8 Ağustos 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

8 Ağustos 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

“202 ..—. No.7 İhtişam ve Kudret İçinde Ne Rüyalar Görülür? Yıldızda Çukur dairelerdeki muhteşem Şehzade köşklerindenbiri gn 8&adetinin ölçüsü ne- dir? Milletin en felâketli günlerinde #Yıldızm kaygusuzca hissiz muhitinde yaşıyan bir Türk kadını kendi kendi. ne bu Sunli sormak ihtiyacını duy- muştur. Sandet ölçüsünün merede aranması Jâzımgeldiği hakkında hariçteki bir refikasına yazdığı bir mektupta düşüncelerini anlatmış- tır. Elimize geçen mektüptaki şu > satırlar, sarayın o günlerdeki iç > manzarasını pek iyi çiziyor; “Bir yoksuzun, bir tembelin, sü- se, elbiseye, mücevhere düşkün o- lan bir insanın; bir nüfuz ve kud- ret hasretlisinin cennetin en Üstün * mertebesi diye hayalinde dolaştıra- * bileceği ne varsa, benim emrim, i- “Yüdem altında bulunuyor, Her gün tabla, tabla yemekler geliyor. Bunların arasında aşçılık sanalinin en nefis eserleri, tatlılar, börekler, turfanda meyvalar var, Bu nadide yemekleri karşımda bir dadı kalfa olduğu halde yiyo- rum, Kalfanın sarayın gönül hoş etme sanatinde üstün bir kudreti var. Her gün, her saat bana öyle diller döküyor ki, boşta bulunsam kendimi dünyanın en mümtaz mah- Yükü sanacağım. Lalalar, kalfalar karşımda el pençe divan duruyorlar. Etrafımda her şey ben istemeden, zehnimi, dilimi yormadan yapılıyordu. lim altmdaki zillerden biri. ne basmak, aklımdan geçen bir şeyin yapılması için kâfi geli- yor. Kahve Zili ayrı, çay zili ayrı, “misafir için kahve, çay getirin, emrinin ayrı ayrı zil işaretleri var, Her gün Saatlerce ayna karşı - sında giyinip, kuşanıyorum, En iyi Beyoğlu terzileri benim için çalışı. yorlar. Kuyumcular, muhtelif tu- valetlerime uyacak mücevherler ya- ratıyorlar, Aynada türlü türlü elbiselerin “çerçevesi içindeki aksimi görüyo - » rum, Her elbiseye mahsus mücev- herlerimi, eldivenlerimi, takımları- mi takıp takıştırıyorum. Fakat bundan sonra, tek başına bebeklerile oynadıktan sonra usanç duyan bir çocuğun kasveti Üzerime çöküyor, Kıyafetlerim, güzelliğim, sarafetim hakkında kalfaların saç. tığı takdirler kulağıma bile girmi- yor, havada sönüp dağılıyor. 7 > Kendi kendimden, aynadaki ak - . Bimden uzaklaşmak için dışarı fr- yorum. Havuz içindeki kayikta ; kürek çekiyorum, Yahut kocaman #motöre binip havuzda dolaşiyo- rum. lime görgümün azlığı- na rağmen bu muhit begi filozof yapmıştır, Binlerce, milyon- Zilarea insanın rüyasından bile'zevk aldıkları bolluk, rahat, süs, debde- be, nüfuz ve kudret elde edilinciye “ kadar çok cezip şeyler., Fakat bir defa ele geçtikten sonra manzara tamamile değişiyor. İnsan artık buu ların zevkini duymuyor, yüklinü ve zahmetini duyuyor. Hele debdebe ve saltanat hürriyetin, gençliğin, bü- tün bir varlığın yolu diye ele geçi- rilmişse insana hiçbir zevk vermi- Yıldızdan San Remoya Trabzonda Yeni Liman Tesisatı Yola Çıkıyor Trabzonda liman şirketinin tasfiye. #inde hazır bulunacak olan heyet, bu- gün Trabzona gidecektir. Heyet, Ji. man İşletmesi ikinci direktörü B. Ha midin relsliğinde antrepolar şefi B. Zihni ve hukuk müşaviri B. Esattan müteşekkildir. Dün umum müdür B. Raufinin baş kanlığında bir toplantı yapılmış gide. | Gek heyete direktif verilmiştir. 