27 Temmuz 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

27 Temmuz 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Fransada Esrarengiz Tecrübeler Yapan Bir - Sihirbaz Yakalandı Ben Abakuk Ismindeki Bu Adam, Inanılmıyacak Kudretler Göstererek . ... | . Birçok Köylüleri ransız gazeteleri son gün- lerde şaşılacak bir haber neşrettiler: Merkezi Fransada yir- miye yakın köy, bir sihirbazın tev- kifi yüzünden galeyan içindeymiş. Hattâ işin azmasından, galeyanm giddetlenmesinden © korkuluyor - müş. Ilk bakışta, Fransa gibi medeni bir memlekette hâlâ sihibazlara İ- nanılması garip ve İnanılmaz bir gey gibi görünürse de, daha nice medeni memleketlerini akıl ermiye- cek derecede geri tarafları bulun- duğunu da gözden uzak tutmamak icap eder. Fransız gazetelerinin anlattık. larma göre mesele şöyle olmuştur: “Günün birinde merkezi Fransa- nım en güzel ve müterakki kasa. 'balarmdan biri olan, Sancoire'a u- zan saçlı, orta yaşlı bir adam te- kerlekli bir eve benziyen bir çin- gene arabası içinde çıkagelmiş ve köyün meyhanesine giderek, yer! leri, sanki kırk yıllık ahbaplarıymış gibi selâmlamıştı — Merhaba! Bundan sonrasını köyüler şöyle anlatıyorlar: Bu merhaba, bize kırk yıllık bir aşina karşısında imişiz hissini verdi. Biz kız gibi uzun saçları, çok derinlere bakan ve sanki insanm İ- çini, dişi okuyormuş gibi gören gözleri vardı. lik çağlarua, “Ben Abakuk,, - sihirbazın adı böyledir- ün ba hali bir kısmımızın sinirine dokundu. Fakat az geçmeden Ben Abukuk, bütün kasaba halkına ken disini tanıttı ve sevdirdi, Ona hiç bir şeyi'anlatmıya, hiçbir seyi öğ- retmiye lüzum yoktu. Köyümüzün her tarafını burada doğmuyçasına biliyordu. irkaç gür geçince Ben Aba- kuk, inanılmıyacak, kud- retler göstermiye, acayip işler yap- mıya başladı. Bir gün kasabanın büyük caddesinde, üç genç kız, e- teklerini açmışlar, onun saçlarına bakıp alay etmişlerdi. Ben Abakuk buna kızdı. Bir el hareketile kız ların üçümü de uyuttu. Bu civarda- ki köylerden birinde, yıllardanberi egzema çeken bir kadıncağızı iki ei hareketile bedavadan iyi etti. Iyi ettiği hastalar bu kadar değil, daha bir çoktur. Bir keresinde, köyümüzden, Al bert adlı bir delikanlı da onun er- kek olduğu halde uzun saç taşı - masma kızmıştı. Tam bunu ona söyliyeceği zaman, Ben Abakuk, bu işi daha evvelinden kavrıyarak: “Evlât, dedi, Kafana koyduğun her şi yapacağını sanıyorsun galiba, Öyle ise yarın büyük caddede ko- © en bir fıçı yuvarla da aklın başma gelsin... Albert, bu sözleri duyunca kah» kaha ile gülmüştü, Fakat ertesi günü önü, öğle üstü, caddede iki insanin yuvarlayamıyacağı koca bir garap fıçısını yuvarlarken gördük. Sonradan bunun sebebini kendisin- © “dön sorduğumuz zaman hayret et- £i, Çünkü, fıçıyı ittiğinden haberi yoktu.,, öylüler, bu ve buna benzer, daha bir sürü acayip vakâ- ler anlatıyorlar. Oğrenildiğine göre, Ben Abakukun asıl adı Pierre Mül- ler'dir, Kendisinde bir hevi ipnoti- gör kuvveti vardır, Ya halkı al - datmakta, yahut ta bugünkü fen- nin kismen izah edebildiği ipnotiz- ma kudretile hakikaten bazı hok- kabâzlıklar yapmatadır. Fakat, Ben Abakuk, bugün tev- kif edilmiş bulunuyor. Anlaşılan, sihirbazın kudreti, hapisanenin de- Mir parmaklıkları kırmıya kâfi