26 Şubat 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

26 Şubat 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Li A talya memleket hastanesi hariciye paryonu —— Antalya — Memleket Hastanesi ntalya, (Tan muha- birinden) — Mem- leket hastanesinde yatak adedinin 75 çe çıkarılma- sına karar verilmiş, fakat binanın genişletilmesine imkân olmadığından bu iş şimdiye kadar bırakıl miştir, Hastaneye olan ih- tiyaç karşısında alınacak yeni tahsisatla hariciye bi- nasına ilâveler yapılması kararlaşmış ve keşifname- si hazırlanmıya başlanmış tır, Nafıa Vekâletinin ta: dikinden sonra inşaata geçilecektir. Düzce Avcılar Kulübü Düzce, (TAN) — Tlçebay Tsmail Baykalın teşvikile bir avcılar klübü teşkil edilmiştir. Yeni teşkil edilme- “sine rağmen 200 azası olmuştur. Ida © gede tahsisat yoktur. Bu vaziyet kar- | re heyeti seçiminde şarbay İsmail Öz. türk başkanlığa seçilmiştir. Bayram tatili münasebetile başta il çebay olmak üzere Efteni gölüne av- lanmak ve kış aporu yapmak için bir gezi tertip edilmiş ve buna 30 kişi iş- “ tirak etmiştir. İYİ HAYVAN YETİŞTİRENLERE MÜKÂFAT Antalya, (TAN) — Aygır deposun. daki aygırlar ihtiyaca kâfi gelmemek. tedir. Hayvan mübayassı için de bü gısmda Mercimek harasından her se- ne verilmekte olan hayvanların bura. da inşe edilmesi ve Antalyada kalma. sı çaresinin temini düşünülmektedi Aymi zamanda sun'i telkik lâboratua- rı inşasma da çalışılmaktadır. Bu “Mene 7 bin hayvan iğdış edilmiştir. Hayvan neslinin ıslahı ve bu işi teşvik Için her sene yapılmakta olan at ya- Fışlarımdan maada bir de sergi açıl. | Bartın Elektriğ Bartın belediye Bartm, (TAN) — Belediyenin yap ya gelmiş ve gümrükten mun eylemiş bulunmaktadır. Maki nım ilkmali beklenilmektedir. Üç ay sonra herseyin bitirileceği ilde ümit olunmaktadır. .. . döken bir Ml de tornacılık ve tesvi rılar Darendeli İbrahim isminde yor İ ederek alış verişe başlamıştır. ibrahim, parasız kaldığı çimentodan yaptığı kalıplarla kalaydan bir liralık paralar dök- ü raf etmiştir. ikilerinden kolaylıkla ve birdenbire tefrik edilemiyecek kadar ustalıkla yapılmıştır. İbrahim, alışveriş ettiği dük- kânları da gösterdiğinden kalp paralar piyasadan tamamile top- latılmıştır. İKİ ŞİRKETİN TASFIYESİNDE! DOĞAN MÜNAKAŞALAR 400 bin lira sermayeli Teşebbüsatı iye Türk Anonim şirketinin fev- kalâde içtimar Sümer Bank hukuk müşaviri Saimin başkanlığında şirket binasında aktedilmiştir. Şirketin tas- fiyesi için evvelce seçil lanmış, münakaşalar üç gün devam etmüştir. Son toplantıda, ana şirke olan teşebbüsatı sinaiyenin tasfiyesi yapılırken yine bu sirketin sermâye. sinden doğan 400 bin liralık elektrik İgerek halk için çok hayırlı olduğuna dair hissedarlarca ileri sürülen tekli- fi bankanın mümessili gih kabul, gâh reddettiği için müzakere büsbütün çi- ğrından çıkmış, eftesi günü banka mümessilinin iştirak etmediği celsede içtimam yirmi gün sonraya talikine karar verilmiştir. masına ve İyi hayvan yetiştirenlere mükâfat verilmesine karar verilmiş- tir. Bu sergiye siğir ve koyun da işti. rak ettirilecektir. ğe Kavuşuyor meclisi ataları tırmakta olduğu elektrik tesisatı için fiyeti de İktısat Vekâletinin tasdikine İbrahimin üçer, beşer bozdurduğu gümüş liraların anlaşılınca, dükkâncılar polise koşmuşlar, fakat İbra önce yakalanıp karakola getirilmiş iş olduğunu görmi Bu para-| n tasfiye me.