7 Temmuz 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

7 Temmuz 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

#öyyareci, dünya ajanslarının kayıp WE “Garbi Afrikaya inmişti. Daha son Amelia Earhard'ın son seyahatinde geçtiği yerler ve hayboldüğü “saha Kadın Tayyareci Amelia Earhard Bulunabilecek mi ? irkaç gündenberi, yeryüzünün bütün telsizleri, her an yeni bir haber bekliyor. Bütün Avrupa ajansları ver- 'dikleri sayısız telgraflarla Amerikalı bir tayyareci kadının kay- bolduğunu, arandığını, bulunmak ümidinin az olduğunu veya çoğaldığını bildiriyorlar. Amelia Earhard kimdir? Seyahatine ne zaman çıktı? Nerede kazaya uğradı? Bulunacak mı? Bulu- namıyacak mı? Amelia Esrhart, yeni peyda olmuş bir ad değildir. Dünya havacılık â- İemi, uzun seyahatlerile, kırdığı Te- korlarla şöhret bulan bu cesur Ame- Tikalı kadını pek iyi tanır. Bayan Earhart, ilk devriilem teşebbüsüne bu senenin mart ayınm 18 inde baş- İamış ve Pasifik Okyanusunu San Fransiskodan, Honoluluya kadar bir Uçuşta geçmek suretile bir rekor ka- Yanmıştı, Fakat, 20 martta Honolulu'dan ha Teket ederken tayyaresi kapaklandı Ve seyahat yarıda kaldı, Cesur tay- Yareci bu aksiliklerden yılmadı. Bir haziranda yeniden bir devriâlem s€- *yahatine çikti. B“ sefer, Miami'den hareket et- ti ve garptan şarka doğru bir yol takip etmeğe başladı. Amerikalı haberini verdikleri ana kadar tamam 52.800 kilometre yol katetmiş, evve- JA Cenubi Amerika üzerinden uçmuş, # sonra Atlas OOkyanusunu geçerek Ta, Afrikayı garptan şarka doğru # baştanbaşa katederek Hint denizine arar arar çikmış, kısa bir zamanda Avustrak yaya varmıştı. Kaybolduğu (sıradaki uçuşunda 4150 kilometreyi molasiz katetmek İstiyordu. Fakat, Yeni Ginedeki Lae- den hareket ettikten sonra, Earhart- dan alınan bir telsizden, yarım $a- atlik benzini kaldığını bildiriyordu. “Halbuki önünde (o Howland adasma kadar katedilmesi icap eden 160 ki- lometre vardı. İşte bu cesur kadın, Lae'den ha- reketi anı olan 3 temmuz akşamın 'danberi kayıptır. onolulu, telsiz istasyonu, Ame rikalı kadın tayyarecinin kay. bolduğu haberini verir vermez o ci- yarda bulunan bütün Amerika donan ması faaliyete geçti. Askeri deniz tay yareleri, torpidolar, Earhart'ı arama ğa çıktılar. Bütün telsiz istasyonları boşlukları kulak kabarttılar, hattâ radyo amatörleri bile sabahlara ka- dar tayyareciden gelecek ufak bir işa reti dinlediler. Fakat hiç bir işaret gelmedi. Buna rağmen, ümit kesilmiş değil £ dir. Çünkü, tayyarecinin benzinsiz. kalarak denize inmiş olması ihtima- İi çok olduğu gibi, o civarlarda pek bol olan ve gemiler için hakiki bir tehlike teşkil eden bir mercan Fasi- finin üstüne konmuş olması ihtima- Hide vardır. Eğer Bayan Earhart bir rasif üs- “tünde ise, ergeç bulunacaktır. Fakat #uya inmişse, ve denizde de bir fırtı- na çıkmamışsa, tayyarecinin akmtı- İara kapılarak sürüklendiğine inan- mak lâzımdır. Bu takdirde, bulunma- si yine bir gün meselesidir. çüncü ve en ümitsiz ihtimal de tayyarenin batmış olmasıdır, 'ki bu takdirde kahraman kadının ha» yatından ümidi kesmek icap eder, Cesur tayyareci kadın bir uçuşa hazırlanırken Son Deniz Faciasının Muhakemesi Geçende Çanakkalede bir deniz fa- ciası olmuş, bir Ispanyol vapuru bir Italyan gemisini batırmıştı. Bu va- purların kaptanları, dün liman reisli- ği tarafmdan sorguya çekilmişlerdir. Ispanyollar ikinci ticaret mahkeme- sine bir tezkere göndererek, kaza