geliyordu. Ona çarpar gibi geçti. Anladım ki kumaş nümü nelerini ona verdi. Sonra sokaklar- dan birine saptı ve kayboldu. Ben Mardinin bu kenar mahalle. sindeki taş evlerin dıvarları arasın- da mahpus gibi idim... Etrafımda kimse kalmamıştı. Be- ni buraya kadar getiren adamda meydanda yoktun... Bereket versin Mardin büyük bir şehir değildir. Ana caddeyi bulmak gayet kolaydır. Nerede olursanız 6- lunuz mütemadiyen yukarı çıkarsa- nız caddeyi bulursunuz. Ben de hemen öyle yaptım. Ve s0- kakları kıvrılarak yukarı doğru çık - mıya başladım... Mardin sokakları. , Eğer Mardine gelip te bu sokakları görmezseniz Mardini imkân yok ta- nıyamazsinız. Burası bütün eski medeniyetlerin biribirine kenet olduğu bir yerdir. Bu sokaklar insanı tarihin gayyasma götürtir. Evler biribirine o kadar ya- kın ve © kadar biribirinin içindedir ki, sokağı ancak insiyakmızla bulur. sunuz, Çünkll sokak mıdır, yoksa bir evin avlusu mudur tereddüt edersi- İmen hepsi de bu civar halkının sev: | TAN Talebenin ölümü tahkikatı Adliyede M üddeiumumilik 52 nci ilkmektep baş - muallimi tarafından dö - vüldüğü iddia edilen tale- be Recebe ait tahkikat ev rakını kültür direktörlü - günden getirtmiş ve mua- vinlerden Hikmeti bu işin tahkikine memur etmiş - miştir. Evrakı tahkikiye yalnız bir şikâyetname » den ibarettir. Idari nok- tadan yapılan tahkikat ev rakı o müddeiumumiliğe gönderilmemiştir. Hikmet evrakı Samatya merkezi - ne göndermiş ve çocuğu ilk defa muayene eden doktoru istemiştir. Polis iptidai tahkikatı bitirdik - ten sonra dosyayı bir iki güne kadar müddeiumu - miliğe tekrar gönderecek- “ir. iki “zehirlenme vak'ası Dün şehrimizde iki zehirlenme va- kası olmuştur. Samatyada Kasap Ilyas mahallesinde Yokuş Çeşme s0- kağında 29 numaralı evde oturan 30 Paşabahçe şişe fabrikası amelelerin. den Mehmet açık kalan havagazi mus luğundan çıkan gazden zehirlenmiş. ler, hastaneye kaldırılmışlardır Pasajtarda dükkân açılmıyacak! . caddesindeki apartıman kapılariyle pasajların methal ve geçit kısımla . larında vitrinler veya ufak dükkân- lar bulunduğu malümdür. Bu gibi umumi yerlerde Vitrin ve- ya ufacık dükkünlarm bulunması be, lediyece doğru bulunmamıştır. Bu, halkın hem girip çıkmasmı, hemi de yangın çıktığı takdirde itfaiyenin vazifesini güçleştirmektedir, Halbuki belediye şubelerinin bunu menetmesi için elinde bir talimatna- me yoktur. Bu i.barlaa daimi en - cümene mliracaat edilmiş ve apar. tman kapıariyle pasajlara vitrin konulması, ve dükkân açılmasmı ya» sa kedecek bir Kârar istenilmiştir. Encümen bu teklifi esas itibariyle muvafık bulmuştur. Buna ait tali - matnare hazırlanmaktadır. Yeni Kurulacak Vali Muavinlikleri Dahiliye Vekâleti taşra için ye ni bir teşkilât projesi hazırlamakta - dır. Bu projeye göre, bir kaç vilâyet niz. İşte birkaç çocuk yalınayak başı kabak sokakta ve yahut evlerinin av tusunda oynuyorlar. Bir kadın