12 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

12 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 —— DİPLOMA ALAN MEZUNLAR O | Rober Kollejde Dün : Yeni Mezunlara Diplomaları Verildi Dün Robert Kollej yetmiş dördüncü diploma tevziini yaptı. Bu #ene Kollejden edebiyat bastelyesi olarak 24, fen bastelyesi ola- rak 1, makine mühendisi olarak 4, elektrik mühendisi olarak 3, nafıa mühendisi olarak 15 talebe çıkmıştır. Bu 47 talebeden dör- dü Bulgaristandan, ikisi Filistinden, biri Suriyeden, biri Iraktan gelmiştir. Dünkü merasimde Üniversite Ordinaryüs Profesörlerinden İb- rahim Fazıl Pelin, Robert Kollej hakkında intıbalarının neticesi- ni kısa bir konferans halinde söylemiştir. Profesör demiştir ki: “Kollejin 808 yal ve maşeri hayatını çok dikkate değer buldum, Hocalarla talebe ara- Sindaki münasebet yalnız derslere in. hisar etmiyor. Arada sıkı bir arka. Gaşlık vardır. Talebe her fırsa müşküllerini İ.ocalarma açıyorlar ve Tebberliklerinden istifade ediyorlar. Talebe biribirine karşı da sıkı ve sa- mimi arkadaşlık bağlariyle bağlıdır, Terbiye sistemi iradeyi ve mesuliyet duygusunu inkişaf ettirecek yolda - dır. Mektep, talebesini serbest hayat için hazırlıyor. Hele son sinif talebe- si küçük etütler hazırlıyarak serbest Surette çalışıyorlar. İklısatta cazibeli sây diye bir ka. un vardır ki cmekte zahmet tarafi- Tı azaltmağa taallük eder. Işte Kol- İej tedrisatında bu kanun tam bir tat bik sahası bulmuş ve çalışıp öğren- mek bir zevk haline konulmuştur... Profesör, Atatürk inkılâbının genç. Ter için açtığı bü bahsetmiş ve yeni hayata karışacak gençlere, güzel yollar göstermiştir. » Robenson hayatı geçiremeyiz Robert Kollejin direktörü Dr. Rayt, 'Merasime riyaset vazifesini çok te- miz bir türkçe ileidare eylemiştir. Dr. Rayt mektepten ayrılan tale De çok güzel sözler söylemiştir. Ver. diği konferanstan şu birkaç fikri alı. yoruz: “Dünyada Robenson hayatı geçiri- İebilecek boş adalar azalmıştır. Hepi- miz. Robenso nolmaya teşebbüs et - İsek dünyanın boş adaları bu salonda bulunanlara bile kâfi gelmez, Tabia. İtimiz inzivaya meyletse bile diğer in- İsonlarla sıkı bir temas ve işbirliği ha İline düşmekten kendimizi kurtarama yiz. Bu zarurete karsi durursak ce- Bimiyetin tazyiki ve teyit edici kuvvet. İleri bizi ezer, İS Hele bir kenarda kalmağa razı de. İğilsek insanlar arasmda mevki ka anmak ve ileri gitmek istiyorsak di- İdan yardım görmeden kimse ileri gi. demez. Yardıma yardım Insanlar, içlerinden birinin kendile İşini âlet diye kullanmak istediğini, Bükimiyeet iddialarında bulunduğunu farkederlerse pek tabii olarak bu yardımı o esirgerler. o Insanlardan fistün olmak için yalnız bir doğru ve deramlı yol vardır: O da hedefimizin İahsi ihtiras olmadığmı, başkalarına faydalı olmak istediğimizi, kendi İmenfaatmizi ancak umumunmen. İaatinde (aradığımızı füllerimizle Mebat etmektir. Halkın ihtiyaçlarını kendisinden daha iyi kavrârsak, yol İğüsterirsek, halkın emniyetini kaza. Üilursak halk ta bizim üstün mevkilere iğikmamıza hak verir ve bizi sever. İifainız kendini düşünen