31 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

31 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmialtıncı yıl No. 7133 PAZAR 31 Kânunusani937 Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. Spor Kulüplerinin tahdidi Partice kararlaştırılmıştır Italyan Matbuatı Zaferimizi Alkışlıyor Va Atatürk'e arzı tazimat için Anka-! Moskova dâvâsı Radek ve Sokolnikof ra dan bir heyet Istanbul'a gidiyor| idamdan kurtuldular Fransa hükümeti, Hatay işinde Türk-Fransız dostluğuna lâyık bir surette çalışmadığından Ankara sefirini 5 Dünya Sulhu f İki gün evvol halya'nın İngiliz votasına verdik. leri meali müşterek cevabtan beh- sederken Almanya — ile gerek bu cevabların ve gerekse Londra'dan hareketi günü | | İngiliz hariciye nazırı Lord Eden tarafından iradedilen sutkun Avw. rüpa umuümi vaziyetinde nisbi bir salâha yol açtığına işaret etmiştim... Bir taraftan Hatay vin Türk » Fransız dostluğunu ih- IâI etmeksizin ve battâ daha geniş bir çerçive dahilinde bu dostluğu perçinleyerek — halledilmesi, diğer taraftan geçen Temmuzdanberi si- yaset adamlarının gözüne bir di- ken gihi batmaktan hâli kalmıyan Danzig koridoru işinin iyi-kötü bir pamuk ipliğine bağlanmatı bu sa- Tüh nişbetini biraz daha çoğalttığı gibi - nihayet — bu ayın 24 ünde ( Liyon ) da Fransız başvekili Te on Blum tarafından iradedilen nu- tuk da vaziyete bir kat daha vuzul vermekten geri kalmadı. Alman'ların (Yena) mağlübiye- tindeaberi Avrupa'nın cn basana noktası — Fransa ile Almanya'nın münasebetleri mes'elesidir. Ozaman dan bugüne kadar Avrupa'nın siyasi tarihini burada icmale hacet kal. maksızın da iddia etmek mümkün- dür ki çağdaş devirlerde yapılmış, yapılmakta ve yapılacak olan bü- tün siyasi kombinezonların mihve- rini bu iki hükümetin münasebeti teşkil etmiştir. ve hâlâ da edecek- tir. Avrupa hakikatte, ayni irkin iki muhtelif iklimdeki tezabürün- den başka birşey olmuyan bua iki milletin arasını bulucak, araların. daki kinleri — izale edecek olursa dünya yüzü oldukça uzun bir müd- det harb gallesinden uzak kalacak, ve kimbilir. belki de - ancak bu sayede - beşeriyetin en büyük ide- nllerinden biri olan terki teslihatı tahbakkuk ettirmek mümkün - ola- vaktır. Bü noktamın tafsiline kalkış- mak son zamanların siyasi tarihini yazmak demektir ki böyle bir id- din benden çok uzaktır. — Bügün için ortada birtakım hâdiseler, va- kıslar vardır ki onları sadece tes- bit etmek bugünün vaziyetini müm- kün mertebe bakikate yakın bir şekilde kavrayabilmek — için kâfi- dir. Bize lâzım olan da budur. Umamtf barbın neticesi Pransa ile Almanya arasındaki kuvvet mu- Yazenesini Almanya aleybine — ola. Tak hozmuştu. Kim me derse de- sin Avrupa'daki buzursuzlağun ve bilhassa emmniyetsizliğin bence baş. hoa sebebi işle bu muvazenesiz- liktir. Hitler'in iktidar mevkiüine gel. mesi ve Almanya'yı — birer birer Versay — zincirlerinden - kurtarması Yavaş yavaş bu kuüvvet — müvazene: Sinia yeniden tecssüs etmesine yar: dün etmiştir. Bugün artık Almanya hiçbir Hoktadan komşusu Frapsa'dan geri