7 Mart 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

7 Mart 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

TANın Çocuk İlâvesi Amcanın Köşesi Cici Yavrularım, ; ize bu haftadan sonra çok se. yeceğiniz bir yenluk hasarı. Mepiniz izci olmanın ne de. olduğunu bilirsiniz, tabii, Kız ve “Ta tırmanmak, güle oynaya dağ ba - aşmak, arkadaşlarla birlikte ça, Ne güzel yey.. İzciliğin em hoş, budur. İşte ben de size böyle Ev nasıl 1 — İlk immn mağaralarda yapardı. 2 — Sonraları ağaç kovuklarında yaşama. başladı. Va mükemmel ve mantazasn binalar başladı. 6 — Masalların yaptığı ilk güzel binalar. kurup temiz. hava içinde yasa. |. İ dadı olmayı canma minnet bilmişti. Masal Vaktile uzak, çok uzak memleket lerden birinde bir küçük evde on beş tane kedi kendi kendilerine yaşıyor. ardı. Bunlardan biri anne kedi ik Biri baba kedi, ötekiler de yavrular. Yavrulara hizmet etmek için — baba kedi küçük bir Kızı dadı diye tutmuş- | tu. Ru kım dünyada bir üvey anne siyle, bir de öteki kardeşinden başka kimsesi yoktu. Onlar da zavallı kıza bakmak istememişler, sokağa atmış- Gidecek bir yeri olmıyan kiz- cağız nasılsa baba kediye rastinmış, onün evine | hizmetçi. çocuklarına “Aylardanberi anne ile baba kodi sa- bahleyin dışarı çıkıyorlar, küçük yav. ruları, ve evlerini bu kıza emanet bi- rakıyorlardı. O da evi tertemiz sü- pürüyor, siliyor, yemekler hazırlıyor, küçük kedilerin karnını doyuruyor, onlarla oyunlar oynuyordu. Baba kedi her gün sokaktan döner dönmez yavrularına soruyord — Dadınızdan memnun Tustinuz, yavrularım, size iyi bakıyor mu? On üç yavru bep birden — Miyavv Miyavv! Biz küçük da- “dımızdan çok memnunuz. Bizi doyu- yordu, bizimle oynadı, odamızı da te- mirledi, diyorlar. Bir gün baba kedi eve döner dön mez kiçi dadıyı çağırdı: — Sen, dedi, bir yıldır benim yav. rularıma baktın, onlurı büyüttüm. E- vimizi de gül gibi temizledin. Şimdi ben de sana bir mükâfat vereceğim. | Ve kızcağız elinden tutup evin| mahzenine götürdü. Orada iki koca- man fıçı duruyordu. Kilçük dadı ka ranlıkta bunların İçinde ne olduğunu | göremiyordu. Fıçılardan biri zeytin | yağiyle doluydu. Birinde de altın yal- diz vardı. Baba kedi dadıya sördü: — Seni bu fıçılardan birine soka- .cağım. Hangisini istersen. Küçük kız ne desin, zavallı fıçılar. da ne okluğunu göremiyordu ki... — Siz bilirsiniz, dedi, elbette yay. rularına iyi baktı diye baba, ona fe- iyi kalpli kız — Öyleyse şuna dal, bakalım, kü- çük kaz, dedi Fıçıdan çıkar çıkmazda şunları tenbih et : — Şimdi seni üvey animenin evine yollıyacağım. Burada hizmetin bitti, Bu girdiğin fıçıdaki südan üstün ba. ın bep altın olacak. Üvey annen bu- Du görünce altınların hatırı için seni Övine alacak, Arasıra üstündeki al- tlardan bir parçacık ona verirsin. O, sana artık iyi bakar ve dövmer, Korkma, altınların bitmez. Sen ver- dikçe yerine gelir. Bir de eve gider- ken yolda bir eşeğin anırdığını duyar duymaz hemen ons arkanı çevir. Sa- kın dönüp bakma. Yoksa bütün Unların toz olur, uçar. , Bir horozun kukürikosunu duyarsan hemen on 'dön. Ne olacağını o zaman görürsün. Kızcağız sevinc