17 Nisan 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

17 Nisan 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

. YENi BiR KEŞİF (1) Artık Sarmısak Kokusundan Kurtuluyormuşuz ! T atar böreği mevsimi geçiyor amma, nerede ise cacık mev- simi geliyor. Taratorlu midya tavası filân da yılm on iki ayı sevenler çoktur. Fakat... Bunları yedikten sonra o taham- mül olunmaz nefes kokusile, etrafa boğucu gazlar savurarak nereye gitmeli? Muaşeret adabına riayet edenler başkalarını ziyaret etmek şöyle dursun, misafir kabul etmekten; hattâ tramvay gibi müşterek nakil vasıtalarına binmekten çekinirler. Ve çok vakit kendilerini sevdikle. ri sarmısaklı yemeklerden mahrum ederler. Sarmısağı damarlarda kan taz. yikini indirmek için yiyen bazı bil diklerim, ancak geceleri yatarken * birkaç diş sarmısak yutmayı tercih etmektedirler, Halbuki bu mahfu, miyetlere, bu zahmetinize hiç ha. cet yokmuş. Şimdiye kadar zannedilirdi ki ye nilen sarmısak hazım borusundan kana geçmekte ve kanm akciğer- lerden geçerken dışarı attığı kar- bon gaziyle nefese karışmaktadır. on zamanlarda iki İngiliz hekimi Dr. Aggard ve Dr. Greehberg tarafından yapılan a. raştırmalar işin. böyle olmadığını meydana çıkarmıştır. Hayvanların ağızlarına dokun. durmaksızın, meselâ bir kapsül i- çinde, midelerine birkaç gram sar. mısak sokulduğu halde nefesleri. © nin koku peyda etmediği görülmüş- tür. Keza, deri altına sarmısak ru. hu şırınga edildiği vakit nefesin kokmadığı malümdur. Damarlar. da kan tazyikine karşı kullanılmak için eczanelerde böyle müstahzar- “Jar satılmaktadır. “Bir diş sarmısak ağızda çiğnenip fakaş şyutulmıyayak, #ükürüldüğü halde nefesin tıpkı sarmısak yemiş gibi koktuğu müşahade olunmuş. tur. i asılı hep bu tecrübelerden anlaşılniıştır ki sarmısak yiyenlerin nefeslerinde bir gün ka. dar devam eden o müthiş koku, mi- deden veya ciğerlerden değil, ağız. © da ve boğazda ilişip kalan sarmısak parçacıklarından gelmektedir. Ve bu parçacıklar bilhassa dilin arka tarafındaki kabarcıkların arasma şıkışmaktadır. Lâkin ağız sabun. Ja, türlü türlü diş macunlariyle, al- kollü mahlüllerle yıkandığı, fırça. Jandığı halde sarmısak kırıntıla, rından temizlenmesine imkân bu- İunamamıştır. Bunun Üzerine yukarıda adları geçen iki İngiliz hekim, aşçıların ellerindeki sarmısak ve soğan ko. kusunu çamaşırda kullanılan klor. “lu su ile yıkıyarak çıkardıklarını hatırlamışlar. Fakat ağız ve boğa- © zı kaplıyan nazik gışayi muhatiyi öyle sularla yıkamağa, tabii imkân yok. Bunun üzerine klor mllrek. keplerinden hafif tesirli “Chlora. * mine, i tecrübe etmişler ve sarmı- sak yendikten sonra ağızda kalan “sarmısak — veya soğan — zerrele. * rini tahrip etmiye muvaffak ol muşlar, şte buldukları formül: Sarmısak (Veya soğan) * yendikten sonra bir bardağa iki parmak (30 gram) su ve 30 santi- gram Cklormine konularak hazır. lanan mahlül ile ağız ve boğaz gü. zelce fırçalanıp çalkanacak. Dik- kat edilecek nokta: Dilin boğaza doğru arka tarafındaki kabarcık. lar — huleymeler — yumuşak bir fırça ile iyice temizlenecek. Niha.. yet mahlüi bakiyesiyle gargara ya- pılacak. Bu suretle, ne kadar sarmısak yenmiş olursa olsun, nefeste hiç bir koku peyda olmamakta