22 Temmuz 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

22 Temmuz 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

2.T.oy A Gündelik Gazete a AŞMUMARRIRI in YALMAN a aş 7 1 al 2,500,000 ğe ileri gelmek | radyo abonesi i milletler arasında en millet Fransadır, Abonesi miktarı 10 bin. e 47 oluşunun sebe- | Yo makinelerinin pahalı “a İN yede Şimdiye kadar istan. Sin taya tatmin ediel bir pro- k edememesidi İlgi ir. Zer. 2. / tasyonu Kurulu- Rl yl wemnlnymemie ve e va Matay deği Mekette radyo kullanan. Boğalacaktır. kim, AlİYet yoktur. Sokağa ten '£ bir yetim ile, mek- Sonra elinden tutacak / tahSİT görmüş hir çok gere döndükten sonra Maker ara kılmıya veya- Kam iya mee- » Bümün sebebi, ba made lekete döndükleri zaman dı, etek v8 onlara vol göste- mevcut olmaması- 7 Ankarad, çan : e dye tek bir rMİTOİ Avrupa, “limanlarda Ba, yl teşekküller olmama. il içi mi v İn mim a mpi irüyor ve bunları tek H ii ihtiyaçı «diyor, ma Cemiyeti dir. Bu cemi.) Da iy diyorlar ki; | m Mai erhan bir bahtarzlığa, karsılamak tirere) teşekkül “Maden ş Yasıtası değil hayat my ami İstikbal © fnanı li va ze tutan herhangi bir Ny Yatay, m tutmayı Yeniden, > » 0 azmi, 6 ina- | Da ny üzerine almakla tatma, “A İYİ birliği olmak m Nr en ndan sonra er ten VE hat cabuk anla a ki: “Bir ma- Mana hep < değildir. Onun mu adan hanki bir sekilde uğ- te ve İn mühendislerini! 7 ln lçilendirecek-) | bizimle böyle alâkadar olan ve Tü AN a Şubesi kap, ç Bürada Hava Pa Yü halkın büyük bir ile tul a yetimizde bir * ması bütün An Dyt isteği olmuştur. | TAN 4 Mısırdan Arabistana geçmiş olan arkadaşımız Burhan Belge bugünkü yazısında bize Filistinin Yeni çehresinin en bariz hatlarını çiziyor Filistin yahudisi büyük bir. günah iş YAZAN: Burhan Belge Filistin notları £ F ilistine, Yahudi, inkâr edilemez ki medeniyet getirmiştir. Kesif ve som bir medeniyet. Avrupa, olduğu gi- bi yerinden kalkmış ve Filis- tine yerleşmiştir. Yolları, cad- deleri, evleri, müesseseleri, lâ- boratuarları, mektepleri, kü- tüphaneleri v. 8. si ile, Avrupa hiçbir memleketi bu kadar mass'f bir istilâya mevzu kıl- mamıştır. Sömürge ve yarısö- mürgelerin herhangi birisinde, oturur, ) Winterlandlara şimendifer ile gidip gen veurada” vir yara” iki şehrin bazı merkezi mahal. elerini işgal eder. Filistini Av- rupa, karış karış eline geçir. miştir. Fakat bu Avrupa, bil. diğiniz gibi Yahudi Avrupa- dır. Sionizme bir etiperyalizm hare- keti demek, yanlıs değildir, Gerçi, Filistin, Yahudilerin belli başlı va. tanı ve Tevratm meskati reşidir. Fakat bu, ne ifade eder? Eğer bü. tün milletleri yerli Yerlerine koy- mıya &âlkışsak, herseyden önce bu günkü dünyaya Vazık olur, Tarih, bütün milletlerin. tereemei halidir amma, hiçbir milletin tapg değildir. Bu böyle olmakla beruber, iki noktayı tebarüz ettirmek lâzımdır, Birincisi: Yahudiler, her taraftan koyuf- dukları ve hakaret gördükleri için. dir ki, kendilerine mahsug bir Yurt ihtiyacını duymuşlür ve bunu “Ar. 4 mev'ud” da ârâhuşlardır. (Ya hudiler hesabına). İkincisi: Geri milletler. ergeç, memleket. lerini kaybetmek tehlikesine #sğruz kalırlar, (Araplar hessbma), GE EK 4 B u iki sebebin bir ataya gel mesi, müslüman Araplar. la Yahudiler arasındaki “baçlılar seleri,, nin kopmasına ve günden güne şiddetlenmesine Yol Açntıştır. Fakat bu garip bir “haçlılar seferi, dir. Siohist, yeni vatanımı, kan dö- kerek ele geçirmiyor. Bunu para dökerek or. Milletler, tarihlerile övünürken, kahramanlık