27 Haziran 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

27 Haziran 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

2 S bir muhtıra hazırlamıştır. Bu muhtırada sekiz genera- İin iştirak ettikleri hiyanet şe- in âmilleri saydıktan sonra muhakemeye sevket- #mek icap ettiğini anlatmıştır, e. # talinin bu muhtrrasına göre, Tukhachevsky ile arkadaş Adi manasile hıyanetle itham İunmamışlardır. Bunlar para mu- abilinde memleket sırlarını ifşa imemiş, askeri sırları da satma- lsidır. Fakat Alman ajanlarile e zabitlerile daima münasebet ha- hde idiler, Bunlarla birlikte Rus- hın vaziyetini tenkit ettikten baş Sovyet hükümetinin siyasetini tenkit ediyorlardı. Maksatları isyanın burjuva memleketlerile tifaklarmı bozmak ve Rusyanm letler Cemiyetine iştirak etme. İle kendini ifade eden siyasete ii gelmekti. Generaller, Alman in diğer kapitalist devletlerle be girmelerini ve Rusyanın bu İyorlordı. Bunlara göre, kapitalist letler bu şekilde yıprandıktan bu memleketlerdeki işçiler kal- tindiktan sonra Kızılordu yürüme- ve komünist bir devlet Etirmiye çalışmalıdır. Staline göre, böyle bir siyasi ka- &, Sovyet Rusyanm sukutun - KR başka bir netice veremez. Bu “kanaatin sahipleri haindir. Ve bu yüzden hıyanetin ceza. çarpılmışlardır. vöcude talin, Tuthachevaky'nin Ra pallo'da Alman ordusu ile bet tesis ettiğini ve Hitle- iş başına geçerek kendi rejimi» Yerleştirmesine rağmen bu mü- sebetin devam ettiğini söylemek- İr. Stalin, Yagoda'dan bahse- Stalin, 30 haziran 1984 te Al - öyada yapılan tasfiye ile Rüsya- yapılan son tasfiyeyi de muka- etmekte ve şu sözleri söyle - tedir: i hâdise arasında hiçbir ben- yoktur. Almanyadaki hâdi- bir kan banyosundan ibaretti. İda komünistler, sosyalistler, Ükler ve Nazi partisinden ayrı - hilar, ayırdedilmeksizin ve muha- ne olunmaksızın idam olunmuş- . Naziler, yaptıkları katliâm nda dünyaya bir şey bildir. p haricinde kalmasını istihdaf e- na meydan bırakmamak için tedbir İ programını hazırlamıştır. . Rusyadaki İdamlar — «Bi. Stalin Mareşal Voroşilofla beraber İdam Sebepleri Yazdığı Muhtıra ondrada çıkan News Chronicle gazetesi yazıyor: “Mareşal Tukhachevsky ile yedi generalin idamı hak- kımda Stalin tarafından verilen Fransa ve sair yerlerde Rusyanm bir müttefik sıfatile değeri £ hakkında hâsıl olan endişeleri bertaraf etmek, Kızılordunun dövüşme kabiliyeti hakkında ileri sürülen şüpheleri silmek için hatı ele geçirdik. Stalin, “Odun ve Kömür Bu Yıl Az mı? Odun ve kömür fiyatlarında görü- len yükseklik Üzerine belediye murs- kıpları tarafından incelemeler yapıl- maktadır. Bugüne kadar alman neti- celere göre, belediye şim. ortada odun ve kömür fiyatlarma müdaha- ley! icap ettirecek bir vaziyet görme- mektedir. Ancak, kış mevsiminde ih tikâra ve halkın kömürsüz kalması- alımnasma İizum görülmüştür. Bu maksatla Istanbula odun ve kömür gönderen bütün civar kasabelere mii- racaat ederek bu yıl