14 Mayıs 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

14 Mayıs 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Ağ me Afış Mektebinde Tankların ve Tayyarelerin İştirakile Tatbikat Yapıldı Neti IC& . İftihar Vericidir icidi rk ordusunun bütün silâh - ları Anadolu Maltepesinin sırtlarında dün, hep bir ağızdan ko- Buştular, Aziz Mehmetçikler. dünya nın bu en candan adamları, tam bir muhsrebe vaziyeti almış olarak kar gımızda idiler, Sabahm saat dokuzü... Piyade atış okulunun biraz gerisinde, ylksek Komuta heyeti, en mükemel teknik vasıtalarla teçhiz eğmiş olan kıta- İarın, yanaşık ve dağınık şekildeki hareketlerini teftiş ediyorlar. Bu hareketler, son talimatnamelere uygun olarak yapılıyordu. Memet. çik bu yanaşma ve dağılmalarda öyle bir çeviklik gösteriyor; soru - lan şeylere o kadar şuurlu, cevap . İar yetiştiriyor ki, yer, gök kulak kesilmiş, onları dinliyor sanırsınız. Arada sert bir kumanda: — Dört numaralı cepaneci kalk!, Sanki çelik bir yay, yerinden fır. hıyor. Sonra gelişigüzel bir başka ere şöyle bir sual: — Hafif makinenin tüfek kısmı komutanlarının ödevlerini söyle!.. Memetçik ödevlerini, gözti kapalı söylüyor. Amma, ezbere bir söyle - yiş değil, Sorulanları bütün kuvve- tile duyarak, İlzerine aldığı işi, bütün şuuriyle benimsiyerek anla- tıyor. Kıtalarda vazife alan şu #teş bakışlı insanlarm her biri, ne yap- tığını, niçin yaptığını, yarm için, ce neler yapacağını bi- Jen insanlar... Erlerin, kıyafetlerine bakıyorum: Mutlaka kusur görmi . ye alışan bir göz bile, bunlarda, ten kit edecek en küçük bir ihmalcilik eseri bulamaz. Süngüden mahmuza kadar her şeyleri tamam! Daha bir gece e den, tali « matı almışlar. Hangi kıta, hangi hizmetin başmda bulunacak, Kim, nerede, ne iş görecek. Bunları tek- rarlamıya lüzum yok artık. Her Mehmet milyonda bir ordu demek olduğunu, bakışiyle, yürüyüşüyle, dururken, yere yatarken, hücuma kalkarken, müdafan vaziyetinde ça işirken, o kadar iyi kavramış ki, kendisine, komutanmın uzaktan kü çük birişaret yapması, yetiyor. K Muharebe tatbikat sahasi» pa gidiyoruz. İleride, yüksek bir te. pe görünüyor: Gaziler tepesi... Oto- büsler bizi orada bırakıp dönüyor- lar. Piyade Alış Mektebi tabya öğ - Yetmeni, harekâtı gösteren harita. gin başma geçti. Biraz sonra, baş- kıyacak muharebenin cereyan ede - eeği saha hakkında izahat veriyor. Çalılıklar arasında gizlenen piyade kıtalarmda çıt yok. Ortalıkta haki- kt bir muharebe havası esiyor gibi ralara hareket emri verildi: Gizlenmiş vaziyette bir piyade topu Biz, kırmızıların tarafındayız, Ner. deyse, şu karşıda görünen Tavgan- tepeye taarruz başlıyacak. Piyade tüfeğinin, makineli tüfeğin, topun gerçekten mermi kulanarak, bir a- gızdan ateş püskürecekleri böyle bir taarruza, manevra demeye, insanın dili kolay varmıyor. Nihayet, tesbit edilen saat geldi. Tik olarak sağımızdan bir makineli tüfek takırtısı işittik. Sonra, bu takır tıyı bir hayli topun ve yüzlerce tü- fek mermisinin biribine karışan ça- tırdı ve gümbürtüleri takip etmiye başladı. Mavilerin elindeki Tavşan- tepeden ikide bir siyah duman sü- tunları yükseliyor. Hava boşlukla « rmda korkunç sarsıntılar var. De - mirden yapılmış binlerce karyola « nım biribirne çarpmasını andıran Ş& kırtılarla, tepeden tepeye sesler ta. şınıyor. Ağaran saçlarınm sayısı ka dar, harp günleri yaşıyan komutan- lar, dürbinlerinin başmda; harekâtı kası dakikasma takip ediyor - B. A tışlar devem ederken, piyrde krtaları da, ateşlerin himayesi al. tında, Tavşüntepeye doğru İlerle- miye başladılar, Ağır, hafif bütün silâhların, kullanıldığı bu taarruz. da, harp taliinin kırmızılar yüzü- ne güleceği şimdiden belli idi, Arası çok geçmeden, tepeye yo - Tun ağımdaki dereden bir işaret ve- rildi. Bu, kırmızı taraf piyadeleri- nin, dereyi aştıklarına işaretti, Pi- yadeler, Tavgantepeye doğru tırma nıyorlardı. İlk hedefin ele geçirilmesi, pek Bir ağır makineli vazife başında uzun sürmemişti. Birkaç dakika #onra, kırmızıları tepedeki direğin önlünde gördük, Böylece, vaziyet is- tenilen şekilde, kırmızıların tam bir galebesile neticelendi