22 Ağustos 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

22 Ağustos 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

—— 10 Türk - Macar Güreşleri Geceki Müsabakaların Birçoğunu Mersinli Ahmet ve Kazandık Çoban Rakiplerini Yendiler Festival münasebetile tertip edi- Jen büyük güreş turnuvasına dün ak- şam Taksim stadında şimdiye kadar yapılan amatör müsabakalarında te- düf eğilemiyen büyük bir kalabalık önünde başlandı. Saat dokuzda güreşlere başlandı. Tik mücabakalar Balkan müsabaka. Yarına İştirak edecek pehlivanlarımız arasında 56 kiloda seçme mahiyetin- de yapıldı. 56 kiloda Küçük Hüseyin, Hasan 'Tahsine, Ahmet Mehmede, Ahmet Kemale sayı hesabile galip geldiler, Büyük Müsabakalar ai Tam sâat 10 da misafir güreşçiler. le pehlivanlarımız hep beraber ringe çıkarak halka takdim edildiler, Ve belediye Festival © Komitesi namma B. Somuh tarafından kısa bir söylev. le müsabekalar açılmış oldu. 61 Kilo: Yaşar— Kulolu Orta hakemi Kemal, o Müsabaka pehlivanların biribirini denemesile başladı. Dakikalar ilerledikçe Yaşar tecr benin verdiği üstünlükle rakibine kuv vetli oyunlar tatbik etmiye başladı. Ve ilk devreyi galip bitirdi, Ikinci dev Te Yaşarın isteğiyle yerde devama başladı. Yaşar meşhur oyunu olan| ters saltoyu tatbik etmek istiyorsa da bir türlü muvaffak olamıyordu. Ikin- ci üç dakikada Yaşar alta geçti. Bu sırada bir iki favullüi harekete teves. sül etmesi halk tarafından fena ker- gılandı. Son dört dakika ayakta ve Kuloğlunun minderden kaçmasiyle devam etti, Ve neticede Yaşar sayı hesabiyle galip ilân edildi. 61 Kilo: Kerkkeinin (Finlândiys) Ahmet: Bu müsabakaya iştirak eden Ah- met Ankaradan milli takıma gelmiş- tir, Müsabaka çok süratle başladı. Ahmet rakibini biriki denedikten sonra kuvvetli bir kafa kol ile alta al dı, fakat, kurnaz Finlândiyalı minder dişina kaçarak bu tehlikeyi atlattı. Tik on dakika ayakta ve oyun tatbik edilmeden berabere bitti. Ikinci on dakikada kura mucibince Ahmet alta düşü. Fihlândiyalı yerde gok miikem- mel oyunlar tatbik ediyor. Ahmede tatbik ettiği Kıle ve salto ile puvan gidi. Ikinci üç dakikada Ahmet has. mına çok güzel bir salto alarak sayı kazandı. Son dört dakika Ahmedin hâkimiyeti altında geçtiğinden omü sabaka sayı hesabiyle Ahmedin gali. biyetiyle neticelendi. 79 Kilo: Nordling (Finlâdiya) — Rizik: Finlândiya şampiyonu ve Avrupa ikincisi olan Nordling müsabakaya biraz kapalı başladı. Bu tulukluğu u- zün sürmeği. Rizikin scemi olduğunu hissedince oyunlar tatbik etmiye ve açılmıya başladı. Ve tam ikinci deki. kada seri bir kafa kol kaparak Riziki altıma aldı. Ve sıkı bir abenma ile sırtını yere getirdi. 