31 Ocak 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

31 Ocak 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

JCENUR DUDUEL AA Fl Yazan: MÜMTAZ FAİK Kamışın çokarandığı bir şehir: kamışlı Üzerime bir maşlah giysem Kamışlıya derhal geçebilirim 4 Nusaybine doğru seyahatimize de, Yam ediyoruz. Ovanın hâlâ bir ucu. nu bulamadık, Ve hattâ Mardinden uzaklaştığımız İçin bir ucunu da kay- bettik. Yol arkadaşım uzakta kül ren &i bir bulut halinde yükselen bir şeh. Ti göstererek: — İşte Amude, diyor « Amude şu başlıca kaçakçılık mer- kezlerinden biri olan Amude!.. Oto - mobilimiz de o tarafa doğru İleri . yor ve Amude gözümüzün önünde büyüyor, büyüyor, yayılıyor ve kos- koca bir gehir oluyor. Biraz ileride tren yolu uzanıyor, güneşin altında yanarak parlıyor. Karşıdan bizim tarafa doğru ge - Ten bir adam gördük. Jaların ortasından yü 5 görünce, birdenbire Amudenin yolunu tutuyor. Neci bu adam? Ne demeğe geliyor. du, şimdi de ne demeğe geri dönü yor? . Yol arkadaşım ve yanmda kaçakçı- | ları takip etmeğe memur bir zat hal otomobili durdurdular ve dar : — Duuur!.. Adam bu sesi ya işitti, ya işitmedi ve yolunu kat'iyyen değiştirmedi... — Eğer bu adamı hudut muhafız - ları görseydiler ne yaparlardı? diye sordum: — Dur! diye bağırırlardı. Dur - © madı mı ateş ederlerdi. dediler. — Biz durduramaz sordum. — Hayır, dediler. Biz sürülmlş tarlalar ortasından oraya gidene kadar, o derhal tren yolunu tekrar atlar ve Suriye toprağına giror. — O zaman? — O zaman bizim hiçbir gekilde er. gır . mıyız? diye © « Müdahale etmiye hakkımız olmaz. E- vet, bu adamm gelişinden muhakkak surette bir kaçakçı olduğu anlaşılı yor. Fakat ne yaparsın ki derhal bir #ey yapmak elimizde değil! Grüyor - © sunuz ya, şimdi İki karakolun arasın. dayız. Yolda da devriyelere rastgel - dik. İki karakolun devriyesi biribir - leriyle muvasalayı temin etmişler, sonra geri odönmüşlerdi. Bu adam her halde bu devriyelerin hareket - lerinden haberdardır. Yalnız kötü bir gans eseri olarak bizim kendi ö- nüne geçeceğimizi hesaba katmamış- tır. Otomobilimiz geri döndü. Adem tekrar Suriye toprağına geçti ve biz de yolumuza devam etmiye başla - dık , . Nusaybin uzaktan yeşil ağaçlariy- le tren yolu boyunca uzahıyor. Al - çak düz bir Kasaba... İkl, iki buçuk saattir yoldayız.. Fena halde yorgü-| nuz. Nusaybin, bu yorgunluktan son- ra bize bir vahâ gibi görünüyor. Otomobilimiz kertenkeleleri ürkü - terek, köstebek yuvaları Üzerinde sekerek ilerliyor. İşte Nusaybinin Ka- pısındayız. Daha doğrusu Nusaybi - nin değil, Suriyenin kapısındayız. Çünkü ka: Kamışlı var. Ben © Nusaybini değil, asıl Kamışlıyı gör- 'mek istiyorum. Kimbilir... Belki de görebilirim... Şehre yaklaştıkça yol kalabalıklaş- tı. Köylüler, önlerinde merkepleriyle kasabaya mütemadiyen öteberi ve Kamış taşıyorlar . Karış, fakat şeker kamışı değil. Bu kamışlar da ne işe yarıyor sanki Yol arkadaşım izahatına devam €- diyor: — Bu kamışları eskiden Suriye - den satın alırlardı. Karşıdan her güin yüzlerce Suriyeli, Nusaybine gelir, durakladı | ve geri döndü. Şimdi hızlı hızlı tekrar | saçları örgülü gü - çebe delikanlısı ile yanakları ve du- İdakları düğmeli göçebe kızı zifafa girdikleri dört köşe kamış kulübeler geldi ve sordum; — Zifaf odaları — Hayır. Köylüler, umumiyetie evlerini kamıştan yaparlar. Şimdi bu karşıda göreceğiniz Kamışlı