9 Temmuz 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

9 Temmuz 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

e 90-71-07 Avr B" haftanın en mühim vakalarından biri Av- Tupa ve Amerika arasında ticaret maksadile ilk defa ha- vadan yolculuk tecrübesi ol- muştur. Atlas Okyanusu üzerinden uç- mak, yeni birşey değildir. Bundan on sene evvel, Lindberg, ilk defa o, larak kırk saat süren,bir yolculuk. la ,Nevyorktan, Parise uçmuştu. Bu, o zamana kadar görülmemiş ve de." nenmemiş bir uçuş ölduğu için, bü, tün dünyayı alâkadar etmiş, müna, kaşası haftalarca sürmüştü. Lindbergten sonra, daha birkaç kişi Atlas denizini tayyarelerle ge, gerek Avrupa ile Amerikayı biribi- rine bağladılar. Hattâ bir hamlede Nevyorktan Istanbula kadar gelen. der bile oldu. a N Fi bu arada az da kurban verilmedi. Zaten insanlığın her yeni ve büyük teşebbüsü birkaç kurbanın hayatma mal olmuş, ve mücadelelerle başarılmıştır. Lindbergin ve ondan sonrakilerin uçuşları, iyi neticeler verdi ve At. las denizini, tanıttı. Ilk hâsıl olan intibaa göre bu de, niz, İnsanlığın tanıdığı ve kullandı- ğı vasıtaların pek o kadar kolayca yenemiyeceği büyük bir engeldi. Ve heniz, Amerika ile Avrupa arasın. da muntazam hava seferleri yap- mak imkânı yoktu. Fakat o zamandanberi yıllar geç. mis bulunuyor. Almanlar, yıllardır iki kıta arasmda: zeplin seferleri yapıyorlar. Fransızların posta yü- kü taşıyan tayyareleri muntaza. man Cenup Amerikasını Avrupaya bağlıyor. lim Fi herkes te iyi biliyor ki iki kıta arasında açılacak yolların en işe yarıyanı, aşılacak mesafenin en kısa olduğu Şimali Atlas denizi yoludur. Çünkü Amerikanın Şarka doğru en sivrilmiş noktası olan Terreneuve e, Avrupanın Garbe en yakın nok. tası olan İrlanda arası, tâkriben 5 bin kilometrelik bir yerdir. Fakat iki kıtanın biribirine en çok yaklaş, tığı bu saha, hava cereyanlarınm istikrarsızlığı, rüzgür ve fırtmala- Fanın haşinliği, soğukluğu itibariyle Beçilmesi en güç görünen bir yer. dir. Fiırtınal zamanlarda Okyanusun koca dalgaları üzerine konmuya mecbur kalmak ihtimalini göze al. mast İcap eden bir tayyarenin ise, böyle bir iklimde ne büyük tehlike. lere maruz kalabileceğini kestirmek herhalde güç birşey değildir. Ancak Ingiltere ile Amerika, şim- diye kadar alman tecrübelerden ka, tiyen istifadeyi ve bu koca tahiat engelini yenmeyi göze almışlardı. İngilizlerin her tarafa kolbudak sarmış olan muazzam İmperial Ais Ways Şirketi ile Amerikalıların bi. yük Panamerican Air Ways Şirketi Benelerdenberi müşterek bir plânla çalışıyorlardı. ME upa - Amerika Hava Yolculuğu 12 Saate indi W İşte geçen gün haber verdi. ğimiz gibi, bu uzun çalışma» hin neticesi de pek parlak oldu. Kar. Şılıklı yola çıkan iki tayyare, mun. tazam ve arızasız bir uçuşla gide, cekleri yere vardılar. Koca Okya- Dus İse, 12 saatten biraz fazla bir zaman içinde geçilmiş oldu. Alman malümata göre, Avrupa. dan Nevyorka varan bu yol, Nev- yorkta kalmıyacak, oradan bütün Amerikaya yayıldıktan