16 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

16 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

— 16.0. 087 am. İSPANYAYA 150 BİN İTALYAN! l talya Frankoya Bu Büyük “Yardımı Yapacak Mı? Sey Rıza Rıza Elâzizde Menkatiamdan | Korej aşireti in reisi Haso Seydo Pkir, 15 (TAN) — Sergerde Se a bir muhafız kıtasile birlikte xş,nla buradan geçirilerek Elâ - Stürülg Mmünuüyuyu Müstemleke Verilmesi Hakkında Beyanat mn, 15 (TAN) — Cenubi Af md hükümetlerinin Ingilte- Pümessili B. Tevater'in dün £ bir gazeteciye Almanyanın elek istemekte haklı olduğu- Yi yi eyi, Ingiliz mahafilinde ade- Mağ, niyet uyandırmıştır. Her mümessil, söylediklerinin Bahsi fikirleri olduğunu ilâ- nine de, Cenubi Afrika ittiha- Mz Almanya ile müzakere etmiye UN Pay ğunu söylemesi, beyanatı. Bis,“ te şahsi nddedilemiyeceğini haşı ektedir, Her halde resmi ma- tar , © beyanat karşısında bir mik- Mhr inlik hössetmişleydir. ine gore Pretoria'dan haber | göre, cenubi Afrika Baş- Nile Ingiltere mümessilirin be- Mağa ancak şahsi addedilebi - ki Söylemiştir. Maamafih Baş- dna, in ny, eyünat hakknda ketum bağ hakta * ve Almanya ile müs - apt keler akk da bir görüşmenin olmadığını söylemektedir. Yaz la Kar Ba Yapitt 15 (TAN) — Paristen ing, süzetesine bildirildiğine göre, Ye Genubu garbi eyaletlerinde Te kar yağmıştır. e ir Erzurumun & Kalkınma İşleri & m, 15 (A.A.) — Erzurum, 1 Thmiz Ağrı valileri umumi müfet- Uzer'in başkanı ığında top- oğan Toplantıda genel kalkm- İİ Bözden geçirilmiştir. Ordusu Yas Tutuyor Yy a veri (TAN) — Reis Masa ei AI dolayısile Çekoslovak İli, , 22 haftalık bir yas dev- ae Ümiş ve burü ait karar. : Samur Beneş tarafın. " Ve sine imkân verecektir. Fakat bu lümat elde edilememiştir. Asiler Lyon cephesinde ileri hare- ketlerine devam ettiklerini bildirmek tedirler. Asiler İngiliz vapuru Gösteri altı hafta tuttuktan sonra e iŞ dir. Pariste bulunan Ispanya Harbiye tur: “Ispanyanın dostlarından mad- di bir yardım iİstemeğe geldim. Fransa ile Ingiltere, ademi müda- haleyi yeni bir noktai nazardan derpiş etmelidirler. Hükümetçi 1s- panyaya Milletler Cemiyeti misa- kmm bir taarruz İhtimali hali için derpiş etmiş olduğu veçhile, açık- tan açığa askeri bir yardımda bu- Yunmaları lâzımdır. Yardım, bütün ecnebilerin geri çağırılmasından ve esliha ve mühimmat satın almma- sının serbest bırakılmasından iba- ret olabilir. Valencia, ancak bu suretle süratle galebe çalabilir. Cenevre, 15 (A.A.) — B. Negrin, yarm Ispanya namına Milletler Ce- miyeti konseyine bir müracaatta bu- lunacak* Viyanada 9 Nazi Mahküm Oldu Viyana, 15 (A.A) — Viyanada ter tip edilen bir nasyonal sosyalist kur- suna iştirek eden doküz kişi 14 ey ağır hapse mahküm olmuştur. simya yeka; Romanyada Bir Tayyare Kazası Bükreş, 15 (TAN)— Köstence ya- nında düşen bir askeri tayyarenin i- çinde bulunan 7 kişiden beşi ölmüş ve ikisi de ağır sürette yaralanmıştır. Le Litvanya - Polonya Hududunda Hâdiseler Kovno, 15 (A.A.) — Resmi bir teb- liğde Litvanya — Polonya hududun- İda yeni bir hâdise olduğu bildiril. mektedir, Polonyalılar Litvanya top- raklarında bir Litvanyalı hudut mu- hafızmı yakalıysrak götürmüşlerdir. 