31 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

31 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

İ İ | | yirmi sene evvel â 'jş İ | ğ | | <lka Fırtına ve insan Binlerce yıl var ki, gök kubbe, kaç defa böyle bulutlandı, deniz Böyle, çirkin ve korkunç bir timsab ağmı gibi sahile tükürüklerini sa- surdu. Kaç b Şine inen rüzgür * yal, güklerin muhtelif tabakılarından toprak se bir kasırga çatırtıcı ile ağaçlar, çatılar devindi mileri batırdı, insan oğullarımı yuttu. Bu fırtıma, taş devrinde de böyleydi, afaç detrinde de böyle, demir devrinde, buhar ve elektrik asırlarında da böyle.. Değişi yen bir kanun, güneşin sabah vaktinde Meşten başka ışçıklara rağmen her gece yarı dünyaya at besabsz, neticeyi düşünmiyen, yalnız akşamın gü- ü gibi kat't, fa- ve yalnız hükmünü tatbik Ceden bir firna kanunu, dünyanin bile eskimesine, çürümesine, topra: fan, sayun değişmesine yer ve şekil değiştirmesine rağmen hâlâ ve hâlâ ürüyor, yıkıyor, kı Tıpkı bir fortna gi yuvarlıyor, parçalıyor. İnsan denilen en babtiyar ve en asil mabilük; kafasını, şeklini, kı- Oyaletini, ağzım, burünnu, — elini, ayağımı değ miş olmasına rağmen, “bülü ve hâlâ yaradılışmdaki o yırtıcı, o mağrur o hodgam, o insafsız ve © kışkanan, nifak, ihtiras, kin, hased, döşmanlık saçan rubtunu hâlâ ter kedemedi. İki ayak ü ve devirlerin üne kalkan bu eswki, çirkin ve vahşi mahlük, asınların de, maneviyatının — birç: yerlerindeki sip-sivri azı diş- lerini muhafara edib gelmiştir. Ferdlerin hayatı ve cemiyetlerin tezahür- leri, tabintle insan kemmel nümünesi değil de nedir? Hakikt? bir roman.. Birleşik Amerika'da Mister Orinder isminde bir adam, — Roza Prinç isminde bir kızla evlenmiştir. Bu evlenmenin ha- — kiki bir romana benzeyen bir — tarihi hem de yirmi senelik bir tarihi vardır. Mister Orinder, — bundan gazetelerle ilân vermiş ve muhabere ile © belki de ileride hayat refiki olacak genç kızla istemiştir. tanışmak Bu ilân üzerine — Mister Orinder Mis Roza ile tanış- mış, iki sene sonra birbirle- rini görmüşler — ve Orinder Roza'ya izdivaç teklif etmiştir. Bu birinci teklifi kız red- detmiş, fakat dört sene sonra tekrar buluşmuşlar, bu defa Devlenmeğe karar — vermişler- dir. Fakat Roza'nın annesinin ince bir hastalığı buna mâni olmuş. — Bundan sonra gene evlenmiye karar vermişler bu defa da Orinder iflâs ederek memleketi terketmiştir. En son, Orinder servetini yeniden elde — etmiş ve Mis Roza'ya dördüncü defa evlen- mek teklifinde bulunmuş ve nihayet evlenmişler, amma tam.,. Yirmi sene sonral.. Kutu içinde bira! İılington'da açılan Bira ser- gisinde ilk defa olarak vekutu içinde Bira teşhir edilmiştir. Bu usul, — Biranın şişe ile değil, kutu ile satılmasını te- min için . bulunmuş ve İngil- tere'nin en meşhur Bira fab- rikalarından 18 i bu usulün kullanmak — imtiyazını satın al- mıştır, Birleşik Amerika'da da bu usulün tatbikine başlanmış ve günde 4,000,000 — kutu Bira yapılmaktadır. Bu usulün pek çabuk ta- ammüm edeceği sanılmakta- dır. Gene kadın düellosu.. Paris'te iki kadın arasında gene kanlı birdüello olmuştur. Adela Setye isminde - gü- zel bir kadın maruf bir. res- sam ile sevişmekte iken, Mi- mi Dotonye isminde bir ka- dinin âşıkını elinden aldığını aramodaki ba kanun ve inkişaf benzeyişinin en mü- Saime Sâdi Düello Fmeç ile yapılmış kahramanların ikisi de, fakat hafif yaralanmıştır. Bir heykel! Almanya'da Paderman şeh- rinde bir eczacı namına bir heykel dikilmiş ve bugünler- de bu heykelin açılma