içinde evine yollan- dı, Baba kedinin dediğini yapmayı unutmadı. Eşeğe arkasını, horozu Yüzünü döndü. Hemen alnında el, mastan bir şıldız parıldamıya başla- &. Üvey annesi bu aitınk, elmaslı ke- 11 güzel yürle karşıladı. Ona yemek- ir yedirdi. Üvey kardeşi de onun bu güzel şeyleri hasıl bulduğunu pek merak edip sordu. Küçük kiz olup bi tenleri ona anlattı. Üvey kardeşi bu- nu duyar duymaz hemen kedilerin e- vine koştu. Beni dadı alırmısınız, diye yalvardı. Onlar da kabul etti. ler, Pakat bu kar öbürü gibi akıllı e- idi de... Yüreği de çek kötü idi. An- e kodi ile baba kedi evden çıkar çık maz yavruları dövdü. Aç bırakta. AK- şam baba kedi eve dönünce yayrıla- rın her birini bir yere gizlenmiş, ağ“ iyor buldu. «Çok kazdı, Dadıyı yakalayınca mahzene indir- di. Zeytinyağile dolu fıçıya batırdı. Budala kız üstü bazı altın oldu suta- rak boyuna seviniyordu. Baba kedi onu fıçıdam çıkarınca bahçede kum- arın üzerinde yuvarladı.. “Böyle ya- parsan kardeşinden daha güzel olur- yab kesildi, Baba kedi ön — Sakın yolda bir horuz sesi du » yarsan dönüp Sakma, Yalnız eşeğin anındığını işitir işitme hemen yüzi nü ona dön, diye sıkı sıkı tenbih et. W Kardeşime benziyeyim diye budala yı, kedinin sözlerini dinledi. Eşeğe yüzünü döner dönmez, me olsa beğe- n'rsiniz ? Kızcağızın alnukda bir eşek kuyruğu uzamasın mı? Bunu görünce ağlıya ağlıya evine koştu. Annesi hırsından ne yapaca. ğin gaşırdı. ğ Bir gün o memleketin kralının 6ğ- te gezmiye çıkmıştı. Ufak bir” evin penceresinden güzel, çok güzel bir kız gördü. Üstü başı güneş gibi pe nl peri yanıyor, alnında bir yıldır, gökteki çok perldıyordu. nalık edecek değildi ya... Koca kedi. altın yaldır dolu olan fıçıyı göster. e ei Bu kız bizim küçük dadı idi, Prens onu görür görmez hayran oldu. Öy. sun” diye onu aldattı.” Halbuki kum: larda yuvarlana yuvarlana kızın yü- xl ve bütün vüeüdu çiçek çıkarmış gibi delik deşik oldu. Derisi imiz | yarma da ondan, dedi. | RESİMLE EGLENCE Bu resim bir “izel, resmidir. Yal. niz bazı fazla kısımları vardır. On - ları bulup bir kurşun kalemle kara. laymız; “İzei,, ortaya çıksm. Bu, bir bulmaca değil, sadece bir eğlencedir. m mama yadız parlıyan kız bulunur mu hiç? Prens hemen kızın yanına koştu. “Benimle. evlenir misin güzel kız?.. Sana bu ufak evde oturmak yaraş - miz. Sen saraylara lâyiksm.” dedi. Yıldızlı kız da prensi çok sevdi. “Pe- ki hemen seninle gelirim” dedi. | Prens adamlariyle arabasını getir- mek için geriye dönünce üvey anne bunu duydu. Kıskançlığından az kal sin ölecekti, Bereket bir Güre buldu. Yıldızı kızı kömürlüğe kapadı. Ken- di kızmı süsledi, püsledi. Alnında. ki kuyruk görünmesin d 2: ve yüzünü kalın bir ipe dı, Prens gelinen: — İşte nişanlınız, diye kötü kısı verdi, v Yolda genç prens <— Niçin yüzünzü, gözünüzü böyle kapıyorsunuz, güzel kız! diye sordu, den, kardeşimden ayrıl. Yüzüm, gözüm dum, Çi Prena inandi, sesini çıkarmadı. Bu bileyi kıza annesi öğretmişti, Amma çok sürmedi, foyası meydana çıktı, Çünkü araba kedilerin evinin önün- den geçiyordu. Küçük yavrular kö tü kızı tanıdılar, hep birden: Miyavv! Miyavv? Miyavv? Prensimize