19 Mayıs 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

19 Mayıs 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Bugün 19 Mayıs (Başı 7 incide) gideceğiz! dedi, ai İtizar ettim: Hastayım, Paşam. Gidemem! Affinizi rica ederim, hem benim burada kalmaklığım daha faydalı olur.. dedim. mat Werit, hemen ayağa kalk tı. Elini bana uzatarak: — Hazırlanmış bir Avrupa se yahatini reddeden bir zate ilk de. fa rastlıyorum. Sizi tebrik ederim. dedi. 2upaya 'Dej mat Ferit, Avrupadan dö. | nde beni bir daha yanına ça- gırdı. Fakat bu sefer, yüzü değiş mişti, Hafifçe kaşlarını çatarak sitem- Wi bir eda ile ; — Paşa. Sizin Anadolu ile mu- hâbere ettiğinizi söylüyorlar, doğ- ru mu? diye sordu. — Evet, Paşa Hüzretleri.. Doğ Tudur.. Anadolu ile devamlı suret- ie muhabere ediyorum. Bu işin, benim vazifelerimden biri olduğuna kansat etmeliydi. niz... Emrederseniz, muhabere ev- Takı size de gösterebilirim, de - dim. Damat Ferit ses çıkarmadı. Fa- kat iki gün sonra, erkânı harbiye reisliğinden azlimle askeri şüra &- zalığına tayinim hakkında bir e - mir aldım. Askeri şürada iken tabii bir İş görmek imkânı yoktu, Ve istifa et tim Ali Rıza kabi- | nesi mevkie ge - lince, beni tekrar umumi erkânı har biye relsliğine ge girdiler, »iersinli Cemâl Paşs, Har biye Nazırı olduğu sirada, işgal kuvvetleri kumandanlığı, Mersinli ile benim iş başından uzaklaştırıl Mmamızı istediler. Kabine, bu tâlebi reddetti. Siyasi bir mesele açacak- tı. Ben buna meydan vermiyerek | kendiliğimden çekildim. Daha son | rüsmı biliyorsunuz: Salih Paşa, Sadrâzam oldu. İstanbul ikinci bir | Isxul telâketine uğradı. Biz de bir çokları gibi Maltanm yolunu tut - tuk.,, Emekli orgeneral hâtıralarınm &onunu şöyle bağladı: —Gençlik 19 Mayısı, unutmamalı- dır!, Tarihlerinde bir 19 Mayıs bu- lunmıyan nice mağlüp milletlerin ömrü, mev'ut bir Mesihi bekler gi- bi, hep bu günü beklemekle geçi. yor! İstanbulda I9 Mayıs | Bayramı 19 Mayıs gençler bayramı bugür memleketimizin her tarafında olduğu gibi gehrimizdede çok parlak te- gahüratla kutlanacaktır. Ayni zaman da Atattirkün 1919 yılnda Samsuna Yardığı bu büyük gün için her yer gündüz bayraklar ve gece elektrik - lerle süslenecektir. Sabahleyin saat 930 da Taksim ve Fener stadlarmda geçen yıllarda- kinden üstün olarak idman şenlikle- | ri yapılacaktır. Bu şenliklere şehrimizdeki bütün erkek ve kız liselerile orta mektep — talebeleri ve bu yıl ilk olarak akşam kız sanat okulları ve kız enstitüleri, , uçak talebesi de iştirak edecektir. Şen liklerden sonra Taksim âbidesine ve Fenerbahçe stadındaki büste çe- lenkler Konulacak, sporcuların işti - kile bir geçit resmi ve saat 14 tede her iki stadda birer futbol maçı ya: pdacaktır. Sast 16 da Taksim stadında Beyoğ- Iu Halkevinin tertip ettiği bedii raks larla rimtik jimnastikler yapılacak tır. Saat 15 te bütün Halkevlerinde Usküdar, Bakırköy meydanlarmda spor hareketleri ve beden terbiyeleri ve ayrıca futbol maçları yapılacak, saat 18 de Taksim stadında spor mil- kâfatları dağıtılacak, gece de Hal -! kevlerinde istifadeli ve eğlenceli top- | mükeyeseleri hatıra bile gelmiyen İgittikçe geniş bir ölçüde yapmıştır. İmesini neşrettiğimiz gü: | vatandaşın hayattan İmak için herbirimizin Jeeter çok büvüktür,: Bundan dolayı sevinç ve Mtihar duymak