31 Ocak 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

31 Ocak 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Ankâvradan bir heyet İs- — lince kendilerinin vatandaşla- t edilmiş değillerdir. — önünde büyük bir miting ve <e arzıtazimat için tanbula * Başı 1 intı sahifede genel direktörlüğne — Antak- — ya'dan aşağıdaki 30 Sonkânun — tarihli telgraf gelmiştir: Anavatan matbuatının Har tay dâvâsını müdafaada gü — terdiği asil varlık kalplerimiz- de ebedi minnetlerle yaşaya- caktır. Londra, 29 (A.A) — Royter bildiriyor: Manchester Guar- dian gazetesi İskenderun cağı hakkındaki Fransız-Ti ihtilâfının uzun bir tarihçesini yaplıktan sonra son anlaşmayı kaydediyor ve makalesini şu suretle bitiriyor: Türkiye ve Fransa tatmin edilmiş gözükmektedirler. San- cak Türk'lerinin istikbaline ge- rından arzu edilmez bir tarzda “tecrid edilmiş bissetmiyecek- lerdir. Diğer taraftan gümrük anlaşmaları dolayısile Halep ve Şam da denizden harpten evvelkinden daha fazla tecrid Kurtuluş sevinçleri — içinde çalkanmakta olan Hatay'lılar- dan sonsuz saygı ve selâmlar. Hatay milli zaferi münase- betile bugün Cumhuriyet mey- danında Atatürk'ün heykeli tezahürat yapılacaktır. Mitinge bütün İzmir'liler iştirak ede- ceklerdir. Bütün halk ve te- — aa Burnava'lılar Hatay korNsu Tesis ediyorlar.. Hatay milit zaferi münase- betile Burnava'lılar, bugün ağaç | bayramı yapacaklardır. Büynk Hatay zaferi parlak bir şekilde kutlulanacak ve dikilecek fidanlarla bir koru: luk tesis edeceklerdir. Dün, Bunava'lılardan mürekkep bir heyet, valimiz Fazlı Güleç'i ziyaret ederek tesis olunacak korüya bir ad konulmasım ri- ca ederek Burnava'daki teza- Biratı ziyaret etmelerini iste mişlerdir. Vali Fazlı Güleç, İzmir'de yapılacak tezahürata riyas t edeceği için Burnava'lıların bu davetini bilmecburiye ka- bul edemiyeceğini bildirmiş ve yeni tesis olunacak koruya (Hatay korusu) adının konul- masını tensib etmiştir. Burna- va'llar, çok yerinde olan bu ' emri, memnuniyet ve ehem- miyetle kabul etmişlerdir. gıdıyor şekküller, ilk defa Tilkilik'te toplanacaklardır. Saat 14 te, Tilkilik'teki — toplantı bitmiş olacak ve oradan hareket edi- lecektir. Miting alayı Mezarlık- başı, arasta, Kemeraltı ve kor- don caddelerini takib ile Cum huriyet meydanında Atatürk'ün heykeli önüne gelecek, orada duracaktır.. Milli Hatay istik- lâlinin tes'idi, fevkalâde teza- hüratla yapılacak, evvelâ istik- lâl marşı söylenecek, sonra belediye, Halkevi ve İzmir- de bulunan Hatay'lılar, adına bir zat tarafından nutuklar iradedilecek, kazanılan büyük zafer anlatılacaktır. Nutuklardan sonra büyük- lerimize ve ilgililere çekilecek tazim, tebrik ve teşekkür telg- rafları okunarak metinleri ka- rarlaştırılacak ve mitinge işti- rak eden yürüyüş sırasile Kor- donu ve doktor Mustalfa En- ver bulvarını takip ile Kültür- park'a gidecek, orada dağı- lacaktır. Mitinge iştirak eden