8 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

8 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

© Halkçılık (Başı 1 incide) tatilrilin, tasavvur haricinde sevk ve | sini temine çalışmak tasavvurunda ol idare dehası sayesinde yeni ve yük- şek bir varlığa kavuşmuş, dünya yü- zünde alni açık yilrilmek ve herkes- ten hürmet görmek hakkını elde et- miştir. Yine bu memlekette öyle bir hü- kümet var ki, mevkiine miras yolile de, fırkacılık yolile de varmamıştır. Doğrudan doğruya milli varlık müca delesinden doğmuştur. Ve en ağir imtihanları geçirmiştir. (ME hükü- met) adına tamamile lâyıktır. Ruh ve gaye itibarile de tam bir halk hü- kümetidir . Eğer böyle bir memleketin halkile hükümeti arasında pürüzsüz bir sev- giden, ahenkten, emniyetten başka bir duygu yaşarsa bunu tabii görme mek lâzımdır. Gayritabil sebeplerini yutlaka aramak, bulmak, ortadan kaldırmak icap eder. Bunu yaparken her şeyden evvel kırtasi makinenin yavaşlığının uyan- dırdığı istiraplar ve şuursuz bir kı- sım memurlarla Cümhuriyet -hükü- metini halka karşı yanlış bir surette temsil etmesi yüzünden uyanan duy» gular üzerinde durmak lâzım olduğu- nu yukarıda anlattık. 'akat bundan başka acaba dü- günülecek noktalar yok mu- dur? Şurasını kabul etmek lâzımdır ki halkm dalma akliyle hüküm verme- #ini beklememeliyiz. Göz yoliyle al- dığı intibalar, çok derin bir tesir bi- rakır. Bu bakımdan her günkü ha- yata taallüku olan ve insana tabii gibi gelen hareketleri inkılâp ruhuna ait ölçülerle ölçmek ve ölçüye uymı- yanları büyük bir hassasiyetle ıslah etmek lâzımdır. Ehemmiyetsiz gibi görünen iki mi- göl üzerinde biraz duralım, Eski idarede teşrifatın, hulüskür- © luğın büyük bir yeri vardı. Rejim de- © ğişti. İş başına öyle insanlar geldi Ki teşrifattan, kulüskârtıktan nefret ederler. Atatürkün en büyük zevki, halkm bulunduğu yerlerde, halk arasina ka- rışmak ve herkes gibi olmaktır. Bu- Tunduğu bir yerde kendisi için bir ” hususiyet gösterilirse eza duyar. Vekillerimizin de hiçbiri * teşrifat- tan hoşlanmaz. Böyle olduğu halde eski itiyatların sevkile memlekette bir istikbal ve teşyi ananesi kurul muştur ki halka karşı yeni rejimin Yuhunu yanlış tanıtınağa başlıbaşına bir âmil olmakta ve bir hulüskârlık havası yaratmaktadır. erasimin bir milletin hayatın- da çok mühim bir yeri vardır. Vekiller bir yere vazife dolayısile gidince merasimle uğurlanmaları ve 'karşılanmaları çok tabii ve çok lü- zumludur. Bazı vâziyetlerde bu me- rasim, milli bir tezahür halini de ala- bilir. Fakat Istanbul, Ankaranın bir yaz. bk mahallesi halini almışter. Anka: | numaralı bir yer bileti vermek usu- Tudan Istanbula gitmekle Kadikö-| yünden karşıya geçmek arasında bir | gonlarda bir, iki ihtiyat yeri ayırdığı | fark aranmaması lâzımdır. Bir vekil veya bir dairenin âmiri | kaç yeri son dakikaya kadar ihtiyat hususi şekilde İstanbula--her gelip. gittikçe valinin ve daire ile alâkası olan memurların Ankara ve İstan- bulda istasyona gitmeleri