5 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

5 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

m a General Cesedi T Bir Hale Lond kurban Miştir, diği ta, tında yere Miştür, wv. Bera Ta, 4 (TAN) — General F Mola'nın anınmaz Gelmiş ranco, dün bir tayyare kazasına olan General Mola'nın yerine General Avile'yı tayin et- iman mütemmim haberlere göre General Mola'nın bin- Yyare, (Valladolid) istikametinde giderken Bavilca civa- düşmüştür, General Mola, tanınmıyacak bir hale gel- ” (8 ancak üniforması sayesinde teşhis edilebilmiştir. Ge- Memi, Mola ve arkadaşlarının ölümü henüz bütün sırları keşfedil. # bir hâdise teşkil ediyor. Tayyarede yedi kişi bulunduğu anılmaktadır. Bunlar hepsi de ölmüşlerdir. Cenaze merasimi e ye caktır. eni Telefon Hatlarımız ta, 4 (PAN) — Posta, Tel - taki * Telefon Umum Mü Mh Dizi biribirine ba ayi al0n gebekesi programı hazir Mey KE m, tasdik edilmek Ü- iş, SATİR Vekâletine gönderilmiş - yal Sislide bir telefon santral te, ların istimlâkine başlamış - Yeni binanın bir kısmı, Şişli ait çine tahsis edilecektir. Bi- , tahsinat ta bütçeye Konul daresi, Yeşilköye de yeni a- İstasyonu kurmuştur. Bu tin, © İSİSİZ teşkilatı takviye edilmiş Yunanistanda Milli Mü- a İçin Toplanan İaneler Se . vE Mali Müdek Mn Tamer zabişi 7 Yükselmektedir. Müteka- Rilyo,, <7» kara ordusu on İki buçuk Nüygç, Fahmi hebe etmiştir. Iş fede i, Ve bütün diğer işçi teşekkül- ka deliklerini tayyareye ver iy rlaştırmığlardı İtikoe, şahsen elli bin drah- ir. Bir Iskandinavya aja- Ürü, Siyonluk bir çek vermiştir. flaş, et Yeigi, hergiin muhtelif si- hakta asıp eşhastan ianeler al- D bilgiye © kp ika | ünya Tenis Birinciliği Ya tenis birinciliğini tayin ede- vi kupası maçlarının AV Mİakaları birinciliklerine baş Sai z, gi red, Geçen senenin birin SN ap rin bir sene Davis kupa- "heyy aza edip edemiyecekleri T- Çünkü en kuvvetli şampi- Bey, , “lan Perry profesyonel kü - İştir, kei, erler, Yugoslavlarla ve Çek- Vaz caklar, onları kazanırlar. Manlarla boy ölçüşerek final arma seçilmiş olacaklar - İşçi Fransızlar bu iki mille- “erini kazanacakları şüphe Ankarada Güreşler Ani bam 1 (Tan Muhabitindenp — Btepori üz Güneş bokaörleri, dört Karara zerine Anadolu ve Bal, & Müyaggi türneye çıkmışlardır. E-| ve Sinai olurlarsn gençler, Gar. | Müzlaş çi Avrupadada bazı te. Bokağyşpacaklardır. Ea bor, Sümdi buradadırlar. An. Kalan rine bazı tekliflerde bu. Yarım ,, — Ankaralılar bu teklifle. İliği Sevap vereceklerdir. Zanne » KİN il, 4 2öre, bokmrler, iki hafta fa. İş, Ankarada birer maç yapacak. enler, 58 kiloda Cihat, 57 kiloda Ali, 72 de Lâzardır. m da şunlar çıkacaktır; kn, 57 ”, Talk, de Vehbi, 61de İngiltere, emniyet mıntakaları tesisini istiyor Doygland zırhlısı, mürettebatından iki kişi daha İbizada ölmüştür. Facia kurbanmın adedi bunlarla yirmi ye- diye çıkmıştır. Salâhiyettar membalardan bildiril. , |diğine göre Londra, Roma, Berlin ve Paris arasındaki müzakereler ilerle- miştir, Ispanyayı kontrol eden filola- rın