14 a.| ğustosta toplanacak olan Trabzon li. man şirketi idare moelisile Istanbul heyeti müşterek bir tasfiye heyeti se çecektir. Beki şirket, 1 teşrinlevvele kadar işleri yürütecek, yeni idare de ayni tarihte işi eline alacaktır. Liman da yapılacak yeni tesisat için de tet- kikler yapılacaktır. Trabzonda dokuz memur tekaüde Sevkedilmiştir. Bunların yerine genç elemanlar almacaktır. Ayrıca bura. dan her şube için birer memur ve iki teknisiyen gönderilecektir. İskelelerin inzibatı Liman ve iskelelerin inzibat işi için yor. Esir bir kuş kafesinin yaldızı Tasfiye Heyeti Bugün Görünmez Kaza Kamyon Duvara çarptı, Bir Çocuk Enkaz Altında Kalarak Öldü e l ; Kaza yevinde yıkılan dıvarın taşları ayıklanıyez.. Dün Pangaltıda bir yavrunun ö-|yikilmişter. Tam bü sırada duvarm lümü ile neticelenen bir kaza olmuş-| öte tarafından geçmekte olan Bulgar tur. Hâdisenin tafsilâtı şudur: konsoloshanesi başkançilari Antof Saat 13 de şoför Ağobun idaresin-| Karakoçofun oğlu Damço enkaz al- deki 4155 numaralı kamyon, Dolap-| tında kalarak ezilmiş ve ölmüştür. dere caddesinde Haylayf müessese-| Çocuğun cesedi, itfaiye tarafmdan! sine ait bahçenin kapısından çikar-| enkaz altından çıkarılmıştır. Kamyon ken duvara çarpmıştır. Çarpma çokİsoförü Agop nezaret altına alınmış- şiddetli olduğu için duvar gürültü ile| tır. 5 Ç karşısında nekadar kayitsiz kalırsa, 8.8.9937 Gümrük Vekilinin Tetkikleri Hasköydeki Küçük Atölyeleri Gezdi Gümrük ve inhisarlar Vekili Bi na Tarhan, dün gümrük muhafa mum komutanı yarbay Şersi 8 likte Hasköyde yeni yapılan BÜ atölyesini gezmiştir. A Modern tesisatlı olan yeri teri de marangozhane, tornayeri, ii hane, kızaklar, cer makinesi VW Atölyenin elektrik, havagazi *€ tesisatı tamamen bitmiştir. GA yi Ki atölye, yakında bu yeni pe taşmacaktır. Bundan sonrâ ii muhafaza teşkilâtma sit bütün vasıtaları burada tamir edilecek Bir Japon Heyeti Geliyo” Haber aldığımıza göre, pek yö da memleketimize, Japonya lerden ve fabrikatörlerden stan? bir heyet gelecektir. Heyet, sos” da bir hafta kadar kaldıktan gö Ankara, İzmir ve Adanaya dö milyonlarca insanın rüyasını doldu. ran güzel, güzel şeyler de esir bir mahlük için ancak boşluğun, hiçli- hazırlanacak projenin esaslarını tes- Pit etmek üzere çalışan komisyon dün de toplanmış ve müzakerelerine de « vam etmiştir. Komisyon, bir toplan Köylülere Bütün Ana /“i. arasındaki ticaret münasel Japon tacirleri Türkiye ii ğin bir ifadesi oluyor. Milyonlarca insan, süsün, mücev. herin, bolluğun rüyasile uğraşırken, benim de rüyam buradan kurtulmak, herkes gibi olmaktır. Açık bir ki- tap karşısında kendimi hulyalara verdiğim veya sandalda küreklere sarılarak hayalen buralardar uzak- laştığım sıralarda kendim için