imiş. * Bu mühim keşfi (!) haber ve. mecmua bir eczaneden biraz “ “Ghloramine,, almıp tecrübe edile. “bileceğini söylüyor; fakat bu ecza “ bizim eczanelerde yok. Zaten he- e kullanılır bir ilâç deği. “Balki depolarda vardır. © OHer halde müteşebbis bir eczacı. Bu Kadın Dayaktan mı Öldü? Geçen hafta, sevdiği gençle görüş- tüklen sonra, bir gece ansızm ölen Haydarpaşa intaniye hastanesi hem- İsirelerinden Fatmanın ölümlü etrafın daki tahkikat ilerlemiştir. Fatmanm cesedi üzerinde muayene ve tetkiklerini yapan morg, raporu- PU vermistir, Bu raporda hemşirenin başındaki bir emorojiden öldüğü, bu emorojiye nadir tesadüf edilen, bir böbrek hastalığının sebep olabileceği kaydedilmiş, harici bir tazyikin “de ayni neticeyi vermesi mümkün görül müştür. İstanbul Müddelumumiliği, rapor. daki malümatı kâfi görmemiş, emo. rojinin bir dayak neticesi mi, yoksa mi ileri geldiğinin tasrihini İstemiş. tir. Rapor, tekrar morga gönderil - miştir, Orman Mektebi Talebesinin Yapacağı Tetkikler © Yüksek Orman mektebi talebesin. den 32.genç .Bisanm 20 unda ameli male alma Borçlu ve staj görmek Üzere an Zin iL kili'olan kiniseyi de icraya 5 gal kereste fabrikalarını” gönderile- cektir. Gençler, burada on gün kadâr kalacaklar ve Ayancık ormanlarile kereste fabrikasında tetkikler yapa- caklardır. Asri Mezarlık Ağustosta Açılacak Tik defa büyük şair Himldin gö- müldüğü asri mezarlığa, bu mezarli- gm resmi olarak açılmasmna kadar bir daha başkası gömülmiyecektir. Esa- sen bu mezarlığın Ağustos sonların- da açılması kararlaştırılmıştır. Yeni bütçeye bu mezarlığm ikmali için 25 bin lira tahsisat konulmuştu. Bu parasile yapılması lâzım gelen İş- lere haziran sonlarında başlanacak- tır. Festivale İştirak Edecek Memleketler İstanbul sezonunda yapılacak İşle. ri teshit eden komite, dün de toplan- mış, bazı yeni kararlar vermiştir. Bü tün Balkan devletlerile Macaristan. dan İstanbul festivaline iştirak etme. ği esas itibarile kabul ettiklerine dair mektuplar gelmiştir. Dünkü toplantı. da bu mektuplar okunmuş, komite adma bu memleketlere bir delege gönderilmesi kararlaştırılmıştır. Olgunluk İmtihanları Üniversiteye devamlarma müsna , ade edilen ove olgunluk imtihanla. rında yalnız bir dersten muvaffak olamıyan talebelerin 24 nisanda ol. gunluk ikmel imtihanları yapılacak- tr. İmtihanlar kız lisesile Kabataş ta icra edilecektir. Bu imtihanları kazandıkları takdirde Üniversitedeki imtihanlara girebileceklerdir. —— ——— —— Bir Yıl İşten Menedilen Avukat Şekip Adut Hakkındaki -Karar Ağırcezada Tasdik Edilecek B aro İnzıbat Meclisi, bazı şikâyetler üzerine üç hafta evvel Musevi avukatlar dan Bay Şekip Adut hakkında bir sene avukatlık yapamıyacağı hakkında bir karar vermiş ve kendisine tebliğ edilmek üzere kararı o Müddeiumumiliğe göndermiştir. 