4 âzetemizin bugünkü nüsha. sında İngilterenin eski Baş vekil, Lloyd George'un bir makale. si var, Ingilterenin €ski Başve- kilinin “Irkı asfar,, yani “Sa . rı ırk, tehlikesinin dehşeti hakkın. da yazdığı bir makaleyi okuyacak. smız. Bu mukaleye göre, Japonya bir iki sene zarfında 500 milyonluk bir imparatorluk vücude getirecek ve Ingiltere ile Amerika bu impa. ratorluğa karşı âciz kalacaktır. Hattâ bu iki devletin Uzak Şark- taki müstemlekelerini de tehlikeye düşürecek bir vaziyet hâsıl olacak. tır. Lloyd George, buna karşı Foçil- terenin de, Amerikanın da, seyirci kalmaktan başka bir şey yapamı - yacağını anlatıyor ve yazısının 50- nunda bedbinane bir sun) sormakla sözlerini kesiyor. Uzak Şarkta, vaziyetin bu şekli alıp almıyacağını tahmin etmek ko- lay değildir. Nazırı Largo Caballero bugün Matin| 4 gazetesine şu beyanatta bulunmuş - | —Jİspanya Cümhuriyeti Harbiye Nazırı, Artık Açıkça Yardım İstediklerini Söyledi Londra, 15 (TAN) — En son haberlere göre İtalya, General Franeo'ya en büyük yardımı yapmak azmindedir. Bunun için İtal- ya, âsi İspanyaya 150,000 asker sevkedecek ve bu suretle Madri- din süratle sukutunu temin ederek İspanya dahili harbinin bitme- haberi teyit eder mahiyette ma- sr Emeğe ile, ? Paris Suikastini ; fcnebiler mi yaptı? < arana "aran Pariste Presburg sokağında patlıyan bombanın yaptığı hasarat Paris, 15 (TAN) — Polisin, geçen lerde Parisin iki sokağında yapılmış | yana yüz bin frank vâdetmesini mü teskip Başvekil Chautemps beyanat. Fransaya sığınır böyle harekâta tevessül etmekten çe- kinmiyen ecnebi mültecileri tarafın. dan yapılabileceği fikrini ileri süre - İrek bu gibilerin bundan sonra ski po Bis nezareti altında bulundurulacakla. İrini ilâve etmiştir. Kabinede teşekkül eden hususi bir komisyon memleket te emniyeti artırmak için bir plân ha- zırlıyacaktır. e Avukatlar Kongresi Paris, 15 (A.A.) — Beynelmilel a- vukatlar kongresi saat ond& adliye sarayı binasmda Hukuk dairesi salo- nunda açılmıştır. Sarı Irk gerreeeeasasesensa ? o YAZAN: ÖMER ; : Üreeseseseraeeasessea Fakat Japooyanın muvaffak ol- madığını, ve Şanghayda, Şimali Çinde vesair yerlerde tutunmadığı- nı farzetsek bile neticenin Japonya hesabına olmasa da Çin hesabına ayni şekli alacağı şüphe götürmez. Yani Japonya 500 milyonluk bir imparatorluk vücude — getirmezse, bu imparatorluğu muhakkak ki Çin devleti vücude getirecek ve yeni Çin devleti eski Çin devleti gibi Avru- paya imtiyazlar veren bir devlet olmıyacaktır. Bilâkis istiklâline sa- hip olan, hâkimiyetini tanıyan, Av rupa ve Amerika istilâlarma karşı gelen tam mânasile kuvvetli ve kud retli bir devlet olacaktır. zak Şarkta vaziyetin bir iki sene zarfında şu veya bu şekli alacağı muhakkak olduğuna göre ister Japonya, ister Çin lehine olan bomba suikasti faillerini yakalı | thiş hareketinin| nış oldükları halde, | Tİ” Japonlar ra Şanghayın Çin mahallesi olan anlaşılmaktadır. Şanghaydan haber verildiğine göre Ouang.Pou şehrinde birçok Japon des trüyerleri bugün şehri bombardıman etmişler ve telsiz Istasyonu İle sahil bataryaları hasara uğratmıslardır. Japon tebliğine göre:14 Eylül günü Şanghayın şimaline çıkarılmış olan Japon ordusunun #ol cenahı Çinlileri püskürtmliş ve sağ cenah ile ayni za İ manda Şanghaya doğru yürümüştür. Beynelmilel imtiyazlı mıntakanın hu- İ dudunu işgal etmekte olan Japon bah İ riyelileri, Şaper ve Çang istikametin- İ de ierliyerek Çinlilere zayiat verdir. İ mişlerdir. Şimali Çinde Japon resmi tebliği, Şimali Çinde İğapon tayyarelerinin