31 Ocak 1937 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

31 Ocak 1937 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 6

n TaNlBs — Milli Hatay mitıngı Bugün saat tam onbeşte şehrimizde Ulus meydanında yapılacaktır (Başı 1. inci sayfada) pilacak olan diğer mitingleri de düşü. nünce bütün Türkiye vatandaşlarının bugünü bir bayram gibi kutlayacakları anlaşılır. — Dün de bildirdiğimiz gibi halk ve gençlik saat 13.5 den itibaren halkevi binası önünde toplanmaya başlayacak ve oradan Samanpazarı, Anafartalar cadde- Bini takib ederek Ulus meydanında yer Alacaktır. Tertib heyetinin hazırladığı programa göre İstiklâl marşı çalmarak bir ağızdan söylenecek,hatibler nutukla. Tn vereceklerdir. İstanbulda bugün yapılacak miting İstanbul, 30 (Telefonla) — Şehrimiz- Ge yarn aypılacak miting çok parlak o Jacaktır. Şehrin muhtelif semtlerinden bir grub halinde mintinge iştirak edecek binlerce halkı taşımak için tedbirler a. “Aımmıştır. Deniz aşırı yerler için husu. Gi nakil vasıtaları hazırlanmıştır. Mitinge şehrimizdeki - bütün parti (Başı 1. inci sayfada) Jıdır. Prensip budur. Alınan paralarla “yapılacak masrafların mürakabesi veya Saire gibi neticeler artık o pren: Büdçe Hukuku “mankıti neticeleri olur. olmadığı: bulunduğuna şüphe yoktur. Fakat iş o iki mahiyeti izaha gelince - görüş mnın biribirinden hayli tehalüf iğini tesbit etmek üzere konfe- “zans sahibi, burada alman hukukçuları- “nin kanun mefhumunu materyel ve for- “mel diye ikiye ayırıp yürüttükleri iç / hadatı ele almış, bunların bilhassa fran- “sız hukukçularından bir kısım üzerin- tini izah etmiştir. Bu hu kukçulara göre materyel kanunlar “hü- kümdar tarafından emir ve nehyi mu- n birer olup — ferdi bir enfaat için değil, âmme menfaati i- münferid bir şahsa teallük etme- imek üze- “ze kabul olunurlar. Bunlar âmme için /“vacibültittibadırlar. Formel / kanunlar ise ancak idari birer hükümdürler - ve bu itibarla hukuki tesirlerindeki kuv- “vet evelki sınıf / kanunlardaki / kadar — değildir. Binnetice ikinci sınıf kanun. “ dara ademi riayet kelimenin tam ve hu: kukt manâsiyle kanunun ihlâli telâkki olunamaz. Büdee kanunu işte bu ma- “hiyetteki formel kanunlar - zümresin. “ dendir., Kanunlarda bu tarifi / kabul — etmiyen içtihadlar da yok değildir. Bundan sonra B. — ce kanunlarının tahl — Fransada hukuku âmme ve maliye üs- tadlarından Gaston Jöse'in - taksimini esas ittihaz ederek büdcenin hukukt göylece — mahiyeti hakkındaki fikirleri O düçeayırmıştır. 1 — Bazılarına göre büdce hukuki 3 — Bir takım'arına göre de büdee “ asla bir kanun deği'e — Buüç fikrin lehinde, aleyhinde yü- — Yütülen münakaşaları tesbit ettikten — gonra B. Cezmi Erçin büdee kanununu — €vvelüâ hukuki esaslara göre, sonra da / mevruat sahasında tetkika girişmiştir. — Büdcenin mevzuat sahasında — tetkiki Sırasında İngilterede, — Fransada, Al- |— manyada hâkim mevzuatın farikalarını 'beyan ederken çok mühim temas etmiştir: “— Almanyaya aid. Vaymar kanu- u esasisinde şu hüküm — vardı İetin büdce kanununa, varidat sarifata veya bunların idaresine teal- “ İük eden ahkâmdan maada, hüküm ko- nulamaz. Bu hüküm ile çok mühim bir esas kurulmaktadır. Şöyle ki, tatbikat- 'ta devlet büdcesi kanunu — esasi bakı- amından bir kanun olduğundan ve bilâ- şüphe her kanun yeni bir kanunla ta- diler ve halkevleriyle spor, esnaf teşek. külleri, lise ve yüksek