6 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

6 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

İ ing 1 : bini Brüksel Konferansı Bir Resmi İleşretfti.. Japonyaya Tebliğ Fakat... Verilmek (İstenilen Notanın Metni Henüz Hazır Değil Brüksel, 5 (TAN) — Brüksel konferansı bugün toplanmış ve Japonyaya verilecek cevap üzerinde müzakerede bulunmuştur. Müzakerenin neticesinde neşrolunan resmi tebliğe göre, Japon- yaya verilecek notanın esasları kararlaştırılmış, fakat metni ha- Zır'anamamıştır. Bugünkü celsede Çin murahhası Wellington Koo, Japonyaya gönderilecek nota hakkında cereyan eden şim- | diki müzakereler esnasında mevcudiyeti müşkülâtı mucip olduğu halde hakları mahfuz kalmak şartile muvakkaten konferanstan | çekilmiye hazır olduğunu söylemiş, fakat Belçika Hariciye Nazırı Büke! heilansında Çin murahhası Wellington Koo Prens Oto'nun | Kardeşi Asrei widu Viyana, 5 (A.A) — Bski Avus tirya — Macaristan İmparatoru Kari'ın Uçüncü oğlu ve Ottonun küçük kardeşi Arşidlik Felix, A- Vüsturya ordusuna girmiştir Ilk defadır ki, Habsburglardan biri Avusturya ordusuna intisap et- mektedir. Yeni Hukuk Dekanı Vazifesine Başladı Yüksek iktısat ve ticaret mektebi idürü profesör Ali Fundın hukuk akültesi dekanlığına tayini hakkm- aki emir rektörlüğe bildirilmiş, ye- Bi Dekan dün vazifesine başlamıştır. Profesör Ali Fuat, tahsilinin büyük T kısmını Fransada yapmıştır. Gre- Spaak Çinin çekilmemesini istemiştir. ve Pariste liseyi bitirdikten sön- Ma hukuk tahsiline başlamış hukuk li 1 ve doktorası yapmış, “Boğazlar gseleni , zerinde değerli bir tez vi pp getirmiştir. Profesör Ali Fuat, | *ris edebiyat fakültesini ımı ve Paris ulümu siyasiye mek- bini de bitirmiştir. Daha sonra ma * vekületince LAhi hukuku düvel lemisine gönderilmiş ve Akade - h 1927 kurslarını takip etmiştir. k sonlarmda hukuk lisansı, h uk doktorası, felsefe lisanst, ulümu va siye mektebi ve Lâhi Hukuku DO Akademisi mezuniyetlerile vatana dı, Düş, Agrögütion imtihanı geçir - « 0D sonra Ankara hukuk fakülte- yin ona hukuku profesörlüğüne la- uye miştir. Ün tenin Okuru- ti da İstanbula esasiye hukuku .Msiine alırimıştır. Geçen sene de di k İktisat ve ticaret mektebi mli- üne tayin edilmiş ve bu mekte dare ve tedrisatında birçok isla Yapmıya muvaffak olmustur. fesör Ali Fuatten açık kal mektebi mü: | m6 İktisat ve hukuk fakülte - haryii, <£ ve iktisadi meslekler ordi | Retiriz Profesörü Bay Şükrü Babanm Huk; ti söylenmektedir. ding, ek Pakliltesi idare hukuku or Sİ profesör Sıddik Saminin #endaki Mülkiye Mektebi Pro iğne nakledileceği söylenmek Yduğumuza göre, yerine *$ fes de Ank; Tesöriğ, tedir, ki Adiy Antikomünist pakt Alman Murehhası Ribbentrop, bu gün Romaya muv: iştir. Za- ya, Jspony ünist paktını imzal, mzalana anlaşı- yor, Harp haberleri Newyork, 5 ( En son ha beriere göre yda vaziyet Ja ponların lehinde inkişaf etmektedir. Bir rivayete göre Japonlar Suçav neb ri üzerin er çıkarmışlar dır Müşahı bu adedin bildirildiğin den çok aşağı olduğunu söylüyorlar. Bugün Şanghay ie Ousong arasmda m harp gemisi sıralan mış Ve bütün Japonların yeniden â$ ri ve muvaffak