7 Ağustos 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

7 Ağustos 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

“ Çin > Japon Ihtilafı (Başı 1 incide) Röyter'in Şanghaydan aldığı ma Yimata göre, Çinle Japonya arasında harp veya sulh, yakında Çin makam. larile Japon sefiri Kavagoe arasında yapılacak müzakerelerin neticesine bağlı görülmektedir. Katliâğm 'Tokyodan gelen bir habere göre, “Japonların yaptığı bir tahkikat, ko. münizm aleyhtarı Şarki Hopel muh- tar hükümetine mensup 5800 jandar . ma Tunçav isyanına iştirâk etmişler ve Japonlara karşı katliâm yapmış- lardır. Şanghaydan alınan haberler, Şimali Çindeki Japon âskerleri mik- tarının 45 bine yaklaştığını ve bu mm takada en birinci tehlike noktusınm Pekin . Uyuan, ikinci tehlike noktası- nın da Hankov olduğunu bildirmek- tedir, Japonlar, her dakika Çin asker leri tarafından yapılacak bir taarruz- dan korkmaktadırlar . Çinin azmi Bütün Çin merkezlerinden gelen ha berlere göre, Çinliler kat'i bir azim ile hareket edecekler ve Japon teca. vüzüne karşı koyacaklardır. Bu ara- / da, General Sung, Çank - Kay - Şek'e bir telgraf göndererek 29 uncu ordu nun kumandasını tekrar eline almiş olduğunu ve mukavemet siyasetinde devam edeceğini bildirmiştir. Buna mukabil, Paoting'ten gelen haberlere göre, Şimali Çinde bulunan Japon kıtaları ileri hareketlerini Çi- ne doğru tevcih etmiye hazırlanmak tadırlar, Hedefleri, Paoting ve San- çu şehirleridir . Times diyor ki: Çindeki hâdiselere tahsis ettiği baş makalesini Times gazetesi şu suretle telhis etmektedir: “Ingiltere ve Amerika hükümetle- Ti sulh lehinde Tokyo nezdinde ciddi teşebbüslerde bulunmuşlarsa da Tok yo kavgaya başkalarının iştirak etme sini hoş görmiyeceğini işrap etmiş- tir. Japon imparatorluğu eğer son âY- © Olar zarfındaki hareketile derpiş et- © mekte olduğu cezri siyasetin, mesu- ni Japon Misafirlerin Milli (Başı 1 incide) aldr, Ortada boks yerine benzer bir daire hazırlanmış, her tarafa kalın şilteler yerleştirilmişti. Bu Ssahala Japon neferleri öyle güreş, çarpışma, Sumo, Judo, Köndo gösterişleri yap- tılar ki, bunları bir sirkte veya var. yetede görseniz ağzınız açık kalır, derin bir heyecan içinde seyrederdi- niz, Halbuki bunlar birer yetişmiş sa- natkâr değildi, Bu oyunları tabli bir asker talimi veya oyun halinde be- nimsemiş adeta neferlerdi, Uzak Şark ta kopan mücadelenin mânasmı an- lamak için dün Japon gemisinde ne- ferler tarafmdan yapılan beyecanlı müsabakaları görmek kâfi idi. Yırtıcı güreş Ortaya iki pehlivan çıkıyor. Her ikisi bir Buda heykeli gibi sakin, yüz lerinde âdeta bir hareketsizlik mas- kesi var, Bir işaret Üzerine boğuşmı- ya başlıyorlar, O zaman yüzlerde mas keler birdenbire değişiyor. Karşmız- da yırtıcı, boğuşucu, safi hareket ha- Miyet tanmmadığından başka birşey #ade edeceğini zannediyorsa yanılı- yor. İnsan, düşmanlarını seçebilir fa- kat istediği gibi dost bulamaz . “Japonya, diğer devletlerin kendi. #ine pek fena bir nazarla bakmasını intaç edecek bir işe girişmiştir... Japon tebliği Tokyo, 6 (A.A.) — Tebliğ: Askeri harekât sahasında 5 Ağus- tosta vaziyette bir değişiklik olma- Ir, > al aleyhtarlığı hareketi Artmış ve umumi bir mahiyet alarek bütün Çine sirayet etmiştir. Japon tebaası memleketi terketmiye başlamıştır. 