9 Temmuz 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

9 Temmuz 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

l Mektepten çıkışlarının yirmi beşinci dönüm kutluyan doktorlar “Askeri Tıbbiye # Mektebi Yüzüncü W Yılına Basarken.. YAZAN: Dr. Osman Şevki Uludağ 1 ıpta (kendi kendini telkin) diye bir bahis vardır. Buna “Hayalseverlik,, demek te doğru olabilir. İnsan bu sa- yede kendisini genç, ihtiyar, hasta, dinç sayar, öyle zanneder ve buna inanır da... Fakat insan birdenbire çok eski zamanların hatıraları içinde bulununca böyle telkinlere ve kuruntulara meydan kalmadan hakikaten gençleşiyor, Ben bunu birkaç gün evvel Tarabyadaki hattâ çocuklaşıyor. Tokatlıyan otelinin hususi bir salonunda yirmi beş yıl önce ayrıldığım sınıf arka- daşlarımın ortasında bulunduğum vakit daha iyi anladım. Sınıf arkadaşlarım ve askeri İİİ tibbiye mektebinin 1329 “1813,, se- nesi mezunları, mektepten Çikişi- muzın yirmi beşinci senesini kut Tamak Üzere bir toplanma tertip etmişler. Bunu dokuz sene içinde talebelik ve haşarılık hayatı yaşa. dığımız Haydarpasadaki mektep- te yapmıya imkân bulamadıkları İçin Boğaziçinin güzel bir otelin. den istifadeye mecbur olmuşlar. Bn gençi kırk beşini aşmış bulu- nan bu arkadaşların hepsi de yir- Mi bes sene evvelki talebeler gibi gen idiler ve bu yarım asırlıkde. likanlılar gençliklerini harcadıkla- Tı birçok senelerinin ve karagün- erin acılarını unutmuşlardı, Hepsinin yizünde senelerin tah Yihatı var. Bu çehrelerde delikan. Mbk taraveti çoktan kaybolmuş. Saçlar dökülmüş veya ağarmış, Yirmi beş sene evvel kitapsızlığın Acıları arasında boğulmamak için Baatlerce not tutulup, sonra bu kargacık burgacık yazılar üzerin- de yine saatlerce dikilen gözler şimdi artık gözlüksüz olarak gaze- eye bile bakamıyorlar, Fakat hal- Jeri tupkı sınıfta olduğu gibi. Birl- birlerini çağırırken yaka kol çeki- yorlar, hepsi birden söylemek isti- yörlar. Ss mıf arkadaşlarım son çey- rek asrm bütün hareketle- rine karışmışlardı. Balkan Harbin. den evvel ilk derülfünun nümayi- şini tertip eden bizdik. Henliz son #mıf talebesi olduğumuz halde Bal Kan Harbine tabip muavini ünva. ni ve Yüzbaşı rütbesile iştirak et- miştik ve mektebi bitirir bitirmez kendimizi Umumi Harpte bulduk, muhtelif cephelere giderek biribi- Timizi unuttuk. İçimizde O vakit. tenberi görmediklerimiz vardı. Yirmi beş ayrılık yılınm hesabi. ni gördük, 119 kişilik sınıfımızda buhunan on beş Arap ve Arnavut aramızda yoktu. Yüz dört kişi ol- malı idik. Fakat bunlardan yir- mi Üçü aramızdan ebedi olarak ay- rılmış, Umumi harpte iki şehit ver mişiz, Ölenlerin çoğu (Sarıkamış felâketinden sonra orduyu saran tifos hastalığı ile mücadele esna- sında mağlâp olmuşlar ve toprağa düsmtüsler, Mezarları bile belli de- gil. Küme kime hendeklere atılan zavallılar (la beraber gömülmüş- er, Ölüm yatağında can veren Şe- kip Habipten başka sınıf