25 Nisan 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

25 Nisan 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

| tal e e ğe ker Gazeteleri İngilte- *ye Çatmıya Başladılar Sebep, Bilbao €rzakla ia buğün Mer ya İ SEEEASRI, İTE a Kine i İddiy İlerle. la ediş » diğer , “orlar. Fakat hü le eler ufak tefek tuğun kuvveti m bildiriyor. eraffakıyetler iç vira, 24 MİNİ daha yeli e im çntakasnda mevzi. uu ve hükü-; Madridin res. aya cep - kuvvetleri bombardı . Bugün iki İngiliz ge- k ü olduğu halde muhasa- Bilbao limanma girdi. Bir İngiltereden hareket etti.| göre, Bilbaoda ekmek ancak derecededir. Sivillere ekmek) Iktısat Vekilimiz B. Celâl Bayar, iki gün evvel An- karada Anadolu Klübün- de maruf İngiliz iktisatçı sı B. Karlinski şerefine bir ziyafet verdi. B. Kar- linski hükümetimize, bir lokomotif fabrikası kur- mayı teklif etmiş bulunuyor Belçika ve Lokür HU Brüksel, 24 (DAN) — Frahsiz, İngiliz sefirlerile Belçika hariciye na- ” İzarı, bugün Belçikayı Lokamo ile gi- riştiği taahhütlerden kurtaran Fran- sız — İngiliz beyannâmesini imzala. mışlardır. Irak Maarif Müfettişi Memleketimizde Ankara, 24 (TAN) — İrak maarif müfettişlerinden doktor Fazıl, şehri. mize gelmiştir. Doktor, maarif mü . fettişlerinin delâletile muhtelif yer . lerde gezecek, halkevleri, gençlik teş kilâtı, köy mektepleri ve bilhassa ga. nat ve ziraat mektepleri Üzerinde tet. kikler yapacaktır. Bu seyahat bir ay kadar sürecektir. — — UTAN ya Siyasetini B. Celâl Bayarın Bir Ziyafeti Ve SON HABERLE R Metin? a Değiştirmiş! Diğer İtalya İ ATATÜRKÜN TEŞEKKÜRLERİ Ankara, 24 (A.A) — Cumur Başkanlığı Genel Sakreterliğin . den; 23 Nisan bayramı münasebetile İ Yurdun her tarafından gelen ve vatandaşların sevinç ve yiiksek hislerini bildiren yazılara teşek - kürlerini iletmeğe, Cumur Başkanı Atatürk, Anadolu Ajansını ödev. | lemiştir. Gümrük Vergisinden Borçlu Olanlar | Ankara, 24 (TAN) — Mali) | gümrükten sokarken vergi ve resim | lerini eksik veren tilccarlar için güm- | rük vekâleti yeni bir karar vermiştir. Bu tacirlere hazinenin kendilerinden alacaklı olduğu miktar derhal bildi. | rilecek ve kendilerine bir ay mlhlet verilecektir, Mal sahipleri bir ay için- de borçlarını ödemezlerse malları ha- ciz olunacaktır, Gümrükte eksik re- sim tahakkuk ettiren memurlar da tecziye edilecektir. Kayseri Fabrikasında Tetkikat, Yapılacak kâleti müşavirlerinden Fonder Por - ten bugünlerde Kayseriye hareket © decek, bez fabrikasmda tetkikler ye- | İ pacaktır. Ankara, 24 (TAN) — İktisat VE | yemesi tarafından para kefaletile tah yapılacaktır. ZENCİLERİN ALLAHI İŞTE BU Amerikadaki binlerce zencinin AJ - lah diye taptıkları ve Mukaddes Ba- ba adını verdikleri Şu zenci nihayet tevkif edilmiş, fakat Nevyork mah. liye olunmuştur Yakında, halkı kay. gaya teşvik suçundan muhakemesi Bu yazı, Avusturyada, ve birçok tevi nüshalarmı toplamış