9 Nisan 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

9 Nisan 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 ŞEYTANI KERAME İmama ae İİK miki TLER GÖSTEREN | Bir Hintli Fakiri Bütün İngiliz Ordularını Tek Başına Uğraştırıyor Birkaç aydanberi Hindistanda a-(7— yaklanmalara İngilizler artık alışmış- lardır? Hattâ âsilere karşı bir cephe bile teessiis etmiştir. e Hindistandaki İngiliz kıt'alarmın kumandanı hergün Değrettiği resmi tebliğle, sanki harp cephesi haberlerini veriyor gibi “Şi- mal cephesinde mutat faaliyetten buş ka bir şey yoktur.,, Yahut “askerle rimize su tâşiyan bir kervan pusuya düşürülmüştür.,, satırlarını yazmak- tadır. İşin şayanı hayret noktası da, 'Hindistandaki İngiliz askeri &ıt'ala- rını haftalardanberi işgal eden kuv- vet bir tek insanın şahsında toplan- masıdır. İpiki bir fakir İngilizlere karşı ayak- lanmıştır. Vatandaşlarma her gün ye- ni yeni şeytani kerametler gösterip etrafımda taraftarlarmı artıran bu , leri ye yaptığı akil er- mez yaylak hepkesi gağırmıştır. Onun mucizelerini işiten-Hintli kendisi. » min bir münci olduğuna kanaat getir. meğe başlamışlardır. Onu takibe ko- yulmuş olan İngiliz askerleri Hintli © fakire “Kızıl Sakallı Şeytan, lâkabı. nı vermişlerdir. Hintl'nin garip kerametleri ? Hintlinin mucize vak'alarından bir- “kaçını aşağıya nakledeceğiz. Hintliler arasmda mühim tesirler yapan bu vak'alarm ekserisi, zannedildiği gibi insan oğlunun yapamıyacağı şeytani © geyler değildir. Fakat tesadüfler ve fakirin zekâsı, evvelden alman terti- bat sayesinde Hintliyi şeytani bir © mahlük haline getirmiştir. Bir gün İngiliz takip müfrezelerine Hintli fakirin maiyetile bir tepede bu- lunduğunu haber veriyorlar. Hintliyi | Canlı yakalamak üzere hemen tepeyi saran müfreze muhasara çemberini| şgıkıştıra sıkıştıra nihayet Hintliyi bir) uçurumun kenarına kadar sürüyor. | Hintli fakir kurtuluş çaresinin kal -| madığı görünce İngilizlerin eline 'düşmükten, ölmeği tercih eden bir ha- “reketle uçurumdan aşağı kendini a- teyor. Uçuruma atılıp ölmedi İngiliz müfrezeleri de Hintlinin u- çurum dibinde bin bir parça olduğu: 'pa hükmederek canlısını değil, ölü sünü getiremediklerine sıkılmış bir vaziyette yerlerine dönüyorlar, Halbuki bir hafta geçmeden ayni Hintlinin bir mekkâre kolunu pusuya düşürüp, mevzi almış koca bir taburu 4 bıraktığı anlaşılıyor. Mucize olduğuna hükmedilen bu va- | kanın nasıl cereyan ettiğini anlamak uçurumun her tarafı tekrar mu ne edildiği vakit mesele anlaşılı- yor. Yukardan bakarken gözükmiyen toprak çıkmtısmın kendini aşağı ken hesaplı hareket eden bir a- muhafaza edebileceğine hükme- iyor. Bu muayeneyi yapan İngiliz- işin basit bir müvazene meselesi duğunu farkediyorlar. Fakat Hintli rliler hâdiseyi fakirin “mucizesine mlederek etrafma daha sadakatle toplanıyorlar. “Kurşuna dizilip yakıldığı halde ıyor Yine bir gün İngiliz kumandanlığı taraftarlarile bir dağ geçi- “dinden başka bir semte gideceğini ha- alarak geçidi sarıyorlar. li * N 4 Fiğ fakire benziyen kızıl sakallı bir Hint- linin