arkadaşı- muz yok gibi. Bu yirmi Üç arkada. gin ölüm acısmı yüreklerimizde ay Yı ayrı duyduk, onları andık. Hösapta devam ettik. Bunun sonu çok acıklı oldu. Sağ ve Tür- kiye Cümhuriyeti hudutları içinde kalan yetmiş yedi arkadaşın elli sekizi artık faal ordu hiz. metinde bulunamıyacak derecede yıpranmışlar, tekaüt olmuşlar ve- ya istifa etmek suretile çekilmiş- ler. Orduda ancak on dokuz arka» daş kalmış. Hepsi de Yarbay rüt- besinde, Askerlik hayatına kabiliyetleri» ni kaybedip orduğan ayrılanlar boş durmamışlar, kendi vücut ve fikir kabiliyetlerine göre iş bul. muşlar, Hattâ bunlarm arasında yüksek mevkiler işgal edenler de çok, Heybeliada sanatoryomu ile Hay darpaşa nümüne hastanesinin baş- hekimleri smıf arkadaşiarımızdan, Istanbulda Haseki hastanesinin ka- dın hastalıkları, Cerrahpaşanın id- rar yolları hastalıkları mütehas- sısları da bizim sınıftan, Anadolu- daki arkadaşlarımız arasmda da hastane başhekimleri, mütehassıs- lar var, Gülhane profesörlerinden birisi de bizim sınıfın yetiştirme lerinden, Universite tedris heyeti arasmda Üç arkadaşımız var, Sini- fımızdan iki de mebus yetişmiştir. ve umumi muhasebe sonunda an- lıyoruz ki, yaşıyanlar arasında ha- yatta muvaffak olmamış tek bir " kişi yok . B alkan harbine nasıl bütün sınıfça beraber girdisek İs- tiklâl harbinin sonunda da harp ha yatına beraberce nihayet vermişiz. Bir ukde, aci bir ukde var ki, bü tün neşemizi altüst etti: Bizim'si- nıfta okumuş olan birisi Türk vas tanma ihanet etmiye cesaret et- miş, ilama mahküm olmuş ve kaç- mış. Bizi teselli eden bir tek nok- ta o adamın Türk olmamasıdır. Yaşlar ilerlemiş, çehreler değiş- miş, saçlar ağarmış, gözlerin feri kaybolmıya başlamış, değişmiyen bir tek şey var ki, o da eski hisle- rimiz ve heyecanlarımızdır. Ölen yirmi üç arkadaşı memleket işle- rinde kurban vermiş saymıyoruz, onları fedakârlık hareketlerinde kendimize öncü olarak görüyoruz ve memleket bahsinde tıpkı yirmi beş sene olduğu gibi genciz ve din- eliz. Aramızda milli kütüphanemi- zin raflarma büyük elitler ilâve et- miye muvaffak, olanlar da az değil ve sınıf arkadaşlarımızın yazdık- ları kitapların sayısı bu raf doldu- racak kadar mthim, Çok dikkat ettim, Tokanthvan No. | KARASİNEK Mücadele Başladı 1 numaralı halk düşmanı karasinekle mücadele başla. mış bulunuyor. Belediye, mü- cadele için birtakım esaslar tesbit etmiş ve derhal faali- yete başlanılması için alâka- dar memurlara emir vermiş- tir. Birçok mikropların nakil vasıtası olan karasineklerin, bu mücadele neticesinde mü- him nisbette imha edilmesi beklenmektedir. Bu mücade- lede halkada bazı vazifeler düşecektir. Maarif Vekili Tetkikler Yapıyor Maarif Vekili Saffet Arıkan dün öğleden sonra Park otelde şehrimiz mâarif erkânile bazı mektep müdür lerini kabul etmiş ve kendilerile W mumi tahsil vaziyeti etrafında gö rüşmüştür. Vekil öğleden sonra Dol- mabahçede açılacak eski