halk Hatay bayrakları taşıya- caklardır. İspanya ahvali — Başı T inci sahifede — Âsiler tuttakları vapuru müsa- dere etmişlerdir. Sihan ve Satander'de bu haber balkan endişesini mucib olmuştar. Madrid, 30 ( A.LA ) — Bü- tün cephelerde şiddetli mu- harebeler vukubulmaktadır. Varşova, 30 ( Radyo ) — Ekspres Porati gazetesinin Salamank'tan aldığı habere göre Franko İspanya'da dahili harp biter bitmez korporatif idare şeklinin tatbik edilece- ğgini bildirmiştir. Cebelüttarık, 30 (Radyo)— İngiliz Nelson kuruvazörü, Va- lans'a varmıştır. Amiral Sir Rober Mekad, İspanya Baş- vekili M. Largo Kabalero ile bir mülâkat yapmıştır. Largo Kabalero İngiliz zırh- hsına giderek iadei ziyarette bulunmuştur. Madrid, 30 (Radyo) — Sis- ten yollarını şaşıran 4 âsi tay- yaresi, hükümet kuvvetlerinin bulunduğu mıntakada yere in- mişlerdir, Bu tayyarelerin dör- dü de İtalyan avcı tayvaresidir. İnarken biri kapaklanmış ve İtalyan olan pilotu ölmüştür, diğer pilotlar esir edilmiştir. Londra, 30 (Radyo) — nebi memleketlere - knçırılan İspanya kltınlarının beynelmi- lel sayılması mes'elesinin Lâ- hey adalet divanına değil, hususi bir komiteye havale edildiği anlaşılmıştır. Atillâ'nın Def nes |Tarihe müstenid znbıla romanı Fevkalâde bir hal ve hâdi- se ile karşılaşmadık. Genç kadının çok bedbin - olduğu - muhakkak.. Tavsiyesi hilâfına kulübeden — çıktığımız - halde hiçbir şey olmadık. Dedi. Fakat sağ taralı üze- rine yatmış bulunuyordu, âni — bir hareketle döndü ve: — Yoksa, henüz gün doğ- madı mi, ây işığına mm alda- — niyorum.. Dedi ve sonra Piyer'e: — Hey’l’iyer, hâlâ mı uyu- Nakleden: F, Benlioğlu Piyer homurdandı: — Uyanıyorum, müsyü... Diye cevap verdi. Lük bu sırada ayağa kalktı; elbisesile ve yalnız çizmelerini çıkarmak suretile yatmış olan Piyer de yerinden fırladı, seri bir hamle ile ağır masayı ka- pinin — arkasından çekti ve | kapıyı açarak dişarı baktı. Ormanın temiz havası - iki arkadaşa güzel bir tesir yaptı. Lük kulübeden dışarı — çıktı, arkadaşına: D — Haydi, sen de dişarıya | | | | ANADOLU 58$ Kız kaçırmak Kemalpaşa kazasının Ar- mutlu köyünden Ahmed Yu- suf, Mehmed çavuş kızı Emi- ne'yi rizasile kaçırmış, babası- nın şikâyeti üzerine her ikisi yakalanarak adliyeye verilmiş- lerdir. Kız onbeş yaşındadır. TYrenden düşmüş Evelki gece Alsancak Dev- let Demiryolları istasyonunda bir” kaza olmuştur. Osman oğlu Ali, bindiği 1308 numa- ralı katarın durduğnu zanne- derek yere atlamış ve düşerek başından ve elinden hafif su- rette yaralanmışlır. Sarkıntılık Peştemalcılar başında Os- man oğlu Mehined, Hüseyin kızı 18 yaşında Münire'ye sar- kıntılık etmiş ve bıçak çek- miştir. Bıçakla taarruz Çorakkapı'da Gaziler cad- desinde Bıçakçı hanında Ali oğlu Nuri, sarhoş olarak ara- bacı Avram'ın yattığı dama taarruz ettiğinden tutulmuştur. Hırsızlık Karşıyaka'da Fahrettin paşa caddesinde Şevki oğlu Ahmed, İtalyan tabeasından Franko kızı