16 Eylül 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

16 Eylül 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

-—— : İki Aile Dün Bayazıtta sulh mahkemesi yo Junda feci bir cinayet oldu. Bir koca 'karısının barsaklarını deşerek öldür- dü, Geçimsizlik ve boşanma davası yüzünden doğan bu faciayı bütün taf silâtile yazıyoruz: Koca Mustafapaşa caddesinde 214 numaralı evde oturan Divrikli sucu Halil ile, 12 sene evvel evlendiği re- fikası Eğinli Şükriye oturmaktadır. Bu ailenin bir de on bir yaşında Nİ met isminde çocukları vardır. İddialara göre, Şükriye bir sene ev vel Koca Mustafapaşa İle Sirkeci 2- rasında işliyen otobüs şoförlerinden Lütfi ile tanışmış ve gizlice sevişmi- ye başlamışlardır. Lütfi o sıralarda nikâhk karısı Miratı terkederek Ev- doksiya isminde bir Rum kadmı ile beraber yaşamaktadır, Şükriye, sevgilisine daha yakın bu- Junmayı arzu etmiş ve bunun için öy Ve hir care bulmuştur: Kocası Halilin kendi malı olan bir evi vardır. Şükriye bir bahane ile bu evdeki kiracıları çıkarıp evi Lütfiye kiralıyor. Bu ev, kendi oturdukları e- ve 30—40 metre mesafede bulunduğu için sık sek buluşmıya başlıyorlar. Bu vaziyetten Halil haberdar değil i- ge de Lülfinin evinde kıyametler kop maktadır. Çünkü Lâtfinin metresi Evdoksiya, Şükriyenin kendi evleri- ne gelerek Lâtfi ile saatlerce konuş- tuklarını görüyor, kıskanıyor ve bü vaziyet karşısında da bir buçuk ay evvel Lütfiyi terkederek kaçıyor” ve bunu fırsat bilen Şükriye de artık Lütfinin evinden çıkmamıya başlıyor. Kendini kuyuya atıyor Bunu komşulardan öğrenen Halil, karısına, yaptıklarının doğru olma- dığmı söyleyince, Lütfinin çocukla - rına acıyarak onlara bakmak için git- tiğini söylüyor ve güpegündüz ken - dini kuyuya atıyor ve derhal komgu- Jar tarafmdan kurtarılıyor. Bundan sonra, Halil söylediklerine pişman o luyor ve Şükriyenin gönlünü almak için Galatasaray sergisine gölürerek 100 liralık hediye alıyor. Halilin bu hareketinden sonra Şük Tiye büsbütün işi azıtıyor. Bedbaht Kocu ise yuvasını bozmamak için hey İf gayret sarfediyor. Fakat bunden 20 gün kadar evvel Lütfinin metresi Evdoksiya evine dönüyor bir gün son Ta da Şiikriye hiçbir sebep yokken $ Halil ile kavga ederek evi terkedi - yor. Mesele mahkemede Komşuların nasihatlerine hiç kulek # asmıyan Şükriye de bir aralık orta - İdun kayboluyor. Iddisya göre Halil İÜ Şükriyeyi arıyor ve Beşiktaşta bir ev de Lütfi ile beraber bulunduğunu ha- 'ber alarak mahkemeye müracaat edi- yor. Bu arada Halil bir hafta evvel Dün sabah muhakemeleri olacaktı. İ Sant dokuz buçuğa doğru mahkeme- £ ye gitmekte olan Halil Bayazıtta Yor- İÜ gancı sokağına saptığı sırada karısı İ Şükriye ile Lütfiyi kolkola görünce İüzerlerine hücum ediyor, Lütfi, Hali- İh görünce kaçıyor, Halil de elindeki Mbıçağı Şükriyenin karnma sapladık- tan sonra biçağile beraber karakola MM Tatfi tarafndan gokuk ortasmda! İ çok ağır surette tahkir ediliyor. | Cinayet. Faclası Bir koca karısını bıçaklayıp öldürdü Bir Genç te Kendisine darılan Karısını Bacağından Yaraladı aaa, Facia kahramanı Halil, polise teslim olduktan sonra Hâdisenin takibine müddehimumi mu İavinlerinden Sabri el koymuş ve ön- İ ce Halili dinlemiştir. Suçla diyor ki Halil suçunu itiraf etmiş ve demiş- tir ki: “— Evet. Ben vurdum. Onu mah- kemeye giderken yanında da ocağımı yıkan dostu Lütfiyi görünce kendimi kaybettim, Bıçağı karnma sapladım. Cesedi hı mede tabibindil Enver Karan ne emiş ve gömülmesi- ne İzin vermiştir. Suçlu dün geç vakit sultanahmet nin önüne çıkarıldı. sulh ceza hâki: Sorgusu yapıldıktan sonra tevkif © narak müddelumumiliğe iade edil Dün bir muharririmiz Divrikli Ha» Mille görüşmüştür. Suçlu çök mütezs- sirdi ve şunları anlattı: “.— Ben bu kadınla 12 senedenberi evliyim. Bir ay evvel gizlice tanıştığı şoför Lütfiye kaçtı. Bir aralık evimin €syasını da soydu, dostuna götürdü. 11 yaşında bir çocuğumuzda var, Aile yuvasının dağılmasını istemedim. Her fedakârlığı yaptım. Kendisinin yine yuvamıza dönmesi için teşebbüs lerde bulundum, fakat muvakkat oto mobil onun başmı döndürmüş. Bir türlü evime dönmedi. Nihayet akra- bamdan Hayriyi avukat tuttum. Sulh teşebbüsü için mahkemeye gittik, Bu gün muhakememiz yapılacaktı. Mah- kemeye gidiyordum, Sevdiğim karı - mı dostu Lütfinin kolunda görünce kendimi kaybettim. Ve ondan sonra ne yaptığımı bilemiyorüm.,, Müddeiumumilik suçluyu bügün İ sorgu hâkimliğine verecektir. İkinci cinayet Dün Kadıköyünde de bir yarala - ma vakası olmuştur: Yeldeğirmeni (o caddesinde oturan Fuat isminde biri, iki gün evvel da- ! T Büyük Tarih Kurultayı için Gelen Profesörler toplanacak olan Büyük Tarih Kurul- ın son hazırlıkları gözden ge - girilmektedir. Kurultaya iştirak ede- cek murahhaslar, peyderpey şehrimi. ze gelmektedirler. Dün de, İsvoçli ta- rih profesörlerinden Dr. Arne gelmiş- tir. Aym 18 inci günü Macar profe sörli Fettich, Polonya profesörleri den Przeivoski, Avusturyalı profesör Brandenstein ve Hanyar, Alman pro- fesörlerinden Hartmann, Yunan pro- fesörlerinden Marinatos beklenmek - İ tedirler. Bu ayın on dokuzuncu günü gele- cek olan profesörler de şunlardır: A- vusturyalı Mengelin, Flor, İngiliz pro- fesörlerinden Gordon Ckilde ve My- res, Macar profesörlerinden Kont E- ! tiyen Zichy ve Mora Wesit, Şehrimize geldiklerini yazdığımız rofeaör Pittard ile zevcesi ve asis- tanı Madam Dellenbah dün, öğle ye meğini Tarih Kurumu Asbaşkanı Ba- yan Afetin nezdirde yemişlerdir. Yemekte Tarih Kurumu Başkönı Hasan Cemil Çambelin kızı doktor Perihan Çambel de hazır bulunmuğ- tur İ Profesör, bundan sonra, Boğaziçin de bir gezinti yapmış ve akşam yeme- ini, Tarabyada, Tokatliyan otelinde yedikten sonra. şehre dönm | Profi esör Pittard, ile diğer ptofesörler, Istanbulda bulundukları müddetçe, Tokatliyan otelinde misa- fir kalacaklardır bütün İtalyan Profesörü B. Rossi de Geldi Büyük Kurultayda bulunacak olan Italyan tarih profesörlerinden B. Rossi de dün şehrimize gelmiştir. Pro fesör Rossi kendisile görüşen bir mu- harririmize demiştir ki: “.