mera- simi yapılacaktır. Şerefine heykel dikilecek olan ecczacı ve kimyagerin is- mi Adam — Serdirner'dir. ve morfini ilk dela olarak — ilâç şeklinde — kullanılacak — şekle sokan adamdiır. Üçü;ıcü umumi müfettiş Tahsin Özer şehri- mize geldi Üçüncü mınlaka umumi mü- fettiş Tahsin Özer, dün şehti- mize gelmiştir. Çok değerli umumi müfettişimize hoş gel din deriz. V. U.meclisi 15 Şubatta fevka- lâde toplanacak Vilâyet umumüi meclisi 15 Şubatta Vilâyetçe fevkalâde toplantıya — çağrılacaktır. Bu toplantıda umumi meclisin, yıllık âdi toplantısını hangi tarihte yapacağı tesbit edile- cek ve o tarihte toplantı ya- pılarak yeni yıl büdçesinin hazırlanmasına başlanacaktır. Bu sene, Vilâyet umumi mec- lisi, geçen Sseneye nazaran daha kısa bir zamanda mesa- isini sona erdirecektir. Bugün doğacak çocuklar.. bahtan. sonra uranuıs ile - birlil ötü bir tesir yapacaktır. - Birçok hâdise ve ka- zalardan — korkulmalıdır; bir kazada melhurdur. Aile ve kalb işlerinde de vaziyet böyle karışık ve - tehlikelidir. Dikkat Tâzumdır. Bugün doğacak çocuklar zeki fakat çok dik — başlı- olacaklardır; şiddetli bir kibir ve azamet ile daima rakiblerini mağlüb etmek için çalışacaklardır. Kili yaşından sonra büyük bir para bulranı ile Güöneş mühim ANADOLU Ç EHİR Yarım Milyon kilo ——t g gae — Tütünler imalât- hanede işleniyor.; Bu yıl İnhisarlar idaresi ta- rafından Ege mıntakası tütün- lerinden yarım milyon kilo satın alınnıştır. Bu tütünlerin imalâtına başlanmıştır! Mühim bir kısmından sigara imal edi- lecek, bir kısmı da dış piya- salara satılacaktır. 1700 ton mahsul Avrupa memleketle- rine sevkedildi Geçen hafia içinde ihracat- çı tacirlerimizin satmış ve ha- zırlamış — oldukları 500 - ton buğday ile 1200 ton palamut Avrupa memleketlerine ihraç edilmiştir. Türkofisten aldığı- mız malümata göre vapur ih- tiyacı bertaraf edilmiştir. İh- racatçıların yeni yapacakları satışlar içinde vapur temin olunmuştur. Kızılay balosu Nezih varyete numa- raları gösterilecek Kızılay'ın yıllık balosunun fevkalâde mükemmel olması için hiçbir. fedakârlıktan çe- kinilmediğini memnuniyetle ha- ber aldık. İstanbul'dan hususi angaje edilen bir orkestra ta- kımı getirileceği gibi İzmir'in güzide Türk ve ecnebi âile- lerinden kırk - kişilik bir ko- mite tarafından çok nezih var- yete numaraları hazırlanmak- tadır. Balonun verileceği hü- kümet konağı salonlarında, her yıla nazaran yep-yeni ve fevkalâde dekorasyon hazır- hkları yapılmaktadır. Tuz İhracatçılarına prim verilecek 1/1/937 de meriyete giren ve Tuz fistını indiren kanunun 37 inci maddesine göre tuzlu veya salamura halinde mem- leketimizden ihraç - edilecek peynir, zeytin, balık, deri ve barsak gibi maddeler için ihs raç edenlere sarfedilen tuzlar mukabili, bunları iliraçları &- nasında mıntaka tüz fiatınım altıda beşi uisbetinde prim verilmesi münasib görülmüştür. Buna dair İktisad - Vekâletin- den şehrimizdeki alâkadarlara emir gelmiştir. Verilecek prim, tuz fiatine göre Türkofis tara- fından tesbit. edilecektir. S| Kemalpaşa ha- pishanesinde Bir maküm bir mev- kufu yaraladı. Kemalpaşa cezaevinde bir vak'a olmuştur. Katilden mah- küm Hüseyin oğlu Mehmet Ali, zinadan mevkuf -bulunan Rahmi'yi, aralarında — çıkan kavga neticesinde çakı ile ya- nağından yaralamış — vo yara'ı Rahmi - İzmir Memleket has- tanesine getirilerek tedavi al- tına alınmıştı. Mehmet Ali hakkında — tahkikata> deva ——— — — — —— HABERLERİ Kız Lisesinde'müessif bir hâdise oldu. Zehirli gaz dersinde leyli