hakkımız İrimiz vardır. Fakat on sekiz sene irin BAŞMAKALEDEN MABAAT Samsundan Sonra (Başı 1 incide) kaybetmek suretile öderler. Hareket noktasile varış noktası. arasındaki mesafe bakımından Türk inkılâbile birtakım kurtuluş tecrübelerinin ver diği neticeye bakalım: Medeni teç- hizatta çok İleri giden, neslilerce de- mokresiye doğru yol alan birtakım milletler, mâküs talie karşr olan kurtuluş teşebbüslerini demokrasi tamamile elden kaçırmak ve mukad- deratlarna sahipliği kaybetmek su- retile ödemişlerdir. ürk inkılâbmı yakmdan tet - Kik eden bir adam, şu neti - ceyi hayretle görecektir ki, bizim in- kılâp hareketimiz hiçbir dakika dik- tatürlük tehlikesi geçirmemiştir. Tür kiye, Meşrutiyet hareketinden sonra da hiçbir zaman tanımadığı demok- rasiyi elden kaçırmak vaziyetine düşmemiştir. Bunun aksi olârak ye- ni rejim, milleti demokrasi idesileri- laştırmayt en samimi bir e - iş ve demokrasi hazırlığı B" cereyanı ileri getirmek ve memlekette tam mânesile demokrasiyi ve münâkaşa hürriye - tini kurmak için hepimize düşen vazifeler 'var, İngiltere Başvekili Baldwin'in, birkaç gün evvel tereli- nutkunda söyleğiği gibi. umumi hayata ait alâkslardan her pay almasını 4.| cap ettirir. Memleketimizde demok- | rasi havasını bir kat daha canlandır. yapacağımız şey, küskün ve menfi duyguları ta- mamile tasfiye etmek ve her şeyden evvel umumi hayattaki emniyetin, ahengin bif Aâmili olmıva calısmak - tır. ni döküz Mayıs 1919 gününden | beri bügün on sekiz senelik bir milçadele devrini doldurmuş bu- lunuyoruz. Hareket ettiğimiz nokta ile bugün arasmda elde edilen neti - dır. Arada elbette hatalar ve küvvet lsrsfları dn vardır. Fakat cok mah- dut tecrübelerle basiıyan bukadar sıkı bir yürüvüş için bunu normal bulmak zaruridir. Önümüzde, vanılacak savısız isle- de yent"klerrmız, bunlarm hepsini zannettiğimizden az zamanda Passra | hileceğimize en eanir delillerdir. He. le müsmet tenkit öleüleri havatımıza yerlesirse ve muvazeneli, yama bir münskasa havası kurulursa ileriye doğru virliyisimiz ethette daha sü ratlli daha verimli, hiltiin vatandaş- Tar için daha hazli olacaktır. Ahmet Emin YATMAN Filistinde Muhaceret Meselesi Kudüs, 18 (A.A.) — Yahudi ajan- sının İcra komitesi, 770 müssadena- meden fazla verilmemesini protesto etmek maksadile 1 nisan ile 3i tem- muz arasındaki dört ay için tesbit e. dilmiş olan işçi muhaceret kontenje- nmı kabul etmemiye karar vermiştir. Tera komitesi bununla beraber Al- manya muhacirleri için sureti mah - susada verilmiş olan müzaadename leri kabul edecektir. Bu muhacirler, Sir Herbert Samtel'in riyasetindeki British Council Germen Jevry'in ms- H yardımile vücude getirilen ziraat plânından istifade edeceklerdir. Yeni Vapurlar Alıyoruz Ankara, 18 (Tan muhabirinden) — İktisat Vekâleti, Almanyadan yeni - den 4 vapur slmiya karar vermiştir. Bu dört vapurdan ikisi İzmir limanm da çalışacak, diğer ikisi de Akay ida resinin lüzum gösterdiği diğer bir hat ta kullanılacaktır. Vapurlar, 286 bin * Kadınlar, öivardan kendilerine fena 2 Torbalıdaki Son Otomobil Kazası Ağır yaralanan Bayan Muzaffer Izmir, (TAN) — Torbalı yolunda. ki son otomobil kazasma ait tahki -| kikat bitirilmiştir. Hâdizenin tafsilâtı göyledir : “— Şoför Talât, İzmirden bir er - kekle Fahrüüirilsa ve Muzaffer ismin