yazık... — Diye bağırışmıya başladılar. Bu sözleri arabacı duydu. Hemen prens haber verdi. Kızın yüzünü zorla aç- tırdılar, Bir de ne görsünler. Elmas yıldızın yerine kocaman bir eşek kuy ruğu... Ucu görünmesin diye kızm ba gının her tarafına dolamamış mı? Prens hemen. yildızir kızın evine döndü, onu kömürtükten çıkardı. Sa- rayma götürdü. Evlenip mesut ol- dular, Kötü kıza da bir ceza vere eeklerdi amma, iyi kalpli yıldızlı kız yalvardı, yakardı. Hem onu, hem de Ve ya dünyada alnında elmastan bir İannesini affettirdi. TANım Çocuk İlâvesi Düsger arıyı Tanır mısınız? SYobitin. me inler sn iâdelikler © vardır. Dikkat edince insanı şaşırtır. Bunlardan biri arı, kelebek ve saire gibi böcek. erin yüzlerini görmedikleri ve daha doğmamış olan yavrularına gösterdik leri büyük sevgidir. Bun goğu tırtıl halinden kelebek haline | gecer geçmez ölür, yavrularının yü -| Zünü bile göremez. | Fakat bıraktıkları yumurtalardan yavrular vakti gelince çıkar ve ya - şarlar, Bu suretle böceğin mesli tü kenmez, Yavrularını doğmadan seven ve) onların uğruna durmadan çalışan bu küçük böceklerden biri de “dülger - £ denilen bir türlü arıdır. Ona bu 0d, ağaçları oyarak yuva yaptığı için | takiimıştır. Dülger arı yumurtlama: | dan evvel bir ağacı gövdesinde de rin bir tünel oyar. Bu tünelin e: sihayetine bir yumurta bırakır. Bi raz yiyecek koyar. Bu yiyecek bir n © yumurtadan çıkacak yavru içindir. Bunları koyduktan sonra acı ağacın odünunu kemirir. Bunu ağzı dan çıkardığı bir su ile wlatarık ye- bi bir madde yapar, Bununla oyuğun üzerine bir tavan koyar, Kücük oyuğu, küçücük bir o. da haline sokar, Üstüne ikinci bir o- da daha yapar. > Bunun da içine bir yumurta ve birar yiyecek koyar, Böylece kazdı - dığı tünelin içine Üstüste 7 — 6 oda yapar. Her birine bir. yumurta ve biraz yiyecek, yani bat koyar. Bu bal bir odadan öbürüne akıp ta yavru > lardan herhangi biri aç kalmasın dive dülger arı ağzımdan çıkardığı madde ie tavanları gu bir hisle koyar. Bunu da vaptıktan sonra onun ba. yattaki bütün işi, gücü bitmiştir. U:| lere katlandığı vavrularmı bir defi. cık görmeden ölür. Kahkaha Köşesi: DOĞRULUK VE AKILLILIK Baba — Oğtum hayatta muvaffak olabilmek için iki şey lâzımdır: Doğ. ruluk ve akilllık. Çocuk — Doğruluk nedir baba Baba — Ne olursa olsun, verdiği #özü tutmak, İsterse sana zarar ver. sin, sözünden dönmemek, Çocuk — Ya akıllılık? > Baba — Hiç bir zaman hiç bir kim dan bir) İ YENİ BULMACAMIZ | Önce bu bulmacanın hikâyesini din lemelisiniz: Bu hikâye uydurma bir #9y değildir, Hakikaten olmuştur isinin kızıdır. Adı Greys Darling” dir. ır, Kayıkta gördüğünüz kız bir fener bek- “18159 yılında “Northumber. land” da doğmuştu. Babasile birlikte deniz fenerinde yaşıyordu. Bir ge- ce müthiş bir fırtına oldu. Y dıs İkisi de kayıklarına atladılar unda bir gemi battı Greys babasını zorla. Kendi Ba tanların imdadına koştular. canlarını tehlikeye koyarak onlardan bir çoğunu ölümderi kurtardılar, Resi bir çapa, bir balı dikkatli bakınız. İk bir de ma bakış ta göremediğiniz bazı şeyler görecek» atan bir gemi. bu geminin kaptanı, bir tayfa, bir fener dubası, Bunları bulunuz. Resmin Üzerinde çizip bize yollayınız. Kazananlara güzel hediyeler vereceği Pis sinek kavanozun içinde bi ye dalmak için. çabalıyor. Dal İstediği şeyi çaprast sözlerin ar: da bulabilirsiniz. İki harfidir. kat bunu bulmadan evvel bütün rast sözleri haleltmelisiniz. SOLDAN SAĞA 1 — Bir koyunun ve bir memi ketin adı. 2 — Tenekeden yapı içi oyuk şey, 3 — Toprak. d — şmca ve kızmca söylenir. 