olduk ar Şansi eyale tedirler. Çin r e idare şubele hi doğru naklet mişlerdir. Japonlar adim adım şehre yaklaşmaktadırlar. rden cenuba Bayanla ehrini İşgal ettiklerini haber veriyor Resmi tebliğ Bürlsel; 5 (ALA.) — Konferans genel sekreterliği asağıdaki tebliği neşretmiştir: Konferans, Japon hükümetinin Belçikanm davetine verdiği notaya cevap vermek Tüzumunu münaka- şa etmiş ve cevap verilmesi pren sip itibarile kabul olunmuştur. Konferans delegeleri bu cevap metni üzerinde fikir teatisinde bu. lunmuşlardır. Brülsel, 5 (AA) — Pasifik konferansının, bu sabah 10,40 da başlıyan 11 de tatli edilen, 12 de yeniden başlıyan ve saat 13 te ye. niden tatli olunan hususi Gelsesi ni hayet yarın sabah sent İİ e talik edilmiştir. Bir Japon ihracı Şanghay, 5 (AA) — Kuvvetli bir topçu, hava kuvvetleri fasliyeti hi mayesin altında, Japonlar Şanghay | cenubumda Hangçeu koyuna &8ker çı “| karmışlardır. Bu smeliye ile takip e dilen hedef, Postungdaki Çin kuvvet- lerini çember içine ulmak ve yahut inat noktalarından çıkar Ingiltere Milli Müd.faa Nazırı Sir Thomas İnskip Landra, 5 (A.A.) — Müdafan Na- sırı İnskip düz Darvende söylediği bir nutukta demiştir ki; “.. Müdafaa Nazırlığında bulundu gum bir buçuk sene içinde 28 milyon | İngiliz liralık silâh sipariş edilmiştir. Ayni müddet zarfmda Amirallik için 26, ordu için 17 ve askeri hava kuy! vetleri için de 15 fabrika kurulmuş tur.” | —————— m. Romanya Kralının Seyahati Prague, 5 (A.A.) — Romanya kralı Karol ile veliahâ Prens Michel dün Jidlochovica'da şereflerine tertip edi- len büyük bir av partisine iştirak et- lerdir. şam BEnEŞ; sarer ler Şer eriği fet vermiştir. Kral bugün Başvekil Hodze'yı ke bul etmiştir. —— Akdenizdeki Alman Filosu Güete, 5 (A.A.) — Bir! kruvazör ve dördü torpito muhribi olmak üze- re Almanyanm Akdenizde bulunan #losuna mensup beş harp gemisi Gae teye gelmiştir. Bu akşam başka Al| man. gemilerinin de buraya gelmesi beklenmektedir. e Romanya Kabinesinde Değişmeler Olacak Sofya, 5 (TAN) — Romanya ks Dlnesinde bazı değişiklikler yapılma- si bekleniyor, Fakat bu değişmeler kralın Prag seyahatinden buraya dönmesinden sonra yapılacaktır. vetlerini geri çekilmeğe mecbur et -| mektir, Hangçeuda şiddetli bir muharebe başlamıştır. Muharebenin neticesi de bulunan Çin kuv- “Brüksel Konferansı ve Uzak Şark rüksel kopferiasnın çalış” B maları ağır ağır devam €- diyor ve konferansın uzun süre- ceğini gösteriyor. Şimdiye kadar yapılabilen bir Iş, Japowyanın kon- feransa iştirak etmeyi reddeden notasına cevap hazırlamaktır. Ba son tebliğe göre bu cevabın esas” ları kararlaştırılmış, fakat metni hazırlarımamıştır. Brüksel * konferansmı Milletler Cemiyeti hazırladı. Bir ay kadar önce Çin hükümeti, Milletler Ce- #niyetinin Japon tecavüzünü tak - bih ye tecavüz kurbanı olan Çine yardım temin etmesi için teldifler- de bulunmuş, Milletler Cemiyeti, Çine mânevi müzaheretini göste - rerek Dokuz devlet konferansının toplanması için de ön ayak olmus 2 Vekili Mahmut Esat Boz İN AM... va hu devletleri “teessiife şayan daha belli değildir. | Sabık Kral, ticaret mümessilleri göndermek hı beraber İngilterenin İspanyadaki rarak' yerine kendi nüfuzunu tesi tadır. 