gelmiyor. Köylüler, bu tevkif hâ- disesinden muğber olmakla bera- ber sihirbazın bir nevi martir ro- “Mi oynamak (Hazreti Isann çarmi- Kendine Bağlamış Tekerlekli eve benziyen bir Çin- gene arabasiyle dolaşan sihirbaz Ben Abakuk he gerilişi gibi) için istiyerek ha- pise girdiğine inanıyorlar. Tevkifin sebebi, Ben Abakuk'un bir köy meyhanesinde üç delikan- lıyla kavga etmiş olmasıdır. Riva. yete göre, sihirbaza çatsn üç köy- lü, vaktiyle onun tarafından uyu- tulmuşlarmış. Bilhassa bir tanesi ne sihirbaz tayyareye binmiş his- sini vermiş ve: “— Şimdi Hettils- tivaya gidiyorsun,, dedikçe zaval- ir terler, “— Kutba gidiyorsun. dedikçe titrermis. Kendisine böyle bir muziplik pılan ve elâleme gülünç olan bir adam elbette günün birinde inti- kam almak ister. Ben Abakuk'un çingene arabası Bi gezmiş olan bir gazeteci, bu ku- lübede bir sihirbazın oturduğuna delâlet edecek hiçbir şey bulunma” dığ nı yazıyor. Halbuki köylüler bu acayip adamı, çok seviyorlar. Sihirbazın müdafaasını üzerine a- lan avukat ta, yedi sekiz köy hal kından yüzlerce imzalı mektup al- dığını, bunlarda sihirbaz aleyhine açılan davanm protesto edildiğini söylüyor. Vaka, çok gariptir. Pransa gibi medeni bir memlekette bir sihir. bazın veya bir hokkabazın bu ka- dar mühim işlere sebep olması, a in garabetini birkaç kat daha arttırıyor. 'Nakliyat İçin Üç Tip El Arabası TAN Sergisi Bugün Açılıyor İktisat Vekili, Dün Sergiyi Gezdi Dokuzuncu Yerli Mallar Sergisi bugün saat 16 da açılıyor. Serginin bütün hazırlıkları bitirilmiştir. Pav- yonlar arasında radyo tesisatı yapıl- mış, ayrıca tenvir ve tezyin işleride tamamlanmıştır. Bu seneki sergi, bilhassa teknik bakımdan evvelki sergilere üstündür. Dekorasyona bil- hassa hususi bir ehemmiyet veril miştir. Sergi, Iktısat Vekilimiz B. Celâl Bayar tarafından verilecek bir açılış nutkiyle açılacaktır. e Merasimden sonra Başvekilimiz Ismet İnönü #er- giyi gezecektir. Iktısat Vekilinin Sergide dünkü tetkikleri Dün Iktısat Vekili B. Celâl Bayar, Galatâsaraya giderek serginin #on hazırlıklarını gözden geçirmiş, milli bankalar direktörlerile Sanayi Birli- ği reisi döktor Halil Serezden izahat almıştır. Sanayi Birliği relsi, dün kendisile görüşen bir müharririmize şunları söylemiştir: “— Bü seneki serginin dekorasyon itibarile zengin olmasma itina ettik. Bazı noksanlar elbette ki vardır. An- cak, sergimizde sanat bakımından daha geniş bir ilerleme olduğu mey- dandadır. Bundan sonraki sergiler. de zamanm müsaadesine göre, daha ileri adımlar atılacaktır... İktisat Vekilimiz B, Celâl Bayar, perşembe günü Zonguldağa gitmek üzere şehrimizden ayrılacak ve ken disine Sümerbank ve Etibank mü- dürleri de refakat edecektir. Benzin Fiyatları Benzin komisyonu, dün sabah tek- rar toplanarak hazırlanan rapora buzt ilâveler yapmıştır. Tespit: edilen fiyatların ağustosun birinci gününden itibaren tatbik edil- mek üzere bugünlerde ilân edilmesi muhtemeldir. Artist Zozo Dalmas Bir Mısırlı Zenginle Evleniyor Öğrendiğimize göre, Yunanlı artist İ Zozo Dalmas, pek yakında zengin bir / Mısırl; Rumla evlenecektir, Nikâhla- rı Türk medeni kanununa göre İs tanbulda yapılacaktır. Yeni evliler balaylarımi İstanbulda geçirdikten İsonra Iskenderiyeye