5 van. 6 — Canl bir mshlük, Edat, 8 — Alet, © — Bir maden. 10) (3 pa gri 11 Hatıra ineğin aradığı. 1 Bir uzvum. dikilir. 12 — Bir uzvumuz. Hem Eğlence Hem Bilmece YUKARIDAN AŞAĞIYA ? 1 — Bir uzvumuz. 2 — Hayvanlar yer. 5 — Btrafi su olan yer, & — İZ. İ dat. 8 — Yüzümüzde bulunur. 14 — FHâst. 15 — Renk. 16 — İçinde ken- dimizi görürüz. 17 — İmtiyarların ayakkab. 18 — çine binilir. 19 — Kokulu bir ot. — 20 Tüy. 21 — Bir emir, 22. — Erkek ve asker, No:2 lmak as pa çap- li Hayz 4 ai! Tz için | ille 3-—| Bayan, tavuk yumurtasını aramı- İya cıkmış. Bu yumurta sağda alt kö- Neler oluyor? i Bir Rekor Daha ingilterede bir. polis . İ kark senelik hizmetten san. ra işten çekilmiştir. Kırk sene po. lirik etmek, uzun bir emektir Bu İadum yalnız hizmetinin uzunluğiyle deği, şimdiye kadar kimseyi tevkif a e kimseye karşı sert dave caumamakla da rekör kırmiştr. O» a göre cezanın hiç bir faydası yok. tur, İy' söz, insani cezadan daha iyi uslandırır . Bu polis hakikaten de bir çok hay. dutları, hıtsızları, tatlı sözleriyle yola getirmiş onlara doğruluğu öğ * eetiniştir. Ne iyi bir rekor deği mi?, Büyük Kaplumbağa öşhur Kaptan Kuk, Touga adanma gittiği saman oraya büyük bir kamlumbağa götürmüş va hatır» Olarak bırakmıştır. (165) wnedir bu kaplumbağa hâlâ yayı » yor. Ona pek te iyi balılmakta, Çünkü İ Kaptan Kuk, bu kaplumbağayı yerli ——- | şeflerden birine hediye etmişti. Bu Adam ölürken hayvanı oğluna miras olarak bırakmıştır. Oğlu da ona uzun yılar. pek iyi baktıktan sonra kendi oğluna yadi « gür'hırakarak ölmüşlür. Babadan, babaya geçen bu talihli hayvanı to « run da büyük baba kadar itina ile beslemektedir. Kimbilir belki de o da İbir gün çocuğuna miras ve yadigir İ burakar. Dumansız Şebir İngilterede Liverpool civarın « İ da yeni bir şehir yapılmakta. dır. Burada 5000 evin temeli birden atılmıştır. Bu yolda 2 milyon İngilin lirası harcanacaktır. Bu şehirde üg kilise, bir sinema, yedi mektep, iki Jüyük mağaza ve bilyük bir spor sa. sahasi bulunacaktır Bunlâr her. zaman olan. geyler... İşin en iyi ve en görülmemiş tarafı İsu: Bu,şehrin göğünde hiç duman bulunmıyacaktır. Çünişü bütün bina İllur elektrikle mıtlacaktır yede. Tabii gördünüz. Acaba bayan tavuk oraya nasıl varabilir? Hangi İyoklan?.. Bu yolu resmin üzerine ç İp bise yallayınız. Yalnız unutmayı: niz ki, yol üzerindeki çizgilerden at3 İtamak yasaktır. Koca Fil — Kediye benzemek için çalıştığım halde şu fareyi bir seye söz vermemek. Korkuğamıyorumu Koca fil — Al, bütün peynirler se. türlü Beni urmayacağına da söz ver. İn olsun. Yalnız buradan çekil git. Demek sen ıyuncak fareden bu. kasr İŞE Üses l Bayan — Seni gidi koca fil seni 4