5 ağustosta Japon kolonisi mensupları Şankiskov “Kalgan,, » Tai-Yuen ve Tsinan'ı tahliye etmişlerdir. Tsinan - Kia « Çeu şimendifer hattı üzerinde bulunan Japon kolonileri © ile Şatou ve Yu-nan'da bulunan Ja ponlar bu gehirleri terketmişlerdir. Yang-Tte nehrinin membs ejhetin- deki mıntakalarda ikamet eden Japon tebaaları evlerini terkederek Şang.| hay. istikametinde kaçmaktadırlar. Tahliye işleri hemen bitmiş gibidir. “ Uşağını Kazıkla » > je .. ; öldürmüş (Başı 1 incide) Müştak, taşrada memurdur. Müştak, Istanbuldan ayrılırken, evin işlerini görmek Üzere 24 yaşlarında Ramazan © adında bir delikanlıyı hizmetçi olarak almış ve birakıp işi başma gitmiştir. g fyordu. Fakat linde mahlüklar görüyorsünuz. Ku- laklarda iz bırakacak, rüyaniza gi- recek sayl ibirlerine saldırı- yorlar. cansız bir ei- sim imiş gibi yarattı demiyor- lar, yerden yere vuruyorlar. Canı ya- nan adamların yüzünde hiçbir an bir ıstırap izi görmüyorsunuz. Acılarını sakin bir maske arkasında saklıyor- lar. Coşkun, fakat disiplinli bir kuvvet, az zahmetle harikalar yapıyor. Hiç hareket etmez gibi görünen bir peh- livan, bazi vaziyetlerde elinin küçük bir hareketile rakibini yerden yere vuruyor, sonra o rakip kendini top- layıp kalkıncıya kadar yeniden bir Buda heykeli kesiliyor. Bir an #ohru birdenbire yeniden boğuşmalar, say. halar... Japon — Çin © Vapura giden arkadaşımız diyor ki: “Yanımda genç bir mektepli vardı. Güreşleri alâka İle takip ediyordu. Yüzünde heyecandan €ser görünmü- bizim bayrelimizden dolayı her halde iftihar duyuyordu. Bir aralık bana eğilerek dedi ki: “— Bu askerleri görüyor musu- muz? Bunlardan her birinin on Çin neferine bedel olduğunu takdir etmek Büç bir şey olmamalı, değil mi?, Japon mekteplisinin hakkı vardı, Bu görülen mücadele manzarasını, her nevi harp vâziyetleri için düşün dürücü bir unsur saymak icap eder. Çoğu Japonyanın en eski şövalyelik devirlerinden kaldığı ve eski anane- leri yaşattığı pek belli olan bu güreş programı bittikten sonra güvertede O ddin edildiğine göre, Müştak, Is- tanbuldan ayrıldıktan sonra, genç © hizmetçi boş durmamış, $ yaşındaki © « küçük kıza tecavüz etmiştir. Kızın © annesi, çocuğu Nuranm geyritabii 4 yene ettirdiği zaman zayallının ber- bat edildiğini öğrenmiştir. Havva, bu vaziyeti taşrada bulu- nan kocası Müştaka bir müddet sak-| dostluk havası vardı. Japonca “Sıh- Isdıktan sonra bildirmiş ve neye uğ» | hatinize,, makamında ne denildiğini radığını bilmiyen baba hemen Istan-| bilmiyorsanız öğreniniz: bula gelmiş, daha vardığınn birinci diyorlar, Bu kelime dün İwate gemi- gününde Ramazan yakulıyarak elle. | sinde birçok defalar tekrar edildi, rini ayaklarını bağlamış, sivri bir o. 'dunla kazıklamıştır. i leni anlatmıştır. Ibiş, Ramazanı bir hallerinden şüphelenmiş ve kızı mua.İraz buruşturarak tecrübeden geçirdi- firlerini pek iyi ağırladılar, hatıra ne. Ramazan, bir müddet evin bahçe- | vinden küçük şeyler dağıttılar. Tam sinde baygın kaldıktan sonra €l ve 4-| bir Japon havası içinde iki saat geçi- © yaklarındeki ipleri çözmüş, — SÜTÜNE | sanmam “ siirline yürüyerek, civardaki bahçe İş | tanesine götürmüş ise de yaralı, çok gilerinden TIbişi görmüş ve başma ge- | yaşamamış, ölmüştür. otobüse bindirerek Haydarpaşa has- başlanmıştır. hazırlanan masalarm başma geçildi. Japon birası ve Japon pirine rakısı içildi. Yenedek şeylerin bir kısmı alı gılmamış şeylerdi, Davetliler, bunla- rı bir hatıra kalsın diye yüzlerini hi- ler. Bavyaz Masaların başmda çok samimi bir “Bavzay” Japonlar çok iyi ev sahibi. Misa- Müştak