Mariya'nın kurumak üzere bahçesine astığı bir fanilâyı çaldığı iddia edildiğinden ya- kalanmıştır. Demircilik mi yapacaklar| Kahramanlar'da Ali Cenap sokağında Abdullah oğlu İ0 yaşında Zeki, Ömer oğlu 10 yaşında Recep, Said oğlu 8 yaşında Cemil adındaki çocuk - lar Yusuf oğlu Mustafa'nın avlusundaki teneke perdeyi bozarak eğe, çekiç ve saire gibi on parça alât veDemir kızı Eşref'in açık bulunan ka- pusundan girerek bir tunç ha- van çaldıkları iddia edildiğin- den cümlesi yakalanmıştır. Yaralamak Keçeciler caddesinde Ömer oğlu Kadir, Hayrullah oğlu Muharrem'i bıçağın tersile yü- züne vurmak suretile yarala- dığından yakalanmıştır. Darısı İzmir'in başına Ankara, 30 (ALA) — Ötet denberi hazırlıkları yapılmakta olan küçük evler kooperatifi müteşebbisleri bugün Halkevi salonunda — toplanmıslar ve kooperatifin teşekkülüne aid esasları görüşmüşlerdir. Müte- şebbisler aralarında 10 kişilik muvakkat komiteyi — seçerek kooperktif nizamnamesini ha- zırlamağa inemur etmişlerdir. çamurlatmaktan mı korkuyor- sun. Geceyi tehlikesiz geçir- dik. Nerede ise genç kız da qclcccklîr. Göreceksin «i bu korkunç görünen şatodan hiç- bir zarar gelmiyecektir. Dedi — Keyfiniz yerinde müsyü. Genç kız şimdi gelirse ne âlâ... Akşatna kadar onu bek- liyecek değiliz ya.. Maamafih biz otomobili biraz temizle- meliyiz. — Hele acele etme.. Ken- dimizi göstermemeğe çalışma- hyız. Biraz temiz hava aldık, bunun için gene kulübeye gir- meliyiz, Ben o dilber : hoş görünmek için bütün or- manı vermeğe hazırım. Bize kulübeden çıkmamamızı em- Biz de emri mu- iya | | Muhtarve Iurbekcılermm marifeti - Fitre zarflarını açarak paraları almışlar ve yerine 10 paralık doldurmuşlar Bozdoğan (Anudolu)—lnebolu köyü muhtarı ile üç kır bekçi. sinin, Türk hava kurumu adına toplanan fitre ve zekât zarf- larını - açarak içindeki paraları aşırdıkları ve bunun yerine delik on para ile 20 paralıkları doldurdukları anlaşılmıştır. Fitre zarflarını açan heyet, hâdiseyi tesbit etmiş ve muhtar ile bekçileri adliyeye vermişlerdir. Tahkikata devam cdılnı:ktcdır Esrarengiz cinayet İnebolu köyü muhta- rını öldürdüler Bozdoğan, (ANADOLU) — Üç gün evel burada esrarengiz bir cinayet olmuştur. İlçemizin Osmaniye köyü muhtarı Çerkez Şölml) gecoersdkti öpümetlün dönmüş vaterli alan hayvanını | gezdirdiği sırada, bir şahsı meç- hul tarafından atılan kurşunlarla yaralanmış ve derhal ölmüştür. Katil, derhal kaçmış ve kim olduğu anlaşılamamıştır. Adli- yece tahkikata devam edil- mektedir. İngiliz Ordu nizam- namesinde deği- şiklikler oluyor.. Londra, 29 (AlA) — Daily Maiyl gazetesinin bildirdiğine göreordü-dahili bazı mühim de; pılması düşünülmektedir. Bu suretle senede dört milyou İngiliz lirasp fazla masraf lâzım gelmektedir. Salâhiyettar ma- hafil ayni zamanda'beden tey- biyesi sisteminde mühim bir tebeddül vücuda getirecek bir plân hazırlamakla meşguldür- ler. Kabine azasının