- Sönelerdenberi Türkiye ile 1- talyan milletleri arasındaki eski mü- nasebetlerin seyir ve inkişafını mey- dana gıkarmağa çalışıyorum, Bunun, semeresi olarak, Nuruosmaniye kii», | tüpanesinde “Çiçerone'un-De Senoc- | tute adlı eserinin Venedik balyozla. İtmdan biri tarafından Kanuni Süle mana arzedilen türkçe terelimesini buldum ve bunu Romada kitap halin- de neşrettim. Türkçe tercümesinin adı Dermedi Piri'dir. Bu sahadaki ça- lişmaların Türk — Italyan kültürel Mmünasebetlerinin takvivesine yarıya” İcağı şüphesizdir. Nİ er, 27 Büyük Tarih sergisinde teşhir edilecek tablolardan Tarih kurultayında “Italya arşiv ve kütüpanelerinde Türkiye tarihine dair mehazlar,, mevzuu otrafında bir tez okuyacağım. 'Tezim bilhassa bib- lografya mahiyetindedir. Bu iti - barla Türk talebeleri için faideli o- lacağını Ümit ediyorum. İ Roma Universitesinde türkçe pro- fesörü bulunduğum gibi ayrica Ro- mada münteşir Oriente Modemo “Ye ni Şark” mecmuasının da muharri - riyim, Bu mecmua vasıtasile yeni İ Türkiyeyi tanıtmağa çalışıyorum. Zi- İya Gökalpr Avrupaya ilk defa tanr- tan benim Yeni Türkiyede tahakkuk ettirilen siyasi ve kültürel inkmApla- 20 Eylülde Dolmabahçe saraymda | rılarak evini terkeden karısı Bediaya | rı sempati ile tanıtmağa çalışıyorum. barışmasını teklif etmiş, red cevabı | Bu itibarla bir Türk dostuyum. Bu- almca bıçakla bacağından yaralamış | nunla beraber kendimi elân talebe ad- tır. Bedin hastaneye kaldırılmış, Fu- | dediyor, tarih kongresine ve Tür- giderek teslim oluyor, Kadın hasta- eye kaldırılırken yolda ölmüştür. at yakalanarak tahkikata başlanmış- | kiyeyi öğrenmek maksadile geliyo- tır. rum.,, Italyanın . i Cevabından Sonra (Başı 1 incide) Bugün Londraya dönen Amiral Chatfieki, Akdenizin kontrolünü kuv | vetlendirmek için icap eden tedbir. eri heyeti umumiyesile tespit ede- cektir, Gerek İngiliz, gerek Fransız murahhaslarmda müşahede olunan azimde şu esaslı mütalen hâkim bu- lunmaktadır: Gaye, Italyanm kont. role iştirakini temin etmektir. Fa- kat, İtalyanın cevabı İngiltere, Fran- 8& ve İtalya arasında bir müzakere mevzuu olamaz. Kontrol mmtakala- rının tevsii gibi teli derecede tadilât yapılması esasen Nyon anlaşmasında derpiş edilmiş olduğundan böyle bir tadil hükümetler arasında basit dip- lomatik istişarelerle yapılabilir, Her- halde yeni bir konferansın toplanma- sını icap ettirecek her türlü müza- kere ve binaenaleyh | İtslyaya kati bir milsavat verilmesi keyfiyeti İbütün âkit devletlerin evvelbeevvel kendi aralarında anlaşmalarma mü - tevakkıftır. Gazete mütaleaları Londra, 15 (TAN) — Bütün Av- rupa matbuatı Nyon konferansının Deticelerile ve Italyanın konferans kâ | rarlarına karşı verdiği ret cevabile meşguldür. İ Times gazetesine göre, Italyanm tet cevabı şarta bâğlıdır; buna rağ. men dokuz devlet derhal faaliyete geçmiş ve aldıkları tedbirleri tatbike başlamışlardır. Mancester Gardiyan (gazetesine göre, Fransa ile İngiltere arasındaki İş birliği tam bir kombine manevraya : benzemekte ve bu yüzden Nyonda im zalanan anlaşmanın ehemmiyetini de dır. Italyan gazeteleri, Italya tarafın - İ dan