27 Ağustos 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

27 Ağustos 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

Bir Aile 101Ş, pATASI iş bul bozla bulunan oğulları Ze birkaç parça mal tanesinde memur olan oğlu Radiye parasız vermiş, fakat onun elinden bu malları kendisine sattığna dair bir muvazaş senedi almıştır. İşte facianm ilk perdesi bundan Bönra Kaşlıyor. Çünkü çok sinirli Jan Zeki, kardeşi Radiye babası tara- fmdân mal verilmesine çok kizmiş, kavgaya başla; o <İ'bir tatarlık balatanın Zeki bir aralık Beşiktaş sulh mahkemesi- ne de müracaat eğerek, babasmın ken disini idare edemediğini ileri sürmüş ve harcedilmesini istemiştir. Bu iddia Üzerine başlıyan tahkikat ve muhake me üç ay kadar devam etmiş, ihti yar baba Şevket te evin kendi otür- duğu dairesinden ayrılmış, kiracıl rm oturduğu kata.geçerek orada ken disine verilen bir odada oturmıya başlamıştır. ğ Sabah erkenden Zekiye gelince; bu delikanlı, mal meselesini zihninde büyüttükçe büyüt müş, nihayet din sabah saat 7,30 su- larmda tabancası eline alarak alt kata inmiş, orada mutbakta, henüz uykudan kalkıp yüzünü yıkamakta olan. kardeşi Radinin üzerine ansizın hücum etmiş ve tabancasmı birkaç | el boşaltmıştır. Çıkan kurşunlar Ra- | dinin başma birkaç yerinden isabet etmiş, zavalir günahsiz çocuk aldığı şiddetli yaraların tesirile derhal öl müştür. Babasının odasında ——— — Zeki, bu cinayetin hemen akabinde yukarıya miş, kiracıların oturdu Zu tarafa geçmiş ve babasının yattı- ği odanın penceresini yavaşça açarak içeri girmiş... Bu Sırada ihtiyar baba, yatağımda, herşeyden habersiz uyü- maktadır. Zeki hiç tereddüt etmeden tabancasını yine âteş etmiş ve ta- bancanın namlusundan çıkan kurşun- lar bu sefer de ihtiyar babayı, sabah uykusundan uyanmıya vakit kalma- dan öldürmüştür. Yakalanıyor Baba ve kafiğğ &atili Zeki bu st- rada öteki kardeşi Sadıkın da tzeri- ne hücum etmiş, fakat üçüncü bir fa- claya meydan kalmadan yetişen po- Hisler Zekiyi bin mlüşkülât içinde ya- kalamışlar, karakola götürmüşlerdir. Biraz sonra faciadan haberdar edi- len nöbetçi müddelumumi muavini B. İhsan ile Adliye doktoru hâdise mahalline gitmişler ve tahkikata el koymuşlardır. Müddetümumi muavi- ni B. İhsan ilk soruşturmalarını yap» tıktan sonra katil Zekiyi sorgu hâkim Miğine vermiş ve dördüncü sorgu hâ- kimi katili istlevap etmiştir. "Adliyede Jandarmalar suçluyu sorgu hâkimi ne getirdikleri zaman katil derin bir yels ve fütur içinde idi, Mendilile yü- zünü armsıkı kapatıyor ve dıvarlara dayanıyordu. İsticvabı çok kısa sür- dü. Zeki hâkimin suallerine katiyyen cevap vermiyor. Yumruklarmı sıkı- yor, gözlerini açıyor ve masaları par çalıyacak gibi bir tavır alıyordu. Bü- tün ısrarlara rağmen hâdiseyi kısa- ca şöyle itiraf etti: — Ben sinir hastasıyım. Uzun 86- nelerdenberi tedavi görüyordum. Ev- velki gün kardeşim Radi bana “seni timarhaneye koyduracağız,, dedi. Ba- bamın da böyle bir teşebbüsü olduğu rdum. Bu söz Üzerine bütün gecemi