eserler ser- gisi hazırlıklarile meşgul olmuş ve akşam üzeri de Floryaya gitmiştir Adliye Gümrüğ Taşınmıyacak Bazı gazeteler Istanbul gümrük başmüdürlüğünlün Sirkecide bulun duğu eski binasınm adliye s#ârayı in- edileceğini yazmıştı. Yaptığımız tah kikata göre bu haber asılsızdır, Bu bina' liman İşletmesi tarafından an- trepo haline konulacak ve yakındı da inşaata başlanacaktır, Yeni Muahedelerin Tasdik Kanunları Tebliğ Edildi Türkiye ile Italya ve Misir hükü- metleri arasında İmzalanan ticaret İdostluk ve ikamet muahedeleri ile t8 bilyet mukavelesinin tasdikına dair olan kanun dün vilâyetlere gönderii- miştir, Çekoslovakya Sefiri Memleketine Döndü Birkaç gündenberi mezunen Be- bekte bulunan Çeköslovakyanm Tür- kiye sefiri Halla, dün Çekoslovakya- ya dönmüştür. Çekoslovakya ( sefa- reti, maslahatgizar Hub tarafından | idare edilmektedir. otelinin salonunu dolduran arka- daşlardan hiçbiri son yirmi beş se- nede şahit olduğu hâdiselerden bahsetmedi. Halbuki hepimiz az çok mühim macera sahibi idik; fa- kat hepsi mektep hayatına ait bin bir menkıbe hatırlıyor, söylüyor- du, Sintf arkadaşlarımla birlikte gü- zel bir karar verdik: Önümüzdeki sene askeri tibbiye mektebi tam yüz yaşına giriyor. Bizi ve bizim gibileri yetiştiren bu ocağın bir a- sırlık ömrünü tam gününde &ut- lamak üzere yaptığım teşebbü. sün yerinde olduğu bütün arka- daşlar tarafından teyit olundu. Şu halde 1938 senesinin 14 mayisin- da, bu seferki gibi yalnız 329 se. nesi mezunları değil, genç, ihtiyar, emekli ve talebe bütün askeri tıb- biye talebesi bir araya toplana- cak memleket ve mesleğe ait pek çok işlerde muvaffak olmuş bulu- nan sınıf arkadaşlarımın bu arzu- ları da tahakkuk edecektir. Ben şimdiden askeri tibbiye mek- tebinin eski, yeni, genç, ihtiyar bü. tün mezunlar: önümüzdeki #€- nenin 14 mayısında yapılacak olan büyük bayrama davet ediyorum. TAN şa edilinceye kadar adliyeye tahsis! Bir günde Dört ev Yandı Dün öğle üstü, Sultanselimde Çu- kurbostanda bir yangın olmuştur. It- faiye, saat 15,20 de Beyazıt kulesi- nin verdiği haber Üzerine hemen Sul tanselime hareket etmiş, ve sür'atle yangın yerine varmıştır. Bütün mahallenin ahşap evlerden ibaret olması, büyük bir tehlike ha- line gelmesi ihtimali olan o yangmı önlemek istiyen itfatyeyi çok uğraş- tırmış, buna rağmen itfaiye birkaç adat İçinde yangını tamâmile sön- dürmeğe muvaffak olarak çatışması. sını #âat 19 da bitirmiştir. Tahkikat neticesinde, yangının, sa- bibi Bayan Ayşe olan ve kiracı Hay- riyenin oturduğu 54 numaralı evden çıktığı ve yanmdaki kayıkçı Kâmi- lin kirncr olarak oturduğu Halim vs tanm 58 numaralı evine sirayet et- tiği anlaşılmıştır. Bu iki ev tamamen O yanmışlar. dır. Osmanm 30 numaralı evile Nuri- nin evi kısmen yandıktan sonra yan- gm söndürülmüştür. İfaiye yangın yerine vardığı za- man, ilk iki ev tamamen yanmış bir halde idiler, İtfaiyenin bütün