çok fuzuli bir şeydir. Memlekette yapacak İş çok, zaman mahduttur. İşinin vaktin- de görülmediğinden eza duyan vatan- Başlar, her gün tekerrür eden Anka- fa — İstanbul seyahatlerinde birçok memurların istasyonlara gidip geldi- görünce yanlış bir tesir altında imaktadırlar, Hele Istanbul Vali- ginin niçin daha çok iş görmediği &- yaştırılacak olursa valimiz teşrifatçı- bk vazifesinin bellibaşlı bir engel ol- duğunu hakkile iddia edebilir. Öyle #annediyoruz ki Ankara ile İstanbul arasında her gün zaruri ©- larak tekerrür edip giden seyahat- lerde teşrifatı ortadan kaldırmak ve memurların vaktine ait bir israfın önüne geçmek halk tarafından çok iyi karşılanacaktır. Dp misal, (trenlerde me- buslarımıza ayrılan kompar- timanlardır. nülmeden yapılan, gonra itiyat şeklinde devam eden bu küçücük ayrılığın mebuslarla halkın arasını açmaya ve idare hakkında yanlış fikirler uyandırmaya ne dere- ceye kadar saik olduğu tetkike de- Akdeniz Konferansı (Başı 1 incide) fil, Fransa ile İngilterenin seri bir ne tice istihsal etmek maksadiyle müzt keratın teknik sahada cereyan etma- duklarını boyan etmektedirler, İlk cevaplar Yunanistan hükümeti daveti he - men kabul etmiştir. Fransız ve İngi - liz elçileri tarafmdan Romanya hari- ciye nazırıma verilen davetname, Bay AAntonesko tarafından kabul olun - nüştur. Berlin siyasi mahafiline gö- | re, Almanya, vuku bulan davete bir iki gün zarfmda öevap verecektir. Bir tekzip Selâhiyetli Ingiliz mahafiline göre, Italyanın Cenevre toplantısına işti- raki ve hariciye nazırı Kont Ciano tarafından temsili mukabilinde Ha- beşistan meselesinin tasfiye edilece- ğine dair Ingiliz maslahatgüzarmın İalyaya teminat verdiğine ait haber tekzip edilmekte ve maslahatgüzarn yalnız Akdeniz davetnamesini tebliğ etmek üzere Kont Cianoyu ziyaret ettiği bildirilmektedir. RA Fransız Konsolosu Vize Vermiyor Kudüs, 7 (A.A.) — Fransız konso- losanesi, Arap kongresine istirak için | Süriyeye gitmek istiyen Filistin yük- sek eşhasından birçok kişiye vize ver mekten imtina etmiştir. Bu tedbirin almmasına sebep olarak, bu eşhasm köngreye İştirakinin Arap ahali ara- | sında heyecanı fazlalaştıracağı keyfi- yeti gösterilmektedir. a m > ger bir meseledir. Dünyanm hiçbir yerinin trenlerin- de mebuslara git âyrı bir kompart- man yoktur ve olması tasavvur da edilemez. Burada < eski günlere ait ruh, pek yanlış bir iş yaptırmıştır. Bazan kalabalık trenler ölüyor ki halk koridorlarda ayakta kalıyor. Halbuki mebus kompartımanı boş ve kapalıdır. Tren memuru, kompartı- mani açmaya mezuniyeti olmadığı. nı, belki de istasyonun birinden bir mebus gelebileceğini . söyler de bir manzara bir halk hükümeti için çok çirkindir. Lüzumsuz yere dedi- kodulara yol açıyor. Halk arasında ağızdan ağıza dolaşan fıkralardan biri şudur: Vataridaşın biri, mebus kompartı- manına geçmiş, oturmuş. Memur gel miş: — Kalk, sen mebus değilsin. de- miş. Vatandaş ta gu cevabı vermiş: — Mebus vekildir. Ben asıl müek- kilim. Asil, vekilden