| murlarınn verdikleri rapor okunduk- | tan sonra hararetli müzakerelere baş- | şirketinin de tasfiyesi gerek banka ve | Malatyada çimento kalıbile gümüş lira kalpaza a bir kalpazan tutulmuştur. Hâdi- um: Sıvas demiryolu atölyesin- recilik üzerinde çalıştıktan sonra oradan ay- biri, geçenlerde Elâziz trenile buraya gelmiş ve nisbeten karanlık, kuytu olan dükkânları tercih hte olduğu min daha erdir. | Aydında KININ Aydında son günlerde bir kinin buhranı hissedil- miye başlanmıştır. Halk; hem ucuzluğundan, hem | | emniyetli olmasından do - layı devlet kininine fazla rağbet gösteriyor. Fakat, bir yıldanberi devlet kini- nini burada intizamla bul. mak imkânsız bir hale gir- miştir. Nitekim, yine bir haftadır hiçbir bayide kal mamıştır. Alâkadarların bu hususta icap eden ted- birlerin en kısa yoldan ala caklarını ve Aydın gibi ih tiyacı fazla olan yerlerde devlet kinininin daima bu lundurulması cihetini te - min edeceklerine şüphe voktur. Du Faküttesi | Talebesinin Manisa gezisi Manisa, (TAN) — Sömestr tatilin. den istifade ederek Anadoluda bir tet İlrik gezintisine çikan Ankara Dil, Ta. İrih, Coğrafya fakültesi talebesinden 126 kişilik bir grup, buraya gelmişler. dir. Talebeler, istasyonda bir çok öğ- retmenler ve dağcılık klübü gzaları tarafından karşılanmışlardır. Park oteline yerleştirilen kıymetli misafirler şerefine, gece seat 20 de halkevinde bir ziyafet verilmiştir. Zi- yafet, çok parlak olmuş, toplantıya vali Lütfi Kırdar, tümkomütanı Ge. meral Ali Rıza Artanksl da iştirsk et. | mişlerdir. Yemekten sonra, Yıldırım Spor klü bü gençleri tarafından temsil edilen (Kahramanlar) piyesi seyreditmişti Misafir talebe, ertesi-gün mual Enver ve Dursunla beraber Manisı dağınm 1800 metre irtifamdaki Ata- lan tepesine çıkmışlar, ve jeolojik tet. kiklerde bulunduktan sonra şehre dön müşlerdir. Gençler, otobüslerle Izmi- re gitmişlerdir. Antalyadan Almanyaya Gön- derilen Buğdaylar nelerin montajı için elektrik santral ve Bartının elektriğe kavuşacağı kat'i Antalya, (TAN) — Bu hafta için- de Antalyadan Almanyaya 1.522,70 .|haşlanarak ölmüştür. AN Boşmakaleden Mabaat Atinadan Dönüş (Başı 1 incide) ketleri arasında doğrudan doğruya | temasların ço ması lâzımdır, Son Balkan Basın Birliği bunun çareleri- İni aramıştır. Bu maksatla yapıları toplantıda hem Balkan gazetecilerine biribiriyle sıkı bir temas fırsatı ver. İmiş, hem de Yunan iç v tinin göz. den ge tar Atinaya yapılan (ben kendi hesa nin hareketli ve « son seyahatten 4 Balkan meselesi. taraflarını kav- ramak ve y akımından çok istifade ettim, Atinada gerek Balkan muhiti, ge. İrek Yunan rejimi ve gerek Türk — İ Yunan minasebetlerinin inkisaf im. kânları hakkında anladıklarımı birer rönortaj serisi inde neşredeceğim. İlk yazı yarın çıkacaktır. Şurasını itiraf etmek lâzımdır ki bir-hâdise yerine girlen insan, herse vi çok yakından Körtür, bazan ölç nü şaşırarak kendisinde alâka uyan. İdıran sevferi başkaları için de mü. İ him addeder Fakat Balkan ve Yunan meseleleri | hakkmda böyle bir hatava düsecefi- mi zannetmiyorum, Balkanlıların & Tibirlerini anlamaları İ tecrtihelerinden i da erek yollara mit » etmeleri, gi im. leri mii İkânları intidaden arastirmaları. her.” İ birinin mukadderatı bakımmdan cok mühimdir. Bunun icin Atinada eöz- ninde #erlan yeni — ufelar enim ve gerek diğer enkları Mivaemı İllerimiz hak arkedaslnrm mlishet bir bilgi in gerek b yazılarım tatmine ve okuyucular tarafm Aka ile karsılanacağı Tİ Ahmet Emin YALMAN ing Itered bir rüşvet meselesi Londra, 25 (A.A.) — Memurlar ta rafından yapılmış bir irtişa meselesi hakkında zabıta tarafından derin tah kikat lera edilmektedir. Bankerlerin faaliyetlerini kont memur servisler, bazı firmaların saya hiçbir kıymeti olmıyan esham çıkarmakta olduklarını meydana er - karpustır. varıvaen# ew dan canir hir nı Ümit er 3 İtalya Kralı Peşteye Gidecek Sofya, 25 (TAN) madan bildirildiğine göre, İtalya Kra Ir Vietor Emanuel Mayıs ayında Peş- Kral Syaretine büyük ehemmivet ve- rilmektedir. İnailiz Silâhlanması Karşısında İtalya Ne Düşünüyor? Roma, 25 (A.A) — Resmi mahfil. İer, İtalyada hiç bir kimsenin İngiliz silâhlanmasıma itiraz etmediği ve fa- Kat İngilterenin bu tedbirleri kollek. tİ£ emniyet ve demokrasi nama İtti. haz ettiğini bildirmesinin kayıtsız ve gartsız kabul edilemiyeceğini bildir- mektedirler, BİR ÇOCUK (| HAŞLANDI, ÖLDÜ «Aydın, (TAN) — Köşk kamununa İbağ'ı Kızıleaköyde Mehmedin üç ya- İsmdaki çocuğunun üzerine kızgın su dolu bir kazan devrilmiştir. Cocuk | Antalya Memleket Hastanesinin Faaliyeti Antalya; (TAN) tanesine 938 senesi hasta yatırılmıştır. Bunlardan 323 ü Hariciye, 548 | dahiliye, 312 si nisaiye kısımlarında tedavi görmüşlerdir. Po- Tiklinik hariç olmak üzede 424 küçük İve büyük ameliyat yapılmıştır. Poliklinikte de 204 kişiye ameliyat mesine imkân hazmlamış. | gördüklerimi ve | biribirlerinin | Gazetelere Ro | Memleket has- | çerisinde 1183) W.2.957 — Almanya Çekoslo- vakyada isyanlar, ihtilâller hazırlamış (Başı 1 incide) dilmiş olduğu zannında bulunan mll- letlere İngiliz menafiinin Avrupai ma etini ihtar etmeği istihdaf etmekte | r. Bu kabil ihtarlarm bilâhare, İn İgiliz elçileri tarafından da yapılaca- ğı zannolunmaktadır.., | Çekoslovak ordusunda Alman | zobitleri 25 (A.A) — Mint Prague, Müda- ve Sudetelerden bir zatm sormus ol duğu bir suale cevaben Çakaslovak- ya ordusunda bir! zere 457 Alman zabiti söylemiştir, | Hariciy bulunduğunu arı Kamil Krofta, önü müzdeki hafta, ayan ve meb'usan meclisleri hariciye encümenlerinde harici siyasete müteallik bir mutuk söyliyecektir. Edenin temasları | Londra, 25 (A.A) — Eden, Lon- draya