bak kındaki davaya bakmanın Türk mah- kemelerinin salâhiyeti haricinde oldu- ğunu ve Brüksel muahedesi mucibin- cs muhnkenienin Valansiyada yapı ması lâzım geldiğini bildirmişlerdir. Ayrıca bu tezkerede, Türkiyenin iş- irak etmediği bu munhedede kaza yapan İspanya gemisinin hükümet ge misi olduğu takdirde muhakemenin sit olduğu hükümet adliyesinde gö leceği hakkında bir madde olduğu leri sürülmektedir. Fakat batan Italyan gemisinin &- centesi, Ispanyol gemisinin hüküme- te ait olmadığını bildirmiştir. Italyan acentesi muhakemenin Türk adliyesi tarafından yapılmasını istemiştir. gözününe alınarak inşa edilmiş oldu: | ğunu, hava depolarına malik bulun» duğundan batması ihtimalinin he- men hemen imkânsız olduğunu söy- lemektedirler. Tayyarede telsiz bu- lunduğuna göre, susup yerini haber vermemi de garip görülürse de bu, telsizi işletecek olan #i'mf14**-'“'in bitmiş olmasma hamledilmektedir. . (Buna ait en son radyo ve VE ERİME BR da , | Denize iGirilemiyecek Yerler çıkta denize girmenin ya- & sak edilmesi hakkındaki N emir, bazı kimseler tarafından & 4 Yanlış anlaşılmıştır. Belediye yat 4 mz tehlikeli yerlerde denize gir- X meyi yasak etmiştir. Bu husus. ta salâhiyettar bir zat bize $u izahatı vermiştir: N “ — Açıkta denize girmek ya- & sak değildir. Umumi adaba ria- X yet şartile istenilen yerde giri- 9 lebilir, Ancak akıntılı, girdaplı & yerlerde denize girmek yasak- N tır, Bilhassa, tifo vakalarmın ço-X galdığı bir sırada lâğım ağızla- N rında yıkanmak tehlikelidir. Esasen belediye yakmda bu X gibi hayat ve sağlık bakunmdan & tehlikeli yerleri tesbit ederek i- V şaretliyecektir. Bu işaretli yer- N lerde halk denize girmiycektir.,, V A rr İki Kanlı " Yaralama Vakası Üsküdarda Sultantepede otaran ve tütün deposunda (çalışan Şerife, evine giderken ayrı yaşadığı kocası Hüseyinin tecavüzüne “uğramıştır. Hüseyin birdenbire Şerifenin üzerine İ atılmış, elindeki bıçağı rastgele sap- lamağa başlamıştır. £ Yetişen polis memurları Hüseyini (o yakalamışlar. dır, Yaralı kadın, Nümune hastane- İsine kaldırılmıştır. Bu da başka bir vaka İ Buna benzer, bir hüdise de dün Us iküdar iskelesinde olmuştur: İskelede vapur bekleyen Sabiha İs minde bir kadm, ayrı yaşadığı koca- si İbrahimin tecavüzüne maruz kal- mıştır. İbrahim, elindeki ustura ile kadını yüzünden ve ellerinden ağır surette yaralamıştır. CER v4 Üç Büyük Su ** Tankı Alınıyor Liman İşletmesi, her biri 80 er bin Ilradan üç yüzer tonluk iki su tankı almağa karar vermiştir. Tankm du- baları Holandadan, makineleri de Al manyadan getirtilecektir. Bunlar ge- milere su vermek için kullanılacak” tır. İnhisarlar Vekilinin Dünkü Tetkikleri Gümrük ve İnhisarlar Vekili All Rana Tarhan din öğleye kadar in- hisarlar umum müdürlüğünde meş“ gul olmuştur. Vekil | satış işleri ve tuzlalarda yapılacak yeni tesisat Ü- zerinde daire şeflerinden (izahat al- mıştır. | İlk Göçmen Kafilesi Dün Limana Geldi Köstencede muhacir yükliyen Hi- * ten sonra muhacirleri Ereğliye çika- Hisar vapuru İracaktır. ağı muhacirleri İzmire götürecek» tir. Denizyolları Müdürü Almanyaya Gidiyor Denizyolları müdürü Sadettin, ida- re mühendislerinden Ahmet Şevket- le beraber cumartesi günü Almanya- hareket edecektir. Beşer bin ton- uk son üç vapurun mukaveleleri Sa- İdettinin fabrika ile yapacağı temas- lardan sonra imzalanacaktır. Mü- saları bitinceye kadar kalacaktır, Yılmaz vapuru evvelki sabah Köp- rüğden