yere çömelmiş elinde bir tokmakla bulgur döğüyor.. Yabancı görünce derhal bir tek gözünü ka - piyor ve bir tek'yözlü bir beyulâ ha- linde sizi süzüyor. © Acavip sokaklar. Arapsaçı halin: de biribirine girift olmuş sokaklar... Burada bütün büyük Şark şehir - i|lerinde olduğu gibi mecralar sokak- larm ortasmda açılmıstır. Sokaklar iki tarafa doğru yükselir, Ve ortala: rı gukurlaşır. Yağmur vağarsa bu - radan akar, su dökülürse buradan e Mardin sokakları... 'Bu sokakların altı bazan birer tü. neldir. Evden eve geçilir, Sokakların altımda bazan büyük sofalar, avlu lar vardır. Buralarda çamasır yıka. nir. Buralarda bulgur çekilir... Bu- ralarda yoğurtlar samân yastıklar — İşte! Dedi, ve bir sürü kumaş “ mümüneleri uzattı. © Tamam bu kadın benim dün ak. #am o batakhane gibi yerde gördü- üm kadındı, Sesinden anlamıştım. — Sen misin? Dedim. Miş, 9 içinde kurularak, katılanacaklarm «- içinde kurularak, katılanacakları za- manı bekler... Mardin sokaklarından yukarı doğ. ru çıkıyorum. Etrafıma bakıyorum. etrafımı görüyorum. Fakat aklım, dilim sk bir mıntaka sayılacak, merkezi va - ziyette bulunan şehirlerde mansup idare heyetleri teşkil edilecektir. Bu arada, vali muavinliğderinin sayısı arttırılacak, 40 a çıkarılacaktır. Ay - rıca 30 za yakm kaza teşkil edilecek tir. Kızılay Cemiyetinin Teşekkürü Krnlay (Cemiyeti Genel Merke - inden: . Adana felâketzedelerine yardım olmak üzere Askeri fabriks. lara mensup subay, mühendis, işyar, usta ve İşçileri evvelce verdikleri (1500) liraya zamlmeten bu defa da aralarında topladıkları (306) lira (37) kuruşu Genel Merkezimize tes. lim etmişlerdir . Kızılay Cemiyeti bu (hayırsever yurtdaşlara teşekkürlerini tekrarlar. am iki kaçakçı ile bana kaçak kumaşları gösteren kadında... Acaba bir daha bunları nerede gö- rebileceğim? Daha doğrusu bunlar bir daha beni nerede bulacaklar? Sokaklardan geçerken hep önüme yeni bir adamın çıkacağını ve ba. na İstediğim kumasları vereceğini ui çarsafiyie örttü! fikrim hep beni burava kadar getiren İ umuyorum... Beyoğlunda ve bilhassa istila) inşasına e D larına ısmarlanan Vapurların dahili taksimatında ye niden tadilât yapılmasına karar veril. miştir. Bunun için de Denizyolları Idaresine Almanyadan getirilmiş olan mütehassısm da fikri almmâktadır. Buna rağmen mukamele imzalandığı icin gemilerin muhtelif kısımlarma ait parçalarm inşasına başlanmıştır. Vapurlar, yakında kızağa da kona- rek teknelerinin yapılmasma girişi- lecektir. Bu vapurlardan başka be. ger bin tonluk üç biiyük gemi ile A. kay ve Izmir görfezine nit İkişer va- purun inşa ihaleleri de yapılmak ü- zeredir. Burlar için bir Alman ve bir de Ingiliz grubu İle müzakereler yapılmaktadır. Yakında bu gemile. İrin mukaveleleri de Fktısat Vekâleti. le fabrika mimessilleri arasında im- zalanacaktır, Ankara vapuru Hamburga gitmiyor Denizyolları Idaresi tarafından, Umarlarımızdan