87 Kilo: Kadya — Mersinli Ahmet: Bu sikletin dünyada e: ira si Kadya çok mütenasip bir vü malik, Daha ilk saniyelerde Mersini ye taktığı iki kuvvetli salto le yere attı ise de Mersinli çevikliği sayesin. de bu tehlikeleri atlattı, Her zaman hücumda görmiye alıştığımız sevimli güreşçimiz Ahmet bu seferki güreşte adeta kuzu gibi... Oyle ya kargısında- ki pehlivana pek kaf tutmıya gel mez.. İsveçli güreşçi çok rahat bir müsabaka yapıyor. Bilhassa boyunun uzunluğu ken- disine mühim (bir avantej Otemin seviyede güreşçi yetiştiren bir mu - hitte güreşmekten mütevellit bir çe- kingenlik ile müsabakaya başladı. İlk dakikalar ayakta ve itişme ile geçti. Ve devre berabere nihayetlendi. İkinei devreye kura mucibince Mus tafa altta başlandı. Estonyalı Musta- fayı halkaya almak istiyorsa da yere petrçinlenmiş olan Mustafayı sökmek imkânmı bir türlü bulamıyordu. Üç dakika bu şekilde bir oyun tat- bik edemeden geçti. İkinci üç daki- kada Mustafa üste geçti ve rakibine bir iki salto ve kile takmak teşebbi- sünde bulundu. Son dört dakika »- yakta devama başladı. Güreşçiler bi- ribirlerine faikiyet gösteremiyorlar - dı, Netice sayı hesabile Estonyalı Neo galip ilân edildi. Ağır siklet: Nistrom (Finlândiya) Samsunlu Ahmet: Bu müsabaka serbest güreş olarak ya pılıyordu. Alaturkadan yetişmiş olan Samsunlu Ahmet Finlandiyslı rakibi- ni kuvvetli bir iki elense ile alta aldı. Baâcaklarından yakalıyarak sürtmek istediği Finlandiya'ya vücudünün !ri- liği yüzünden muvaffak olamıyordu. İlk on dakika Ahmedin hâkimiyeti | altında bitti, İkinci devreye Ahmedin isteğile yerde başlandı. Üç dakika yerde itişen pehlivanlar bir oyun tat. | bik etmediklerinden hakem tarafm- dan ayağa kaldırıldılar. Son dakikalar da ayakta oyunsuz bir didişme halinde gecti. Neticede Samsunlu Ahmet sayı hesabile galip geldi. Nyman (Isveç) Çoban Mehmet: 937 Avrupa şampivonu ve olimpi- yat ikincisi olan İsveçli, Çobanm kar şısında şansımı deniyor. İlk hamleyi Çobun yaptı. BA ensesini çekti. Fakat hayret, İsveçli yerinden bile kıpırda- mıyor. Muhakkak ki, çok kuvvetli $ir pehlivan. Her iki güreşçide puan # lacak bir hareket yok. Yalnız min- derin ortasında kuvvetli nefes alma- lar ve şiddeli itişmeler oluyordu. İlk devre berabere nihayetlendi. İkinci devre kura mucibince Çoban alta düş tü, İsveçli yerde çok güzel çalısıyor ve Çoban müşkül vaziyetlere geliyor du. İkinci üç dakikada Çoban Üste geçti ise de bir şey yapamadı ve #ön dört dakika syakta devama başları. Bu sırada Çoban sıkı bir hamle ile İs veçliyi yere vurdu İse de tuş minder dışmda oldu. 20 dakika neticesinde Çoban hükmen galip ilân edildi. Müsabakalara yarın #kşam saat 2130 ân devam edilecektir. Meçhul Tehtetbahir (Başı İ incide) bunu alâkadar makamlara bildirmiş. tir, Haciz altına alınan gemi neden Halice alındı? Diğer taraftan, bir ay kadar önce Çanakkalede bir İtalyan vspurunu| batırdığı için haciz altına alınan ve| Selimiye önünde demirli duran Ma-| cellanoz İspanyol gemisi, dün sabah | Halice alınmıştır. Bu hal, vapurun, Mammaraya gir- diği zannedilen meçhul tahtelbehir| tarafından torpillenmesi ihtimaline karşı alınmış bir teğbirden ibaret ol- duğu şeklinde yeni şayialara yol &ç- | mıştır. O kadar ki, bir gazete, meç- hul denizaltı gemisinin Selimiye ön- lerinde görüldüğü yolunda bir rivs- yet çıktığını da kaydetmiştir. ediyordu, Iik on dekika bu şekilde ve berabere neticelendi. Ikinci devre. de kura mucibince Kadya slta düş- tü, Ahmet Üstten kendisini saltoya almak istiyorsa da kurnaz güreşçi mindere