sinir buhranı İçinde geçirdim. Sabahleyin elimde tabanca İle odam- dan çıktığımı biliyorum. Sonrasmı hatırlamıyorum!,, Tevkif edildi Sorgu hâkimi kendisini tedavi eden doktorları sorduğu zaman Zeki bunu derin bir sükütla geçirmiş, yalnız doktor Hazım Şakirin adını vermiş ve şunu da ilâve etmiş *— Zavallı doktorları da buraya kadar getirtmek suretile rahatsız et- mek istemem.,, Bundan sonra kendisinden hiçbir cevap almamamıştır. Sinirliliğini ve hastalığmı gören müstantik, suçlu Zekiyi koridora çıkardı. Bu sırada muamelesi bitmiş ve hakkındaki tev- kif kararı da alınmıştı. Jandarmalar kendisini aşağıya indiriyorlay ve suç» Tu yine y mendilile kapıyordu. Zeki dün geceyi tevkifanede geçirmiş tir. Bugün Adli Tıp işleri müessesesi ne gönderilerek müşahede altına alı- pacaktır. icvap Faciası Zekinin tabancasından zor kur-| tulan kardeşi Sadık Uzak Şarkta (Başı 1 ineide) İngiltere hariciyesi bugün Şu teb- liği neşretmiştir : Ingiltere hükümeti, İngilterenin Nankin büyük elçisinin bir makineli tüfek kurşun ile yaralandığı bak, | kımdaki haberi büyük bir teessür ve | endişe ile almıştır. Hükümet, vaka I hakkında geniş tafsilât istemiştir. Bu tafsilât gelir gelmez Japon hüküme ji nezdinde teşebbüslerde bulunacak- | tır. Igiliz büyük elçisinin yaralanma- sma sebep olan hâdise haberi Lon- drada büyük heyecan uyandırmıştır. Gazeteler uzun tafsilât vermekte ve bu hâdise neticesinde doğan vaziye- tin fevkalâde vahametini tebarüz et- tirmektedirler, Ingiltere hükümeti hâdiseyi tam malümat aldıktan sonra protesto ede cektir, Ingiltere hükümeti vaziyetin daha fazla vahamet bulmaması için |” çalışacaktır. Harp cephesinde Şanghayda nisbeten sükünet var- dır. Japonlara göre vaziyet Japonla- rm lehinde inkişaf ve Çinliler ricat et mektedir, Karaya ihraç edilen Ja- pon ataları, Çinlileri sanayi munta- Jüponyanm Çin sahillerini kismen abluka ettiğini ilân etmesi büyük bir alâka uyandırmıştır. Japonya bükü- meti, bunun nefsi müdafaaya matuf bir tedbir olduğunu, fakat üçüncü ta | rafa ait olan ve meşru bir şekilde ha- reket eden gemilerin tevkif olunmıya cağmı, Çin gemilerinin kaçmıya te- şebbüş ettikçe yakalanacaklarını bil- dirmektedir, İngiltere hükümeti he - nüz bu hâdiseden resmen hüberdar e- dilmemiştir, Yakmda Şanghayda yeniden büyük muharebeler vuku bulması bekl yor, Bugün, Röytere göre, muharebe bil hassa Yangtas nehri üzerindeki Liw- he civarında vuku bulmuştur. Japonlara göre harekât Vossu; Lluho ve Chopooda İlerileyecek Çünkü Japon ihraç noktaları bunlar- | Ir, Tokyodati gelen bir habere göre Mareşal Çang Kay Çek iki firkayı Ja ponlara karşı koymak üzere Voosun- ga göndermiştir. Nankauda “Çinlilerin Garbe doğru | İdi kendini eritmişti. ricat ettikleri ve Japon tayyareleri ta rafından takip edildikleri haber veril mektedir, Nankin şehrini Japon tayyareleri tarafmdan bir bomba atılması şehir- de mühim korku hâsıl olmuştur. Çin ajansına göre Japonlar Şang- haya bütün ihraç hareketleri suya düşmüştür. Bu harekât esnasında Ja ponların 1200, Çinlilerin 300 zayiata uğradıkları: tahmin olunmaktadır. 