ve Avus turya mahfili bu haber yü İzünden derin bir he yecan duymuştur. Bugün sinyor Gay da yeni bir yazı yazarak sözlerini tashih etmiş bulunuyor. göre, sözleri yanlış anlaşılmıştır. Gaydaya Çünkü Nazilerin Avusturya hükü. metine iştiraki, Avusturyaya ait sırf dahili bir iştir. Bu karar, ona Vene - dikte tahmil edilmemiştir. İŞİN ASLI Diğer taraftan bugün Viyanaya av İ det eden Başvekil Şuşnig, Sinyor Gay | danm yazılarını yulanlıyan beyanat ta bulunmuş ve resmi tebliğin her şeyi izah gttiğini meşru bir teşekkül mahiyetinde olan Nazilerle teşriki mesai etmiyeceğini, ancak Itimada değer gördüğü adam- larla beraber çalısacağını, ve Gayda tarafndan verilen malüma. tn ya kendisinin gayri olduğunu ilâve etmiştir. HERKES SON MÜLAKATLA MEŞGUL Bütün Avrupa matbuatı Venedik mülâkatı ile meşguldür. Londra ga - zetelerine güre, İtalya siyasetini de, giştirmiş ve Avusturyanmn himayesi - ni Alman dostluğuna feda etmiştir. Taymis, resmi istiklâlinden ve Habeburgların iade sinden bahsolunmadığına nazarı dik. kati celbediyor. tebliğte Avusturya ALMANYAYA GÖRE Berlin matbuatı, Berlin, Roma mih verinin ve Roma protokollarının kuv. " vet bulduğunu, girp devletlerinin Ispanya Asilerinin Fırkaları 5 spanya telgrafları, âsiler a. İ rasmda fırka mücadeleleri. nin de baş gösterdiğini ara «ra bildiriyor. Asi İspanyanın lideri o- lan general Franko birkaç gün ön- ce bir kararname ile, bu fırkaların en belli başlılarmdan İkisini bir - leştirmişti. Bu fırkaların biri Fa - lange adımı taşiyor. Flange'lar, âsi İspanyanın faşistleridir. İkincisi Karlistlerdir. Bunlara an'aneciler. de denilir, Faşistlerle Karlistler biribirinden apayrı teşekküllerdir. Fakat general Franko, birleştirilen fırkalar başına, doğrudan doğ - ruya kendi emrine tâbi iki ayrı âs- keri şef tayin edeceğini; ve şimdiki fırka reislerinin bu iki askeri şefin emirleri altında çalışacaklarını bil. dirmiştir , General (o Frankonun maksadı kendisiyle birlikte çalışan kuvvett- tirmiyeceğini ispat etmiş bulunu yor, YAZAN: ÖMER eeeeseeesesesee Ispanyanm Falange'ları Alman - yanm Nazilerine, yahut İtalyanın Faşistlerine benzerler. Falangelar, ihtilâleldirler ve parlâmento düş - manıdırlar. Bunlar, smıfsız bir İs- panya vücude getireceklerine ina - RIZA DOĞRUL reamaaemeeezez? Bunlardan Renovoclon adını taşı - yan fırka, kral Alfonsun tahtına avdeti lehindedir ve ekseriyetle A- ristokratlardan müteşekkildir. Ac- cion fırkası ise parlâmento sistemi lehindedir ve bu bakımdan Karlist- nırlar, Krallığa karşı lükayttırlar ler ile Flanglarm en müthiş hasmı- ve katolik kilisesinin siyasi nüfuzu- mu kaldırmak isterler. KARLİSTLER: arlistler e mürteci ve mü- hafazakârdırlar. An'ane - ye tapralar, ve Prens (Xavirin krallığa getirilmesi için çalışırlar. Roma katolik kilisesine sıkı fıkı bağlıdırlar ve kilisenin nüfuzunu 8- 7ami derecede genişletmeğe taraf - tardırlar. Bundan