salineleri üzerinde du rurlar, Slonist vatanperver İse, va- tanımı, metre murabba: Üzerinden fethetmektedir. Bir metre murab- bar üzerinde, bazan 1 bazan 3, İn- giliz lirasını şehit verdiği oluyor. Ve filvaki, toprağı eline geçirerek Arabı göle doğru siirmeğe muvaf- fak oluyor. Yahudi kızları Filistin tarlalarında Meselâ bir Arap orta hallisinin 100 dönüm toprağı var, Ve bunun ancak onda birini işlemeğe alışmış. Yahudi geliyor, dönümü ancak 5 İngiliz Jirasıedebilecek Asp kabul etmiyor. ÖL yim diyor, Arap yine kabul etmi. yor. Fakat o akşamdan itibaren A- rabm uykusu kaçıyor. İki üç haf- ta sonra, Yahudi, bir daha şiddetli hücuma geçiyor ve dönlim basma 75 İngiliz liram vereceğini söylü. yot. Arap, derhal, Müftülüğün koda manları ile temasa girerek keyfiye. ti bildiriyor. Ve alacağı paranm bir mikdarmı “Arap müdafaa ko- mitesi mücadele fonu" na bırak mak bir kısmını da nüfuzlu, bazı kimselere yedirmek şartile, aforoz edilmek tehlikesinden kurtuluyor ve dönümünü 100 İngiliz üzerin. den satıyor. M al satın alan “Jewish Agen- €y”, verilen paranm bü- yük bir kısmını lane tahsbsatna yüklüyor, Ve ancak bir kısmı 6- raya yerleştirilecek o Yahudilerin hesabına borç yazıyor, Ve, alınan toprakta, buğday değil “grape fru- it"yani Anglo Sakson kahvealtısı yetiştirildiğinden, toprak, üç dört senede, borcunu ödüyor, Arap, “toprak satılamaz" diye bir kanun istiyor. Ahlâkına güven- 8e, kanunu lüzum yok. Fakat, ö 1i- ra etmiyen dönüm 100 liraya satı- labildi mi, buna ahlâk mı dayanır? Arap, aldığı parayı yiyor. Ev yap- tarıyor, boşanıyor tekrar evleni- yor, otomobil alıyor, bir kısmını da dinde tuttuğu portakal bahçesine sarfediyor. Fakat ne de olsa, para, ekonomik tulumbanm gizli boru larından, yine Yahudi hazinesine akıyor. Şimdi bunu olsun önliye- bilmek üzere, Araplar, Yahudiden Mal almamaya çalışıyorlar, Fakat... e taaa K udüs müftüsü Emin Hüse- Yini ile görüştüm.. Osman- h İmparatorluğunun batacağı gü- ne kadar, ihtiyat zabitliği etmiş, Güzel türkçe konuşuyor, Mücade- leyi ekonomik plâna tiakletmek & çin neler düştindüğünl sordum, Tatmin edici bir cevap veremedi, Bana ilstündeki elbisenin Arap mamulâtından olduğunu söyledi. Daha ziyade imân kuvvetine inanı- yor. Ertesi: günü sahur yerliler yl lökamtmde il, konuştum. O da Imparatorluğun batacağı gilne kadar ihtiyat zabiti imiş, Sonra, Oxford Üniversitesin- de hukuk ve ekonomi okumuş. Bil- diği altı dilden bir tanesi de, türk- çe. Önünde haritalar, yanında dos- yalar ve rakamlar, “haute finanee” ve “haute öconemle” nin kaptat köprüsünden, Londra ve Nev-York ta çizilmiş rotayı takip ediyor. Müftünün iman kuvvetile Sherto- kun ilim kuvvetini karşılaştardın, Kemalizmin derin mânasını, hir ke- “Jewish Agency” Filistini metre murabba: metre mu rabbaı ele geçirdiğidir, Ve Arabın, elinde tüfeği, çöle sürüldüğünü gö rebilirsiniz. Bağıra çağıra, küfür e- de ede, kurşun ata ata, İlim ve tek nik, bütün silâhları susturuyor. AR AK 4 akat, bu akçenin bir de ya- #1 tarafını gözden geçirelim. Yahudilik, insanlık tarihinde, w zun ve mihnetli bir çiledir., “Pog- rom”, “ghetto” ve “Nazi şamarı” hiçbir milletin başımdan geçmemiş felâketlerdir. Büna rağmen, Yahu- diler, bu uzun çileyi doldurmaktan gekinmemişlerdir. e Bunlardan bir kısmını Şaul, İsayı çarmıha ger- mek suretile kurtarmıştır. Hristi- yanlık, bir nevi Yahudiliktir. Hat- tâ Muhammed bile, bütün Yahudi peygamberlerini kütüğüne geçire- rek, islâm tarihi ile Yahudi tarihi ve