gideceklerdir. İ Festivale Gelecek Balkan Heyetleri Istanbul festivaline Balkanlarla İlân Ediliyor. Belediye, el srabuları ile yaşfılacek | Macaristandin gelecek olan bütün İ miş ve bunu cemiyete bildirmiştir. İ şehrimizde bulunacaklarını ve bu | Bu arabaların her ikisi de kısa me. suretle sezonun diğer eğlencelerine safeler için kullanılacak, tekerlekleri |de istirak edeceklerini dün belediye- İlâstikli olacak ve el ile ititecektir, pi |9e bildirmişlerdir. İrinci tip dört tekerlekli, ikinci tip iki | tekerlekli yapriscaktır. Uzun mesa! İstanbul Mebusları feler için kamyonetler ve atir araba-! yi lar çalıştırılacaktır. İstanbu! sokakla- | rnm vaziyetine ve nakliye merkez | Tatanbul mebusları, dün akşam Vi- lerinin uzaklığına göre. ağırlığı a © İlâyette vali vekilini ziyaret etmişler- lan eşya iki tekerleklilere, ağırlığı'dir. Bir aydanberi şehrin muhtelif 100 kilodan fazla olanlar da dört te | yerlerinde halkın dertlerini dinliyen mebuslar bu dert ve dileklerden be İ kerleklilerle taşmacaktır. abalarm süratle hazırlarımasna çalışacaktır. ları vali vekiline anlatmışlardır. | z I Makalle Sultanı i Polisler Maaşlarını Mısıra Gidiyor Zamla Alacaklar İnahliyat için iki araba tipi kabul et-| yabancı ekipler 15 ve 16 ağustosta | lediye ve vilâyeti ilgilendiren Kısım- / Birkaç gündenberi şehrimizde bu- lunmakta olan Makalle Sultanı Salih bin Galip bugünlerde Mısıra gidecek» tir, Misafir sultan, şehrimizin görül- meğe değer yerlerini gezmiş, ve 18- tanbulu çok beğendiğini söylemiştir. Yeni polis kanunu bir ağustosta meriyet mekiine girecektir. Polisler maaşlarını yeni zamlara göre bir ey- lülde alabileceklerdir. Yeni kanuna göre, bundan sonra polislerin azil ve tayin hakkı vilâyetlerden almarak vekâlete verilmiştir. Her Gece Sokaklardan toplanan başıboş kediler, Himayei Cemiyetinde insani bir şekilde öldürülüyor. Belediye, kedi mücadelesine de- vam etmektedir. Bazı kimseler yer- 3iz bir şefkat göstererek kedilerin toplanmasına mani olmaya çalışmak- ta ve birkısım halk da kedileri evle- rinde saklamaktadırlar. Evlerde mu- hafaza edilen kedilere © karşı zaten belediye bir şey yapmamaktadır. Fa- kat başıboş olarak sokaklara bıraki- lanlara karşı açılan mücadeleye her geye rağmen devam edilecek, mani ölanlar cezalandırılacak ve Istanbul sokakları serseri kedilerden temizle- necektir. Bu hususla belediyenin en salâhi- yetli bir şahsi bir muharririmize de- miştir ki: “— Kedilerle mücadelenin başlıca sebebi tifo işi değildir. Evvelâ, va- tandaşın kuduz hastalığına karşı #ih- batini korumak, sonra da şehrin te- mizlik cephesinden birkasmını temin etmektir. Bu, tedbirin ehemmiyetini çok sa- yın İstanbul halkıma anlatmak için gön bir hafta zarfmda 25 vatandaşın kedi ısırmasile kuduz tehlikesine ma- ruz kaldığını müspet vaka olarak kaydetmek faydalı olur. İstatistikle- Te göre, göçen senelere nispetle kedi- ler Vasıtasile intika! eden kuduz vâ- kalarına daha çok tesadüf edilmekte- dir. Hattâ Anadoludan gelen kud vakalarında da en mü di olduğu anlasılı Kuduz kedi ki Dünyaca maruf olma Tanje Ensti- tüsli direktörü profesör Remlinger İ kuduz üzerindeki bir etüdünde şöyle İ diyor; “Avrupada hakikati söylemek lâzımgelirse son senelerde kediler kuduzun