oralardan neka. dar odun ve kömlir gönderilebilece- iğini sormuştur. Gelecek cevaplara gü. İre, kış mevsiminin ihtiyacı gözönü: de bulundurularak Hüzumlu . görülen kararlar verilecektir. Güzellik Müsabakale- rının Programı Hazırlandı Festival komitesi dünkü toplantı - sında Suadiye, Taksim, Salacak, Bü yükdere ve Sarayburnunda yapılacak güzellik müsabakaları © gecelerinin Şehir ti yatrosunun vereceği temsillerin sayı- larile oynanacak oyunlar da tesbit €- dilmiştir. aaa memişler, yalnız 200 kişinin öldü- rüldüğünü söylemişlerdir. Halbuki aldığım melümata göre, o zaman Almanyada 2 bin kişi katlolunmuş- tur. Biz böyle bir şey yapmadık, Mos- kovada yapılan muhakemeler aleni İspanyol yan vapurunu batıran İspanya | mıza gelmiş ve Harem iskelesi İmirlemiştir. Süvari Jozef Boyner, tahkikat çıkmış ve Ispanya konsolosanesine hakkındaki raporunu vermiştir. Saat Icap ederse bu müddet uzatılacaktır. vapurunun şehrimizdeki acentesiLag ter Zilberman icra vasıtasile İspan- ya gemisine 600 bin liralık bir haciz koydurmuştur. Bu miktar, geminin ve içindeki malların bedelidir. Gemi tamir görecek Deniz Ticaret direktörlüğü, fen heyeti azaları geminin yaralarını mu- #yene etmişlerdir. Ispanyol gemisinin baş bodoslamasmın su altmda üç metre aşağısından yukarıdaki omur- gâsma kadar beş metreden fazla bü- İyüklükte derin bir yara vardır. Bu kısımda tamamen parçalanan demir levhalar iskele tarafına eğrilmiştir. İ Geminin musademe bölmesi tamamen İ sularla dolmuştur, Bölme suların an- İ barlara girmesine mâni olmaktadır. İDeniz ticaret direktörlüğü, geminin İ vaziyetini tehlikeli ve beynelmilel sey İ rilsefer nizamlarma aykırı gördüğün- İ den tamir edilmeden Timemmizdan Dareretme yususgu etmiyevekur. | İkinci kaptan tevkif edildi İspanyol gemisini din sabah Ça - nakkaleden Jimanımıza getiren ikinci kaptan Yaşika, dün adliyeye getirile- rek Sultanahmet İkinci sulh ceza “ah kemesinde sorguya çekilmiştir. Mahkeme, ikinci kaptanın tevkifi- ne kârar vermiştir. Gelibolu ve limânımızda yapılmak: ta olan müsademe tahkikatı İlerlemiş tir. Çanakkale müddetumumiliği Ge. iboluda bulunan Ispanyol vapuru si» varisini de tahkikat için çağırmıştır. Şimdiye kadar tahkikatın meydana çıkardığı neticeye göre, kabahat, Is- İpanyol gemisi süvarisindedir. Pireden dün sabah limanmıza ge- İlen Romanya bandıralı Regel Karol vapuru da hâdise sırasmda Çanal le Boğazından geçtiği için içinde bi- lunanlar Çürpışmayı tamamen gör- müşlerdir. | Facia nasıl oldu? Hâdiseyi çok yakından gören, Ro- manya vapuru Üvarisi Marko, ixinci kaptanı Manulesko ve başdümencisi Nadyan, kendilerile görüsen bir m: harririmize hâdisenin çok enteres'n tafsilâtımı şöyle anlatmışlardır: * — Ispanya gemisi 100 metre ku- dar önümür”” olduğu halde Boğazı İ geğiyorduk. Saat tam 830 i4i, Iste İbu sıralarda Nara burnunu döndüğü müz zaman italyan vapuru gözüktü. Beynelmilel nizamlara güre, Boğazı göçen