da vak - tiyle kamıştan yapılmış bir küçük köyden ibaretti, Hattâ İsmi bile ora. dan geliyor — Sonra? — Sonra, şimdi kamışları sade ta» vanları kapatmak için kullanıyorlar. | Fransızlar burada bir tuğla fabrika « sı kurdular, Bütün binalar, tuğladan veya betondan yapılıyor. Fakat bu . na rağmen yine eskiden kalma ka- mışlı evler pek çoktur . İ Bu izahat: dinliyerek Nusaybinin İiçine girdik ve yol arkadaşımın söz lerine kulak &abartmaktan etrafıma İ pek bakamadım... Derken Kendimizi geniş bir meydanda bulduk . Meğer Nusaybinin pazar yerine gelmişiz... Ortada geniş bir dam vardı. Köy. den kavun, karpuz, üzüm, kamış ve saire getiren köylüler Buraya mer - keplerini bağlamışlardı . İlk işim güze ce karnını doyurmak | çarelerini aramak oldu. Ben, şu yanı başımızda duran Ka- mışlıya nasıl geçebilirdim? İşte hudut taşları şuracıkta. Bu. rasmı atladım mı Kâmışlıdayım.. Fa- kat evvelâ yol bulmak, sonra de ya » kalanmamak lâzım . Orada tanıştığım bir vatandaş: — Benim pasavanım var, dedi. E. ğer saçınız, sakalınız ve br raz uzun olsaydı, sizin Üzerinize bir niaşlah giydirir, başınıza bir skel ta. kar ve amelem diye karşıya geçire " bilirdim, Fakat, ne yazık ki sizin yü- dinüşü görenler derhal hir yabancı olduğunuzu anlarlar, O halde”... — Ne yapalım, elbette bir çaresi. ne bakacağı Talebelere Yardım İçin Dört Dernek Nişantaşı Kız Orta Mektebi İ beleri biri ikincisi kurumuna, üçüncüsü Çocuk Esirge. me Kurumuna ve dördüncüsü mekte. bin fakir talebesine yardım olmak İ üzere dört dernek tesis etmiştir. Bunlardan 4 üncü dernek mektep- teki fakir talebeye 380 parça eşya dağıtmıştır . tale. İ havuz haline getirilecektir. İpin inşası bu yaz bitirilmiş olacak-| ikısım sza birinci ve ikinci reislerin İ miştir. Yakmda açılacaktır. | ve ondan sonra da Kanıj'ıyu git :“| ğınız bi -|” Hava -| TA Heybelide bir liman yapılacak Heybeliadada, fırtına rında küçük deniz ğınması için zamanla- | merakibinin sis | bir liman yapılması İ kararlaştırılmıştır. Bunun için lâzim gelen keşifler yapılmış ve plânlar hazırlanmıştır. İnşaata birkaç gün zarfında başlanacaktır. Liman, eski N Posta, telgraf konseyi dağıldı b dalgakıranın bulunduğu yere yapı-? lacak ve etrafı kapalı büyük bir Lima» tır, Adalardaki ve hariçteki bütün deniz vasıtaları edebileceklerdir. buradan Şoför! er Aris ilaki ihtilâf ihtilâ Istifa eden birinci ve İ lerin yerlerine yenilerini seçmi şoförler cemiyeti idare heyeti akşam bir toplantı yapmışı lantı, çok gürültülü olmuştur. Bir tifalarını kabul kısmı da idare heye ortadan kalkması için bunu zaruri görmüşlerdir. Niha istifa eden veisler ekseriyetle tekrar seçilmişler dir. mişler, bir ndeki ikiliğin|» ikmekteplerdeki Kütüphaneler Ilkmektepler için 28 muhtlif yer - de açılan kütüphanelerin eser itibari- le zenginleştirilmesi, ayni zamanda bu kütüphane adetlerinin çoğaltılma sı kararlaştırılmıştır. Fatihte yeniden kurulmakta olan gocuk kütüphanesi hazırlıkları bit -| Bugün 400 Seyyah Geliyor Bugün umanımıza Alman bandird- WU Kelion vapurile 400 kadar seyyah gelecektir. Seyyahlar şehri dolaştık tan sonra akşam Akdenize gidecek - lerdir, Ölçü Aletlerin Muayenesi Müddeti Bitti Her nevi taru ve ölçü aletlerinin yazdırılması için Belediyece verilen mühlet dün saat 13 te tamam olmuş tur. Yarından İtibaren kayıtların yaptırmıyanlar oczaya çarptırılacak» lardır. Merzifonda