31 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

31 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 3

PÜRÜZLERİN İZALESİNE DOĞRU Newyork Times gazetesi, geçenlerde yazdığı bir başmakalede büyük hafbten- beri Avrupa sulhünün üç defa ciddi teh- likeye maruz kaldığını iddia ediyor. Bu tehlikelerin birincisi, 1934 senesi yazında Avusturya başbakanı Dollfus'ün katli, i- kincisi ayni senenin sonbaharında Yu- goslavya kıralı Aleksandı'ın katli, üçün- cüsü de İtalya hakkın in tatbiki sıralarında belirmiştir. Her üç tehlike de atlatıldı. Birinci ve ikinci hâdiselerin izleri bile kalmamıştır. ler de artık tarihe karışmış- İtalyanın aylarca — milletler konserinden uzakta kalması, o zaman ya dikler birak. bütün izleri ortadan kalkmış olmak için bunların ta- miri. icabediyor. İltalya ile zecri tedbirlere iştirak eden devletler arasındaki münasebetlerin nor- malleşmesi demek olan bu ameliyeye in- - italyan gentlemens agreement le başlandı. İtalya ile İngiltere arasın. daki Akdeniz anlaşması İtalyanın Mont- veux mükavelesine iştirakine yol açtı. Bundan sonra da İtalya mart deniz an. laşmasına iştirak edecek. Bu iki mukavelede zecri tedbirler sı- rasında müzakere ve imza edildiğinden İtalya bunlara iştirak etmemiştir. Şim- di dış bakanımız Aras ile Kont Ciano arasında bu birkaç gün içinde Milâno'da yapılacak görüşmelerden sonra İtalyanın Montreux mukavelesine iştirak edecei umulmaktadır. Esasen İtalya, Montreux mukavelesinin esasına itiraz etmediğini bir çok defalar tekrar etmiştir. Aras - Ciano görüşmeleri Türkiye ile İtalya arasındaki eski samimi dostluğun teyid ve takviyesine yeni bir vesile teş- kil edecektir. İtalya cumhuriyet Türki- 'yesinin en eski dostlarındandır. Montreux mukavelesinden sonra I- talyanın 25 mart 1936 tarihinde Lond. zecri tedbirle- iştirak edeceği bildirilmektedir. Malüm- dur ki bu mart anlaşması, 1922 Vaşing- ton ve 1930 Londra deniz mukaveleleri. min yerine kaim olan deniz itilâfıdır. Se- leflerine nazaren çok dar olmakla bera. Gzdü aliğlin bi güeü he cimlerini ve her devletin sahib olacağı tonaj mikdarını tayin ederken mart 1935 anlaşması ancak devletleri şu kayıdlarla takyid ediyor 1 — Hiç bir devlet otuz beş bin ton- dan daha büyük tonajda gemi inşa et- miyecek. 2 — Her devlet deniz inşaatından di- izerini haberdar edecek. 3 — Nisan 1937 tarihine kadar Va- şington muahedesini imza eden devletler muvafakat ederlerse, topların hacmi de 'on altı pustan on dört pusa indirilecek. Sonuncu maddenin meri olması misandan evel İtalyanın ve Japonyanın buna muvafakat etmeleri lâzımdır. Çün. kü bu ikisi de Vaşington —muahedesini imzalayan - devletlerdendir. Japonyayı buna imale edebilmek için de önce İtal- yanım muvafakati lâzımdır. Bunun dir ki İtalyanın 1936 Londra mukavele- iştirakine ehemiyet veriliyor. A. Ş. ESMER Malatya kombina- sı ve ikinci kâğıt fabrikamız yapılıyor Malatyada kurulacak olan pamuklu bez ve iplik fabrikasının makina tesi- Satı alman makina fabrikaları grupunu 'temsil eden Union Matex'e ihale edil- Miştir. Aynı zamanda İzmit'te kurul- ması mukarrer ikinc kâğıt fabrikası da Almanyada Voigd firmasına ihale edil- miştir. —— KAMUTAY ÇAĞRILARI Yarım saat 10 da Milli Müdafaa cümeni toplanacaktır. * Dal da toplanacaktır. * Arzuhal enelmeni yarın saat 10 da ktır, iye Encümeni yarın saat 10 * fırtıma sahillerde hüküm - sürmektedir. Tanınmış fransız *muharriri Hanri Duvernuva öldü Dün ölen B. Hanri Duvernuva Paris, 30 (A. A.y — Maruf edib, Henri Duvernuva ölmüştür. Fransa İngiltereden borç para aldı Londra, 30 ÇA.A.) — Mali mahfil- 'tinden nikbindirler. Dün ir. Frangın vaziyet den bu salâh Londra'da yapılacak beriyle aynı zamana tesadüf etmekte- dir. Fakat frangm vaziyetindeki — sağ- Jamlığın fransız bankasının iskonto fa- izinin yükselmesine atfedilmesi lâzım- dır. Paris, 30 (A.A.) — Büyük fransız iryolları şebekelerinin kırk ingiliz lirasına varan bir istikraz aktet- tikleri bildirilmektedir. Fakat bu istike raza halk iştirak etmemiştir. İstikraz, Lazara Bros, Morgan Gren- fel ve Rothschild Son's firmaları tara- fından idare edilen bir Londra banker- der grupu tarafından temin edilmiştir. İstikraz on ay müddetle ve senevi yüz de 3.5 faizle aktedilmiştir. Japon — kabinesini general Hayaşi kuracak Tokyo, 30 ÇA.A.) — General Haya- #i, kabine teşkilini kabul ettiğini gaze- tecilere bildirmiştir. Umumi — kanaate göre, mutedil temayülleri olan parla- Mmentocular nezdinde endişe uyandır. mıyan general Hayaşi ciddi manialar- Ja karşılaşmıyacaktır. Ordunun genera- le itimad edeceği temin olunmaktadır. 1931 senesinde Kore ordusu kumanda- 't japon hükümetinin müsaadesi olma- dan küvvetlerini Mançuriye - yolladığı zaman general büyük bir şöhret kazan- mıştir. İngiltere ve Portekiz sahillerinde - fırtına Londra, 30 (A.A.) — Bir. müddet- tenberi İngiltere şimal sahillerinde hü- küm süren fıtrma bugün şiddet kesbet- miştir. Birçok gemi hasara uğramış bir gekilde limana avdet etmiştir. Şimal sa- hillerinde seyrisefer inkıtaa uğramış. Lizbon, 30 (ALA.) — Şiddetli bir Jakolns ismindeki - Felemenk Berlengas adala; vapuru açığında - batmış ve 23 kişi boğulmuştur. Vancora'da dalga- lar Mendereğin 40 metre uzunluğunda bir kısmını tahrib etmiştir. Hviksos limanında 34 gemi ve saire batmıştır. Deniz mendereğin elli met- re uzunluğunda bir kısmını tahrib et- miştir. Birkaç vapur müşkül vaziyette- dir. Madrid, 30 (A.A.) — Madridin bü tün cephelerinde şiddetli muharebeler vuku bulmaktadır. Madrid, 30 (A.A.) — 20 saattenberi Madrid cephesindeki muharebe büyük bir şiddet göstermektedir. Topçu faali- yeti son derecede artmıştır. İnfilâklar tevali etmektedir. Mitralyözler de dur. madan ateş teati etmektedir. B lerliyorlar Madridı 30 (A.A.) — Şehrin şarkı da kâin park civarında ilerleme hareket- lerine devam eden cumhuriyetçiler, bu- gün de de Lano müessesesi ile milli sı hat enstitüsünü müdafaa eden mevzileri zabtetmişlerdir. - Vaziyetteki bu tebed. dül park üniversitesinde kâin binalara karşı yapılacak taarruzu kolaylaştırmak- tadır. Yakalanan tayyareler Madrid, 30 (A.A.) — Resmi bir tebe liğe göre sisten yollarını şaşıran 4 âsi tayyaresi Taye mıntakasındaki hükümet SON DAKİKA da oldukça '*tün metnin tetkikir etmediğini tesbit etmektedirler. mektedir. kaç defa bahsettiği halde, 'adım teşkil ettiği merkezindedir. başlamış görünmemektedir. Nutkun yumuşak lisar dir ki, B. Hitler B. Eden' yid edilmesi iyi karşılanmıştır. burada hususi bir dikkatle okunmuştur. konuşmak ve teşril karşılanmaktadır. essürle karşılanmıştır. 