ve mavilerin ileri mevzilerinin geri alınarak da- ğın arkasma atıldılar. Ikinci tatbikat, öğleden sonra ol. du, Piyade atış Okulunun yeni pa- viyonunda hazırlanan yüzlerce ki- şilik geniş sofralarda, Türk erleri. Bin büyük bir maharetle pişirdikle. ri çeşitli yemekler, henüz yenilmiş- 8. Tekrar, hareket emri verildi. Bu Dünkü tatbikatta derinle- mesine yapılan bir taar- ruzda, dinçve gürbüz Mehmetçik önüne gelen bütün engelleri söküp ata $ yak hedefine koşuyordu. Beferki taarruz, mavi tarafın asü | mevziine karşı yapılacak, ve buna tayyare ve tarıklar da iştirak ede - ceklerdi. mrmızi kıtalar, saat üçe doğ. ru girme hareketine başla- dılar, Harbin, bu safhası, büsbütün heyecanlı oldu. Taarruzda modem harbin icaplarından hiçbiri, ihmal edilmemişti. Bir yandan, dağlar, suni vasıtalarla sislencrek perde perde gözden kaybedi di sağa sola ateş ederek Üzerine saldırıyor, bir yandan da tayyareler, durmadan düşmanım ü- zerine bomba yağdırıyordu. Bir aralık, tanklardan biri, mevzi almış bir mavi kıtanm o kadar ya. kmdan' geçti” ki, Mehmetçikler çiğ- neripcek diye ödümlş koptu. Mev» wzideki Mehmetçikleri ası bu tekli- keli vaziyetlerde görmeli idi, Tan- kın korkunç homurtularla yaklaş. maf, umurlarında bile değildi. Çok alçaktan uçarak, mavi saflart üze, rinde görünen tayyareler, bu harp sahnesinin emsalsiz heyecanını büs bütün arttırmakta idi. Mavilerin, kırmızı mevzilerini gö zetlemek yolunda aldıkları tedbir. ler, boşa çıkıyordu. Kırmızıların girme harekti, git - tikçe inkişaf etti. Maviler, bir ara, mukabil darbe yaptlar, fakat kır. mızlar, bu hareketi, kolaylıkla tar- dettikten bağke, girme hareketine kanaat etmiyerek, müthiş bir yar- maya koyuldular, yrmız! tarafım tankları, ma. vilere göz açtırmıyordu. Ma vilerin bütün topçu mevzileri, ağır ailâhları baskı altnda idi, Bu va- giyet karşısmda maviler, artık di - kiş tutturamadılar, Allah Allah... sesleri arasmda, kırmızılarım Yaptığı bir süngü hü. cumu, mAvilerin son mukavemetini de kırdı. Maviler, geniş fundalık sahada, birçok ölü bırakarak çekilmiye baş dılar. Mefruz harp bitmişti, | Okul komutanı, tatbikata ait ten | kitlerini yaptı ve tekrar otobüslere binilerek. tayyare atış usullerini | teren modellerin bulunduğu ye- | ye gidildi. Mektep öğretmenlerinden bir zat, bu modeller üzerinde izahat verdi. Genç kıtalar, sabahın saat dokuzundan akşamın dört buçuğuna kadar, günün dörtte üçü müddetin- ce süren uzun bir muharebe tatb! . katımdan Sonra, artık istirahati hak etmişlerdi. Başından sonuna kadar büyük bir intizamla Ve son derecede istifade$ ve heyecanlı geçen dünkü tatbiket, Türk milletinin, ordusuna her ba - kımdan güvenebileceğinin en kuv - yetli teminatlarmdan biri idi Salâhattin GÜNGÖR | Zübrevi ve cilt hastalıkları or. Hayri Öme Öğleden sonra Beyoğlu Ağucami karşısmda No, 133 Telefon:43585 —— RADYOLIN'in Göz Kamaştıran KE Muvaffakiyeti Terikibinin üksek fenni kıyme tine rağmen, rekabet kabul et mez İe ucuz ve sarfiyâ tmın çokluğu sebehile daims taze olmasından ».ileri geliyo” “Radyolin” bütün memleke tin tasdik ettiği bu meziyetlefi sayesinde halkı yabancı ve pâ halı diş macunlarından kurtöf mıştır. Daima Radyolin BE EREN EE İ Ace.e Satılık Osmanbey Tramvay İstasyonu el. varında Tayyareci Fehmi soka - ğında her türlü konforu, hama- mı, bahçesi ve kuyusu bulunan 42 No. lı 4 katlı kâgir ev acele satılıktır. Görmek ve görüşmek için ayni evde sahibi Bayan Ta siya'ya saat 9 dan 2 ye kadar miracsat, ÇİLLER ve Lekeler KANZUK Balsamin Eksiri ile tamamen zall olur. Kanruk Balsamin Eksiri cildi yumuşatır ,mat ve cazip bir ten temin eder, İngiliz KANZUK Eczanesi Beyoğlu - İstanbul *PERLODENT” I vw , BUNDAN” BOYLE MÜNHASIRAN KULLANINIZ, ee YE Ter YET Vr ve masaj aletleri acele; satılıktı' VE EYE Ye EL LP er Pe De TR lisesi bitişiğinde 15 numaralı ©” Pr Mağazaları Hali hazırda PARDESU RAGLAN TRENÇKOT REVERSİBLE'in En müntehap çeşitlerini Her yerden ucuz fist ve müsait şartlarla 'TAKDIM EDEBİLİR Çeşitler tükenmeden evvel istediğinizi İhtmâb” ediniz. . ——i © Hafiflik - Rahatlık DİŞ MACUNLARININ Mi EN İYİSİDİR.