Konferanslar Merzifon, (TAN) Helkevinde muallim Kâzım Özal “Muhite inti- bak” mevzuu hakkında, Omühe Muhir Larlar da elektrik hakkında birer konferans vermişlerdir, Süleyman Nazifin devret senevil irtihali münasebetiyle bir ihtifal ya. pılmış, büyük edidin hayatı ve eser. leri anlatılmış, güzel yazıları okun- muştur. İki Parmağını Kaptırdı Yedikule mensucat fabrikasında çalışan İbrahim İki parmağını maki- | kaldırılmı neye kaptırmıştır. Yaralı, hastaneye Sigorta Produktörleri istifade! Konsey azaları raporu imzalıyorlar asta, Telgraf Konseyi dün son toplantısını yaparak dağılmıştır. Parafe edilmiş olan rapor sureti, dünkü toplantıda murahhas- lar tarafından imzalanmıştır. Konsey arası, dün Boğorda bir gezinti yapılar | ve akşamki ekspresle memleketlerine “dönmüşlerdir. Yeni yolcu salonu nerede kurulacak Projeyi Belediye esaslı şekilde tetkik ediyor Çinili Rıhtım Hanı ile Merkez Rihtum Hanı arasında yapıla» cak olan yeni yolcu salonunun projesi Belediye tarafından tetkik edilmektedir. Beleliye.erkubal eolicir ooasieru göre ini daki binalar istimlâk edileçek ve bu i yollar kapatılacak ve ortada hâsıl olacak boşluğa da yeni salon yapılacaktır. Şüpheli Bır ölüm Hâdisesi Zabıta, Üsküdarda şüpheli bir ö - Tüm tahktkatma el koymuş bulun . maktadır , Valdelatik medresesinde 12 nu Üsküdarlı Hamit, ge- çen gün ansızın hastalanmış ve bi. iayesa Salonun bir cümle kapısı rıh- rıhtım hanmın arka cephelerin- deki caddeye açılacaktır. Merkez Rıhtım hanile Deniz Ticaret Müdürlüğü arasında bu- lunan binaların önünde bir mey- danlık yapılacak ve bu kısımdan Köprüye devam eden kaldırıla - kadar rıhtım parmaklıkları rada oturan rak burası açılacaktır. ruz müddet sonra da ölm sedin defni için usulen belediye dok - turlarından müsaade istenmiş, bele - diye di için cesedin morga kaldırılmasına l10- zum görmüştür, Ölilmün hak bi otopsiden sonra anlaşılacaktır. Çekler Buğday Satıyorlar Rumen vapuru kurtarılamadı Geçenki kar fırtmasnda Kilyos civarımla karaya oturan Romanya vapuru boru, ölümü şüpheli gördüğü hâlâ kurtarılamamıştır, Va - purun her tarafı parçalanarık am barlarma su dolduğundan tulumba - larla suların bogaltılmasma ve ya » ralarm kapatılmasına çalışılmakta - dır, Geminin içindeki 4.000 ton ha- mule de tamamen boşaltılmıştır. i İ İ yer almıya başlamıştır. İsviçre bü - Dünkü kongrede bulunanlar Türkiye sigorta prodüktörleri bir çime geçilmiştir. Yeni idare heyetine kamış arardı. Fakat şimdi her ne -İliğinin üçüncü senelik kongresi dün | Rıfkı, Kemal Başaran, Molz Danof, dense bu pazar kapandı. Kamışları yerli ahali satın alıyor — Ne yapıyor? suni SM ta e "Türkiye hanındaki merkezinde top - lanmıştır. Okunan idare heyeti rapo- ru aynen kabul erlildikten sonra s€- İllâridis, Aslan, yedek âzalığa Aleko, Üreonulor ve Sermet seçilmişlerdir. İken son hafta içinde Tuna havzası Bir Kız Çiğnendi Şişlide Ebegözü sokağında Hıristo apartımanmda oturan küçük bir kız, Halâskürgazi caddesinde bir otomo » bilin sadmesine uğramış, muhtelif yerlerinden yaralamıştır. Otomobi « imışlardır. Son baf-| lin numaras; tesbit edilmemiştir. Kız, Çekoslovakya | muhtelif | tedavi altına alınmıştır. ; Avrupa memleketlerine 150 bin ton| Avrupada buğday ithal etmekte 0- ian memleketler e Çekoslovakyadan buğday âlmıya başlamışlardır. Bu hafta İtalya 15 bin ton buğday sl mıştır. Estonya ile