avdet eder etmez, ecnebi sefir- lerile temasa girmiştir. Hariciye Na- Jar bilhassa Fransız sefiri Corbin'i kabul etmiş ve onunla Avrupanm dip | İsnanya ve Merkezi Avrupav- — Asir tetkikatta bulunmuştur. Bir idam kararı Belgrat, 25 (TAN) — Havas Ajan- amdan alınan bir habere göre, Prag- da Çekoslovak erkânıharbinin Tels mua den zabit Jozef Kreyza, iyanet etmek suçuy? a Prag di bi tarafından idama mah » küm edilmiştir Londra gazeteleri tofs lât veriyorlar Hitler Avrupanın tam göbeğinde Çek akyada “ikinci bir İspanya, meselesi çıkarmak tasavvurundadır. Bu plânm bütün teferrüatı, ohattâ tahmini tarihler de dahil olmak üze. re, İngiliz gizli servis teşkilâtı tara- fından keşfedilmiştir. Bunun neticesi olarak cenubi Fran sada mezüniyef Oyapmakfa bulunan İngiltere Hariciye Nazırı Eden der » hal Londraya geri dönmüştür. Mayis aymın 12 si ile Haziran ayı- nın 5 i, Çekoslovakyadaki Macar a kalliyetinin isyan: icin tesbit edilmi bir devredir. Çek hükümeti bununla meşgul olurken memleketin şimalinde bulunan Alman ekalliyeti, ayrıca a- yaklanacaktır. Bunlar, Çakoslovakyadaki . Alman psrtisi lideri Henlayn tarafından İda. re edilecek ve Almanvadan kendile. rine silâh gönderilecektir. Alman ordusu Alman menaftini himaye etmek gi. bi bir sebep göstererek Hitler, Çekos. lovakyaya bir Alman ordusu gönde- İrecektir. Harici dünya ile tamamen | alâkasmı kesmiş bulunacak olan ve İetrafır hen “Alman tesiri altmdari memleketlerle kuşatılmış bulunan Çe- koslovakva, bundan sonra Hitlerin bombardıman tayvareleri ve tankla- rım tehdidi altımda bulunacaktır Çekoslovakyanm istilâsı tarihi tes. bit edilirken, İngilteredeki hâdiseler göz önünde tutulmuştur. Meselâ. o s1. ralarda İngiltere, yeni kralmın taç giyme bayramlariyle meşgul olacak. | * tir. Bu takdirde Orta Avrupa irleriy. le uğraşmıya vakit bülamiyacağmı he sap ediyor, — Habeşistan ve İspanya meselelerinde olduğu gibi— İngi'te- re filli bir müdahaleden altkondukca | Nazi partisi, Çekoslovakvayı sonha. *har sularında tamamen kontrol altı- na alabileceğini umuyor. Pragde heyecan Bu plânın ortaya çıkarılması Çek merkezi olan Pragda büyük heyecan tevlit etmiştir. Reisiciimhur Beneş, gizli bir askeri şüra toplıyarak, Al- manyadan, Çekoslovakya Nazilerine silâh kaçırılmasına mâni olmak üze. re hudutta en sıkı tedbirleri almıya 4 | karar vermiştir. 14.750.000 hüfuslu Çekoslavyadaki 3.000.000 kişisi Nazi lideri Henlayn'ın idaresi altmdadır. Fransız hilkümeti, bir Alman isti . lâsı vukua gelecek olursa, Çekoslo. vakyaya yardım vaadinde bulunmuş tur, Fransaya gelince Fransız erkânıharbiyesinin korku- su şudur: Eğer Hitler, Orta Avrupa- lomasi vaziyeti hakkımda ve bilhassa | oi Yunanistan: tanımak | faa Nazırı Machnik, ayan azasından | YAPmAk Suriyede Vata- iniler birib'rleri- ne girdiler (Başı 1 incide) İsaheret temin edemezse bir istikrağ çarelerini arıyacakmış. BU istikrazın gayesi, silâh simak ol& caktır. Sancak meselesi üzerinde te- Zeneral olmak 1. | sebbüslerde bulunurken