kapanarak Ahmede oyun ver mek istemiyor. Ikinci Üç dakikada Ahmet alta düştü ise de Kadya an. cak neticesiz bir salto yapabildi. Son dört dakika ayakta geçti, Ne Fakat, alâkadarlar, Macellanos va- purunun tamir için Helice alındığını kativetle söylemislerdir. Akdenizde Fransız gemileri Paris, 21 (A.A.) — Salâhiyetter mahfiller, Fransız vapurlarmın Ak- denizde denizaltı o gemilerine karsı himayesi meselesini şu suretle tasrih etmektedirler: Tki aydan fazla var ki, Fransiz bah ticsde Ahmet rakibine hükmen galip geldi. Neo (Estonya) — Büyük Mustafa: 1937 Avrupa şampiyonu ve dünya #kincisi olan Estonyalı Neo, Kadya gibi dünva samviyonunu venebiletek riyesine, Fransız ticaret gemilerini himaye İçin telimat verilmiştir. Buna binaen, Fransız harp gemilerine, Lon drada deniz bakanlığının yaptığı gi- İtine temas ederek dedi ki: İ fahma yol açmıştır. Ve bunlar az va- AN ORDULAR “SARAY,,DA TOPLANDI Büyük Geçit Resm Bugün öğleden Sonra Ya (Başı 1 incide) ataşemiliterler, generallerimiz, Ka- mutay ve hakem heyetleri, Mavi ve Kırmızı ordu Komutanlar; ve bin. başı rütbesine kadar olan bütün as- keri erkân, Bağlarsırtında hazır o- lacaklardır, Kritik, hârekât müdürünün vere. ceği İzahatla başlıyacak ve bir sa- atten fazla görüşülecektir. Büylik resmigeçit, saat tam 15 te başlıyacaktır. Ret eçit için Saray civarında geniş bir düzlük hazırlan muştar, Daha şimdiden halk, muhtelif va. sıtalarla akın akır Sarav istikame. tinde gidiyor. Çorlu, boşalmış gibi. dir. Misafirlerimiz Edirnede Edime, 21 (Sureti mabsusada mânevraları takibe giden arkadaşı- mız telefonla bildirdi) — Ecnebi ini- safir heyetler, bu sabah saat 8 de Te- Kirdağından hareket ettiler, Lülebur- gaz — Babaeski — Havsa yoluyla Ba- at 11,45 te Edirneye geldiler. Yol (s- tünde bulunan bütün kasabalar süs- lenmişti. Helk, ordunun saym miss- firlerini selâmlıyordu. Edirne methalinde misafirleri Ma- reşal Fevzi Çakmak ve Orgeneral Fahrettin Altayla Amiral Okan, ze- neraller, kadın tayyarecimiz Bayın Gökçen ve General Kâzım Dirik kar- şıladılar, Mızıka ve bir askeri müfre- 3e, heyetleri selâmladı. : Heyetler, otomobillerle şehir ca delerinden geçerlerken, biriken on| binlerce halk tarafından sürekli alkış- landılar, f General Kâzimi Dirik ziyafete Vilâyet nümune fidanlığı bahçesi de kısa bir istirahatten sonra Gene. ral Kâzım Dirik misafirler şerefine| bir ziyafet verdi, Ziyafetin sonuna doğru Kâzım Dirik bir nutuk verdi ve ezcümle şunları söyledi: Türkiye Cümhuriyet rejiminin bız ve şevki ile yaşıyan büyük millet ve memleket plânlenmış bir kalkınma hareketinin içindedir. Atatürkün tığı barış ve milletler arasında pati devri Türk milletinin bariz karak İ terine sembol olan yeni bir Çığırdır.