adamın gide- #öileceği yol çok mahduttur.,, İŞ Derslerde ,sporda ve bilhassa kafa runda İleri giden talebeye mlikâ- itinr ve mezunlara diplomalar dağı- diktan sonra misafirlere bahçede Xi) yük, imkânlardan | İğer insanları anlamak ve tanmak | İmecburiyetindeyiz. Başka insanlar - ağa Rober Kollej Müdürü ç Doktor Rayt Müşterek Tarifenin Esasları . Bulgar tren tarifelerini bir- tirmek için çalışmakta olan komis yon, önümüzdeki hafla işini bitirecek tir. Bunun yeni bir tarife hazır- latimaktadır. Birleştirilecek olan yal- niz navlun tarifesidir, Yolcu tarifele- ri buna dahil değildir. Komisyonda hükümetimizi temsil etmekte olan Nafia Vekâleti tarife- ler müdürü, 34 kısım tarife bazı lanmaktat, olduğunu, bunlarla bütün Türk ihraç mallarmın Avrupaya çok ucuz bir tarife ile sevkedilebileceğini söylemitşir. Haber aldığımıza göre yeni tarife- A İhrac temin olunacaktır. Ha urlanacak tarife, Türk - Bulgar ve Yunan trenlerinde aynen tatbik edile cektir. : Bir Ceset Bulundu Dün, öğleden evvel Arnavutköy sa hillerinde tefessüh etmiş bir ceset bu tunmuştur, Tabibiadil Enver Karan cesedi musyene etmiş, tahkikata müd delumumi muavinlerinden Cevdet el- koymuştur. IHRACAT KOMİSYONCULARI »azi İthelât ve ihracat komisyön- cularınm vergi vermemek maksadile şansı” gicillerindeki kaydı âdi ko- misyonewluğa çevirttikleri görülmüş tür, Bundan sonra vergi tahkikatı yapilirken komisyoncunun bilfiil gör- düğü hizmet esas tutulacaktır. sporunda kazanan takım, mühendis- lerin kurduğu üç kişilik takımdır. İZAHAT İş Kanunu, önümüzdeki salı gi başlanacaktır. İş Dairesinde, gec: etmek için bir haftadanberi dev. nizamnamelere taallük etmiyen den geçirilecektir. Tereddüde düşülen noktalar Kanunun tatbikatında tereddüde düşen başı işyerleri, işçilerle yapıla" cak muküveleler ve haftalık çalışma müddeti etrafında iş dairesinden lâ“ zımgelen izahatı almışlardır. Bu İkİ meselede kanunun tayin ettiği esaslar şunlardır: Bir sene veya daha fazla süren 9 akitlerini mukaveleye bağlamak 74“ rureti vardır. İş verenlerle takım ki lavuzları, arasında aktedilecek olan bu mukaveleler yazı ile yapılacaktır. Iş verenlerle işçiler, iş müddeti bit- mezden evvel, kanunun tayin ettiği müddetler zarfında yekdiğerini işten çıkacaklarından veya çıkarılacakla * rından haberdar edeceklerdir. Iş ve- renler veya işçiler, ancak sıhhi ve ah lâki sebepler dolayısile akdi bozabile- ceklerdir. Iş verenler, işçiye, yeni bir İş bulabilmesi için Hüzumlu olan za İmanı, iş saatleri içinde temin edecek- lerdir. İşçi ücretleri ,en geç, haftada bir defa ödenecektir. Her tediyede, işçiye aldığı ücretin hesabını göste - ren bir pusla verilecektir. Aylığı 30 liraya Kadar olanı işçi Ücretleri har ciz veya devir ve temlik edilemiye- cektir. Kanunun tayin ettiği haftalık çalışma müddeti (48) saattir, Ancak bu kırk sekiz saatlik çalışma müdde ti, hemen değil, kanunun meriyet Mey kiine girdiği tarihten itibaren üç s6. ne içinde temin edilecektir, Iktısat Vekleti, bu üç sene zarfında, peyder pey neşredeceği kanunlarla kırk sekiz saatlik çalışmanın hangi mlessesö- lerde, ve 'ne gibi şartlar öltendâ tat- bik olunacağını tayin edecektir. 