intişarmda çok mühim rol oynamıştır... Kediyle mücadele eden belediyelerden bir misal faydalıdır. Bundan birkaç sene evvel | Amerikanm Boston şehrinde kedile- rin kuduz ve diğer bazı hastalıklar- da âmil olduğu anlaşimca (o Boston belediyesi bir anda beş bin kediyi İm- ha ediyor. Mütehassıslarınm ifadesi- De göre de kuduzlu kedinin ısırması köpeğe nazaran daha çok tehlikeli- dir, Istanbul belediyesi, kedi ısırması yüzünden kuduz tehlikesine maruz İ kalan yavrularının acıklı manzarala- Irma ve feryatlarına tahammül ede İmiyen ana ve babalarm şikâyetleri | karşısında o münhasıran vatandaşım başvarmuştur. 'n belediye, #0 kaklarda serseri dolaşan ve fare mi cadelesinden ziyade her nevi pisi lerle geçinen ve bizzat pislik yapan serseri ve vahşi kedilerle mücadele etmektedir. Ev içinde kedilerle hiçbir alâkası yoktur... Şehir her gece baştanbaşa yıkanacak Belediye şehrin temizliğini temin için şehri her gece sabahs karşı mutlaka ve baştanbaşa yıkamaya ka rar vermiştir. Bunun için 18 tane 80- kak yıkamaya mahsus hortüm ısmar lanmıştır. Bu hortumlar yakında ge- lecektir. Belediye, 12 ekip kuracak, bu ekipler şehri aralarında mıntaka- lara ayıracaklar ve her gece baştan başa tertemiz bir hale getirinceye kadar yıkayacaklardır. vermek te | jcanmı kurtarmak için bu tedbirlere | Vali İle Görüştüler! Çöpler yine denize dökülüyor Belediye, Istanbulda Bakırköy, E- Bilnönü, Fatih ve Eyüp Kazalarmda- ki çöplerin de, asri göp fırınları ya- İpılıncaya kadar denize döktürülme- sine karar vermiştir. Bunun için İş kelelerin yapılması belediye reisliğin ce emredilmiştir, Iskeleler biter bit- mez çöplerin denize (o dökülmesi bir müteahhide berilecektir. Bu suretle şehrin İstanbul yakasının da karasi- nek, ve koku derdi kökünden halle- dilmiş olacaktır. Belediye yasaklarına dikkat etmiyenler Ayrıca belediye yasaklarma syki- rı hareket edenler de şiddetle takip olunmaktadır. Dün Eminönünde tramvaydan atlıyan 19, sokağa çöp atan 4, yre tüküren 3 kişi cozalandı- rılmıştır. Kadıköyde vapurdan atla- dığı için 7, Fatihte caddeyi işgal e- den 15, tramvaydan atlıyan 3, hafta tatiline aykırı hareket eden 10 kişi hakkında takibat yapılmış, karnesiz 2 şoför, ehliyetsiz 1 arabacı o yaka- lanmıştır. Şüpheli İki Ölüm Vakası leumumilik dün iki şüpheli ölüm tahkikatma el koymuştur: Alemdar caddesinde Kardeşler apart manmda oturan Bayan Cahide, dü isabah bir doktorun muayenehane ne gitmiş, fenalık geldiği için derhal Haseki kadın hastanesine kaldırıl - mıştır. Cahide, bütün tedbirlere rağ- men biraz sonra ölmüştür. Ceset Morga kaldırılmıştır. | Taraçadan düştüğü söylenen sek- sen yaşında Karasu adlı bir ihtiyar da, Cerrahpaşa hastanesine kaldrıl (05, fakat dün ölmüştür. Müddelu- mumilik, bu ölümü şüpheli gördüğü için “Tabibiadil Enver Karanı hasta- meye göndermiş ve cesedi muayene ettirmiştir. Daktor sâhirde ölümü i- cap ettirir hiçbir yara ve bere gör miediği için cesedi Morga kaldırtınış- | ir. Abnacak rapor vaziyeti aydrala- tacaktır, Kıdemlerini Dolduran ” Maliye Vekâleti, bu sene kıdemle- İ rini dolduran malmüdürlerinden mu- | vaffakıyet gösterenleri takdir ve ter- İfi ettirmiye karar vermiştir. Bir ter- İfi listesi hazırlanmaktadır. yaşıyan ehli | (2 