31 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

31 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON SEKİZİNCİ YIL. NO: 5572 ADIMIZ, ANDIMIZDIR. HER YERDE 5 KURUŞ Anayasamızda bazı değişiklikler teklif edildi. Birinci maddedeki tadile Cumhuriye- timizin ana vasıfları tasrih edilecek, TZAâüncü maddedeki tadile de toprak ve orman kanunları projelerinin tat- . biki imkân altına alınacaktır Türk ana yasasında memleke- tin bugünkü büyük - ihtiyaçlarını karşılamak ve bazı madde hüküm- lerini partimizin ana vasıflariyle telif etmek üzere birkaç madde- nin tadili hakkında bir teklif ha- * zırlanmış ve başta Malatya Me- busu İsmet İnönü olduğu halde 150 den fazla mebusumuz taraf dan imzalanarak Kamutay Reisli #ine takdim edilmiştir. Riyaset makamı teklifi tetkik etmek üze- re teşkilâtı esasiye encümenine ha- #ale etmiştir. Ana yasamızın 102 inci madde- si teşkilâtı esasiye kanununun her- hangi bir maddesinin tadiline aid takrirlerin müretteb azanm en a- tarafından imzalan- ni âmir olduğundan teklif de yüz elliden fazla mebus tarafından imzalanmıştır. Tadil teklifi encümenden geçtikten son- ra umumi heyette görüşülecektir. Haber aldı; göre tadili etReklif edilen maddelerden biri ka- » nunun birinci maddesidir. Birinci » madde, hükümet şeklimizin cum- huriyet olduğunu ifade etmekte iğli. Fakat bu maddede teklif edi- ik “cumhuriyetimizin; (âik, devletçi ve umumiye için lüzumu —usulen ta- hakkuk etmedikçe ve kanunu mahsus mucibince değer pahası peşin verilmedikçe hiç vesi teklif edi- Bu maddeye ( - “len bir fıkra ile çiftçiyi toprak sa- hibi yapmak üzere istimlâk edile- i orman kanunu- ikümlerine fından mübayaa rinde istimlâk Bedellerinin tedi- yesi şekli hususi kanunlarla tayin edilebilecektir. Tadili teklif edilen maddeler arasında 75 inci maddede bulun- maktadır. Bu madde: “Hiç bir kimse mensub olduğu din, heb, tarikat, ve felset dan dolayı muahaze e Asayiş, adabı muaşereti umumiye ve kavanine mugayir olmamak ü- zere her türlü âyinler serbesttir. B. Hitler beklenmekte olan nutkunu dün verdi Alman başvekili, nutkunda ani laşma şartlarını, dostluklarını; iç vedış politikayı, izah etti Berlin, 20 (A-A.) — Rayiştag —hur zurunda söylenilen ve bütün dünya ta- rafından büyük bir dikkatle dinlenilen nutukta B. Hitler, evvelâ ufak bir te- zahürün çerçevesi içinde bu devrin dik- kat değer hâdiselerinin ifade etmekte oldukları manayı izah ve teşrih imkâ- ni olmadığını söylemiştir. B. Hitler, bundan sonra nasyonal - sosyalist inkılâbının prensiplerini ve inkişafını tahlil eylemiştir Dört yılın hulâsası Führer bundan sonra geçen dört se içindeki mühim — değişikliklerden '— Demokrasilerden ve diktatörlük- lerden bahsediliyor. Bu memlekette bir değişiklik vukua geldiğini ve bunun kelimenin en yüksek manasiyle demok- Fatik bir netice verdiğini hiç kimse an- lamamıştır. Eğer demokrasinin manası birçoklarının sık sık söylediği - gibi, diktatörlüklerin aksine olarak, halkm arzusuna dayanan bir hükümet kurmak demek ise kimsenin benim kadar halk Amerikada tuğyan felâ- keti gittikçe artıyor ğ’ üzbin kişi uvvetlendirmeye Nevyork, 30 (A.A.) — Padukahti şehri suların tehdidi altındadır. 25.000 kişiyi bulan ahalisi şehri terketmeye dâvet edilmişlerdir. Sekiz bin kişi daha şimdiden evle- rinde mahsur kalmışlardır. Memfisde nehrin suları şehri isti. İâ etmek üzeredir. Tehdid altında ka, dan halk kaçmıştır. Luismilde 54000 kişi şehri tahliye etmek mecburiyetinde kalmıştır. — ” ** Nevyork, 30 (A.A.) — Yüz bin kişi bürün n Mistisipi'nin su bendlerini- misisipinin bendlerini çalışmaktadırlar takviyeye çalışmışlardır. “Ohio nehri Sularının en yüksek noktası şimdi bu birleştiği noktağlın 80 kilometre yakınındadır. Bu sel süratle ilerlemektedir. - Yeni yağ- murlar daha az şiddetli - olduğundan Missisipi ovasının felâketten kurtula- cağı sanılmaktı nehirle Missisipi nehirnin **& Nevyork, 30 (A.A.) — Emniyet ve- i tahminlere rağmen, Missisipi ya- 'ndaki aşağı erazi sakinleri evleri- ni tahliye etmiş ve yükseklere çıkarak namina söz sözMEÇA hakkı - olamaz. Altan inkelâbının bu kısmından alınan neticeler hakkında müşahedelerde bu- Tunmayı 1 — Halkın arzusunu, siyasi bir halk teşekkülü olan parti ifade etmek- tedir. 2. — İnkılâbtan beri hakimiyetin bir tek mümessili vardır, o da bizzat hal- kın kendisidir. (Sonu 6. ıner sayfada) Moskova mahkemesi neticelendi R-'ek — Sokolnikof , Arnold on sene hapis yatacaklar ö — Moskova, 30 " ÇA.A.) — Troç. kistlerin muha, kemesi neticesin. de Pitakof, Sere briakof, Muralof Livsitz, Drobnis Boğuslvski, Kni. aze, Radtaisak, Norkine, Juron, Grae, Pushtin kur şuna - dizilmeğe Radek, Sokolni. kov Arnold her biri on sene, Stroilov da sekiz sene hapse mahküm edilmiş. lerdir. Gazetelerin yazdıkları Moskova, 30 (A.A.) — Vişin. kinin ittihamna. mesini tefsir € den İzvestiya ga. zetesi, münakaşa edilmez deliller dolu olup kati hâdiseleri tesbit eden bu mutkun kuvvetli bir akis uyandırarak, müt tehimler sırasın. Murilet da oturmuş olan Troçkist casusları maz 'nen kurşuna dizmiş olduğunu yazmak. tadırlar. Bunlar haricindeki casusluk teşkilâ. 'tının plân ve talimat üzerine memleke. timizin müdafaa kuvvetlerini baktalamak isteyerek sovyet ülkesini son ” derece mutazarrır etmişlerdir. (Sonu 3. üncü sayfada) Ölüme edilen Piyatakof mahküm Ölüme — mahküm Milli Hatay mitingi Bugün saat tam onbeşte şehrimizde Ulus meydanında yapılacaktır Dünkü sayımızda 'Hahsettiğimiz üze- re, Hatay davâsının güzel neticesini kut- Jamak ve Ulu Önder'imizle, İsmet İnönü hükümetine karşı duyulan minnet ve şük. ran hislerini anlatm a için tertib olunan büyük miting bugü', saat tam 15 de U. Tus meydanında baş'tayacaktır. Bu büyük altında barınmışlardır. siyas! zaferimizin manâ ve mahiyetini çok iyi anlamış olan halkımızın bu mi- tinge geniş ölçüde iştirak edecekleri pek tabidir. Memlcektin hemen bütün büyük ve küçük şehir ve kasabasında o saatte ya- (Sonu 6. ımcr sayfada) Mareşal Çakmak'ın; teşekkürü Ankara, 30 (A.A.) — Genel Kurmay Başkanı Ma- reşal Fevzi Çakmak Hatay da- Yasının milli arzulara uygun olarak hallinden dolayı muh- telif müesseseler ve cemiyet: ler ve zatlardan almakta ol- darı tebriklere teşekkürle- lağına Anadolu Ajan- Hukuk İlmini Yayma Kurumunun tertib eylemiş olduğu seri konferans. lardan dünkü Maliye Vekâleti Tetkik Heyeti Reisi B. Cezmi Erçin “Hukuki bakımdan büdce,, unvanlı konferansı- 't vermiştir. Halkevinin salonu ber- mutad alâkalı ve seçkin bir dinleyici kütlesiyle dolu idi. Enteresan - bir meozua temas eden ve - salâhiyetli “bir ağızdan verilen bu - konferansın bazı kısımlarını alıyoruz: Büdce hukuku devlet büdeesi- mesini ve bunun prensiplerini ve kai- delerini beyan dern devlet inkişafının bir şaheseridir. Büdce hukukunu modern devletin bel kemiği olarak tavsif eylemek hiç de | haksız olmaz.,, Millctler - büdceye aid Saklarmı kolaylıkla iktisab ve istimal edememişlerdir. Bu hakkı tanımak is- temiyen kuvvetlerin ellerinden onu, o hakkı kurtarıp almak için hayli müca- deleler olmuş, bu yolda hayli kanlar dökülmüş, bu arada bazı hükümdar baş. Jarı bile yerlere - yuvarlanmıştır. - Bu, noktalara uzaklardan şöyle bir işaretle geçen B. Cezmi Erçin, büdce hukuku, meşruti devlet mefhumu gibi ingiliz e- sasatına dayanır, dedikten sonra Fran- sada ingiliz hukuki esaslarının — daha Çok işlenmiş ve sistematize edilmiş ol- duğunu, bu esasatr hukukiyenin fran. #ız şekli ile ve Belçika kanunu esasisi- in delâleti ile Almanyada kabul edil eylediğini İnglizcedeki çanta manâsına gelen lâtince bir keli» Budget meden neşet etmiştir. Buna mukabil Fransada ve diğer memleketlerde ka- bul edilmiş bir takım tabirler olmakla beraber büdce tabiri hemen her Tisana intikal etmiş bulunmaktadır. Bizde de böyledir. Kâh muvazene, muvazenel u- mumiye, kâh büdce tabirlerini kullanı. rız. Gerek- tabirin, tabire aid tatbi- kat ve ananatın, gerek büdeeye aid hu- kukun garb âleminde tarihen nasıl te- kevvün ettiğini umumi hatlarla çizdik 'ten sonra konferans sahibi bizde bil- hassa tanzimat devresiyle başlayan 16 Jahat teşebbüsleri arasında büdce tabi- rinin ve hukukunun hukuk sistemimiz- de tedricen nasıl yer aldığını, konfe- ransının muhtelif yerlerinde muhtasar ve fakat veciz bir şekilde tesbit etmiş. 3. Cezmi Erçin büdce — tabirinden anlaşılacak manâyı — şöyle tarif etmişe tir: “Umumi bir idarenin gelecek malf bir devfe için yapılmasını tayin eyler diği bu masrafları karşılamak üzere tahe min ettiği varidata aid muvazeneli bir icmal.., Büdce ne bilânçodur, ne de bir hesab! Bunlar hiç değilse nihayetülni. haye maziye veya hale teallük ederler, büdee ise istikbale muzaftır. Büdce yebdei hareke- fikrinin ve tatbikatının ti şudur: verginin alınmasına, vergiyi (Sonu 6. ımct sayfada)