vapurların sağ tarafı takip etmeleri lizımdı. Fakat hayretle gür- dük ki, önümüzdeki İspanyol gemisi bilâkis rotasmı mütemadiyeti sola çe- viriyordu. Hattâ İta'şan vapurunu gördüğü halde hareketini değistirme- di. Karşılaşma pe£ ani olduğundan iki vapurun arasında 200 metre kâ- dar bir mesafe kalmıştı, Bu sırada İ- İtalyan vopuru üç defa düdük çaldı. Fakat Ispanyol vapuru hiç aldırma TAN Çanakkaledeki son kaza nasıl gemisi- nin ikinci kaptanı da tevkif edildi Çanakkale Boğazında Kapapino isimli İtal. gelena vapuru, dün sabah saat 8,30 da limanı. konulduğundan Vapuru ikinci kaptan getirmiştir. Vapur, Ilmanımiza geldikten sonra kaptan kâraya man roisi Hayrettin ile Fen heyeti azaları, adliye ve polis beşinci şwve memurları vapura giderek mal keme kararmı tebliğ etmişler ve vapurun tahkikat için dört gün limanımızda kalacağını bildirmişlerdir. bandıralı Ma. önlerinde de- Geliboluda air. giderek hâdise 1030 dadalLi, . Batan İtalyan o'du ? Ikinci Kaptan Mahkemede Sorguda Ticaret Odası, Benzin ve Petrol Olduğunu de İhtikâr Tesbit Etti Ticaret Odası, benzin ve petrol işile dünden itibaren meşgul 11-6-931 arz iŞehirde Tifo Vakaları Niçin Arttı Son günlerde şehrin bazı semtle- rinde tifo vakaları bir hayli çoğal- mıştır. Yapılan hesaplara göre, ge- çen sene bu mevsimdeki tifo vakala- rı İle bu senekiler arasında çok fark vardır. Fakat, bu fark, hiçbir zaman geçen gün bir gazetenin yazdığı gibi günde sekiz yüzü bulmuş değildir. Hattâ tifoluların sayısı bir ayda bile sekiz yüzü bulmamaktadır. Sıhhat müdürlüğü, kendisini salâ - hiyettar görmediği için istatistik ver. memektedir. Fakat bizim öğrendi İmize göre, mayıstan hazirana 241 tifolu hasta devredilmiştir. Hazira- nın birinden yirmi beşine kadar da yalnız 190 tifo musabr görlilmüştür. olmuıya başlamıştır. Oda ilk olarak kanundan evvel benzin ve pet- rol vaziyetini tetkik etmiştir. Bu tetkikler neticesinde, evvelce benzinin yüz kilosundan 415 kuruş istihlâk ve 1320 kuruş gümrük resmi alındığı, bu vergilerin yüz kiloda 1735 kuruşu bulduğu tesbit edilmiştir ki, kilo başına resim miktarı 17,35 kuruş “İken bundan böyle kilosunun A dı, Tehlikeyi gören Italyan kaptanı idi, Generallerin muhakemesini giz- İmüsademeden kaçınmak istiyerek ro- li tutmak icap etmiş, fakat her Şey | tasını karaya doğru döndürdü. Çar - usul dalresinde yapılmıştır. Hâkim- | pışmaya mâni olamadı. Ispanyol va- İ ler tamamile serbesttiler.,, puru bütün hızı ile İtalyan gemisi. nin sol tarafıma bindirdi.,, Diğer taraftan Çanakkalede bulu « rin itirafları hakkında ileri İnan batan Italyan gemisinin süvarisi sürülen şüpheleri mevzuubahs e- Perfetti de gehrimizdeki acentesine diyor ve Slav ruhunu tanımiyan gönderdiği telgrafta, hatanın ve ka- kimselerin bunu anlıyamıyacakları- |bahatin tamamile İspanyol gemisin- nı söylüyor. Staline göre, “Slav, bir İde olduğunu bildirmektedir. zafere hizmetten hoşnut olduğu ka- Batan vapurun