mühim faali - İyetlerinden bahsetmektedir. Bu ha - İ valide bir kaç şehrin sivil halkla bir. İikte bombardıman edildiği iri - İmektedir. Ayrıca, Japon piyadeleri İde Nankin — Harikow Tien - Çin — | Pukaw demiryolları arasında bir ta-| arruz yaparak, Çinlileri enevzilerin- | in yi ui dur Pekin cephesinde l Pekin cephesinde kâin Changhsing- tlen'den bildirildiğine göre Japo: bu sabah (o Tiangehang'ın garbinde, Pekin — Hankow demiryolu üzerin- de taarruza geçmişlerdir. tisngehang Çinlilerin mühim bir tahaşşüt mer. ke | Lieuli nehri boyunca 80 kilametre- lik bir cephe üzerinde 300 bin Çinli- nin yayılmış oldukları söylenmekte- Diğer taraftan Şimali Chansi cep hesinden bildirildiğine göre, Çin or- dusu Tatoung mmtakasmı terkederek mevzilerini buranın cenubunda Seddi Çinde mühim bir sevkülceyşi geçit olan Yenmen Kouang'da tesis etmiş- de Tatoung civarındaki mevzi tahkim et- miştir, Soğuk mevsimin gelişi, hare kütm seyrini yavuşlatacağı zannolun maktadır. Nankin'de mezbuhane hücumlar Bitaraf ajansların, Nankinden ver ini Fr Şanghay Limanında Bir Taarruz Hazırlıyor İ Şimalde Japonların Mezbuhane Uğraştıkları Bil- diriliyor. Amerikadan Çine On Tayyare Gidiyor Nevyork, 15 (TAN) — Japonların Ouang » Pou nehri sahilleri- ne mütemadiyen harp levazımı ve asker ihraç ettikleri haber ve- rilmektedir. Japon ordusunun hazırlıklarını tamamladıktan son- Şapei ve Liuho istikametindeki yeni Çin mevzilerine geniş mikyasla bir taarruz yapmak istediği Japon Bahriye ve Harbiye Naztrları Ürdün Emirinin Atatürk ve İnönüne Hediyeleri Adana, 15 (TAN) — Şarki Ürdün Emiri Altes Abdullahın Büyük Önder Atatürk ve Başve- kil İsmet İnönüne gönderdiği he- diyaler buradan geçti, dikleri haberlere göre, Japon kuvvet- leri bu havalideki Çin köylerine mez buhane taarruzlar yapmaktadırlar. Fakat henüz bir netice slamamışlar. dır, Çine 10 tayyare götüren vapur Amerika hükümeti, Amerika bay. rağını taşıyan vapurlarla Çine ve Ja- ponyaya silâh ve mühimmat naklini menetmiştir. Bu karar bitaraflık ka. nununun tatbiki sahasmda atılmış ilk adım telâkki olunmaktadır. M. Roo- sevelt, ile M. Hull ve bahriye enciime- ni Çine 15 tayyare taşrmakta olan bir geminin tevkif edilmesi meselesini tet kik etmişlerdir. Bu geminin Japonlar tarafından tevkifinden korkulmakta- dır, meselesi ,, “aramama, RIZA DOĞRUL O! ; ; #eereseeaeesessaseseeezaeeee eyer bu mahiyeti aism, Mister Doyd George'u alâkadar eden noktaam bu olmadığı muhakkaktır. Çünkü Çinin, Japon istilâsmı da, daha evvelki istilâlar gibi yutacak kudrette olduğu şüphe götürmiyen bir hakikattir. Çin, şimdiye kadar türlü türlü istililara maruz kal - muş ve sonunda müstevliler Çinli. leşmişlerdir. Japon istilâsmın da ayni akıbete müncer olacağı daha şimdiden görülmektedir. O halde asıl mesele Çin veya Ja- pon meselesi değildir. Mesele ırkı a8 farm kurtuluşu meselesidir ve bu gübkü gösteriler, ırkı astarın dö- vilşe dövüşe günln birinde birleşe- ceğini anlatmaktadır. Irkı asfar mensupları birleşirse ne olur? Uoyd George'un da mevzuuba- his etmekten korktuğu asil mesele budur. Irkı asfar birleşir ve Uzak Şark taki Amerika ve İngiltere müs- temlekelerini tehdit ederse o za - man yepyeni bir vaziyet tahaddüs eder, Fakat bu vaziyet günün mesele si değildir. Merinin meselesidir ve bu mesele ister İstemez günün bi- rinde kendini gösterecektir. Acaba