sonra San Fransiskoya ve San Fransiskodan da Büyük Okyanus üzerinden As. Eşekle Nakliyat || Şubatta Kalkacak | İlkmektep Muallimleri Belediye Eminönü ve Beyoğlu ka- zalarımda bir ağustostan, “diğer ka- Maarif Vekâleti, ailevi veya sıhhi se- zalarda ise bir şubattan itibaren e şekle nakliyatı yasak etmeğe ka- rar vermişti. Fakat eşekle nakliyat işinin bü tün kazalarda bir şubatta tatbik e dilmesi cihetine Eidileceği © anlaşıl- muştur. TAN yaya uzıyacaktır. Amerikadan Londraya gelen tay- yare İse, buradan Avrupanm muh. telif merkezlerine, Afrika, Avus- tralya, ve Asyaya uzanabilecektir. Londra ile, Hindistanı, Avustralya. yı bağlıyan hava yolları çoktanberi faaliyettedir. Elde edilen haberlere bakılırsa, bir hafta içinde, emniyet ve rahat- la bir devri âlem yapmak günün birinde, çocuk oyuncağı kadar ko. lay, tabii ve günlük vukuattan ola. caktır. Naklini İstiyen Ankara, 8 (Tan muhabirinden) — beplerle bir vilâyetten diğer bir vi- lâyete naklini istiyen, ilk mektep mu- alimlerinin müracaatlarmı tetkike başlamıştır. Bu tetkik, 15 temmuza kadar bitirilecek ve ağustos içinde milracaatları haklı görülen muallim lerin nakilleri yapılacaktır. E K:ON-“O“-M-İ Çimento Ucuzluğu Piyasada Çok İyi Bir günde 20 Vagon Buğday geldi Dün şehrimize yirmi vagon buğday ile bir vagon arpa gelmiştir. Gelen buğdayların ekserisi Polatlı malları ve ekstra nevilerdir. Bunlardan 1—2 çavdarlılar 7,15 kuruştan, 2 — 3 çav. darlılar 7,10, 3 — 4 çavdarlılar 7,07,5, 4 — 5 çavdarlılar ise 7,05 kuruştan satılmıştır. 7 — 8 çavdarlı sert ve be- yaz buğdaylar 5,20 — 5,25 kuruşa ve, rilmiştir. Arpalar çuvallı olarak kilo. su 4,20 ve çuvalsız olarak 4,10 kuruş. tur, Mısır ve çavdar gelmediğinden hiçbir muamele olmamıştır. Tiftik ü- zerine kilosu 130 kuruştan istekli muameleler olmuştur. Bu fiyatla in. gilizler tiftik çekmektedirler. Anado. lu yapağılarma 54 kuruşa kadar fiyat verilmiş ise de satıcı çıkmamıştır, Taze üzüm Istiyonler Viyanada müesses büyük bir mey, vacı firma Türkiyeden taze üzüm it- hal etmek istediğini bir ticarethane. mize bildirmiştir. Bu firma takas u. suliyle ve Yüzde 20 prim verilmek şartiyle yemeklik taze üzüm alacağını ve bunun için acele nümune yollan. masını bildirmiştir. Motörin Fiyatı da Yükseldi Petrol ve benzin meselesi iyi bir gekilde halledildiği bir sırada önü- müze bir de mazot, motörin İşi çık. tı. Mazot, motörin deniz ve kara nak. liye vasıtalarımızda en çok kullanı. lan'bir maddedir. Hattâ petrole na- zaran 2 — 3 misli fazla sarfolunur. Bu madde üzerinde de ihtikâr görül mektedir. 