1 Japon tebliği "oklo, 26 (A.A.) — Tebliğ: Şimali Çinde, Japon kıtastı, ileri ha İ hizata kat k İde silâhile, TAN Türk Havacılığınde Inkişaf Harice hava Seferleri Yapmıya Başlıyorzu Manevra cephesinden ihamlar: 3 Yepyeni ürk Askerliği gi 1 incide) , dünyanın başka bir memleketinde a- ramak beyhudedir. Kat kat çok teç- iyi teçhizata tesadüf edebiliriz. Fa Yemenden, Arna İ vattuktan, Makedonyadan,- Trablus, Balkan, Cihan, İstiklâl harplerinden; işinde - toplanan übeler ve mütarekedeki ölüm ve ındırdığı intibah gibi bam yarım insan ömrü malzeme başka hiçbir yerde buluna- ürk askerinin ferağat ve feda. geçmi: ve terbi, plânlı ve teeri milleti, her harici tehlike karşısında sonüna kadar güvenebilir. A mihaniki disipline, dayanır bir nevi vardır ki, bütün mükemmel teşkilâtına ve nazari kud- | #kerliğin:; körükörüne itaate, etine rağmen Cihan Harbinde fena İbir tecrübeden geçmiştir. Harici ör- İnekleri taklit yolile bize de bir ara. lik gelen bu nevi askerlik, Türk ruhu. na aykırt kalmıştır. Kuruluşuna ait her şeyi demokrat olan bir millet, sevgiye ve candan saygıya dayanır bir demokrasi asker. liğine mühtaçtır. İşte memleketimiz. de kurulan yeni askerlik, bu neviden- dir. Trakya manevralarında gördüğü- miiz muvaffakıyetli hareketleri, bu güzel ruha borçluyuz. En büyük kumandanından en kü- gilk neferine kadar Türk ordusu, ge- niş bir arkadaş zümresi teşkil eder. Bu arkadaşlar arasında maksada gö- iş bölümlü ve vazifenin icap iği mevki farkları vardır. Fakat İbu farklar samimi bir arkadaşlık ru- irmesine mani değildir. | hu hüküm Türk askeri daha büyük mevkide â mirlerine itaat eder, çünkü onları se- ver ve onlar bilgisine güvenir, Ken- disine verilen vazifenin müşterek he- defin taeelmirma “ hizmet edecek bir vazife olduğumü"kanidir. eşit resminden bir gün evvel G bir tepe üzerinde tenkitleri dinlemek maksadiyle — toplasılmıştı. Kırmızı ve Mavi kıtaların subayları da bu araya karışmış idi, Vazifele- rine bütün varlıklarile bağlı, neşeli, canlı faaliyet adamlarile karşılaşmak derin bir vezktir. Bütün bu arkadaş lar karsısında bu zevki hiseettim ve askerlikte bu nevi hareket adamını yaratan inkılâp ruhunun, bengi sa- hayı Osmanlı idaresinin kalıntilârm. dan temizlemeğe nuvaffak olursa o- rada da ayni tip adam yaratabilece- ğine emniyet duydum. Subaylar, Türk erlerinden hayran- lıkla bahsediyorlardı, Bu hayranlığa bütün ecnebi âtaşemiliterler de işti- rak etmişlerdir. Amerika ataşemil teri vaziyeti şöyle ifade etmişti “Harp oyununu bütün inosliklerile oyunuyor ve seve seve oynuyor.,, Mehmetçik cidden bu oyuna bütün benliğini vermişti. Bir toprak insanı sıfatile tabiata tam bir intibak te min etmis, âdeta muhitin içinde ken- inüz önünde bir fidanlık görüyordunuz. Etrafta en kü- G çük bir hareket yok. Biraz dikkat e- dince görüyordunuz ki fidanm dibin- ağırlığile Mehinetçik Yatıyor. Bir sğaç dalını gayet