emniyetini temin edecek fikirler mlibadelesi devam etmektedir. Ingil - tere, İspanya sablilerinle emniyet mntakalarının tesisi ve kontrolü te min eden muhtelif filolarının teşriki mesai etmesi Jehindedir. bundan başka İspanyadaki muharip tarafların emniyet mınlakalarma ri - ayete davet edilmelerini istemiştir. Siyasi mahafil, yakında bir hal çare- 8i bulunacağına emindir. Ispanya Ha riciye Nazırı, Delvayo bugün Fransız Dış Bakanı Delbosla görüşmülştür. Nasır, yarm Valansiyaya gidecektir. Harp vaziyetinde hiç bir değişiklik ol mamıştır, Hitlerin telgrafı Berlin, 4 (A.A) — Hitler, General Molanm ölümü dolayısiyle General Francoya bir taziye telgedfı gönder. Dört Kanatlı, Dört Ayaklı Bir Givciv Mersin, (TAN) — Emekli jandar. ma hesap memuru Celâl Güngörün kuluçkaya yatırdığı cins tavuğun civ civlerinden biri yumurtadan dört ka natlı, dört ayaklı, iki arkalı olarak çıkmıştır. Uzuvlar, teşekkül bakımın dan noksansız ve tamdır, Civciv, itina ile beslenmiş, ancak üç gün yaşayabilmiştir. Tarihi Akhisar Kalesi Tahrip Edilmiş Izmir, (TAN) — Akhisarda Beya- zit tarafından yaptırılmış olan de - Zerli tarihi kalenin yıktırıldığ ve an“ kazının bir mektep inşaatında kulla. nılmakta olduğu bildiriliyor. İngiltere | TAN SON HABERLE Ingiltere hükümetinin himayesi altma aldığı Bask çocukları penisi —— KISA DIŞ HABERLER ğosiliz Dahiliye Nazır. nin Avam Kamarasın. daki beyanatına göre, İngilte. rede halen sekiz milyon gaz maskesi depo edilmiştir. . erhum Kral Aleksandr M namma dikilen heykel 20 Haziranda Yugoslavyada İ | Cisoko'da merasimle açılacak. | tır. İ . Vem Başvekili ve Hariciye Nazırı Stoya. dinoviç dün İtalysnm Belgrat sefirini kabul etmiştir. . unanistan Kral İkinci dorj Aynarozu ziyare. te gitmiş ve tekrar Atinaya dönmüştür. Japon Çolik Fabrika. sına Hücum Eden Grevciler Şanghay, 4 (A A.) — 300 grevci | Sanghaydaki Japon çelik fabrikasına / hücum ederek fabrikanm © camları ve birçok makineleri tahrip etmişler. dir, Bunlar, Japon Bahriye askerinin İgelmesi üzerine dağılmışlardır. Sanat Konferansı İ. Viyana, #4 (A,A.) — Beynelmilel ikinci sanat konferansı bugün burads merasimle açılmıştır. İzmir Sanat Mektebi Kâtibi Tevkif Edildi İzmir, (TAN) — Sanat mektebi kâtibi Fuat, avans aldığı puranm 700 zimmetine geçirmekten suçlu lirasını olarak tevkif edilmiştir. i Şark Paktını Geciktiren Pürüzler Kalktı Bağdat, 4 (TAN) — Irak Başve kili Hikmet Bin Sül an, Temps gazetesi muhabirine Asya paktı hak kında şunları söylemiştir: “.— Biliyorsunuz ki, son zamanlar. da Cenevrede mühim bir siyasi vesi- ka, Asya paktı parafe edilmiştir. Bu dostluk paktr, Türkiye, İran, Efga- nistan ve İrakı etrafında topluyor. Bu paktın imzalanması, bazı hudüd ihti lâflarının ve bilhassa Irak ile İran arasında Şattülâraba aid ihtilâfın hellinden dolayı geçikmiştir. Bu zor laklar,. son haftalarda hal ve berta- raf edilmiştir. Bu pakt, sulhe hâdim mühim bir siyasi vesikadır. Şârkta sulh ve müsalemetin en esâsli temel lerinden biri addedilmek izımdır, Bu