'nün tadilini istiyor. Diş sıyasaya gel Tunmaktadır. B. Hitlerin nutkunun Paris, Londra ve Vaşingtonda bıraktığı Paris, 30 (A.A.) — Fransız salâhiyetli mahfilleri B. iyatlı davranmaktadırlar. Bu hususta bir şey söylemeden önce bü- beklemekte iseler de, nutkun, BB. Eden ve Blumun nutuk- larından sonra kendisinden beklenen müsbet veya menfi pratik neticeleri ” ihtiva Bununla beraber, nutkun hiç bir imkân kapısı açmıyorsa da hiç bir kapıyr da kapamadığı ve yapıcı olmasa bile endişe verici mahiyette olmadığı kaydedil- Sürprziler devresinin bitmiş olması da bir kazançsa da işbirliği Gevresi de kaydedilmekle beraber, şurasına da işaret edilmekte- “Avam Kamarasındaki nutkunda tasrih edilen nokta- lara az çok müphem bir surette temas etmiştir. İspanya meselsi hakkında, son alman notasına yazılı alman hattı hareketinin te- Müstemlekeler hakkındaki mülahazalara dair bu akşam hi çbir salâhiyetli tefsir elde etmek mümkün olmamış ise de muhakkak olarak söyleyebilir ki, bu mütalcalar buna esasen itiraz eden bir çok mahfillerdi Vaşington, 30 (A.A.) — B. Hitlerin nutku, BB. Runsiman, Rüzvelt ve Hul'un müstemleke ham maddelerinin tekrar tevzl hakkındaki müzakereleri” vesilesi Resmi mahfiller ihtiyatlı davranmakta iseler de beynelmilel mahfillerde nutuk umumiyet itibarile inkisarı mucib olmuş ve BB. Hitler, Blum ve Edenin ayni lisandan mesai için müşterek bir zemin bulmak imkânsızlıkları teessürle Keza, B. Hitlerin sömürgeler meselesindeki görüşünü hiç değiştirmemiş olması ve ingiliz - fransız noktai nazarına karşı en küçük bir tavizde bile bulunmaması te Japon ordusunun istekleri 'Tokyo, 30 (A.A.) — Ordu bugün neşrettiği yeni bir beyannamede diktatör- lük emelinde ve kanunu esasiyi ihlâl niyetinde olmadığını bildirmekte, bunun- Ja beraber anayasanın vaziyete uygun bir gekilde tefsirini istemektec Parlamento haklarına riayet edilecektir. Ancak ordu partiler Nazırlar partilere mensup olmamalı ve partilere mensub olanlar da işe baş- lar başlamaz parti azâlığından istifa etmelidir. ce, ordu, hale uygun bir politika değil, sarih ve açık bir milli hattı hareket takibini istemektedir. Siyasi mahfiller, diyet meclisinin feshedileceğini ve seçim kanunu tadil edil- dikten sonra yeni intihabat yapılacağı kanatindedirler, Tokyo, 30 (A.A.) — Ordu, Harbiye nazırlığı için mümesı ğundan Hayaşi kabinesinin kırk sekiz saat zarfında teşekkülü temin edilmi bu- Madrid cephesinde çetin bir harp başladı Topçu faaliyeti sonderece artmıştır hatlarına inmişlerdir. Bunların dördü i- talyan avcı tayyaresi olduğu anlaşılmış- tar. Tayyarelerden biri yere inerken ka- paklanmış ve italyan olan pilotu ölmüş- tür. Diğer üç tayyarenin rakibleri esir edilmişlerdir. Âsi harb gemileri buğday yüklü bir vapuru zaptettiler Paris, 30 (A.A.) — Asi harb gemile- ri, Gijon hükümetçilerine mahsus buğ- day hamulesi yüklü olan Olejandro ko. münist gemisini - zabtetmişlerdir. Altı hükümet tayyaresi Alejandro vapurunun zabtına mani olmaya çalışmışlarsa da maruz kaldıkları şiddetli ateş karşısında kaçmaya mecbur kalmışlardır. Yalanlanan bir haber Barselon, 30 (A.A.) — Katalonya hü- kümetine yakın salâhiyeti mahfiller, Ü- rugay vapurunda mahpus - bulunan 40 kadar zabitin müfrid - unsurlar tarafın- dan kurşuna dizildiği hakkında ecnebi memleketlerde dolaşan şayiaları kati o- Jarak tekzib etmişlerdir. âkisler rin nutku hakkın- B, Hitlerin Fransadan cemilekâr sözleri ihtiva eden iki fıkrası alâka ile kay- Fakat şurası da kaydedilmektedir ki, B. Hitler, B. Eden'in beyanatından bir- B. Dlum'un nutkuna cevab vermekten