bin bir roman düşünüyorum. Bunlardan hiçbirinde 65 yaşımda bir hüküm- dar, lalalar, kalfalar, mücevherler yoktur, Küçücük bir ev, yaşıma ve seviyeme denk bir eş, bana anne diyen ve beni anne diye sayacak gocuklar vardır. Böyle sakin bir ha yat içinde sessiz, A hâdi- #esiz günler, aylar; seriöler doldur. mak istiyorum, tu daha yapacaktır. Toprağa Gömülmüş Gümüş Mecidıyeler İki Açıkgöz Bunları Keştedip - Çıkarmıştar” Dün Adliyeye bir gümüş mecidiye hırsızlığı intikal etmiştir. 38 kilo tu- tan bu gümüş mecidiyelerin hikâyesi şöyledir: Alemdar caddesinde oturan Fazıl isminde bir zat, senelerdenberi birik- tirdiği gümüş mecidiyeleri, bi rtorba- ya koyarak bahçesinin bir köşesine gömmüştür. Bunu Mehmet ve Abdurrahman a- dında iki kişi nasılsa haber slmışlar ve dünkü gün güpegündüz Fazim bahçesine girerek gümüş torbalarını toprak içinden çıkarmışlardır. Fakat kaçmaya vakit bulamadan ikisi de yakalanmışlar, hâdise polise akset. miştir. Dün, bir çuval gümüş mecidiye İle Sultanahmet sulh ceza mahkemesine getirilen İki suçlu, kendilerini şöyle müdafaa etmişlerdir: “.— Devlet eski gümüş mecidiye. leri tedavülden kaldırdı. Biz bu pa-| raları çalmak için değil, hükümete teslim etmek için topraktan çıkar- mıştık.,, , Bu müdafaa kabule şayan görül memiş, Mehmet ve Abdurrahman tev kif edilmişlerdir. Duruşma, yelütle- rin çağırılması için salı gününe bi - rakılmıştır. Bu da başka türlüsü Evvelki gün Darendeden gelerek Sirkecide Karadeniz oteline giden Abdullâh adında birisi, 820 gümüş meeidiyesini çarptırmıştır. Tahkikat sorunda bu İşi ayni odada yatan Mahmutla yanaşması Mehmedin yap Ukları anlaşılmıştır. Başta her geyi inkâr eden suçlular, dün parayı bera- alihin; zalim bir istihza diye kurduğu bu debdebeli var- lık içinde para denilen şeyin de bir kıymeti ve manası yoktur. 1Maaş diye her ay elimize geçen paralarla satın almacak bir şey ta- savvur elmek güçtür, Elbise, mü- cevher, süs zaten üstümüze yağı | yor. Bu bolluğun sürekli olmıyacağı- nı, yarın için bir ihtiyat hazırlamak lâzım geldiğini pek iyi takâir edi- yorum. Saray denilen gemi her ta- raftan su alıyor, Batmak Üzere olan bir gemi olduğunu farketmek için büyük bir zekâya ihtiyaç yoktur. Fakat parayı bir bankaya yatır. mak gibi bir hareket, sarayda ya- şıyan benim gibi bir insan için kolay bir iş değildir. Yıldızdan Beşiktaşa, oradan Ga- lataya kaç metre yol olduğunu, kaç dakikada gidilebileceğini hesüp et- miye kalkışma, Beşiktaşın üstün- deki Yıldız sarayı ile aşağıdaki ş6- hir biribirinden ayrı âlemlerdir. Bu iki âlem arasında irtibat, münase- bet yoktur. enim kendimin saraydan çık- mam, mühim bir hâdisedir, Günlerce evvel izin almak, nereye gideceğimi, ne yapacağımı bildir. mek lâzımdır. Harem ağaları, aşağıdaki esrarlı İ âlemi tanıyan, oraya gidip gelen, bilgiç kimseler gibi görünliyorlar. Yarınm ihtiyatı için ayırdığımız. pa raları onlara veriyor, bizim adımı- Verilecek Topraklar Caddeler Boyanıyor Önümüzdeki salı sabahından iti baren Köprüde karşıdan