başka bugünkü sınıf farklarının devamını isterler, Kısaca Karlistler eski İspanyanın havası ve hatırası içinde yaşarlar, Falnge'lar ise, Faşistlerin yaptık» larını yapmak dilerler. Fakat âsi İspanyada bunlardan başka iki küçük fırka daha vardır ve bunlar diğerleriyle beraber bir. gurup haline (o getirilmişlerdir. dır, , Bu dürt fırkadan her birinin mensupları kendilerine mahsus ü- niformalar giyerler, OFalang'lar, mavi, Karlistler kırmızı, Renovaci- oncular yeşil ve Aceioncular kur - şuni renkte serpuş giyerler, Birleşme kararnamesi, her fır- kanın kendi üniformasını muhafa- za etmesine razı oluyor. Fakat hepsinden bir tek grup vücude ge- tiriyor ve bu grapun başına askeri şefler tayin ediyor ., Fakat birleşme kararnamesi fır. kalardan birini de memnun etme. miş, ve asi İspanyanm ötesinde berisinde bir takım hâdiseler vuku bulmuştur , Bu hüdiselerin hakiki mahiyeti ve şümulü malüm olmamakla be- raber biribirinin tam zıddı gayeler peşinde koşan unsurlardan mütte- hit bir cephe vücude getirmenin de mümkün olmıyacağı apaçıktır. Şimdiden kavgaların başlaması ise bunun sarih bir delilidir . HARP VAZİYETİ: , p spanyada harp vaziyetinin en I mühim safhasma çirmek üzere olduğu gösteriyor. Her şey - den evvel ösilerin, sesi bir zaferle | vaziyete hâkim olmaları İhtimali ortadan kalkmıştır. Hükümet küv- vetleri, ber yerde, âsi kuvvetleri derecesinde muntazam, muallem ve mücehhez olduklarmı isbat ediyor - lar. La Cümhuriyetçilerin manevi kuv- vetleri âsilerinkinden daha çok yük sektir. Bunlar, yurtlarmı yabancı istilâdan kurtarmak için canla baş- la çabalıyor ve muvaffak olacakla- rma İnanıyorlar. Cümhuriyet kuv- vetlerinin sayısı günden güne art- makta, cephe gerisi teşkilâtr mi - temadiyen kuvvetlenmektedir. Bun arm bir de Katalonyuda büytük ih- tiyat kuvvetleri vardır, Belki de Katalonyanm kuvvetleri (o dahili harbe kat'i bir mahiyet vermek için kullanılacaktır . P Kısaca, harp talihi yavas yavaş, | fakat sarih bir sek, İspanya cümhurlyeti ehine Ko iyor nedik mülâkatı endişe doğurdu J Şuşnig, Nazilerle 'birleşeceği haberlerini tekzip ediyor Londra, 24 (TAN) — Venedik toplantısın- da gayriresmi müşahit sıfatile hazır bulunan İ yarıresmi Jurnale Ditalya başmuharriri Sinyor Gayda, Avusturyada Nazilerin de yakında ik-| tidar mevkiine iştirak edeceklerine dair bir yazı yazmıştı. Avrupa memleketlerinde, bilhassa Fransada derin bir tesir ypmıştır. n gazeteleri de bu yolda yazılar yaz mışlarsa da Avusturya hükümeti Journal d'Italia'nın bu yazıları muh söylemiş ! 