borç para 2“ larak silâhlanmak, vatani liderleri * ain yeni ve gülünç bir hareketi ola” vak telâkki ediliyor. Türkiyenin komşu Suriye ile hüsnü niyet ve doğru görüşe dayanmak şar tile tam bir iş birliği yapmay! dü a nürken Fransız otoritelerinin tehlikeli bir talebi terviç le ihtimal verilmemektedir. Yepyeni Bir Propaganda Şimdi Sancakta yeni bir propags da başlamıştır. Bitaraf müşahitlerin Bayır - Bucak ve Hazne gibi nüfusu" nün yüzde 90 nı Türk olan ve 40 bin Türkü barındıran nahiyelerin Lâzki- yeden ayrılarak tekrar Sancağa bağ İlanmaları işini tetkik etmeleri Vata- alleri ve müstemleke memurların! yeni bir faaliyete sevketmiştir. #21 de Sancaktan ayrılan fakat 928 İda tekrar Sancağa bağlanmaları kar” rarlaştırılan bu mmtakalar için veri len karar, bugüne kudar tatbik edik memişti, Müşahitlerin ve dolayısile Millet « iyetinin hem bir ahdi yerine getirmek, hem de baştan başa" Türk“ lerle meskün olan bu Türk topraklar rının mukadderatını Türk Hataym © linde bırakmak gibi çok hususi ve mantıki bir karara varmasının kuv * vetli bir ihti içine girmiş bulun * ması, Vataniler için yeni bir telâş 70 endişe kaynağı olmuştur. Garip” Şey! Memurlar köylerde dölaşarak ve #İ raat bankasının açacağı kredilerle halkı itma ederek reyi âmme mürâ” caatta veva müşahitlerin sorgula » ında kendilerinin Suriyeye bağlı kal mak istediklerini söylemelerini temi ne çalışmaktadır. Bu faaliyet te hef defn olduğu gibi akamete uğramış” tır. Vataniler, bugün başlamış olan mil zakerelerden, eğer kendi hesaplarına menfi bir vaziyet görecek olurlarsa, Cenevreye Hataylı olduklarmı iddia jeden Mustafa Kuseyri İle Adalı Meh» met ailesine mensup birkaç kişiyi da ha yen! projelerle göndermek tasav « vurundadırlar. İhi Bütün bu çıkmaz yollar, bizzat ve taniler arasında bir ihtilâf doğurmuş tur. Parti liderlerinin bugüne kadar bitün tesebbüslerinde tam bir muvaf fakıyetsizliğe ve akamete uğramala ri, değil halkta, parti âzaları arasm âa bile, hoşnutsuzluk uyandırmıştır. Suriyeli Demirgömelkiilefin — taşkm hareketlerinden halk usanmıştır. Ve- taniler arasında, makul bir politika iyenler çoğalıyor Erbaada Bir Hırsız Mahküm Oldu Erbas (TAN) — Gazipaşa mahal lesinde oturan Hüsnü, komşularından bir kadının evine gecele' girerek dört tütün dengi çalmış ve kendi evi. ne götürmüştür. Vukubulan şikâyet üzerine tevkif edilen ve cürmü sebit olan Hüstü hee, iken bir s.-e vaysamahkür © du Aralarında Erbaada Pazar Günü Değiştirildi Erbaa, (TAN) — Belediye, per. sembe günleri kurulmakta olan paza- rin budan böyle cumartesi güüeri kurulmasına karar vermistir. — Frensanım mukavemet o edemiyeceği derecede istilâ kabiliyetinde bir mem leket haline gelecektir. Sovyet Rusya dahi, tayyareler ve kilo buğday, 600 bin kilo arpa ihraç | yapılmıstır. Buraya tedavi için gelen. | da bir miktar toprak, daha yutacak | tanklarla Çekoslovakyaya yardım © olursa, Almanya, bir kaç sene içinde | deceğini vaadetmiştir.., edilmiştir. İler 7661 kişidir. ez, Sare iliği İ