verilen cevabı mevzunbahis ede- İ bek, yukubulan teklifin, müsavat | prensibine olduğu gibi Italyanm Ak- İ denizdeki vaziyetine de aykırı oldu- ğunu yazıyorlar, İ Cenevre mahafili, Italyanm ceva. binr, meseleyi yeniden açmıya misalt #eymaktadır. Fakat meselehin yeni - den açilip Acılmıyacağı henüz belli göğüldir. Çünkü Nyon konferâfismda esaslı bir karar verilmiş ve bu kara- tın tatbikine başlanmıştır. Paris matbuatı Fransız gazetelerinden Petit Pa - rislenne'e göre Italyanın müsavat ta- lebi Nyon anlaşması ile kabili telif de ğildir veyahut telifi güçtür. Fakat bir uzlaşmı imali de imkânsız de- gildir. Anlaşmanın ahkâmı İle Ital yanın metalibini tatmin edecek bir formül bulmak, deniz mütehassısları için güç olmıyacaktır. Fakat Populaire gazetesi İtalyanm | geç kaldığını, protokolün metni kati | olduğunu ve İtalyan iştirakinden vaz geçileceğini yazıyor: üzakta bırakan bir mahiyet almakta. | Millet Meclisinin toplantılarından bir görünüş Başı 1 ineide) bir alâmet diye kabul etmek hata ol- maz. © Geçen sene Mantreaux munhedesin! kabulü sırasmda toplantı meclis reisi B. Mustafa Abdülhalik Rendanm dar vetile olmuştu. On dokuzuncu madde mucibince tatil esnasındaki toplantı» lar Cümhurreisinin veya meclis reisi- nin göstereceği lüzum ve yahut âza- dan beşte birinin talebi üzerine yi- ne meclis reisinin daveti üzerine ols- bilir. Atatürk Ankarada Büyük Millet Meclisini fevkalâde içtimaa davet eden Cümburreisimiz Atatürkün bugün Ankaraya avdet bu yurmaları kuvvetle muhtemeldir. Hariciye Vekilimiz Ankara, 15 (A.A.) — Nyon'da im- za edilmiş olan snlaşmanm tesdiki- ne mütedair kanunu (Büyük Millet Meclisinde bizzat Başvekil Ismet 1 - nönü müdafaa edeceği cihetle Cemi- | miyeti Akvam asamblesinde Türkiye Londra Borsasında Fransız Frangı Düştü Londra, 15 (A.A.) — Bugün bor suda Fransız Frangında yeni ve mah sus bir tenezzül kaydedilmiştir. Açı- 8 Ingiliz lirası başma 138,81 iken Kapanışta. 146 olmuştur. e ——— imışlardır. Fakat bu sele 'mütecaviz lerin eritrik$ları müvaffakiyetle te - tevvliç etmemiş ve bunlar infirat ha- linde kalmışlardır. | Bu unluşma, ayni zamanda, İtal - yan faşizmi mübalâgacılarınm ileri sürdükleri iddislara da beynelmilel verilmiş kati bir cevap teşkil etmek- tedir. Akdenizde mühim miktarda İn- giliz ve Fransız harp gemilerinin tah- şit edilmiş bulunması, İtalyanın A&- deniz havzasında askeri ve bahri hâ- kimiyeti hakkında rüyasmı tamamiy- le gülünç bir hale koymuştur. Londra, 15 (A.A.) — Bahriye ne- zaretinden bildirildiğine göre, bir de- niz tayyaresi filosu perşembe günü Maltaya gidecektir. Ikinci bir filoda İ in yarı resmi mahaflli, İtalya» nın Almanya ile anlaşarak bu netice- ye vardığını ve Italya ile Almanya arasında tam bir mutabakat bulundu İ gunu, İtalyaya istediği müsavatı ver | menin Fransa ile İngitereye dilştüğü / vü, iltalyaya bu müsavat temin olun mazsa Nyon konferansınm aksak ka lacağını ve asıl gayenin tahakkuk et- | ! tirilemiyeceğini söylüyorlar. İ Le Temps gazetesi de İtalyan ceva bının kati red mahiyetinde olmadığı