yükliyeceği ihracat mallariyle Hamburga gönderilmesi dilşlinülen Ankara vapurunun bu 86 yahatinden vazgeçilmiştir. Buna se yaşlarındaki Saniye yediği balıktan, | PP: Karadeniz, Istanbul ve bilhansa | 1 İamir limanlarında biriken ihracat mallarma ait nakil işlerinin temin e. dilmiş olmasıdır. Şimdi vapurun tamiratı Kasm - paşadaki havuzlarda yapılacaktır. Maamafih ileride tekrar sıkışık bir vaziyet hasıl olduğu takdirde ihracat İ mallarımızm kendi vasıtalarmızla Dakli için Iktısat Vekâleti ihracat mallarımızın hakli işini, gelecek sene İden itibaren esaslı bir şekle koyncak ve Avrupaya ısmarlanan yeni gemi. lerimiz geldikten sonra ecnebi mem. leketlere muhakkak surette seferler ihdas edilecektir. Bunun için gimdi- den tetkikat yapılacak ve gelecek se- neye kadar görülen ihtiyaçlara göre bir program hazırlanacaktır. Profesör Peters Geldi Felsefe şubesiyle açılması takarrir eden pedagoji enstitilsinde tecrübi ru huyat dersini yapacak olan Profesör Peters dün şehrimize gelmiştir. Per- gembe günü Maarif Vekâleti erkâniy- le temas etmek, ve enatitüye ait ba - zı meseleler fizerinde görüşmek üz€- re Ankaraya gidecektir. Tıbbiyelilerin ikinci çeyt Tıp Fakültesi talebesi, bu sene me- zun olacak staj smıfı talebeleri gere fine Maksim salonlarında bir çay ter- tip etmişlerdir. 4 Şubat persembe günü yapılması kararlaştırılan bu eğ. lence saat 14 den 21 e kadar devam edecektir. Çaya Tıp Fakültesi profe- görleri de davetlidirler. Denizyolları Memurlarına Zam yapıldı Denizyolları Idaresinde 1337 sene- sine sit kadrosunda gemilerdeki kap- tan, zabitan ve çarhçıların maaşları. na zam yapılmıştır. Bu zam süvari- lerde 40, ikinci kaptanlarda 10, mü- lâzim kaptan ve çarkçılarda da beşer liradır. Az maaşlı memurlara bu sene zam yapmak mümkün olamamıştır. Bunlara da gelecek sene bir miktar zam yapılacaktır. Bundan başka idare kadrosunda mühim bir değişiklik yoktur. Yalnız Samsun acentesi memurlarından Dur sun, İstanbul acenteliğine tayin edil. miş ve İstanbul acenteliğinde de bazı değisik'ikler yapılmıştır. Yeni gemilerimizin başlandı Dahili Taksimatta Yapılacak Değişiklikler Tesbit Ediliyor nizyolları idaresi için Almanyanın Krup tezgâh- altı vapura âit projeler hak- kında fabrika mümessillerile idare arasında yapılmakta olan müzakereler bir haftaya kadar bitirilecektir. ve Değişacek Sokak ie . isimleri Belediye harita yubest, değiştirii. mesi kararlaştırılan ve milli olmıyan sokak ve mahalle isimleri hakkında harita üzerindeki tetkiklerini bitir - miştir. Buna ait rapor, bu işle uğ. raşan komisyona verilecektir. De- gişmeleri lüzumlu görülen mahalle ve sokak isimlerini ihtiva eden liste şubat ortalarmda Şehir Meclisine ve» rilecektir , Tarihi kıymeti olmıyan bütün Hacı, hoca, paşa gibi lâkapları te. şıyan mahalle ve sokak isimleriyle Türkçe olmıyan bütün adlar değişti - rilmektedir . N Oturan vapur kurtarılıyor