1) Lovoro Fascista gazetesi “Eğer İngilterenin maksadı bu İse, bu maksa dın elde eğilmesi için pek az şansı var | dir.,, diyor. Harp cephelerinde Madrit cephesinde dün sabah düş. manın Arayaca mıntakasında yaptığı bir baskını defettik. Aragon cephesinde, Sabinavonico mıntakasında kıtalarımız, 1,190 ra » kımir tepeyi işgal etmişlerdir. Villamayor mıntekasında kıtaları. mız Masarado sirti ile 609 rakımlı te peyi zaptetmişler ve bu süretle Ermi tagede Magallon ve Montecal Vario mevzilerini birleştirmişlerdir. Bir asi tayyare filosu, dün öğleden sonra Aragon eyaletinde kâin Barbas İ tre mevkiini bombardıman etmeye te şebbüs etmişse de hlikümet tayyare- leri hücum &lerek iki tayyaresini dü şürmüştür. Milli Müdafna nezareti tarafından bildirildiğine göre dün öğleden sonra saat 16da Valence sahillerinin 25 İmil açığında imetethie posta vapuru | na refakat etmekte olan 75 numaralı | Fransız muhröbi bir tahtelbahirin üs tüne birkaç kere ateş etmiştir. Mer milerin düşmesile yükselen su sütun Jarı sahilden sarahatle görünmüştür. Paris, 5 (A.A.) — Bahriye Nezare ti tebliğ ediyor: Dün La Carse ismin deki-yük vapurunun imdadına. giden Vantour mührbi hâdiseden sonra İimertie vapuruna Valence'dan Marsil yaya kadar refakat etmiştir, Verilen bazı haberlerin hilâfına olarak sey hat hâdisesiz geçmiş ve muhrip hiç bir tahtelbahirin hücumuna mukabe le etmek mecburiyetinde kalmamış- tır. m Hasankalede Mezbaha | Erzurum, S (AA) Vali, Bay Haşim Işcanın başkanlığında bir be- yet Hasankale kasabasında yeni ya- pılan fenni mezbaha ile büyük ana caddeyi ve birçok istimlâkle meydana getirilen hükümet caddesini açmıştır. —— Doğuda Belediye İşleri Erzurum, 5 (A.A,) — Hasankale Oltu Hınıs belediye reislikleri kay -| makamlar uhtesine verilmiştir. Hasankale Şehitlik anıtı ile asri me yarık valimiz tarafından törenle açıl | mıştır, © Roosveli'in , Misafiri Oluyor Vasington, 5 (A.A.) — B. Roos velt'in 12 teşrinisanide Dlik ve Düşes dö Windsör şerefine bir çay ziyafeti Ingiliz - Franco Anlaşması İçin Roma Ne Diyor? Londra, 5 (TAN) — İtalyan gazeteleri, İngilterenin âsi İspan- yaya karşı vaziyetinde bir tahavçül görmekte ve Franco nezdine setinin isabetli olduğuna dair delil telâkki etmektedir. Bununla İlaşan ruam hastalığı ile vilâ in ususundaki kararı, İtalyan siya- İtalyan ve Alman nüfuzunu kı- is etmek mi istediği sorulmak- Almanya ve Polonya Ekalliyetleri Berlin, 5 (A.A.) — Almanya ve Po netleri, Almanyadaki Po tinin ve Polonyadaki Alman ekalliyetinin vaziyetlerini dos tane bir zihniyetle tetkik etmişlerdir. Bu hususta neşredilen resmi tebliğ ezcümle şunları ihtiva etmektedir: İki hükümet, Almanya ile Polonya arasmda iyi komşuluk münasebetleri nin istikbalde inkişafı için ekalliyet- lere yapılan muamelenin büyük bir) ehemmiyeti olduğuna müştereken ka ni bulunmaktadır. Kocaelinde Ruam Mücedelesi 5 (A.A) — Tehlikeli bir van hastalığı olan ve İnsanlara da bu kâleti tarafı direktörünün danberi devam eden mücadel, miştir. Ruam mücadelesi eski deviri hic tathik edilmemiş ve ilk defa ola rak Anadoluda Kocmelini