48 saatlik çalışma müddetinin en ağır iğlerden başlıyarak, derece derece da. ha hafif işlere teşmili düşünülüyor. Iş dairesi memurları, Istanbuldaki Wçi mikdarmı kati rakamlarla tesbi. te çalışmaktadırlar. Kadını Yaraladı Evvelki gece Kumkapıda Nişanca» da bekçi Dervişin evinde oturan Me- liha, Atatürk caddesinde dolagırken eski dostu kunduracı Cemalle karşı - laşmıştır. Cemal, Melihayı tekrar evi- ne çağırmış, fakat kadm bu teklifi kabul etmemiştir. Buna kızan Cemal, bıçağını çekerek kadınım üzerine sal- dırmış ve ağır surette yaraladıktan sonra kaçmıştır, Kadın hastaneye kal dırılmıştır. Belediye, Otobüsleri Yakında Ismarlıyor Belediyenin getirteceği otobüsle - rin gümrük resminden muaf tutulma. sr hakkındaki lâyihanın bugünlerde Kamutayda görüşüleceği anlaşilmak- tadır. Belediye, otobüs satmak için kendisine müracaat eden firmaların mümessilleri ile müzakereye başla. mıştır. Karar gelir gelmez, otobls - ler ısmarlanacaktır. | | KİNİNDEN ZEHİRLENDİ Nüruosmaniyede oturan Nurinin kım Pakize , bir aştma nöbeti esna - sında fazla miktarda kinin almış ve zehirlenmiştir. Pakize, hastaneye Xal dırılmıştır. | Kanalizasyon ve Yol İnşaatı Belediyenin beş yıllık imar plânma dahil olan yol ve kanalizasyon inşaatı için ayrı ayrı birer tatbik programı yapılmıştır. Yeni bütçe ile program bu ay sonunda tasdikten gelirgelmez belediye hemen 937 yılmda yapıldcak yol ve kanalizasyon inşaatına başlıya. İ caktır. TAN iş KA .TEREDDÜDE DÜŞEN MÜNESSİLLER ren müesseselerin mümessillerine izahat verilmişti ALDILAR ününden itibaren tatbik edilmiye © işçilerinin vaziyetlerini tesbit amlı toplantılar yapılmış, iş ve- Kanunun maddelerinin tatbikatı, salı gü- nünden itibaren iş müfettişleri tarafından kontrol edilecektir. Bu teftişlerde, bütün iş verenlerle işçilerin kanuni vaziyetleri de göz» İki Babalı Çocuk Ne Olacak? Izmir, (TAN muhabi Buca kaymakamlığnın küçük Şadi hakkında yapmakta olduğu tahki- kat bitmek üzeredir. Şadinin Baytar Azizin mi, yoksa Bursalı fabrikatör Mehmedin çocuğu olduğu şu â- na kadar anlaşılmış deği'dir. Fabri - katör Mehmet, Bursadan bursya dönmiyeceğini ve Kaya İsminde bi- rini Bucaya gönderip tahkikatm 80-| den) — NUNU TAT 12-6-937 T TI Balkan otomobil Yarısı basladı Yunan Turing Klübünün tertip ettiği Balkan Rally otome- bil"yarışlarına dün başlandı. Türkiye Turing Otomobil Klü- bünden Bayan Azize ile İsviçre Sefareti memurlarından B. Blöş; Yunan Turing Klübü âzalarından B. Moskof ve Paça” kos'un otomobilleri, dün saat 17 de Taksimde toplandılar. Yarışa girenler Cümhuriyet âbidesine çelenk koyduktan son ra yola çıktılar. Bu otomobillerle Bükreş, Sofya ve Belgrad- dan iştirak eden Balkanlı diğer yarışçılar, yarın Atinaya varmış olacaklardır. Yarışın hedefi, hiç ceza almadan, niza“ me şekilde muayyen mesafelerde, muayyen saatlerde var- ter, Benzin ihtikârı Resmen anlaşıldı Benzin ve petrol fiyatlarında son günlerde gayritabii bir yük“ seliş görülmüştür. Belediye İktısat Müdürlüğü, bu husustaki tet" kiklerini