on iki yolcusu bu- dar, bir idealin şehidi olmaktan (gün Providence vapurile yollarma âe- da zevk alır... vam edeceklerdir. Vapur, kaptan ve talin daha sonra generalle- demektir Evvelce benzinin de kilosu 23 ku- ruşa satılırdı, Kanundan sonra yüz Kilo benzinden 250 kuruş istihlâk ve DYU kuruş gumruk resmi ajmacağına nazaran 850 kuruş tutan vergiler ev- yelee ödenen 1735 kuruştan tenzil 0- tunursa yüz kilo benzin fiyatından 885 ve bir kilosundan 8,85 kuruşa in- dirilmesi icap eder. Ticaret odasının hesaplarıma göre, kanunen benzinin kilosu 14,25 kuru- ga veya litresi 16,39 kuruşa Satılımık lâzımdır, Petrol fiyatı Petrola gelince, eskiden o Petrollir, yüz kilosu için 1260 kurus gümrük resmi veriliyordu. Petrolden İstihlâk vergisi de almmazdı. Şimdi, kanun mucibince yüz kilo petrol için 600 kuruş gümrük resmi verileceğinden evvelee petrolün kilosu 20.61 Kuruş. tan ve litresi 16,05 kuruştan Sâtılır. 401 kuruştan ve litresinin 11.34 kuruş. ten satılması icap etmektedir. Haj - buki bütün benzinci ve petolüler evvelki günden itibaren pe*rolün kilo sun 14,01 kuruş yerine 18 kuruştan satmışlardır. Benzinin ise 75 Kuruşe Satılması lâzım gelen şişesini 85 ku- rusa satmışlar ve dün de ayni fiyat lar üzerinden satışa devam etmişler. dir, Perakende satışlar Dün bir muharririmiz, benzin sa - tan perakendecileri dolaşarık fiyat- lar hakkında tetkikler yapmustır yatlar, ticaret odasının tesbit ettiği miktardan fazla görülmektedir. Şeh. rimizde bol miktarda benzin ve pet rol meveudu olduğundan ihtikâr yap- İmak veya mal saklamak gibi bir va ziyat yoktur. Benzin almak isiyan- ler eskisi gibi kolaylıkla ve hattâ ih. tiyaçlarından fazlasile benzin almak. tadırlar, Benzin ve petrol Şirketleri dünden itibaren perakendecilerine bot miktarda benzin ve petrol vermişler. dir, ——— tayfaları da birkaç güne kadar geh rimize gelecektir. Romanın kanaati Roma, 26 (A A.) — D. N. B. mu. habiri bildiriyor: Dün yabanc; memleketler gazete. cilerinin kabulü esnasmda Çanekka- lede bir Italyan vapuru İle bir span. yol vapuru arasında vukua gelerek İtalyan vapurunun batmasma sebep olan müsademe mevzuubahis edilmiş- tir, İtalyanların fikrince, bu hâdise, sis neticesinde vukua gelmiştir ve hâdisede siyasi esbap aranmamalrdır. |“ BERLİN ELÇİMİZ GİDİYOR Berlin büyük elçimiz Bay Ham- Cama sabahından dün öğleye kadar da yeniden altı musap haber veril - miştir. Ancak bu rakamlar yalnız hastane veya doktorlarca tesbit edi- len ve sıhhat müdürlüğüne haber ve- rilenlerdir. Kırkçeşme ve Halkalı suları 1 Tifoya en ziyade Eminönü ve Fa- tih kazalarında rastlanmaktadır, Bu da bü taraftaki halkın daha ziyade ihtiyatsız hareketlerinden ileri gel « mektedir. Belediye, kırkçeşme ve Halkalı su- larını tahlil ettirmiştir. Bu sular, şeh» rin en pis suları olmasma rağmen İ- çinde tifo mikrobuna rastlanmamış- tr. Onun için belediye bu yılki Gfo vakalarının su ile başlamadığı