talebe- den biri delirdi ve hâdise çıkardı. Evelki gün Karataştaki kız lisesi binasında zehirli gaz dersinde açık holde tecrübe yapılırken müessif bir vak'a olmuş, bir talebe delirmiştir. Birinci sınıf G. 2 inci şube- den bir talebe, zehirli gaz tecrübesi esnasında birdenbire gayri tabil bir halde söylen- meğe başlamış ve bu talebe, dersten çıkarılmıştır. Mektebin Jeyli talebesinden olan bu kız, geceleyin yatak- hanedeki yatağından kalkarak dişarı çıkmış ve müdür Mmua- vinlerinden birinin ansızın bo: | çığlıklar basarak - dışarı fırla- ğazına sarılmış, soara teskin edilmiş ve yatağına yatırılmış- tır. Zavallı kızcağız, eskiden- beri sinirli bir halde bulnnu- yormuş. Bu iki hâdiseden sonra, dün İngilizce dersinde cü bir vak'a daha olmuştur. İngilizce öğretmeni Adnan, ders takrir ederken sıralardan birinden: — İşte geliyor! Diye yüksek bir ses duyul- muş ve bunu takiben gene bir gün evelki hâdiselerde gö- rülen kız, ayağa kalkarak öğ- retmen Adnan'ın üzerine atıl- miış, böğazinı sıkmağa teşeb- | büs etmiştir. Öğretmen Adnan: — Kaçın kızlar! Diyerek diğer talebeye dı- şarı çıkmalarını bildirmiş, kız- lar, büyük bir gürültü ile ve mışlardır. Bu hâdise, bir ara- lık mektebin diğer sınıfların« daki intizamı da ihlâl etmiş, her sımıfta bulunan - talebe, koridorlara uğramışlardır. Hasta kız, tedavi altına âlın- | mıştır. İzmir Türkkuşunda ders- iere bağlanıyor Mütahassıs Ferid Urb;r konferanslar ve- recektir. Türkkuşu öğretmen kadrosu İzmir Türkkuşu , faaliycte geçmiştir. Bu hafta içinde Türkkuşu üyelerine nazari ders- lere başlanacaktır. Dersler Ha- va kurumu İzmir merkezi bina- sında verilecektir. Ankâra'dan gelen mütehassıs Ferit Urbay yarından itibaren İzmir'deki Liselerle muadili — okullarda Türkkuşu, havacılık, plânör- cülük ve paraşutçülük hak- kında koönferanslarına başla- yacaktır. Ferid Urbay, yarın Karşı« yaka Kız Öğretmen okulunda, öbürgün Erkek lisesinde, Çar- şamba günü Kız lisesinde, Perşembe günü Ticaret lise- sinde konferanslar verecektir. Bu koönferanslar, saat 12,30 - 13,30 arasında olacaktır. Fe- rid Urbay, Türkkuşunun ilk yetiştirdiği genç öğretmenle- rimizdendir. Tahsilini Sovyet Rusya'da — birincilikle ikmal etmiş ve geçen sene İnönü kampında 4250 metrelik irtifa tekoru tesis ederek bu rekorü beynelmilel — sicillere — geçirt- miştir. Çok değerli bir öğretmen olan Ferid Urbay'ın konferans- larından gercek Türkkuşu üye- lerinin, gerek — gençlerimizin pekçök istifadeleri olacaktır. Geçen seneki C. brovesini almış olan İzmir'li gençlerden Şefik Ungun, Nevruz ve Na« mık Aypars İzmir'de açılan Türkkuşu'nun öğretmenlik kad- rosuna alınmışlardtr. Halkevinde Hatay top- lantısı yapıldı. N. Halil, bir nutuk iradederek za-| Bir hasta adam ferin büyüklüğünü izah etti. Dün akşam şehrimiz Halk- evinde (Hatay'lılar toplantısı) y,E;lmışhr. Hatay Türk'lerinin yabancı bir idareden kurtula- rak muhtar ve ulusal bir eğe- menliğe kavuşmaları münase- betile yapılan bu toplantıya İzmir'de bulunan Hatay'lılarla bi.nd_ın fazla halk iştirak - et- miştir. Vali Fazlı Güleç, Müstah- kem mevki komutanı Bürha- neddin ve belediye reisi Dr. Behçet Uz da toplantıda bu- lunuyorlardı. Halkevi salonları toplantıya gelen halkla dol- müş, taşmıştı. Ayakta — bulü- nanlar, oturanlardan - birkaç misli fazla idi. Saat 20 de istiklâl merşı ile toplantı açıldı, ayakta s. y ile dinlenen marştan sonra Kiız Lisesi müdürü — Necmeddin | kazanılan zaferin büyüklüğünü ve ehemmiyetini anlattı. Ata- türk