geçitten ilerlediği görülüyor. Üs. tüne hücum ederek sağ yakalıyorlar. Şehre getirdikleri vakit fakiri evvel- ce görüp tanımış olanlar İpili meşhur Hintli olduğunu tasdik ediyorlar, Yır- tık paçavralar İçinde ısıtma nöbetle- tile titriyen Hintli sorulan bütün su- alleri işitmemezlikten geliyor ve tam bir dilsiz taklidi yapıyor. Günlerce çalışıldığı halde, ağzından bir kelime almmıyan Hintliyi İngilizler kurşuna dizdikten sonra cesedini bir meydan- da yaktırıyorlar, Aradan dört gün geçmeden yüz ki- şilik bir çetenin başinda bir İngiliz müfrezesine pusu kuran Hintli fakir canlı olarak yine İngilizlerin Parşısı- na çıkıyor, Bu vakayı da inceden inceye tetkik eden inyiiz Mumundarığı yu metice” ye varıy Fakir o geçitten taraftarlarile ra - hat geçebilmek üzere kendine benzi yen bir dilsiz Hintli fedaiyi ileri yol lamış ve bu Hintli fedaiyi ileri yol rak takipten kurtulmuştur. Tabii birkaç gün evvel kurşuna di- zilip yakıldığı bildirilen fakirin tekrar meydana çıkması kabileler arasında harikulâde tesirin! yapıyor ve Hintii- nin taraftarları günden güne çoğalır. yor, Bugünkil vaziyette Hindistandaki İ İngiliz kıt'alarınm tek bir insanla uğ- raştığmı söylemek yanlış olmaz. Lâ- kin o insan da ele avuca sığmıyor. Bir hayalet gibi gözüküp kayboluyor ve her İngilizlerin önüne çıktıkça birkaç | cana mal oluyor. , Gandiye göre Bombaydan gelen son haberlere ha zaran; Hindistan orduları kumandanı fazla kan dökülmemesi için Hintliye bir anlaşma teklif etmiştir. Hintli bu teklife şimal cephesindeki iki İngiliz Kıt'ası arasmdaki yegâne telgraf hat. tm taraftarlarına iptal ettirmekle mukabele etmiştir. Hindistan istiklâli için fikri ve pro. | paganda yolu ile seneelrdenberi çalı. şan Gandinin bu fakir hakkında söy. lediği sözler: — Bu genç, ya bütün Hindistanı kurtaracak, yahut mahvedecektir, Tütün Deposundan Çalınan Paralar Evvelki hafta, Beşiktaştaki Abdi. nin tütün deposundan çalıman 3000 Mraya ait tahkikat devam etmekte . dir. Parmak izleri llzerine zannaltma inan İbrahimle hâdise gecesi geç vakit depoda çalişan garson Mihailin suçlu olduğumu gösterecek bir delil bulunamamıştır. Tbrahimle Mihailin evlerinde yapılan araştırmalardan da müsbet bir netice elde edilememiş. tir. Beşiktaş sulh hâkimliği, tahkika. tına devam olunmak Üzere İbrahim hakkında muvakkat tevkif kararı ver. Ankaradaki Elçiler Ankarada bulunmakta olan hemen bütün elçilerin yazı geçirmek Üzere bu hafta içinde İstanbula gelmeleri| © Akşamm alaca karanlığında tıpkı beklenmektedir. İsâ ödemiye gelince l imkân bulamıyacak ve o zamân falz Suriye Mektubu: Suriyede Vataniler Töreninde 15 Grupa Ayrıldı Bütün Gruplar Mevkii İktidara Geçmek İçin Biribirleri Aleyhinde Çalışıyorlar | Şam, (Hususi Muhabirimiz yazıyor) — Suriyenin resmi ma- kamlarını bugün işgal eden bir çok meseleler var. Cebelidürüzde- | ki ayaklanma bunun başında geliyor, Bu ayaklanmanın Lâzkiye- | ye, Havrana sirayet ihtimalleri çoğalmıştır. Bu isyanlara sebep, Suriye Vatanilerinin müfrit hareketleridir. i Suriye resmi makamlarını