mesa- isi, Ölğermki evi kısmen kurtarmak, ve Yangının bir çıra gibi tutuşmağa hazir duran diğer fakir evlerine &i- rayetine mant olmak olmuştur. Polis yangın etrafımda tahkikata başlamıştır. Şimdiye kadar öğrenil. diğine göre, yangın, Hayriyenin ev- de ocağını yanar bir. halde birakma. sığan ve bu ocaktan Siçriyan kıvıl- cımların yakmda bulunan talaşları İalevlendirmesinden doğmuştur. Pole veya dikkatsizlik #uçu bulunup bu- lunmadığını araştırmaktadır. Temizlik İşine Ehemmiyet Verilecek Belediyenin yeni yıl bütçesile be- lediyede yeni bazı teşkilât yapılma si kararlaştırdmıştı. Bu teşkilâtı belediye reisi Muhittin Ustündağır izini bitinceye kadar geri ra İle.temizlik verilmesi muvafık görülmektedir. vermiştir. bırâkil- ması ve bundan tasarruf edilecek pa- işlerine ehemmiyet İ tahkikatını derinleştirmekte, ihmal Şoförler, Taksi Ucuzluğu Kararına İtiraz Ediyorlar 7 Umumi Masrafların Artmış Olduğunu İleri Sürüyorlar Benzin fiyatlarının ucuzlamasından sonra Belediye, taksi ote” mobillerinin nakil ücretlerini de yüzde on beş indirmiye karaf vermişti. Fakat henüz ne Seyrüsefer İdaresine, nede şoförler€ bu şekilde bir tebliğ yapılmamıştır. Bu sebeple karar halk ve 4 förler arasında birçok ihtilâflar doğurmıya başlamıştır. Kararı gazetede okuyanlar oto mobillere bindikleri zaman taksinin yazdığı parayı yüzde on beş eksik vermek istemekte, buna karşı goför- ler de resmi bir tebliğ olmadığı söyliyerek bunu kabul etmemekte dirler. Bu vaziyet birçok mlşteri ve şoförleri karkaollara kadaf düşür müştür, Diğer taraftan da şoförler bu ka- rara itiraz ediyorlar; Bunlara göre taksi usulünün tatbik edildiği sene benzinin şişesi 75 kuruş bulunuyor. du. Bugün ise fiyatlar (o ucuzladığı halde bir gişe benzin 80 kuruştur. Bundan başka eskiye göre lâstik fi- yatları, 30 liradan elli liraya, plâka parası da 7,5 liradan 125 liraya çık- mıştır, Yine şoförlerin iddialarma göre, diğer masraflarda da yükselme var dır. Şoförler bu sebeplerden taksi £i- yatlarının Ucuzlıyamıyacağını İleri sürüyorlar ve bu maksatla yeniden belediyeye başvurmağı düşünüyor- lar. OTOBÜSLER Belediye otobüs nakliye fiyatları- nı da indirmek düşüncesindedir, O- tomobl! fiyatlarında hazırlanan yüz- de on beş ucuzluğun otobüslerde de kabul edilmesi ihtimali vardır. 4ç güne kadar bitirilecek, sonra va- siyet ilân olunacaktır. Otomobil kaza olmuş, Yeşilköyden bisikletle, yarış. ederek İstanbula doğru yel mekte olan, 3 çöcüktan, Necil geri ye kalmış, bü sırada arkadan gelen şoför Zihninin idaresindeki otomobil bisikletli çocuğa © çarpmamak için, hızlı bir manevra yaptığı sırada yo- un kenarındaki çukura yuvarlanmığ- tır, Otomobilin içinde bulunan gene- ral Salihin oğlu Ömere ve şoföre hiç bir şey olmamış, fakat Necilin, he- yecandan dili-tutulmuştur. Köpeklerin Akrabalığı Tesbit Edilemedi Dün yazmıştık. Bir ceza davasında birkaç köpek arasında akrabalık bu. lunup