İslâm akidesi ile Yahudi ve Hı- ristiyan akideleri arasmda, ittisal dehlizleri açmıştır, Öyle ki, çektiği bütün azaplara rağmen, Yahudili- Zin dört başı yine mamurdur. Hem sonra, eh büyük çile “ghet- to değil miydi? Akşam olunca, kalm kapılar Yahudi cemaatinin Üzerine kapamır ve Orta çağın Hr. ristiyan kasabaları, o milletin mad- di ve manevi kirinden kendilerini tecrit edebilmiş sanırlardı. “Ghet- to”, insanlığm, yüzü kızarmadan hatıriryabileceği bir taassup mer- halesi değildir. MULTİ EMEZE YEL LG, S7 albuki, zamanla ve Spinoza- dan ticaret sermayedarlığı- nın meşru ve ileri bir rejime inki- Jâbma kadar, tolerans fikri her ta- rafta hâkim olmaya ve “ghetto” larm kapılarımı her tarafta, yıkmı- ya başlamıştır. Ve Yahudiler, ce miyettin İçine girmek müsaâdesini alarak yaşadıkları memleketlerin diline, kültürüne ve kanına karış- muşlardır, Bu olduktan sonra, Fi- listinde bir kocaman ve modem “ghetto” yaratmanın manası kal- malr mıydı. Bir “ghetto” ki, şehir ve şehirler ölçüstinde değil, bey- nelmilel ölçüdedir. Hangi kaptsm- dan girseniz, ibranice konuşur, yahudice düşünür ve semitçe du- yar. , Yahudi, zulüm ve hakaret gör- | düğü için, üniversalist, tolerant ve liberal olmuştu. Sionizm ise, bunla rm hepsini inkâr ediyor. Şiddeti ka | bul ediyor ve bu vazifeyi paraya havale ediyor. Dar bir doktrinariz- me geçiyor ve tevratçı bir tradis- yonalizm yapmıya çalışıyor. Şövi- nizmi kabul ediyor ve Ağlama du- yarmdan tekrar Salomonun mabe- 4ini çıkarmıya uğraşıyor. ve eticede, bir vatan elde edece ğini sanıyor ki, metre mu- rabbar şu kadara çıkmıştır; vatan, yara ile satın alınabilir mi? Neticede, medeniyet Tevratm hizmetine verilmiştir; medeniyet, hiç hizmete verilir mi? Neticede, Yahudi zekâsı, tipki kendisine has olduğu ve kendisin- den beklenebileceği gibi, tamsmile akli ve abstret (mücerred) bir va. tan ve millet inşasına girişmiştir. Ve bunü, o kadar aleyhinde bu- Tunduğu faşist görüşü ve faşist hoyratlığı ile yapıyor. Bir adam o- turduğu yerden ha sopa ve tahkir ve tectid kamiplarr, ha çil altinların soğuk ve mâdeni hodgâmlığı ile kovulmüş. Arada ne fark vardır? — Sayıyorum, toprağını kaça sa tarsm? — Sayıyorum, vatanını kaça #8- tarsın? — Sayıyorum, namüsunu ve in» sani haysiyetini kaça satarsın? Bu #uallerin arkasında, bir tek- me ve bir kırbaç gizli değil midir? ER KK #hüdilerin, Filistine getirdik leri medeniyeti sevmemiye imkân yoktur. Fakat sionizmi, se- vemedim. Onda, pogromcu kafanın darlığı ile faşist ruhun hoyratlığı- nı, aynen gördüm, Ve gördüm ki, o, kendi elile, kendi “ghetto” sunu inşa etmektedir. Bunun içinde ra- hat edecek midir? Hiç sanmiyo. rum, Eğer Yahudi, çiftine çubuğuna ve toprağına yurduna bağlı kalabi- lir bir insan olsaydı, dünyanm dört bir ucuna akvrulup dağılır mıydı? Yahudinin bu dağılmasnda, zâ- ruret vardır, Yahudi dağılıp karış- tığı nisbette sevimlidir. Tarçin ve karabiber güzel şeydir. Az kul lanıldıkları ve yalnız başlarına kul lanılmadıkları için. Bir tarçin la- pası, bir karabiber helvası yenebi. Tir mi? Kesit bir Yahudilik, kendisinin de tahammül edemiyeceği bir şey- dir. Musa bunu anlamadığı için, milletinin başımı derde soktu. İsa ve onun asıl yaratıcısı Şaul, Yahu- diliği daha iyi anlamış Yahudiler. di. Hiristiyanlığı çıkarmakla, Ya- hudiliğin ilk ve son necat yolunu gok daha iyi kestirmiş oldular, Bunun içindir ki sionüzmde Ya- hudilik, en büyük günahlarmdan birini İşlemektedir. Ne denir ki, bu millet, büyük günahlar