15,000 liralık bono meselesi Kararı icap ettiren hâdise şudur: Antalyanın Tekfurova o madenlerini, İktisat Vekiletinden imtiyazla satm alan yedi kişilik bir şirket, bu made. Dİ kendi sermayelerile işletemedikle- Tİ İçin sermayedar bir grupa devret. mek üzere kendi aralarmdan birisini Eeniş salâhiyetle bu İşe memur et - mişlerdir. Bu sdam bu salâhiyetten ve şirket hesabma olan imtiyazn kendi üzerinde olmasından istifade &- derek Avukat Şekip Adutla birlikte imtiyazı bir Fransiz grupuna devret- miş ve takriben 800 bin lira tutar bedelini de ceste ceste almıya basla- mestır. İsi haber alan alâkndarlar'der hal harekete geçmişler. Bir taraftan hukuk ve ceza mahkemelerine müra- caat ettikleri gibi bir târaftan (Oda nakden bu imtiyazın istifsali ve İş- letilmesi için verdikleri sermayeye lerin karşılığını icraya depo ettirerek madenlerin haczini kaldırtmış, sonra da lcradaki depo edilen parayı kur- tarmak için kendi milekkili ve alâka darı tarafından namma asıl ve esasa İstinat etmiyeh 15 bin-liralikemre tilrerek bunu ikrar ettirmiş, bu ay — retle mahcuz varaları koparmıya te. şebbiis etmiştir. Avukatların kendi namlarma em. re muharrer bono alması caiz olma- dığmdan Iş baroya sikâyet edilmis ve tetkikat neticesinde yazdığımı? karar verilmiştir. Bü İşin bir de kazanç vergisini a. tâkadar eden maliye cephesi vardır Alâkadarlaş, bu on bes bin liranm verrisi verilin verilmediğini (tetkik etmisler, Şekip Adutun defterlerinde böyle bir parn slmdığma ve vergisi TAN ! Yangın Telefonu ehir meclisinin kabul ettiği beş yıllık “bele- diye programı bugün Ankara- ya gönderilecektir. Program: bir hazirandan itibaren tatbik edilecektir. Yeni programla ilk yapıla- cak mühim işlerden biri de otomatik yangm ihbar tele - fonlarıdır. Bu telefonlar ta- mamile asri bir şekilde kuru- lacak ve parası bina sahiple- rinden almacaktır, | verildiğine dair hicbir kayıt buluns- mamıştır. Yalnız 800 lira aldığı gör teren bir kavde rastlanmıştır. Baro Reisi ne diyor? Dün kendisile görüşen bir muhar- ririmize İstanbul baro reisi ve Edir. ne saylavı Hasan Hayri şunları söy- lemiştir: “— Bundan Uç dört hafta evvel Baro inzibat meclisi avuket Şekip A- dut hakkında bir sene svukatlıktan men kararı vermiş ve bu kararı ken disine tebliğ edilmek üzere Müddel- umumiliğe göndermiştir. Baro meo- lisinin birkaç gün evvel kararları a- ğır ceza mahkemesince tasdik edilme- dikçe katiyet kesbetmiş nazarile ba- kılamaz. Binaenaleyh, bugün Şekip Adut hakkında icra mevkiine konmuş ve katiyet kesbetmiş bir karar yok. tur. Müddelumumlliğin kendisine teb ligat yanıp yapmadığını da biz bile- meyiz. Bir gazetenin yazdığı gibi Şe kip Adup bilâ müddet avukatlıktan menedilmiş değildir... Küçük Sişe Rakılar Fazla Satılıyormuş Son senelerde rakı sarfiyatı müte. madiyen artmaktadır. Yapılan tet- Bugünlerde esaslı çalışmalara başlanacaktır. Arteziyenle Ba- kırköyünden omaada Yeşilköy ve Floryanm da su ihtiyacı te min edilecektir. Maamafih ayrıca Bakırköy, Ye. şilköy ve Floryaya terkos suyu da ancak terkos tesisatı arteziyen bittik ten Ve faaliyete geçtikten sonra ya - Pılmaya başlanacaktır.. Arteziyen ve terkos sularınm bu civara verilmesi. İşi beş yılda bitirilecek Ove bunun için iki yüz bin lira harcanacaktır. Sinemada lere başlanmiştırd 7447901. Dün teftişlerde ders sa. stlerinde sinemâdâ bulunan mektep talebeleri yakalanmış ve Emniyet mü dünüğünde İfadeleri aldıktan sonra mekteplerine sevkedilmişlerdir. aym devreye geçirileceklerdir. . kül r el rlik Yeni Hava (11 tem Serme etperik dp Seferleri (Yükleme ve Boşaltma Hava yolları idaresi, Ankara - İs. tanbul hava seferleri için yeni bir hareket programı hazırlamıştır. Cu martesideh maada haftanm diğer günlerinde Ankaradan saat 10 da, İs tanbuldan saat 15 de birer yolcu tayyaresi kalkacak, bunlar bir saat 50 dakika sonra gidecekleri yerlere varmış olacaklardır.. Tayyareler, cu. martesi günü Ankaradan 1430 da, İstanbuldan da sabah 7 de hareket edecektir. . İhtiyari şehir uçuşları Ankarada bu aym 18 inde, İstanbulda 25 hi sanda başlıyacaktır. Uçuşlar, her gün bir saat devam edecektir. Şehir uçuşları için bilet alanlar, Şehirden tayyare meydanlarına hususi otobüs ile parasız olarak götürülüp getirile- cektir. Vali B. Üstündağdan B. Ertuğrul Muhsine İstanbul Şehir Tiyatrosunun An - karada gördüğü rağbet, Türk tiyat- ro tarihinin bugüne kadar kaydet - mediği mutlu bir hâdisedir. Daha temsiller başlamadan günlerce evvel, biletlerden hepsi satılmış ve her tem- silde tiyatro dolup dolup boşalmıştır. Piyeslerin bir çoğu halkın bu rağbeti üzerine ikişer defa temsil edilmiştir İstanbul Şehir Tiyatrosunun Anka- miz, çoktanberi malüm olan ve bo. | kikler bu artışm bilhassa küçük şişe| rada kazandığı bu büyük muvaffakı. yacılıkta kullanılan bu eczayı te- darik edip bir müstahzar vücuda rakılarda olduğunu (göstermiştir. 038 istatistiklerine göre, rakı satış. yet» üzerine İstanbul vali, belediye resi ve parti başkanı Muhiddin Üs. getirirse hayli pera kazanır sanı, |larınm yüzde on iki buçuğu 10 san.) “ündeğ rejisör Ertuğrul Muhsine şu rm, Bu müjdeyi sarımsak sevenler- den ziyade bu boğucu gazden kur- tulacakları için sarmısak yemiyen- tiitrelik, yüzde otuz dördü 15 santi, Iitrelik, yüzde otuz yedini 25 sanğilit- relik ve yüzde 11 ;i de 50 santilitre- lik şişelerle olmuştur. Bu vazivet “elgmafı çekmiştir: “Mil! sahne kültürü yolunda ka - sandığınız muvaffakıyetten ötürü si- zi İstanbul adma ve şahsım namma lere vermek daha doğru olsa ge - İüzerine İnhisarlar İdaresi ve diğer| tebrik eder, bütün çocukların gözle- rek?! . .. müesseseler rakıları küçük şişelerle rivasaya çıkarmağa başlamışlardır. rinden öperim... Muhiddin Üstündağ Bakırköy Suyu İçin Tesisat Yapılıyor akırköy ve civarının su ihtiyacı artık halledilmek üzeredir. Bakırköyünde Arpacı çifti'ğinde kurulacak olan artezi- yen için makineler dün sabah şehrimize gelmiştir. than edilecekler ve bu suretle diğer Sultanahmette 150 Metrelik Büyük Bir Âbide Yapılıyor ehrimizde kurulacak Adliye binası için Adliye Vekâletini” yaptırdığı tetkikler bitmiştir. Son vaziyete göre, "arr. Ş binası Sultanahmette, şimdiki hapisane binasının yerinde yapi” rılacak ve muazzam bir eser olacaktır, İstanbul şehir plânnr yapan Prost, adliye binasının Sultans münasip bulmuştur. Meydanın ortama M8 meydanmda o yapılmasmı azzam bir abide dikilecektir. Mütehassıs Eksper Yetişecek İnhisarlar İdaresi memleketimiz - de çok mz olan mütehassıs eksperler yetiştirmek için büyük bir program hazırlamaktadır. İdare eksperlerin teknik olarak yükselmeleri için Maltepedeki tütün enstittistinde yeni bir kurs açmıştır. Buraya şimdiden Yakalanan 14 ziraat mektebi ve lise, mezunü) başlanacağı söylenmektedir. genç alınmıştır. Nazari ve amel! ola. sy 1 Talebeler rak gerek lâboratuvarlarda ve ge. İtalyan Ticaret Odasmın Mektep talebelerinin ders saatle.|vek”e tarlalarda görülecek dersler Kongresi de Dök 59 zi ig sene sürecektir. Talebeler bu yin emi ya yn İmüddet zarfında tütün ekim ve ye.| İtalyan Ticaret odasınm tişmesini, hastalıklarınt, tütüne arız) kongresi dün toplanmıştır. olan böcekleri've imha usullerini gö; receklerdir.. Bir senelik ders middeti YY Her dövre sarasmdd ” st#lebeler im. Sene 10- İşlerinde Kolaylık İstanbul Liman idaresi yükleme ve boşaltma işlerinde ıslahat yapmak maksadile Avrupaya tetkikat © için iki mühendis gönderecektir. Bu mü. hendisler bilhassa Hamburg ve Ro- terdam limanlarmda tahmil tahliye işlerini tetkik edecekler ve neticeyi bir raporla Lirhan idaresine bildire- eeklerdir. 15 gün kadar sürecek olan bu tetkiklerden sonra Limanda tah- mil tahliye işlerinde lâzım gelen is lahat yapılacaktır. Gönderilecek mi. bendisler Hollandadan “almacak iki romörkör işile de meşgul olacaklar- dır. Elektrik Şirketinin Salâhiyetli Mümessilleri Elektrik şirketine âit bir çok me- seleler hakkında Nafıa Vekâletile te- maslarda bulunmak üzere Parlatek' şirket merkezinden gelmis olan salâ- hiyetli aza Blanşarla diğer bir mu- rahhas bugün Ankaraya ridecekler- dir. Murahhaslar, Nafra Vekâletile tarife meseleler! ve şebeke tesisatla- rı hakkmda yeni müzakereler yapa- Dünkü Hava Dün, barometre 783,5 milimetre, hararet #n çok 20, en az 12 santigrat olarak tesbit edilmis. rürgür lodostan hafif bir süratle amistir, R İğ, cepheli olacaktır. Cephelerindet Bizans devrini. yaşatan kabartmlf ve resimlerle süslenecek, wanlı devrine'ait hatıralar ve ©. kıbelerle doldurulacak, üçüncü ©? besi de yeni Türkiye tarihini GÜ landıracaktır, Cephenin en li yerinde Türk ordusunun ul girişini tasvir eden ve Türk sanif kârlarma yaptırılacak bir kabsriS bulunacaktır. ilerisinde kurulacaktır. Adliye yı da abidenin tam ve karşısın? abideyi cephesine alacak bir gek inşa edilecektir... ni gösteren krokiler tanzim olu ve tetkik edilerek çok güzel bü muştur. lira tahsisat ayrılmıştır. Ancak tahsisatm kâfi gelmiyeceği tabi” olunmaktadır. İstanbul semti ki bütün adliye daireleri bu bi! N toplanacak, ve bina eksiksiz ola tır. İnşaata 938 senesi iptidasii” İtalyanın Arteria velyük. elçisi (Bİ | Karlo Galli ve Türkofisten bir #8. mesel de DULUMUNUŞUM. kiye bu münasebetle bir tutuk söyl! Türkiye — İtalya ticaret anlaş nı tebrik etmiştir. Iktısadiyatınm daimi 4 takdirle bahsetmiş, Türkiyenin t9. rakki hamlelerin hiçbir milletin #8 yanlar kadar anlıyamıyacağını öy” miştir. bulunmakta olan General TavsenÖğ eşi Leydi Tavsend dün sabah ii bandıralı Rodi vapurile Yı gitmiştir. a. Rİ lacaktır. Ankaraya gitmiştir. vapurdan atlıyanlardan tir ir8 ” 174.937 wi Abide, 150 metre irtifamda o me. gösteri Abide şimdiki Dikilitaşm b Sultanahmet meydanınm bu #€X Bina 500.000 liraya ği. Adliye binası için bütçede 500 © Bağ Galli, bundan sonra Türki inkişatmdi” Bayan Tavsend Gitti Bir müddettenberi memlek, BİRKAÇ SATIRLA asia nakliye otomobillerine İİ mayastan ilbarcn taks k9”. o ğ diye Vekâleti Haplenneler | tehassısı Bay Mutahhaf, gör . on verilen bir. karara yi iskelelerde tahtn stirülmeöf? A ie Safer: 5 1356 Hieri Güneş: 5,19 — Öğle: İkindi: 15.58 — Akşam: Yatsı: 20,28 — İmsak: 185!