mektebler iştirak edeceklerdir. toplantdan sonra mitinge deniz vasıtlariyle iştirak edenler alay halinde Dolmabahçe önünde Atatürk'e tazimlerini arzedeceklerdir. Zonguldak'ta tören Zanguldak, 30 (AA.) — Müli Hatay ÖerüEim salirlü nücekeümesi Zonguk e ETLEE ei erlasikke içla Büyük bir mitibg ha. Tökamakisdir. Mking pazif günü w 5836 e büyük örenle yapılacaktr. Mi ölnlnlicimd vataf cetalyitleri ve bitün BÖK SĞ birhayecanla taltlaş ha. l Denizlide sevinç Denisli, 30 ÇALA.) — Hatay milt da- VneEi veiletler Guniyelinde kazamıl. herkeste büyük bir sevinç başlamıştır. Bu milli işi muvaffakiyetle başaran bü- yüklerimizi tebrik için büyük bir miting yapılamsına karar verilmiştir. dil, ikmal veya ilga edilebileceğinden büdce kanununa konulan — hükümlerle diğer kanunların tadiline ve ilim sahasında ise devlet diğer kanunları tadil eylememesi, di- ğer kanulnarın tadili lâzımsa — bunun kendi sahasında yapılması ehemiyetle iddia ve müdafa olunmakta idi. Vay mar kanunu esasisi bu messleyi halley- Temiş ve büdee kanununu ancak seneli varidat ve masarife mütcallik hüküm-. lere hasrukasreylemiştir Konferans sahibi bundan sonra Tür- kiyede büdce hukukunun vaziyetine ge- muhasebei umumiye kanunumuzun büdee hakkında tesis eylediği kaidele- ri de gösterdikten tonra demiştir ki: “— Bu mevzuda vasıl - olduğumuz her medeni memlekette ince işliyen hi- dematı âmme teşkilâtı vardır. Bu teş kilât gene kanuni hükümleri dairesin. de bir takım masraflar yapmakta ve bu masrafları karşılıyacak varidat - topla» maktadır. Bu masarif ve varidat azalır, goğalır, fakat dalma mevcuddur. Büd. idematı âmme teşkilâtının fasıla- sız devam eden bu faaliyetinin muay- yen bir devreye aid, nevama bir prog- Tamıdır. Bu program, yani büdce müs- takilen bir hükmü umumi — tesis eyle- mez. Fakat mevcud kanuni hükümlerin - program devresi dahilinde - devam tatbikine salâhiyet ve mezuniyet ver- altında, büdcenin diğer kanunlardan ayrı bir mahiyeti bulunduğu, —ilk — vehlede — kendini göstermekte olmasına rağmen büdeesi esas itibariyle kanunların tâbi bulun- duğu usul ve merasim dairesinde mü- zakere ve tasdik edilmekte ve bunlara her memlekette mutaden kanun denil- mektedir., Neticede B. Cezı Sınr şöyle bitirmiştir: “— <. büdeenin hukukt —mahiyeti ne olursa olsun... bu cihet onun pek büyük ehemiyeti olan mali i asla düşürmez. Milyonlarca ve milyon- Jarca kiymetlerle tesbit edilen bir ha- zineyi her sene hazırlamak ve bunu yerli yerine sarefdebilmek elbette pek büyük itinalarla — hazırlanması — lâzım gelen bir takım kanuni hükümlere, mü- eyyidelere ihtiyaç gösterir. Konferans pekçok alâkayı celbetmiş ve alkışlanmıştır. miş olur. Bu şerai Erçin konferan. mevki Küçük evler kooperatifleri müteşebbisleri toplantısı Ötedenberi hazırlıkları yapılmakta olan küçük evler kooperatifi müteşeb. bisleri bugün halkevi salonunda top- Janmışlar ve kooperatifin teşekkülüne ait esaslarr görüşmüşlerdir. Müteşebbisler aralarında 10 kişilik muvakkat komiteyi seçerek, koopera tif nizamnamesini hazırlamağa memur etmişlerdir. B. (Başı 1. inci sayfada) 3, — Binaenaleyh bir tek vazi kanun yardır. 