yakalanmıştır. Tahkikata İ Sporlarını Seyrettik ! | İmek mücadelenin esaslarmı teşkil Ma Japon bahriyelileri Yerli Mallar Sergisinde renlerin hepsi fevkalâde bir gün ge- çirmiş olmak intibaile ayrıldılar, Misafir Bahriyelilerin Dünkü Gezintileri Ivato ve Jakumo Japon mektep ge. milerinin sübay ve askerleri dün de Istanbulun görülmiye değer yerleri. Bİ gezmişlerdir. Japon filosu kumandanı Amiral Ko ga yanında diğer zabitler olduğu hal. de dün sabâh Galatasıray lisesine giderek yerlimallar sergisini ziyaret etmişlerdir, Amiral, serginin bütün pavyonlarını ziyaret etmiş vev çok beğendiğini söylemiştir. Inhisarlar pavyonunda misafirlere likör ikram edilmiştir. Amiral, kendilerine karşı gösterilen misafirperverlikten dolayı teşekkür etmiştir. Istanbul Tifodan Kurtuluyor (Başı Lincide) le gi . Gazetelerle her gün ilân edilen tifo vukuâtı '#ayilörr da bünü göstermektedir. Yaz Gelince Malüm olduğu veçhile bütün Akde- niz limfanlarında olduğu gibi, İstan bulda da tifo vakayii her sene yaz mevsiminde çoğalmaktadır. Tifo has- talığı doğrudan doğruya veya bilva- sıta temas süretile sirayet ettiği tak- dirde yazın çoğalması bu hastalığın epidemiyolojik vasıflarından birisidir, Bir buçuk aydanberi yapılan bütün İtetkikat, bu seneki tifo vakayii fazla İığının sırf temas sirayetinden ibaret olduğunu meydana çıkarmıştır. Bu suretle vukuagelen sirayetlerin ani bir şekilde önüne geçilmesi mümkün değildir. Bir tareftan sirayete sebep olan &- milleri izale etmiye çalışmakla bera müafiyet veren hususi aşı tatbik et- ediyordu. Hastalığın urtmıya başla, dığı günlerden itibaren yapılacak ted birler tespit edildi, bu tedbirlerin tat. biki hususunda İstanbul vilâvet ve be- lediyesinin gösterdiği büyük faahyet şayanı şükran olduğu gibi saym Is- tanbul halkının bu tedbirlerin *»*bi. kini kolaylaştıran çok medeni hassa- siyeti de ayrıca takdir ile zikredilmi- ye şayandır. Aşı Faaliyeti Aşı tatbiki için bütün devlet er,hi- yesi vazifelendirilmiştir. Bu suretle Istanbul içinde 67 aşi istasyonu mey- dana getirildiği gibi başkaca seyyar ekipler vasıtasile de aşı tatbik edil mektedir, Hususi etibba tarafından yapılan tifo aşıları hariç olmak üze re şimdiye kadar Istanbul şehri dahi. linde 251919 kişi birinel ve 185571 İdi şi ikinci defa aşılanmıştır. Yükselme ihtimalleri de vardır Istanbulda tifo vekayilnin son gür» lerde azalarak geçen senelerin ayni mevsimdeki müsapları mıktarma in- miş olması şayanı şükran olmakla beraber vukuatı gelecek gün ve sy. larda tereffü gösterebilmek ihtimali olduğunu da şimdiden bilmek lâzım- dır, Bunun için Istanbul halkanın aşı lanmak için şimdiye kadar göstermiş ollukları temayülün vekâletçe ilân e- dilen zamana kadar devam etmesi te- bar diğer taraftan da hastalığa karsı nenni olunur,, Sıhhat İçin Seyahat (Başı 1 incide) ortadan kalkmasına hizmet edilmiş olur, hem de sıhhatleri daha az mes- raf ve külfetle korunmuş olur. urada aydmlatmıya muhtaç bir mesele vardır, Doktorları- mızm ve harice tedaviye gitmek iti- yadında olan hastaların bünu tenvi- re hizmet etmelerini diliyoruz. Vatan- daşları, tedavi için harice çeken nok- sanlarımiz nelerdir? Bunları nasıl or- tadan kaldırabiliriz? - Bunun açık bir surette münakaşa- sı gök faydalı olabilir. Zevk seyahatine gelince, muhit değiştirmek ihtiyacını memleketin i- çinde teşkilâtlandırmak ilik saftaki gayelerimizden biri olmalıdır. Harice giden paralar bu suretle memleket İ- çinde