Halice girerken suların tesiri- le Usküdar iskelesi kısmına çarpmış tır. Köprüdeki hasar belediye tara- fından tesbit (Oedilmekteğir. Vapura TAN MAR arar , |, ara Tifo Salgınına TEDBİRLE Vali Vekili Dün Mühim Teftişler Yaptı Vali ve Belediye reis vekili Şükrü Sökmen- süer, dün sabahki ekspresle Ankaradan şeh- rimize gelmiştir. Vali vekili, sabahleyin doğ- ruca Vilâyete gelmiş, bir müddet vilâyet işleri- le uğraşmış, sonra şehrin nüfus kalabalığı olan mıntakalarında, umumi ticaret merkezlerinde ve hâlde teftişler yapmıştır. Vali vekili, bu teftişleri esnasmda şehri bakımsız ve pis görmüş, her vakit ber türlü tehlikeye yol aça- bilecek bu hale nihayet verilmesi için belediyeye ge- lir gelmez tedbirler almıya başlamıştır. Bay Şükrü Sökmensüer, bü arada belediyenin ileri gelenlerini birer birer çağırarak bütçe ve iş programmın &endi dairelerini alâkadar eden kısımları hakkında izahat almıştır. VALI VEKİLİNİN İLK BEYANATI Vali ve belediye reis vekili, akşam geç vakit gaze- tetileri kabul ederek şu beyanatta bulunmuştur: — Günün meselesi olan tifo, herkesin dikkat nazar larmı çekecek bir tehlike göstermemektedir. Esasen sıhhat vekili bizzat bu işle uğraşmış olduğu gibi hıf- zıssıhha umum Müdürü B, Asımın başkanlığındaki bir komisyon da tifo kaynakları hakkında muhtelif bakımlardan tetkikler yapmıştır. Komisyonun ince uzun tetkikler- den sonra vardığı en iyi netice, sula- rm mikroplanmış olmamasıdır. Bu, hem bizim için, hem şehir için mem- Gümiyeu vor vir şeydir, Yger Sular mikroplanmış olsaydı hastalık teh- likeli bir şekil alır ve tifo ile müca- dele için de birinci vazife hükümete düşerdi. İLK VAZİFE HALKA DUŞUYOR Bu ferah verici vaziyette tifodan Dört BELEDİYE, MÜHİM R ALIYOR m | Çİ , Gayrimübadil İsleri Şekilde Tasfiye Edilecek , Öğrendiğimize göre, gayrimübadil işleri için Ankaraya gid 1-71-93T Karşı Mücadele ceset çıktı Dün sabah saat onda sandalcılar Köprür j nün Haliç tarafında hafif dalgaların arasın- ği da bir insan cesedinin sürüklendi, müşler ve hemen Eminönü polis merkezini ve Müddeiumumiliği haberdar etmişlerdir. $ Müddeiumumi muavinlerinden Hikmet So- 5 nel ile tabibi adli Salih Haşim, cesedin bur ğ lunduğu yere gitmişler, denize bir sediye in- $ dirterek cesedi Köprünün üstüne çıkartmış» lardır. Cesedin baş tarafı tamamen çürü- müş ve iskelet haline gelmiştir. Elleri de ayni şekildedir. Ayağındaki siyah fotin ve elbise $ cesedin diğer kısımlarının tamamen parça- & lanmasına mâni olmuştur. Doktorun tahmi- nine göre, ceset en aşağı bir ay suda kalmıştır. Üzerinde siyah elbise ve ayakkabı bulunan bu iriyarı adam, bir erkektir. Yanında da içinde almanca kitap bulunan bir çanta çık- mıştır. Kitabın almanca bir eser olduğu an- | laşılmıştır. Elbisenin ve ayakkabının siyah olmasına göre, bunun bir Alman papazı ol- duğu tahmin edilmektedir. Ölümün nasıl vukubulduğu ve hüviyetinin tesbiti için ceset x « morga nakledilmiştir. Bir taraftanda polis , ş 4 tahkikata devam etmektedir. ram mazazu A Ay İçinde Kati sar vapuru dün akşam üzeri Boğaza gelmiştir. Karantine müddeti bittik- 1500 den İ fazla muhacir, araba ve hayvan ge- tirmistir. Nâzım vapuru da evvelki akşam Varnaya gitmiştir. Oradan a- hendis Ahmet Şevket, vapurların in- Almanyada KÖPRÜYE ÇARPAN VAPUR korunmak için birinci derecede vazi- fe halka düşer. Herkesin uyanık ol ması, temiz kıyafetli temiz insanlar. la ve tifo mikrobunu üzerine alami- yacak