Versay muahedesinin aç: Hamdi Nüzhet Çançar sahifede — mes'elesi. Suçlulardan ondört kişinin idam- larına karar verilmiştir Ankaradan Ankara, 30 (Husüsi) — Hstay zaferi, yarın (bugün) memleketimi: zin her tarafında muazzam teza. hüratla kutlulanacaktır. — Burada büyük bir miting yapılacak ve abideye çelenkler konacaktır. Bu meyanda bütün " mektebliler, bir geçid resmi yapacaklardır. -Bütün Ankara halkı, Atatürk'ün beykeli önünde toplanacak ve burada - hir çok batibler nutuklar iradedecektir. Ankara şebri, bu akşamdan bir görünüş şenlikler için hummalı bir faaliyet içindedir. Yarınki (bugünkü) teza- hürattan sonra, huşusi bir heyet İstanbul'a hareket edecek ve Ata- türk'e arzı tazimat eyliyocektir. Ankara, 30 JHususi) — Fran. sa, Hatay mes'elesinde Türk - Fran- sz dostluğuna lâyık bir surette ça lışmadığından — dolayı buradaki se- firl | Anri Ponsou | u değişüre- cektir. İstanbul, 30 | Musust | — Ha- Halka doğru Parti kongrelerinde tob- lanan umumi dilekler Parti merkezinde yapılan toplantıda iş- lerin programlanması düşünüldü Parti binası Vilâyetimizin ve vilâyet — dahi: lindeki belediyeler ve köylerin iş- leri programlanmaktadır. Bu prog- ramlara ilk defa olarak Parli kon- grolerindeki dilekler esaş addedil- miş ve bu dilekler üzerinden prog- ramların hazırlanması temin olun- muştur. Evvelki gece bütün daire mü. dürleri ve vilâyet encümeni azüları vali Fazlı Güleç rtiyasetinde parli merkezinde bir içtima aktederek dilekler üzerinde birer birer du- rulmak süretile işlerin program- lanması üzerinde görüşmüşlerdir. Valimiz Fazlı Güleç hazırlmnmakta olan programla bizzat ve ehemmi- yetle alâkadar olmaktadır. . ŞS B değiştiriyor tay zaferi, yarın (bugün) muazzam şenliklerle katlulanacaktır. tanbul halkı, büyük bir sevinç içindedir. Yurdun her tarafından büyük çef Atalürk'e biolerce minnet ve teh- rik telgrafları geliyor. Çankirı, 297 AA — Hatay dâvâmızın halli haberi dün duyu lur düyulmaz bötün Çankırı bay- raklarla donatıldı. Mi gürürümuü- zu yükselten bir muvaflakıyet do- layısile Pazar günü büyük toplantı yapılacaktır. Tezahürata yakın köy- ler de iştirek edocektir. İzmit, 29 (A.A) — Hatay dü: vâmızın kazanıldığı haberi — şehri- mizde büyük bir eevinçle karge lanmıştır. Bu münasebetle Pazar günü saat 15 te bir milli Hatay mitingi yapılmasına karar yerik miştir. Halkevinden Celâl ve Türk- yolu gözetesi sahibi Rifat Yüce ile belediye üyesinden Hasan Behçet- ten mürekkeh bir heyet vilâyete müracast ederek bir mitingin ya- pılması için izin almışlardır. Mi- ting için hararetli hazırlıklar bap Tamıştır. İ Hatay'lıların Sesi Ankara, 30 ( AA ) — Hatay mümessilleri heyeti imzasile basım — Sonu 4 ncü sahifede — Ka Uçüncü ahifemizde 1 — Teşkilân esasiyenin ba- m maddeleri değişecek 2 — Zirsatimiz makine getirilecek 3 — Türk-İtalya dostuğu Mi- için 400 4 — Balkan konseyinde Ak- deniz İtalya münasebatı — konuşu. lacak 5 — Spor kulübleri partinin kararile akdediliyor. — İ;panya ahvali Franko kazanırsa, İtal- yayı taklid edecek. Dün, Madrid cephesinde