Arnavutluk — ise tım üzerinde olacak, diğeri iki * 31.1.9837 Vesaiti Nakliyenin Geçeceği Yollar Beyoğlundan İstanbula İ mobil, Kamyon ve saire | Tarlabaşı yolile Hamalbaşma çık - makta oradân İngiliz sef bin önünden trahvay yolunu jederek Köprüye | Bu usulün İngiliz sefaretile Şişha- İne arasındaki kısımda bazı güçlükler doğurduğu görülmü, Belediye bundan sonra otomobil, kamyon ve emsalinin Hamalbaşından İngiliz se- faretinin arkasından ve To * caddesinden Şişhaneye inmelerine ka rar vermiştir. Fakat, burası yazm itoz, kışın da çok çamur olduğu için aaha evvel bu yolun yeniden katran» İli köşe olarak inşası kararlaştırılmış» İtar. Yol yapılır yapılmaz otomabiller le kamyonlar bu yeni yolu takip ede- ceklerdir. Diğer taraftan belediye Feriköyün deki terko: Kezinden Feriköy İmezarlı u da ayni şe » kilde katranlı olarak yaptırmıya ka- J rar vermiştir. Gerek Tozkoparan caddesinden ge rek bu caddeden sökülecek parkeler» le Nişantaşmda Eminefendi sokağı yapılacaktır. takip paran Tramvay Tarife Komisyonu Tramvay bilet ücretlerini tesbit edecek komisyon önümüzdeki hafta İçinde toplanacaktır. Elektrik fiyat- larının da indirilmesinden sonra tramvay ücretleri de o nisbette in » dirilecektir. o Bu niabetler he « nz kat'i surette hesaplanmamiştır. Otobüsçülerle İhtilâf Otobüsçülerie belediye arasmdaki ihtilâfı tetkik etmek üzere yarm be. lediye rel muavini Ekremin başkan lığında bir komisyon toplanacaktır, Merzifonda Halk Dersaneleri Merzifoh, (TAN) — Halkevi, hi kurs açmış, burada be sap dersleri vermiye başlamıştır. Az çok bilenler için açılan diğer bir kursta hesap, türkçe, yurt bil - gisi dersleri verilmektedir. Bu kur « sa devam edenler 70 İ buldı gibi, kayit muamelesinin arkası henüz ke- silmemiştir. | Bergamada Deve Güreşleri Bergama, (TAN) — Alay namına yapılan mevsimin ilk deve güreşi, hava müsait olduğundan, çok rağ- İbet görmüştür. Birinciliği, İzmir « İden Ahmedin devesi kazanmıştır Sıvasta Ticaret Dersleri Sivas (TAN) — Yeni seçilen tica- ret odası idare heyeti faaliyete başla mıştır. Başkan Rahıni Çeltekli, pazar günleri vereceği derslerle ticari usul. ler hakkında gençleri tenvir etmesi- ni Ahmet Güzeyeden istemiştir. Mümalleyh ek, poliçe, adi hakkımdaki İlk dersini vermişt senet a m BİRKAÇ SATIRLA kseriyet olmadığı için Sipahi ocağı kongresi 20 şubala bi- rakılmıştır. . ehir Meclisi şubat içtima dev. resine başlıyacaktır. . eni kurulan İktisat Fakti'tesi önümüzdeki perşembe giinü açılacaktır . buğday satmıştır. Daha yetmiş bin ton buğday satılmasına hükümetçe müsaade verilmiştir. Tuna havzası arpaları İsviçrede Laplata arpaları satılır « nın arpaları İsviçre piyasalarmda| yazıt merkerlerinden verilen maltmata göre, bugün havanın yağmurlu geçmesi ib kümetinin müsaadesi üzerine Tuna | tmali vardır. arpalarının İthali gittikçe artmakta- dır, Lehistan biralık arpaları yük- sek fiyat seviyelerini muhafaza et - mektedir. Yulaf fiyatları yökselme » miştir Dünkü heva Dün hava umümiyetle açık geçmiştir. Rüzgâr öğleye kadar lodoscan esmis, ale şam zeri poyrasa çevirerek biraz soğu » weştar. Hava tasyiki 753 milimetre, en #arla sreakire 13, en az $ derecedir. “31 Birimeikknan. d ünkü 8 1 is Birinin 53 Bugünkü Hava: YAĞGIŞL inci ay Gün:31 Kasım: 85 356 Hicr 1382 Zilkade: 19 18 Birincikânun : 718 — Oğle: 227 15,08 — Akşam: 17,21 Yatsı: 18,58 — Tmsâk: 531 VE