| Bu umumi hareket içinde çalışan! Trakya, dört beş nehrin suları ile Ak | deniz, Karadeniz ve Marmaranın tabi at güzellikleriyle beslenen toprakları polikültür ziraate ve hele Gesit hay- vancılığa çok elverişlidir. Yuvarlak hesap 30,000 kilometre kara olan bü sühada İstanbulu Avrupay& bağlıyan 280 kilometre büyük turistik, beti asfalt yolumuz iki sene gonra 1989'de bitmiş olacaktır. Devlet Demiryolları ile Denizyollarının yeni ve ucuz tari. feleri ile mallarımız iç ve dış piyasa- ya sürülmektedir. Trakyada büyük kalkınma hamleleri General bundan sonve, Trakyanm ekonomik, zirai huşusiyetlerini teba- rüz ettirdi, Girişilen tecrübeler hak- kında İzahat verdi. Göçmen siyase- seim- “«... Devletin gözmen siyaseti Trak. yada dahi halkın ve toprakların re- kitte kalkınmış bulunuyorlar. Her yar dım zamanında yapılmış ve yapılmak tadır. Hepsinin umumi sıhhati çok düzenindedir.,, General Kâzım Dirik, Trakyann diğer ileri hamlelerinden de bahset- tikten sonra: “... Yeni devleti kuran Büyük Şef halkin tükenmez bir ilham ve şefkat mak olduğu halde misafir heyetler, © .$ kanı General Nediç Kâzrm Dirik'e şu on | dur, z laca ERE EŞE we Manevradan dönen motörlü ağır toplarımız bütün halkm gönlüne ve öz yüreğine tercüman olmuş bulunacağım. Sözle. timi burada bitirirken yine büyük misafirlerimize hitap ederek diyece- im ki Bu kıymetli ziyaretleriniz bize çok şeref ve ferahlar getirmiş ve unutul. maz İzler ve hatıralar bırakmıştır. Şükran duygularımı tekrarlarım.,, Yugoslav Erkânıharbiye Reisinin cevabı Edirne, 21 (A.A) — Anadolu Ajan sı hususi mehabiri bildiriyor? Ecnebi heyetler Genelkurmay Baş- kanlarmın en kıdemlisi sıfatiyle Yu- goslavya orduları Genelkurmay Bâş- nutukla mukabele etmiştir: “Ekselâne, Koleklerim ve kendi namıma bura An, BAirnede perektarıfmızdan ge rekse bütün Trakyada halkla temas ettiğim her yerde bize gösterilen hüs- nü kabulden dolayı size samimiyetle teşekkür ederim. Vilâyetinizin vazi- yeti ve kalkmması için Cümburiyet hükümetinin aldığı tedbirler hakkm- da tarafınızdan verilen kısa fakat mü eesir izahat dolayısiyle de size müte. şekkiriz, Bü manevralar münasebeti. .İle güzel vilâyetinizin bir kismmdaâki Kısa ikametimiz esnasmda bu siyase İln müteaddit ve mesut neticelerini müşahade etmek fırsatmı bulduğu- muzu ekselânsınıza söylemekle bahti yarız. Birçok kasabalardan geçerken pek enteresan bir manzara ile karşı- laştık, Bu kasabaların yarısı uzun & sırlarda meydana gelmiş yarısı ise yalnız son senelef zarfında vilcude ge tirilmiş olmakla beraber bu yeni ki. sım ilk kısımdan çok daha mamur - Bu kasabalarda en güzel ve en bü- yük bina son seneler zarfında yapılan mektep binasıdır. Her kasabada şim- di son zamanlar zarfında vücude ge- ürilmiş güzel, bir okuma odası var- dır. Ekselânsınız, verdiği kisa iza » hatta umumi faaliyetin her sahada sarfedilen muazzam gâyretten bah- zetmese idi bile bu birkaç bina Trak- yanım kalkınması için yeni Türkiye hükümetinin inkür kabul etmez bü- ylik bir eser vileude getirdiğini isbat etmiye kâfi gelirdi. Kanaatkâr, ça- İışkan ve vatanına derinden bağlı bir haik kütlesi bu eserin vücude getiril mesine yardım etmiştir, Halk, ordu- ya karşı hissiyatını bu manevralarda onu heyecanla karşılamak suretile O büyük bir devlet reisile hükümet mi- messillerine karşı bağlılığını da on- ları daima dostane ve içten alkışlarla karşdamuk suretile gösterdi. Bu tesanüt ve mütekabil emniye- tin neticesi olarak ta halk