karşıya an- cak işaretli yerlerden geçilebilecektir. Ortadan beyaz boya ile ikiye bölün- miş olan yaya kaldırımları üzerinde herkes yürüdüğü istikamette sağdan gidecektir. Belediye seyrüsefer müdürlüğü dün akşamdan itibaren geçitleri ve böl Jmeleri -hazırlamıya başlamış bu Kuraf ODür GÜN ara rasile Eminönü, Karaköy, Galatasa- ray ve Taksim meydanlarında da tal- bik olunacak, ondan sonra şehrin di- ğer anacaddelerine kadar teşmil edi- lecektir. Cnddelere konacak işaretler geçitlerde çivi, yaya kaldırımlarmda boya usulle yapılacaktır. Durak Yerlerine Çöp Kutuları Konuluyor Sokakların kirlenmesine tramvay- lardan stılan biletlerle diğer kâğıtla- rın da sebebiyet verdiği anlaşılmıştır, Belediye tramvaylarm son durak yer. lerine üstü kapalı çöp kutuları koy- durmıya karar vermiştir. Halk ve tramvaycılar biletlerle diğer süprün. tüleri bu kutulara atacaklardır. 'Kazıkla Ölüm İddiası Yeni Toprak Kanunu Bu Devrede Çıkıyor Ankara, 7 (Tan muhabirinden) — Haber verildiğine göre hükümet top- | rak kanununun meclisin bu devre- sirde çıkarılması için hazırlık yap- makigdir. Proje re,, bazi etmektedir. Evvelâ mülkiyeti devlete ait olan toprak mikdarı tespit edilecektir. Bu- nun için vilâyetlerde ve kazalarda hususi birer komisyon kurulacaklır, Bu komisyonlar-eldeki töpularm hu- küki vaziyetini tetkik edecek, ihti. caca salih görülmiyen vesik& sahip. leri azami iki sene zarfında mülki - yet haklarını mahkeme kararile tev-| sika mecbur tutulacaklardır. Şayet bu keyfiyet tevsik edilemezse toprak» lar devlete intikal edecektir, Bu topraklar o mahalde oturan ve istihsalle meşgul olan topraksız köylüye tevzi edilecek, adi iskân ka- munundaki hadlere göre arezi kâfi gelmezse o zaman da büyük çiftlik- lerin istimlâkine başlanacaktır. Ka- nunun neşri tarihinde tapuda mu- kayyet bulunmamakla beraber baş- ka mülkiyet vesikası da bulunmıyan arazi sahipleri on senedenberi mun- tazaman vergi vermişlerse adi iskân | haddi dahilindeki mikdar kendilerine meccanen temlik olunacaktır, Yapılan hesaplara göre en çok top raksızlık Şark mıntakasmdadır. Top- rak tevziinden ©vvel kadastronun yapılması şarttır. Yalnız bu kadastro memleketin ameli kadastro faaliyeti. ne göre değil, daha pratik ve basit usulle olacaktır. Asılsız Çıktı | Emniyet müdürlüğünün yaptığı tahkikat, Merdiven köyünde Rama- zan isminde birinin kazıklanarak öl dürüldüğü hakkındaki şayiaların doğ ru olmadığı neticesini vermiştir. Köy / halkından bazı kimselerin ortaya böy İle bir iddia attıkları, fakat bu iddia İ nin asılsız bir gayiadan ibaret olduğu anlaşılmıştır. Emniyet müdürlüğün- den aldığımız bir tezkerede, resmi tahkikatın bu neticeyi verdiği ve me- selenin alelâde bir kavgadan ibaret bulunduğu bildirilmiştir. Haddizatin- de çok çirkin olan böyle bir iddianm İtahakkuk etmeyişini memnuniyetle F: estival galası Dün gece verildi İstanbul festivalinin ikinci haftası dün gece Büyükderede verilen bir 5 kaydederiz. gala ile açılmıştır. Bugün sâat onda|.. Yenikapıda küreş 14.30 