umran, inkişaf ve iktısad hare ket yaratmıya hizmet edeceği gibi dahili turizmin uyandıracağı temas- lar ayrıca bir inkişaf âmili olur, Ni- tekim tren ücretlerinin inmesi derha) büyük bir hareket uyandırmıştır. Memlekette otomobil turizmine yarâ- yacak yollar ve haşeratsiz, temiz 0- teller peyda olacak olursa harice 8€- yâhat hastalığına karşı en esaslı şifa çaresi hazırlanmış olur. Memileketteki pahalılık ta seyaha- Cin bir suikidir. Eskiden iyi nevi eşya tedarik etmek istiyenler Beyoğluna çıkardı. Şimdi Atina, İstanbulun eski Beyoğlu haline gelmiştir. Orada İyi eşya satan dükkânların, terzilerin başlıca müşterileri arasmda Türkler vardır, Harice giden seyahat akınını dür- durmuya ait tedbirler arasında mem» leketimizde gayritabii eşya pahaliığı Üzerinde durmak elbette lâzımdır. Bü pahalılık her şeyden evvel yanlış bir hesaptan ileri geliyor ki, o da çok ve ucuz satmaktaki faydaların az ve pahalı satmak yolundaki dar düşün- ce ve itiyatlara feda edilmesidir. mak.için birçok unsurlara malik oldu- Su halde türizm hereketindeki Yen vaziyetten şikâyet edecek -, bir mev- kide olmamız çok acıdır. Ticari müvazenede yaptığımız gibi turizm müvazenesinde de eskidenbe- ri aleyhimizde olan bir vaziyeti lehi- mize çevirmek, esaslı bir karara ba kan bir şeydir. Bu işin üzerine emek- lerimizi toplamak sırası geldiğine ka- rar verecek olursak, diğer birçok iş lerde olduğu gibi, muvaffakiyet yol ve imkânlarını hazırlıyabileceğimize şüphemiz yoktur. Ahmet Emin YALMAN Istan D. No. Semti ve mahallesi 492 — Fener Abdlsubaşı Silivrikepi Ali Fakih Bakırköy Cevizlik 3352 O Üsküdar Yenimahalle 3401 Kurtuluş 3718 Sarıyer Yenimahalle 3848 Üsküdar Murad Reis 4288 o Beyoğlu Kamerhatun Edirnekapı Salmatomruk 7561 Oo Beyoğlu Hüseyinağa komisyonundan: Eşyanın Cinsi Miktarı Kaptanlar için lâcivert Elbise 92 Takım Kaptanlar için kaput 92 Tane 1 — Gümrük muhafaza komutanı 2 — Şartname ve evsaflar komis 3 — isteklilerin ilk teminat olan veme makbuzlariyle veya Banka mektupları ile birlikte o günd? tada eski ithalât Gümrüğü binasında ki Komutanlık Satınalma Komisyonu na gelmeleri, ürkiye dünyanm en faal tu-/ rizm merkezlerinden biri ol-| bul Gayrimübadiller Komisyonundan. Yukarıda evsafı yazılı gayrimenkuller on gün müddetle satışa çıkarılmıştır. İhaleleri 18.8-937 düşen Çarşamba günü saat 14 dedir. Satış münhasıran gayrimübadil bonosiladır. ae nemli Gümrük muhafaza genel komutan ığı satınalma e 031 üyük Manevra) Güreşçilerimiz © Yaklaşıyor Hazırlanıyor (Başı 1 ihelde) |, Fuar münasebetile bu 808€ İde yapılması takarrür eden * girecek kat artirmiş bulunmaktadır. Bu ihti- yaç her sene iltihak öden erler arasın daki şoförlerle temin edilmekle bera- ber ordu dişinda da tedarik yollarını düşünmekte ve bunun için de çok şü mullü tedbirler almaktadır, Şimdiye kadar bu maksatla ordu! içinde alınan tedbirler, açılan kurs. lar ve yetiştirilen gençler iyaem | bir kısmını doldurmuşsa da bunların terhis edilmesile yeniden yetiştirme zaruretleri başgöstermektedir. Ordunun diğer motörlü smıfların- da vazife almak vaziyetinde bulunan ların da aynen Türkkuşunda olduğu gibi, hariçte bir müessesede yetiştiri. lip orduya talimli ve bilgili olarak gir mesi temin edilecektir, Bunun çin kükümet, memlekette motör sevgisini ve alâkasmı uyandıracak bir teşekkül kurmıya karar vermiştir. Bu teşekkül kurulunerya kadar ve kurulduktan sonra halkm alâkası şu vasıtalarla tahrik