bitirmiş, bir rapor hazırlamıştır. Bu rapora göre, benzin ve petrol satan firmaların fiyatları yükselttikleri anlaşılmaktadır. Vaziyet hakkında Belediye Reisi bugün kati bir karar verecek” tir. İşin Vilâyet ihzar komisyonunda da görüşül İmesi muhtemeldir. Ticaret odası da piyasada yaptı. — —— nuna kadar bekleteceğini - bildirmiş. | 8: tetkikler sonunda “ayni neticeye tir, Baytar Azize geline, o, Şadinin kendi çocuğu olduğunu, küçüklüğü nü bile yüzlerce şahitle isbet ede bileceğini söylemekte ve: “Onu bana Allah verdi. Elimden de ancak gene Allah alabilir, demektedir. Aziz, bü hâdisenin nasıl ortaya çıktığı hak- kındaki Süsle cevaben gazetecilere şu malümatı vermiştir: Çocuğu nasıl bulmuşlar! “— Bir gün kapı çalındı. Şadi gi- dip kapıyı aştı, Bir jandarma kapıda bir fotoğraf göstererek Şadinin olup olmadığını sordu. Benziyor dedim. Er test günl jnndarma “kumandanı beni bölüğe çagırtlı Çırmğu tedi. Götürdüm. Meseleyi de anladım. Fabrikatörle karısı, çocuğu muayene ettiler. Bildikleri bir işareti aradılar. Bulamadılar, Çocuğumuz değilmiş dediler. Gitüler. Fakat, sonra nasıl oldu ,bilmiyorum Fabrikatör çocu » ğun kendisine ait olduğunu tekrar 1d- ia etti. Ebe Bayan Saffet, Doktor Hasan Kemal, Kâmran Kenan da Şa dinin benim oğlum olduğunu bitirler.., iR KA ip B 'unan Trakya Ümemi Müfettişi General Kâzım Dirik dün sabah oto- mobile Edirneye gitmiştir. . G ümrük ve İnhisarlar Vekâleti Müsteşarı Adil Okuldaş, dün sabah İstanbul gümrükleri başmüdür lüğühde meşgul olmuştur, . aarif Müdürü B. Tevfik, bugün Min elediye ve hususi idareden maaş alan emeklilerin üç aylık ma- aşları dün ei başlanmıştır. K üçükpazarda Tesviyeci sokağın. da oturan yedi yaşmda İhsan, evin penceresinden düşerek ağırca ya» ralanmıştır. renköyünde e © turan Muvaffağa Havagazi Şir ketine ait 3717 numaralı kamyon çarpınış, yaralamıştır. . T uzla içmeleri yarın açılacaktır. Yarmdan İtibaren yeni tren selerleri tertip edilmiştir, . K arabük fabrikaları için mgüte. reden dün sabah dört mihen- dis daha gelmiştir. . Bp gün evvel memleketimize gelen Hataylılardan mürekkep bir grup dün akşam memleketlerine dönmek üzere buradan ayrılmışlardır. irkaç gündenberi şehrimizde bu. | varmıştır. Fakat, benzinciler ortada herhangi bir ihtikâr olmadığı İddia. sındadırlar, Onlara göre bu artma İfiyat temevviiçlerinin tabif bir neti- İcesidir. Ve asıl mesele ağır resim ve vergilerin azaltılmasındadır. Benzin- cilere göre, beher kilo benzin için 113,20 kuruş gümrük, 132 kuruş ok» truva, 3,30 kuruş ta istihlâk resmi ödenmektedir. Bir kilo için verilen re sim yekünu 19,02 kuruştur. Buna 1,95 kuruş musmele vergisi de ilâve edilirse benzinin kilosu için 20,97 kuruş resim verilmektedir. Bu- İns nakliye ücret ve masrafları da ilâ veedilirse 30 “kuruşa satılan benzin, allikdkiik Malan Bu iddin, son fiyat *yükselişinin. sebeplerini izah etmekten uzaktır. Binaenaleyh, netice, belediyenin ve ihtikâr komisyonunun kararını bek. lemeğe kalıyor. İlkmekteplerde Bugün İmtihanlar Bitiyor Bütün ilkmekteplerin beşinci #mıf. Tarımda Mayısın 31 indenberi devam