sabahtan akşa- ma kadar top ateşi devam etmiştir Madrid, 30 (Raâyo) — ajanamın Madrid muhabiri, şehir civarında mütemadi bir harb de- vam ettiğini bildirmektedir. Fakat harbın en ziyade topçu ateşi şek- linde kaldığı anlaşılmaktadır. Karavansel civarında, üniver- site kısımlarında şiddetli ateş de- vam etmektedir. Bayon, 30 (Radyo) — Âsilere mensub harb gemileri dün — İspan- yol Anihando vapurunu — tevkif et mişlerdir. Bu vapurda 500 ton buğday — vardı ve Standar'a mah- sustu. - Bilbao'dan altı hükümet tayyaresi — harb sefinelerini takibe başlamışlar - ve şiddetli bir müsa- deme olmuştur. Esyana sef inesinin hava müdafaası topları, tayyareleri ric'ate icbar etmiştir, —Sonu 4 ncü sahifede — Havas)J General Franko Moskova, 30 (Radyo) — Rade: ki ve arkadaşları: mı mühakeme eden — mahkeme kararım vermiştir. Karar saat 11 de verilmiştir. Bu ka- rar mucibince: Maznunlar Sövyet yıkmıağa ve kapi- talit bir hükü- met kurmağa ka- rejimini rar vermişler — ve birçok mücmese lerde kundakçılık tatbiki ile fasliyete geçemişlerdir. Bunlar memlekette fabrikaları tah- rib edecekler, hastalık mikrobları- ni sulara katacaklar ve yangınlar çıkaracaklardı. Maznunlardan — Biyanaköf ve Sabryakof kurşuna — dizilecekler ve Radek ve Sokolnikof diğer T1 maznun da ayni cezaya çarpılacaklardır. Sokolnikof ve Karl Radek bu teşebbüslerde — doğrudan doğruya faaliyete geçmemiş olduklarından onar sene kürek cezasıma mahkümn — Sonu 4 ncü sahifede— Hitler'in mühim :dx!evi Almanya, zorla imzaladı- gı Versay muahedesini artık tanımıyor — M. Hitler diyor ki: Eski diişmanlarımız , bilmelidirler ki, isteseler de, istemeseler de artık eski zamanlar geçmiştir M. BHitler Berlin 30 (Radyo) — Hitler'in iktidar mevküne — geçtiği günün dördüncü yıldönümü münasebetile bugün Rayiştagda fevkalâde bir toplantı yapılmış ve Hitler; şiddetli alkışlarla kürsüye gelerek, iki bu. çuk saat söz söylemiştir. Berlin şehrinde müdkiş bir soğuk büküm sürdüğü halde, daba sababtan yüz binlerce halk, Ra- yiştag meclisinin toplanacağı büyük opera - binasının etrafında toplan- mıştı. Opera binası, büyük bayrak. h lonanmıştı. —Öğleden sonra birbi üben — ve kafile kafile saylavlar, balk — tarafından alkışla- mayordu. 750 saylav, nasyonalistle- Te mabsus - kiyafetlerile yarım saat içinde büyük salonu doldurdular. Bunlar arasında, Viyana sefiri Von Papen ile Londra sefiri Von Ri: bentrop, sivil “olarak — gelmişlerdi. Alman — ordusu başkumandanı Ge- neral Von Blumberg, amiral Karlı sen ve propaganda nazırı Von Gör bels ile diğer nazırlar, mevkilerin: de bulunuyorlardı. Kordiplomatik locanmın ilk sımfında; Türkiye, İtalya ve japonya'nın Berlin sefir. leri gürünüyorlardı. — Sonu 5 inci sahifede — nn —e eee SE Nevyork, 30 (Radyo) — Tuğyandan mütevellid za- rarlar devam ediyor. Stav- deski şehri suların tehdidi altındadır. Şehir ahalisin- den 25 bin kişi şehri bo- şaltmağa hazırdır. 8000 ki- şi, sular arasında mahsur- dur. Meskosa şehri de teh- likededir. Luizvil şehri sa- kinleri olan 55,000 kişi şehri terketmişlerdir.