4. — Bir tek icrai kuvvet mevcud- dür. Führer 1933 senesinde iktidar mev- küne geldiği zaman hayatın her saha- sında görünen karışık vaziyeti etmiştir. Vaziyet bilhassa iktisadi sa- hada pek nazikti. O zaman mikdarı 10 milyonu buluyordu. Köylü muhakkak bir harabiye mahkümdu. Bil- hassa bu iki meseleyi nazarı itibare ala- rak Führer dört senelik bir müddet is- temişti. Başvekil, bundan sonra elde edil miş olan neticelerin dahilde ne suretle teminata raptedilmiş olduğundan bah- setmiş ve bu teminatın tahsil ve fikir- derin neşri sayesinde tahakkuk etti miş olduğunu söylemiştir. B. Hitler, bu mesele hakkında aynen gu sözleri söylemiştir: '— Alman milletini diğer memle- ketlerin çekmekte oldukları inhilâl ami Ji temayüllere karşı hakikaten işitilme- miş bir şekilde muafiyet — kazandırı! mıştır. Dahili hayattaki emniyet, hari ce doğru da bir teminat ile beraber ol- mak gerektir. ve nasyonal - sosyalist hareketi, şimdiye kadar vücuda getir miş olduğu eserler meyanında en bü- 'yük mucizeleri bu sahada tahakkuk et- tirmiştir. Bundan dört sene evel Baş- vekâlet vazifesi ve milletin idaresiyle mükellef kılındığım zaman 15 sene müddet diğer bütün milletler arasında Adeta bir cüzzamlı vaziyetinde yaşa- mağa mecbur edilmiş olan bir millete şerefini iade etmek vazifesini deruhte oluyordum. Alman milletinin vehbi olan intizamı, bana onun ordusu- u yeni baştan yaratmak için zaruri oe 'dan unsuru bahşetmiş ve zincirlerimiz kırmak imkânını vermiştir, Bize ağı lık vermekte olan bu boyunduruğun bir. millete aslâ sürülmemiş olan en kor- kunç bir namus lekesi olduğunu — his settik. rt taleb Bugün bu projeyi ikmal ederek a- gağıdaki beyanat ile ikti Evvelâ, Almanyanın hukuk müsava- tının yeniden tesisi, münhasıran AL- manyayı alâkadar eden bir mesele idi. Hiç kimseden hiç bir şey almadık ve hiç bir millet, bizim yüzümüzden zara- ra girmedi. Saniyen, Almanyanın hu- kuk müsavatının yeniden tesisi çerçe- vesi içinde alman şimendiferlerinin şimdiki — statülerini — değiştireceğim. Keza, Rayişbankın statülerini değişti. zerek bunları kayıt ve şartsız alman devletinin nezaret ve mürakabesi altı- 'na vazedeceğim. Salisen bu suretle, bizim hukuk mü- savatımızı ihlâl etmiş ve Almanyanın kader ve haysiyetini tenzil eylemiş ve ikinci sınıf bir millet haline sokmuş o- dan Versay muahedenamesinin tabi - Jarak feshedilmiş olacağını beyan ede- Rabian, zayıf bir hükümet tarafın. dan her türlü hukuka ve her türlü bil- giye rağmen zorla kendisinden - kopa- rılmış bir beyannamenin, bilhassa Al- manyanın harbtan mesul olduğunu mu- tazammın olan beyannamenin altına ko- nulmuş olan alman imzasını geri alı- yorum. Başvekil, sözlerine şu suretle devam etmiştir: “— Milletimizin, göze görünen ifa. desi mecburi askerlik hizmetinin yeni- den ihdası olan, şeref ve haysiyetinin i- adeten tesisi, yeni bir hava ordusu vücu- da getirilmesi, yeniden harb donanması inşası, Ren eyaletlerinin askerlerimiz ta- rafından işgali, hayatımın en çetin ve en cüretkârane işi olmuştur. Büyük har- bi eski bir askeri olan bana milletimize şerefini ve adâletini iade için muvaffa. kiyetle mücadele etmek imkânını bahşe- den cenabr hakkın bu inayetine burada kemali tevazu ile hamdederim. Bu ga- yeyi elde etmek için zaruri olan bütün tedbirler, maatteessüf bir takım müza- kerelerle değil, bu müzakerelerde müs- takil olarak ittihaz edilmiştir. Çünkü bir milletin şerefi müzakere mevzuu teşkil edemez. Bu şeref istirdad edilmek lâ- zımdır. Bir milletin şerefi müzakereler. le geri alınamaz, sadece geri alınır. Şim- di bu beyanatıma bir şey ilâçe etmek is- tiyorum: Sürprizlı Söyliyeceğim — şudur “ki — mevhum sürprizler devresi geçmiştir. Almanya diğer devletlerle hukukan müsavi bir devlet olmak sıfatiyle ve Avrupadaki yazifesini tamamiyle müdrik olduğu halde biz ve diğer milletleri “ meşgul 'etmekte olan meselemizin halli için ha disane mesai birliğinde bulunmağa ae mödedir. devresi geçmiştir. B. Edene cevab Führer, bundan sonra B. Eden'in ge- genlerde söylemi şolduğu nutuktan bah- seylemiştir. B. Hitler, evvelâ Almanya- 'nın münferid kalmak niyetinde olduğu şeklindeki teessüfe şayan iddiadan bah. seylemiştir. Hatib demiştir ki: Evvelâ B. Edene katiyen münferid kalmak niyetinde olmadığımız ve kendi. mizi münferid hissetmemekte bulundu- #umuz hakkında teminat vermek iste- rim. Bir takım itilâfnameler akdetmek süretiyle mevcud gerginlikleri izale ettik ve bu süretle Avrupa ” vaziyetinin mü- him surette salâha mazhar olm: dim eyledik. Bu fikirler sil de sizlere şunu hatırlatırım ki, Lehistan ile akdetmiş olduğumuz — itilâf her iki memlekete de faydalar temin etmiştir. Bu bahiste Avsuturya ile yapmış oldu- Humuz itilâfı, İtalya ile olan fevkalâde samimi münasebetlerimizi, Macaristan, Yugoslavya, Bulgaristan, Yunanistan, İspanya ile dostane -münasebetlerimizi ve nihayet Avrupa harbındaki diğer dev- letlerle mevcud. olan yine bu derecede dostane münasebetlerimizi de hatırlatı- zım. Beynelmilel komünizme karşı mü- cadele etmek üzere Almanya ile Japonya arasında aktedilmiş olan itilâf, Alman- yanın münferid kalmak niyetinde olma- dığını ve kendisini münzevi hissetme. mekte bulunduğunu parlak bir sürette isbat etmiştir. Alenen ve resmen tekrar ederim ki Almanya, mütemadiyen ken- disi ile meselâ Fransa arasında mevcudi yeti mühayyel bir ihtilâf - bulunmac hakkında teminat vermiştir. Alman hü- kümeti, Belçika ve Felemenk devletleri Aarazisinin bitaraf ve teacvüzden masun tanımağa amade olduğu hakkında da te minat vermiş ve bu memleketlerin tama miyet ve bitaraflıklarını zâmân altına al- mak teklifinde bulunmuştur. Sömürge isteği Başvekil, mütcakiben — Almanyanın diğer devletlerle — Milletler çerçevesi içinde teşriki mesaide bulun. mamakta olduğu suretindeki muaheze- ye sözü nakletmiştir. *— M. Eden, Almanyanın tesliha- tından bahsetmekte ve teslihatın tah- didi temennisini izhar eylemektedir. Bu tahdidatı üç kere bizzat kendi. miz teklif ettik. Bizim tekliflerimiz zeddedildi. Milletler“ Cemiyetinin ba- kası, zaman geçtikçe milletlerin müte- kabil münasebetlerinin sslahınr ne su- zetle derpiş eylemek ve ne şekilde t hakkuk ettirmek hususlarının anlaşıl. masına bağlıdır. Alman milleti, vaktiyle hiç kimseyi içbir şeyden mahrum etmeksizin ken- disi için bir müstemleke imparatorlu. ğu vücuda getirmişti. Bunu yaparken hiçbir muahedeyi de ihlâl eylemiş de ğildi. Bu müstemleke — imparatorluğu elimizden alınmıştır. Bu tedbiri mu- hik göstermek için bugün ileri sürülen sebebler, hiç de mukni değildir. Nüfu- u kesif olan milletimizin müstemlekâ- tına dair metalibatı, iyen tecdid edilecektir. Ve bu da ga: yet tabildir. cemiyeti olan mütema- olmak için Führer, bundan — sonra hakiki bir sulh tesis etmek çareleri hakkında mi talcasını serdetmiş ve şunları ileri sürmüştür: 1 Bütün milletlerde dahili intizam ve isti 2- Hayati zaruretlere mütekabil ri- ayet, 3- Milletler Cemiyetinin tekâmül kaidesine tâbi bir organ - haline geti- rilmesi, 4.