bulunmadığının anlaşılması için köpekler adli tıp müessesesine gönde- rilmişti. Müessese dün köpekleri görmüş, fa kat bugünkü fenni vasıtaların köpek. lerde kan tahlili suretiyle akrabalık tayinine imkân vermediğini alâkadar mahkemeye bildirmiştir. Ceza Kongresinde Pariste yapılacak ceza kongresine gidecek adliyecilerimiz temmuzun 16 sında Perise hareket edeceklerdir. Yeşilköy rasat merkezine göre dün Fakat Anadoluda imar çalışmaları | hava tazyiki 762 sıcaklık en az 17 ve arttığı ve hasat mevsimi başladığı için Istanbulda amele bulmak zorlaş- mıştır. Bu yüzden belediyenin temiz. lik işleri kadrosu da epeyce eksi miştir. Belediye kadroyu tamamla- mak İçin civar kasaba ve köylerde-| şark kıyılarında havanm kısmen bü- ki halktan istifade etmeğe karar|lutlu ve diğer yerlerde de açık geç- en fazla 33 Rüzgür şimal kuvvette esmiş! Dünkü Hava Cenup mıntakalarile Karadenizin kadar çıkmıştır. ametlerinden orta mesi muhtemeldir. Rüzgürlar cesabi ©.1.007 em Yalovada Bir liman Kurulacak Iktisat Vekâleti Yalovada lerin ve diğer deniz vasıtalarınm rınması ve yanaşması için bir yapılmasını kararlaştırmış ve bum için deniz ticaret direktörlüğüne Limana motör, kotra ve bütün de* niz vesaiti girebilecektir, Sahil kı mma uzun bir rıhtım da yapılacak tır. İleride burası Yalova su şehri nin Ilmanı olacaktır. Yanan Fabrika Geçen gün Kazlıçeşmede büyük bir deri fabrikasından yangın çıktığıni yazmıştık. Yapılan tahkikat neticd. lenmiş ve yangında kast eseri olmadi. Bu hususta yapılan tetkikler iki | $ onlaşılmıytır. Denizde Bir Ceset Dün Fındıklıda konder've fubrikast önünde denize giren 19 yaşında Şev- ki oğlu Mustafa, yüzme bilmediğin" den boğulmuş ve denizden çıkarılan cesedi muayene edilerek gömülmesik ne İzin verilmiştir. Toprak Yığını Altında Kalan İki Kadın . Siirt, (TAN) — Halani mahaller) sine yakm olan Yenihayat fabriks- | sinm tam (karşısındaki ufak gölün! etrafından killi toprak çıkarmak i#| tiyen iki fakir kadın, birdenbire yi kılan bu toprak yığınlarının altınd& kalmışlardır. Acıklı feryatları duyup; yetişenler, kadınlardan birinin ancak! cesedini çıkarabilmişler, çok ağır sur rette yarlı olan diğerini de hastan&| ye kaldırmışlardır. i Zarada Atatürk Günü Zara, (TAN) — Atatürk'ün Same Suna çıktıktan sonra ilk defa Zaray& geldiği 28 haziran senel devri; burada büyük bir bayram şeklinde kutlulanmıştır. Cümhuriyet meyda " nında yapılan mörasimde öğretmeli Necati Inan bir nutuk söylemiştir. Sürtte Dolu j ) Siirt, (TAN) — Havalar birden) bire soğumuş, şiddetli bir yağmur Vİ dolu yağmışlır. Yağmur, bahçe hiplerinin yüzünü güldürmüştür. Bİ isene meyva pek bol olacaktır, f Tinday Gün8l Hızır: 66 Arabi 1396 Rumi 1333 Reblülâhir: 30 Haziran: 26 Güneş: 437 — Öğle: 12190 İkindi: 16,19 — Akşam: (o 19430 Yatsı : 2144 —İmsik: o 219 Anadoluda cenuptan. Fğede garptei ve diğer yerlerde de şimal Istikamf tinden orta kuvvette esöcektir.