rejiminin muhtelif zafer ve inkılâp hamlelerinden bah- seden hatip, çok alkışlandı. Hatay'ın kurtuluşu münasebe- tile fevkalâde tezahürat ya- pıldı ve bu tezahürattan sonra bir konser verildi, mandoli- nata takımının seçilmiş parça- larını örkestraniın zengin -klâ- sikleri takibetti ve danslar başladı, geç vakte kadar eğ- lenildi. Şirketlerde tetkikler Şehrimiz Nafıa komiseri Sırrı Güngör, komiserliğe bağlı şir- ketlerin muamelelerini tetkikle meşgul olmaktadır. Su ve elek- keti tesisatını gözden ştir. Önümüzdeliklelü aylık devre için tesbit edile- lil, kürsiye çıklı ve Hatay | cek yeni tarifeler için şimdi- $ı/ 23t B, Dünya sulhü — — Başı 1 inci sağfada — tığı rahneler kâmilen kapatılmış, Alman milleti cidden devlere ya- kışır bir gayretle — kayböttiklerihir hemen hemen kâmilen telâfi öt miştir. Bincenaleyl iki hükümet Şimdi karşıkarşıyo oturub müsavi şartlar dahilinde konuşabilir, mü- Favi şartlarla hakiki ve devamlı bir sulhun değilee bile herbalde uzun sürecek ve bütün dünyaya geniş mefos aldıracak . bir mukave- lenin esaslarım kurabilirler. (Leon Blum) un Liyon natku kendisinin bu zarnreti takdir etti- ğini gösteren delillerle — doludur. Bu nütuk bugüne kadar Pransız başvekillerinden — işitmiye alışmış olduğumuz — tarzda birtakım manâ- sız. balâporvazlıklardan — tamamile uzak, bugünün ihtiyacını, bugünün hoyati — zaruretlerini - kavramış bir adamlın nutkudur. Ve onun içindir ki (Eden) in mutkundan — sonra ge- len ve biç şüphesiz kısmen de on dan mülhem — olan bu sözler Av- rupa'da siyasi ufkun vuzuh peyda ettiğine, dünya ahvalinde nisbi bir salâh eseri belirmiye başladığına bir delil addolunabilir. Ancak acaba ayni uyuşmak zaruretini Almanlar da — hissetmiş- ler midir? Dün de işaret etmiş ol- duğum veçbile alabildiğine teslihat yüzünden Almanya bugün çok bâ- riz bir iktmadi sıkımtıya düşmüş olduğu için banu ümid etmek lâ: aamdır. Çok yakında Şunsölye Hitler'in iradedeceği nutuk bizi bu nokta hakkında tenvir edecektir. Ümid edelim ve bekliyelim. Hamdi Nüzhet Çançar Göçmenler için Menemer.ı;—F;ç—a ve Torbalı'da yeni köyler inşa edilecek Romanya ve Bulgaristandan getirilmiş olan göçmenlerin iskânları için yeni inşa edile- cek köy yerlerini tesbit etmek- le meşgul bulunan komisyon Foça ve menemen kazalarında tetkikler yaparak İzmir'e dön- müştür. Yeni göçmen köyleri Menemen, Torbalı ve Foça ka- zalarında inşa edilecektir. Bun- dan başkâa, geçen şene gelen göçmenlerden bir kısmının is- kân edildikleri köyler civarın- da yeni evler yaptırılması da kararlaştırılmıştır. Komisyön; bu hafta Bergama'nın Kınik nahiyesile Üandarlı nahiyesin- de de tetkiklerini yapacak ve en sonra Çeşme'ye gidecektir. Komisyon; Çeşme'deki tet- kikatından sonra raporünu vi- lâyete verecek ve derhal göç- men köy ve evlerinin tesis ve inşasıma başlanacaktır. Az kalsın yanıyordu İkiçeşmelik caddesinde 8 nu- maralı evde oturan Ömer oğlu elli yaşlarında Osman, müp- telâ olduğu albomin hastalığı- nn şiddetlenmesi yüzünden yanında ve kova içinde bulu- nan ateşi devirmiş ve yorganı ateş almıştır. Yangın söndü- rülmüştür. Fakat Osman'ın, sol kaburgası da yanmıştır. Yaralı memleket hastanesine kaldırılmıştır. Türkiye - İsviçre ticaret anlaşması 3 /1/ 935 tarihli Türkiye - İsviçre ticaret anlaşmasının uzatılması ve bu anlaşmaya bağlı listelerin 1933 senesi tarifesine göre tanzimi bak- — kındaki Vekiller heyeti kararı şelirimiz “Türkofis'ine tebliğ edilmiştir. Bu anlaşma' 10 /1/ 937 den itibaren mer'iyete BE .