evvel gelir. Mz millet işlerile meş gul oldukları için kendilerine trenlerde yer ayırmak muvafık bir hareket olur. Fakat bunun da yolu vardır. Devlet Demiryolları dünyanın her yerinde yapıldığı gibi, trenlerde Şehir fiyatrosu Yıkılmış değil.. (Başı 1 incide) Anladım ki, dedikoduya karışmak istemiyor, Sözü uzatmayı doğru bul- madım, Benim kulağıma gelen haberlere, göre, vaziyet şu idi: Operet artistle- rinden üç ki , kadrodan muvak- kat bir zaman igin çekilmiş olmaları, şehir tiyatrosunun ne yıkılmasına, hatti ne de sarsılmasına sebep ola- mazdı, Hattâ, bilâkis benim orada gördüğüme göre yeni temaşa mevsi mi için, kulis aralarmda, hümmalı bir hazırlık vardı, Marangozlar, de - korlürm. çerçevelerini öklemek, 6i- natkârlar, yeni eserlerden purçalar ez berlemekle meşguldüler, İnsan, dünyanm en bedbin adamı da olsa, şu dakikada, içinde bulundu Şu bu kadar hararötli bir muhitte, ya kın bir inhiğam sezemezdi, Şimdilik benim anlıyabildiğim $u iği: Operet kısmı elemanlarından Se miha Avrupada, tahsildedir. Sanat - kâr Melek, hastalığı devam ettiği için sahneden kati surette çekilmiştir. Fe riha Tevfik, istirahste mühteç bir haldedir. Zaten adedi çok mahdut oları kadın elemanlarından üç kişinin kadrodan gekilmelerinin kolaylıkla telâfi edile» miyecek bir boşluk yapacağı tabii idi. Önümüzde, zaman olsa, yeniden bir- kaç unsur yetiştirmek imkânları yok değildi, Fakat, mevsime girmek üzereyiz Önümüzdeki sayılı günler içinde, ne bir Feriha Tevfik, ne bir, Melek, ne de bir Semiha yetişemez, Bu vaziyet karşısında iki ihtimal akla gelir: 1 — Elde bulunan kadın sanatkâr» larm kavrayışlarma göre, yeni op&- ret eserleri hazırlamak... 2 — Yahut, şimdilik operet temsil lerini kesmek, Bu ikinci ihtimal, daha pratik gö- rülerek kabul ediliyor. Ancak gu da var ki: öperetin yeri büsbütün boş kalacak değildir. Kome di kısmı için zengin bir repertuvar hazırlanmaktadır. - Bazı komedilere müzik te ilâve etmek suretile, operet ihtiyacı, yarı yarıya tatmin edilmiş olacaktır. Dram Kısmında da bu sö ne çok zengin eserler oynanacağı a laşılıyor. Shakespeare'in meşhur tarı bu aradadır. Bilhassa yerli olarak Vedat Nedim Tör (Matbuat Umum Müdürü) © çok; orijinal bir telif eseri ile sahnemizde Jül Se- ları... lerden birini de Müzahip zade Celâl yazmıştır: Selmâ, Bulardan başka, dram ve komedi repertuvarları seçil miş birçok terelime ve adapte eserler le doludur. Şehir Tiyatrosunun çocuklara mah Bus kısmı da, önümüzdeki İlkteşrinin ikinci Cumartesi akşam;, “Lâfonten baba,, ile, kapılarmı küçük dinleyici- lerine açıyor! oturulacak yerleri küçük bir ücret mukabilinde iptidadan ayırmak ve | ünü kurar. Bu arada yataklı va- gibi, mebusların seyahati için de bir- tutabilir, Fakat bugün yapıldığı gibi, tren- de bir, iki kompartımanın üzerine (Mebuslara Mahsus) diye bir levha asıp mebusları halktan ayrı tutmak, inkılâp ölçüsüyle yanlış bir hareket- tir, Mebusların bu sayede temin ede- bileceği fazla İstirahat için halkm