mallein tatbiki suretiyle yapılmıştır. Fastaki Hareketlere Karşı Tedbirler | | Paris, 4 (A.A.) — Fas sultanı, İlk İteşrin nihayetinde profesör Allal-el- fassi hakkında hudut haricine çıkar- mak kararı vermiştir. Profesör, Fas milliyetçiliğinin tah- rikâtından başl mesul addedilmek- * -İ kahvecinin uyandırdığı hoca 3 ELEK Karıştık ! Vallahi, yine ortalıkta bir acayip- lik peyda oldu, Gazeteler, “Erkek » kız,, diye birinden bahsediyorlar. Ben “Eski - yeni, diye amlan mahallenin | mantıksız İsminden müşteki iken or- taya şimdi birde “Erkek kız,, lar mı İ çıkacak? Gerçi türkçemizde “kız oğ- lan kız,, diye de iki zıddı birleştiren bir tabir vardır amma, galiba ozun zamandır kullanıln kullanıla alışıldığı için olmalı ki, bu söz kulağımıza ya- bancı gelmiyor da “erkek kız,, lâf insanın tuhafma gidiyor. Gazetelerde okuduğumuz tafsilâtla karileri oyalamak istemem. Yalnız bu “erkek kız,, lar da bizim gibi, ya- ai erkekler gibi giyindikleri için ara» mıza karışırlarsa farketmiye imkân kalmıyacak, böylece erkek anasır a- rasında, “inas taifesinden,, hatunlar da bulunacak. Bu iş artar da moda haline gelirse hele bıyık, sakalın kadro harici bira- kıldığı bu sıralarda kadınla erkeği nasıl ayırdedeceğiz? Sesinden mi? Ben ne davudi sesli kadınlar, ne zur- na sesli erkekler bilirim. O ölçü saş- maz birşey değildir.Gördünüz mü şim Eğer bıyık sakal olsa, bizi yalnız acayipten olarak re- simlerini mecmualarda gördüğümüz sakallı kadınlardan başkası aldata- maz. Onlar da o kadar azdır ki sıra bana gelinciye kadar onun veya be- nim ömrüm vefa etmez, gelir geçer, Rivayet ederler ki: Vaktile bir sarıklı zat Istanbul has çikıp civar köylerden kahvesinde gecele- mis. Kahveciye de kendisini sabahle- yin erken uyandırmasını sıla Skt tenbih etmiş: Ayni kahveye bir de kasketli avct gelmiş. Hoca İle avcı peyke üstüne u- zanmışlar. Ertesi sabah erkenden uyku sersemi sarığını giyecek yerde avof- nın kasketini başıma geçirmiş ve yola düşmüş. Bir müddet yürüdükten son- ra önüne geldiği çeşmede yüzünü yı karken yalakta, başında kasketli kendini görünce: — Hay Ahah ctzasını versin: Kalır veci beni uyandıracak yerde avcyt uyandırmış. Gideyim İsi düzelteyim! demiş ve tersyüzü kahveye dönmüş. Kahveciyi bulmuş. — Yahu! Beni uyandıracak yerde ne diye elin adammı uyandırdın? — Hangi eli — Avcıyı! Kasketinden de mi ta- nmıyorsun? Hocanın sersemlediğini kahveci adamı? anlıyan tedir, Umum! vali General Nogües'in ml talensr alındıktan, Fransa Hariciye! ve müstemlekât nazırları ve devlet Dazırı B. Sarraut ile mutabik ka dıktan sonra Allal-el-fassi için ikamet yeri olarak Libreville (Gabon) tayin edilmiştir, KISA HABERLER © Cenubi Amerika #ilarmda bir vapur batmış, yedi kişi boğulmuştur. © İngiltere eski Başvekili Mr. Macdorald Cenubi Amerikaya seyahate çikmı 9 Fransa Demokratlar Birliğinin kon gresi dün Nice şehrinde eski Başvekil Han dinin relsliğinde açılmıştır. © Romanya Hava Nazırı Bay İrikesko, vereceği bildirilmektedir. . Şiamaaaazameaaasameeeere ri reeaaaeaaeananesasesese ; YAZAN: ÖMER münazaaya son vermenin çareleri" Bi bulmak üzere, toplanmıya da- vet etmişti, Konferansın