Temmuz 631) | PR li LL Yerli Mallar Serseri Kedilere Karşı! İş Teşkilâtı Açılan Mücadele Sona Kadar Devam Edecek Belediye, Şehrin Bütün Sokaklarını Yıkamıya Karar Verdi < Kadrosu Genişliyor İş kanununun tatbikatı bütü memlekette iş bukımından geniş faaliyetin başlangıcı olmuştur. Iş 98" yatın gün geçtikçe canlanması genişlemesi bugünkü kadro ve lâtın, darlığını meydana çıkarmıştı” Bu itibarla iş umüm'müdürlüğü, VE Bi teşkilât yapmış ve hazırladığı KA” royu tasdik için şehrimizde buluna$ Iktısat Vekilimize ştir, Kadr? tasdik edilir edilmez memleketin bö tarafmda yeni teşkilât kurulacak” Geniş ve müteaddit iş yerleri bulü ” nan şehrimizde müfettişlerin, & İ bir müsli artırılacak ve ona göre bürosu genişliyecektir, Bursa, Ko” eli, Bolu ile Zonguldak gibi Istanbil mmtakasma bağlı merkezlerin kadroları artırılacağından iş di nin faaliyeti kısa bir zamanda çoğtlf caktır, Berberler Su Bulamamaktan Şikâyetçi Berberler cemiyeti senelik Ko” gresini evvelki gün yapmıştır. Ko?” £rede bir senelik çalışma raporu © kurarak kabul olunmuştur. Bu 7” por bir broşür halinde basılarak berlere dağıtılacaktır. Kongrede, berler belediyenin su işine ehel yet vermesini istemişler, kâfi deröÖ de su bulamadıkları için temizlik olan berberliğin sıhhi şartlarrat ©“ minde güçlük çektiklerini söyle" lerdir. Berberler aralarında bir Ko” peratif yapacaklardır. Bundan #0” ra her hafta pazar günleri bir are) toplanması giç olan berberlerin (0P“ lu bulundukları mintakalarda t lantılar yapılacaktır. Eczaneler Sıkı Kontrol Edilecek Yapılan teftişler neticesinde, eczanelerde ilâçları hazırlamak kullanılan bir çok âletlerin eksik duğu, bir kısmında da Kodeks m bince müessesede her zaman bulu” durulması icap eden Ülâçların ted” rik edilmediği görülmüştür. Sıhhat Vekâleti, bütün sezamele”” de bu hususların daha sıkı bir ge de teftiş ve kontrol edilmesini İSİ miştir. Noksan ilâç ve âletler, Ür sese sahiplerine © tamamlattırıl0€i” aksi şekilde hareket edenler İf menolunacaktır. basi Birkaç Satırla irant Vekâleti yeni teşkili kanununa göre, birer dere terfi ettirilen memurların cetveli hazırlanmış, Vekiller Heyetine W miştir. . G üzel Sanatler Birliği, 29 te” muz persembe günü Galat” saray lisesinde açılacaktır. * ? stanbul Nafız Başmiihendisi” I ğine Nafın Vekâleti mül dislerinden Bedri tayin edilmiştir. * atih kaymakamlığına Şile mf F makamı ihsan, ve Şile KAİ makamlığına Gölcük nahiye müdürü Bedii tayin edilmiştir. * 0 temmuzda Koma trans tantiği ile 500 seyyah v9 temamuzda dn Markopnlo vey dört yüz seyyah gelecektir. Hava: AÇIK Yeşilköy meteoroloji istasyonun- ((7inci ay Gün 3 Himr: dan alman malümata göre, yurdu- muzun Eğe mıntakasile Orta Anado- lunün Garp kısımlarında havanın &- çek, diğer yerlerde bulutlu olması, | Güneş: 4,51 — Öğle: rüzgârların Cenubt Anadoluda Ce-|! fkinât: 16,17 — Akşam: İ nup, Eğe mmtakasında Şark, diğer muıntakalarda da şimal istikametle- rinden esmesi muhtemeldir. DUNKU HAVA Dün, hav: a akşama kadar açık geç-| milimetr: miş, rüzgür şimalden saatte 20 Kilo-|20 santigrat olarak kaydı İ| arabi 1356 Rumi 1393 İ Gemaziyülevvel: 18 Temmuz: 14 120 1931 21,28 —İmsik: o 249, metro hızla esmiştir. Baron w hararet en çok 32. eN. edilmişti" li Yatar