boşnutsuzluğu şeklinde ödenen bedel gok ağırdır. emleketimizde her şeyden üs tün tutulması lâzım gelen bir hedef vardır ki o da hajkm hüküme- ti candan sevmesi ve sonsuz bir bâğ- hlik ve emniyet duymasıdır. Bu he- def için ne kadar fedakârlıklar ya pılsa, ne kadar hassasiyet ve titizlik gösterilse azdır. Türk vatandaşlarile o hükümetin teşkil ettiği kütlenin etrafında sev- giden, hoşnutluktan, emniyetten mü- rekkep öyle bir çember bulunmalıdır ki hiçbir harici telkin, hiçbir menfi propaganda buna nüfuz edememeli- dir. Memleketin müdafaası bakımın. dan tayyareden de, toptan da mü- bim silâhımız, halkın tam bir hoş nutluğa ve emniyete dayanan birli ğidir. MUM inkişafımızın en verimli kaynağı da yine budur. Salâhattin Güngör iz ieğeb enin ETEKLERİ TUTUŞMUŞ Kazlıçeşmede oturan Ahmedin ka- rısı Nazmiye, yemek pişirirken etek- leri mangaldaki ateşten tutüşmuştur. Kadmm feryadı üzerine etraftan ye tişenler, Nazmiyeyi yanmaktan kur- tarmışlardır. Kadın, bacağından ha- fif yaralıdır. MIŞ Ahmet Emin YALMAN mili | BELEDİYE BAHÇESİNDE KEMANİ NECATİ TOKYAN'ın 18 inci san'at yıldönümü İstanbulun sayılı ve maruf san'at Arkadaşlarının iştirakile kutlulanacaktır. Programı çok zengin olan bu gece için masalarınızın tem'ni rica olunur. — Telefon: 43703 Sovyet Rusya italya “4 275. Münasebatı Kesiliyor “(Başı 1 incide) yacı üyandırmıştır, Bü bakımdan Ak: deniz konferansının çok meraklı ve heyecanlı safhalar geçirmesini bek. lemek lâzımdır. İtalyanın Rusyaya verdiği cevap Roma, 7 (Radyo) — Sovyet Rus- ya İle Italya arasında başlıyan dip. lomatik mücadele günün en mühim meselesidir, Italyanm Sovyet notasi, na verdiği cevap şudur: “Italya hükümeti, Sovyet hilküme tinin Akdenizdeki torpillemelerin me suliyetini Italyaya atfetmekte oldu- ğunu müşahade ve tebyin eder, Ital ya hükümeti, bu mesuliyeti tamamen üzerinden atar ve Sovyet Rusyanın taleplerini kabul etmekten imtina ile bunları bir blok halinde reddefer.., Roma siyasi mahafili, Sovyederim bu hareketi yüzünden Akdeniz kon. feransınm âdeta akamete uğramış ol duğuna kanidir. İtalya bü konfe- ransa da mahdut bir itimat ile hare- ket etmektedir. Talya konferansa bir suçlu o ve bir maznun olarak gitmek İstemiyor. Bunun için İtzlyanm diğer devletler. le mlisavi olucağını dair teminat is temesi beklenmektedir. Konferans torpülenmiş mi?. Bımunla beraber imümi kanaat göylediz kı, Talya, Sovyet notasına rağmen, konferansa gitmekten imti na etmiyecektir. Ayni kaneate göre alya, Sovyet notasmi toptan red. detmekle meseleyi tasfiye etmiş bu lunuyor, Havas muhabiri, Sovyet notasr ile Kalyanm cevabmı, Akdeniz konferan sınm torpillenmesi mahiyetinde sa - yıyor. Siyasi münasebetler kesiliyor mu? Yine Havasa göre, Roma mabifi dinde İtalya ile Sovyet Rusya arasm- da diplomatik münasebetlerin kesil- mesi ihtimali hekkında haberler ya- yılmaktadır. Fakat salâhiyettar ma- hafil vaziyeti sükün içinde mütalen pdiyor. Romadaki Sovyet masinhat - güzarı yaz mevsimini Roma. civarın- daki