5 — 6 ay evvel 6 kuruş o. lan motörin on beş gün evveline ka. dar dört buçuğu düşmüştü. Roman. ya piyasasında hiçbir fiyat tebeddülü yok iken şehrimizde bir hafta evvel beş kuruşa ve evvelki gün de tekrar altı kuruşa çıkarılmıştır. Hariçten toptan motörin getirenler fiyatlar ü. zerinde istedikleri gibi oynamakta. dırlar. Dün bu meseleyi alâkadarlara sorduk. Bu işe dair henüz bir karar verilmediğini fakat bunun da nazarı Kaşınmıya Dair Evet, zi sz, e m fiftir, sünkü uyuz hastalığı, adı çir. hatsız eder, g $ kaşınmanın hangisi daha hafif ol. duğu bile düşünülebilir, Çok kaşınma bu sicak mevsimin sebep olduğu rahatsızlıklardan bi- ridir. Ancak yaz kaşınması yine çe. kilir, cünkü insan yakasını, paçası- nı açarak, kurdeşen kırmızılıklarnı acıtıncıya kadar tatlı tatir kaşma- bilir. Halbuki kaş mevsiminin şid- detli soğuğu da kaşınmıya “ lur, o vakit paltoyu A bin bir tane denilecek kadar daha birçok sebepleri vardır. Bunların hepsini saymıya tabii imkân yok- olunca gömleğinizin yakasında, bir de pantalonunuzu sıvıyarak bacak. larınızın aşağı kısmmda yürüyen mahlükat bulunup bulunmadığına dikkat ediniz. Ayıp değil, o sıkıntılı misafirler de en temiz insanlara bi. le gelebilirler. Kaşmma derimizin bir feryadi- dır. Fakat o feryada sebep olan ka- bahatin cilt üzerinde bulunması pek nadirdir. Yazın sıcaktan, terden lan çok terler de onun İçin yazın in- san daha çok kaşınır. Ondan dolayı, bu mevsimde çok kaşınmca ilk hatıra gelecek şey mi. de ve barsaklardır. Onların bozuk- luğunu daha ziyade perhiz düzeltir. Yemeklerden bazıları da insana ka. sıntı verirler. Onlara da dikkat eder. siniz... Çok sinirli olanlar da kaşı. nırlar. Çok aşmma insanı uykusuz bıraktığı gibi, başka bir sebepten gelen uykusuzluk ta kaşıma geti- rir, Kaşınmıya karşı ilâçlar da hemen bin bir tane denilecek kadar çok. tur, çünkü kaşınma neden geliyor- sıcak suyla silinmek mümkündür. Kaşmma çok devam edince, şeker yahut albümin için, bir kere de İd- rar tahlili yaptırmak lâzımdır. dikkate alınacağını söylediler. BORSA | 8 Temmuz PERŞEMBE PARALAR miyemek Sterlin 64, — 628— Dolar 124,— 127,— Fransız Fr. Oo 934— O 98— Liret 10— 15— Belçika frangı 80— Drahmi 18,50 Isviçre Fr. o 570— Londra New-Yark Paris Milâno 4,6930 871610 34043 63,7958 1,4375 22,7275 4,1962 13,8755 1,9680 AT 4,1725 g Tesir Bıraktı Çimentonun inşaat ve memleketin umranı bakımından nek#dar ehemmiyetli olduğu meydandadır. Hükümetin çimento fiyatları üzerinden tenzilât yapması piyasada çok iyi tesirler göstermiş ve hattâ Aslan Çimento hisseleri bile bir hayli düşmüştür. Iktsat Vekâleti eski çimento fiyatlarını indirmiş ve bir sene evvel tonunu 20 liraya kadar tenzil eylemişti. Bu defa da bu fiyattan yüzde on noksanile satış yapılmasını kararlaştırmıştır. Hattâ hükümetin bir fabrika kur. — mak suretiyle fiyatları daha ziyade dilşüreceği de söyleniyor. Sanayi U- mum Müdürü Bay Reşat dün bir mu. harririmize demiştir ki? — Çimentonun iktisadi hayattaki rolünün ehemmiyetini takdir eden İk. tısat Vekâleti bu maddenin ucuzla. tılmasını esas olarak kabul etmiştir. Resmen tebliğ edildiği gibi, çimento- nun tonu vergi ve resimleri nazarı dikkate alınmak şartiyle fabrikada 17,5 liradır. Vergileri çıkarırsanız to. nu 14 liraya gelir ki bu fiyat Alman. yada çimento fiyatından iki lira ka. dar daha noksandır. Çünkü Alman- yada çimento 18 — 16,5 liraya satılır. Bu karar şunu ifade eder ki yüksek ve