ustalıkla bir tarafına yerleş tirmiş, tabislin hareketsiz bir parça. | s1 haline gelmiş. Etrafta Atatirk bulunuyor. Ve- killer, ecnebi staşemiliterleri, subay- reketlerine devam ederek, Seddi Çini geçmişler ve Tehahar yaylasına var- mışlardır. Bu kıtaat, Pekinin 80 kilo- metre şimali garbisinde kâin Guailai şehrini işgal etmişlerdir, Kunntung “Mançuku” ordusu, 24 Ağustosda, gece yarısı Chiankiakovu işgal etmiş ve Çin ordusunun hattı ri catini kesmiye muvaffak olmuştur. Cin kıtaatı, inhilâl etmiye başlamış- tar. Şanghayin şimalinde karaya çık- mış olan Japon kıtaatınm bir kısmı. 25 Ağustosta beynelmilel mımtakada- ki Hankeot'ye vasıl olmuş ve Japon donanmasından çıkarılan kıtast ile iltisakını temin etmiştir, Akibetten e lar, siviller, gazeteciler dolaşıyor- lar, konuşuyorlar, resim alıyorlar. Mehmetçik etrafındaki faaliyete en küçük bir alâka göstermiyor, Irade Ye uyanıklık ifadelerle dolu gözü min olarak Şanghayda kalmış olan Japon kolonisi, Japon ordusunu hara | ret.ve çoğkunlukla alkışlamıştır. Kolera var Tokio, 26 (A.A.) — Hongkongdan gelen bir haberde, bu şehirde kolera» nm tahribat yapmakta olduğu bildi- rilmektedir. Salı gününe kadar $00 vaka olmuş, müsablardan 60 kişi ölmüştür. ı zaten en ateşli tecrübelerden ir. Bu askerin nurlu bir talim ; babaca hir sevgi ve şefkat beli hir sevk ve idare sayesinde kurduğu yeni varlığa, Türk carcurta | upuzun bir (Başı 1 incide) Devlet Hava Yolları pilotlermın ta- lim ve tecrübe vasıtası olarak kulla- nılacaktır ve diğerlerile ayni evsafta İdir. Uç gün evvel de yine De Havi land fabrikasmdan dört motörlü ve 14 kişilik bir tayyaremiz daha gel miştir. Bu tayyare dünyan en son İ sistem hava gemilerinden biridir, i- şer yüz beygir kuvvetinde dört Motö rü vardır, Motörlerin dördü de kanat- larda bulunduğundan yoleularm mo- tör sesinden rahatsız olmamaları te min edilmiştir, Tayyare bir pilot, bir pilot muavini ve bir de telsiz memu- ru tarafından idare edilmektedir, Bu tayyarenin son tecrübeleri bugün ya- pılacaktır. Hava gemisi bu sabah Ye- şilköyden kalkarak Ankarya gidecek ve akşam yine Yeşilköye dönecektir. Tayyarenin seyahat sürsti saatte 225 - 230 kilometredir. Evvelki gün yine ayni fabrikaya ısmarlanan Dra- gon Flay tipinde bir tayyaremiz daha gelmiştir. Bu bir pilot, bir râsıt ve üç yolcu taşıyacak kabiliyettedir. Yeni yolcu tayyarelerimizde hava firenle- ri bulu duğu için 250 metrelik bir sahaya kolaylıkla inebilecek kabiliyet tedir, Bunlardan başka eylül sonları na doğru dört motörlü 14 kişilik-üç tayyaremiz daha buraya gelmiş bu- İngiltereden yeri getirttiğimiz modern tayyarelerimizden biri lunacaktır. Memleket haricine yapı-| Devlet Hava Yolları idaresine geğmiş lacak olan hava seferlerine gelince; | tir. Devlet Hava Yolları idaresi ilk defa olarak bu ay sonunda Istanbul « Bilk- reg hava yolunu açacaktır. Öğrendiği mize göre, harice yapılan bu ilk yolcu seferimizin ilk yolcuları Tarih Kuru- mu Asbaşkanı Bayan Afetle Bolu say lavımız