sayfiyesinde geçirmek üzere bü raya dönmüştür. Sovyet elçiliğinin kapısında daimi'muhafızlarbulundu- rulmaktadır. Bununla beraber İtalya yıllardanberi boşluğu hissedilen yeri! her. ihtimale karşi hazırdır, İtalyan hi doldurmaktadır. Eserin dı bile | denizalti gemilerinden birçoğu son 72 alâka uyandırıcıdır: İmralınn insyn-İ marlarda siyahz boyanmış ve her ih- j tmale karşı Bazırlanmıştir. Ayrıca Bu gene oynanacak komedi. eser- | mesele Pirene hudütlürum. açılması İ gibi yeni bir unsur meyduna çıkarır- İ sa'yeni gönüllü taburlarinin İspanya ya sevkedilmek Üzere hazir oldukları umumiyetle kabul olunmaktadır. Bu- nuhla beraber İtalyanın beynelmilel vaziyetini vahimleştirmek mesuliye- meğiği de açıkça söyleniyor. Roma gazeteleri Sovyet hükümeti De şiddetle hücum etmekte ve İst yanm hiçbir vakit konferansa suçiv olarak iştirak etmiyeceğini yazmak. tadırtar, Rusyanın elinde kati deliller varmış Moskova, 7 (Radyo) — Tus Ajan 81, Sovyet notasınm metnini vermek tedir. Notada, Sovyet gemilerine kar şı yapilan torpillenme hareketlerinin İtalyan Harp gemileri tarafından ve m 10 1 Zurnacı Eminin Gecesi Bu akşam Sirkeci Ankara Lokantasında meşhur Zurnacı minin sanat hayatının 27 inci yıldönümü münasebetiyle bir g| Paris, 7 (A.A) —Otuz ücüncü müsamere verilecek ve bu müsamereye memleketimizin en kıymetli sanatkârları iştirak edeceklerdir." 1 Mİ anem sme Aktar ermis, ku bulduğuna dair kati deliller bulun duğu anlaşıldıktan sonra tecavüze maruz olan gemiler hakkmda malü- mat verilmekte ve bu gemilerin uğra- dığı tecavüzün ne insanlık prensiple. ri, ne de beynelmilel, hukuk Kaldele- ri ile kabili telif olmadığı, bu hâdise- nin 2-9-933 tarihli Sovyet - İtalya pak tanı ihlâl ettiği izah olunmaktadır. Nota daha sonra, vuku bulan teca» vüzleri protesto ederek maddi ve gi- yüsi mesuliyetini İtalyaya yüklemek te ve zararların tazmini ile faillerin rin kendi vapurlarını kendi ellerile ba tırdıklarma dair İtalyan gazeteleri - nin iddialarını gülünç buluyor ve gu sözleri söylüyor: “İtalyan faşistleri bu mesuliyetten kurtulamıyacakları gibi içtinap edile. miyecek cezadan da kurtulamıyacak Jardır.,, Pravda gazetesi de şöyle yazıyor: “Eğer İtalyan noktai nazarı kabul edilecek olursa Akdenizde seyrüse - fer eden gemilerin büyük bir kısmına mensüp mürettebatın kendi kendile- rini batırmak hastalığına tutuldukla- rını kabul etmek icabeder. Diğer bir. çok gemilerin batması başka türlü na sıl izah olunabilir. Bu mahâsiz nök- tai nazar İtalyan faşistlerinin mesu- liyetlerini ispat etmiye kâfi bir delil teşkil eder. Korsanlık aleyhinde nümayişler Sövyetler Birliğinin bir çok şehir- lerinde muazzam gençlik tezahüratı vuku bulmuş ve parti ile hükümete tam sadakat ve şef Staline de ateşli bir muhabbet izhar olunmuştur. Sovyet işçileri ayni zamanda Ak - denizde faşist korsanlığına karşı son suz hiddet ve nefretlerini ve sosya - list vatanı müdafanya her an koşma- ya âmade bulunduklarını beyan et - mişlerdir. Fransa, Almanya Fransa