- Hukukta mutlak müsavat, S2 Teslihat meselesinin umumt bir gerçeve içinde halledilmesi, ©e Gayri mesul teşekküller, beynel- milel askeri kuvvetler vücuda getiren Hitler nutkunu dun verü lerin ve beynelmilel efkârı umumiyeyi zehirliyenlerin tenki Führer, nihayet hududları ırkt hu dudlar mahiyetinde olmıyan devletler arasındaki gerginliği - ortadan kaldır- mak için milli ekalliyetlere karşı nis- fetkârane hareket edilmesini yetle işaret eylemiştir. M. Hitler, alman hükümetinin Rhin eyaletlerinin tekrar işgali dolayısiyle İngiltere hükümeti tarafından irad e- dilmiş olan suallere cevab verememesi esbabınr da anlatmıştı Hatib demiştir ki — Biz, komşu devletlerle münase- betlerimizi ameli bir surette tanzim e- derek pek tabil bir şekilde bu suallerin bir kısmını mevzusuz bıraktık. Müstakbel İki saatten fazla devam etmiş olan Nutkunun sonunda Başvekil, müstak- bel işler hakkında bir hulâsa yapmış- ehemi der Yeni şehirler plânı B. Hitler, Almanyanın büyük şehir- lerinden bazılarına ait metodik - işle rin yeniden tensik edileceğini söylemiş tir. Bilhassa Berlin bu itibarla Almanya- 'nın hakiki payitahtı olacaktır. Berlinde mebani için bir umumi müfettiş tayin oe dunacaktır. Berlin, nasyonal - sosyalist hareketinin payitahtı olan Münih, kon- reler şehri olan Nürenberg şehirlerini gehrelerini değiştirecek olan bu inşaat yirmi senedevam edecektir. Hamburg'- da bu şekilde değiştirilecektir. İstikbak- de yapacağımız bir vazife daha vardır ki o da bir anayasasiyle milletimizin ha- kiki hayatını ve devlet dahilinde inkişa- f geklini tesbit etmektir. Führer, netice olarak şöyle demiştir; — Kadiri mutlak olan cenabı hakkın bu muazzam işleri sulh içinde başarabil memiz için bize sulh bahşetmesini niyaz ederiz. Rayiştag toplandı Berlin, 30 (A.A.) — Rayiştağ saat 13 de açılmıştır. Elçiler heyeti celsede hazır bulunmuştur. B. Hitler hükümet Aazası arasında bulunuyordu. F Görine başkanlığa tekca aei ve geniş salâhiyetler kanunun”t'? 941 e kadar dört sene için uzatılması. u teklif etmiştir. — © Bu teklif ittifakla - kabul edildikten sonra, B. Göring sözü B. Hitlere bırak- mış ve Führer büyük nutkunu söylemiş- tir. Danzig meselesi etrafında Cenevre, 30 (A.A.) — B. dö Grafin, Danzig komiser namzedliğine gösteril. meselesinin bura mahafilince, Danzig meselesinin hayrete değer ne- ticesi olarak telâkki edilmektedir. Ba z1 Cenevre mahfillerinin Grafin nam- zedli malümdur. Yeni bir namzed tayininin çok fazla zamana muhtaç olmasından korkulmaktadır. ine tamamiyle muhalif oldukları İnfilüenza'ya karşı yeni bir ilâç Londra, 30 (A.A.) — Star gazete- sine göre Sir Patrik Laidlav'in dahil olduğu doktorlardan — mürekkep — bir grup, infilanza'ya karşı şimdiye kadar bulunanlardan daha mücssir bir serom keşfetmiştir. Ekseriyeti tıb talebesi ol- mak üzere kendiliklerinden talib olan 60 kişi üzerinde yapılan tecrübeler şa. iceler vermiştir yanı memnüniyet n Ölüm, doğum vak'ala- rının tesbiti Her üç ayda bir nüfus müdürlükleri taralından dahiliye vekâletine gönderi inekte olan istatintik cetvellerinde, ölüm, doğum, yeniden kayıd, evlenme boşanma gibi nütüs hareketlerine, geçen senelere d vukuntın da ithal edildiği anlaşılmışı dir. Bu vaziyet matlub neticeyi verme inden 1836 yılı içindeki bütün ölüm, Geğum, yeniden kayıd, evlenme ve bor Şanma vakalarının kaza itibariyle dahili- e vekâletine bilidirilmesi kararlaşmı V alâkallara tebliğat yapılmıştır.