eden mezuniyet imtihanları bugün sa at on üçte sona ermektedir. Pazartesi ve salı günü mektepler de talebelere ilk okulları bitirip bitir medikleri bildirilecektir. İmtihanı ka zananların diplomaları bu ayın sönü- na doğru merasimle dağıtılacaktır. Gazi Köprüsü İnşaatı Tekrar Başlıyor Gazi köprüsünün projesindeki 8O0r değişikliklerle ihale bedeline yapılan ilâveler Nafia Vekâletince tasdik 6- dilmiştir. Belediye, vaziyetten inşa- atı üzerine alan grupu haberdar et- miştir. Sekiz on güne kadar köprü. nün yapılmasına fülen başlanacaklır. Yeni Rize Valisi Rize valiliğine tayin edilen Bele diye reis muavini B. Nuri, yakında, yeni memuriyetine gidecektir. Bay Nuriden açık kalacak muavinliğe Çan kaya kaymakamı Bay Halükün tayin İedileceği söylenmektedir. İ bir işler uğraşanlara. hiç kür Hee i Muhafaza Memurla- rının Maaşları Arttırılıyor İstanbul Gümrük Muhafaza Baş “ müdürlüğü (teşkilâtının genişletir mesi kararlaştırılmıştır. Bu maksâ la Meclise bir lâyiha verilmiştir. BU lâyiha ile başmüdürlük emrindeki bir kısım memurlarm barem derece" leri yükseltilmektedir. Bu haber mü hafaza memurlarını çok sevindirmiş” tir. Muhafaza teşkilâtı 982 yılındanbö” ri 5000 den fazla kaçakçılık işi mey” dana çıkarmıştır. Burun Düm uy ÜŞLUL UYU duy ğa, 2000 1 de muhtelif kaçakçılıkları. aittir. Bundan başka yirmiden fazl şeker, İpekli kumaş gibi kaçakçı Li bekeleri meydana çıkarılmıştır. BİR ÇOCUK OTOMOBİL ALTINDA KALDI Trakya umum! müfettişliğinin £ dirne 60 plâka numaralı otomobili. şoför Hilminin idaresinde Şehreminid den geçerken Kâzım admda 15 yat larda bir çocuğa çarpmıştır. Ön t8* kerleklerin arasına düşen çocuk” muhtelif yerlerinden yaralanmıştı” Kâzım, dün tabibiadil Enver Karan tarafından muayene edilmiştir. Veri lecek rapora göre, şoför hakkını tahkikata devam olunacaktır. Festival Programı Tekrar Değiştiriliyor Festival komitesi, Balkan hafis* #ina bütlin Balkanlıların zengin prof yam ve heyetlerle iştirak edeceğii görerek evvelce hazırladığı programi İdeğiştirmek mecburiyetinde kalmış * tır. Yeni program yakında hazırla * nacaktır, Yaralanan Çocuk Ayvansarayda Karabaş mahalle * sinde bakkal Şükrünün üç yaşınd oğlu Fikri, ninesinin kabak kızarttığ' tavanm üzerine devrilmesi neticesi?” de muhtelif yerlerinden yanmış, ha$“ taneye kaldırılmıştır. —.... 2 Hi CUMARTSI Yeşilköy meteoroloji istasyonun - dan aldığımız malümata göre, bu - gün yurdumuzda gökyüzünün Kara- deniz kıyılarında kapalı ve yağışlı, Doğu ve Orta Anadolu mintakaların da kismen bulutlu ve mevzii yağışlı diğer yerlerdi az bulutlu geçmesi muhtemeldir. Rüzgürlarm umumiyet le şimali istikametten ve orta kuv - vette esmesi İhtimali vardır. Dünkü Hava Dün hava, akşama kadar hafif bu lutlu gecmis. rüzgür cenuntan sa - TAKVİM ve H - - AVA, Bugünkü Hava: AÇIK Tnei Gün: 30 Hızır: 39 Arabi 1356 Rumi 1353 Rebiülühir: 8 Mayıs: 30 1213 1940 2,08 Güneş: 4,28 — Öğle: İkindi: 16,14 — Akşam: Yater: 21,43 — İmaâk: atte 10 kilometre süratle esmisti” Barometre 763, milimetre, en a2 #” caklık 13, en fazla stcaklık 23 santi grat olarak kavdedilmistir. ,