bizi büyük bir sempati ve misafirperverljkle kar kaynağıdır. dedi. Manevraları yapan ve içli dışlı sempati kazanan ordü-| müz kalbimin harareti ile söyleme- liyim ki yalnız Türkiye vatanının mi dafaası değil, ayni zamanda bütün da terakki nümurlesi ve umumiyetle bir irfan ve kültür mektebidir, Türk milletinin her ferdinin — bir suretle feyiz aldığı ordumuz için bütün Tür- bi, yeni talimat © verilmesine lüzum yoktur. kiye halkında istisnasız olarak yaş: yan ordu severliğini burada söylerken 'si muhabirimizden: Türkiyenin ahlâki sahasmda, disip- || lininde, fedakârlıkta ve içtimui saha | şıladı. Kahraman Türk ordusunun misafiri olan bizler hakkımızda her fırsatla gösterilen hararetli hüsnü kabulden dolüyı gerek Ekselânsınıza ve gerekse Trakya ahalisine teşekkür rimizi tekrar ederken kadehlerimizi güzel vilâyetinizin ve ahalisinin re- fabı için kaldırıyoruz... “Türk ordusu her bakımdan mükemmeldir,, Genelkurmay başkanı general Papa- gos'un bir guzeteye verdiği beyrnat, yanlış olarak intişar ettiğinden, ge- nerel dün gece, İzmir vapurunda A- nadolu ajansı başmuharririni kabul ederek, mezkür beyanatın tashihini istemiştir. General demiştir ki: Trakyada cereyanını takip etmek» te olduğumuz manevralar bize dost ve müttefik Türk ordusu hakkında” ki hayranlığımızı göstermek ve ge - rek kıtaatım, gerek zabit kadrosunun talim ve terbiye, sevk ve idare ve ba- kım gibi muhtelif sahalarda takip €- dilen usullerin mlikemmeliyetini tak- dir etmek fırsatını bahşetti, Bu ma- nevralar ayrıca bize 'Tlirk ordusunun teşkilâtı, talim ve terbiyesi ve şefle- riyle zabitlerinin kıymeti noktasın - dan en mükemmel bir ordu olduğunu milşahede etmek imkânmı vermiştir. Dilhanan mana dileletimimi ssikadam bir noktayı işaret etmek isterim; O da zabitlerinizin inisiyativ kud- retini arttırmak ve kendilerini seri kararlar almağa mecbur etmek için bu manevraların cereyanı esnasmda ordu şeflerinin ,evvelce düşünülmemiş veziyetler ihdas oetmek hususunda gösterdikleri dikxkattir. o Bu tarzda karar vermek mesuliyeti üzerine almak, duygularmı inkişaf ettirmek için en mükemmel bir yoldur... Misafirlerimizin Edirnedeki ziyaretleri Ziyafetten sonra ecnebi misafirler heyetler relsleri umum! müfettiş ge- meral Kâzım Diriğin makamma uğ- rıyarak kart bırakmışlar ve sonra Si, rasiyle Selimiya camiini ( Üçşerefeli camiini, Sarâyiçi mesiresini ve jan- darma mektebin! ziyaret etmişlerdir. Heyet erkânı mektebin bahçesinde maregale, örgenerale diğer ordu erkâ nma ve genersi Kâzım Diriğe veda e- derek Edirneden ayrılmışlar ve hal kın bitip tükenmiyen alkışları arasm- da yola çıkmışlardır. Şehrin kapısın- gene mızıka ve jandarma kıtası ihtiram resmini (o yapmıştır. Heyet Havza, Babaeski, Lüleburgaz, Murat hı yolu ile ve bu kasabalar halkının büyük tezahüratı arasında Tekirda- ğına dönmüş ve 20,15 te iskeleye mu- vasalat etmiştir, Yunan gazetelerinin neşriyatı Atina, 2i (TAN) — Gazeteler, bü- yük Türk ordusunun manevralarda kazandığı büyük muvaffakıyeti alkış lamaktâdırlar. Katimerini gazetesi diyor ki : “— Yunan erkân! harbiye reisinin