Dirzorda çıktığı haber verilen ve A B, C. kum panyası tarafından imtiyazı istenilen petrol işi de ehemmiyetle meşgul edi vor. Bu meseleye sit bütün müzeke- reler son derece gizli tutulduğu için vaziyetin iç yüzü hakkında kimse bir şey bilmiyor. Gurtlağa kadar borca girmek istiyormuş A. B. C, kumpanyası Irak petrol kuyularından bir kısmını istismar Jetmektedir. Dirzorda petrolun keşfo-| lunması ise yeni bir hâdise deği oldukça eskidir. Anlatıldığına göre Irak petzollerinin asıl kaynağı Dir - zordadır, Keşifler yapıldıktan sonra Suriye hükümeti ile kumpanya ara - sında müzakereler başlamış, nihayet kumpanya ile hükümet arasında bir itllâfname imzalanmıştır. Gazeteler ta rafından verilen malümata. bakılırsa kumpanya her yıl hükümete 600.000 isterlin verecek bundan başka hükü- mete yirmi sene müddetle 20,000.000 isterlin borç temin edecek ve bu borç tan faiz almıyacaktır. Gareteler hiç memnun değ Gazetelerin bir kısmı hükümetin bu hareket tarzmdan memnun değil- dir. Bu gazetelere göre hükümet yir- mi milyon İsterlin borç alacak olursa bu para İle ordu vücuda getirmiye, tayyare almıya çalışacak, silâh te - darik edecek, tamtakır olan hazine- sini besliyecek, kısa bir zaman içinde bu para elden gidecek, cebren parâ- ükümet buna işlemiye başladıktan başka hakiki istismar siyaseti de baş gösterecek ve hükümet yeniden istikrazlar al - mıya mecbur olacaktır. Sur.yeli mü- tehassıslara göre Dirzor petrolünün varidatı senede yirmi, otuz milyon isterlin tutacak, yabancı mütehassıs- lara göre varidatn tutarı daha çok fazla olacaktır. Kumpanyanm işe başlamak Üzere olduğunu gösteren birçok emareler vardır, Kumpanya Iraktan birçok a lât ve edevatı getirtmiş, muhafazâ tertibatı almış, yer kiralamış, toprak ları çizmiştir. Hükümet ise, henüz bir şey yapılmadığını, anlaşmanm da im- zalanmadığını ve imtiyazın verilme- diğini söylemektedir. Gazeteler bu yüzden hükümete ça iyor ve hükümetle istihza ediyor. Vataniler arasında ayrılık ver Vatani partisine gelince, bu parti, kendi mensupları arasında çıkan ih- tilâflar yüzünden 15 gruba ayrılmış- tır. Bu grupların her biri ekseriyet teşkil etmiye çalışıyorlar. Vatanile - rin başmda Haşim Atası bulunmakta. dır, Bu zat Humusludur, Kabineyi teş kil etmekte olan Vezirlerin birçoğu da Humus ve Şamlıdırlar, Bundan do layı Halep vilâyeti ve bu vilâyete oi- var olan yerler halkı kabinenin aley hindedirler. Yalnız nazırlardan dok - tor Abdürrahman Kiyali Haleplidir. Bütün gruplar mevki iktidara geç - mek için biribirlerini devirmek yolu- nu takip ediyorlar. 'gömlekliler Demirgömlekliler, sırtlarmda gümü. şü renkte gömlek, ellerinde İzci sopası taşıyan genç izcilerdir. Bunlar kâmi- len vatani partisine mensupturlar. Rivayete nazaran Suriyenin müstak- bel ordusunu teşkil edeceklerdir. Her izci teşkilâtı askeri kıtalar halinde talim ve terbiye görmüşlerdir, Bu öze Oteşkilâtm; kuran. lar vaktiyle Türk ordusunda bulunmuş Suriyeli zabitlerdir. Suri- ye İle Fransa arasındaki son muahe- deden evvel yapılmış olan bu teşkilât muahede İmzalanmca (birdenbire meydana çıkmıştır. Bunların piyade talimleri yaptıkları ve gizli depolar. da silâhları da bulunduğu söylen - mektedir, Fransız kumandanı Vata - nilerin bu izci teşkilâtmm grup ve takım halinde gezmelerini menetmiş tir. Yeni feşkilât Vatan! Partisinin yeni bir teşkilât Çapulcular | Hudutta Teşvik Görüyor (Başı 1 incide) hada huzur ve sükünu muhafazaya âmade olduğu anlaşılmaktadır. Boyuna silâh dağıtıyorlar Urfa, 8 (Tan muhabirinden) — Hudüdumuz civarmdaki Suriye kö; lülerinden Arap olanlar tamamen si- lâhlandırılmıştır. Yalnız Arap pinâ - rmda 400 den fazla silâh dağrtılmış- tır. Silâhlı Araplar, her vesileden İs- tifsde ederek aleyhimizde tahrik o - lunmaktadırlar, Suriyede huzursuzluk Halep, 8 (Hususi) — Kırıkhanda süngülülerin nezareti altında kam - şı ile Helebe sevkedilen Türklere ya- plan zulümler, Hatayda yapılan söy gunlar ve propagandalar Arap halkı arasında da teessiir uyandırmıştır. Araplar, kanunsuz ve hiçbir vicdani esasa dayanmıyan bu hareketlerin mesulü olarak kendilerinin gösteril - mesi İstirabile mustariptirler, Arap ileri gelenleri şu düşüncede- dir; Vataniler, Araplığı mahvediyor - | lar. Halayda olmadık zulüm yapıyor lar. Şimdi de Cebelüdürüzde isyana sebep oldular, Bunlar Arap kanını ve Taç Giyme Londra, 8 (TAN) — 20 mayısta kralın taç giyme merasimi münase- betile yapılacak bahri geçit resminde İngiltereyi 114 parça cüzütam temsil edecektir: 10 zırhlı, 12 kruvazör, 24| tahtelbahir, 4 tayyare gemisi. 7 torpi- to mühribi filosu.. Taç giyme merasiminde Türkiye | İngiltere kralı samajeste altme Jorjun taç giyme merasimine iştirak edecek olar Başvekilimiz İsmet İnö- nüne Hariciye Vekili Doktor Bay Tevfik Rüştü Aras, General İzzettin, Amiral Şükrü Okan ve Muhafız Ala- yı Komutanı Bay İsmail Hakkı ile Maliye Vekâleti ve Hariciye Vekâleti husus? kalem müdürleri refakat ede- cektir. Heyetle birlikte bir piyade kıt'ası da gidecektir. Heyetimizi Londraya götürecek olan Ege vapuruna Koca- tepe torpitomuz da refakat edecektir. İzmitte Tütün Piyasası Düşük İzmit (TAN) — Bu sene itinalı bir surette yetiştirilen ve şimdiye kadar 200 bin kilosu inhizarlar ambarına gelen İzmit tütünlerinden yarısı sa. ılmıştır. Satış fiyatları 20 — 50 ku- ruş arasındadır ki düşüktür. Satılan bazı mahsul bedelinin, ra tarafından evvelce İnhisarlar ida - resinden alınan avansları bile kapa. tamadığ: söylenilmektedir. Tütün fiyatlarınm yükseleceği ümidi alâka- darlar için bir teselli olmaktadır. Sazlı. Konerans ve Oyun Kastamonu, (TAN) —— Halke . vinde muallim İhsan Çeçen tarafın- dan sazlı bir konferans verilmişti. Mevzuunu halk türküleri teş den bu konferanata karşılıklı müşa- areler yapılmış, halk siirleri ve mani, ler sazla söylenilmiştir. Bundan sonra Kastamonunun ma- half oyunu olan yarım şıkırdak ile meşhür sepetçi oğlu oyunu oynan - mıştır (Hikâveden Mabaat) malını feda etmeyi sadece kendi mev kilerini muhafaza için bir vasıta ta - nımaktadırlar, Vataniler anlaşamıyorlar Suriye meclisinin 18 nisanda toplan- ması mükarrerdir. Alman haberlere