gayrimakul kârlara meydan ver memek için her vakit tedbir, almabi. lir, Fabrikalar rasyonel olarak işle. dikçe memleketimizde hariçten geti- rilecek çimentolardan daha ucuza çi. mento yapmak Kabil olacaktır. Hat. tâ hükümet bile icap ederse bir fabri. ka yapabilir, Iptidat madde memle- ketimizde bitmez tükenmez bir hazi. ne halindedir, M:kâfat Verilecek a MV . B. Çoruhlu Ibrahim Jandarma subaylığından mütekait ve Malatya — Sıvas iltisak hattınm 56 iner kısım veznedarı Çoruhlu B. Ibrahim Iktısat Vekâleti tarafından aranılmakta idi Bay Ibrahim, umumi harpte ve istiklâl mücadelesi başlan. gıcında Artvindeki çok mühim bir ba. kır madenini havi olan Kuvarshane fabrikasınm bütün tesisatını Çar or- duları ile Ermeni çeteleri tarafından yıkılmasına mâni olmuştur. Vekâlet | kendisini mükâfatlandırmak için ara. makta idi. B, Celâl Bayar dün kehdisi ni kabul etmiştir. B. Vekil bu feda. kir vatan çocuğunu Cumartesi günü de kabul ve taltif edecektir. Yerli Maltar Sergisine Hazırlık Dokuzuncu yerli mallar sergisi için müracaatlar artmıştır. Dün de Bti Bank büylk bir sahada mamulât ve mahsulâtnı teşhir için yer ayırmıştır. Sergiye ilâve olarak bir de resim ser. gisi açılması kararlaştırılmıştır. Mem leketin bütlin ticaret odalarının sergi ye mal göndermeleri ve arru eden fir. maların da vakit geçirmeden müraca at etmeleri tamim olunmuştur. Iktı. sat Vekilimiz bu seneki sergiye çok ehemmiyet vermektedir. İş ve Sümer Bank müesseseleri, inhisar idaresi da herşey ucuza satılacaktır. pek zarif ve zengin pavyonlar yapa. caktır. Dünden itibaren Galatasarav | hal ayıracaktır. 2000 Lira Kazanan Bahtiyar kız Iş Bankasınm kumbara sahiplerin& her sene muhtelif aylardaki keşideler le dağıttığı yirmi bin liradan 1 Tem. muz keşidesine ait iki bin liralık ikram miyeyi Bayan Samahat Fahriyeniği kazandığı yazılmıştı. Talihli kızm bankadaki adresi (Fn dıklıda Selim Hatun mahallesinde Cam sokak, 25 No) olarak yazılı idi, Bankaca bu adreste aranan Samahst Fahriye bulunamamış ve nereye git tiği de tesbit edilememişti. Nihayet evvelki gün gazetede ikramiye kazan. dığı okuyan Bayan Samahat ban, kaya gelerek ikramiyesini almıştır, Bayan Samahatin bankadaki kum. bara hesabında otuz liraya yakm pa, rası vardı, Talihli kız iki bin lira ikra, miyenin bin lirasını vadeli bir hesaba, beş yüz lirasını da kumbara hesabı, na yatırmış, geri kalan beş yüz liras yı almıştır. Talihli kızm ikramiyesini! alırken çekilen bir resmini burada gö rüyoruz, ZAHİRE BORSASI 8-7.037 FİATLAR Cinsi Aşağı o Yukarı K.P. K.B. Yumuşak buğday Sert buğday Arpa dökme 6, 214 Zeytin yağı Tiftik > Yapak Pamuk yağı Bezir yağı GIDEN İç fındık Arpa Afyon ———— ———— bahçesinde faaliyet başlamış, pavyon ların kurulmasına devam olunmuğü tur. Haber aldığımıza göre bü sergide 3 metre boyunda Neon tes viratiyle dış kapı silslenecek ve DÜ Suretle sanayi birliğinin sembolü terilecektir, Sergiden dühüliye #83 a mıyacağı gibi büfe ve gazino o heyeti matbunt için de daimi bir M8 yo .