şekilde temas etmesi lâzımdır. İkinci nokta, halkm mecburi ola- rak temas ettiği kimselerdir. Bunlar | Pastacı, dondurmacı, Sucu, kasap, bakkal, aşçı, manav ve emsali gibi sa tıcılardır. Bu kısma dahil olanların sıhhatlerini kontrol etmek, bunların halkla olan temaslarında sıhhi bütün lüğe malik olmalarını temin etmek te bize düşen bir vazifedir. Biz de bu maksatla yarından (Bugünden) iti- baren bu kısma dahil olan kimseleri mecburi aşıya tâbi tutacağız. ALINAN DİĞER TEDBİRLER Yine sıhhat komisyonunun yaptığı tevsiyeye göre kalabalık iş ve ika- met yerlerinde halkin helâ ihtiyaçla- rini önlemek için tedbirler alacağız ve bu bakımdan mikrop yayılmasmı önliyeceğiz. Şunu memnuniyetle tekrarlıyabili- rim ki, sularımızda tifo mikrobu yok tur, Fakat en emin en temiz, en sıhhi su, şimdilik terkostur. Diğer suları- mız da yakında syni derece emniyet kazanacaktır. Şimdi ilk iş olarak seyyar sucularla çeşmelerden veya kaynaklardan de- poculara veya binalara su taşıyanla- rın gerek kendilerini, gerek su taşi- | ma Veya satma kaplarını temizletti- receğiz ve bunları daimi surette kon- trol altmda bulunduracağız. Halkı mız da yaşadığı, yediği, içtiği temas eylediği yer ve kimselerin temiz ol- masma dikkat ederse tifo işi kendi- üğinden halledilmiş olur.,, SON GÜNÜN VAKALARI Son 24 saat zarfında 12 yeni tifo vakası tespit edilmiştir. Bunun bir tanesi, Çatalcada görülmüştür. Ankaradan gelet heyet, dlin akşam işlerini bitirerek dönmüştür. Sıhhiye müsteşarı B. Hüsameddin, bugünler- heyetin son temasları müsbet neticeler vermek üzeredir. Mali; Vekili Fuat Ağralı, bu mesele ile yakından mesgul olmuş ve bütü gayrimübadil işlerinin Teşrinievvele kadar kati surette tasfi; edileceğini vadetmiştir. Yalnız tasfiyenin ne suretle yapr lacağı hakkında bir karar yoktur. Sbylendiğine göre, Vekâlet, bugünkü komisyonu İiğvedecek ve bütçesi den para Ayırmak suretile Gayrimü- bağillerin ellerindeki bonoları orta - dan kaldıracaktır, Az istihkak sahibi Gayvimübadil. ler bir toplantı o yaparak tasfiye işi he.kkında vekâlete müracsatta bulun- mağs kKârar vermişlerdir. Bunların söylediklerine göre, ( tasfiye derece derece yapılmalı ve az İstihkak sahiplerine diğerlerinden daha fazla nisbette para verilmelidir. Çürkü ev- velce Yapılan yüzde kırk yedi bu çuk tevzlattan tamamen büyük istih- kak Sahipleri ( istifade etmişlerdir. Fazla istihkak (o gahipleri ellerinde fazla bono olduğu için satılan emlâk müzayedelerine kolayca (girebilmiş lerdir. Buna mukabil, az bonoları bulunan istihkak sahipleri bunlardan istifade edememişlerdir. ğu havuza düşerek boğulmuştur. - izli morfin fabrikası işletti leri iddiasile yakalanan lular, dün beşinci ceza müstantikl? tarafından sorguya çekilmişlerdir. tbankın Istanbul şubesi panede eski Ereğli kömür $ ketinin olduğu binada açılmıştır. 77 Temmuz İ ÇARŞAMBA Yeşilköy meteoroloji müdürlüğün- den aldığımız mal mata göre, bugün İTinci ay Gün:3i Hızır: 63 Arabi 1356 Rumi 1333 İl EE yurdumuzda gökyüzünün Eğe, Koca- Rebiülâhır: 28 Haziran: 24 eli ve Trakya mmtakalarında bulut- |! Güneş: 4,35 — Öğle: lu, diğer mıntakalarda mevzii yağış- || İkindi: 3 Lu geçmesi, rüzgârların Trakya mm- takasile Karadeniz kıyılarında şimal, cemibi Anadoluda cenubi, diğer mm- takalarda garbi istikamette orta kuv vetle esmesi muhtemeldir. günlerinden birini daha yü: En az sıcaklık 20, en fazla 31 Dünkü Hava grat olarak kaydedilmiştir. Dün b