göre, fevkalâde toplanuya çağırıla - cak olan meclisten kabineye itimat reyi istenecektir, Vataniler arasmda ki tesanüdün Sarsılması dolayısile İt tifak imkânsız görülmekte ve kabine nin istifa edeceği hakkında kuvvetli bir şayia dolaşmaktadır. Halepliler de mali istiklâl istemek- İtedirler. Bunlara kendi. gelirlerinin hudutları içinde sarfedilmesini temin yolunda teşebbüse geçmişlerdir. Cebeli Huran ve Kürt dağındaki İ hâdiseler çoğalmakla beraber bede- İ viler de her sene bu mevsimde verdik İleri fidyeyi ödemekten tmtins ve tah sildarlara silâhia mukabele etmiş - lerdir. Yozgat Kaplıcaları Bakımsız Yozgat, (TAN) — Yozgödm Güzel kaplıcaları vardır. Fakat bunlardan (Zor Nikâh) ; temsil etmek üzere bu. kımsızdır. Tersili kaplıcası oldukça muntazamdır. Bu kaplıcanın pek es- ki zamanlardan kalma olduğu, Yanı başmdaki bir saray harabesinden an. laşılmaktadır , Trenin kırk kilometre “uzaktaki Yerköy istasyonundan geçmesi ve buraya uğramaması yüzünden ticari vaziyeti sarsilmiş olan Yozgatta bu günkünden geniş bir hareket temini için kaplıcaların imarı lüzumunu İle- ri sürenler çoktur. —— ——— — vücuda getirmek için gençlerden, de mirgömleklilerden seçtiği kimseleri bütün Suriyede iane toplamıya me - mur etmiştir. Herkes asgari bir frank vermiya mecbur tutulmuştur. Her gün dükkân dükkün, ev, ev dolaşan bu gençler para toplamaktadırlar. Toplanacak olan bu para İle lay; re satım almacağı mevsukan isitil - miştir. —L.L Adana, 8 (Tan muhabirinden) —| 'BİR İDEALİSTİN 'HATIRATINDAN (Başı 6 ıncıds) ruble, güzel.. 3 ruble de hizmet için, bu da güzel. Sofya, ağlamış gözlerini hayret. le bana çevirdi ; — Yavrucuğum, sen bana İnan- miyor musun ?. Hesap et Şu hal, de: Yaprak rakısı içmedik mi? Ay Nİ fiyata sana votka veremezdim ya! » Kahve ve çaya koyduğum kaymaklar.. Hiyar turşuları. Re. çeller, hattâ kahve. Mukavelemizde kahve yoktu Halbuki sen her gün kahve de içi yordun. Hem bunların kıymeti ne. ki?, Üzerlerinde durmağa değ - mez.. Haydi 12 ruble daha indire, yim de yuvarlak olarak 200 rub- be kalsam... — Burada ayrıca 75 ruble gös. teriliyor.. Halbuki bunun, neyin karşılığı olduğu yazılmamış... — Ne demek neyin kârşılığı?. İ İşte bu güzel doğrusu. dar hayrette ve o kadar samimiy. di ki bir kelime daha söyleyeme - | dim. Elimdeki yüz rubleyi, bir de | yüz rublelik bir senet verdim. Ba. vulumu sırtıma vurarak İstasyon yolunu tuttum. Bana yüz ruble ödünç verecek bir hayır sâhibi yok mu acaba? Zile Halkevi Azasının Seyahati Tokat, (TAN) — Zile Halkevi gösteri şubesi azasının (Akın) ile (Zor Nikâh) temsil etmek üzere bu. raya geleceği, Amasya ve Turhala da gideceği söylenilmektedir. 