3 LELE Çöpler Arasında Fransanm Angoulâme şehri civa rında bir köylü cebindeki fazla kâğn parçaları iş Için geldiği bir kasaba, nın birahanesinde süprüntüler ara » sma atmış ve cebinde bulunan Fran, sız milli piyangosunun bir onda Mi hissesi bileti de beraber gitmiş. Akşam köye döndüğü zaman ar, kadaşları numarasını bildikleri bilete yüz bin frank çıktığını haber vermiş. ler, Adamcağız hemen birahanenin bulunduğu kasabaya, süprüntile . rin atıldığı yere gitmiş. İki gündür çöplerin arasında bileti arryormus, Hayat böyledir. Kâh dalgınlık, kâh kiymet bilmemezlik yüzünden böyle çöplüğe atılmış ne piyango biletleri vardır . Fransada çöplükte yatan piyan » go biletinin talihi, bir çoklarmın ha. yattaki kesmetlerine benzer. Sahibinin eline geçtiği bir an zar. fmda çöplüğe atılmış, bir daha ora dan çıkamamış meleri vardır?, Fikirler de böyledir. Çok defa de ğersiz diye çöplüğe atılır gibi kem gözle bakılmış ve iltifat edilmemiş fikirler belki senelerden sonra 6 çöp- lükler arasmdan çıkarılmıya çalış” lr Bütün bu çaparizlerin sebebi insa. nım, kıymetleri ölçen terazisindeki bozukluktur. İş bu teraziyi İyi ayar edebilmededir. Bu terazi Iyi ayar & dildiği zaman frenkler ona bon sens derler. Biz de bunu “aklıselim,, diye tercümeye çalışırız. İşin tuhafı şu. dur ki hiç kimse buna malik olmadı. Zindan şikâyet etmez. Bilâkis kendi terazisinin en sahih ve en hassas olduğu ile övünür , Halbuki, her birimizin ayrı ayrı ölçtüğümüz manevi kıymetlerin biri. birini tutmaması bu terazilerin te « favütlinti ve binaenaleyh az çok Bon senstan ayrıldığını göstermez mi? B. FELEK | Bosnada Kar Yağıyor Belgrat, 24 (TAN) — Evvelki gin Bosna havalisine çok miktarda kar yağmıştır. Saray Bosnaya yağan kar dan tramvaylar durmuştur. Bu sebep Je her taraf birdenbire çok soğumuş» tur, Atinodaki Ecnebi Profesörler Sarayda Atina, 24 (Hususi) — Atina Üni | versitesinin yüzüncü yıldönümü mf nasebetiyle burada bulunan ecnebi mümessiller bugün Kral tarafından kabul edildikten sonra sarayda şeref lerine bir çay ziyafeti verilmiştir. ——— Avrupa bünyesinde yer etmiş realite- leri sarsmak kudretini haiz olmadı » ğını yazıyor . İtalyan gazeteleri Çekoslovakya ve Fransa İştirak etmese de İtalya ve Almsnyanm yardımile Tuna havza sına ait işlerin tanzim edileceğini ân- latıyor, Fransiz gövetelerinden Journal, İtal, ya İle Almanyanın anlaşmasından sonra Avusturyanm da bunlara üy- mağa mecbur kaldığnı; Humanite, Avusturyanm esir olmakta devam ettiğini, ve bu esaretin daha vahim bir safhaya girdiğini; Jour gazetesi Şuşnigin ellerine geçirilen zincirleri kırıp kırmıyacağını soruyor. Son hâdiseler Macaristanda heyecan ü. yandırmıştır, Fakat Macar matbu » tımın ekserisi Avusturyanın Çekos « lovakyaya (İltihak © etmemesinden memnundur M. Karahan Yarın Gidiyor Ankara, 24 (TAN muhabiin - den — Evvelki giln Atatürk tarafın. dan kabul edilen ve Cümhurreisimi - ze veda mektubunu takdim eden Sov» yet büyük elçisi Karahan, bugün ve. killerimizi makamlarında ziyaret & derek kendilerine veda etmiştir. Ya- rm saat 15 te Dahiliye Vekili B. pük. rü Kaya, B. Karahan şerefine Orman çiftliğinde bir öğle ziyafeti verecek tir, Karahan, yarmki ekspresle İs - tanbula hareket edecektir .