Akdeniz ve Ispanya me- selesi Avrupa devletlerini meşgul etmeseydi bu meselenin önüne geç mek mümkün olur muydu? Uzak Şark meselesi o k- dar büyüktür ki, onun yanında Is- panya ihtilâfları, bile çok küçük ka ır, Hulüsa, Uzak Şark meselesi be- şeriyetin ve medeniyetin istikball- le alâkadar olan çok mühim bir meseledir ve bu meselenin müstak- bel safhalarını herhangi bir keha- nete bağlamak kimsenin elinde de- Zildir. ELEK Kırık kolaydır, Onun için çocuk kı- rar, acemi kırar ve hoyrat kırar. kırar! Ne kıracak! Pot kırar, kadeh kırar, cam kırar, Tabak kırar, bardak kırar, fincan kıs rar, Hayatında kırdığı ceviz bini aşan- lar az değildir. Sıkışmea kirişi, zor görünce ipi kırana ne diyebiliriz? Kırılan şeyin, kırılacak şeyin kırıl- musma hayıflanmam. Fincan, tabak, çanak, cam, bardak hep kırılsın diye yapılmıstır. Ceviz, yumurta, fmdık kırılmadan yenmez, Bunlar hep kırılmıya mahkümdur. Amma! Pot kırmayı her yerde ar- tık bir mizah sermayesi addedilecek kadar bol ve masum saysak bile kı- rılabilir diye haysiyet, gurur, izzeti nefis kırmak, ümit, hayal, gönül kır- mak yazıktır. Reva değildir. Çünkü bunlar çanak çömlek gibi fabrika isi, fmdık, ceviz gihi mevsim yemişi de. ğildir. Değildir amma ne çare ki, kır- mıya alışmış el yumurta ile gönlü, kadehle gururu biribirinden ayırdet- mez. Etmeyince de çanak, çömlek kı- rıkları arasmda birçok ümit, hayat, gurur, haysiyet kırıklarma tesadüf | edilir. B. FELEK Yugoslav Manevraları Manevralarda Genel Kurmay Başkanımız Fevzi Çakmak ta Bulunacak Belgrat, 15 (A.A.) — Avala ajan- sından: Yugoslav ordusunun eylül aymm ikinci yarısında yapılacak olan büyük manevralarında ecnebi birçok askeri İ heyetler ve bilhassa o Çekoslovakya, İomaniya, Pranna, Italya, 'Nirkiyo va | Yunanistan heyetleri hazır buluna * caktır. Çekoslovakya heyetine milli mil - İdafaa nazırı B. Mahnik ile erkânıhar biye reisi General Krejcik riyaset 6- decektir. Romanya heyetine erkânı harbiye reisi General Ton Sikitlu, Fransız heyetine erkânıharbiye relsi General Gamelin, Italyan heyetine Bolögne mıntakası kolordu kuman. danı General Amedo, Türk heyetine erkânıharbiye reisi Mareşal Fevzi Çak mak, Yunan heyetine erkânıharbiye reisi General Papâgos (o riyaset ede- ceklerdir. Bu manevraların gayesi, Yugoslav ordusunun sari hazırlıklarını göster | mektir, Hususi teknik kıtaatı ile, motörlü kıtaat, tayyareler ve sâlre vâsi mik» yasta bu manevralara iştirak edecek tir. Manevralara yüksek askeri şürâ reisi General ilevaneviç kumanda, edecektir. Mancvralara takriben 50 bin kişi iştirak edecektir. Suriyede Yeni İsyanlar Hazırlanıyor Adana, 15 (TAN) — Buraya gelen haberlere göre Cebelidüruzda yeniden isyan hazırlanmaktadır. Buna sebep olarak vatanilerin, Atraslara yaptık- Isrı vaitlerinde durmamaları ileri sü- rülmektedir. Vataniler muhalifleri bir araya toplıyarak bir muhalefet partisi kurmıya çalışmaktadırlar, Suriye kabinesi âzaları arasında bitmek bilmiyen nifaklar yüzünden maliye veziri istifa etmiş fakat isti « fası büyük ısrarlarla geri aldırılmış- tır. Yeni Hatay Delegesinin Beyanatı Adana, 15 (TAN) — Hatayda as- keri karakolların kaldırıldığı haber verilmektedir. Yeni delege bir beyan name neşrederek halkın bilsnüniyetin den emin olduğumu ve bundan sonra karışıklık çıkaranların şiddetle teczi- ye edileceklerini bildirmiştir.