alenen ifade ettiği şevk ve heyecana, Yunan ve Türk asker! teşkilâtmı Bal kan yarımadası ve Yakındoğu barışı için bir âmil gören Yunan efkârı u- mumüyesi de iştirak etmektedir. Bulgar gazeteleri ne diyorlar? Sofya, 21 (TAN) — Büyük Türk askeri manevraları Bulgaristanda a- lâka ile takip edilmiştir. Bütün gaze- teler, mânevraların s#afhalartna ait tafsilât vermektedirler . Zora gazetesi, İsmet İnönünün Tür kiyenin sulhperver olduğunu anlatan beyanatma işaret ettikten sonra, Â- tatürkün ve İnönünün yabanc: dev- let mümesssillerine gösterdikleri sa- Izmir vapuru, 21 (A.A.) — Husu Yunan ordusu İmimi #tifatları kaydetmektedir. 22.8-937 (BAŞMAKALEDEN Manevr j Cephesine Siyasi B Münaka zerliği yalnız bu geye kan seciyeleri arasmda zerlik vardır. Türkler nunca kendimi Amerika: lar arasında sanıyorum. izim biribirimizi mizve bu sıkı farkında olmamamız Gi Benim Amerikaya dönünce büt Iş edineceğim vardır. O da Türkleri Ameri$ yatım için hakkile tanıtmak ve lâ; derecede sevdirmektir. Bu F çok zahmet çekmiyeceğim, GÜR iyi hazırlanmış, min çok hakkmda ük alâkalar İ Ayri sulh yolunun yolcusu © İbizi biribirimize çok yakmls$” merika askeri ataşesiDİ bir zevkle dinledim. tır. A Amerika hariciye nazi Mirken okumuş ve buna yazamadığıma esef etmi kilde ifade etmiş oldu. Ayrtmazdan evvel A söyledi. Bu intibelar e mıştur, .Şanghay d İçinde maktadırlar, Japog Çin zırhlılarnın ağır ateşi memiştir. Havas Ajansının işgal için vaziyet Çinlilerin hu ni olmaktadır. Çin ta; Yangüe Sepau mahallesini man etmişlerdir. Başka bir 7 e büyük bir odun deposu Yön Eğ” Yine Nankinden haber göre, Çin kuvvetleri li muvaffakıyetler kazanmıştı” Si pon kıtalarını beynelmilel mntakasma kadar püskürte”” İlk tahminlere göre Ja; atı 2300, Çinlilerin zayiat Şimalde de harp Şimali Çinde iki taraf harebeler devam etmel Tayyereleri Pekin — Hanko”, yolu üzerinde Çin merkezi Pİ e var tayyareleriyle şiddetli ye girişmişlerdir. Toky: ziyetin Japonya lehine ni haber veriyor. Japon tayyareleri Cahar merkezi olan Kahga'yı bor etmişlerdir. Ayni tayyarele? bardımanma uğrıyan Nanki? hiçbir hasara uğramamıştır. — o— Ölçüve Tartı Aletlerin” Muayenesi g Ankara, 21 (TAN) — tartı Âletlerinin muay mal edildiği anlaşılmışt ve İnhisarlar Vekâleti, in bunu İ şekilde muayenelerini, denlerin cezal miştir, ibaret bulmuyorum, Türk Garbi Asya Paktına dair bü mize bildirdiği güzel hisli daki yazıyı manevra Cej Amerika askeri ataşesi, mak istediklerimi en sai nden omanevralarımız intibalarını da sordum. garetede telgraf havadisi Ahmet Emin Y m TBASı 1 İğ Bombardıman esnasında imtiyaz mıntakasma ve tımmın üzerine bir obüs obüsün tesiriyle, hasara Çin kıtalarının muvafi re, Çin kıtaları perşembe eki at 15 te rıhtım civarmı İggsl Yangue Sepau ile Şeechuen'i9#-. deki sokak arasında buluna” © kıtalarının muvasalalarını ir şa ve siki da, A a ok ırı B.F ler 2 iştir. merikâ “e vvelki en top sında düello devam etmek! henğf etiği pido muhribi, ikisi Misi | mak üzere 45 Japon harp lanmış bulunuyor. Japon gemi nebi gemilerin yanında yer a? ları, Dı 00 bi inkişsi Bari evleri çi