kana» atindedir. Alâkadarlar taşradan İş bulmiya gelip te burada sefil bir hayat #Xven- lerin de tifo vakalarınm yayılmasm- da mühim bir âmfi olduğu fikrinde. dirler, Sıhhat müdürlüğü, tifo vakalarını önlemek için, bütün halkın aşılan- masına çalışmaktadır. Şehrin muh- telif yerlerinde yeniden aşı istasyon- PARE AYİNİ bar arkadaşımız Sıhhat müdürü Ali Rıza demiştir ki: «800 vaka vardır, diye halkı yan Lş yere heyecana düşürmekte mâna yoktur. Bir günde değil, bir ayda bile di, dün sabah, Ankaradan şehrimiz? gelmiştir, Berlin elçimiz dün kendisile görü- şen bir mubarririmize demiştir ki: “—Relsicümhur Atâtürke tazima- tımi erzettikten sonra bu pazartesi günü Berline hareket edeceğim. Al - manya ile münasebetlerimiz iyidir. Yalnız tienri sahada bazı süitefeh- hümler olmuştur. Bunlar da bugün- lerde Berline hareket edecek olan ticaret heyetimizle Alman alâkadar şahsiyetleri arasında yapılacak mü- eler neticesinde: ve İki tarafın ü niyeti sayesinde hatledilecek iş lerdir. Iki memleket arasındaki tica- ri görüşmeler temmuzun üçünde Ber- İlinde başlıyacaktır. Camekân İçinde Satılacak Maddeler Pişmeden, yıkanmadan maddelerin her tarafı iyice kapalı ca- mekânlı kaplar içinde satılmasına ka- rar verilmiştir. Belediye dün, şubelere bir-tamim göndermiş ve bu kararın ağustos bir- de tatbikine geçileceği için esnafm şimdiden ikaz edilmesi bildirilmiştir. PAMUK YAĞI Pamukyağı fiyatında son hafta çinde yükseklik görülmlş ve kilosu 40 - 41 kuruştan 43 - 44 kuruşa fır- lamıştır. yenilen | 3 800 vaka kaydedilmemiştir. Tifonun en çok olduğu mayıs on beşten bugü- ne kadar vasat! bir hesapla tifolular günde onu katiyyen geçmemiştir.,, Yağmurlu Mıntakalar Evvelki gün Trakya mmtakasında en fazla hararet Edirnede 30 derece kaydedilmiştir. Ege muntakasmda Bodrum ve Nazillide 33, Manisada 32, Orta Anadoluda her tarafta 24- 26, Güney ve Doğu Anadoluda Urfa ve Antalyada 36, Diyarbekirde 33 ol- muş, Elâziz ve Malatyaya az yağmur yağmıştır. Erzincan, Erzurum, Van ve Karsa da yağmurlar düşmüştür. Karadeniz mintakasında hararet de- recesi 23 - 25 arasındadır. BiR KAÇ. GELİ ükreş Orta Elçimiz Bay Ham. dullah Suphi dün şehrimize gelmiştir. * eni İnşaat ve tamirat için veri. len tezkerelerden alman tezke- re harçlarının hazine tarafından tah- slli kararlaştırıMmıstır. müdürlüğün- den aldığımız malümata göre, bugün yurdumuzda havanın Eğe mıntakasın da açık, diğer mmtakalarda bulutlu geçmesi, rüzgârların Doğu Anadolü- da Şarki, Cenubi Anadoluda Cenubi fer mıntakalarda Garbi istikamet- ten esmesi muhtemeldir. Dünkü Hava Dün şehrimizde hava açık ve gü. neşli olarak geçmiştir. Barometre Bugünkü Hava: BULUTLU gömülen im mnmmniimzizi İG ncı ay Gün30 Hizir | Arabi 1356 Rumi 1353 Rebiillâhır: 18 o Haziran: 14 Güneş: 430 — Öğle (o 1216 ? Ikindi: 16,17 — Akşam: 194 > 21,48 — İmsik: 210 760,6 milimetre olarak kaydedilmiş- tir. En fazla sıcaklık 26,3, en az sicak lık 15 derecedir.