mahafili Sovyet notasının Akdeniz konferansının. Loplânacağı sırada verilmesi yüzünden hayret gös termiskte, ve Italyanm buna rağmen konferansa iştirak etmesi ümidini iz- har etmektedir . Berlin mahafili de Sovyetlerin Ak- deniz konferansını bozmağa teşebbüs ettiklerini söylüyorlar. Sovyet vapurları Karadenize dönüyor Odesadan Akdeniz timanlarma yük götürmekte olan Sovyet bandıralı “Taşkent,, vapurunun Çanakkaleden çıktıktan bir müddet sonra henüz an laşılemıyan bir sebepten dolayı geri- ye döndüğünü ve Çanakkalede demir lediğini haber vermiştik. “Taşkent,” vapuru dün Moskova- dan telsizle Karadenize dönmek için emir almış ve gemi dün gecelimanı- miza gelmistir. Vaktin geç olmasına rağmen gemi kaptanı karaya çikarak Sovyet konsolosanesine gilmiş ve a- lâkadar memurlarla görüşmiştür. Dün “Taşkent” vapurundan başka yine Sovyet bandıralı Franz Mering yoleu vapuru da Akdenizden limanı; mıza gelmiştir, Bize verilen malümata göre, “Taş- kent” vapurunun Akdenize gönderil- mesinden vaz geçilmiş olması. halen oralarda cevelân etmekte olan korsan tahtelbahirlerin tecavüzünden sakm- dığı içindir. “Taşkent” batırılan di - ğer iki Sovyet vapurunun âkıbetine uğramamak için tekrar Karadenize dönmektedir, B. Aras Venedikte Venedik, 7 (A.A.) — Türkiye Ha» riciye Vekili Dr. Rüştü Aras, pavur- la bu akşam buraya gelmiştir. Maden Kazasında 9 Kişi Öldü Sofya, 7 (A.A.) — Dün Pirine madeninde vukua gelmiş olan infi- lâkta ölenlerin miktarı 9 a baliğ bu- Tunmaktadır. Bunlarm arasında ma- denin müdürü de vardır. enkei Parlâmentolar Kongresi parlâmentolar konferansı, B. Carton de Wiart “Belçika” yı parlâmentolar konseyi reisliğine intihap ettikten son l Natikin hattı üzerinde Ten - GEİĞİ kilometre mesafede bir nokta Al il olmuşlardır. 3 Cenubi Çinde Japon tayyareli eylül tarihinde öğle vakti SW 1 istihkâmlarını bonbardıma8 ği büylik hasarlara sebebiyet dir, Japon donarıması, Japor ens Yarelerinin yardımı ile, 6 eyiild€ an istihkâmını ve Humen himmat depolarını bombari miştir. Gerek bu istihkâm Ve” bu depolar, Canton körfezi | rinde olup Canton'a mütekâi i ve 50 kilometre mesafededir: Siz de bu kremdel şaşmayınız ! # Bütün cihanda eli senedir dsi5” tün ve eşsiz kalmıştır. ri KREM BALSAMIN Büyük bir bilgi ve uzun bi mahsulü olarak vücude gp» yegâne sıhhi kremlerdir. #) KREM BALSAMIN Şöhretini söz ve şarlatanlıklâ ” sıhhi evsafınm Paris, fin, Nev - York etizeliile * den yüzlerce krem cilik mükâfatını kazanmış ispat etmiştir. DİKKA KREM BALSAMİN Gündüz için yağsız, gece Kİ? 4 ve halis acı badem kremleri dört nevi vardır. KREM BALSAMİN Ötedenberi tanınmış e i rında satıldığı gibi son mahsusada imal ettirdiğimiz sik ve beraber taşmıya veris susi tüpler deranunda dahi tadır, Fiyatça daha ehven olduğü pek kullanışlı ve zarif olan KREM BALSAMIN Tüpleri bütün nevilerile za, ıtriyat ve tuhafiye m “ye” l e) i m 10 Eylül Cuma günü | PANORAMA Bahçesinde NET BÜYÜK SÜN a DUĞUNU TEL; 41069 Pe MY Y — NASIL KORUNA Ul g BİR ipınN