işliyerek büyük cezalara katlanmak ve bü. yk çileler doldurmak için doğmu- şa benzer.. parmesan, / Okuyucu , mektubu ) Nara ....' Paralı Leyli Mekteplerde Mütekait Çocukları Elâzizli okuyucularımizdan bir mütekait şunları yazıyor: “— Beş sene evvel tekaüde sev- kedildim. Bu memlekete 25 sene hizmetim var. Çocuğumu İstanbul- da Haydarpaşa lisesinde okutuyo- rum. Devlet memurlerma tahsil üc retinde tenzilât yapıldığı halde, yurda senelerce hizmet etmiş, bes nim gibi mütekâitlerin çocukları, bu tenzilâttan istifade edemiyor- lar. Ben &i, ailemi bile aldığım bir kaç kuruş tekaüt maaşiyle güçlük e besliyebiliyorum. Yine bu metü- leket için çalışacak olan çocuğu" mun bana çok ağır gelen leyli tah- sil ücretini tam tarife üzerinden nasıl verebilirim? Çocuklarını ücretli leyli mektep- lerde okutan memurlara gösterilen kolaylıklar, benim gibi, bu hizmet devresini yüz akiyle bitirmiş emek | lilere de göstermek mümkün de- gü midir? Bu yolda yapılacak yardım, mü- teksidin aile bütçesini sarsmıyaca ğı gibi, çocuğunun da istikbalini temin etmiş olacaktır. Maarif Ve- kâletinin tedbir almasını rica edi- yorum.” Boş Yatak Bekliyen Hasta Yugoslav göçmenlerinden Şükrü, dün matbaamıza geldi. Şunları anlat- tu: “— Zincirlikuyu caddesinde otüru- yorum. Ferit adında bir kardeşim var. Çocuk, evde yatıyor. Kendisine bakacak kimsemiz yok. Polisten bir fakrühal mazbatası aldım. Evvelâ Cerrahpaşa, sonra Guraba hastanesi ne yatırılması için müracaat ettim. Bütün müracaatlerime: “Boş yatak yoktur,, cevabı verildi. Hasta, bir üy« danberi ilâçsız, gıdasız bekleyip dus fuyor. Kardeşimin bir hastanede tes davi edilmesine imkân yok mu?, 0 28 Hamamlarda Havlu ve Silecekler Sıkı Muayene Edilmeli İmzasının mahfuz tutulmasını ig. yen bir okuyucu yazıyor; “— Beyoğlunda, bazı hamamlar var. Bunların kullandıkları havlu ve silecekler, ya çok eskidir, yahut ta etüye gönderilmemiştir. Pis eşya, büs ralarda hastalık mikroplarını yer. leşmesine yardım etmez mi? Bence bütün hamamlar ve kullandıkları €$- ya, sıkı bir muayeneye tâbi tutulmalı, etüv görmemiş, kokan havlu vesai- reyi kullananları cezalandırmalıdır.,, Çok İşlek Bir Caddede Toz Doktor B. Salih Maner yazıyor: , “— Eminönü, Kemalpaşa mahalle- si, Gençtürk caddesinde şimdiye ka- dar epey apartman yapılmıştır. Fa- kat caddede Kanalizasyon, parke te- sisatı yaptırılmamıştır. Aksaraydan gelen ve Aksaraya giden bütün ara. balar ve kamyonların geçit yeri olan bu yol toz içindedir. Nakliye vasita- larınm kaldırdığı tozlar, Aksaray — Lâleli tramvay caddesine gitmekte, bulvarda dolaşanları bizar, bu sokak ve mahalle halkını muztarip etmek- tedir, Mevsimin bunaltıcı sıcakların- da bile hava almak için pencerelerin açılmasına imkân yoktur. Bu vaziyetin devamı bir çok müh. lik hastalıkların - tifo gibi . husulüne sebebiyet verebilir. Esasen tifo, ma- hallemizde eksik te değildir. Caddenin şimdilik kaldırınımdan vazgeçtik! Belediyenin arazöz garajı yakmınmızdadır, Umumi sıhhat nami- na bu mahzurun bir an evvel defi için €tddenin günde birkaç defa sulanma- st mümkündür.,, 27 Çocuk ve (22, Torun Sahibi Olmuş İrlândada Misis Keri nâmmda bir kadın 25 sene evveli evlenmiş ve se- nede bir çocuk doğurmak suretile simdiye kadar 27 çocuk doğurmuş- tur. Bu çocuklardari 22 si sağdır ve bunlardan 6 st evlenmişlerdir. En kü çük çocuğu 6 yaşmdadır. Kadm ay- nca 22 toruna da sahip olmustur ve bu torunları da 17 şer yaşlarında ev. lenmişlerdir.

Bu sayıdan diğer sayfalar: