5 Kasım 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

5 Kasım 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

CUMA |, 5 IKİNCİTEŞRİN 1937 ELGRAF Muvazene ve Buhran Vergileri UÇUNCU YIL 5s KURUŞ TA ME va Tstanbal Ankara Caddesi İ TELEFON : 21318, 24319, 24810 ; TAN, ISTANBUL No. 906 BAŞMUHARRIRI: AH MET EMİN YALMAN Yoksul Çocuklar İçin Ankara, 4 (A.A.) — Çocuk esirgeme kurumu, yurt yok #ul yavruları menfaatine her yıl 4 İlkkânunda vermekte olduğu balo için şimdiden hazırlıklara başlamıştır. Ku rum, balonun fevkalâde mükemmel ve eğlenceli olması için her türlü tertibatı almaktadır. Kaldırılıyor — Mukabil Kazanç Vergisinin Nisbeti Yükselecek Ankara, 4 (Tan Muhabiri bildiriyor) — Atatürkün son nutkunda verilen yüksek direktiflerin tatbiki yolunda bütün Vekâletlerde faaliyetler devam ,etmektedir. Bu nutukta: “Hayvan vergisi ve buhran ve muvazene vergileri üzerinde tetkikler yapılarak bütçe muvazenesi esasmı bozmıyacak su- relte tedricen tahfif çareleri Muvazene ve buhran vergileri muvakkat şekillerde konul- muş vergiler olduğu için bunların ilk fırsatta kalkmasına hü- kümetçe daima ihtiyaç duyulmuş, fakat bütçeye ait düşünce- Çabuk ve Kesin Adliye (Bugünkü Adliye usulle- Fini en şiddetle tenkit eden vatandaş, Adliye Vekilimiz» dir. Çünkü noksanları hepi- mizden daha yakından gi mürtür, Sak Saras en hararetli taraftarıdır. ) Ankaradan, Başmuharririmizden: tatürkün son nutkunda, üzerinde en çok ehem- Miyetle durulan davalardan bi- Tİ, hak ve emniyet davasıdır. Atatürk diyor ki: ilindiği gi- bi, biz yurt emniyeti içinde fert- İerin emniyetini de lâyık olduğu derecede gözönünde tutarız.,, Nutuk, Adliye mekanizmasının irkiyenin dinamik hayatına hiç Şaşmudan uygun kalması lüzumunu İleri sürüyor ve sonra şu prensipli tekrar ediyor: “Emniyet ve hak ögle Tile alâkalı usullerde ve kanunlarda kolaylık, çabukluk, açıklık ve kesin- lik esas olmalıdır.,, Cürmü Meşhut Kanunu bu prensi- bin tatbiki yolunda atılan ilk adım- dır, Bu kanun halkı çok memnun et Miştir, Çünkü adalet yolunda hal- kin «en ziyade hasret çektiği şey, ça- bukluktur. ir, iki gün evvel son bayram- lar ve ziyaretler münasebeti- merelerden birinde kili Şükrü Saracoğlu ile karşılaştım. Ortalık heniz tenha Mi. Bunu fırsat bilerek Adliye bah- #ni açtım. Niyetim, Adliyedeki ya- Vâulığı tenkit etmekti, Vekilin, mev- 3a edecek yolda tereceğini zannediyordum. Bir de baktım ki Adliye Vekili, nok. Sütiları tenkitte benden çok ileride... ana dedi ki: “Hukuk ve ceza İş- keme usulü ında bir cina- 5. Ortada hiçbir delil ve eyi Ad yerine getir eünu e Pek çok itler uzak ve dağınık... Böy- da haksızlık etmemek için Uzadıya uğraşmak, vakit kay. me une curi bir şeydir. Muhake- müpieii 'ü, nazari olarak bu yolda en zayi op, © Şetin bir davada hakkın sl e am esasma göre kurul- ViP. Aksilik gu ki mahkeme he- (Arkası 10 uncuda) de başlıyan tetkikler ilerlemiş Açılacak boşluk büyük olduğu düşünülmelidir,, denilmektedir. Meclise Veriten Lâyıhalar Maaşlar İçin Yeni Pir Barem Hazırlandı İnhisar Memurları, Pasaport Harcı, Hava Hücumuna Karşı Tedbir İçin de Projeler Yapıldı si RR İNLMROEN Millet Meclisinin bü devredeki ilk içtimaından bir görünüş Ankara, 4 (TAN Muhabirinden) — Milet Meclisinde, bu devrede mlza. kere edilmek üzere birçok kanun lâ-| yihaları vardır, Bunları sıra ie bildi. riyorum: Devlet memurları maaşların tev- hidine dair olan kanunun bazı mad- ini değiştirmek maksadiyle ha- Zırlanan projeye göre, hâkimler, mu- | İ (Arkası 10 uncuda) A, Museviler için bir teklif Yeniden Yahudi Gelmemesi İstenildi Manisa mebusu ve eski Zirsat Vekili Sabri Toprak tarafından Mik let Meclisine bir kanun projesi tek- lif olunmuştur, B. Sabri Toprak, bu teklifle, Türkiyeye hariçten gelecek gayri Türk unsurlar hakkında ted* bir alınmasını lözümlü görmekte ve bilhassa musevileri istihdaf ederek, memlekete musevi muhacir kabul €- dilmemesini istemektedir. B. Sabri Toprak, teklifinin esbe- br mucibesinde