pakt, son sene zarfında Gaziyülevvel ile İbnissuud arasmda imzalanmış ve Yemene de teşmil edilmiş olan Irak Suriye paktını tamamlıyor... Değiştirilecek Raylar Ankara, 4 (TAN) — İzmir - Ay. dın, İzmir . Kasaba - Manisa hetis- rile İstanbul Edirne demiryolların. daki raylar değiştiriletektir. Rayla- rım değiştirilmesi birkaç sene içinde tamamlanacaktır. İzmirde Atatürk Caddesi Izmir, (TAN) — Atatürk caddesi- nin Güzelyahıya kadar uzatılması i. çin hazırlıklara başlanmıştır. Yakın. da yol üzerindeki bahçeler istimlâk edilecektir. ümmi Si Milletler Cemiyeti Paktı Londra, 4 (A.A) — Salâhiyetter mahafilden alinan malâmata (göre, İmparatorluk konferansmdaki delege ler ruznamede bulunan en mühim me selelerden birinin müzakeresini bu sa bah bitirmişlerdir. Milletler Cemiyeti | paktının ıslahına imkân olup olmadığı meselesinde delegeler iki noktada an. laşmışlardır: 1 — Milletler Cemiyetinin muhafa.. zası lüzumudur, 2 — Milletler Cemiyetinin kabil ol. duğu kadar cihanşümulleştirilmesi.. Milletler Cemiyetinin Jegon ve İtal. yan tecavüzleri önünde uğradığı mu. vaffakıyetsizlik ve Milletler Cemiyeti pakt 16 mer maddesinin ortaya koyduğu meselelerin heyeti umumiye si bu sabahki müzakerelerin belkemi. gini teşkil etmiştir. Umumiyet itiba. rile 16 me maddeye karşi hiçbir iti. raz yoyılmamıştır. Biomberg Manevralarda Butundu Roma, 4 (A-A.) — Blomberg, Harbiye müsteşarı Gene- ral Parijiminin idare ettiği manev * ralarda hazir bulunmuştur. Mareşal avdetinde halk tarafından şiddetle alkışlanmış ve manevralar hakkında derin takdirlerini bildirmiştir. Titulesco Yine Hariciye Nazırı mı Oluyor ? Paris, 4 (TAN) — Romanya kabi. İnesinde değişiklikler yapılacağı riva- yeti vardır. Yeni kabinede Hariciye azırlığını gene eski azır Bay Titiles- konun alacağı söylenmektedir. Hattâ bir şayiaya göre, Kral Karol da TE. tuleskonun kabineye girmesini iste - mektedir. R. Aras, Bükreşte riciye Vekili Dr. Tevfik Rilştü Aras, Yarn, Budapeşteden buraya gelecek Ye 7 Hazirana kadar kalacaktır. Kayseride Sıtma Mıntakası Kuruluyor Ankara, 4 (TAN) — Kayseride ye miden bir sıtma mntakası ihdası ka- rarlaştırılmıştır. Ayrıca Bursa, Balı- kesir sıtma mmtakası da ikiye ayrıla cak, Balkesirde bir sıtma mücadele reisliği ihdas olunacaktır. Yeni Japon Hükümeti eni Japon hükümeti Prens Konoye'nin riyaseti altnda teşekkül etmiş ve dinden itibaren vazifesine başlamıştır. Yeni kabi. menin teşekkülüne sebep, General Hayaşinin içine düştüğü çıkmaz. dan ancak istifa ile çıkmıya bulmasıdır. Hayaşi, teklif ettiği tedbirleri tetkik için mühlet istiyen bir parlâmento ile karşılaşmış ve parlâmentoyu feshederek o umumi seçimi beklemişti. Umumi seçimin neticesi General Hayaşinin aleyhin. de idi. Fakat kendisi buna rağmen iktidar mevkiinde kalmış ve bu yüzden yeni meclisteki partiler hü. kümet aleyhinde birleşmek için im- kün bulmuşlardı. Hayaşi bu birleş. me yüzünden mevkiini bırakmak mecburiyetinde kaldığını söylüyor. sa da Japonyada hüktim süren ka. naate göre hiikümet ordunun mü. zaheretini kaybetmesi üzerine isti. faya mecbur olmuştur. Japonyada bir müddettenberi göze çarpan bir vaziyet, ordu ile parlâmento arasındaki gerginliğin gittikçe artmasıdır. Bu iki tarafın her biri de diğerini anayasaya mu. YAZAN: ÖMER halif hareketlerle itham etmekte- - Japon anayasası eski Alman İmparatorluğunun yasasını örnek tutmuştu. Onun için nazırlar mecli- se karşı, başka memleketlerde oldu. Eu gibi mesul olmamakla beraber münasip gördükleri tedbirleri Yü- rütmek için parlâmentonun ekseri- yetine dayanırlar, Eski Almanya da, ordu hâkimdi. Çünkti ordunun İmparatorluğu kurduğu ileri sürü. lür ve hiçbir Alman hükümetinin Rayihstag aleyhindeki hareketi bo- sa gitmezdi. Japonyada vaziyet böyle değildir, İmparatorluk ordu. nun eseri değildir. Fakat Japonya adalarını Asya kıtasında genişleten kuvvet, ordu kuvvetidir. Bu yüzden ordu siyasete karışmak için kendin- de hak görür, Fakat Japon siyasi. leri bu iddiaya karşı gelmekte | ve ordunun siyasete karışmasına mâni olmak istemektedirler. Londra gazetelerinden birine sö. RIZA DOĞRU e ; re bu vaziyet Avrupada kuvvetli bir faşist hareketi doğururdu. Fakat Japonyada öyle olmadı. Ve yeni hükümet siyasilerle anlaşarak ikti. dar mevkiine geçti, Bununla beraber Japon ordusu- mun iddialarından vazgeçtiği, veya vazgeçeceği tahmin olunmamakta. dır. Bilâkis ordunun şimdiye kadar vuku bulan teşebbüslerinden cesa. ret alarak yeni kuvvet teminine ça. lışması muhtemel sayılıyor, 4 İktisadi silâhsızlanma: H olanda, Belçika, Lüksemburg, İsveç, Norveç, Danimarka, hükümetleri birkaç gün evvel ikti. sadi silâhsızlanma yolunda mühim bir adım attılar ve ticareti kayıt al. tma alacak herhangi tedbiri biribir. leriyle anlaşmadan kararlaştırma. mayı kabul ettiler, Ayni devletler dümen tearetini aksaklığa uğratan mânialarıda ortadan kaldırmak için görüşmeyi de ( kararlaştırmış bulunuyorlar, Geçenlerde de anlat- tığımız bugünkü devletler arasında beynelmilel ticareti körleten bir re. kabet hüküm sürmektedir. Her devlet ihracat yapmak, fakat iha. lâta kapılarını kapamak istiyor. İk tasadi mücadelenin silâhları, deflâs. yon yapmak, maişet seviyesini dü. şüirmek, paralarm değerini indir mek, kontenjan usulünü tatbik et. mek, döviz tahdidatı yapmak vesa. iredir. Milletler, artık bu silâhları kullanmaktan bıkmış o bulunuyor. Çünkü bu silâhlâr, muhnik gazlar, tayyareler ve tanklar gibi ortalığı harap ediyor ve milletler, yavaş yavaş, bu silâhlardan da sakınmak icap ettiğini öğreniyor. Yukarda adını saydığımız devlet- ler verdikleri kararlarla iktısadi si, Iâhsızlanma yolunda mthim bir a. dım attılar, Fakat bu adımın tesiri- ni bütün arsrulusal hayatta hisset. mek için büyük devletlerin de bu yolu tutmaları lâzım geliyor. Mareşal Von | Bilkreş, 4 (A.A.) — Türkiye Ha-| #ELEK *» Sonra... Nasrettin Hocanın: — Bal ile sarmısak yemeyi ben icat ettim, amma ben de beğenmedim. De. diği gibi Tanfı Taalâ da eşrefi mah- ie diye yarattığı insanlara ba kıp: — Bunları ben halkettim amma ben