Bay Cevat Abbasın eşi Bayan Cevat Abbas ve Bayan Afetin dakti- losu olacaktır, Tayyare bu ayın 30 ve ya 31 inde Yeşilköy hava istasyonun | dan kalkacak ve tuyyareyi muktedir pilotlarımızdan Bay Tahir idaro ede-| cektir, Yabancı bir memlekete ilk defa o- larak sivil bir Türk tayyaresini gö- türecek olan değerli pilot Bay Tahir| Maner, 1920 senesinde Fransada Gor don sivil tayyarecilik mektebinde diploma aldıktan sonra o memlekete gelmiş ve Eskişehir Tayyare Mekte- binin yedinci bölüğüne baş makinist olmuştur, Bay Tahir, askerliğini tay yareci olarak yapmış ve Ağrı hare. kâtma iştirak etmiştir, Kıymetli tay- yarecimiz, sonra Almanyaya gitmiş ve Bransvikte yüksek hava ticaret mektebini de ikmal ederek beynelmi. le hava kaptanı diplomasını almıştır. | Bir müddet Almanyada Luft Hansa hava şirketinde pilot olarak çalış- mış, daha sonra tekrar memlekete dö nerek Eskişehir tayyare mektebinde musllimlik yapmış ve altı ay evvel de daima ileride... Vakit vakit bir 3 bir zem- berek harekete gelmiş gibi fırlıyor, düşman steşine karşı korunmayı hiç bir saniye unutmıyarak İleri atılıyor. Talim mermilerinden İbaret boş mer- miler yer yer düşüyor. Mehmetçik harp oyununu tam oymuyor, hakiki yor, gizleniyor. Bir kısım Mehmetçiklerin henüz öğrenmedikleri bir tek oyun var: Ica- binda geri çekilmek oyunu... Bu yüz- den bâzan hiç beklenmez kesafetler olmuş ve ecnebi ateşemiliterlerini ta- accübe düşürmüştür. Bizde askerlik talim ve terbiyesi beş devreye ayrılıyor, Ilk devrelerde Türk eri daima taarruza alıştırılıyor. Ancak son iki devrede icabında geri- lerde mevzi almayı öğreniyor. Manevralara iştirak eden askerin İ mühim bir kespı encak üç ay evvel İ silâha alınmıştır. Bunun için taarru- za nit bütün hareketler, her parçası İ birarada işliyen bir motör intizamile İ yapılmıştır. Bazen geri gitme bare ketleri yapmak lâzım gelince ilk talim devrelerinde bulunan asker, harp ©- yununda bile gerilemeyi göze alama- inıştır. Buna mukabil tam devreyi dol İ duran erler, her verilen vazifenin bir İ mânası ve lüzumu olduğunu takdir e- derek geride mevzi almak hareketle- rini hayret verici bir intizamla yap- mışlardır. Mavi taraf bu bakımdan çinmiştir. # nkılâp ruhunun bu kadar ifti- | har verici bir şekilde orduda yerleştiğinden ve az zamanda çok iyi neticelere varıldığından bahsetmekle, askerlik inkişafında son merhaleye vardığımızı iddia etmek istemiyoruz. Bugünün askerlik sanati, çok ince ve zor bir sanattir. Birdüziye çalışmayı ve uğraşmayı icap ettirir. Elde ettiği- İ miz iyi neticeler, bize kendi kendimiz- den memnun kalmayı, durmayı, din- lenmeyi telkin etmez. Bize ancak; sabetli ve verimli bir yolda ilerlediği- mizi öğretir ve gittikçe daha geniş öl- çüde çalışmıya devam için şevk ve | kuvvet verir, Ahmet Emin YALMAN | Fuar kupası futbol turnuvası bügün bir mermi düşmüş gibi yere kapanı- | | ve maç çok heyecan verdi, Neticede | Alsancak, yani Altay takımı Yaman- | mağiip etti. mükemmel bir olgunluk imtihanı