da Duğcılık berce çaldıklarını, beraberce Fatih- te Atmeydanında bir yere gömdükle rini söylemişlerdir. Paralar, gömül - düğü yerden çıkarılmıştır. Suçlular Adliyeye teslim edilmiştir. za bankalara yatırmaları söylüyo - ruz Bunlar bize dersler veriyorlar: Parayı bankaya yatırmakta mâna yokmuş, Mark ve kron alarak ve düştükçe bunlara daha fazlaamı ka- tarak parayı dört, beş misline çı - karmak mümkün imiş, Bu bilgiç kimselerin aklima bir çoklarımız uyduk. Günün birinde saray hayatı, tılsımı bozulmuş bir sihirli rüya gibi ortadan silinince maaşlardan biriken paraların hesa- bını aradık. Bu kadar kulluğun be- deli sıfıra inmişti, Saraya bir çoğu- muz boş elle girmiş ve oradan yine boş elle çıkmıştık.,, (Arkası var) Japon mektep Gemileri gitti Birkaç gündenberi limanımızda bur ranmakta olan Amiral Koga'nm ku- mandasındaki İwate ve Yakumo ad- İh Japon mektep gemileri, dün akşam saat 17,30 da Bmanımızdan ayrılmış. lardır. Gemiler, evvelâ Pireye uğra | yacak, oradan diğer Akdeniz llman- İarma gidecektir. klübünde tenis müsabakaları yapıla- caktır . Bu gece saat 20 de Fransız Tiyat- rosunda memleketimizin en tanm- miş kadın ve erkek musiki sanatkâr- larmın iştirakile ilk defa olarak klâ- sik 'Türk musikisi konseri verilecek» tir. Yarın istirahat günüdür. Dün Altı Tifo Vakası Görüldü Doğu Anadoluda Şimal ve diğer mm Son 24 saat zarfmda 6 tifo vaka- |takalarda Garp istikametinde orta sı görülmüştür. 4678 kişi birinci, kuvvette esmesi muhtemeldir 5748 kişi de ikinci aşı yaptırmışlar- dır. Hastalıkla mücadeleye devam & DEM RL dilmektedir . Dün sehrimizde hava aksama ka- TE Ağam 57 | İ PAZAR den aldığımız malümata göre, bugün yurdumuzda, Cerubi Anadolu ve Ege mmtakalarında havanm açık ve di. ğer yerlerde bulutlu Tüz gârlarn Cenubis An, Yeşilköy Meteoroloji yele, bayt) . İnuptan esmiştir, Dün enaz ei ve en fazla sıcaklık da 29 daha ziyade inkişafı için ve temaslarda bulunacaklardı” Hariciye Vekili gel Bir müddettenberi Ankarad8 X$ makta olan Hariciye Vekile ei R. Aras, dün sabahki trenle dan şehrimize gelmiştir . Kahvelerin Kontrol Belediye kahvehane ve gazi gok sıkı bir kontrol altında bı miya karar vermiştir. Bu kontr Basında bilhassa kahve Cali, UMUEK gili eşyalar nelerin umumi temizliği tetkik “ cek ve istenildiği gekilde tom yi miyen kahvehane sahipleri dırılacaklardir. BİRKAÇ SATIRLA ami ile Sultanahmet e işliyen otobüs mp diyeye müracaat ederek ye Sirkeciye kadar inmelerine istemişlerdir . r eni Kütüğü tarifesi vel edilmiş, eski fiatlar gibi bırakılmıştır. . ehirlerin müstakbel ims” P tür, Idari ise Dahiliye Vekil ise dahiliye, sıhhat ve Nafia hakem vazifesini göreceklerdir s ıymetli ziraatçilerimizd” K Nesip ile Bay Ali Ona rant Vekâleti zirnat müşav yi BM yet müşavir muavini Hulüsi ve Imroz kayınakam lim üçüncü sınıf mülkiye m lerine tayin edilmişlerdir » 4 Bugünkü Hava: AÇIK KAR KARE inci Gün: 31 Hasir? Par ne“ ani iyülevvel: 30 Temmu” tneş: 502 — öğle: || Tİ dar az bulutlu geçmiş ve olarak kavdedilmistir .