toplanmasından ön- ©8 de önün bir mahkeme salâhi - yetile Iş görmiyeceği ve mütecaviz. hakkmda hlikilmler yermiyeceği malimdu, Maksat Uzak Şark ile alâkadar olan devletlerin Çinde sülhü temin için ue yapılabileceğini tet- kik etmeleri idi, Beynelmilel bir meseleyi hallet - mek üzere toplanan bir konferan- sım, peşinden bu kadar yumuşak lık göstermesi, onun kendinden hiç te emin olmadığımı, miisnet bir iş buşaracağına pek te inanmadı; eemamkekaeeeeeşaşe gerer eeeee RIZA DOĞRUL gösterir. Onün için konferansın top sonra Japonyarın tek rar konferansg iştirak için davet edileceğine dair yapılan şayialar Ja ponyanın salâhiyettar mahafili ta- rafmdan dudak büknesile kurşı » lanmış ve Japonya bu konferansın hiçbir neticeye erişemiyeceği hak- kındaki kanaatini değiştirmemiş - tir. Konferansın tuttuğu battı ha- reket te bu kanaati takviye edecek mahiyettedir, B rüksel konferansmın bugün- leri yaşadığı sırada Uzak Şarktaki vaziyeti de gözden uzak tutmamak lâzım gelir. Çinliler Malya hava ordusunu ziyaret maksadile Romaya seyahate çıkmış ve dün muvasalat zun bir harbin bütün güçlüklerine katlanmıya hazırlanmışlardır. Fa- kat Japonlar Şimali Çinde hayli - den hayliye ilerlemiş bulunuyorlar. Bugün Japonlar Kora hududundan Monwgolistan bataklıklarna, Siber- ya hududundan Sarı nehir kıyıla- rma kadar uzanan sahayı ele ge cirmiş bulamuyorlar, Burası 1000 mil genişliğinde ve 500 mil derin. liğinde bir ülke teşkil eder. İ Şangheydaki Çin mukavemetinin | yavaş yavaş sarsıldığı ülüyor, Askeri vaziyetin bu mahiyeti al. | dığı bu sırada Brüksel konferansı. nım Japonya ilc yeni münakasa'ara girişmesi, Uzak Sark barbinin ya. vaş yavaş Japonya lehinde inkişi fına hizmetten baska bir netlce ver — Aman hocam! Çıldırdın mı? Ben seni uyandırdım. Yalaz sen yanlışlık. la avcının kasketini giymişsin. Al şu kavuğu koy başıma! Hah! Geç ayna» ya baki Hoca sarığı giymiş; aynaya bak- mış ve kendini tanımış, menmun da olmamış değil amma içine bir korka girmis ve kahveciye sormus: — Demek, ben bazan kendimi kay» bediyorum. Şaşırmamak için acaba ne yapa; Kahveci de lâtife olsun diy: — Boynuna bir ufak emgırak taki phelenince çmgırağı calar, sen, sen olduğunu anlarsın, demiş. Hoca bu sözü sahiye dinlemiş ve bir ufak çıngırak alıp boynuna tak- mış, Sakalın altında görünmiyen çın- gırak ancak hoca başmı sallaymen ses veriyor ve hoca da bu sesi işitin- ce: — Tamam! Ren benim! deyip hü. viyetini sağlama bağladıktan sonra? — Kahveci! Banu bir aargile ge- tir! diye emir veriyormuş. Kahveci, hocanın bu sersemliğini anlattığı wüşteriler içinden iki kük hanbeyinden birisi hocayı lâfa tuk muş, öteki de arkasına gecip yavasca çımgırağı hocanm boynundan Çöz müş ve kendi boynuna bağlıyarak ho- canın karsısma geçmiş; başlamış çın» gırdamıya Hoca bir bakmış, iki bakmış, Niha- yet dayanamamış: — Anladık be kuzum, Herkesi 6- nayi sanma! Işte sen, bensin. Lâkin (kendini göstererek) bu kerata kim- dir? Unu düşünüyorum, demis. Acaba hu gidişle biz de biz olduğu. muzu unutmamak ve erkek kızlarla karısmamak için boynumuza çıngırak miyeceği muhakkaktır. İşlerin bu önde v cağız, dersiniz?