yahudiler hakkmda muhtelif memleketlerde alman ted- birleri saydıktan sonra lisan mesele- sine temas etmekte ve 'Türk vatan daşı musevilerin kendilerini, Türk- lerden daha yüksek görmek gibi bir zehaba kapıldıkları kanaatini öne sürmektedir. Elyevm meclis hariciye enciime- — inde bulunan bu kanın teklifinin (Arkası 10 uncuda) Takrir sahibi B. Sabri Fakat Maaş Sahiplerinin Lehine Bir Fark Kalacak nacaktır, Kabul edilecek yeni sistem hakkımda bütçe muva- zenesi bakımından tetkikler devam etmektedir. Her halde maaş sahiplerinin lehine hissedilir bir fark husule gelmesi ü- mit edilebilir. Bu fark, maaş sahiplerinin istihlâk seviyesini yükselteceği için kısmen vasıtasız vergiler şeklinde hazineye gelecektir. Bina vergilerile müteahhitlerden alınan kazanç vergisi ve müesseselerin kazanç vergisi hakkında da tek ver- gi prensipi tatbik edilecek ve nisbetler bütçe muvazenesi ba- ler bu kararı geri bıraktırmıştı. Atatürkün nutkundaki direktif üzerine Maliye Vekâletin. ve prensip itibarile muvaze- ne ve buhran vergilerinin kaldırılmasına karar verilmiştir. için bunun bir kısmı kazanç vergisine zam suretile karşılanacaktır. Gerek memurlara ve müstahdemlere ve gerek hususi müesseselerdeki maaş sahip lerine ait vergilerde kazanç vergisi bir tek nisbet şeklinde ifa de olunacak ve bunun haricinde yalnız Tayyare vergisi alı- TÜRKIYE AMERİKA TİCARET Ticaret Görüşmesi Yakında Başlıyor Anbana 4 (TAN Muhahirimdep) —. Karşılıklı prensiplere dayanan bir ti caret muahedesi müzakeresi hak'cm- da hilkümetimizle Birleşik Amerika, prensip anlaşmasına varmışlar ve bu anlaşma Vaşingtonda ilân edilm';tir. Anlaşmanm mühim bir mânası var dır ki şudur: Amerika Cümhurbaşkanı B. Roose velt ort i komşuluk siyaseti di- ye bir fikir atmıştır. Maksat, ticare- (Arkası 10 uncuda) İngiltere İle Franco Anlaşması Meşru İspanyanın Başvekili B. Negrin (Yazısı üçüncü sayfada J Almanyada Üç Kişi İdam Edildi Berlin, 4 (A.A) — Bu sabah Ber- inde, vatani hiyanet ve devletin em- niyetine karşı komplo cürümlerinden dolaym 3 kişi idam edilmiştir. İdam edilen eşhas, Almanya aley- hinde casusluğa kıyam etmiş olan Peter Sousen ile gayri kanuni bir te- şekkülü yeniden vilenda getirmeğe te şebbils etmiş olduklarından idama mahküm edilmiş olan Adolf Ramote ve Robert Stamm'dir. kımından tesbit olunacaktır. Iki Brüksel, 4 (TAN) — Dokuzlar kon feransi, Japonyanm konferansa da vet hr“kındaki hotasına cevap veril mek İ, ere bir tali komite teşkiline karar vermiştir, Dünkü celsede Por- tekiz murahhası, hükümetinin her uz İlaşma teşebbüsüne iştirak edeceğini bildirmiştir. Dün Amerika, Fransa ve İngiltere ülkeleri arasında o yapılan görüşmeler, Uzak Şark ile en fazla a- lâkadar olan devletlere inhisar etmiş, ve bu müzakerelerde Japonya nezdin de yapılacak yeni teşebblisler mev - anı bahsolmuştur. Bu sabah Fransa Hariciye Nazırı B. Delbos, Sovyet Hariciye komiseri Uitvinof ile görüşmüş ve daha sonra Eden Norman Davis ve diğer mursh hasların iştirakile bir konuşma yapıl mıştır. Bu konuşma hususi mahiyette idi. Tokyo matbuatı Brüksel konferansı (Arkası 10 uncuda) “kmzlr . dan İlk Netice: Tarafa Uzlaşma Teklif Edilecek Bir Habere Göre, Faşizme Karşı Demokratlar Birliği Kurulacak Brükselde Fransayı temsil * eden B. Delbos Dersim Şaki Elâziz, 4 (Tan muhabirinden) — Tunceli isyanı suçlularmın muhakeme lerine bügün de devam edildi. Mahut Seyit Rıza ve suç ortakları kemenin karşısma çıktılar. Bugünkü celsede iddia makamı id- diasını okuyarak, suçlulardan bir kıs. mının Türk ceza kanununun 14 un- cu madesinin ikici fıkrasına göre te Tunceli şakileri mahkeme huzurunda — erinin Muhakemeleri Seyit Rıza ve Avenesine (TAN muhabirinin fotoğrafı) zılandırılmasmı, bir kısmının da yine ayni maddenin üçüncü fıkrasma göre cezalandırılmalarını istedi. Neticede muhakeme, müds Cumartesiye kaldı. İkinci frk re cezaları istenilenler arasmda Sör. gerde Şeyh Rıza ile oğlu ve vene bulunmaktadır. Bunlar hakkında nilen ceza idamdır