de iki kadını Torbalı yolunda bir ge- zintiye götürmüş, kendilerine civar köylerden Küçük Kemal isminde bi- risi daha iltihak etmiştir. Bunlar © - rada bir kır kahvesinde öturup raki içmişler, eğlenmiye başlamışlardır. gözle bakıldığını zannederek hemen dönmek istemişler ve yola çıkmışlar- dır. Bu srrada elleri sopalı bir kafile-| nin kendilerini kovaladığını zannede- | rek otomöbile son slirati vermişler - dir, Kaza, araba böyle son süratle gi- derken olmuş ve virajda uçuruma yu varlanarak parçalanmıştır. Muzaffer ve Falrülnisa ismindeki kadınlarla $0- för hâdisede ağır surette yaralanmış- lardır, Küçük Kemalle diğer erkekler kaçtıkları için zabıtaca aranılmakta- dırlar, ! Mecliste Mühim Lâyihalar Ankara, 18 (Tan muhabirinden) — Millet Meclisinin Perşembe günkü Tuznamesinde mlhim kanun projeleri görüşülecektir. Bunlar arasında dü- yunu umumiye 936 mali yılı bütçesi- ne münzam tahsisat konuln(asma ds ir lâyiha, inhisarlar umum müdürlü- gü 937 bütçe kanunu projesi, ecnebi- lerin seyahat ve ikametleri hakkında ki kanunun bazı hükümlerini değişti- ren lâyiba, askerlik kanununun be - şinci maddesine bir fıkra ilâvesine dair olan lâyiha. ziraat bankası ka- nun Jâyihası, Dahiliye Vekâletinin teşkilât ve vazifelerine dair olan lâ- yiha, vakıflar umum müdürlüğü me murları aylıklarının tevhit ve tandülü hâkkmdaki kanuna bağlı cetveli de- #*İven kanun ve ziraati takviye için 1337 - 1341 seneleri Maliye, Ziraat ve İktisat Vekâletleri bütçelerinde açı - lan fastilardan çiftçilere tavizen yapı lan yardımlardan mütevellit borçla - rın taksite bağlanmasma ve faizlerin affina dair olan kanun lâvihasi var - dır. Pamuk İplikleri İçin Bir Karar Ankara, 18 (A.A) — Gümrük ta. rifesi kanununun 368 ilâ 370 inci po- zisyonlarma giren pamuk ipliklerinin | gir Kararnamesinin 8 listesine alma- rak - memlekete serbestçe ithalleri AN Niksarda İki Kanlı , Vaka Niksar (TAN) — Rumeli muhâcir lerinden Nazmi ve Romanya muhâcir lerinden Akif Tokattan buraya yaya rak gelirlerken Sarıyaprak mevki- inde Romanyalı Akif, meçhul bir se- beple arkadaşmm tecavüzüne, uğra- mış, arkasmdan ve kolundan tubanca | kurşunile yaralanmıştır. Yaralı, kendisini gören posta kam- yonu tarafından almarak Niksar köp rüsüne kadar getirilmiştir. Tamir e- dilmekte olan Niksar köprüsünü yü” Tüyerek geçmek İzimgelmiş, bu #i- rada Akifin ırmağa düştüğü görül - Tılmış, Niksar dispanserinde ilk teda- visi yapıldıktan sonra Tokat hastane- Mütecaviz Nazmi sonradan tutul - muştur. Çamiçi zahiyesinde ekili bir tarla» Ya hayvan sokmak yüztinden iki köy- Wi arasında kavga çıkmış, bunları 8 yirmak istiyen köy bekçisi hayvan Sahibi tarafından kalbine bıçak sokul mak suretile öldürülmüştür. Kaçan katil aranılmaktadır. italya Kralı (Başı 1 incide) mülâkat vuku bulmuştur. Taymise göre görüşme esnasında iki memle - ket gazetelerinin vaziyeti tetkik e - dilmiş ve garp paktı mevzuu bahsol muştur, Garp paktı raüzakerelerine yakmda başlanması bekleniyor. Ha- beşistanm Milletler Cemiyetinden çi karılması, İtalyan İmparatorluğunun tanmması da ayrıca görüşülmüştür” Cianönün geçenlerde söylediği nu tuk gerginliği izaleye hizmet etmiş sayılmakta ve gazetelerin vaziyeti s& lâh bulunca işlerin düzeleceği tahmin edilmektedir, Mörning Pösta göre İn gilteri senti”Migiiz “gazetelere neşriyatm hükümet tarafından mül - hem olmadığını söylemiştir. müştür. Yaralı, boğulmaktan kurta - Eskişehir Şehitler Abidesine Ronulan çelenkler Memleketin her tarafında tayyare şehitleri için büyük ihtifaller yapıl - mıştır. Edirnedeki merasim Selçuk camiin de hazırlanmıştır. Binbeşi Kemal, ha İva şehitlerinin hatıralarmı takdis i- çin toplantıda bulunanları iki saniye süküta davet etmiş, bundan sonra bayraklar yarıya kadar indirilerek matem havası çalınmıştır. Lise felse- fe muallimi Ziya ile iki talebe tara - fından söylenen nutuklardan sonra ih tifale nihayet verilmiştir. Eskişehirdeki merasim hazin ol. |mus, şehitliğe (TAN) namma da bir çelenk konulmuştur. Orada Muhsin Mehmet ve Muallim Cemal birer hi- tabe vermişlerdir. * KÜTAHYANIN . İHTİYAÇLA. RI İÇİN KONUŞMALAR Kütahya, 15 (A.A.) — Saylavımiz Recep Peker, Mehmet Somer ve Na. şit Uluğ vilâyetimize gelerek partide mahalli ve umumi ihtiyaçlar üzerin- de görüştüler ve bu arada afyon &- kimi, orman kanunu, tatbikatı mev- zulgrile Kütahyanın gençlik ve kül, İtür fizik mevzi. üzerinde durarâk möfkezde yapılmak üzere olan tat işlerile yakından alâkadar olmuşlar. dir, sağ hakkmdaki icra vekilleri heyeti kara- rı yüksek tasdika iktiren etmiştir, İzmit Davası Gelecek Salıya İzmit, 18 (TAN muhabirinden) — İstanbul valisi B. Üstündağ ile Hüse- yin Cahit Yalçın arasmdaki davaya | bugün ceza mahkemesinde devam €- dildi. Fakat suçluların sabıkaları olup İngiliz Yirasına yaptırılmaktadır. Bu, Tantılar tertip olunacaktır, bizim paramızla İ milyon 260 bin Ti- radır. olmadığı hakkmdaki istilima cevap gelmediğinden muhakeme gelecek sa. ya bırakıldı. yim YAĞM . 747 ZA i yolu ile üniversite arkasındaki URA GUVEN Giz 407 Ğİ ğ a di | arar ünkü M Programı Eminönü Halkevinden: |. Sy 19 Mayıs gençlik ve spor © mınua: eviniz aşağıdaki progra tirak edecektir. vi 1 — Evimiz himayesindeki İf g9 19 Mayıs çarşamba günü sa8f Cağaloğlu merkez binamızda ek nacak ve önlerinde bando olduğü “ de formalarını giymiş vaziye yürüyüş kolu nizammda hale ağ hareket ederek Divanyolu — Bigi! İanan sahaya gideceklerdir. e 2 — Sahada tam saat 15 te yi başlanacaktır: a) İstikiği mari gi Söylev: Genç sporcularımızdaB “el ta Anil tarafından, c) Söylev: * vi Başkanı Agâh Sırrı Levent | fından, ç) Resmi geçit, d) Bed rekâtı, e) Koşular, f) Pramit, &) Xi leybol, h) Futbol, i) Kupa ve P ya dağıtılması, Ayrıca davetiye yoktur. SASİ te üniyersite arkasmdaki pılacak bu mutlu bayrama evimize bağlı bütün yurttaşları “ ederiz . Şehremini halkevinden? 19 mayıs spor ve gençlik b8! mi hazırlanan büyük programa Bİr re içinde parlak şekilde yapılaci. ge Bunun için 19 mayıs günü saat İğ bütün halkın, davetlilerin, okul * belerinin Topkapı haricindeki 88” toplanmaları rica ölünür, , Beşiktaş Halkevinden: 19 mayıs günü Şeref stadında 15 te spor müsabakaları yapi tır. Programı şöyledir: 1 — İstiklâl marşı, 2 — 3 — Galatasaray — Beşiktaş ları arasında voleybol maçı, 4 — ge sporcuları arasında güreş, 5 Bölge sporcuları arasında bok Beşiktaş spor klübü sporcular! sında eskrim, 7 — Mütekaitler maçı, 8 — Galatasaray — Bes” gençleri futbol maçı, 9 — Günel Beşiktaş, Do, r— Ortaköy yoğlu spor (Perah, Ârnayutköğ” kiüpleri sporculafi Arasında İV! kardeşlik maçlafı AE — Cümhi | onuncu yıl marşi, yi