mühim nizamatında gikliklerik yar bir kısmı mecburi bir beden | terbiyesi sistemi kurulmasına mütemayil bulunmaktadır. Genç-| ler her sene muayyen bir be- den terbiyesi yapacaklardır. Londra, 30 (Radyo) — İn- giliz kabinesi, bugün Baldvin'in riyasetinde toplanmış ve ordu dahili nizamnamesinde yapıla- cak tadilât etrafında uzun müddet konuşmuştur, Kaçakçılıkla mücadele Ankara, 19 (AA) — Ge- çen bir hafta içinde Gümrük muhafaza örgütü iki ölü biri yaralı ellibeş kaçakçı, 282 kilo gümrük kaçağı, 1900 tane çakmak taşı, 42 gram uyuş- turucu madde, 102 altın İira, 151 Türk lirası, 3 silâh ve 26 mermi ile 26 kaçakçı hay- vanı ele geçirilmiştir. Gece vakıa çıktık amma, gece başka, bu parlak güneşli gün- düz de büsbütün başkadır. Piyer de Lük'ün fikrinde idi. İki delikanlının - kulübeye kapandı ğından beş — dakika | sonra, dışarıdan kapıya halif | iki fiske vuruldu. Lük hemen yerinden fırladı kapıyı uçti ve dilber avcı ile karşılaştı. Mahud - iki büyük Danimarka köpeği gene kızın yanında idi. Genç kız, dün akşamki gi- bi avcı kıyafetinde değildi. Kısa ve hafif, fakat kolları uzun, yakaları kapalı bir rop giymişti. Genç kız. cidden Lük dün akşam güzeldi, karanlıkta tı Moskova'dan Torbalı'ya Bir ördeğin ayağında bulunan bilezik Torbalı, ( ANADOLU ) — Cellâdgölü civarında ördek avlıyan Ahmed Ali isminde bir avcı; vurduğu ördeğin aya- ğında bir. aleminyum - bilezik bulmuştur. Bu bilezik üzerinde şu cümleler yazılıdır: *Moskova 46038 D. 11 Hoig, Sümerbank Hereke fabrikasının çalışmaları Sümerbank'ın idaresinde olan Hereke Yünlü dokuma fabri- kası 1936 yılımı müsait bir faaliyet konjunkturile ikmal etmiştir. Yünlü dokumacılık sahasında memleketimizde bir iki yıldanberi hissedilen mu- vakkat huhran göz önünde tutulursa geçen yıla nazaran alınmış olan daha yüksek randman ve neticeler cidden memnuniyet verici mahiyettedir. Hereke fabrikası biten yılın ilk, 11 ayı zarfında 85.556 kilogram iplik imâl etmiş ve kendi ipliğinden imal ettiği kumaş miktarı ilk on ay zar- fında 78.043 metreyi bülmuş- tur. Fakat asıl çalışma, yabancı iplikten kumaş imali sahasında olmuştur. Bu nevi kumaştan imal edilen miktar senenin ilk 11 ayı zarlında 867.319 lira kıymetinde 246.172 metredir. Geçen senenin ayni müd- deti zarfında ise ancak 731973 lira kıymetinde kumaş — imal edilmişti. Yabancı iplikten ku- maşların git-gide daha fazla imal edilmesi memlekette ka- liteye doğru rağbetin arttığı- | na delildir. Esasen Bursa Me- rinos iplik fabrikasının faali- | ye geçmeşile bu nevi kumaş- lar için gerekli iplikler de doğrudan doğruya Sümerbank bu yeni fabrikasından temin edilebilecektir. — Geçen yılın miştir. Satışlar, yılın ilk 11 ayı zarfında, geçen senenin ayni devresine nisbetle yüzde 25 bir fazlalık göstermiştir- Fakat yalmız piyasaya olan | satışlar nazarı itibara alınınca | endişe gölgesi vardı. Lük'e yavaş bir sesle: — Müsyü; dedi, dün gece