edilecek ve halkta motör alâkası şu yollarla uyandırıla- caktır . Halkevlerinde meccanen motörcü- lük dersleri tertip edilecek ve halka bu sahada salâhiyetli zevat tarafım. dan nazari, mümktn olan yerlerde de, ameli bilgiler verilecektir. | Tahmin edildiğine göre halk, bu yeni teşekkille karşı da Türkkuşuna gösterdiği omlâkayı gösterecek belki daha kısa zamanda daha büyllk neti- celer elde edilebilecektir, Bu suretle birkaç sene içinde binlerce vatandaşa motör bilgisi vrilmiş ve onlarda mo- tör sevgisi uyandırılmış olacaktır. Ayrıca mümkin olan ve mühim yer lerde sergiler açarak halka O motör) di"'lecektir. | 3 tiplerini, onlarm işleyiş tarzlarını ve vra İçin faydalarmı daha yakından güster- Mane gi 1 güreş müsabakalarma güreşçileri yakında hazırlık sevkedilecektir, Haber. aldığımıza | görü kampı Rumeli hisarındeki > Kollejde yapılacak ve kamps 1 kadar güreşçi almacaktır. A Beşiktaş Askerlik Şubesi Yıldızda Harp Akademisi deki hesap ve muamele epi kuluna girmiye İstekli ihtiyat ların imtihanları 16, 8, 937 BÖSÜ 9 da Istanbul komutanlığınd* lacaklır, Isteklilerin evrakla mamlatmak üzere 13 ağustoff Kadıköy Askerlik şubesine ME atleri, vi Bu Haftaki Kürek “9 Yüzme Yarışları Istanbul Spor ajanlığındat: &, 8, 987 cuma ve 7, 8, SİT tesi suat 14 ten itibaren Modt banyolarında yilzme seçmi 8.8, 937 pazar saat 10 dan Yenikapıda kürek seçmeleri. Telefon 41065 mek, medeniyetin son icatlarından Hazırl ar bu suretle halkı haberdar etmek düşü | ık nülmektedir. Çatalca, 6 (TAN) — BUSÜ dımköyünde bir piyade sl, rafından tatbikata başlanıldı. layımız, manevra için bir rile takviye edildi. Alay tai bı olarak üç gün içinde Çs' dar gelecek, ve burada belki piyade alayımız daha tatbli Bilhassa büyük vilâyet merkezle. rinde motörlü spor teşekkülleri kuru | iacaktır. Halkı buralarda toplıyarak bilfiil motör kullanmak hususunda u- mumi bilgiler verilecek, Beriyandan da temiz bir spor şubesi tesis edilmiş olacaktır. Halkta esasen mevcut olan N bu heves artırılacak ve melekeleri| rak edecektir. tenmiye edilecektir . Burada topçu alayları Bu vasıtalarla sik sık yarışlar ter-!&yın on birinde. Çeri tip edilecek've alınacak neticeler der | ket edecektir. hal bu işlerle alâkalr makamlara bil. manevra Beyoğlu tahsilat müdürlüğünden Leogert, Halil Etem ve Hans Rolf Fonkamenkeden mürekkep “5 Sucuk Limited Şirketinin Galatasaray Maliye şubesine muamele zanç vergilerinden olan borçlarından dolayı Sarı Lâtf mahallesini sokağında 8 No. lı mahalde haczedilen ili adet sucuk ve buz m8R bir adet elektrik dinamosunun 9, 8, 887 tarihine müsadif pazartesi saat 14 te mahalli mezkürda aleni müzayede ile satılacağından r yevini mezkürda gösterilen mahalde bulunacak olan satış heyetine ” caatları ilân olunur. (4983) Sokağı Emlâk No. Cinsi ve hissesi Hisseye # muhammed? Bener cad. E:316Y:284 Jratlrarsa 3020 P E:19Y:381 Dolaplı kuyusu olan bir kıta 6430/70 metre 'bastanın 1920 de 192 his, Koçdibek E: Andonaki E: Y: Aralık X15 Fıstık E:veX:13 Arsa 210 E: Yeni kilise arkası 22 Arsa 160 Mektep 44 Arsanm 14 His 230 Çavuşdere E:214 Arsa 120 caddesi Y:214 Şebek E:4Mü. Arsa 1470 E: Arpacı bakkal Yı Arı Işkembeci YETTMU, E:veY;4 140 Arsa Tik Teminat 'Tasınlanan tutarı | Eksiltmenin Lira Kr. Lira Kr. o tarihi © günü 1725 00 13000 248037 # 1805 00 4100 24887 Say ğı için yukarıda yazılı yondadır. Görülebilir. eşyanın ayrı ayrı pazarlıkları yapılacaktır. (4985) mir iki