kaçınmıştır. Nutkun dış siyasete dair olan kısmır dan, siyasi mahtiller, sürprizler devresir nin'nihayet bulduğu hakkındaki beyanatıbilhassa kaydediyorlar. Londra, 30 (A.A.) — - Royter - B. Hitlerin nutku hakkında akşam üzeri Londradaki intiba, bu nutkun hiç bir meseleyi ileri götürmemekle beraber bir karşılanmıyacaktır. seçim usulü ni seçmiş oldu. B. BLUM'DAN BEKLEDİĞİMİZ. Tan'da Ahmed Emin Yalman, B. Blum'un doğru görüşiyle Hatay da « vasında bugünkü memnuniyet verici neticenin alınmasını hazırlamış ol - duğunu kaydederek, henüz anlaşma- 'nın kâğıd üzerinde bulunduğunu ve hakil ni hatırlatarak, bazı fransız müstem- leke memurlariyle hususi menfaat bu güzel eseri baltala - mamaları için B. Blum'un müteyak « temenni eç TÜRKİYE SURİYE. Cumhuriyet'te Yunus Nadi, Hatay meselesinin hakka ve adâlete uygun zim kadar kardeş Suriye 'de memnun olması | işaret ederek, iki memleketin iştiraklerine işaret ediyor, Türkiyenin, esasen bunca en- ternasyonal teahhüdlere bağlı hakla- rını kazanmış olmasının genç Suriye devleti için pek ehemiyetli olan türk dostluğunu, asla ihlâle sebeb - teşkil edemiyeceğini ve bu hakikatin suri - yelilerce de nihayet anlaşılacağını söye lüyor. POSTA KOLAYLIKLARI Tan gazetesi, Balkan ve Küçük Anlaşma devletlerinin murahhasları arasında İstanbulda — yapılmış olan posta, telgraf ve telefon - kongresin- den bahsederek, bu memleketler ara- 'sında tarifelerin daha ucuzlatılma - snin faydalı olacağını, ve nerede üc. retler indirilse muhaberatm artarak devlete daha fazla kâr biraktığı a bit olduğunu söylüyor. Gazete, aynr zamanda bir başka ihtiyaca da te - mas ediyor: Memleketimizde süratli mektub usulü yoktur. Postadan çı - kan mektubların biraz geç tevzi edil- mesi bir zarurettir. Fakat birçok kime seler bu yüzden acele mektublarını yollamak için yolcu ararlar.. Halbuki munzam bir ücretle yıldırım mektu- bu usulü ihdas edilse bu ihtiyaç kar- gilanmış olacaktır. Gaeztenin aynı mevzu dolayısiyle temas ettiği üçün- <ü bir nokta da şudur: tenzilâtlı mat- buat telgrafları usulü memleketimiz- çe kabul edilmemiştir. Bu yüzden Türkiye'den dünya gazetelerine pek — az telgraf çekilmekte ve türk gazete- leri de telgrafla dışardan haber al - mak imkânımı bulamamaktadır. Bu, memleketimizin propagandası bakı - mından mühim bir mahzurdur. Son- 'ra geceleri müsaid saatlerde çekil cek telgraflar yakın şarkta çalışan bir çok yabancı firmalar, acentelerini İstanbul yeri - 'ne mesela Pire'de tesis etmeyi tercih ediyorlar. Moskova mahkemesi neticelendi (Başı 1. inci sayfada) Ani olarak hücum edip bizi silâhsız bir şekilde pusuya düşürmek isteyenler şunu bilmelidirler ki, askeri müdafaa endüstrimiz süratle inkişaf ve ehemiyet . Faşist kumayının plân mucibince nakliye işleri ni durdurmak ve felce uğratmak sure. tiyle uzak hududlarımızın silâhsız ve müdafaasız bırakabileceğini düşünenler sosyalist münakalât vasıtalarının gidgi de> inkişaf ettiğini iyice bilmelidirler. Memleket katil ve bozguncu meslek. ten casus ve mürteci Troçkist çetesinin imha edilmesini istemektedir. Pravda gazetesi diyor ki: Troçkist kuvvetler gayet ehemiyet. sizdir. dışardan yardım bekleyen Troç. kistler bu yardımı yalnız casus teşkilâ 'tından görmüşlerdir. Bu böylelikle,Troş kistler casus olmuşlardır. Troçki, Poatakov, Radek, Sokolnikov Serebriakov, sovyet rusyaya karşı bir darbe hazırlamakta idiler. | '?1