kulübe etrafında ayak sesleri duymadınız mı? — Hayır, fakat derin bir uykuya daldığımı da - itiraf ederim. Arkadaşım Piyer de ayni şekilde uyudu. Piyer, sen birşey duymadın mi? Piyer cevap verdi: — Hayır, müsyü, duyulacak bir sesle: — Buraya geldiğine emi- nim!, Dedi. Daha birşeyler söy- liyecekti; birden sustu. Lük: — Madmazel, dedi, buraya satış vaziyeti çok müsaid geç- | | | | | | Bu akşamki program * Istanbul radyosu Gündüz neşriyatı: Saat 12,30- 14 Türk musiki, havadisler, hafif musiki. Akşam neşriyatı: Saat 14,30 Beyazıd meydanından naklen Hatay mitingi tafsilâti, 18,30 Ambasador'dan naklen varyete musikisi, 19,30 koönlerans (Se- lim Sırrı Tarcan - tarafından) 20 Müzeyyen ve arkadaşları tarafından Türk musikisi, 20,30 Ömer Rıza tarafından Arap'ça havadisler, 20,45 Belma ve arkadaşları taralından Türk musikisi, 21,15 Stüdyo orkes- trası, sololar, 22 Ajans ve Borsa haberleri, sololar. —3 çi sane— Moskova dâvâsı -Başı ( inci sahifede - edilmişlerdir. Arnold ve Trozof sekiz sene hapse mahküm edilmişlerdir. Bu suikasd teşkilâtı ile alâ- kadar olarak tevkif edilmiş olanlar da aynı şekilde muha- keme edileceklerdir. Troçki giyaben idama mahküm edil- miştir. Londra, 30 (Radyo)—Deyli Telgraf gazetesi neşrettiği bir makalede Radek muhakeme- sini tenkid etmektedir. Maz- nunların — itiraflarının çok şa- yanı dikkat görülmekte oldu- ğunu da yazmaktadır. Deyli Ekspres: Radek muhakemesi, Sov- yetler için yanlış bir harekettir. Deyli Niyöz: “Zan ve şüphe altına alına- cak Sovyet rüesası kalmamış- tır, , Demektedir. Moskova, 30 (A.A)— Piate- kov, Serebriakov, Muralov, Livsitz, Drebnis, Boguslavski, Kuiazov, Serebriakov, Muralov, Turok, Gras ve Puşkin idama mahküm edilmişlerdir. Radek, Sokolnikov ve Arnola on sene ve Stroilov sekiz sene hapis cezasına çarpılmışlardır. Moskova 30 (A.A) — Troç- kistlerin muhakemesi netice- sinde Piatakov Serebriakov, Murazov, Livchitz, Orobnis, Boğuslavski, Kniaze. Radtaic- hap, Norkine, Jouren, Grache, Pouchine kurşuna dizilmeğe, Radek Sokolnikov, Arnold her biri on sene Stroilev da sekiz sene hapse mahküm cdılmışlerdır 'bu nuyud uısbelımn yüzde 64 gibi yüksek bir rakam ifa- de etmesi, fabrikanın piyasa- da gitgide deha — geniş bir sürüm imkânile karşılaşmakta olduğı göstü âile isminizi bize lütfediniz. Dilber avcı, gülümsedi ve: — Müsyü, — dedi, buraya isminizi sormak ve ismimi vermek için gelmiş değilim. Fakat hakkımız var. — Benim adım Lük Ober- tendir. Arkadaşım Piyer Mu- lendir, benim ırkzdışım ve makinistimdir. İşte madmazel bizim, — hüviyetimiz bundan | ibarettir. Halbuki genç kız, güçlükle | Genç kız bir daha gülüm- sedi: — Benim de ismim Gisel- dir. Babam Kont Torelvoş | dün akşam gördüğünüz şato bir kimsenin gelip gelmediği- | m sonra ınlım—ı sizd şartiyle öğren- | sö; da ikamet etmektedir. Bütün bu büyük ormanlık mıntaka babamın malikânesidir. Dedi. Genç, birşeyler dılıı