836 şubatı içinde açılmış olan Zile Halkevi kütüphanesinde bugün 250 kitap mevcutur ve hepsi de ciltlidir. Manavgatta Arazi Yazımı Manavgat (TAN) — Kadılar, ça- vuşköyli, Yalçıdihi, Odaönll, Karaka, ya, Çeltikçi, Karagöz, Seyitler, Ka- raçalar, Kızıldut, Hacı Aliler, Uzun. 0-4-937 Türkçe İsim Alan Museviler (Başı 1 inek) nüfus kütüğüne erkek kaydedili askere çağırılanların cinsiyet davalarma bakılmaktadır. İstan! Galatada Yeralti camii civarmd8 ran Bayan Hikmet te nüfü erkek olarak geçtiği için Bu asker şubesince askerliğe çağı” için evvelisi gün mahkemeye MÜ caat etmiş ve Şerafettinle evlel ni, çocukları olduğunu, kendisini kek sütununa yanlış geçtiğini *€ lenirken de Kocaeli mahkemesi Ü rafından cinsiyetinin tashih edi ni söylemiştir. Mahkeme, Kot mahkemesinden bu düzeltme K8ğÜ ni istemiştir. Terfi edecek Kaptanlar Kaptan ve makinistlerir ay bas” başlayan terfi — imtihanları 15 sanda bitmiş olacaktır, İmtihan” elliye yakın kaptan ve makinist İf rak etmiştir, İmtihan evrakları rak etmiştir. İmtihan evrakt dikten sonra kazananlar birer terfi edeceklerdir. Deniz müesseselerinin bilânçolar Deniz müesseseleri bilânçoli tetkik etmekte olan heyet, Denizi larındaki çalışmalarını bugünlerde tirecektir Heyet, liman idaresi çosunu da gözden geçirmiştir. müesseselerin bilânçoları haki hazırlanan raporlar bu ay içinde karada toplanacak umumi heyet İ manda tasdik edilecektir. Kemal Kitabofun Cenaze Merasi Bir hafta evvel vefat ettiğini sürle haber verdiğimiz Sovyet R yanm İstanbul İkinel Konsolosu B' mal Kitabofun cenaze merasimi rın saat 14 te konsolosluk binası yapılacaktır, Kemal Kitabofun ©e9 zesi pazar günü Stari Bolşevik vapurla Odesaya götürülecektir. Merhumun karısı ve çocukları © ayni vapurla Rusyaya gidecekler Çocuk Velileri Ceza Göreceklef Traravaydan atlıyanlar sıkı sure takip edilmekte ve cezaya çarptiffi maktadır. Ancak tutulanlar cozaf ©) liyeti haiz olmıyacak derecede küç olursa belediye memuralrı bu gibi rin velileri hakkında zabıt tutm dir. Üç gün evvel yine böyle bir dise olmuş, İş, mahkemeye düşmü tür. Tramvaydan atlıyan çocuğun «nf si kendisinin cezalandırılmasna İf raz etmiş, müddelumumi de çocu! rın yaptığı suçlardan dolayı gere İmumi mevzuatta, gerek belediye Ulmatnamesinde bir hüküm bulu dığından kadını serbest bırakmıştı” Bu mesele, dün Şehir Meclisinde hemmiyetle müzakere mevzuu olm tur, Neticede: “Tramvay, otobüs, otomobil pg İnakil vasıtalarna giderken binme İinmek, basamaklarda durmak İ diş kısımlarına takılmak yasaktır. p filli yapanlar çocuklar olduğu taki de, bunlarm veli veya vasileriyle n lerinde ikamet ettirmek suretiyle yuf lara nezaret edenler mesul olur,. ge linde yeni bir madde kabul edil tir. b Bu madde belediye zabıta talim” namesinin 176 ncı maddesine ek” miştir İş Dairesine Başvuran Ameleler Bir gaz şirketinde çalışırlarke$ * çıkta bırakılan bazi ameleler, İ$ pek resine müracaat etmişlerdir. Ğ 10 - 15 senedenberi çalışmakt lan bu ameleler, şirketin kendile” yeni amele muamelesi yapmak diğini, bu takdirde evvelki haklari”. nın tehlikeye uğruyabileccğini j ketin iş kanunu vecibelerinden K* şmmak teşebbüsünde bulunduğu” bildirmişlerdir. y © lar, Boztepe, Çengelköy, Viransinir köylerinde arazi yazımına karşı ya- İş dairesi, vaziyetin tahkikini müfettiş memur etmiştir. Şikâye e er syrı ayrı dinlenmiştir. Netice, P İ pılan itirazların tetkiki bitirilmiştir. | kaç güne kadar belli olacaktır. çay e İN