de beğenmedim! dese yeridir. Cehalet devirlerinde haydi neyse ne, lâkin şu yaşadığımız müspet ilim. ler devrinde ortaya çıkıp ta: — Ben Allahım! iddiasmda bulun. mak, mevcutları yetişmiyormuş gibi yeni yeni dinler kurmak reva mıdır? Medeni, bedevi, âlim, cahil bir sü. rü halk ta böyle yeni din kuran, pey. gamberlik, Allahlık iddiasında bulu. nanların peşine takılıyor. Bunlardan birisi de şu geçenlerde Amerikada yakalanan ve (kendine “İlâhi Peder,, adı verilen zencidir. Bu zenciyi Amerika polisleri birkaç müirüdiyle £ (cennet) te yakalayıp mahkemeye vermişti. (İlâhi Peder) bu davadan berset etmiş, Lâkin ben hâkimin yerinde olsam beraet kararı Dı tebliğden sonra: — Aziz peder. Siz Allah olmıya yel. teneceğinize adam olmıya çalışsanız daha iyi olur. Derdim. Akıl hastalıkları mütehassısları deli liğin en tedavi kabul etmez nev'inin, Ahahlık, Peygamberlik ve padişahlık idâlası şeklinde belirdiğini söylerler. Yine bu mütehassıslara göre bilmem kaç sene sonra dünyada akıllı kalım. yacakmış, Bu iki iddianm da doğruluğuna şu yukarda yazdığım kabilden vakalar delildir. Bir taraftan Allahlık (iddia edenler çoğalıyor, öte taraftan bun. larm ardından gidenler, Ve nihayet deliler, (o akıllılardan fazla olunca tabli ttmarhaneye gir. mek sırası akıllılara ve işlerin idaresi de delilere düşecektir. Lâkin o zaman dünyanm şekli bu- günkünden daha mı iyi olur, daha mi fena? Onu kestirmek pek kolay ok masa gerektir. B. FELEK Altay Klübü Yeniden Kuruluyor İzmir, 4 (Tan Muhabirinden) — Al, tay idarecilerinden bazılarının Altay Klübünü yeniden ihya etmek için fa. aliyete geçtikleri söylenmektedir. Ye. ni Futbol Ajanı Suat ta İzmirdeki üç klüple lig usullinün tatbik edilemiye. ceği kanaatini ileri sürmüştü. Fakat, klliplerin bu vaziyette kal, ması kararlaştırımıştır. Yakında yeni Klüplerin heyeti umumiyeleri, kongre yaparak yeni heyetlerini seçecekler » dir, İzmire ecnebi takımlarm çağrıl. mazı, klüplerimizin fanliyet sahaları. nm genişlemesine yardım edecektir. Tenis Teşvik Müsa- bakaları Yapılıyor 'T. 8. K. İstanbul Bölgesi Tenis A. Janlığından: 12 Haziran, 1937 tarihinde başla . mak üzere Türk Dağcılık Klübü kort larında Tenis Federasyonu Teşvik Müsabakaları tertip edilmiştir. 1 — Müsabakalar: Tek kadm, ka, dım erkek, tek erkek, çift erkek. Birin cilere kupa ve ikincilere madalya ve. rilecektir. 2 — Müsabakaya dühuliye bir lira. dır, her fazla müsabakaya iştirak için ayrica yarım liradır. 3 — Seyirciler için her yer yarım liradır. 4 — Müsabakalara iştirak için ka, yıt Taksimde, Dağcılk Klübü binasm da Tenis Ajanlığına sâat 18 —20n. rası Pazardan başka hergün müraca, at edilebilinir. Kayıt 11 Haziran, 1937 saat 20 de kapanacaktır. Milletlerarası Ticaret Odaları Kongresi Berlinde Haziranın 28 inde açıla. cak olan Milletlerarası Ticaret Oda. ları kongresine kimlerin gireceği he. müz kararlaştırılmamıştır. o Ticaret maksadiyle Almanyaya gidecek tile, carlarımızm kongreye iştirakleri için | kendilerine tavsiyelerde bulunulacak. itir.