ge- İzmirde Fuar Turnuvası Maçları İzmir, 26 (Tan muhabirinden) — binlerce seyirci önünde Alsancak ve Yamanlar takımları arasmda yapıldı lar tâkımını dörde karşı yedi sayı ile İzmir Fuarında Ecnebi Ziyaretçiler Izmir, 26 (TAN) — Fuarı ziyaret için hariçten gelenlerin sayısı gün geç tikçe kabarıyor. Bugün de yedi Ame- rikalt profesör ve 121 Rodoslu bura- ya gelerek fuarı gezdiler. vam Eğlenelim de pide daima müdahale rinde cansiparlık yüzünde X lar da bulunmuştur. Lâkin haleler her zaman mülessir © tadır. Çünkü bizim polis bir” ciyi bir hırsızı elhasıl tutmakta ne kadar mahir SX in se kütle ve halk hareketlerini? idaresinde Ben Ayrupanm birçok polisân böyle anlardaki bs. düğüm için bizim polisle pek kolaylıkla öğretilebii hakkak sayıyorum. Zira bi kü gibi münferit li rada polisler zincir olarak ye # ne durur ve bir kısım KUV © derse Dedi, © | temasa tertip bayaa 2 üni mazlar. Vaziyet bu kerteYy$ —— olur. bu hüdiseler e tı f rüdüğü nok! ileri temaşa miya çalişir Gönül istiyor e güreş ve futbol maçlarınd bu sistemleri, tıpkı bir İf rsi il mi gibi tecrübe etseler d€ diği zaman müdahaleleri rai ri er | ks. kirlerimi yarma bırakacağı” 1 bugün söz uzadı. B. F Kadın Yüzünde Ağır Bir Cinayff İzmir, 26 (Tan muh İBu sabah orda gehrimisi İ semtinde kadın yüzünden Dİ” oldu. Çoban Mehmet i mumi evlerde çalışan bir kadm yüzünden rakibi ei ni sol böğründen ağır ani ladı ve kaçtı, Hasan İh yi dırıldı, Çoban Mehmet dır. Türkiye Cümhi Merkez Bankâ 26—8—37 tarihli sinde neşredilen Merkez B ağustos 937 vaziyeti sif kısmında ihtiyat akçesi tından adi ve fevkalide v9 İkamtları doğru arsa — 6,621,180.10oldtek 812,18010 yazıldığı yil siz “yi Lo TAN cet pi rından korumak İ nnelerin nazarı di Çocuklar için en sütüdür, fakat her iyi ie ha w beple bu sütten mahru” çocuklara verilecek en e d kemmel gıda Amerikağ tehassıs doktorlar nezdi lanan timiz ve 8 ca e s.M 1. Markâ" : Vitaminli süttür, Fazla tafsilât isteyenle” Gi cantn literatür gönd “ ta posta kutu! Her eczanede su arayı şa Şirketi Hayriyeden Orkestra ve CAZLI tenezzüh sef€ Yarınki Cumartesi günü 71 numaralı vapur, mutad tene: rini yapmak için 14.15 te Köprüden kalkacaktır. Vapurda, Sarıyere kadar, memleketimize yeni gelen $ mürekkeb. Lilly Szekely idaresinde “ “PoGAN Macar orkestra takımı en lâtif ve klâsik parçaları çalacak Kd rıyerden itibaren mükemmel bir caz takımı Köprüye avdet kadar dans havalarmı çalarak saym yolcumuzun huzur V8 temin edecektir. gi Büfe, lokantacı meşhur Pandeli tarafından deruhte edil” Köprüye avdet saat 21.15 dir. Sa ndalya ve Mobilyan! Hem ücuzunu, hem güzelini almak için Istanbulda Rızapaşa » da 66 No. ASRI MOBILYA mağazasını siyaret ediniz. AHMET FEYZİ Tel, 23407 Istanbul Liman işletmedaresind J Pazarlığı 25. 5. 037 Çarşamba saat 10 için Hân edilen Antrepo nin umumi şartnamesinin 9 ve 33 tüneli maddelerinde yazılı 8 49 4 tin “çalışılabilir 240 gün olduğu” tavzih ve pazarlığın da 31. g.? 10 na talik edildiği ilân olunur. (5585) zl