nı anlaşma imkânmın mevcut oldu - gunu yazıyor. Sovyet matbuatt Moskova, 15 (A.A.) — Tas Ajansı bildiriyor: İzvestiya gazetesi, Nyonda imzalar | nan Akdeniz anlaşmasına tahsis etti gi başmakalesinde diyor ki: “Nyon mukavelesi, sulh seven dev letlerin, faşist mütecavizlerin korsan ık hareketlerine karşı mücadelesin- | de mühim bir merhale teşkil etmekte ! dir, Fransa ve İngilterenin teşebbü- sü ile toplanan bu konferans, Sovyet diplomasisinin dürüstlüğü ve faal ti sayesindedir ki, bugünkü müspet neticelere varmıştır. Sovyet hüküme ti de Nyonda varılan bu neticeleri ilk projeye ve bu konferanstan evvel mevcut vaziyete nazaran mühim bir ileri adım telâkki eylediğinden, muka velenameyi tasvipetmik ve imzalamış tir. , İ Bu mukavelenamedeki hükümler, | tecavüzlerin ve korsanlıkların faşist organizatörlerine ağır hir darbe vu racaktır. Italya ve Almanya, son da kikaya kadar, Akdenizde korsanlığa karşı beynelmilel kollektif tedbirle. | rin alınmasına mani olmağa bir müddet sonra Maltaya hareket €- | decektir, Bu iki filo Akdenizin kon - trolüine donanma ile birlikte iştirak | 19 yıllık bir ömürden sonra ta” İ mile ölmesi ve tarihe karış edecektir. | akşamki trenle Ankaraya hareket et? 16.937 —<—— Atatürk Ankaraya Dönüyorlar yi temsil etmekte bulunan Hariciy€ Vekili doktor Tevfik Rüştü Ars” Ankeraya gelmesine lüzum kalma © mış olduğunu Anadolu Ajansı habe alınıştır. Mebuslar Ankarada Nyon konferansının mukarrersti tetkik ve tasdik için Cümhurrejsimif Atatürk tarafmdan Büyük Milet Meclisinin fevkalâde toplantıya dir veti Üzerine gehrimizde bulunan m€ buslarımız Ankaraya gitmeğe bes © lamışlardır. Elli kadar mebus düf miştir. Bugün de Ankaraya b bir tren talıril edilecek ve bu We mebuslarımıza tahsis olunacaktır. Dün Büyük Millet Meclisi reisliği den vilâyete bir tebliğ gelmiştir. BU tebliğde İstanbulda bulunan bütü saylavlara 18 eylülde Ankarada bu * tunmaları için haber verilmesi bildi” rilmektedir, Vilâyet bu — tebliği alif almaz bütün saylavlarımıza bildirmif tir. .. . Nöyyi . Muahedesi Başı 1 inelde) si hilâfma olarak hazırladığı ordüy resmen bütün devletlerin mümes lerine gösterecektir. Bu suretle Pi gnristanın silâhlenmeemin- giri” paklı hiçbir tarafı kalmıyacak, bö” gizli işler açık ve normal bir hale $© letek, neticede de Nöyyi muah davulsuz, gürültüsüz bir surette mülmüş olacaktır. Şunu itiraf etmek lâzımdır ki, Bİ garistan sessiz, sadasız çalışmış gayesine varmak için çok ameli, ustaca bir yol tutmuştur. Macaristan sekerliği hakkmö” da temaslar devam etmekte oldu: na göre Bulgar manevralarmın d9 bir tarihi mânası olacaktır, O d& han Harbinden sonra gönül hosli na dayanmıyarak hâkim bir gelip ezilmiş bir mağlüp arasında yepıl8” ve dünyayı hakiki sulhten mahrun rakan bütün bir “sulh, sister nicel di Başağrısı bilhassa bunlara karşı müessi İş başında, seyahatte, evde her zaman yanınızda bir kaş€ diş ağrısı “ NEVRALJİ Bütün ıstırabları teskin eder Bulundurmayı unutmayınız. "Kalbi bozmaz, mideyi ve böbrekleri yormaz. İcabında günde 3 kaşe alınabilir.