İki gün evvel Çanakkalede Har. mankaya mevkiinde karaya oturan 7000 tonluk İtalyan şilöbinin Saroz ve Alemdar tahlisiye gemileri tara - fmdan kurtarılmasına çalışılmakta « dır. Geminin oturduğu yer fazla kaya. hik olduğundan kurtarma ameliye - sinin bir haftadan fazla süreceği an- İagılmağtdir . © Ş z ŞehirMeclisi Şubatta Toplanıyor Şehir Meclisi bir şubat pazartesi günü saat on dört buçukta toplana - caktır. Azanın davetiyeleri dünden itibaren gönderilmiye başlanılmıştır. Şubat devresi bütçeye tahsis edil. miş olduğundan içtima müddeti bir aydır. Belediye daimi encümen tarafın - da nkabul edilmiş bütçeye &ısım kı. sım ve derhal matbaada bastırılmak- tadır . Bu suretle bütçenin müzakeresi geç kalıp ta içtima devresinin mart ortalarına kadar uzatılmasına mey - dan verilmiyecektir , Kurtuluşta Bir Ev Yandı Kurtuluşta Eskişehir mahallesiride Küçük Akarca sokağında 35 numara» da oturan Madam Soviçenin odasma kurduğu sobadan yangın çıkmış, ev kâmilen yandıktan sonr söndürül. tür. Fakir Talebeye Yardımlar Mekteplerdeki fakir talebelere ya pılacak yardımların esaslarını tesbit etmek üzere cumartesi günü Valinin relsliğinde bir toplantı yapılacaktır. 20 Ikincikânun ÇARŞAMBA Bugün hava sureti umumiyede ka. palı ve kısmen yağışlı geçecektir. Karadeniz sahillerinde kuvvetli bir hızla esecek olan rüzgârm sür'ati sa, atte beş kilometre olacaktır, Karade- nizdeki fırtınanın tekrar şiddetlenme- #l ihtimal dahilindedir. Orta Anado ludaki kar yağışmn bugün de devam etmesi muhtemeldir. Dünkü Hava Dün, barometre 762 milimetre, 81. TAKVİM? İ z 20.1.9837 — 313 - 326 doğumlu ye” dek subaylar! Usküdar Askerlik Şu * | en: .. a 1 — Şubede kayıtlı olan ve hariç şubelerde kayıt hı olup vazifeten İ.tani da bulunan topçu ve mi haberi e sınıfına mensup Y€ dek yarsubaylardan 313 ilâ 326 doğumlular dahil 1 Şubat 937 de topçu V€ muhabere kıtaatına ilti* hak etmek üzere sevk edi leceklerinden lerini yaptırmak için 24 ve 25-2. kâ-937 günler Üsküdar askerlik şubesi ne müracaat etmeleri. Otelde ölen kadı Britanya otelinde 2 ay hasta tıktan sonra, evvelki gün ölen Violanti hakkmdaki tahkikat tilmiştir.. Kadın yeğeni ve yeğeninin arkadaşı Ibroski fından öldürüldüğüne dair vâki # dialar teeyyüt etmemiştir. Tahkikatın neticesine göre, “İseeliyle ölmüştür. “Masmafık üzerinde morg heniğ Taporunu diği için kat'i netice, bir iki güne dar belli olacaktır. BİRKAÇ SATIRLA iraat Bankası, mübadil vesikalarının ikinci ki larma kıymetlerinin yüzde nisbetinde para vermiye deva mektedir . ranceli ve ekmek narh! hafta müddetle ipka tir. » lorya » Plâj yolunm larak inşası münakasay$ nulmuştur . Bugünkü Hava: KAPALI İinday Gün:33 Kasım: 7 1355 Hicri 1332 Run Zülkade: 7 7 Ikinçikânu” Güneş: 7,22 — Oğle: # Ikindi: 14,55 — Akşam: Ji Yatsı: 18,45 — Imsâk: © caklık en çok 7, en az sıfırın #“ bir santigrat olarak ni rüzgâr yıldızdan hafif surette tir.